Slovenija

Kdo bo obvladoval šolstvo?

Ljubljana, 30. 11. 2017 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 1 min
Avtor
24UR ZVEČER
Komentarji
121

Ideološki boj, kot ga že dolgo ni bilo. Tisti, ki obvladuje šolstvo, obvladuje tudi način razmišljanja prihodnjih generacij. Kaj je lepšega, kot prek javnega šolstva vplivati na način razmišljanja mladih, da so bliže tej ali drugi politični opciji? Tudi za to gre v ozadju boja za izvrševanje odločbe ustavnega sodišča, ki nalaga vladi, da izenači financiranje obveznih programov zasebnih šol z javnimi.

Več videovsebin
  • Iz 24UR ZVEČER: Kdo bo obvladoval šolstvo?
    04:17
    Iz 24UR ZVEČER: Kdo bo obvladoval šolstvo?
  • Iz 24UR ZVEČER: Boj za izvrševanje odločbe ustavnega sodišča
    16:33
    Iz 24UR ZVEČER: Boj za izvrševanje odločbe ustavnega sodišča
  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (121)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

2realforu
30. 11. 2017 14.27
+3
Šola potrebuje konkretne reforme, čas bi bil da nehamo vzgajati poslušljive robote ki samo nemo sledijo.
prašek
30. 11. 2017 14.24
+2
Spoštovani tovariši in tovarišice, želim vam nadvse dober dan ! Ste že opazili, da sneži ?
prašek
30. 11. 2017 14.25
+5
Zaenkrat imamo zelo dobre javne šole in sploh ne potrebujemo nekaj, kar bi otrokom razlagalo o brezmadežnem spočetju in o nekem neotipljivem mističnem bitju ....
prašek
30. 11. 2017 14.26
+5
Moja otroka sta visoko šolana brez teh neumnosti !
prašek
30. 11. 2017 14.27
+4
Pa tudi za vnuke ne bom dovolil, da bi jim prali možgane !
Old_geezer
30. 11. 2017 13.57
+8
Šola je obvezna in država zagotavlja mrežo državnih šol, ki je dostopna za vse za katere je obvezna in tukaj bi se morala obveznost države zaključit. Edini argument, da bi morala država financirati tudi zasebne šole bi bil, če v javnih šolah ne bi bilo dovolj mest. Če prav razumem država financira tudi zasebne srednje šole, ki pa niso obvezne. Glede na to, bi morali financiranje teh šol takoj ukinit v celoti. Poleg tega se delamo da države kao ne sme zanimat s čim perejo možgane otrokom v "dodatnem" programu. Po mojem tudi to ni čisto vseeno. Ne vem če je najbolje za človekov razvoj, da jim z istimi pravljicami kot doma možgane polnijo še v šoli in potem po možnosti še v srednji šoli...kaj to naredi za razvoj kritičnega in svobodnega razmišljanja? Logično je da hočejo v indoktrinacijo dobiti otroke, ki so ranljivi, z odraslimi je zadeva namreč večinoma precej težja. Da to financirajo z mojimi davki, se mi kar želodec obrača. Me tudi zanima, kaj bodo zagovorniki državnega financiranja zasebnih šol rekli, ko se jim bo vrnil bumerang s prvo islamsko zasebno šolo? Sumim, da bo tistim precej hitreje rasel vpis kot obstoječim.
Paskakvali
30. 11. 2017 14.17
+3
iGURT
30. 11. 2017 12.33
+6
vera in šole, vidimo primere te sprege v saudski arabiji
iGURT
30. 11. 2017 12.36
+3
verski fanatiki, in dokler bo US desnosučno se bo premikalo v to smer.. ..kam pa pripelje ko ima Cerkev moč pa smo enkrat že videli, ne hvala
encijandupli
30. 11. 2017 12.37
-2
Komunistični materializem in šola. Vidimo kako "bogate in uspešne" so danes tiste države, ki so ga imele! Da ne govorim kako "nizko stopnjo korupcije" imanjo! Rusija in SLO sta pravi biser na svetu, glede "nizke" korupcije.
