Tujina

FOTO: Vojna, ki je zahtevala na milijone žrtev in stala na milijarde dolarjev

Ljubljana, 28. 07. 2014 08.02 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Neda Lokas/M.R.
Komentarji
124

Prva svetovna vojna je bila zelo kruta in krvava, zahtevala pa je skoraj 20 milijonov življenj. Na koncu je zmagala antanta, ki je centralne sile prisilila v podpis premirja. Ponekod so bile v vojni uničene celotene pokrajine, mesta in vasi.

Danes mineva natanko sto let od vojne napovedi Avstro-Ogrske Srbiji. Sprva majhen evropski konflikt na Balkanu je 28. julija pred natanko sto leti prerasel v veliko vojno, ki je bila pozneje imenovana prva svetovna vojna.

Že pred letom 1914 sta se v Evropi oblikovali dve glavni nasprotujoči si strani, antanta in centralne sile. Leta 1904 sta Velika Britanija in Francija podpisali sporazum imenovan "srčna zaveza". Tri leta pozneje se jima je priključila tudi Rusija, zveza pa je nastala iz strahu pred vojaškimi ambicijami Nemčije, ki je načrtovala zgraditi mornarico, primerljivo z britansko.

Razdelitev Evrope na dva pola je Srednji Evropi zagotavljal mir, kar pa ni veljalo za Balkan, ki so ga konec 19. in na začetku 20. stoletja pretresale vojne, nemiri ter politična nestabilnost. Takrat se je začel tudi vzpon Srbije, kot nove balkanske velesile, kar je povzročilo tudi trenja med Srbijo in Avstro-Ogrsko. Vrhunec teh napetosti se je zgodil 28. junija 1914, ko je bil v Sarajevu izvršen atentat na avstro-ogrskega prestolonaslednika Franca Ferdinanda in njegovo ženo Sofio.

Po atentatu je sledila še dodatna politična in diplomatska kriza. Dunaj je od Srbije zahteval, da kaznuje organizatorje atentata, pri tem pa je imel tudi podporo Berlina. Ker Srbija ultimata ni izpolnila, ji je 28. julija Avstro-Ogrska napovedala vojno, s tem pa je na noge spravila celotno nasprotno stran.

Rusija je namreč kot tradicionalna zaveznica Srbije konec julija začela mobilizirati vojsko, Nemčija je objavila vojno napoved Rusiji, Franciji, Belgiji in Luksemburgu, ker pa je za nevtralnost Belgije jamčila Velika Britanija, je ta napovedala vojno Nemčiji. Potreben je bil le en teden in praktično celotna Evropa je bila v vojni. Antanta je namreč dobila številne nove zaveznice. Na njeno stran so stopile tudi Črna Gora, Belgija, Italija, Portugalska, Romunija in Grčija.

Vojaške operacije v prvi svetovni vojni so potekale na več frontah. Na začetku vojne so se v Evropi oblikovala tri bojišča: vzhodna (ruska) fronta, zahodna fronta in balkansko bojišče. Leta 1915 se je odprlo novo bojišče, italijanska fronta, katere del je bila tudi soška fronta. Poleg naštetih se je oblikovalo še bližnjevzhodno bojišče. Vojskovanje je potekalo tudi na morju in v zraku.

Zaradi pomanjkanja domiselnosti so generali skoraj vsak dan na tisoče vojakov pošiljali na sovražnikove okope, kjer jih je čakala skoraj gotova smrt. Čeprav so vedeli, kaj jih čaka, so pogumni možje vseh ras in narodnosti jurišali na sovražnika.

Zastarele taktike in moderno orožje

Lahko bi rekli, da so v prvi svetovni vojni trčile tehnologije 20.stoletja in vojaške taktike iz 19. stoletja. Posledice, ki so pri tem nastale, so bile katastrofalne. Industrijska revolucija je postregla z novimi orožji, njihovega pomena pa vojaški strategi niso pravilno razumeli. Tako so napadi na sovražnikove položaje leta 1914 še vedno potekali po vzorcu iz 19. stoletja, v zgoščenih vrstah.

