Slovenija

Radi kupujemo domačo hrano, predvsem meso in mleko

Ljubljana, 26. 02. 2015 08.19 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
Špela Zupan
Komentarji
81

Slovenci si želimo v trgovinah kupovati čedalje več domačih živil, vendar za primerno ceno. Drugače je na tržnici. Branjevec Franc je pred leti prodal okoli 20 zabojev jabolk dnevno, danes jih proda le še okoli pet. V sedemdesetih letih pa so pri njem kupili tudi po tono jabolk na dan.

Več videovsebin
  • Kupujete slovenska živila?
    01:02
    Kupujete slovenska živila?
  • Kaj kupujete od slovenskih živil?
    00:46
    Kaj kupujete od slovenskih živil?
  • Imamo dovolj izbire?
    00:48
    Imamo dovolj izbire?
  • Branjevec Franc: Nekoč smo prodali tudi tono jabolk na dan
    01:43
    Branjevec Franc: Nekoč smo prodali tudi tono jabolk na dan
  • Branjevka Marija: Večinoma kupujejo cenejša jabolka
    02:28
    Branjevka Marija: Večinoma kupujejo cenejša jabolka

Sodeč po anketi naključno izbranih na ljubljanski tržnici večina rada kupuje slovenska živila, največ zelenjavo, sadje, meso, mlečne izdelke in kruh. 70-letnemu Viktorju se zdijo zdrava in bolj sveža, ker niso bila dolgo na poti. 41-letna Brigita jim bolj zaupa in meni, da so kakovostnejša. Večinoma pa ocenjujejo, da je premalo izbire na trgovskih policah, vendar priznavajo, da ponudbo narekujemo kupci.

Potrošniki so pozorni na kakovost in poreklo, ki postaja vse pomembnejši nakupni kriterij. Sicer pa je nakup še vedno v veliki meri odvisen od cene in ponudbe.
Potrošniki so pozorni na kakovost in poreklo, ki postaja vse pomembnejši nakupni kriterij. Sicer pa je nakup še vedno v veliki meri odvisen od cene in ponudbe. FOTO: Thinkstock
Po raziskavi Trženjski monitor 2014 je kar 70 odstotkov vprašanih za slovensko poreklo pripravljenih plačati več, ampak predvsem, če imajo višjo kupno moč. Potrošniki so pozorni na poreklo predvsem pri svežih izdelkih, torej pri mesu, mleku, sadju, zelenjavi in kruhu.

Potrošniki torej večinoma želimo kupovati slovenska živila v trgovinah in trgovci zagotavljajo, da jih je čedalje več na njihovih policah. V Tušu je več kot 70 odstotkov izdelkov slovenskega porekla, največ kruha, piščančjega mesa, jajc, jabolk, slaščic in delikatesnih solat, prepoznate jih po znaku "Slovenske dobrote". Opažajo, da prodajo vse več domačih izdelkov, vendar je njihov kupec razumljivo poleg porekla pozoren tudi na razmerje med ceno in kakovostjo.

V Mercatorju, kjer sodelujejo z več kot 100 slovenskimi pridelovalci sadja in zelenjave ter 1000 rejci slovenskega mesa, je okoli 70 odstotkov slovenskih izdelkov. Velika večina je slovenskega mesa, kruha in mlečnih izdelkov, prepoznate jih po znaku "Kakovost nam je blizu". Imajo okoli 50 odstotkov slovenske zelenjave in 16 odstotkov sadja, v redni prodaji nudijo samo 100-odstotno meso rejeno v Sloveniji, poseben prostor namenjajo prodaji 100-odstotnega slovenskega mleka in mlečnih izdelkov.

Delež slovenskih živil po trgovinah
Delež slovenskih živil po trgovinah FOTO:

Na Sparovih policah je več kot 60 odstotkov slovenskih proizvodov, za katere je veliko zanimanje, vendar je vse povezano s ceno. Njihov kupec izkazuje interes in povprašuje po domačih proizvodih, vendar je pri izboru še vedno zelo pomembna cena. "Naši kupci povečini sprejmejo, da so nekateri izdelki slovenskega porekla nekoliko dražji, vendar ne bistveno dražji, kot sorodni izdelki tujega porekla," so pojasnili.

