Slovenija

Sindikati: Spremembe minimalne plače nujne. GZS: Strošek dela že zdaj visok

Ljubljana, 05. 05. 2015 13.42 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min

Sindikalisti želijo odpraviti neenako obravnavo zaposlenih z minimalno plačo, ki delajo ponoči ter ob nedeljah in praznikih, za to pa ne dobijo dodatnega plačila. V GZS temu odločno nasprotujejo, saj bi to pomenilo ugašanje in selitev delovnih mest.

Več videovsebin
  • Iz 24UR: Višja minimalna plača
    02:33
    Iz 24UR: Višja minimalna plača
  • Iz 24UR: Kaj pravi politika?
    01:40
    Iz 24UR: Kaj pravi politika?
  • Iz 24UR ZVEČER: Spremembe minimalne plače
    11:18
    Iz 24UR ZVEČER: Spremembe minimalne plače
Šef
Šef FOTO: Thinkstock

Reprezentativne sindikalne centrale so pripravile predlog sprememb zakona o minimalni plači, s katerim bi se iz izplačila minimalne plače izvzelo dodatke za nočno in nedeljsko delo ter delo ob praznikih. Predlog bodo prihodnji teden vložili v DZ in pričakujejo določitev roka za zbiranje potrebnih 5000 podpisov državljanov.

Sindikalisti menijo, da bi s spremembo odpravili neenako obravnavo zaposlenih z minimalno plačo, ki delajo ponoči ter ob nedeljah in praznikih, za to pa ne dobijo dodatnega plačila.

'Gre za razumen predlog in ne gre za velike zneske'

Sedem reprezentativnih sindikalnih central se strinja, da gre za razumen predlog, saj predlagajo izvzetje le nekaterih dodatkov, ne vseh. Menijo, da bi izvzetje vseh dodatkov naenkrat pomenilo prevelik pritisk na maso plač.

Delavcev, ki bi jih spremembe zajele, je razmeroma malo, zato tudi ne gre govoriti o grožnji gospodarstvu, poudarjajo. "Ne govorimo o velikem številu zaposlenih, ne govorimo o velikih zneskih," je dejala izvršna sekretarka pri Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) Andreja Poje. V povprečju znaša dodatek na uro nočnega dela 1,58 evra, je navedla.

Natančnih podatkov, koliko prejemnikov minimalne plače v zasebnem sektorju bi spremembe zajele, v sindikatih nimajo. Po podatkih Ajpesa je vseh prejemnikov minimalne plače okoli 40.000 oz. okoli šest odstotkov vseh zaposlenih. "Malo od teh jih opravlja delo ponoči, ob nedeljah in praznikih," je dejala Pojetova.

Sindikati so opravili anketo med 96.000 zaposlenimi. Od teh jih 5,6 odstotka prejema minimalno plačo, med temi jih dodatek za nočno delo prejema 1,1 odstotka, za nedeljsko delo pa 1,3 odstotka.

Po podatkih ministrstva za javno upravo je 0,1 odstotka zaposlenih v javnem sektorju prejemalo minimalno plačo in dodatek za nočno delo, 0,7 odstotka minimalno plačo in dodatek za nedeljsko delo ter 0,3 odstotka minimalno plačo in dodatek za delo na praznik.

"Torej o nekem množičnem propadanju našega gospodarstva zaradi teh sprememb ne moremo govoriti," je dejala Pojetova.

Sindikati menijo, da bi bilo treba razmerja med plačami v kolektivnih pogodbah postaviti drugače, da ne bi bila minimalna plača merilo in cilj delavca, medtem ko plače nekaterih vodilnih rastejo v nebo. Izpostavili so dejavnosti zasebnega varovanja, tudi nekaterih poklicev v izobraževanju, socialnem varstvu, zdravstvu. Gre tudi za vprašanje odnosa celotne družbe do vrednotenja dela, so dejali.

"Če bomo kot družba še naprej tolerirali to, da je delo ponoči enako ovrednoteno kot delo podnevi, se postavlja vprašanje, ali je z našo družbo kaj narobe," je dejal predsednik Alternative Zdenko Lorber. Franc Zupan iz Solidarnosti je dodal, da "živimo v srednji Evropi, miselnost imamo pa, kot da živimo v centralni Afriki - izkoriščevalski odnos do onemoglosti".