S to taktiko ne bi bilo nič narobe, če ne bi bilo na bojišču novega orožja kot je mitraljez, ki je samo v nekaj sekundah izstrelil toliko krogel kot cel bataljon vojakov. Pri takem načinu napada so v nekaj minutah izginili celi bataljoni. V pomoč jim niso bile niti živobarvne uniforme, kakršne so na začetku vojne uporabljali Francozi. Nekoliko bolje so bili na vojno pripravljeni Nemci.
Izredno velik dejavnik v vojni je odigralo topništvo zato prvi svetovni vojni pravijo tudi bitka topov. Najboljše topove so imeli Nemci.

Zaradi vseh teh novih orožij so se vojaki na bojišču morali zavarovati. Edina učinkovita rešitev je bila kopanje rovov. Tako je do leta 1914 fronta obtičala v jarkih od koder se ni več premaknila. Vojaki so bili v jarkih relativno varni pred sovražnimi izstrelki. Kljub temu so na obeh straneh fronte opazili, da narašča število poškodb glave zaradi šrapnelov. Rešitev je bila uvedba kovinske čelade.

Neobjavljene fotografije iz prve svetovne vojne - 8
Neobjavljene fotografije iz prve svetovne vojne - 8 FOTO: Reuters
Medtem ko so Nemci skušali fronto premakniti s plinskim napadom so Britanci izdelali oklepno vozilo, ki bi lahko brez težav prečkalo sovražnikove jarke in žične ovire. Vozilo so poimenovali tank. To sprva zelo nerodno in nezanesljivo vozilo je v prihodnjih desetletjih popolnoma spremenilo način bojevanja.

Za vojaške potrebe se je začelo razvijati tudi letalstvo. Sprva je to izvajalo le izvidniške akcije, kmalu po začetku vojne pa je prišlo tudi do prvih zračnih bojev in nastanka letalskih asov. Letala so v sovražnikovem zaledju izvajala tudi različne bombne napade, ki pa po večini niso bile uspešne saj so ta lahko nosila le omejeno količino bomb, bombe pa so bile odvržene po občutku pilota. Nekoliko bolj učinkoviti so bili Cepelini, ki so nosili večje tovore.

Nova orožja so prišla tudi v pehoto. Proti koncu vojne so v enote začele prihajati lažji puškomitraljezi s katerim je lahko rokoval en sam vojak. Pojavile so se tudi ročne bombe.

Zaradi izčrpanosti le pristali na premirje

Zaradi vedno večjega števila mrtvih in splošnega pomanjkanja na vseh ravneh se je začelo na fronti in v zaledju širiti nezadovoljstvo, ki je v letih 1917 in 1918 pripeljalo do družbenih in političnih sprememb. Te so spomladi 1918 že kazale prve obrise konca krvave vojna. Začelo se je v Rusiji z oktobrsko revolucijo ter strmoglavljenjem ruskega carja Nikolaja II.

Nemčija je vztrajala do zadnjega. Štiri leta vojne in britanska pomorska blokada so državo popolnoma izčrpali tako, da je bila ta na začetku leta 1918 tik pred zlomom. Začelo je primanjkovati hrane, vojaškega materiala in za boj sposobnih ljudi. Zato je Nemčija marca 1918 na zahodni fronti sprožila še zadnjo t.i. spomladansko ofenzivo s katero je želela dokončno poraziti britanske in francoske sile ter preprečiti prihod ameriških čet na zahodno fronto. Sprva je ofenzivi dobro kazalo, konec aprila pa se je vse skupaj obrnilo. Nemcem je enostavno zmanjkalo materiala in vojakov zaradi česar se je ofenziva ustavila.

Predaja nemških vojakov
Predaja nemških vojakov FOTO: Reuters

Premierje in žalostna a resnična napoved

Zaradi vojne je trpelo tudi civilno prebivalstvo splošno pomanjkanje, lakota, aretacije, zaplembe, taborišča, internacija in streljanje talcev so bila nekaj vsakdanjega na okupiranih ozemljih (Belgija, Rusija, Srbija, …). Vedno bolj je začela v ospredje prihajati večvrednost nekaterih ras nad ostalimi npr. večvrednost Nemcev nad Slovani. V Rusiji so bili pogromi nad Židi nekaj vsakdanjega. V Otomanskemu cesarstvi je prišlo do genocidi nad Armenci, Asirci in Grki, prvega v zgodovini. V naslednjih stotih letih je to postalo praksa.  Zaradi načina bojevanja so bile uničene celotne pokrajine, mesta in vasi.