encijandupli
30. 11. 2017 12.41
-1
iGURT tega pa ti itak neboš nikoli razumel, ker ne priznavaš primarne ekzistence! Čeprav živiš in imaš življenje, vaša "vsemogočna!" znanost ne zna narediti živega bitja iz mrtve materije! Ko boste to enkrat naredili, potem sste pa lahko tako vsevedi, kod ste sedaj neupravičeno!
iGURT
30. 11. 2017 12.52
+0
jeap, s tem da nič od tega nima nobene veze s Cerkvo, multinacionalko ki grebe milijarde na vseh kontinentih. ...ki uči prazne puhlice med tem ko se bori za gozdove in zlato, molči pa o duhovnih aspektih resnicah in zadevah ki so pa res pomebne, za razliko od tega da hodiš v cerkev molit, daješ denar, in voliš desnega polčitika ki ti ga zaukaže župnik. ........niti D od duhovnosti!
encijandupli
30. 11. 2017 12.58
-2
Jaz nisem praktično, religijozen in ne hodim v cerkev. Kar je pa drugo, župniki NA ŽALOST v cerkvah ne ukazujejo niti ne namigujejo koga moraš volit!! Zalo sem žalosten, ko vidim ljudi, ki hodijo v cerkev na koncu pa v svoji ne vednosti volijo levičarje, ki so na anti- Krističnem levelu sovražnosti do Kristjanov! Cerkva bi morala ukrepati in vplivati na ljudi, zavoljo prihodnosti te družbe, da se še bolj ne izroji kod se je. Pri družinskem zakoniku je bilo prvič, da je je cerkev vmešala, kar se je tudi potem dobro poznalo na referendomu!
iGURT
30. 11. 2017 13.06
+1
encijandupli
30. 11. 2017 13.12
+1
Ne, cerkev si je lahko vsak sam! Cerkev je materijalen tempelj, v katerm se izvaja duhovnost. Tako kod je tudi človeško telo materijalen tempelj v katerem se lahko izvaja duhovnost. Ampak ni priporočljivo, saj te lahko hitro zanese. Zato moraš biti izjemno discipliniran in trden!
SDS_je_poden
30. 11. 2017 13.46
+0
Enciandupli: "vaša "vsemogočna!" znanost ne zna narediti živega bitja iz mrtve materije!". Znanost ne, evolucija pa to zna :) Zgleda da slabo kaže vašemu mističnemu bitju ;)
encijandupli
30. 11. 2017 14.27
+1
In kaj je bilo prej, kura ali jajce? Po vaši TEORIJI evolucije!
iGURT
30. 11. 2017 12.24
+5
spremeba ustave ni nobena zloraba prava, sds je že večkrat sodelovala pri spremembi ustave pa ni bilo nič narobe
rimska5
30. 11. 2017 12.22
+6
Priložnost za referendum?
iGURT
30. 11. 2017 12.43
+0
santamaura
30. 11. 2017 12.46
+0
O neee- Zopet bi gledali Primca in njegove Angelce s patičkami
iGURT
30. 11. 2017 12.56
-1
ti so za v cirkus, sam bi pa rad da se narod odloči glede tega ne pa neko desnosučno ustavno sodišče
santamaura
30. 11. 2017 12.18
+6
Ideološki boj - ma kaki - tu se gre za profit lastnikov izobraževalnih ustanov. Samo je pa tako, da sam ne bi vpisal otroka v šolo katere lastnik je en šejk iz Arabije, tajkun iz Rusije ali pa en kardinal iz Vatikana. Si ne predstavljam zasebne šole, ki gre v stečaj in jo kupi hrvaški lastnik. Pridejo otroci domov in mi kažejo mejo v piranskem zalivu po sredini kot so se učili pri zemljepisu. Ojoj - jutri imajo kontrolko iz zgodovine, jaz pa pojma nimam, kdaj so nas osvobodili
ecnarf
30. 11. 2017 12.17
+2
A ta še kr naklada
womanwndr
30. 11. 2017 12.17
-4
Javne in zasebne šole namreč izobražujejo iste otroke, pri čemer to zasebne šole storijo ceneje.
iGURT
30. 11. 2017 12.22
+2
ne, večina ni v zasebnih šolah, tam je peščica otrok, večina otrok je v javnih šolah, in zdaj bo država dajala še denar za zasebne šole?