Predlog zakona bodo prihodnji teden vložili v DZ, nato pričakujejo razpis 60-dnevnega roka za zbiranje potrebnih 5000 overjenih podpisov državljanov. Želijo, da bi poslanci predlog podprli. "Pričakujemo modrost politike, da bo podprla predlagano spremembo zakona, saj bo s tem nenazadnje v veliki večini izpolnila predvolilne obljube o tem, kako bodo pripomogli k izboljšanju življenja najbolj prikrajšanih," je dejala Pojetova.

Kaj pravijo gospodarstveniki?

Evri
Evri FOTO: Thinkstock

V Gospodarski zbornici Slovenije (GZS) so že včeraj poudarili, da ne podpirajo sindikalnega predloga zakona o minimalni plači, ki naj bi predvidel izvzem treh dodatkov iz minimalne plače, tako da bi bili ti plačani posebej. "GZS ne pristaja na kakršnokoli redefinicijo minimalne plače," je poudarila Tatjana Čerin z zbornice.

Slednja je dejala, da je strošek dela v Sloveniji že zdaj visok, povečanje minimalne plače skozi spremembo definicije pa bi pomenil ugašanje in selitev delovnih mest. "Slovenija je v obdobju 2008-2013 beležila največje zvišanje minimalne plače v Evropi in je v vrhu po razmerju med minimalno in povprečno plačo, ki znaša 51,4 odstotka. Ob dodatnem zviševanju minimalne plače bi povzročili še večjo uravnilovko," je zatrdila Čerinova.

Po podatkih zbornice v Sloveniji 48.000 ljudi prejema minimalno plačo, od tega 11.000 ljudi v predelovalni industriji, 8100 v trgovini, 6400 v drugih raznovrstnih poslovnih dejavnostih, 4800 v izobraževanju in 4500 v gradbeništvu. Gre več ali manj za dejavnosti z nizko dodano vrednostjo, kjer strošek dela na enoto predstavlja zelo visok odstotek vseh stroškov.

"Pobudnike je treba opozoriti, kaj lahko prinese takšna sprememba. Mi bomo skušali storiti vse, kar je v naši moči, da do te spremembe zakona o minimalni plači ne pride," je zatrdila Čerinova. Predsednik GZS Samo Hribar Milič je dodal, da v zbornici podpirajo takšno plačno politiko, ki bo delodajalcem omogočala fleksibilnost in konkurenčnost na trgu.

Proti tudi v OZS in TZS

Tudi v Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije (OZS) nasprotujejo izvzetju dodatkov iz minimalne plače, in sicer dodatku za nočno delo, za nedeljsko delo in za delo ob praznikih. Prepričani so, da bi tako še dodatno obremenili delodajalce, saj so stroški dela v Sloveniji že zdaj previsoki. Dodali so, da bi morali najprej ustvariti takšno poslovno okolje, ki bi izboljšalo konkurenčnost slovenskega gospodarstva.

Pozivom proti spremembam definicije minimalne plače, za katere se zavzemajo sindikati, se je danes pridružila tudi Trgovinska zbornica Slovenije (TZS). Kot pravijo, statistični podatki ne kažejo znakov okrevanja trgovinskega sektorja, zato bi imela vsaka dodatna obremenitev stroškov dela za sektor negativne posledice.

Kaj pravijo stranke?

Prazni žepi
Prazni žepi FOTO: Thinkstock

V SD bi podprli dvig minimalne plače, saj je po besedah vodje poslanske skupine Matjaža Hana nesprejemljivo, da nekateri delodajalci do te plače pridejo z vključevanjem vseh dodatkov. A je treba počakati na predlog sindikatov, je dejal v izjavi novinarjem v DZ.

Tudi v ZL podpirajo predlog sindikatov za dvig minimalne plače, čeprav je po njihovem mnenju preskromen in nezadosten, saj izloča iz minimalne plače le določene dodatke, medtem ko se v ZL zavzemajo za izločitev vseh, je povedal vodja poslancev ZL Luka Mesec. Minimalna plača bi morala biti absolutni minimum, dodatki pa nad njo, je dodal.

Predsednica NSi Ljudmila Novak ugotavlja, da zagotovo plače v Sloveniji niso visoke. Moramo pa po njenih besedah razumeti, da delodajalci plačujejo bruto bruto plačo, kar je nenazadnje visok strošek, delavec pa še vedno dobi premalo za življenje. Tako v NSi menijo, da bi se moralo razmerje med bruto in neto izboljšati v korist delavcev.

