Tujina

Avstrijski zgodovinar zanika trditve Beograda o svetovni vojni

Dunaj, 08. 01. 2014 12.43 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Strokovnjak za prvo svetovno vojno Manfried Rauchensteiner se je kritično odzval na beograjsko razkritje pisma, ki naj bi dokazalo, da so načrti za začetek prve svetovne vojne obstajali že več kot leto pred sarajevskim atentatom. Po njegovem je bilo pismo zelo svobodno interpretirano.

Sto let po začetku prve svetovne vojne se znova razvnemajo vprašanja, kdo je pravzaprav začel morijo.
Sto let po začetku prve svetovne vojne se znova razvnemajo vprašanja, kdo je pravzaprav začel morijo. FOTO: Reuters

Avstrijski Krönen Zeitung poroča, da je razkritje srbskega državnega arhiva med mednarodnimi strokovnjaki naletelo na zmajevanje z glavo. Pismo ni "nič pomembnega", je menil zgodovinar in strokovnjak za prvo svetovno vojno Manfried Rauchensteiner.

Strokovnjak je dodal, da je v prevodu povsem nasprotno od tistega, kar pismu pripisuje Srbija. Tako guverner BiH Oskar Potiorek govori o "neizogibni vojni v nekaj letih" in da "Srbije ne bo nikoli mogoče narediti za zanesljivo prijateljico", saj se bo država v vsaki prihodnji vojni odprto in goreče borila na strani sovražnikov. Ob tem pa je predlagal, da bi Srbijo za nenevarno napravili tako, da bi ji ponudili trgovinski, carinski ali vojaški sporazum.

Direktor srbskega državnega arhiva Miroslav Perišić je v ponedeljek javnosti predstavil pismo, ki ga je Potiorek takratnemu avstroogrskemu finančnemu ministru Leonu Bilinskemu poslal 28. maja 1913. Kopijo pisma je leta 1928 natisnil časnik Večernja pošta, medtem ko se je original izgubil.

Po besedah Peršića je pismo izjemnega pomena za vse, ki se ukvarjajo s preučevanjem prve svetovne vojne. Odkriva namreč ne le namere vojnih krogov Dunaja za začetek vojne, pač pa tudi odnos vladajočih krogov do Srbov, Hrvatov in muslimanov ter njihovih odnosov, še posebej pa politiko Dunaja do Srbov v BiH in Srbiji ter do zagovornikov ideje o skupnosti južnih Slovanov. Po njegovem je vsebina pisma doslej ostala tajna, ker se namreč ne sklada z želeno oziroma ustvarjeno neznanstveno sliko zgodovine začetka vojne.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (45)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

User1063544
09. 01. 2014 08.05
+5
Pa dajte no, ve se kdo in zakaj je sprožil atentat in posledično 1. sv. vojno... Albert Pyke je napisal pismo svojim kolegom 20 let pred atentatom in sicer 3 koraki za podjarmenje Evopskega naroda... In vsi trije so se uresničili. Rezultat pa je viden. Služite bankam, za banke, ker si vas lastijo...
Andrej1210
09. 01. 2014 07.55
+0
Mislim ne vem kaj se ima za debatirat, Austrija (Austro-Ogrska) je okupirala drugo drzavo in podrejavala druge narode pa zdaj je ona nedolzna! Zelo lepo predstavljanje zgodovine od Manfried Rauchensteiner-a. Predlagam mu da konca kaksno solo. Lep pozdrav
ONniON
08. 01. 2014 19.40
+2
republika austrija takšno kot danes poznamo ali druga republika je nastala leta 1955 po sklenitvi državne pogodbe (staatsvetrag) ,država je tudi nevtralna in je obdržala obvezno vojaško služenje lani februarja na referendumu .
lenatina
08. 01. 2014 18.10
+6
Preberite si Albert Pike 3 svetovne vojne! toliko o tem kaj je še vse splanirano! LP
yokerxdinterfan
08. 01. 2014 16.49
+9
jap....namesto da bi cela evropa složno delovala da bi prehitel ruse kitajce američane na vseh področjih se bi eni še vedno med sabo malo prepirali
Dmitar
08. 01. 2014 15.58
+5
rauhenštajner :) , če pa ta ni naci, pol sem jaz kolo
ljx
08. 01. 2014 15.57
+4
Avstrijci,pih! Zakaj oni sploh glumijo neki da so ločeni od Nemcev?
