Slovenija

'Pošteno bi bilo, da vemo, koga bomo reševali'

Ljubljana, 20. 09. 2013 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

Državni zbor se je seznanil s položajem v slovenskem bančnem sistemu, potem ko je Banka Slovenije poslala Probanko in Factor banko v nadzorovano likvidacijo. Jazbec je pojasnil, da so se tako odločili, da bi zagotovili stabilnost bančnega sistema in zaščite vlog varčevalcev. Zahteve opozicije je DZ zavrnil.

Potem ko je Banka Slovenije poslala Probanko in Factor banko v nadzorovano likvidacijo, se je državni zbor na zahtevo poslancev SDS seznanil s položajem v slovenskem bančnem sistemu.

Medtem ko je država Banki Slovenije za zagotavljanje likvidnosti in solventnosti obeh bank izdala 1,03 milijarde evrov jamstva, v SDS ocenjujejo, da porabljeni davkoplačevalski denar ne bo oživil bančnega sistema ali ga naredil delujočega. "Banki sta likvidirani in zasebne banke bomo reševali davkoplačevalci. Pošteno bi bilo, da vemo, koga bomo reševali, podatki naj se razkrijejo," je zahteval Marko Pogačnik.

Andrej Šircelj
Andrej Šircelj FOTO: SDS

Poslanec SDS Andrej Šircelj, ki so ga nedavno razrešili z mesta neizvršnega direktorja slabe banke, je dejal, da bi bil stečaj obeh bank boljša rešitev. Nadzorovana likvidacija pomeni, da bosta obe banki postopoma izstopali s trga na podlagi posebnega programa. S trga izstopata zaradi nelikvidnosti, saj nista imeli in nimata dovolj denarja, da bi poplačali svoje obveznosti, je pojasnil Šircelj in dodal: "Nič takega, dve banki sta šli k vragu in imata pravico, da gresta k vragu. Vprašanje je le, kdo bo plačal te pogrebne stroške."

Znano je, da so se v teh bankah financirale tudi določene privatizacije podjetij in je šlo za klientelistične povezave, je dejal in opozoril, da denar davkoplačevalcev ni namenjen reševanju bančnega banditizma.

V SDS zahtevajo poročilo z razlogi za likvidacijo Probanke in Factor banke, poimenski seznam oseb z depoziti nad 100.000 evrov ter izplačil nad tem zneskom, sprejetje zakonodaje, s katero se bodo zamrznile vse vloge lastnikov, članov uprav, nadzornikov in z njimi povezanih oseb, ter dokumentacijo v zvezi z nadzorom.

Ob tem je Šircelj vnaprej zavrnil pojasnila, da teh podatkov ni mogoče posredovati zaradi bančne tajnosti. Pri postopkih stečaja in likvidacije ni več bančne tajnosti, je dejal. Če bodo državljani s svojim davki in prispevki reševali tudi zasebne banke, potem bodo zahtevali tudi odgovornost nadzornikov, uprav, lastnikov, je naštel Šircelj.

Probanka
Probanka FOTO: Miro Majcen

Odločili so se za manjše zlo

Finančni minister Uroš Čufer je razložil, da so se za likvidacijo odločili po tehtnem premisleku, saj so ocenili, da je to "manjše zlo" za državljane. "Stroški v obeh primerih so podobni," je dejal in pojasnil, da bi stečaj v praksi še zaostril kreditni krč, ki je že zdaj zelo pereč problem. Razložil pa je še, da ne gre za slovenski unikum, saj so se za postopek nadzorovane likvidacije zasebnih bank odločili tudi marsikje v državah EU.

Jazbec meni, da bi stečaj preveč obremenil preostale banke

Na vprašanje, zakaj likvidacija in ne stečaj, je odgovoril tudi guverner Banke Slovenija Boštjan Jazbec. "Prišlo bi do prevelike obremenitve v preostanku bančnega sektorja, ki ni v najboljšem stanju," je povedal in pojasnil, da bi morali v primeru do konca postopka stečaja zamrzniti vse vloge nad 100.000 evrov, med katerimi pa so tudi vloge države in občin, predvsem primorskih in štajerskih.

