'Človeštvo bo prvič poznalo več zvezd in galaksij, kot je ljudi na Zemlji'

Vipava, 10. 03. 2024 18.25 |

Maja Pavlin

Na drugem koncu sveta raste observatorij s prav posebnim teleskopom, ki nam bo omogočil še globlji vpogled v vesolje. Observatorij Vere Rubin v Čilu. Slovencem sicer dostop do južnega neba omogoča že več teleskopov in držav, s katerimi sodelujemo. A tisti v Veri Rubin bo še toliko bolj izjemen, saj bo znanstvenikom v le treh dneh omogočil dostop do podatkov, za katere bi pred 20 leti potrebovali desetletje, da bi jih dobili. "Kot pravi znanstveni vodja oz. direktor observatorija Vere Rubin, profesor Željko Ivezić, bo to prvič, ko bo človeštvo poznalo več zvezd in galaksij, kot je živih ljudi na Zemlji," pove astronomka in astrofizičarka Andreja Gomboc, s katero smo govorili tudi o pomenu razvoja vesoljskega sektorja in vesoljski tekmi med državami.

Kako pomemben je razvoj astronomskega sektorja? Kratek odgovor ... zelo, kar potrdi tudi raziskovalka, astrofizičarka, astronomka in profesorica na novogoriški univerzi Andreja Gomboc.

Astrofizičarka Andreja Gomboc
Astrofizičarka Andreja Gomboc FOTO: Aljoša Kravaja

Že v zgodovini smo videli tekmo za prvi pristanek na Luni. Danes se boj nadaljuje – katera država bo v vesolje prva poslala jedrsko orožje, katera se bo prva vrnila na Luno in začela izkoriščati njene surovine, kdo bo postavil prvo postojanko na našem naravnem satelitu. "Tu so zelo močne Kitajska, ZDA, svoje satelite v vesolje pošilja Indija, Japonska. Luna je zanimiva tudi kot odskočna deska za nadaljnjo pot na Mars," pove Gombočeva.

'Vsak evro, ki ga vložimo v razvoj satelitskih tehnologij, se večkratno povrne'

Tudi zato in še zaradi marsičesa drugega je pomembno, da se tudi Slovenija pospešeno razvija na tem področju. "Vesolje je vedno bolj pomemben sektor. Vsak evro, ki ga vložimo v razvoj satelitskih tehnologij, se večkratno povrne," pove sogovornica ter ob tem pojasni, da se povrne z vsem ustvarjenim znanjem in rešitvami, ki se razvijejo pri reševanju tehničnih problemov, tako pri razvoju satelitov kot pri razvoju zemeljskih teleskopov. "Te rešitve nato zelo hitro najdejo uporabo tudi v čisto vsakdanjem življenju," doda.

In zdi se, da je Slovenija končno razumela pomen tega sektorja. Vlada je namreč novembra lani sprejela prvo slovensko vesoljsko strategijo 2030 s sloganom "Majhni na Zemlji, veliki v vesolju". Z njo želijo povečati konkurenčnost slovenske vesoljske industrije in vzpostaviti vodilne vloge na vesoljskih področjih, saj se vesoljska tehnologija vse pogosteje koristi tudi v prometu, kmetijstvu, energetiki, gospodarstvu, varnosti, zdravstvu, izobraževanju in na številnih drugih področjih.

Spomnimo sicer, da je vlada novembra na dopisni seji sprejela odločitev, da Slovenija zaprosi za polnopravno članstvo v Evropski vesoljski agenciji (ESA). "Slovenija je že približno desetletje v tem procesu pridruževanja, zdaj smo na točki, ko bomo, upajmo, postali tudi pravnomočna članica ESE," pravi Gombočeva, ki meni, da je za to že skrajni čas, saj je vesoljska industrija danes zelo pomembna. Poudarja namreč, da pri članstvu ESE ne gre le za astronomijo, temveč predvsem tudi za gospodarstvo.

