Tujina

Enake pravice za homoseksualne in heteroseksualne pare?

Washington, 28. 03. 2013 07.50 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Zakon o zaščiti poroke na zvezni ravni v ZDA priznava le zveze med moškim in žensko. To pa bi se lahko spremenilo. Spodbija ga 83-letna Newyorčanka, ki je po smrti soproge morala plačati 360.000 dolarjev davka, da je lahko dedovala. Če bi bila poročena z moškim, ji ne bi bilo treba.

Ameriško vrhovno sodišče je v sredo obravnavalo zakon o zaščiti poroke, ki na zvezni ravni priznava le poroke med moškim in žensko. Glede na vprašanja sodnikov analitiki domnevajo, da bo sodišče zakon razveljavilo.

Za liberalne sodnike je zakon neustaven, ker diskriminira homoseksualce, za nekaj konservativnih sodnikov pa je problematičen, ker posega v pravice držav, da same regulirajo poroke.

Davek, ki ga za heteroseksualne pare ni

Edith Windsor, ženska, ki je vse začela.
Edith Windsor, ženska, ki je vse začela. FOTO: Reuters
V skladu z zakonom o zaščiti poroke homoseksualni zakonski pari na zvezni ravni ne morejo uživati enakih pravic kot pari različnih spolov. Kongres ga je sprejel leta 1996, podpisal pa ga je takratni demokratski predsednik Bill Clinton.

Tožbo proti zakonu je vložila lezbična vdova, 83-letna Newyorčanka Edith Windsor, ki je za dedovanje premoženja po pokojni soprogi morala plačati 360.000 dolarjev davka, čeprav je homoseksualna poroka v New Yorku izenačena s heteroseksualno.

Če bi bila poročena z moškim, ji tega davka ne bi bilo treba plačati. Zato je vložila tožbo in zmagala na prvi stopnji ter na prizivnem sodišču.

Katero od možnosti bo izbralo sodišče?

V Washingtonu se vrstijo zborovanja v podporo istospolnim porokam.
V Washingtonu se vrstijo zborovanja v podporo istospolnim porokam. FOTO: Reuters

Sodišče ima na voljo več izhodov. Zakon lahko razveljavi na omejen način, da bodo ugodnosti in obveznosti za homoseksualne poročene pare na zvezni ravni veljale v državah, v katerih so homoseksualne poroke dovoljene.

Lahko ga razveljavi, tako da bodo imeli homoseksualci enake pravice v vseh državah, kar je zaradi konservativne večine sodišča malo verjetno. Lahko pa dvigne roke in se razglasi za nepristojno, kar pomeni, da bo vdova vseeno dobila vrnjen svoj davek.

Eni trdijo, da diskriminira, drugi, da zagotavlja enake pravice homoseksualnim parom

Glavni zagovornik države je govoril proti zakonu.
Glavni zagovornik države je govoril proti zakonu. FOTO: Reuters

Čeprav je zakon veljaven, ga pravosodno ministrstvo predsednika Baracka Obame pred sodiščem ni zagovarjalo. Glavni zagovornik države Donald Verrilli je z odvetnico vdove Roberto Kaplan govoril proti zakonu, ki ga je po naročilu kongresnih republikancev branil nekdanji glavni zagovornik države pri Georgeu Bushu mlajšemu Paul Clement.

Njegovi argumenti, da je bil zakon sprejet zaradi zagotavljanja enakopravnosti, so naleteli na nejevero tudi pri konservativnih sodnikih. Čeprav po drugi strani predsednik sodišča John Roberts ni sprejel argumenta nasprotne strani, da je bil zakon sprejet iz sovraštva do homoseksualcev.

Opozoril je, da imajo homoseksualci glede na pisne vloge o podpori pred procesom veliko podporo na obeh straneh političnega pola. Verrilli mu je odvrnil, da motivacija ni pomembna, ker je končni učinek, to je diskriminacija, isti.