encijandupli
30. 11. 2017 12.17
-6
Židovski učenjaki pravijo, da je temelj vseh temeljev oz izvirna modrost je- vedeti, da obstoja bog! Tudi Žid Einstein je izjavi, da je >> znanost brez religije slepa<<. Židje to imenujejo "macuj rishon" ali primarna ekzistencija, da obstoja prvi vzrok. Židje svoje otroke v svojih šolah učijo svete spise Tore na pamet. Na podlagi dobre teološke izobrazbe, ki je ključ do vsega ostalega, pa gradijo vsa ostala znanja. Zaradi tega so tako uspešni in praktično obvladujejo svet iz ozadja. Saj imajo, določena znanja, ki jih večina ljudi nima oz se jim celo posmehije. Tako je tudi nekoč bilo v SLO. Slovenci, pred prihodom komunizma 1945 v našo deželo, so bili izjemno teološko izobraženi. Ker so poznali 10 božjih zapovedi, zato v njihovi družbi ni obstojala korupcija saj 7. božja zapoved uči Ne kradi! Tisti SLO, ki pa so zapustili našo domovino, pa so v tujini bili izjemno uspešni ravo na račun Krščanske vzgoje, ki jih je naredila delovne, poštene, odgovorne... Komunisti oz njihovi potomci, ki so sedaj ultra- kapitaisti, pa še danes vodijo SLO. Ker nimajo teološke izobrazbe, jim ni goljufanje, kraja, laž, hinavščina, ne- pomoč bljižnega v stiski NIČ TUJEGA. In to je tudi temeljni vzrok visoke korupcije in milijardnih kraj v SLO. Komunizem loči dobro od zla samo v enem segmentu: >>Vse kar služi revolucijonarnem namenu se šteje kod dobeo. Vse kar služi proti revoluciji je zlo<< Sepravi obojstvo človeka, ki je proti kom.revoluciji se šteje za nekaj dobrega, zaželjenega. In tu je vzrok povojnih pobojev in Hude jame! Če bi SLO vedeli kako razmišlajo komonisti, bi jih že zdavnaj...
iGURT
30. 11. 2017 12.19
+2
Vidimo kako krščanski kradejo in goljufajo, kako desnosučni počnejo enako, te tvoje zapovedi se jih ne primejo najbolj
encijandupli
30. 11. 2017 12.31
+1
Desničar ne pomeni biti Kristjan. Samo nova SLO, naj bi uradno zastopala krščanske vrednote. SDS so desni liberalci. Za novo SLO pa še nisem slišal da so bili vpleteni v kakšne ne čedne posle. Vem kaj boš tudi rekel ZVON1, 2. Ja nažalost je tudi v cerkvi hudič. Zvon je bil dodeljen cerkvi s strani komunistov, da so jim Katoliška cerkev dala mir. SLO levičarji imate tudi težavo, ker enačite Katolicizem s Krščanstvom! Mar neveste, da so se Luteranti odcepili od Rima ravno zaradi podobnih razlogov kod je zvon 1 in 2? Lahko si sam škof, pa v resnici nisi Kristjan, če tvoja dela niso Krščanska. Večina SLO pa je bila PRAVIH kristjanov, ki so tudi živeli kršansko življenje, kar je bil vzrok njihove uspešnosti.
iGURT
30. 11. 2017 12.37
-3
iGURT
30. 11. 2017 12.42
+0
komunisti so jim roke zvijali da so Cerkveni goljufali za milijone
encijandupli
30. 11. 2017 12.47
+3
Kristjan si če delaš Kršanska dela. Goljufija pa nedvomno, ni Krščansko delo! Katoliška cerkev je naredila to kar je naredila, kaj pa vaši? Komunisti imajo proti Katoliški cerkvi grehov 1 proti 10 miljonov!
iGURT
30. 11. 2017 12.53
-2
encijandupli
30. 11. 2017 13.09
+2
RKC Slovenije je priznala greh z ZVONOM in odstavila svoje, ki so bili vpleteni v to (Ekonom, ki je to počel je sedaj v zaporu)! Kar je Krščansko! Kaj pa rdeči pri vseh svojih korupcijah? Je bil kdo odstavljen, zaprt? Poglej si Jankoviča, kako je z tistim svojim velikim nasmeškom prišel iz sodišča, ko tožilstvo, ni upoštevalo zvočnih dokazov o spolni zlorabi!