Andreja Gomboc v Čilu
Andreja Gomboc v Čilu FOTO: Osebni arhiv Andreja Gomboc

"Da se torej razvijajo visokotehnološka podjetja, ki razvijajo tehnologijo za satelite, od katerih pa je naše življenje močno odvisno. Najbrž bi se zavedali, če za kakšno uro ne bi deloval GPS oz. komunikacijski sateliti, če nekaj dni ne bi delovali meteorološki sateliti, bi imeli slabše napovedi, tudi letalski in vlakovni promet sta zelo odvisna od storitev, ki jih nudijo sateliti. Skrajni čas je, da Slovenija še bolj trdno zakoraka v to smer," je prepričana astrofizičarka.

Malce sreče in velika količina podatkov, da v kateri od galaksij opazijo raztrganje zvezde

Kaj pa odkriva sogovornica? "Nekako me že celotno pot, od diplome dalje, spremljajo črne luknje," pove Gombočeva, ki se je najprej ukvarjala s tem, kako v eksplozijah zvezd nastanejo črne luknje. "Ko namreč eksplodira neka zelo masivna zvezda, se lahko njena sredica sesede v nevtronsko zvezdo ali v črno luknjo," pojasni. Ob tem nastanejo močne eksplozije, nekatere med njimi pa povzročijo poseben pojav – izbruh sevanja gama. Slednjega zaznajo tudi sateliti.

Črna luknja
Črna luknja FOTO: Kolaboracija EHT

Blisk gama svetlobe traja nekaj sekund ali celo manj, pove znanstvenica. "Vendar pa ga lahko zaznamo celo z običajnimi teleskopi, s katerimi lahko vidimo, da se je tam prižgala neka lučka, ki nato v nekaj urah ali dneh ugasne," pojasni svoje delo znotraj mednarodne skupine, v kateri je sodelovala več let.

Zadnja leta se največ ukvarjam s tem, kaj se zgodi, ko zvezda pride v bližino črne luknje. "V večini velikih galaksij se v središču skriva supermasivna črna luknja, ki ima milijone ali milijarde mas Sonca. In če v njeno bližino zanese zvezdo, jo črna luknja s svojo plimsko silo raztrga. Ta vroč plin, ki tudi sveti, nato kroži okoli črne luknje," pove.

Če torej v tistem trenutku opazujejo galaksijo, lahko vidijo, da njeno središče postane svetlejše, nato pa čez nekaj mesecev ali let počasi postopoma ugaša ter se vrne na svojo prejšnjo svetlost. "V naši skupini ta pojav preučujemo tako s teoretičnega vidika, z numeričnimi simulacijami, kot tudi z opazovanji s teleskopi. Ker pa teh pojavov ne moremo napovedati, jih lahko zaznamo zgolj, če opazujemo velik del neba, veliko število galaksij in tako, če imamo srečo, v kateri od teh ujamemo takšen dogodek."

'Vsak od nas bo lahko imel svojo zvezdo in svojo galaksijo'

Vera Cooper Rubin je bila ameriška astronomka in pionirka na področju hitrosti vrtenja galaksij, ki je med preučevanjem rotacijskih krivulj galaksij odkrila odstopanja med teoretično določeno hitrostjo in dejansko izmerjenimi vrednostmi. Ta pojav je postal znan kot problem vrtenja galaksij. Njena odkritja so sicer na začetku naletela na dvom, vendar pa so meritve, opravljene v naslednjih desetletjih, njene rezultate potrdile. Razmišljanja o vzrokih za ta odstopanja so naposled pripeljala do teorije temne snovi.