MH15
08. 01. 2014 15.34
+10
1.) Vsaka država BIH, SLO, HR, SRB, MNE... Ima svoje ljudi. Ljudi, ki imajo potne listine s katerimi izkazujejo pripadniki katere države so! To da se najde nekdo, ki trdi da so Bosanci pol Srbi pa pol Hrvati ta oseba rabi psihiatra. Resno. 2.) Vojne niso zaradi nacionalnosti ampak zaradi profita. Delitev juge je blo eno navadno lopovstvo s strani Srbov in Hrvatov. So popolnoma isti. S tem da so se Hrvati uprpali ko je NATO najavil invazijo. Drgac so pa isti kar so delal po Bosni. Pa tut med sabo in Srbi in Hrvati so se pobijal. Tko da kakor se vidi je to šlo za ene navadne paravojaške enote, ki so kradle, delale genocid itd. pod pretvezo nacionalizma in budalaštin kakor jih tlele berem. Žalostno je to da tako malo razgledani ljudje živijo v Sloveniji. Take izjave lahko slišiš samo še po Republiki Srbski, in ostalim informacijsko odrezanim delom bivse Yuge, kjer so starci svojim frocom u glavo pumpal budalaštine. 3.) To kar se je dogajal ni blo V od vojne. To je lopovstvo, strahopetstvo itd. Govorim na podlagi pogovorov z ljudmi, ki so bili na bojiščih. Ne pa na podlagi gnid tipa 2, ki so strahopetno doma na kauču ležal in se skrival pred vpoklicom v vojsko pa pumpal svoje froce nekim Srbstvom, Hrvatizmom itd. Take ljudi, ti ki so bili zares v vojni bi jih tistega momenta ko kaj takega zinejo odpelal na "fronto". In tud ti generali poglejte mal posnetke pa boste vidl da niso za nič druzga kot sam da jejo. Debeli da komi hodjo. Tist ki trdi da je to vojska pravim rabi psihitra. Nebi vedu če mi nebi sami ljudje to povedal. Tko da dobr bi blo da ta folk, ki tlele živi in trosi neke ideje o Srbstvu kao Bosanci so Srbi al pa Hrvati bi blo dobr da se resno zamislijo al pa se vpišejo v vojsko da jih tam ma razsvetlijo. Upam, da nisem nobenega "nacionalizma" užalil, ker če sem ga bi blo dobro da si še enkrat prebere kaj sploh je nacionalizem.
MH15
08. 01. 2014 15.38
-5
MH15
08. 01. 2014 15.53
+11
Pa še to. Žalostno je to da se folk še s tem hvali. Naj opozorim da smo po standardu poden od podna. Zdej, če smo zadovoljni s tem, da se primerjamo za ostalimi Balkanci pa se hvalimo da smo na vrhu potem nam ni več pomoči. Dobro bi blo, da vsak sam pri sebi razmisli kako naprej. 1.) V 21 stoletju naš aerodrom (al pa katerikoli iz Juge) ni sposoben spraviti potnikov čez lužo. Jaz se nebi hvalil s tem! Poglejte si letališča po svetu. 2.) Korupcije da sploh ne omenjam. Treba pošlihtat sodišča - strankarski folk zmetat vn! 3.) Ceste mamo podenj! Lokalne Autoceste so ok. 4.) Pa potegnte že enkrat železnco ki jo rabi Luka Koper pa naš aerodrom! Če ne pa dajmo Kitajcem, da nam zgradijo. Sej bo kmalu letališče v Prištini prehitelo našega. 5.) Pa emonika, kdaj bo?? itd. Ne pa nabijat o nekih glupostih kaj se je dogajal v Jugi in nacionalizmu, kdo je kdo o nekih povojnih pobojih - če jih že starci niso bli sposobni rešit pač njihov problem. Slovenija ima trenutne zahteve! Treba se je zavrtet mal ne pa bluzit!
Gregi82
08. 01. 2014 17.01
+5
Strinjam se kar si povedal da so vojne samo zaradi profita.RES JE. Živimo v takšnem svetu da je denar vse, nažalost tko je. Ne strinjam pa se kar si povedal o "bosancih" dodal bi še "črnogorce",...vsi vemo da je to ISTI JEZIK. bosanski jezik ne obstaja, črnogorski jezik ne obstaja, hrvaški jezik ne obstaja,....vse je to srbski jezik. Na žalost ISTI NAROD je razdeljen v IZMIŠLJENE NACIJE, velika zasluga gre seveda Austriji, Nemčiji ter predvsem Vatikanu. Imam prijatelje ki so srbi, hrvati, ter bosanci. Dostikrat se začnejo hecati ko začnejo govoriti SVOJE jezike in nato rečejo PA MI SE POPOLNOMA RAZUMEMO:))),....jezik isti.OBSTAJA ogromno dokazov kaj so zahodne države delale srbskemu prebivalstvu. In še za konec ko bo Vojvodina svoja država,..in verjemi mi da bo, ker tako bodo zahtevale zahodne države, predvsem Nemčija in ostale, torej srbi ki živijo v Vojvodini ne bodo več srbi ampak Vojvodanci???pardon pravoslavni Vojvodanci?? tako se bo govorilo čez 50 ali več let. Na žalost tako bo na koncu....P.S. LEP POZDRAV VSEM DOBRIM LJUDEM,..