V Hoferju pravijo, da so v zadnjih letih občutno povečali število slovenskih izdelkov, "ki predstavljajo že več kot tretjino naše stalne ponudbe". Pri ponudbi svežega mesa, jajc in mleka ter pekovskih izdelkov je njihov delež večinski, slovenskih je med 10 in 20 odstotkov sadja in zelenjave. S prodajo slovenskih živil so zadovoljni, največ jih prodajo, kjer kupci iščejo svežino. Vsi izdelki slovenskih dobaviteljev so na embalaži in na policah opremljeni z logotipom "Kakovost iz Slovenije", ki označuje, da izdelek prihaja iz Slovenije ali od slovenskega dobavitelja.

Pri katerih živilih preverjate preteklost?
Pri katerih živilih preverjate preteklost? FOTO:

V Lidlu opažajo, da je ugodna cena še vedno izredno močan dejavnik pri nakupih. Deleža slovenskih proizvodov niso izdali, so pa zatrdili, da se njihov delež vseskozi povečuje. Pojasnili so, da imajo izdelke slovenskih dobaviteljev v svojih blagovnih znamkah in jih dopolnjujejo z živili priznanih slovenskih znamk. Tako lahko pri njih kupite domače mlečne izdelke, kruh, meso, pijače, tudi piškote. Na cenovkah so označeni s posebnim znakom "Slovenski izdelek", ki v sredini nosi lik Triglava.

Branjevci prodajo vse manj slovenskih jabolk

Branjevka Marija trdi, da so slovenska jabolka boljša kot tuja, ker so manj škropljena.
Branjevka Marija trdi, da so slovenska jabolka boljša kot tuja, ker so manj škropljena. FOTO: Mateja Klavs

Branjevec Franc in branjevka Marija medtem prodata vse manj slovenskih jabolk in drugega sadja. Za slabo prodajo krivita slabšo kupno moč, premalo časa za obisk tržnice in velike trgovske centre, ki ponujajo vse na enem mestu. Besede sta podkrepila s številkami. 78-letni Franc, ki je branjevec na ljubljanski tržnici že 46 let in je pred leti prodal okoli 20 zabojev jabolk dnevno, jih danes proda le še okoli pet. V sedemdesetih letih pa so pri njemu kupili tudi po tono jabolk na dan. Podoben trend upadanja prodaje opaža tudi 71-letna branjevka Marija, ki je na ljubljanski tržnici 12 let. Po njenih besedah kupujejo cenejša jabolka, samo "bogati" si privoščijo boljše vrste.

Znak Izbrana kakovost - Slovenija kmalu na mleku?

Na kmetijskem ministrstvu pravijo, da se trudijo, da bi bilo na voljo čim več slovenskih policah. Po besedah vodje službe za promocijo živilskih proizvodov na kmetijskem ministrstvu Janje Kokolj Prošek bodo mleko in mlečni izdelki kmalu označeni z znakom, ki bo zagotavljal, da je živilo pridelano in predelano v Sloveniji. Sledila naj bi jim tudi druga živila. Jutri lahko preverite, kaj vse je še povedala o promociji slovenske hrane in pijač.

Anketa Arhiv
Slovenska živila kupujem, ker:
  • 8
  • 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