Boštjan Jazbec
Boštjan Jazbec FOTO: POP TV

V obeh bankah je za 631 milijonov evrov depozitov, od tega je zajamčenih vlog pod 100.000 evrov za 400 milijonov evrov, denar za njihovo izplačilo pa bi morale prispevati druge banke v Sloveniji. "Banke tega denarja nimajo, zato bi ga v vsakem primeru morala zagotoviti država," je dejal Jazbec.

Ukrepanje Banke Slovenije je bilo tako usmerjeno predvsem v zagotavljanje varnosti varčevalcev v obeh bankah. Probanka in Factor banka imata skupaj 35.000 varčevalcev, katerih vloge v povprečju znašajo 11.000 evrov.

Glede razkritja podatkov je dejal, da nekaterih podatkov pač ne morejo posredovati, ker tako nalaga zakonodaja. Spomnil pa je, da je spreminjanje zakonov v rokah poslancev.

Opozicija vztraja pri objavi imen, koalicija ravnanje vlade in Banke Slovenije ocenjuje kot odgovorno

Če bi dopustili stečaj Probanke in Factor banke, bi to pomembno povečalo nezaupanje v slovenske banke in s tem povzročilo nenadzorovan odliv depozitov v tujino, se je z guvernerjem strinjal Jerko Čehovin (PS). Ob tem se je zahvalil vladi in Banki Slovenije, da sta "v teh težkih, občutljivih in negotovih časih zmogli dovolj poguma in strokovnega znanja in sprejeli najboljšo možno rešitev v danih razmerah".

Večina kritikov naše odločitve se je pojavila šele v ponedeljek popoldne, ko so ugotovili, da ni pritiska na ostale banke in je finančna stabilnost zagotovljena. Boštjan Jazbec, guverner Banke Slovenije

Matevž Frangež (SD) je vlado in centralno banko pohvalil, da sta s pravočasno profesionalno in z za slovenske razmere zelo neobičajno diskretno akcijo preprečili razrast panike v slovenskem bančnem sistemu. Za davkoplačevalce bi bil stečaj obeh bank najdražja rešitev, ne le zaradi izgube depozitov države in državnih podjetij v teh bankah, pač pa tudi zaradi učinka prelitja problema iz teh bank v celoten slovenski bančni sistem in gospodarstvo, je dejal.

Prav tako je način reševanja obeh bank podprla Marija Plevčak (DeSUS). Nadzorovana likvidacijo pomeni najcenejšo možno rešitev za davkoplačevalce, ob tem pa ne smemo pozabiti, da ima v teh bankah depozite veliko slovenskih podjetij, je dejala. Osnovni namen t. i. celotne reševalne akcije pa je vsekakor varovanje stabilnega bančnega sistema v celoti. Ob tem je poudarila, da so lastniki in akterji zasebnih bank povsem odgovorni za poslovanje oz. povzročeno izgubo.

Bojan Starman (DL) pa je podvomil o ukrepanju Banke Slovenije. "Tudi zadnji ukrepi me navajajo k temu, da dejansko ne vemo točno, kaj bi želeli narediti, kaj bomo naredili in koliko nas bo stalo," je dejal. Kot je dodal, se s tem dela paniko med državljani, ki jih je strah, ali bodo še imeli za kruh ali ne oz. ali bomo vse zmetali v bančni sistem brez dna. 

V SLS menijo, da je treba imena razkriti. Kot je dejal Franc Bogovič, gre za neke kvazi slovenske elite, ki so se vozile z raznimi jahtami in razpolagale z razkošjem, ki ga ne moreš zaslužiti v nekem normalnem času. V resnici pa so živeli na račun, ki bo zdaj izstavljen davkoplačevalcem, je bil kritičen.

Prav tako v NSi po besedah Ljudmile Novak ne privolijo v to, da se breme slabega vodenja in odločitev o bančnem sistemu preloži v breme davkoplačevalcev. Za svoje odločitve morajo odgovarjati tisti, ki so imeli moč in možnost odločanja, torej člani uprav in nadzornih svetov bank, je poudarila. Posebej veliko odgovornost nosijo najvišji funkcionarji v državi, med njimi guverner in člani sveta Banke Slovenije, tudi bivši, je dejala.