Predsednica ZaAB in nekdanja premierka Alenka Bratušek poudarja, da je treba na to problematiko gledati s širšega vidika. Zvišanje bruto minimalne plače je po ocenah GZS, kot je spomnila Bratuškova, pred nekaj leti prineslo izgubo delovnih mest. Zato je po njenih ocenah primerneje, da se pogovarjajo o izločitvi določenih dodatkov iz minimalne plače.

V SMC, SDS in DeSUS se niso opredelili.

KOMENTARJI (347)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

mimamike
09. 12. 2015 10.00
Minimalna plača je delikaten pojem, ki si ga delodajalci in delavci razlagajo vsak po svoje. Med prebiranjem članka sem se šele zavedal, kako delodajalci dejansko izkoriščajo delovno silo (moje mnenje). Minimalna plača bi morala biti nek minimalni standard vsi dodatki kot so nočne izmene, delo med prazniki ipd, pa bi morali biti tretirani drugače oziroma ovrednoteni drugače kot »minimalno«. Minimalna plača je urejena po zakonu o minimalni plači (zMinP), ki je vsaj po mojem mnenju definitivno premalo specifičen, primanjkuje več razlage kaj pomeni nek minimum in menim da bi bilo potrebno razširiti zgoraj omenjeni zakonik. V članku bi se nekako lahko poistovetil z mnenjem poslanca Luka Meseca, ki pravi da je minimalna plača le nek minimu, vse ostalo pa so dodatki (nočne izmene ipd). Dvig minimalne plače pa mora biti dobro premišljen saj sem mnenja da s tem država res lahko ogrozi svoje gospodarstvo, zato bi morala država zakon o minimalni plači bolj razčleniti in definirati, zneski povišanja pa ne bi smeli biti previsoki.
srecnii
06. 05. 2015 21.37
+7
Sem bil na enem razgovoru, plača 480 evrov, več pravi da ne da, sem se mu samo zahvalil in odšel. A ma me je tako čudno gledal, ker je bil prepričan, da delo bom sprejel tud za 480 evrov. Delodajalci izkoreščevalci, naj zaprejo firmo in naj dajo posu nekomu, ki bo delavce plačal po dobri plači.
srecnii
06. 05. 2015 21.32
+5
V Nemčiji dobi en delavec brez poklica 1100 evrov pri nas ne dobiš niti minimalne to je 550 evrov. Delodajalci kar še naprej iščite ovce za ta denar.
pmx
06. 05. 2015 21.03
+4
GZS na čelu z vašim Miličem. TOTALNI NESPOSOBNEŽI STE! Kaj ko bi se raje vsi skupaj skipali nekam na njiive kopat kormpir ali kaj takega, ker niste za nobeno drugo rabo. Bedniki. Ta država potrebuje sposobne gospodarstvenike, ki bodo sposobni ustvarjat prilike, iskat tržne niše, ... plače imate itak super za delo, ki ga ne opravljate. Sindikati imajo nalogo se borit za delavce, zdravstvo za zdravit bolnike, šolstvo za poučevat, ... vaše delo pa je tudi točno določeno. Ampak ne gre, ker ste vsi skupaj ena NESPOSOBNA D*R*HAL, ki je morda večino diplom kupila na bolšjem trgu.
Bobi0802
06. 05. 2015 20.58
+1
Kadar se omeni plača,se takoj GZS z Miličem oglas,da bo zvišanje minimalne plače pokopalo gospodarstvo,kadar pa direktorji kradejo,za pirajo firme,mečejo delavce na cesto,potem pa še na novo odpre firmo....je pa vse vredu a ne Samo Hribar Milič.lenuh ki živi na račun davkoplačevalcev.Kok je slamnatih podjetji itd.Delaj raje Samo hribar milič ,pa pol pametnuj.Minimalna plača še za položnice ni,
Super Huey
06. 05. 2015 18.30
+4
Sindikati so zlizani s politiko in z državnim 300 000 glavim aparatom...še nihče od sindikalistov se ne nikdar boril za delavca v gospodarstvu...tistega od katere te pij-avke živijo in se bohotijo!!
ONniON
06. 05. 2015 18.22
+1
stroški dela so v sloveniji med najnižjimi v eu kaj bluzite
gordo
06. 05. 2015 16.45
+2
Ja kje hudiča pa smo mi v javnem sektorju ki tudi mamo minimalca .Ko daš nas ni