  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja

KOMENTARJI (72)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Strok
29. 03. 2013 18.52
-3
Ko se začne narod ukvarjati s takimi rečmi je dokončno obsojen na propad. Živela zdrava pamet!
SLOnprdec
29. 03. 2013 15.54
mali vse podpira za PS4!
SAF1
28. 03. 2013 23.32
-12
Pa kake zdaj spet pravice hočejo, kot se meni zdi da če bo ženska žensko zalizala, noben je ne bo zaprl, ker to ni nezakonito. Kr neki, spet se majo nekaj za več.
ONniON
28. 03. 2013 22.55
+9
podpiram enakopravno urejene pravice za manjšine, draga amerika poglej si za zgled kanado , ki je leta 2005 bila tretja država na svetu ki je uzakonila istospolne poroke pravtako je mogoče posvojiti otroka prva je bila nizozemska leta 2001 , danska je uvedla leta 1989 podoben zakon vendar ne cerkveni, sledile so ostale skandinavske države , je pa seveda mentalna miselnost američanov in kanadčanov različna kot noč in dan predvsem zaradi zgodovine
Justiceiscoming81
28. 03. 2013 20.18
+0
medtem ko se amerikanci ukvarjajo z homoseksualci, so dan pred tem podpisal akt z katerim Motsano ( genetsko ospremenjena hrana) dobi vse pravice za izvajanje gojenja in uporabo genetsko spremenjene hrane po ameriki... tko ameriškim ovčkam mečejo zakone za hrbtom, med tem ko se narod ukvarja z brezveznimi zakoni...
ONniON
28. 03. 2013 22.57
+1
kar naj bo v ameriki važno da ne pride v slovenijo !
nikhrast
29. 03. 2013 01.26
+2
Misliš Monsanto in GMO, to je pa stara novica.
zdrava.pamet
28. 03. 2013 20.14
-4
DOOOOOOLGOČASNO
zdrava.pamet
28. 03. 2013 20.11
-8
AAAAA....TRI DNI SO LEVI NA VLADI...PA ŽE SPET POSLUŠAMO PA GLEDAMO NA PRVIH STRANEH O HOMOSEKSUALCIH...a nimate pametnejših tem...npr. kako bomo preživeli
zdrava.pamet
28. 03. 2013 20.12
-6
SAMO ŠE NAM MANJKA, DA BI KRESALOVO SPET VEN POTEGNILI....
Boschtjan Zupanchich
28. 03. 2013 20.16
-7
hmmm, a misliš kresalko z baričeviči ? Hmmm, no, saj res,: tudi med baričeviči in med homosexualci je precejšnja Povezava ! Žal.
SAF1
28. 03. 2013 23.33
-1
Ne nimajo, ker Janša ne uničuje države, pa nimajo o čem pisat.
Boschtjan Zupanchich
28. 03. 2013 20.03
-9
No, tamle vidim, kako imajo eni potem za "izgovor" Ljubezen, z katero hočejo izsiliti priznanje enakopravnosti nereproduktivnosti z reproduktivnostjo . Keeere podle fore, mislimmm , halooo , ...
SLOnprdec
28. 03. 2013 19.58
-7
jat nevidim tezav pri tem jast sem za in za ustanovitev njihove lastne drzave v antartiki
SLOnprdec
28. 03. 2013 19.47
-6
me zanima ce so pod tem clankom komentrji placljivi oz se mora prej placati preden se objavi komentar?? ker meni jih brisejo in to ni enakopravnost!
dannyer
28. 03. 2013 19.33
-7
nobene pravice se ne krši če se odločijo ,da bo do živeli tako je tako normalna spolnost med moškim in žensko je pa reprodukcija ki je normalna . vse zraven ni. zdaj bodo postali otroci kot potrošni blago ki se jih bo kupilo kot v supermarketu katastrofa če bi sprejeli zakon ki ga hočejo bi postali nad večino in oz nad državljan . čudno to čudno , da ne ločijo kaj je prav in kaj narobe. zdaj so že začeli napadati otroke in jim prati možgane katastrofa.