sinhron
30. 11. 2017 13.50
+0
Ekonom je v zaporu , glavna akterja pa še vedno mešata meglo po cerkvah in svobodi !
provokatorr
30. 11. 2017 14.17
+0
a kurjenje čarovnic, pa blagoslov vojakov, ki imajo namen pobijati svoje brate, pa je krščansko?
encijandupli
30. 11. 2017 14.40
+0
Ni bilo Krščansko, to priznava sama cerkev. Kar se pa tiče blagoslova vojakov, pa nevem (zame osebno nesprejemljivo). Kurjenje čarovnic se je dogajalo konec srednjega veka, v času ko so bili ljudje na splošno veliko bolj surovi kod so danes. To surovost pa je ravno Krščanstvo začelo izkoreninjati z podrobnejšim preočevanjem Biblije, v 18. stol. Saj so postajali ljudje veliko bolj teološko izobraženi na račun večjega tiska knjig ter posledično dostopnejšega šolstva za razliko njihovih predhodnikov, ki so bili celo škofje in v življenju niso videli svetega pisma saj so knjige stale celo bogastvo. Kurjenje čarovnic se je dogajalo 400 let nazaj, Huda jama in ostali množični poboji pa so se zgodili pred komaj sedmimi desetletji nazaj. In še danes mrgoli primitivcev, ki upravičujejo to skrajno zločinsko dejanje!
iGURT
30. 11. 2017 12.12
-2
Dokler bo US desnosučno se bodo dogajale takšne anomalije
Nightyfly
30. 11. 2017 11.56
+3
Narod je lastnik drzave in samo narod bi moral o tako pomembnih stvareh (posebno ,ker jih tudi finansira) odlocati na referendumu . Delegati ,politicni in vsakrsni predstavniki v drzavnih telesih so samo izvoljeni predstavniki naroda in samo prenasajo Voljo naroda . Oni so naprosebni in obvezani poceti tisto kar jim nalaga narod ,ljudje .In cisto nic drugega .Vsaka samovolja pomeni uzurpacijo oblasti . Na drugi strani pa je izobrazevanje ena najbolj vaznih stvari v mozaiku enega naroda in pogojuje njegov uspeh oz .adekvatno umescenost v mednarodne tokove in ekonomijo . Tudi je res , da so redke privatne sole a-politicne , a-religiozne , drugace pac ne bi imele vzroka za nastanek .Javne sole so cisto dovolj kompetentene in kvalitetne za vsakega drzavljana . In dovolim si reci , da imajo veliko in zelo bogato bazo materiala , snovi , izkusenj in personala kot ad-hoc ustanovljene sole za elito . Res je , da svetu sistem privatnih sol bolj razvit ,tudi starejsi , toda cisto na drugaacnem principu finansiranja ,ki je utecen ze skozi stoletja . Prav tako so nekatere privatne sole usmerjene v tocno doloceno stroko , kar pomeni neko specializacijo na dolocenem podrocju . No ,potem je pa kar nekaj sol , ki imajo religiozno konotacijo ,ali pa celo socialno , v smislu ,d so te sole rezervirane samo za bogate ljudi , redke pa celo samo za rojaliste . Drzava mora v principu zagotoviti prvo sredstva za kakovostno izobrazbo vseh drzavljanov ,ne glede na soc . status .Ce se pa nekdo zeli ´´afnati´´ ,potem naj placa . Tako kot drugje v svetu . V svici ,ki je blizu Slovenije je letnik solanja cca od 65 -80 000 Fr . Dobrodosli .