slovenskidelavec
06. 05. 2015 16.47
+1
Očitno si še premlad za napredovanje v gospodarstvo gredo z minimalcem v zaslužen pokoj.
pkorosec
06. 05. 2015 15.55
+2
Prevec teoritizirati nima smisla. Naj si vsak zamisli da ima skorajda 90% uspesno poslovno idejo, in da bi rad odprl podjetje v sloveniji in zaposlil vsaj 3 ljudi. Naj si malo preracuna dajatve, pa mu bo takoj vse jasno.
pkorosec
06. 05. 2015 15.56
+1
in ce hoces imeti dobre in odgovorne delavce, bos moral dati minimalno vsaj povprecno placo tam okrog 1500 bruto. Zdaj pa si malo poracunajte dajatve.
slovenskidelavec
06. 05. 2015 16.38
+1
Odkod mu denar za odprtje podjetja ali je oropal banko.Idejo lahko edino proda v tujino.
pkorosec
06. 05. 2015 15.52
+4
Ce bi od dane bruto place drzava pobrala manj in bi neto bil vecji, kdo bi bil s tem zadovoljen? Zadovoljen bi bil sigurno delavec, pa tudi delodajalec. Kdo pa bi bil proti temu? Drzava, ki je v lasti elite, ki se napaja z temi davki, pa pravtako bi bili proti mnogi podporniki parazitstva, konc koncev pa bi bili proti tudi sindikalisti. V sloveniji imas 2 sistema. En sistem je uravnilovka v obliki minimalne place, pa je cisto vseeno kaj delas in kako kakovostno delas, po drugi strani pa imas sistem, kjer po zaslugi stricev in tet vleces nekajkratnik minimalne place pa nihce nima pojma kaj ta dejansko dela. Ko sem bangladeskim priseljencem v Angliji pokazal kaksken je slovenski davcni sistem, kaksna je splosna letna davcna olajsava, niso mogli verjet da slovenija sploh se obstaja. Kaj cemo. Vecina folka v sloveniji pac mentalno ni v 21. stoletju, ampak je se vedno v letih 1940-1945.
sinhron
06. 05. 2015 13.12
+4
Sindikalisti bi se morali boriti za dvig minimalne plače , ki je sramotno nizka in ne za ločevanje dodatkov k plači ! Naše plače so preobremenjene z davki in preveč sestavljene iz dodatkov ! Večina delodajalcev pri nas žal nima vizije razvoja podjetja in jim je škoda dajati denar za razvoj podjetja in izdelkov , ker sami nimajo nikdar dovolj , a ne vedo , da le razvojno usmerjeno podjetje je zdravo podjetje in profitabilno , kajti vsak vložek v načrtovan in dobro zastavljen razvoj se obrestuje in zadovoljni delavci so dobri delavci !
slovenskidelavec
06. 05. 2015 13.34
+2
Pozabi dokler imajo korist ne bodo izpustili podjetij da uspejo.(notranja nesposobnost, v podjetjih, šele po stečaju gredo naprej)
Transformerji
06. 05. 2015 12.59
+2
Pa se gre samo za dobrih 20 evrov na zaposlenega! Res je, tisti na vrhu naj si znižajo plače, pa v DZ, pa DS ukinimo, pa samo sindikalisti naj bodo za vzor - tako se bomo pa vedno vrteli v začaranem krogu, veliki se nočejo odpovedati znižanju plač, male pa doleti celo anketa - bi plačevali še dodatno zavarovanje za zobozdravstvo v cilju -lep nasmeh??? Čemu naj se pa smejemo, jaz se večkrat smejem - zaradi jeze in besa, ko gledam poročila! Ampak nihče ne vidi mojega nasmeha....
Mojca14
06. 05. 2015 12.36
+4
Od bruto plače je treba vzet - manj državi, vsekakor pa več delavcu!!! S tem se bodo strinjali tako delodajalci, prav tako delavci z minimalno plačo. Državi pa to vsekakor ne bi bilo všeč!
Transformerji
06. 05. 2015 13.46
Država pa s socialnimi transferji preživlja tudi nezaposlene, pa tiste z majhnimi dohodki in otroki, pa Rome.... pa še migrante..... Sebi se pa ne bodo odpovedali!
blazter
06. 05. 2015 12.27
Kako prihranit v podjetjih, državi? Delavcu vzami. Sej ne rabi. Elita mora imeti. Da v tujini vidijo , da so sposobni na tuj racun. In ne sklepajo poslov z njimi.
B?AN