KOMENTARJI (81)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Kosmatinc
27. 02. 2015 13.05
+1
Kupujem hrano ki je cenejša,opažam da slovenska večinoma med dražjimi,ne vem zakaj??? Ampak nikjer ne piše da je slovenska boljša od uvožene.Poznam soseda kmeta,ki na veliko gnoji svoj krompirda je pridelek čim večji ,hmmm pa kao domača je boljša,sami lumpi so ti kmetje.
repca1
27. 02. 2015 07.49
+1
Zakaj pa je slovenska zelenjava tako draga? Glede na transport in carine uvožene bi morala biti celo cenejša.
nikhrast
27. 02. 2015 04.48
+1
Vse preveč enolično če boš jedel samo domačp hrano. Pa kje je azijska, pa mehiška, pa ribe z južnega Pacifika, sadje iz južne celine....
luciluk
26. 02. 2015 23.03
+2
Vsem, ki podzavestno sovražite SLO kmeta predlagam da še naprej kupujete paradižnike iz Španije, jabolka iz Azarbejdžana, krompir iz Egipta,..... oni skrbijo za vaše zdravje. Po zaužitju te zelenjave vas noben virus ne bo napadel, ker ste že zaužili letno dozo seruma za vaše zdravje :))
ficfiric 1
27. 02. 2015 07.20
+1
A me hoces prepricat da kupim od slovenskega kmeta ki prodaja iste stvari po enkrat drazji ceni....pa tisto dozo seruma zauzijes tud ob slo zelenjavi...kaj mislis da ko se 3x letno peljejo nwmocit polja in travnike z gnojnico da tisto je pa samo zdravje...
JozaFric
26. 02. 2015 19.36
+0
Kupim kar je kvalitetno in za primerno ceno. Briga me če je slovensko, ker nobeden ne bo rekel, da je domače bolj kvalitetno. Naši itak ne morejo konkurirat s ceno, če ima kmet 3 krave v štali in vseeno rabi vso opremo za kmetijstvo. Te slovenofile pa bi vprašal, če tudi banane jeste slovenske?
luciluk
26. 02. 2015 22.59
+2
Hahahaha kupuješ zelje iz Španije. Seveda ker je bolj zdravo, saj je vendar vsak treden oprano v kemičnem koktajlu. Tako zdravo je da ga nobena gosenica ne povoha. JF ti kr kupuj EU zelenjavo je bolj zdrava hahahahaha..... Ni ga čez moj vrt za hišo.
Nauders
26. 02. 2015 19.16
+2
kvaliteta izdelkov v trgovskih centrih je mislim da dosegla podn
civitasstain@gmail.com
27. 02. 2015 11.20
Seveda ko po zakonu lahka lažejo in tako na majhno pišejo, da še prebrat sestave ne moreš! Je vse legitimno. No reklame nam pa tak lažejo, da je groza!
Ope?enka
26. 02. 2015 18.16
+4
Najdražje je na tržnicah, od standardnih artiklov je E Leclerc najcenejši, SI jabolka dobiš tudi v Lidlu in Hoferju, sigurno so najbolj okusna, da ne govorim o mesu in suhih proizvodih, so naši daleč v ospredju.
Nauders
26. 02. 2015 19.15
+4
tipični slovencelj, ki gleda vsaki cent, čeprav zaradi tega ne boš nič bogatejši, jaz kupujem večinoma vse na tržnici in cen sploh ne poznam, ker me ne zanima, na tržnici dobim od slo kmeta in kvaliteto, s tem tudi njih z veseljem podpiram
Ope?enka
26. 02. 2015 21.07
+1
civitasstain@gmail.com
27. 02. 2015 11.23
+1
clarion. Jaz tudi nič ne gledam na cene, tudi pri tankanju avta ne. Tankam zmeraj za 20 evrov!
delfin11
26. 02. 2015 17.27
+1
Še nekaj časa pa ne bo eč nit slovenske krave,kaj šele slovenskega mleka..
Irena Holc
26. 02. 2015 16.32
+9
Večino hrane pridelamo doma. Tako najbolj vemo kaj jemo, koliko je škopljeno (če sploh je), kje je bilo in kakšno je.
jung
26. 02. 2015 22.12
+1
luciluk
26. 02. 2015 23.01
+2
večina ljudi je pre lena da bi imela svoj vrtiček, raje ima travo. Sicer Irena se pridružujem tvojemu mnenju.
nikhrast
27. 02. 2015 04.45
-2