Premirje je bilo dokončno podpisano 11. novembra 1918 v poveljniškem vagonu generala Ferdinanda Focha, ki je tik pred tem v istem dnevu izgubil sina in zeta. Nemcem je dal hladnokrvno vedeti, da ne bo nobenih pogajanj. Posredoval jim je 34 zahtev, ki jih je Berlin sprejel. Po podpisu premirja pa je Foch izrekel preroške besede: "To ni mir. To je le dvajsetletno premirje," je povedal, pa čeprav druga svetovna vojna še ni bila na vidiku.

Neobjavljene fotografije iz prve svetovne vojne - 19
Neobjavljene fotografije iz prve svetovne vojne - 19 FOTO: Reuters

Enormno število žrtev in pogubni stroški

Na strani centralni sil je v vojni umrlo od 3,3 do 4,3 milijona vojakov in še do štiri milijone civilistov, na strani antante pa od 4,9 do 6,3 milijona vojakov in še dobrih tri milijone civilistov. Skupaj je tako vojna terjala okoli 18 milijonov žrtev, ranjenih pa je bilo od 20 do 21,2 milijona ljudi.

Enormni so bili tudi stroški vojne. Antanta naj bi za vojno porabila okoli 126 milijard ameriških dolarjev, od tega največ (35) Velika Britanija, centralne sile pa so v vojno vložile pol manj. Od tega je skoraj 38 milijard dolarjev porabila Nemčija, Avstro-Ogrska pa okoli 20 milijard.

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (124)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

