'Tam je nekaj eksplodiralo. Kaj? Kako? Zakaj?'

Nova Gorica, 21. 05. 2023 18.03 |

V mednarodni skupini raziskovalcev, ki je pred kratkim našla najmočnejšo eksplozijo v vesolju, je tudi dr. Tanja Petrushevska s Centra za astrofiziko in kozmologijo ter Fakultete za naravoslovje na Univerzi v Novi Gorici. Kot je razložila, odkritje ni bilo povsem naključno, a kljub temi izredno zanimivo. "Nove supernove odkrivamo vsak dan. Tako močne eksplozije pa še nismo zaznali," je razložila.

Najmočnejšo eksplozijo, katere obstanek so raziskovalci javnosti razkrili pred tednom dni, so astronomi prvič opazili pred tremi leti. Nov vir svetlobe na nočnem nebu je prvi zaznal eden izmed teleskopov v Kaliforniji. "Ko smo v sporočilu za javnost rekli, da smo na eksplozijo naleteli povsem naključno ... to ne drži povsem. Ta teleskop namreč vsako noč aktivno iščejo, če se je na nebu pojavilo kaj novega," opisuje ena izmed sodelavk pri raziskavi dr. Tanja Petrushevska s Centra za astrofiziko in kozmologijo na Univerzi v Novi Gorici.

Eksplozijo so opazovali z vesoljskimi in zemeljskimi teleskopi, nato pa iz združenih podatkov poskušali razvozlati, kaj se je zgodilo.

Poleg kalifornijskega teleskopa je znanstvenikom pomagal še observatorij v vesolju Swift, ki podatke o pojavih v vsemiru zbira med obkroževanjem Zemlje. Zaradi svoje nezemeljske lege pa v svoj objektiv ujame tudi rentgensko svetlobo, ki se sicer v atmosferi absorbira, s tem pa doprinese pomembne informacije o dogodkih v vesolju.

Eksplozija, ki so jo poimenovali AT2021lwx, sicer ni najsvetlejši izbruh, ki so ga znanstveniki kdaj opazili v vesolju. Ta naziv še vedno drži izbruh žarkov gama oktobra lani, ki so ga poimenovali z angleško kratico BOAT. FOTO: DESY; Science Communication Lab

Podatke so pridobivali tudi s pomočjo osemmetrskega Zelo velikega teleskopa (ang. Very Large Telescope), ki se nahaja v Čilu, pa tudi z Velikim kanarskim teleskopom na kanarskem otoku La Palma, ki trenutno velja za najzmogljivejši optični teleskop na planetu.

"Na svetu sicer ni dovolj zmogljivih teleskopov, da bi pojav lahko opazovali neprestano," še pojasnjuje sogovornica. Zato so čas opazovanja porazdelili med vesoljska teleskopa Swuft in WISE in optične teleskope na Zemljinem površju. "Nato smo podatke združili in poskušali razvozlati njihov pomen - kaj se je zgodilo?" je dejala Petrushevska.

Kaj je počilo? In kako daleč?

Sama v času odkritja sicer še ni bila članica raziskovalne ekipe, njej se je pridružila v drugi fazi preučevanja. Takrat je bila med tistimi, ki so ugotovili, kako daleč je počilo in kako močno, pa tudi za kakšne vrste pojav gre.

Eksplozije v vesolju namreč nastanejo iz več različnih vzrokov, lahko gre za supernovo oziroma smrt zvezde. "Nove supernove odkrivamo vsak dan. Tako močne eksplozije pa še nismo zaznali," ob tem pove raziskovalka.

Pri izračunih oddaljenosti in svetlosti raziskovalcem pomagajo t. i. spektralne črte. Z njihovo pomočjo določijo oddaljenost objekta, iz znane oddaljenosti in navidezne svetlosti pa lahko izračunajo izsev objekta - koliko svetlobe oddaja.

V znanstvenem članku so jo opisali kot veliko ognjeno kroglo, stokrat večjo od našega Osončja. Z analizo različnih valovnih dolžin svetlobe pa ugotovili, da se je eksplozija zgodila približno osem milijard svetlobnih let stran, ko je bilo vesolje staro približno šest milijard let, in da sedaj traja že več kot tri leta.