Vrt je hobby, pa pridelki so slabi, malo poglej okoli, folk odpušča to, pa še cenejše je če kupiš.
civitasstain@gmail.com
27. 02. 2015 11.26
Seveda je ceneje. Pa fajn da ne veš kaj kupiš, samo, da se lesketa!
nikhrast
26. 02. 2015 16.25
+0
Nekateri ste malo preveč obsedeni s slovensko hrano, pri nakupovanju se gleda na kvaliteto in ceno. Pa navadili smo se na izbiro, deset vrst jabolk, pa čebule..., pa sadje in zelenjava s celega sveta, Pa saj vsak dan jemo banane, borovnice, jagode, kiwi... na vse to smo nvajeno tudi v februarju.
Transformerji
26. 02. 2015 14.56
-2
Vsi anketirani imajo veliko penzijo ali osebne dohodke, ali pa so jim plačali, da to izjavijo. Slovenski izdelki so predragi, če živiš z minimalno neto plačo!
manjanja
26. 02. 2015 14.32
+0
Če bi se v trgovinah dalo že na 5 metrov razdalje prebrati katero sadje in katera zelenjava je slovenskega izvora, bi bila prodaja zagotovo precej večja.
Transformerji
26. 02. 2015 14.31
+6
Ne se pregovarjat in dokazovat, kdo je kriv - je to preveč lakomen kmet, ali preveč lakomna trgovina ?? Resnica je ta, da imamo pokvarjeno, zbirokratizirano pogoltno državo!
civitasstain@gmail.com
27. 02. 2015 11.35
lakomen? Ti pri nobenem ni treba kupovat in si sam pridelaj, boš pa videl, kako vse počasi v naravi raste! Zato so pa stvari pri kmetu bolj drage, ker so naravne. A misliš, da paradajz pa paprika pozimi pod normalnimi pogoji rasteta? Moraš vedet, da je pridelano nenaravno, zato pa paradajz pozimi kr lula ko ga prerežeš! Jaz se teh stvari pač izogibam in kupim, kar v dotičnem mesecu pač raste!
Kritik19
26. 02. 2015 14.21
-1
Ta gospod in gospa se še gotovo spomnita, kako sta v mladosti, ko še ni bilo konkurence, goljufala z vago, nam otrokom podtikala gnilo sadnje in zelenjavo, za kar smo jih velikokrat slišali od staršev. Ja zgodovina slovenskih pridelovalcev mesa, sadja in zelenjave je za nas, ki imamo dober spomin, res pestra in polna madežev.
manjanja
26. 02. 2015 14.35
+1
Če se je hitro pokvarilo, je bilo sigurno bio (malo za šalo malo zares).
civitasstain@gmail.com
27. 02. 2015 11.40
Ne vem so to tvoje izkušnje ali pripovedke, so pa na splošno bili ljudje včasih bolj pošten kot zdaj! Zakaj pa zelenjavo dobiš tudi v neprozornih vrečkah, si se vprašal, al je samo radi svetlobe?
Kritik19
26. 02. 2015 14.16
+2
Tudi za prevarante in zlatarje s tržnic, prihaja čas streznitve. Slovenska roba je neupravičeno v mnogih primerih predraga in nič boljša od uvožene.
periot22
26. 02. 2015 21.02
+1
Slovenska hrana je 100% boljša od uvožene!!!!!!
civitasstain@gmail.com
27. 02. 2015 11.41
Seveda, na oko ne izgleda tako lepo, je pa sigurno bolj zdravo!
mogerad
26. 02. 2015 12.41
+8
kaj vse poje slovenec iz uvoza ni čudno da se rak tako povečuje. za pridelavo v sloveniji je cela vrsta predpisov in omejitev za kmeta kaj ne sme uporabljat kar je v tujini dovoljeno a hrana pridelana s temi pripomočki se prosto uvaža iz tujine. minister židan to dobro ve a zgleda da njegov cilj je bolj spotikanje slovenskega pridelovalca kot spodbujanje pridelave hrane doma
civitasstain@gmail.com
27. 02. 2015 11.47
A misliš, da je drugje po Evropi kaj bolje? Zdaj že Amerikanci s svojimi manipuliranimi pridelki stojijo pred vrati! Tu ni vlada kriva ampak kupec. Pusti klump na polici pa kupi kaj pametnega, pa čeprav malo več stane. Ni pa rečeno, da je drago blago tudi boljše!!!!
Zaboljsijutri
26. 02. 2015 11.56
+9