rissp1
29. 07. 2014 00.02
+2
Kljub trudu nikoli nikjer nisem uspel zaslediti zakaj se je Madžarska (samo) pri južnoslovankih narodih do konca 1. svetovne vojne imenovala Ogrska (ne samo v obdobju Avstro-Ogrske ampak tudi prej) , po 1918 pa Madžarska. Tudi 2 učitelja zgodovine mi nista znala odgovoriti na to vprašanja. Ima kdo kakšno idejo kje lahko najdem odgovor na to vprašanje?
vertex
29. 07. 2014 09.13
+6
mogoče zaradi dveh imen ki jih ima, magyarorzsag in hungary(ogrska); netherlands-holland je podoben primer
Kajtimar
28. 07. 2014 22.34
Kdo fura na novicah prežvečene štorije o vojnah? ma lejte, osnovna šola, srednja šola, morda fax, zdej pa spet še na netu... noro...vedno eno in isto...
ServerAUTOMATIC
28. 07. 2014 21.23
-1
Kot je meni znano so na koncu vojne vsi zaključili vojskovanje, kjer zmagovalcev ni bilo.
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 22.00
+3
br.0001s
29. 07. 2014 06.41
+1
dreko123
29. 07. 2014 12.21
AIZ
29. 07. 2014 14.49
Vojaško so zmagale entralne sile politično pa antantne sile ... In na konc je politika zmagala .... AUO je raspadla in ostala cesarstva ostala je pa lakota in beda ...
ServerAUTOMATIC
28. 07. 2014 21.17
-4
Po razpadu AO je Slovenija izgubila gospodarstvo, ozemlje in morje. SHS je bila največja napaka in kazen za Slovenijo.
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 21.59
+6
Po razpadu AO je sploh nastala Slovenija. Prej smo bili provincionalci
AIZ
29. 07. 2014 14.50
-1
Ni res ker smo spadali pod novo kraljeino kraljevino Kaređorđevičevv kar je bil isti k ... Tudi med 2sv so bili partizani okupatorji ... Zakaj je bila pa potem 91setega leta vojna ...
ServerAUTOMATIC
28. 07. 2014 21.11
+0
Živela avstro - ogrska .
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 21.58
+0
tapunkljast
28. 07. 2014 20.28
+1
prva vojna druga z posvetilom žegnom orožja in hujskanjem farijev za pobijane blegoslov neobstoječega boga ki je dal žegen norcem da je do tega pršlo
br.0001s
29. 07. 2014 06.47
bog ni dau žegna. človek ga je dau v njegovem imenu. človek si marsikaj privošči..
ONniON
28. 07. 2014 14.41
+5
nekdanja avstroogrska, danes avstrija je pa po drugi svet. vojni postala nevtralna država ( druga republika ) s državno pogodbo l.1955 katera prepoveduje vstop v kakršna koli vojaška zavezništva in postavitve vojaških baz na njihovem ozemlju
Juzni
28. 07. 2014 13.28
+6
Danes je popolnoma isto samo k sreci danasnjim Evropejcem se ne,da umirati v vojnah. Pogoji za zacetek vojne so po velikem delu Evrope ze ispolnjeni: problemi v Spaniji na Irskem v Urajini ze tece kri,celoten Balkan je ze tradicijonalno sod smodnika ( BIH,Kosovo,Makedonija,vzhod Hrvaske...) pa vecna trenja med Rusijo na eni strani iz zvezo NATO na drugi strani. Bojim se samo da je vprasanje cas kdaj bo ta mir popustil.
alko82
28. 07. 2014 12.48
+5
Danes smo priča načenjanju ruskega medveda. Začela se je ekonomska, politična, pa tudi vojaška osamitev Rusije. Vse z namenom notranjega nezadovoljstva med ruskim prebivalstvom in povzročanja državljanskih nemirov. Zgodil se bo tako kot v Ukrajini, potem bodo pa zahodni davitelji začeli stegovati svoje nenasitne roke po Ruskih surovinah. Države ki še niso popolnoma pod Ameriškim jarmom bi morale bolj stopiti k osamljeni Rusiji, zadnjem braniku ter garantu svetovnega miru. Ker če se bo ta trend nadaljeval, smo lahko priča koncu sveta kot ga poznamo, ali pa bo svet pod popolno nadvlado zahoda.
oblikovana realnost
28. 07. 2014 11.33
-4
Napaka ob zmagi pa je bila da niso nemcev bolj visoko držali za ušes, posledica pa je bila druga svetovna.
Skratka vojna katero so zakuhali Srbi s svojo veliko Srbijo! Štango so držali pa Rusi in Francozi! Od padca Avstroogrske pa je šlo Slovencem samo navzdol, isto Hrvatom, Bosancem.. Navsezadnje je bila prva svetovna vojna, oziroma sankcije in dolg katere so Francija in Britanija po koncu vojne naložile Nemčiji za škodo povzročeno v vojni (katere Nemčija sploh ni zakrivila) najbolj pripomogle k vzponu Hitlerja.