Največja do sedaj zaznana eksplozija v vesolju je od nas oddaljena osem milijard svetlobnih let. FOTO: DESY; Science Communication Lab

Da bi šlo v tem primeru za smrt zvezde, je bilo malo verjetno, saj supernove navadno ne svetijo več kot nekaj mesecev. Eden izmed možnih vzrokov bi lahko bilo tudi, da je eksplozija nastala, ko je črna luknja raztrgala in vase pogoltnila eno izmed zvezd v svoji bližini.

Astronomska opazovanja kažejo,  da ima večina galaksij v svojem središču veliko črno luknjo. Te imajo mase od nekaj sto tisoč do nekaj milijard mas Sonc. Ko taka črna luknja raztrga zvezdo, se sprosti velika količina energije - vidimo jo kot eksplozijo. A znova je nastopila težava, količina sproščene energije je bila prevelika, da bi šlo za raztrganje zvezde podobne našemu Soncu. Scenarij bi bil lahko mogoč le v primeru, da je črna luknja pogoltnila zvezdo, s 15-krat večjo maso od našega Sonca.

A to bi pomenilo, da bi morala biti zvezda zelo mlada. Zelo mlada zvezda pa živi zelo kratek čas, zgolj nekaj milijonov Zemeljskih let, zato je po ocenah raziskovalcev majhna verjetnost, da zaide v črno luknjo. "Milijon let v vesolju ni nič," opominja Petrushevska. S tem modelom se ni skladal niti čas trajanja eksplozije, zvezda ne bi svetila več kot tri leta.

Ostala je še ena možna razlaga za nastanek eksplozije. Da se je v črno luknjo ujel oblak plina in vesoljskega prahu. "To je bolj verjetno tudi glede na neposredne izračune mase te črne luknje, s pomočjo katere lahko nato izračunamo potencialno maso zvezde ali oblaka," izpostavlja raziskovalka. Kot razlaga, to seveda ne pomeni, da so oblaki plina in vesoljskega prahu "močnejši" od velikih, mladih zvezd v vesolju. So pa od njih veliko večji, njihov čas obstoja pa ni pogojen z velikostjo.

Proučevanje, ki odpelje do podobe zgodnjega vesolja

Sogovornica je s kolegi tudi izračunala, da se je eksplozija zgodila, ko je bilo vesolje staro približno šest milijard let. Ker je počilo zelo blizu črne luknje v centru zelo oddaljene galaksije, je prepričana, da jim bo nadaljnje opazovanje tega pojava (ki še ni ugasnil) lahko pomagalo razumeti, kako izgledajo galaksije v zgodnji dobi vesolja.

"V tem se skriva vznemirjenje, to je vznemirljivi del raziskovanja. Naletiš na stvari, ki jih ne pričakuješ, potem pa iščeš smisel." FOTO: Bobo

Kljub temu, da še ne ve, kam bo peljala raziskava, je nad pojavom navdušena. "Tam je nekaj eksplodiralo. Kaj? Kako? Zakaj?" opisuje svoj tok misli. Skrivnosti vesolja pa so med drugim tudi tisto, kar jo v raziskovanju žene naprej. "V tem se skriva vznemirjenje, to je zanimivi del raziskovanja. Naletiš na dogodke, ki jih ne pričakuješ, potem pa iščeš smisel." Njeno navdušenje nad astronomijo in raziskovanjem vesolja je sicer nalezljivo.

Center za astrofiziko in kozmologijo je največja raziskovalna skupina v Sloveniji na področju astrofizike in se ukvarja predvsem s proučevanjem visokoenergijske in večglasniške astrofizike.

Pri raziskovanju vesolja pa je ključnega pomena dobra raziskovalna oprema. Tudi na tem področju se v naslednjih letih obetajo preboji. Kot pojasni Petrushevska, je namreč v Čilu v zaključni fazi konstrukcije observatorij Vere Rubin, ki bo z osemmetrskim zrcalom pregledoval celotno vidno nebo in zbiral podatke o 40 milijardah nebesnih teles. Za primerjavo teleskop v Kaliforniji, ki je odkril omenjeno eksplozijo, ima premer 1,2 metra.

Do zagona observatorija v Čilu bo treba počakati še dve leti, opozarja. Takrat pa se bo zagnal tudi 10-letni projekt LSST, v katerem bo observatorij s svojim velikim zrcalom in hkrati velikim zornim poljem odkrival tudi več tisoč eksplozij na noč.