06. 05. 2015 12.00
+1
Minimalna plača uničuje srednji razred !!!
gordo
06. 05. 2015 16.47
+2
simple_mind
06. 05. 2015 11.31
+6
Ja super, na eni strani nenasitna potratna država, na drugi strani povampirjeni slo-turbo kapitalisti, vmes pa nespososbni sindikati, ne ?
robek35
06. 05. 2015 11.20
+3
Tole men ni jasno kako v ostalih državah EU-ja imajo delavci večje plače ,pa so kljub temu konkurenčni Pri nas pa tile super menaderji jokajo kot mali otroci kako so bogi itd,itd,zato pa smo v krizi in zelo zadolženi
slovenskidelavec
06. 05. 2015 11.31
+3
Tam jih več dela in majn administrira tako da vsak svoje naredi in se račun izide, pri nas pa imamo dosti zaposlenih v vmesni verigi od direktorja do proizvodnje, ki ne odgovarjajo za svoje nedelo saj so zaposleni da direktorju držijo štango če zagusti in so zaposleni po vezah ne po sposobnostih.Dokler bo tako da nekateri ne opravijo svoje delo nebo bolje.
?akimalo
06. 05. 2015 11.08
+12
za 2 eur se bojo spet nat.....li celo poletje, VSE svoje plače naj dajo na minimalca, tile, ki pametujejo v imenu vseh nas.
abigail
06. 05. 2015 10.48
+9
Največji strošek dela pa so plače naših vodilnih managerjev in lastnikov ter delničarjev podjetij. Te stroške si dajte znižat!
slovenskidelavec
06. 05. 2015 11.14
+1
Se ne strinjam, največji strošek za podjetje so zaposlovanje po vezah in nato držijo štange en drugemu, kjer ni lastnik direktno vključen v odločitve in nadzira njihovo izvedbo, se dogaja da direktor nekaj sprejme podrejeni pa tega ne upoštevajo saj ni nadzora ali so drugače povezani.
robek35
06. 05. 2015 11.25
Samo na obremenitev ima delodajalec samo okoli 1200eu mesečno+Neto plača tam okoli10.000EU zastonj avto višje ga razreda telefonski stroški tam 500eu potem so še tu dnevice itd tako da pristanejo tam okoli 12.000-15.000neto plače
slovenskidelavec
06. 05. 2015 10.13
+12
Prvo naj poskrbijo da se bo obstoječa zakonadaja spoštovala, ne pa da delavce pošiljajo na sodišče po pravico, saj pol ni čudno da so sodišča zatrpana z bedarijami. Kar se tiče dodatko pa se tako nebi smeli štet v minimalno plačo, saj delodajalci to z pridom izkoriščajo in imajo tako legalno uravnilovko v podjetju, sram naj vas bo tudi sindikate ki so nato pristali in legalizirali.
abigail
06. 05. 2015 10.46
+6
Tako je! Da pa se vodilni pri nas do tega vprašanja sploh ne upajo opredeliti, govori v prid mafijskega sistema pri nas. Z možem delava v istem podjetju. Jaz delam tudi praznike, vikende in nočne, on pa ne. Plačo imava skoraj do centa enako, samo jaz imam za cel dan več dopusta.
slovenskidelavec
06. 05. 2015 11.08
+6
Glavno da se v parlamentu ukvarjajo predvsem z JJ in z marihuano in neplodnimi razpravami. Namesto da bi se z NARODOM, ki je lačen in gospodarstvom, ki je edini garant za dostojno življenje, pa jim na pamet ne pade.SRAM NAJ VAS BO

Piškotki

To spletno mesto uporablja piškotke. S piškotki zagotavljamo boljšo uporabniško izkušnjo, enostavnejši pregled vsebin, analizo uporabe, oglasne sisteme in funkcionalnosti. S klikom na »Strinjam se« dovoljuješ vse namene obdelave. Posamezne namene pa lahko izbiraš in urejaš s klikom na »Nastavitve piškotkov«. Več o piškotkih lahko prebereš tukaj.

Omogoči uporabo piškotkov za ogled video vsebin, za boljše delovanje in napredno oglaševanje in si ob pregledu vsebin zagotovi optimalno uporabniško izkušnjo. S klikom na »Strinjam se« dovoljuješ vse namene obdelave. Posamezne namene pa lahko izbiraš in urejaš s klikom na »Nastavitve piškotkov«. Več o piškotkih lahko prebereš tukaj.