Sianne
28. 03. 2013 22.52
+3
Daj, preden dobiš božjastni napad, preberi članek. Vsaj na hitro.
dannyer
29. 03. 2013 19.26
Boschtjan Zupanchich
28. 03. 2013 19.30
-8
Samo To lahko ponovim, kot je oni prej rekel : če zmorejo geji roditi skozi rit, potem sem za , drugače pa Večno Ne .
Sianne
28. 03. 2013 22.55
+4
Njihove riti se ne popolnoma nič ne tičejo. Poskrbi rajši za svojo in ne razmišljaj toliko o tujih.
frfelj
28. 03. 2013 19.30
-6
noben tega ne pove, bom pa jaz... mislim, da je homoseksualnost posledica nizke samobodobe... po domače povedano, oni si mislijo, da so pregrdi, da bi si našli vredu partnerja nasprotnega spola, samo poglejte kakšni so, pa ne rečt da so čedni ... in ker si pač mislijo da ne bodo dobili normalnega partnerja si omislijo partnerja enakega spola ...
Boschtjan Zupanchich
28. 03. 2013 19.32
+3
Ja, tko sem tud jaz mislil , pred leti, ampak, sedaj je nekaj tudi lepih fantov , ... tko, da jaz nebi tko pristransko sodil .
frfelj
28. 03. 2013 19.33
-9
no tistim talepim je pa to verjetno modna muha
dannyer
28. 03. 2013 19.34
-4
Ajaks
28. 03. 2013 19.44
+9
frfelj..TI IMAŠ OGROMNO TEŽAV SAM S SEBOJ
Boschtjan Zupanchich
28. 03. 2013 19.44
-6
Frfelj, Ja, se s3njam : takele in podobne zgrešene "modne muhe" jih dajejo !!!!!
zemljemerec
28. 03. 2013 18.17
-10
Zelo sem ogorčen, ker se v Sloveniji pripravlja zakon v katerem bodo lezbijke izenačene z neplodnimi pari. Rad bi poudaril, da lezbijke niso neplodne in so zdrave, zato ne sodijo v obravnavo za drage postopke ki jih koristijo neplodni pari, ki se že leta zdravijo.
dannyer
28. 03. 2013 18.26
-11
se strinjam to je žaljivo in je v posmeh referenduma ne uidejo.
Na Slovenskem
28. 03. 2013 18.17
-4
mhhhhhhhhhhhmmmmmmmmm....... NE :D
porota
28. 03. 2013 17.24
-7
enakopravnost bi morali veljati tudi za 2 človeka ki nista par,.... recimo da skup živita 2 znanca, sorodnika
Shisui
28. 03. 2013 14.09
+13
Ne vem od kje tako sovraštvo, mene geji popolnoma nic ne motijo saj jih po pravici povedano tako redko vidim, da skorajda ne vem, da obstajajo.
dannyer
28. 03. 2013 13.42
-7
V Washongtonu se vrstijo zborovanja v podporo istospolnim porokam. (Foto: Reuters) hm ki so bili 5krat manjše od nasprotovanj . zakaj pa te ne objavijo v ameriki pa jih ker manipulirajo
Boschtjan Zupanchich
28. 03. 2013 19.46
-2
Hmmm, Ja, TOOOČN' TKO' !!!!! Zanimivo, a ne, !!! :D
dannyer
28. 03. 2013 13.41
+10
v 21 stoletju smo bolj neumni kot nekoč
Boschtjan Zupanchich
28. 03. 2013 19.46
-3
Ja, če bi bili naši predniki tko neumni kot smo mi dandanes, potem bi naše civilizacije že Zdaaaaavnaj bilo Konec !
dannyer
28. 03. 2013 13.40
+1
proti jih je protestiralo precej več seveda je treba manipulirati javnost pa kazati glej oni so pa za neki amrika nam tako ali tako ni za nič za zgled razen kako se dela z domoljubjem
Boschtjan Zupanchich
28. 03. 2013 19.47
Ja, zanimivo, kako tudi ostale "znanstvene raziskave" tkole podobno prirejajo !!!