• Telefon meseca maja

WolfeWoof
23. 05. 2023 12.24
Itak da vesolci obstajajo ampak mi nimamo tehnologije ki bi jih lahko dosegla u enem tednu al pa tak. Usi hočejo use na hitrco ampak se to ne da. Pol pa sam reče jo da jih ni in adijo delat drugo.
tirolec
22. 05. 2023 12.02
A so to znova pravljice - ni za otroke???
PomisliNaSonce
22. 05. 2023 11.10
Že 3 leta..nekdo že ve zakaj ane
Ol77
22. 05. 2023 09.26
spet NASA pravljice za bebčke,😂😂😂
SEJBOBOL
22. 05. 2023 08.42
Sigurno je da nekaj nekje je , ma o temu ne vedo skoraj nič sem prepričan ... To so spet neke teorije ki se čez noč lahko obrne in bo prej al slej še velik presenečenj .... Torej nauk tega je da do kjer jim sega domišljija do tam zmorejo ...
Arhaist
22. 05. 2023 08.17
Razumnež
22. 05. 2023 08.11
Tako sem jezen sam nase..... Vedel sem, da bo posnetek kar nekaj, pa sem vseeno kliknil in spustil reklamo čez.... Aaagggrhhhhh
Raček Pujsaček
21. 05. 2023 21.22
Res je zanimivo raziskovanje ! Vendar 8. Mio sv let ne bo prišlomto leto do nas! Raziskovanje je podobno kuhanju! Priprzviš se kuhat ješprenj! Pa pride ven čorba
Watcherman
21. 05. 2023 19.54
Resnično in zelo zanimivo.
Grunf1
21. 05. 2023 19.47
Najverjetneje so tam prišli Rusi s svojim topništvom in zdaj kažejo malim zelenim kdo, je glavni v vesolju.
MojsterSplinter
22. 05. 2023 08.54
Če bi se vsi zavedali, kako zelo nepomemben je v vesolju celo Sončni sistem, kaj šele človeštvo, ne bi bilo nobenega topništva...
Aijn Prenn
20. 09. 2023 11.20
@Mojster..: Osnovni princip narave so nenehne pretvorbe energije iz ene oblike v drugo obliko. Glej na topništvo, rakete, nafto, današnje kosilo tako in postalo bo povsem nepomembno kdo kaj kje...
24 cenzur
21. 05. 2023 19.37
Bolj je to vse skupaj astrofilozofija kot astrofizika.
Luka Zeleznik
21. 05. 2023 19.32
Pomeni to konec sveta? Kaj če bi šli iz Slovenije na skupinskisamomor v Švico,da se ne bomo matrali ob koncu zenlje!!!!!!!!!!!
Arhaist
22. 05. 2023 08.17
nur-amrabar
21. 05. 2023 19.16
nasine pravljice za otroke
Luka Zeleznik
21. 05. 2023 19.33
In spet nekdo iz primorske. Tako kot takrat s požarom in sušo tam na primorskem!
Watcherman
21. 05. 2023 19.53
Ti si pa res ubogi sonce je zate tudi samo edino in eno v vesolju kajne phahaha.
User2502728
21. 05. 2023 19.04
pogrešam bolj pametno razlago…kje si “Pomisli na sonce”? 😋
DuhSaSjekirom
21. 05. 2023 19.04
🌎 Planet Kripton.
Tone 12345
21. 05. 2023 18.55
Vera je primitivna bolana izmišljotina ki nima stika z realnostjo in razvojem vesolja!!
First Last
21. 05. 2023 20.41
Tudi ti vrjameš v razložljivost tega kar imaš pred nosom, vendar razlage ni, tudi ti si veren.
Arguss
21. 05. 2023 18.38
Kaj ,če bi vi realizirali posnetek kako sploh veliko je vesolje, glede na naše osončje in naprej.World press pa išče življenje v vesolju.No comment.
ata_jez
21. 05. 2023 18.20
No končno petarda prave velikosti! :-) hahahaha
forexxx
21. 05. 2023 18.19
Cerkev trdi da je bog ustvaril vestolje.
niktalop
21. 05. 2023 18.15
Vukanci so razstrelili bazo Klingoncev na planetu Xsaqir.