DZ je na koncu sprejel sklep, da se je seznanil s pojasnili o izvedenih ukrepih v obeh bankah, vladi in Banki Slovenije pa priporočil, naj mu čez tri mesece poročata o nadaljnjih ukrepih.

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (423)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

novak.novak
22. 09. 2013 13.32
zasebno banko naj rešujejo davkoplačevalci? a sedaj ni nič več popularna islandija, ko je zaprla banke, ktere so povzročile probleme, odgovorne pa pred sodišča? kolk so nekteri dvolični...aja, sedaj ni več janša gor....hehehehehehehe
Fifi Garbo
22. 09. 2013 09.50
+3
Poštenja je že zmanjkalo pred 15 leti, tak, da ne vidim smisla, zakaj bi reševali svinjarijo drugih, ta denar potrebuje slovensko zdravstvo. Zakaj bi morali plačevati zdravila, če plačujemo zavarovanje!? DZ naj rešuje svojo godljo s svojim denarjem, ki si ga naj vzame iz svojih žepov, ne iz mojega!!!!
Fifi Garbo
22. 09. 2013 09.34
+4
Prodajmo banke, odgovorni pa naj odgovarjajo!
njofra47
21. 09. 2013 18.11
+4
Da je poslovanje posameznika z banko "bančna tajnost" bi še razumel. Tudi jaz ne bi želel da bi vsakdo moral vedeti koliko pošteno privarčevanega skromnega zneska denarja imam v banki. V kolikor pa se pri posamezniku utemeljeno posumi pri poslovanju z banko na kaznivo dejanje pa mojem prenehajo vsi razlogi za govoričenje o bančni tajnosti. Tistim poslancem, ki so tako vneti pri zagovarjanju "bančne tajnosti" bi svetoval, da se zamislijo ali ni morda razlog za tako zaščito nepoštenega kapitala morda zaradi kakšnega interesa posameznikov iz njihove bližine. Narod bo vsekakor zahteval, da se bodo nezakonita dejanja v bančnem sistemu preiskala in kaznovala, pa naj gre še za tako zaščitene ljudi. Preveč gorja so taki ljudje povzročili povprečnemu državljanu, da bi lahko pozabili in oprostili....
Terezinka
21. 09. 2013 18.20
+2
Davčna tajnost nikoli ni veljala in ne velja za davkarijo, policijo, sodišče in sploh državne organe nadzora in kaznovanja. Torej v čem je problem, če se hoče ugotoviuti in sankcionirati? ni potreba, da cela Slovenija razpravlja, to naj preverijo, uredijo in obdavčijo ter po potrebi kaznujejo pristojni. Pri nas je obratno, veliko se govori in nič doseže
njofra47
21. 09. 2013 18.29
+5
Saj ravno v tem je problem. Ali si morda opazila da bi v zadnjih treh, štirih letih kdo ( mislim na pristojne državne organe)začel preverjati sumljiva posojila v naših bankah ? Jaz nisem. Kdaj bodo torej začeli razmišljati o tem ? Morda čakajo na zastaranje kot pri že premnogih drugih sumljivih poslih ? Nisem prijatelj javnega linča, želim pa samo da začne ta država končno delovati v korist svojih državljanov. Ali morda pričakujem preveč ?
Terezinka
21. 09. 2013 18.44
+0
mISLIM, DA IZ ZADNJIH DEJANJ VSEENO IZGLEDA, DA NEKAJ LE DELAJO. mISLIM, DA SO PRESTOPILI TUDI V VELIČASTNE STEKLENE STAVBE
novak.novak
22. 09. 2013 13.33
in zakaj vemo kolk ima premoženja npr berlusconi, merklova, sanader...? aja, pri nas je red in poštenje...hehehehehehehee
uja25
21. 09. 2013 17.10
+2
Zdaj se točno vidi kdo zavira Slovenijo,-----SD,,,,PS,,,,DL,,,,,,DESUS,,,,,Sami lopovi,,da jih ni sram sedaj so se ligitimirali in pokazali,,da jim za navadne državljane ni mar.-----!!! Ko sem pa včeraj gledal tega hinavca Midefureja iz PS.....mi pa res gre na bruhanje,to njegovo nekulturno obnašanje pa presega vse meje---!!!