kaktus200113
28. 07. 2014 11.52
-4
nocomment1
28. 07. 2014 12.07
+0
Neznan11
28. 07. 2014 20.01
+4
vojno niso zakuhali srbi. srbi so bli izigrani s strani velesil, ki so si vse želele vojno (VB hotela prevladati nad vzhajajočo Nemčijo, Francija za poraz v francosko-prusko vojni, ZDA so hotele postati velesila, turki so hoteli meti spet status izpred 300-400 let, nemci so hoteli postati velesila itd.) Haha, avstroogrska je zatirala vse slovane (kongres v pragi 1848, niso bile upoštevane nobene zahteve, zedinjena slovenija itd., je pa res, da niso izvajali takšne germanizacije kot nemci). Nekdo je pač mogel biti kriv za vzrok vojne in kot na strani poraženk je bla to Nemcija (AO razpadala že od združitve nemčije 1871, Bolgarija sploh ne, Turki tudi ne)... vsekakor pa ni bila kriva za vojno, saj so si je vsi želeli za svoje interese... zato razen genocidov se strinjam, da so nemci pravično začeli 2. sv. vojno, ker so bili v prvi zelo ponižani...
bohinj je zakon
28. 07. 2014 11.22
-7
Iz tega zla - za slovence nekaj dobrega: rodila se je jugoslavija - ki je zagotovila obstoj slovenskega naroda. Sicer bi slovenci v nemškem cesarstvu - bili asimilirani. Zahvaljujoč velikim zmagam srbske vojske - slovenski narod obstal. tega ne pozabiti.....
Naveli?anec
28. 07. 2014 11.30
+14
da smo ostali kar smo nimajo srbi prav nobene zasluge, ker tud pod avstro ogrsko slovenski narod ni izginju, vse kar so nam srbi velikodušno zrihtal, je bla zaostalost za evropskimi državami in polovico lopovskega vodstva ki ga imamo danes
+10
Slovencem, Hrvatom in Bosancem je bilo mnogo bolje pod Avstroogrsko kot pod veliko Srbijo!
Klemen12321
28. 07. 2014 11.38
+11
.... In tudi danes nam bi še bilo bolje če bib ili pod Avstrijo :)
Iniesta
28. 07. 2014 21.44
nitro557
28. 07. 2014 10.31
-29
ka pa vem..ni mi to glih najboljša vojna. Najboljša mi je II. sv. vojna - ima daleč najboljši konec od vseh vojn...in seveda Vietnamska vojna. Najboljši soundtrack...
Hajni
28. 07. 2014 10.36
+26
belchi
28. 07. 2014 23.01
kapljač1
28. 07. 2014 10.25
+16
Za časa I. svetovne vojne smo bil Slovenci izraziti "kanonenfuter" (Hrana za topove).
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 10.32
+13
V 2.sv vojni pa smo bili žrtve genocida s strani določene ideologije.
kapljač1
28. 07. 2014 11.52
+3
vem na kaj cinraš , ker si omenil zgolj eno ideologijo.. V resnici so bile tri narodu sovražne ideologije , ki bi jih pod genocid moral podpisat. Pa ti nikakor ne morem odgovorit, ker moderator striktno briše tudi če sem zgolj vsebinski.
kapljač1
28. 07. 2014 18.40
+0
Katolicizem, fašizem, nacizem.. tri ideologije, ki bi svojo zamisel genocida lepo izpeljale, da ni bilo četrte ideologije, ki se je zapletla v boje in ustanovila NOB , da so okupatorji svoje načrte najprej morali spremeniti. Kasneje so pa tako bili poraženi.
jesenvoyo
28. 07. 2014 09.56
+3
Neverjetno kako se ljudje dajo na plankati, samo mediji v stilu oni so, pa mi nismo, itd. in že takoj pride do spopada. Na koncu se pretepajo,pa jim niti ni več jasno zakaj.
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 09.38
+2
Tu se lepo vidi zakaj je tako potrebna EU in Združene Države Evrope. Da bo mir! Brez tega se bomo utapljali v neskončnih krvavih "popravah krivic" iz zgodovine. Treba je ustvarit "kotel narodov" kot so to naredili Američani. Tam se že druga generacija priseljencev ima za Američane. Pa pri nas?
vertex
28. 07. 2014 09.44
+1
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 09.53
+11
V t.i. ZDE bodo mali narodi vedno sužnji velikim. To že zdaj v EU vidimo.
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 09.57
+1