List je predolg za nastevanje ''starega'' domacega proizvoda zelenjave, sadja, mesa, mleka in koncnih izdelkov. Sedaj smo pod okriljem EU prisiljeni uvazati iz celega sveta. Vecina je ze tako gensko spremenjeno, da se sploh lahko vzgaja v raznih extremnih okoljih. Prav tako je polna pesticidov, tezkih kovin, strupov in raznimi odpadnimi materijali industrije… Za dolgo casa so nam vsiljevali uvozena semena, tako da je danes zelo tezko voditi sledljivost kaj je slovensko, kaj je organsko. Prav tako menim, da metabolizem deluje bolj ugodno na domace proizvedeno prehrano kot pa na uvozeno naj si bo to voda, meso, zelenjava, sadje… Naprimer poglejte si studijo cebel… Sedaj nas se caka TTIP koncni dogovor in znanstvena fantastika postane realnost, ki je polna ljudi z zdravstvenimi tezavami, motnjami tudi na psiholoski ravni.
santamaura
26. 02. 2015 11.50
+21
Zavedati se bi morali, da smo ljudje in ne prašiči. Zavedati se bi morali, da ena kumara, ki je prepotovala tisoč kilometrov, ne more biti cenejša od kumare, ki je zrasla le nekaj kilometrov od našega krožnika. Zavedati se bi morali, da je naš želodec del našega telesa, ne pa tovarna za recikliranje odpadkov
kim llsung
26. 02. 2015 14.12
+0
Pri takih dohodkih in casovni omejitvi je tezko jadrati med temi strupi...tudi ta zelenjava,ki pred tvojim kroznikom je polna pesticidov,hormonov,antibiotikov...
owlic
26. 02. 2015 11.45
+3
Zakaj bi kupoval slovensko, če je cena nenormalno visoka proti istem proizvodu od drugih držav... spustite ceno in kupovali bomo slovensko....
Netajkun
26. 02. 2015 12.49
+4
Torej zagovarjaš tržno gospodarstvo . Pravilno . Samo nizki ceni proizvoda sledijo tudi nizke plače .
Kritik19
26. 02. 2015 14.14
+2
Še nisi opazil, da so že nizke plače, cene domačih proizvodov pa zelo visoke.
pedritsegonita
26. 02. 2015 23.00
civitasstain@gmail.com
27. 02. 2015 11.49
Kupi manj pa kvalitetno, pa ne veliko poceni, pa polovico zabrišeš proč!
Nejc36
26. 02. 2015 11.16
+16
Pri nas je problem to, ker je preveč vsega uvoženo. Sami imamo kmetijo doma in pridelujemo sadje, in najmanj zasluži kmet, ki seveda največ naredi. Ti prodaš kilo paradižnika recimo po 80 centov, nato se prodaja v trgovini ali na tržnici po 1,60 ali celo 2€ (govorim prodaja na veliko) Kmet zasluži najmanj. Prepovedati bi morali uvoz, recimo to kar iz Italije pripeljejo k nam, se v Italiji sploh ne prodaja po trgovinah, ker ljudje vejo kakšna je to kvaliteta in kako je vse umetno pridelano, da se enostavno to ne kupuje in ne prodaja pri njih, pa čeprav, dajo več za denarja za kvalitetnejši pridelek. V Avstriji je tako, da ko se porabijo zaloge od domačih/lokalnih kmetov se nato šele uvozi iz drugih držav. Primer: imamo pogodbo z Tušem in enostavno so dobili ponudbo za papriko iz Italije za skoraj pol ceneje in so jo vzeli raje tam, prodali pa za isti denar, kot bi kupili od lokalnega pridelovalca. Potem imamo tu škropiva in tako dalje, vsi hočejo lep sadež, jabolko veliko in rdeče, papriko veliko kot dlan itd. Ampak nihče pa ne kupil malo jabolko, ali kakšen sadež da ima slučajno kakšno pikico gor, ki seveda ne škodi in ni gnil sadež zaradi tega, ampak je lahko enostavno padel kakšen košček toče na njo ali je padla ob obiranju/pobiranju na tla, seveda sadež je isto užiten in ni nič gnil ali kaj podobnega. In takšnega sadja ti ne moreš pridelat brez škropljenja, vsi imamo pa bolj kot ne itregrinano pridelavo, vsaj večina, kar pomeni da je škropljenja manj, škropiva so bolj človeku in okolju prijazni, so pa seveda 3x dražji, ampak to te nihče ne vpraša. Vsi veste če boste posadili nekaj na vrt in ne boste niti poškopili proti zajedavcim ne bo ratalo nič. Zato raje kakšen cent več in kopujte sveže, kvalitetno in zdravo sadje/zelenjavo od lokalnih pridelovalcev.