MH15
08. 01. 2014 17.45
-1
V tem primeru tudi Srbi niso Srbi ampak so Čehi. Pa tut Čehi niso Čehi ampak so Slovaki pa tut Slovaki niso Slovaki ampak so Slovenci pa tut Slovenci niso Slovenci ampak so Rusi. In vse tako naprej vse dokler ne pridemo do opic in še naprej dokler vsi nismo rastlina praprot. Aja upam da Aleksander Veliki tudi ni bil Srb. Vse te nacije so dobile meje. Izgleda noben noče biti s Srbi. Pač če se Vojvodina odcepi kar se ne bo to je samo trača zaradi Kosova bodo pa pač to kar jih bo OZN deklariral. Iz kje ti pravica da
MH15
08. 01. 2014 18.05
+0
ni celga posta poslal. Ne da se mi še enkrat pisat vsega. Srbi so tam kjer so njihove meje. V ustavi republike piše po definiciji kaj je država, kdo je državljan države itd. To je treba spoštovat in cenit. Tako so Slovenci Slovenci, Hrvati so Hrvati, Bosanci so Bosanci in vse tako dalje. Narod, ki ne pozna lastne zgodovine je obsojen na to da jo ponavlja in to se izgleda dogaja z Srbijo. In če bodo naprej tko šraufal bo pač Srbija Beograd pa mal okol. Pa tut prou če bo tko. In bodo sami krivi. Kdo je kriv za razpad v Jugi v prvi vrsti vsi ti naši nesposobni politiki in noben drug. Žal. Noben Vatikan, nobena Nemčija itd. Preveč smo mel in nismo znal tega cenit. In žalostno je to da nekateri se še zdej niso nč naučil. Z logiko, ki je bila tik pred razpadom ni šlo. In tut nebo šlo. In losite se že tega enkrat folk. Stvar je taka, da vedno najdeš neke zaveznike pa tut če je to Vatikan. In tako je prav vsi gledamo lastne koristi. Ampak ne moreš potem krivit Vatikan al pa Nemce al pa kogarkoli drugega za razpad Juge kot pa Srbe pa Hrvate. S tem se je treba sprijaznit plačal smo šolo gremo dalje. Drugo nam niti ne preostane. Al bomo sodeloval al pa sli v 3 p.m. :) Kjer pomoje že smo vsi skp.
Juzni
08. 01. 2014 18.10
+1
Se strinjam da je vojna zaradi profita ampak to je logicno saj so se vojne zaradi profita dogajale tudi v casu Turkov pa vse nazaj do Rimljanov itd... se pred nasim stetjem. Kar se pa tice nacije res je da je zahod zelel vedno uniciti in je deloma tudi uspel srpsko nacijo. Ce pogledamo Srbe,Hrvate,Crnogorce,Bosance vsi oni govorijo z istim jezikom,imajo isti nacin zivljenja poglejte nacin gradnje,poglejte vasi srpske,hrvaske,muslimanske ali pa crnogorske kje je razlika? Ko pogledamo samo kako nekateri ljudje,politiki,mediji... omenjajo kosovarje kot narod a vsi vemo kdo zivi na Kosovu in da ni nobenih kosovarjev. Recimo crnogorci govorijo srpsko,pisejo cirilico... zdaj pa da bi naredili crnogorsko nacijo so na drzavni TV ukinili cirilico kar je bolano. Za konec pa da se razumemo naj vsak ustvarja svojo nacijo saj ima pravico ce mu tako pase samo je treba vedeti to da vec kot je nacij in drzav vecja revscina je. Ce bi ustvarjanje nacij bilo nekaj dobrega verjamite da bi jih v Ameriki bilo najmanj 50 se pravi toliko koliko je drzav.
MH15
08. 01. 2014 18.12
+1
Če te pa še vedno matra kdo je kdo da res ne moreš mimo ti pa kolega predlagam, da sam zbereš v literaturi dokaze in ne poslušaš ostalih kaj praujo. V narodno univerzitetni knjižnici NUK lahko velik dobiš. Lahko pa prosto W.ikipedio uporabiš.