Aha. Prej so pa mali narodi vladali velikim? Fora kotla narodov je ravno v temu da narodov sploh več ne bo. Kar bo pa spet motilo nekatere. Večina ljudi še samih ne vedo kaj bi radi.
TellingTheTruth
28. 07. 2014 10.05
+11
Raje sem majhen slovenec ki nikomur nič noče, kot objesten američan ki zganja novi vietnam vsakih 5 let
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 10.10
+6
Samo potem pazi da te Hrvati ne napadejo zaradi par litrov morske vode, ali pa Italijani ko se spomnijo da je primorska njihova, ali pa Avstrijci in Madžari ker je najmanj pol Slovenije njihove itd,
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 10.13
+1
Narodi vedno bodo; gre za zgodovinske, jezikovne, kulturne, etične,......raznolikosti. In če bodo veliki narodi asimilirali male bo ponovno prihajalo do notranjih trenj, separatističnih teženj,.....
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 10.14
-6
Kje imaš ti v Ameriki narode? Tam se imajo vsi za Američane. Separatistične težnje so pa tudi tam. Nihče nam ni kot večinski narod tako okrutno vladal in nas zasužnjil, kot je to počel Beograd! Torej?! Brez Nemčije in 70% izvoza v Nemčijo bi danes ne bilo enega samega eura pokojnine in ti bi jedel travo! :) Če si trezen se vsak dan zahvali Merklovi za vsakdanji kruh. Evropi pa za to da denar ki ga prejemaš, lahko spreminjaš v dobrine. Z dinarji bi si ti sedaj lahko ..... veš kaj!
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 10.22
+10
Amerika je nastala bistveno drugače kot evropske države, narodi. Amerika je začela nastajati z iztrebitvijo avtohtonih prebivalev in naselitvijo raznih evropskih zločincev, barab, avanturistov, puritancev,....in nenazadnje s prisilnim preseljevanjem črncev iz Afrike za suženjsko delo. Amerika ni nastala na podlagi zgodovine, kulture, jezika,.... ampak na kriminalni in zločinski podlagi. In pravi Amerikanci so edino Indijanci, vsi ostali so samo državljani Amerike. Kot da bi pri nas rekel, da so vsi prišleki iz Bosne Slovenci, čeprav vemo, da so samo slovenski državljani, ostajajo pa Hrvati, Srbi, Bošnjaki.
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 10.23
-3
Kaj ima to veze kako je kaj nastalo? Evropa je daleč najbolj krvav kontinent tokom zgodovine. Toliko o mnogih majhnih državicah in mnogih narodih na enem kupu. Stara praksa v Evropi se je pač dokazala kot neprimerna. Proti Evropi je Amerika oaza miru. Da pa Amerika vlada svetu je pa to ravno rezultat tega da tam nimajo nešteto majhnih državic in narodov. Če bi jih imeli bi danes ne vladali nikjer in bi se utapljali v neštetih sporih s samimi sabo.
dreko123
28. 07. 2014 10.26
+7
če zakaj smo potem sužnji zahodu? če ne bi bilo zda in njihovih židovskih bankirskih gospodarjev ne bi bilo 3/4 vojn! bi dejansko bil mir na svetu!
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 10.26
+5
Tole z Beogradom je iz trte zvito. Dejstvo je, da smo Slovenci prvič v svoji zgodovini največ pravi, avtonomije,... imeli ravno v bivši državi, ko je vladal Beograd. Mogoče bi ti jedel travo brez Nemčije, jaz si znam in zmorem svojo hrano sam pridelat. Merklovi in Evropi se lahko zahvalim samo za vsiljen 3a člen v RS in za izgubo Samostojnosti, Suverenosti in Neodvisnosti.
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 10.27
+4
kako je Amerika oaza miru, če pa stalno širijo svoj imperializem in pobijajo ljudi, narode po svetu?
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 10.29
-2
To je seveda čista laž. Avtonomijo (pa še kakšno) nam je dala Marija Terezija, pred tem pa smo imeli celo svojo enakovredno državno provinco Noricum ki je bila enakopravni sestavni del rimskega imperija. V Avstroogrski so se vsi vladarji učili tudi slovensko in so tekoče govorili slovensko, Pa v Jugi? Še v Sloveniji smo morali govoriti srbsko če smo se želeli sporazumeti. Kdo se je tam v Beogradu učil Slovensko itd Da ne naštevam ves dan kakega zatiranja smo bili deležni z Beogradom. Zgodovine več ne boste mogli spremenit z lažmi!