korintos1
21. 09. 2013 20.30
-2
Toti imaj ABS zavorem Janša je pa zaviral samo z ročno!
Terezinka
21. 09. 2013 15.49
+0
res ne razumem sprenevedanja opozicije, ko govorimo, da rešujemo privat banke se kratko smešimo. Že dolgo rešujemo namreč le privat zablode. Konec koncev kdo je dobil kredite? Privatniki, lastniki, tajkuni tako levi kot desni in cerkveni. Mi rešujemo njihove odpisane kredite in nič drugega. Če bi ti dve banki potonili nekontrolirano ali so kontrolirano je efekt isti, hranilne vloge je treba ljudem povrniti, lastniki pa so itak zgubili lastnino in krediti pa bodo odpisani tako kot večina
wolfterier
22. 09. 2013 10.02
+1
Ramzess
21. 09. 2013 12.33
+8
Zakaj banka ne more v stečaj in skozi enak proces, kot vsako podjetje, zakaj je sistem bank drugačen od sistema kateregakoli podjetja. Na nek način itak vemo, in v tem je težava.
Ramzess
21. 09. 2013 12.36
+8
Banka ima vodstvo, ima zaposlene, delavce, prodaja storitve, ...pa zanje veljajo, očitno, drugačni zakoni, kot za katerokoli podjetje, ki tudi ima vodstvo, delavce, ipd., ter prodaja storitve, če malo zožimo. Čeprav ne vidim razlike, ne razumem zakaj dvojnost, ...
Terezinka
21. 09. 2013 15.51
+1
V banki je država garant za veliko denarja, ki je tam. Če so blagajne prazne je treba vseeno iz državnih garancij poplačati. Nadzorovano poplačilo je mogoče v takem primeru za majhne banke boljše. takrat država prevzame tudi izterjavo kreditov in ne le plačilo vlog. V obeh primerih pa lastniki izgubijo kot pri stečaju.
kawboy
21. 09. 2013 12.24
+10
Haloooo vlada, a niste rekli, da ni več denarja in da ni več od kje vzeti sedaj pa lepo bankam pomagate še naprej in to celo zasebnim. Res ste pravični in pošteni nimam besed. Za banke se vedno kje najde denar za ostalo pa se lahko obrišemo pod nosom verjamite, da tako ne bo šlo več naprej. Saj takšno stanje je protiustavno, zakoni morajo biti skladni z ustavo.
razocarani
21. 09. 2013 12.59
+6
saj pomagajo sebi he he --lopovska posla --od lopova pricakuj samo lopovscino ---
tka?enko
21. 09. 2013 11.45
+11
Reševali bomo slovenske trajkune! Zato bomo morali vse slovenske politike od leta 1991 strajbat v arest!
Ajmomali
21. 09. 2013 11.38
+19
Ljudi, ki niso mogli odplačati kredita zaradi ODERUŠKIH OBRESTI BANK izpred leta 2000, so NEUSMILJENO pometali na cesto in jim pobrali vse, da so pristali med klošarji..... in ZDAJ NAJ TI LJUDJE REŠUJEJO TAJKUNE ????????................ SAJ MORAŠ ZNORET !!!!!!
kawboy
21. 09. 2013 12.02
+8
In tako smo vsi enaki pred zakoni saj nekaterim pomagajo drugim pa ne, za nameček pa še drugi plačujemo njihove grehe. To je očitno tudi protiustavno po več členih ustave.
novak.novak
23. 09. 2013 20.28
ja, taka je ta naša socialna vlada ipak vse ok, upokojenci se ne bunijo, prosveti gre ok, torej smo v raju......ju je vse bogatejša, kaj čmo več?
Rde?aGriža
21. 09. 2013 11.13
+7
Pa kje so zdaj sindikati z svojimi idejami kako iziti iz krize, da ne bi davkoplačevalce obremenjevali? Štruklji , Semoliči riti rdeče so zdaj tiho!!!!! Seveda ker imajo v teh bankah cel kup depozitov! Naj sindikati svoje nepremičnine prodajajo in malo prispevajo