scar_face
26. 02. 2015 11.28
+3
Ja, vi bi kar uvoz prepovedali. Dajte, prosim vas. Prejšnji sistem je zgodovina, zato nehajte fantazirati. V Avstriji ni čisto nič drugače, ker velja pravo EU, ki prepoveduje vsakršno omejevanje proste trgovine (obstajajo izjeme, ampak tu ne pridejo v poštev). Če nek trgovec ne uvaža, je to zaradi tega, ker mu to tako narekujejo potrošniki. Tukaj pa pride do izraza razlika v kupni moči med narodoma. Namesto, da se kmetovalci jočete in pritožujete nad sistemom, se združite in se začnite pogajat s trgovci skupno, da boste lahko več iztržili. To je edina rešitev. Saj nekatere rešitve že imate, npr svoje trgovine, kjer se prodaja zgolj slovenska lokalno pridelana hrana. To je ena izmed dobrih potez zadnjega časa, žal pa ni dovolj. Glede tvojega zadnjega stavka - žal ni par centov več, ampak je par evrov več. To je pa velik udarec na proračun povprečno revnega Slovenca. Dejstvo je, da če se ne boste prilagodili trgu, na katerikoli način že, boste propadli. Zatorej, združite se!
scar_face
26. 02. 2015 11.31
+0
Aja, pa to še: seveda ti ne bo nihče kupil manjše paprike, grdega jabolka itd., če ima isto ceno kot tisto, ki je popolno. Saj ti tudi ne bi za lep črni/beli audi plačal isto kot za umazanega rumenega, če bi le-ta obstajal. Ljudje damo veliko na videz.
Nejc36
26. 02. 2015 12.23
+3
Bravo mojster, jst če se nespoznam na neko stvar sem raje tiho. Kmetje naj stopimo skupaj in se potegujemo pri trgovcu, ravno je trgovcu al bo kupu pri men al pa nek drugje za manjsi denar kot pri nas. In drug komentar tvoj, ne prodajamo mi malih jabolk in itd kot sem omenil v mojem komentarju, hotu sem povedat da bi tako sadje bilo ce nebi bilo nic skropljeno.. pa se kmet neprestano prilagaja pa ze tako mu skoraj nic neostane. Oprostite ampak vi ste bedak..al kako ze gre. Lp
scar_face
26. 02. 2015 13.17
+2
No, v redu, jaz sem bedak. Ampak ta bedak se ne pritožuje na tv in jamra, da mu država (beri kot: davkoplačevalci) nič ne da, da je sistem slab, da je premalo subvencij itd. Jokate in jamrate bolj kot vsi brezposelni in revni v državi, doma pa traktorji vredni 150 000 evrov, vse subvencionirano, delno pa na kredit. Od nas potrošnikov, mislim bedakov, pa pričakujete, da bomo dali za vaše izjemno kvalitetne 4 kose zlatega delišesa 4 evre (sarkazem ''on''; mimogrede, to je cena v Sparu za 4 bio slovenska jabolka). Ampak ja, bedaku je vseeno, ker bedak ne bo brez dela in brez hrane. Bedak bo pač kupil od tujca ceneje, pa bo kljub temu zdrav in živ.
scar_face
26. 02. 2015 13.28
+1
Bedak bi dodal še samo to, da se ne spomni, kdaj je nazadnje kupil mesne izdelke, ki niso bili slovenskega izvora. Perutnina Ptuj ima na primer bistveno bolj kvalitetne izdelke kot njena konkurenca (moje osebno mnenje), cena pa je zgolj nekoliko višja. Tu se lepo vidi, da ko nekdo dela kvalitetno in ima primerne cene, potem bedak to kupi. Če pa bi PP imel 100% višje cene od konkurence (tako kot je to pri zelenjavi in sadju), pa bedak tega ne bi kupil.
ficfiric 1
27. 02. 2015 07.33