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 10.29
+2
Pa še neki, preberi si koliko umorov imajo vsako leto v tej "oazi miru"
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 10.31
+4
Zato pa imajo glede na število prebivalstva neprimerno manj samomorov kot jih imamo Slovenci!
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 10.33
+2
AvtohtoniVenecian, ne nakladi in ne širi laži. Beri Cankarja,..... pa boš izvedel kako se je živelo pod AO, kako je bilo s svlovenskim jezikom, kako je bilo s slovenskim pravicam.
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 10.34
+3
Če ti sam sebe obesiš, mene ne moti, moti me, če hočeš mene.
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 10.35
+2
Zatiranja iz Beograda?? hahaha, to ni bilo nič napram zatiranju iz Dunaja.
ebiga
28. 07. 2014 10.35
+4
imajo tudi 50 miljonov ljudi brez zdravstvenega zavarovanja, 50 miljonov živi od prehrambnih bonov. 3 miljone je zaprtih.........kaj počnejo po svetu, o tem ne bi..........je pa to izvor njihovega premoženja, ropanje. Pa so kljub temu najbolj zadolžena država na svetu.
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 10.35
-3
Daj priznaj. Moti vas da nam več ne morete vladat! To je vse ozadje tvoje borbe proti EU!
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 10.36
+2
ja, avtohtonVenecian, bojda sta Cankarja umorila. Ma dej lažnivi nakladač, kako ti uspe se tok sproti zmišljevat.
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 10.36
+2
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 10.37
-2
Ja. V SLO imamo vsi zdravstveno zavarovanje. Le da tega ni moč pretvorit v zdravstveno oskrbo iz neštetih razlogov. V Ameriki nikogar ne pustijo crknit na cesti ne da bi ga oskrbeli. Razen v raznih JU filmih na temo Amerika!
ebiga
28. 07. 2014 10.50
+0
ja ja zato jim pa gasilci, policaji in prostovoljci iz 11/9 množično crkavajo in nimajo niti za zdravila. Iz bolnic vržejo paciente kar na cesto, če ne morejo plačat. Vse dokazano in dokumentirano..........nehi se smešit, nimaš pojma kaj je obljubljena dežela. To ni samo holivud.
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 10.54
+0
Take bedarije lahko piše samo nekdo ki v življenju ni šel dlje od lastnega plota in živi v lastnih fantazijah.
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 10.58
+1
To, da so človeka brez zavarovanja vrgli na cesto in je umrl, se je namreč zgodilo v Sloveniji! Tistemu istemu človeku se kaj takega v Ameriki nebi moglo zgodit
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 11.01
-1
Očitno ti Amerike še nisi od blizu videl.
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 11.02
+1
Jaz v Ameriki živim večino leta. Zakaj pa v Sloveniji zbiramo denar za operacije za tujino za raznorazne ki jim zavarovanje (celo zavarovani so) noče plačat operacij?!? Daj razmisli malo .... Takega operirajo v Ameriki takoj brez vsakih izgovorov! Pri nas ti pa niti zavarovanje ne pomaga.
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 11.11
+1
Seveda operarirajo, če imaš soude, ogromno soudov. Če soudov nimaš pa lahko crkneš pred vrati bolnice.
antiXfashizmXeuXgso
28. 07. 2014 11.12
-1
BlokiranZaradi24urFašizma
28. 07. 2014 11.14
+3
Malo uporabi google in se izobrazi. V Ameriki javni sistem nikogar ne pusti umret na cesti brez oskrbe. Res pa je da oskrba v primeru nezavarovanja ni vrhunska. Še vedno pa je bolj vrhunska od vsake SLO oskrbe. To kar ti pišeš je navadna neobjektivna JU propaganda. V Ameriki vzame javna bolnišnica vsakogar. Bolj kot v SLO. Privatna pa ne. Pri nas tudi ne! Če nima javna bolnica tam takih možnosti kot privatna je pa druga zadeva. Pri nas je javno zdravstvo tudi slabo! V Ameriki manj ljudi umre od raka kot v SLO. Zakaj le? Če jih mečejo na ceste? Pri nas jih pa vse ustrezno zdravimo? Pri nas te še zavarovanega ne vzamejo ker je čakalna vrsta. Pri nas moraš imet veze ali podkupit. To je nasledstvo Juge in socializma.