wolfterier
22. 09. 2013 10.05
+1
01xxy
21. 09. 2013 10.37
+12
Zanima, kdaj bo Rigelniku odvzeto naropano premoženje?
odpisan2x
21. 09. 2013 10.36
+12
če imamo politične banke naj propadejo
?akimalo
21. 09. 2013 10.00
+6
ali se lahko smatra, da se cca 10 sodelujočih v DZ odloča v imenu DZ? kje so bili vsi, ki smo jih volili v parlament? kaj ne rabijo biti tam, ko je izredna seja? zakaj smo jih sploh volili 100? da odloča desetina teh?
Polly ß
21. 09. 2013 09.12
+19
DA, PRAV IMAJO SDS - ŠIRCELJ, KO ZAHTEVA, DA SE VSE NAPIŠE IN OBJAVI! " Medrndorfer"se naj kar smeji in širokousti, bomo videli kako dolgo se bo še smejal z ostalimi PS. Namesto, da bi zahtevali, da se razčisti, so pa PROTI! SRAM JIH NAJ BO V RIT IN GLAVCO! Dolj z njimi!!!!!!! Sicer pa itak vemo, da ima glavno besedico Alenčica! Ona pa itak ne zna druzega, kot davke zviševati in ljudem denar jemati!
comment123
21. 09. 2013 09.30
+17
In poslanci, ki zastopajo ljudstvo so preglasovali one, ki zahtevajo imena.takšni poslanci nimajo kaj početi v parlamentu, delajo za interese svoje politične stranke! Se strinjam, da nekoga, več njih ščitijo, ki so nam pred očmi spet izmaknili goro denarja, fuj......... Odgovornost za takšno početje nosijo sedaj vsi, ki zagovarjajo to lopovščino!
MARK AUREL
21. 09. 2013 09.54
+9
preglasovanje je v vsaki vladi. tako pač je, ne gre se jim za narod ampak za lastno RIT.
binmister
21. 09. 2013 09.08
+17
In za kaj bi morali reševati privatne banke ?
?akimalo
21. 09. 2013 09.57
+11
zaradi privat ineresov, ki segajo visoko, visoko..
Cofar
21. 09. 2013 08.58
+5
tud če zvemo kdo so ti ljudje ki so pokradl vse, imajo itak dans tok dnarja kot da bi zadel na lotu! Torej.... kaj mi bodo imena. Če pa govorimo o tem, da bi jim pobral premoženje v višini oškodovanja potem pa ja... sem za! To pa se po mojem v naslednji 10.000 letih ne bo zgodil. Zakaj? Enostavno, ker je blo to vse tko speljano, da je vse zakonsko dovoljeno na tak način kakršnega so pač to krajo izvajal! Najbolj kar me jezi glede tega ropanja je to,da je to ZAKONITO ob enem pa NEHIGIENSKO!
comment123
21. 09. 2013 08.57
+16
Opozicija vztraja pri objavi imen, koalicija ravnanje vlade in Banke Slovenije ocenjuje kot odgovorno NE SAMO OPOZICIJA, TUDI MI DRŽAVLJANI ZAHTEVAMO IMENA! JAZ SEM MORALA DO CENTA VRNITI NLB KREDIT, KLJUB TEMU, DA SEM BREZ SLUŽBE, SO NORELI Z RUBEŽNIKI, PA ČEPRAV JE ŠLO ZA ZNESEK POD 1000 EVROV! MAR NISMO ENAKI, BLA,BLA,BLA.....
honcesar
21. 09. 2013 08.37
+12
uja25
21. 09. 2013 08.37
+22
Zakaj ne bi smeli vedeti KDO so ti ljudje---KDO koga skriva.--??????????????????????? Zakaj moram dat 200€ pa ne vem za koga--???? Slovenija zbudi se in naredimo temu konec--konec---konec..-!! ======================================================================================
cirenij
21. 09. 2013 08.56
+18
Vsem akterjem takoj zaplenit premoženje in bančne račune. Pa preverit premoženje na Hrvaškem, kjer so naši bankirji in ostali pridno nakupovali nepremičnine in še kje drugje. Kake nekajletne preiskave so tukaj potrebne? Vsi akterji in zneski naropanega so točno znani. Odplačevali bodo pa tisti na minimalnih plača, upokojenci in ostali revčki. Banda!
comment123
21. 09. 2013 08.59
+7