Juzni
08. 01. 2014 20.56
+1
MH15 A nisi prav ti tisti,ki poslusa druge. V zgornjem kome
Shisui
08. 01. 2014 15.34
+17
Haha, je pa vseeno smešno. Avstrijci niso nikoli nič krivi, čeprav so bili izjemno pomembni akterji v obeh svetovnih vojnah. Itak je najlažje po balkancih pljuvati ampak zgodovine pa vseeno ne morejo spreminjati.
ONniON
08. 01. 2014 19.42
+1
appollyon
09. 01. 2014 12.47
Hahaha kako smešno komunisti nikoli nič krivi, tudi za 2 sv vojno krivijo nemce, a ne želijo omenjati napada na finsko leta 38 ki je povod za 2 sv vojno!
redfox
08. 01. 2014 15.00
+7
Tako guverner BiH Oskar Potiorek govori o "neizogibni vojni v nekaj letih" in da "Srbije ne bo nikoli mogoče narediti za zanesljivo prijateljico", saj se bo država v vsaki prihodnji vojni odprto in goreče borila na strani sovražnikov.- Lahko se je z tujim penisom po koprivah igrat. G.Oskar ne zahteva se od svojih prijateljev da se borijo proti svojim prijateljem!
Prihaja
08. 01. 2014 14.07
+22
Za vsako vojno se naredi načrt koliko ljudi je treba pobiti, svetovne vojne se pa še posebej pazljivo planirajo. Če v vojnah ni cilj pobijanje civilnega prebivalstva, zakaj se ne gredo entuzijasti pobijati na kak zapuščen otok? Ali pa še bolje v kako računalniško igro.
janez139
08. 01. 2014 13.31
-14
Srbi so bili pogumni samo ko je bilo treba napadati neoborožene civiliste v Srebrenici, in na drugih področjih. Ko pa se je začela Oluja - so pa tekli da so kar opanki leteli od njih. In tako je bilo vedno - sama samohvala jih je - pa vedno jim nekaj na koncu zmanjka. Ampak vedno iščejo razlog drugje.
Juzni
08. 01. 2014 13.36
+7
janez139 Ti "neoborozeni civilisti" so pobili vec kot 1300 srbov v okolici Srebrenice. Kar se pa tice "oluje" ja res zmagoslavno dejanje 200.000 hrvaskih vojakov na civiliste in 10.000 vojakov pa se to im je rabilo skoraj 5 let.
Hilarij71
08. 01. 2014 13.43
+8
anps
08. 01. 2014 13.47
+13
Brez veze komentirat take zadeve v smeri, kok in kako, v vojni je nekdo moral biti bad guy, v primeru stare juge so to bili srbi, gorozodejstva so bila na obeh straneh, neizobraženost o določenih dejanjih kakor je oluja se pa kaže na takih komentarjih katere pišejo ali mladoletni, ki so se teda še hranili izključno z materinim mlekom sedaj pa berejo tisto kar jim paše.
Juzni
08. 01. 2014 13.26
+25
Srbi so imeli jajca se upreti takratni velesili Avstriji. Ce pogledamo samo nekaj let nazaj oni so edini na stari celini,ki so imeli jajca da se uprejo najvecji vojaski sili na svetu to je NATO s Ameriko na celu. A mi smo se us_ali in jim se odprli zracni prostor namesto da bi rekli NE mi nismo smeli pisnit. Oni svojim otrokom bodo imeli kaj za govoriti o zgodovini. Kaj pa mi??? O temu kako smo bili hlapci celo zivljenje.
Americaner1777
08. 01. 2014 13.30
-4
Nič se niso uprli, niso imeli izbire. V ultimatu je pisalo, da bo AO vojska in policija prišla in raziskala
janez139
08. 01. 2014 13.31
-17
Srbi so bili pogumni samo ko je bilo treba napadati neoborožene civiliste v Srebrenici, in na drugih področjih. Ko pa se je začela Oluja - so pa tekli da so kar opanki leteli od njih. In tako je bilo vedno - sama samohvala jih je - pa vedno jim nekaj na koncu zmanjka. Ampak vedno iščejo razlog drugje.
Juzni
08. 01. 2014 13.32
+12
Ja v drugih drzavah bi vsi dvignili roke v luft oz. kot bi rekel Zmago bi bele rjuhe skup sival.