Uporabnik565636
30. 11. 2017 11.48
+1
To ni ideološki boj, ampak boj med javnim in zasebnim oz. boj zasebnikov za denar vseh, ne samo tistih, ki dejansko koristijo njihove usluge.
krucyfix
30. 11. 2017 13.30
+1
No, zadeva se je sicer začela ideološko, ker so to agendo začeli furat klerikalci. Pa njihovi Škofovi zavodi v resnici vsaj zaenkrat sploh niso tolk problematični, se zelo trudijo in tudi "civilisti" pri njih večinoma čisto vredu preživijo. Kar se Valdorfske tiče je itq ful dobro da obstaja alternativa z malo drugačnim pristopom ki nekaterim otrokom mnogo bolj leži. Pravi problem je pa res v odnosu javno-zasebno in tozadevni neoliberalni agendi privatizacije za vsako ceno. Hudič je da bo pri 100% kritju to postalo komercialno zanimivo za vse mogoče mutniposliće. Javno je mogoče tipično neučinkovito, zato pa je za zasebno dobro znano da je zelo učinkovito najbolj pri kanaliziranju denarja v zasebni žep, spotoma po možnosti čimbolj sprekerizirat učitelje. To bi mogoče delovalo v kakšnih bolj urejenih deželah, ampak kljub temu je za Anglijo znano da so s pospešeno privatizacijo dosegli stanje, ko si starši marsikje otroka več ne upajo vpisat v javno šolo, čeprav privatna sploh ni 100% krita ali poceni. Privatno šolstvo na 100% javnih sredstvih zame ni privatno ampak prihvatno šolstvo. S tem pa se moramo zdaj ukvarjat samo zato ker imamo politično US, saj v ustavi dejansko nikjer ne piše, da mora bit zasebno šolstvo 100% financirano iz javnega denarja.
zibertmi
30. 11. 2017 11.31
+4
če smo odkriti,če je nekaj zasebno se pravi v privatni lasti,potem se tudi samo financira.tudi zobozdravniki imajo zasebno ambulanto,pa če nima koncesije mu vse plačaš na roko tudi navadnega pregleda ti pri njem ne plača zdravstvo
Castrum
30. 11. 2017 11.46
-2
Zasebna šola izvaja javni obvezni šolski program, torej program ki ga narekuje država. In glede na to, je prav da za to drlo dobi plačilo od države.
iGURT
30. 11. 2017 12.10
+1
zibertmi
30. 11. 2017 12.39
+1
saj zobozdravnik tudi opravlja delo ,ki ga v zdravstvenih domovih plačuje zavarovalnica in to z istim materialom.ne vem kaj hočeš povedati s tvojim programom.tudi športne organizacije izvajajo isti program za treninge pa starši mlajših generacij praktično vse od opreme do prevozov opravljajo sami.državi jim nič ne primakne
zibertmi
30. 11. 2017 12.43
+3
in eden je že omenil ,kje smo vsi enaki,eni so doma na podeželju daleč od zasebnih šol.stvar bo tako ali tako šla tako daleč da bodo le te v ljubljano kot je pri nas moderno.mimigrede baje smo se od juge odcepili ,ker je šlo vse v beogad,potem pa prit zraven v to vašo zasebno šolo.kot je pa tudi že bil komentar tja ne vzamejo vsakega
krucyfix
30. 11. 2017 13.37
+0
>"Zasebna šola izvaja javni obvezni šolski program, torej program ki ga narekuje država. In glede na to, je prav da za to drlo dobi plačilo od države." ............ Ampak ustava sploh ne zahteva da ga dobi, niti ne da ga ne sme dobit. Piše samo da mora bit šola enakopravno dostopna vsem. Pri preveč velikodušni privatizaciji obstaja velika nevarnost, da bodo privatniki agresivno prevzeli komercialno zanimive zadeve, država pa bo morala z javnim pokrivat točno tisto kar se privatnikom ne bo splačalo, npr podeželske šole z malo učenci. In da bo znaten delež denarja namenjenega šolstvu pristal v žepih novih šolskih baronov ki se bodo najbolje znašli v novi rundi prihvatizacije.
krucyfix
30. 11. 2017 13.39
+0
"kot je pa tudi že bil komentar tja ne vzamejo vsakega" .... To je itq za javno financiran program direkt protiustavno in najbrž ne bo več dolgo zdržalo.