A slednje bi lahko kmalu postalo veliko lažje. Slovenski znanstveniki namreč že od leta 2016 sodelujejo pri projektu Legacy survey of space and time (LSST), ki bo potekal od prihodnjega leta na observatoriju Vere Rubin. Observatorij se nahaja v Čilu in je trenutno v končnih fazah gradnje. "Veliko si obetamo od tega projekta. Teleskop bo poseben, ker bo imel veliko zorno polje in hkrati tudi veliko zrcalo, tako da bo lahko videl tudi šibke objekte v treh nočeh bo poskeniral celotno nebo in to do takšne globine, kot so pred okoli 20 leti, da so zbrali tolikšno količino podatkov, potrebovali 10 let," je pojasnila astronomka.

V vesolju namreč trenutno poznamo manj kot dve milijardi zvezd in galaksij. Slednje je, kot pravi Gombočeva, zbral satelit Evropske vesoljske agencije Gaia. Novi projekt LSST pa obeta, da bo podatkovno bazo povečal za faktor 20: "Da bomo torej poznali 20 milijard galaksij in 17 milijard zvezd v naši galaksiji."

"Kot pravi znanstveni vodja oz. direktor observatorija Vere Rubin, profesor Željko Ivezić, bo to prvič, ko bo človeštvo poznalo več zvezd in galaksij, kot je živih ljudi na Zemlji. Vsak od nas bo torej lahko imel svojo zvezdo in svojo galaksijo," pravi Gombočeva, ki dodaja, da bodo v projektu ponavljajoče pregledovali celotno nebo in tako primerjali trenutno sliko s tisto pred tremi nočmi. "S tem bo lahko videl vse, kar se je spremenilo. Če se je kaj premaknilo, če je kaj postalo svetlejše oz. če je morda ugasnilo. Na ta način bo med številnimi drugimi pojavi, ki so na nebu (na primer supernove), zaznal tudi primere, ko pride do raztrganja zvezde v bližini črne luknje in ko zasveti središče galaksije," dodaja.

Med objekti, ki se premikajo po nebu – objekti v našem osončju – bo lahko zaznal tudi veliko število asteroidov: "Na ta način bo prispeval, da bomo lahko potencialno nevarne satelite za Zemljo, ki bi predstavljali nevarnost za trčenje z našim planetom, čim prej odkrili in nato tudi poskušali ukrepati in se izogniti katastrofi."

Od 'našega vesoljskega dvorišča' pa vse do oddaljenih galaksij

"Ta projekt je zelo zanimiv, ker gre od našega osončja od našega vesoljskega dvorišča pa vse do opazovanja oddaljenih galaksij in je resnično pomemben," pravi.

Andreja Gomboc na Observatoriju Vera C. Rubin
Andreja Gomboc na Observatoriju Vera C. Rubin FOTO: Osebni arhiv Andreja Gomboc

Njihov Center za astrofiziko in astronomijo sodeluje z več pomembnimi observatoriji v Čilu – poleg Vere Rubin, ki je še v izgradnji, uporabljajo tudi podatke Evropskega južnega observatorija na severu Čila, observatorij Paranal, sodelujejo pri projektu Polje teleskopov Čerenkova, ki ga gradijo v Čilu in na kanarskem otoku La Palma. Sodelujejo tudi pri satelitih Fermi in Gaia.

"Naši sodelavci tako prihajajo iz najrazličnejših držav. V naši mednarodni skupini nas je trenutno 20; približno polovica nas je iz Slovenije, sicer pa so tudi iz Italije, Čila, Španije, Poljske, Indije. Tu pa so tudi raziskovalci, ki so prišli k nam iz ZDA, Nemčije itd. Smo zelo raznolika in pisana skupina," še poudarja sogovornica.