Hilarij71
08. 01. 2014 13.39
+17
Ultimat K&K Srbiji pred WW1ni bilo mogoče izpolniti, ker je zahteval totalno kapitulacijo srbske države. To se je ponovilo z ultimatom NATO-a Srbiji 1999-ga leta. Oba ultimata sta bila napisana na tak način in zahtevala take pogoje, da jih nobena država na svetu nikoli ne bi mogla sprejeti. Namen obeh ultimatov je bil samo formalno opravičevanje že planirane vojaške agresije in napada na državo in narod.
Pavel Maldič
08. 01. 2014 13.49
+1
Ne pozabimo, da kraljevina Srbija in carska Rusija so imeli vojaški sporazum.
Pavel Maldič
08. 01. 2014 13.17
+37
Sarajevski atentat je bil samo povod za začetek. Vzroki so obstajali že desetletje prej.
Americaner1777
08. 01. 2014 13.31
+20
res je. Vzrok je imperializem in utopične sanje Nemčije o ponovni razdelitvi sveta in Avstrijsko širjenje na Balkan.
Pavel Maldič
08. 01. 2014 13.45
+13
...in preveč časa je bil Europi mir, ter je bilo treba stestirat novo tehnologijo.
Hilarij71
08. 01. 2014 13.14
+18
Ja logiš, kajne. Če okupiraš neko področje naseljeno predvsem s Srbi,(BiH ob razpadu otomanske imperije) in to potem imenuješ "aneksija", prebivalci tega področja se pa niso borili stoletja proti Turkom za to, da bo sedaj prišel neki avstrijski Franc nemesto sultana - pač fašeš kuglo v vamp. Mimogrede - pred prvo svetovno vojno se je pobijalo avstroogrske prince in ostale "plavokrvne" podghane kot za šalo: po Italiji, po Nemčiji, povsod) - vendar noben od teh umorov ni sprožil 1 sv.vojne. Avstrijski "zgodovinarji" bi se morali izključiti iz te rasprave, ker so očitno neobjektnivni. Ne Avstrija in ne Nemčija nista nikoli doživeli katarze za svoje zločine. Predvsem Avstrija se še danes dela neko nedolžno ovčko.
Americaner1777
08. 01. 2014 13.25
-14
dej ne sanjej no. Kdo misliš da je bolj pomemben prestolonaslednik ali "princ", ki je bil povzdignjen v višji sloj zaradi premoženja. Pa sej ti nisi normalen Nemčija je plačala zelo visoko kazen, država je bila rasuta zaradi krize zgubila je ozemlja na zahodu in vzhodu. Avstrija je leta
ecoliqua
08. 01. 2014 13.27
+3
Ja mal si se zbunil, po odhodu turkov so ostali pomuslimanjeni slovani in ne srbi.
Hilarij71
08. 01. 2014 13.28
+12
Kakšno kazen je dobila Avstrija po WWII? 99% prebivalstva je z navdušenjem sprejelo anšlus in 3 Reich in se množično prijavljalo v SS in SA , poleg Wermachta - da hitlerjevega porekla tukaj sploh ne omenjam.
Juzni
08. 01. 2014 13.29
+14
Muslimani v BIH so bili nekoc srbi kasneje so prevzeli islam in so se preimenovali v bosnjake. To so v resnici srbi en del pa hrvatje. Njihovi preimki povedo vse no neketeri so se malo preoblikovali.
Pavel Maldič
08. 01. 2014 13.29
+3
Slovenec828 Žena Franca Jožefa (Elizabeta Bavarska) ni bila ravno obična plemkinja.
Hilarij71
08. 01. 2014 13.31
+2
ecoliqa poleg tega, da pravi, da v BiH pred WW 1 ni bilo nobenega Srba, (kar je mimogrede totalen debhilizem in ga avtomatsko diskretidira za nadaljni pogovor) verjetno misli, da niti danes ni nobenega Srba v BiH več. Zelo zanimiv pristop, res da nima nobene veze z dejstvi, ampak - toliko slabše zaq dejstva. povej nam še kaj pametnega, ecoliqa, poslušamo?
Americaner1777
08. 01. 2014 13.35
-2
Hilarij71 preberi raje zakaj je 99% prebivalstva sprejelo Anšlus. Hitler je uvedel davek 1000 nemških mark za use nemce ki hočejo v Avstrijo na počitnice, nato je zaigral proteste proti Avstriski vladi. seveda se je 99% ljudi odločilo za ANšlus. priključitev k državi ki je izšla iz krize
Hilarij71
08. 01. 2014 13.52
+7
eheheeh....jaaaa, sicher! Avstrijski SS-ovci so klali po celi Evropi in Evroaziji, zato, ker drugače Shvabi ne bi hodili h njim na počitnice....