Castrum
30. 11. 2017 11.16
+5
Brez zamere, ma večina komentatorjev govori o financiranju šol. To sploh ne drži. Gre za financiranje obveznih šolskih programov! To je pa bistvena razlika.
pop greznica
30. 11. 2017 15.20
saj te pa privatnikom ŽE plačuje država
dajno
30. 11. 2017 11.05
+3
Te šole so samo za določeno elito... In samo v mestih! Torej, odločni ne financiranju zasebnih šol! Drugače lahko tudi mojo firmo država financira, pa zaposlim par delavcev
womanwndr
30. 11. 2017 12.16
-1
Kar ponudi kakšno storitev državi, ti jo bo plačala. Ali se premalo sposoben, da bi uspel na razpisu... Saj je tudi opera samo v mestu, pa vsi plačujemo za to!
dajno
30. 11. 2017 13.20
+2
Jaz delam uspešno. Si pa falil kar sem napisal, naj mi država financira firmo 100%,to je primerjava, profit gre pa v moj žep. To je primerjava
womanwndr
30. 11. 2017 10.57
-1
Razumno razlago o zasebnih in državnih šolah (javne so VSE šole in vpišejo se lahko VSI otroci) najdete na povezavi Bogatimo šolstvo.
fas231
30. 11. 2017 10.47
+4
Krščanske, Judovske in Islamske šole naj še naprej financira oz. sofinancira država! Zakaj? Ker te šole poleg znanja dajejo tudi moralne in etične vrednote!
dajno
30. 11. 2017 10.58
+4
Kdo jo ustanovi jo naj financira! Drugače lahko tudi meni npr. Država postavi gostilno, tržil bom pa jaz.
kol5
30. 11. 2017 11.01
-2
El Toro
30. 11. 2017 10.43
+23
To vprašanje ni tako enostavno. Dejstvo pa je, če so privatne šole samo za nekatere, potem naj ti nekateri kar doplačujejo iz svojih žepov, če pa se na te šole lahko vpiše brez problema vsakdo pa je smiselna enaka obravnava zasebnih in javnih šol. Drugo vprašanje je tudi to, da so privatne šole v urbanih naseljih, podeželje pa je že zaradi lokacije izključeno, kar zopet ne omogoča enakosti.
womanwndr
30. 11. 2017 10.59
-10
Zasebne šole so za vse, vsakdo se lahko vpiše!
dajno
30. 11. 2017 11.06
+4
Se res lahko? Tudi nekdo z vasi, prva taka šola pa 50 km v mestu?
štrekeljc
30. 11. 2017 11.17
+8
ženska, nikakor ne! Če nimaš pravega pedigreja (beri: če nisi dovolj zmetal v nabirko) so ti vrata v OŠ Alojzija Šuštarja zaprta. Preverejeno!
womanwndr
30. 11. 2017 11.57
-5
Zasebne šole BI LAHKO BILE kjerkoli, če vi ne bi ovirali njihovega ustanavljanja!
krucyfix
30. 11. 2017 13.47
+2
Zasebnih šol nikoli ne bo kjerkoli, ker se čisto kjerkoli ne splača. V kapitalizmu je osnovni smisel zasebnih šol profit, včasih pa še malo kakšne ideologije zraven.
iGURT
30. 11. 2017 10.23
+8
zasebniki se naj plačujejo iz zasebnega žepa - bo država plačevala tudi v mojo zasebno firmo? Ne bo..
ROMELS
30. 11. 2017 10.31
+1
Naj se javni uslužbenci poskusijo na trgu, kot gospodarstveniki in se financirajo iz svojega dela, ne pa iz ukradenega denarja davkoplačevalcev. Ta način pridobivanja ali kraja denarja je preveč enostaven.
pop greznica
30. 11. 2017 10.36
+3
Morse, nimaš razčiščenih osnovnih pojmov
ROMELS
30. 11. 2017 10.38
-1
gringolin-.utl pojme si razčisti kar sam.
janezov uč
30. 11. 2017 10.42
+2
morse, žališ, tako ne gre. kontriraj, kot se to dela. kdo je tu butelj, se takoj vidi.
ROMELS
30. 11. 2017 10.46
+0
Ti povem, da so že komunisti po vojni obžalovali, ker so videli, da tako ne gre.
womanwndr
30. 11. 2017 11.54
+1
Zasebnik, ki ustanovi šolo, financira stavbo in opremo. Država financira izvajanje javno veljavnega programa. Za ta program plačujem tudi jaz! In tudi ti kot zasebnik lahko opravljaš plačljive storitve za državo!
iGURT
30. 11. 2017 12.26
+0
financira naj zasebnik ki jo je ustanovil ne pa da zasebnik ustanovi financira pa država