Samo možgane vklopite
2020 je zacetek
19. 03. 2024 20.37
Vec kot ocitno je da nas že dolgo pripravljajo??????
jesis1a
15. 03. 2024 13.19
Glede na kometarje ... veliki Albert je imel prav, ko je rekel: "Vem za dve neskončni zadevi: vesolje in človeško neumnost. Pa za prvo nisem čisto prepričan!"
Dvigalo
11. 03. 2024 10.12
Vesoljci na delu? Kar napišeš se izgubi v vesolju….
Dvigalo
11. 03. 2024 10.11
Kaj boš pameten če neveš kaj gledaš :-) mi gledamo gor v vesolje, v Čilu pa dol v vesolje al je zemlja ravna al kako? Za satelite sedaj vemo da so baloni…
gozdar1
11. 03. 2024 08.53
V komentarjih zopet več strokovnjakov za kozmologijo, kvantno mehaniko,...kot jih premorejo najboljše svetovne univerze. Čudno, da slovenija še vedno nima niti ene nobelove nagrade.
DAEMONIUM
11. 03. 2024 08.06
Je golobnjak že ustrezno depolitiziral to slovensko skupino kot je RTV skupino?
trollolll
11. 03. 2024 08.22
matr demonium... kaj rabis eksorcista, da izzene goloba iz tvoje glave. ocitno ti je prva jutranja misel..
10. 03. 2024 21.46
Ma dajte no, pozna! Nič ne poznajo. NIČ!
10. 03. 2024 21.45
V tesnici noben od teh znansvenikov ne skoraj nič od tega. Nekaj so si izmislili, ne da se potrditi, nima pomena ta nas, skratka brez veze.
10. 03. 2024 21.42
Od vseh teh milijard zvezd in galaksij je najbolj čuden človekov jaz.
10. 03. 2024 21.42
In kaj nam to pomaga? Nič. Zaradi tega ne živimo nič bolje, ni manj vojn, ni manj mrtvih, brezveznopočetje, če dobro pogledamo in smo iskreni. Nikoli ne bomo šli na nobeno od teh zvezd. Samo nekaj modrujejo okoli tega.
Rožice so zacvetele
10. 03. 2024 21.55
vvvilice, izgleda, da je smisel tvojrga življenja samo, da ješ, kajne? No, drugi jemo samo zato, da lahko živimo.
Watcherman
10. 03. 2024 21.32
Ogromno galaksij,planetov in življenja je v vesolju tudi sonce ni samo eno.Lp
RobespierreWithGuillotine
10. 03. 2024 20.58
Štejemo zvezde in galaksije, nekaj se nam sanja o temni energiji, nekaj o kvantni fiziki, našli so božji delec, … noben p ne zna pojasniti kako je nastalo, v katerem prostoru se širi, … Jaz verjamem, da imamo čudovitega kreatorja. In to je Bog.
10. 03. 2024 21.18
Ja je nekaj v tej smeri. Žal nismo v stanju razumeti te čudovite kreacije in še manj kreatorja samega. Vse česar se lotimo nam samo odpira nova vprasanja brez odgovorov... V bistvu smo proti stvaritvi ena velika ničla...
trollolll
11. 03. 2024 08.23
haha... enako so si razlagali v preteklosti naravne pojave. strele, grom, tornade, potrese, vulkane. danes se take ljudi zdravi.
Sickk 2
10. 03. 2024 20.55
MajaZzz
10. 03. 2024 20.46
Nasa galaksija ima 300 miljard Zvezd Zato Je ta naslov nic drugega kot amaterski.
Špinača
10. 03. 2024 20.33
naj mi nekdo pove, kaj je na drugi strani neskončnega vesolja!? 🤣🤣
SDS_je_poden
10. 03. 2024 20.51
Problem je v tem, da je človeški um precej omejen in da si že velikost naše galaksije težko predstavlja, kaj šele velikost vesolja.
10. 03. 2024 20.31
Morda bi več dosegli če bi se začeli ukvarjati z vzporednimi dimenzijami ki so nam bližje... Delujejo na raznih vibracijskih poljih in energetskih nivojih. Pri tem se pojavi vprašanje relativnosti časa in prostora. Bo zanimivo ko do kaksnega odkritja v tej smeri pridejo. Potovanje skozi čas bi bilo sploh zanimivo...
SDS_je_poden
10. 03. 2024 20.48
Potovanje skozi čas je mogoče le v eno smer. V preteklost se ne da iti.
10. 03. 2024 20.59