nocomment1
28. 07. 2014 11.48
+3
avtohtoni, NARODI BODO VEDNO. Razlika je samo v tem, KATERI NARODI BODO. Dejstvo je, da je enim dovoljeno biti NARODEN IN NACIONALEN(Anglija, Francija, Nizozemska, Nemčija, Avstrija, Švica, Španija, HRVATI(Ali bi po tvojem mnenju Hrvaški poleg Cresa, Krka, Istre, Čakovca prepustil tudi UBOGI PIRANSKI ZALIV?)NO TAKE IMAMO MI SLOVENCE,.....-kogarkoli bomo vprašali za koga se imajo, BODO ODGOVORILI Mi smo najboljši. No ko bi to moralo veljati tudi za SLOVENCE dobimo pa NACIONALIZEM, SOVRAŽNI GOVOR, IDEOLOGIJA,VSE SE IMAMO ZA ZAHVALIT HRVATOM, MORAMO JIM PUSTITI SLOVENIJO saj Hrvaška sega do karavank in take NEUMNOSTI, da človeku rata SLABO. Da o AMERIKI NE BI. Teoretično so skos z nekom v vojni,.........je kaka izjema ki potrjuje pravilo. Na Kubi so zdravila zastonj v Ameriki PLAČAŠ CELO PREMOŽENJE. Res imajo dobro poskrbljeno ni kaj,......Priporočam ti ogled dokumentarca The weight of chains
nocomment1
28. 07. 2014 11.50
+3
V Ameriki je ŠELE KOLKO PARA, TOLKO MUZIKE,..............
nocomment1
28. 07. 2014 12.12
+2
Eurip, tebi pa močno primankuje splošne razgledanosti(mogoče nisi iz SLO in se ti opravičujem). Če si pa nastavljen, da širiš gluposti in se sprenevedaš, potem ti ni pomoči. Cankarja so pa pretepli Hrvati(oziroma so oni imeli največji motiv). Malo na pamet napisal, brez predhodne raziskave, ker se mi ne da. Za morebiten lapsus se opravičujem.
dreko123
28. 07. 2014 12.50
-1
avtohtoni preveč ameriške filme gleda... pa mogoče kakega housa... v ameriki brez zavarovanja tako kot so ti povedali - crkneš! Amerika je ena najmanj socialnih držav na svetu in tud pod razno nočem njihovega pokvarjenega kapitalističnega sistema tukaj v sloveniji, že tako ga preveč uvajajo/mo... če nimaš denarja si nula, ničvreden!
POŠTENO JEBENO
28. 07. 2014 09.37
+6
Atentati so veliko ceneje kot vojne....da o civilnih zrtvah ne tipkam. Zato narod pamet v roke....
TellingTheTruth
28. 07. 2014 10.07
Že že, samo preostali politični vrh in goreči pripadniki tej opciji se obrnejo proti tistim ki so zakrivili atentat. Saj ga ni nasrkal le Gavrilo Princip mar ne? (:
sosedov sin
28. 07. 2014 09.34
+24
Zadnja častna vojna, ko je vojna še pomenila vojak na vojaka. Od te vojne naprej pa ima beseda vojna vsebino masakra nad civili.
Crvena zvezda
28. 07. 2014 09.51
+2
FIGEC
28. 07. 2014 10.08
+6
Da, prekleto res! Sicer pa, če bi bilo človeštvo toliko pametno, da bi obdržalo število populacije na nivoju po prvi svetovni vojni, nobena vojna več ne bi bila potrebna. Nato je že čez cca. 20 let sledila še ena redukcija tega števila in sdaj, čez več kot 60 let, je že skrajni čas za vnovično radikalno zmanjšanje populacije, ker smo hujši od vsake kuge. Vojne si sicer nikakor ne želim, je pa potrebna za obstoj biološkega ravnotežja na planetu.
DeadBull
28. 07. 2014 09.18
+17
Rockefeller in ostali so pa mastno zaslužili. Prav tako milijarde dolarjev.
TellingTheTruth
28. 07. 2014 10.09
+5
Zaslužkarji so prisotni v vsaki vojni na vsrh straneh. Edina razlika je da se na zahodu o njih odkrito govorikot o uspesnih biznismenih.
FIGEC
28. 07. 2014 10.10
+3
Taki se vedno najdejo z mastnimi gobci pri koritu. Dejstvo pa je, da to praviloma niso častni karakterji. Poznamo jih tudi z domače "scene"...
I G N O R A N T
28. 07. 2014 09.11
+17
Zato pa spozaprimo VSE nase tajkune saj pohlep potvzroca vojne in nemire
FIGEC
28. 07. 2014 10.13
+2
Vojne imajo samo en vzrok: POHLEP. Tisti, ki so v realizaciji te svoje lastnosti uspešni so se razvili v tajkune, mi ostali gujdeki pa v nevoščljivce.
civitasstain@gmail.com
28. 07. 2014 10.14
+0
nocomment1
28. 07. 2014 11.55