FIT 24UR

Ob 50-letnici slovensko-hrvaške naveze: 'Zaradi alpinizma se zavedam, kako dragocen dar je življenje'

Ljubljana, 22. 01. 2018 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 10 min
Avtor
Anja Intihar
Komentarji
64

Viki Grošelj in Stipe Božić, ki tvorita slovito slovensko-hrvaško alpinistično navezo, praznujeta 50-letnico ukvarjanja z alpinizmom. Njuna skupna zgodba je preživela razpad nekdanje skupne države, na poti sta doživela izjemne uspehe, pa tudi hude tragedije - na odpravah sta izgubila kar sedem soplezalcev. "Najina zgodba je veličastna prispodoba življenja samega," ob tem pravi Grošelj.

50 let mineva, odkar sta vrhunska alpinista Viki Grošelj in Stipe Božić začela z osvajanjem najvišjih gorstev sveta. Spoznala sta se med služenjem vojaškega roka v Bovcu, se začutila in bila del nekaterih največjih alpinističnih podvigov vseh časov.

Ustavile ju niso smrti soplezalcev, pot na osemtisočake jima ni preprečil niti razpad nekdanje skupne države, ravno nasprotno – Grošelj in Božić sta dokaz, da hrvaško-slovenska naveza (pa ne le plezalna) še kako deluje, če se znajo premakniti meje v glavi.

Predavanje Vikija Grošlja in Stipeta Božića Himalajska sopotnika bo danes ob 16.30 in ob 19.00 v Cankarjevem domu.

Himalaja, Arktika, Antarktika in vedno znova Himalaja. Božić in Grošelj, Hrvat in Slovenec, sta zgled odličnega sodelovanja med dvema narodoma, svojo zgodbo pa 50 let po njenem rojstvu predstavljata tudi na številnih predavanjih, v knjigah in filmih.

"Sam alpinizem jemljem kot zmes športa in kulture, zato rad te zgodbe delim z drugimi," pred predavanjem Himalajska sopotnika, ki se bo odvilo v Cankarjevem domu, pravi Viki Grošelj, ki je stal na desetih osemtisočakih, ostalih vrhov je še toliko, da jih niti ne šteje.

Stipe Božić in Viki Grošelj pod Anapurno I leta 1995.
Stipe Božić in Viki Grošelj pod Anapurno I leta 1995. FOTO: Arhiv Vikija Grošlja

Prijateljstva s Stipetom Božićem razpad nekdanje skupne države, ki je prinesel veliko trenj na vseh področjih, ni niti malce omajal.

Jaz sem prvo steno v gorah preplezal leta 1967, on leto dni kasneje. S Stipetom sva takoj začutila, da sva, kar se tiče gora, sorodni duši. To pomeni, da podobno razmišljava in si želiva podobno. Ena prvih besed, ko sva se spoznala, je bil alpinizem in takoj zatem Himalaja. To so bila leta, ko je bilo težko priti v sosednji Avstrijo in Italijo, kje je bil šele Nepal! Midva pa sva sanjala o Himalaji, očitno oba z enakim žarom. In nekaj let kasneje se nama je želja uresničila, na terenu sva odlično funkcionirala. Najbolj zanimivo pa je, da sva si v resnici kot človeka zelo različna. Jaz sem bolj po slovensko racionalen, on pa malce tipično dalmatinsko ležeren. Ampak sva se zelo povezala in drug drugega dopolnjevala ter plemenitila s svojo različnostjo. Doživetja z odprav so izjemno intenzivna. Ko se to enkrat usede vate, nastane zgodba, ki je nepojemljiva in nemogoče je, da bi jo spisal s kom drugim.

Rekli ste, da alpinizem jemljete kot zmes športa in kulture ter da morajo zgodbo o sloviti hrvaško-slovenski navezi slišati tudi drugi.

Najprej se mi je zdelo, da je ta najina skupna pot povsem običajna, ampak ko se danes ozrem nazaj, na teh več kot 20 skupnih odprav v Himalaji, na Arktiki in Antarktiki ... V tem času je nastalo ogromno filmov, knjig in predavanj. Alpinizem navdihuje. Mi moramo ta intenzivna občutja nekako izraziti – s pisanjem, predavanji, nekateri tudi z glasbo. Alpinizem te sili k ekspresiji, svoja doživetja moraš opisati, jih pokazati. Ker je to pač malce neobičajen šport, a ravno ta neobičajnost je zanimiva za druge ljudi. Kanadska pisateljica Bernadette McDonald je v svoji knjigi Alpski bojevniki celo navedla, da sva najverjetneje najdlje trajajoča alpinistična naveza. In še vedno sva vesela drug drugega, ko se srečava.

Nepozabnih zgodb, anekdot je najbrž ničkoliko ...

Tik pred našo osamosvojitvijo, 1. maja leta 1991, sva s Stipetom stala na Kangčendzengi, tretji najvišji gori sveta. Na vrhu se seveda vedno slikamo z nacionalno zastavo. Stipe je na dan že privlekel njihovo šahovnico, z njo ponosno mahal, jaz sem ga snemal z digitalno kamero – prvič sploh smo jo uporabili na takšni višini. Snemam ga torej na tistih 8586 metrih, Stipe me vpraša: Si posnel? Ne vem, sem mu odgovoril. Potem se lotiva pregledovati posnetke z digitalne kamere, nakar me Stipe vpraša: Kje je tvoja zastava? Iz žepa izvlečem trobojnico, ki so mi jo dali za na pot, brez zvezde, ker se v parlamentu pred našim odhodom na odpravo še niso uspeli dogovoriti, kakšna sploh bo slovenska zastava. Dvignem torej zastavo, se z njo fotografiram, nakar se je kasneje izkazalo, da sem se na vrhu Kangčendzenge slikal pravzaprav z rusko zastavo.

Se z nostalgijo ozirate na teh 50 let svoje plezalne zgodbe? Ni bilo vedno vse zgolj lepo in blesteče, stopili ste na 10 najvišjih gorstev sveta, a bili priča velikim tragedijam, izgubljali soplezalce ...

Za nostalgijo nimam časa, ker imam ogromno novih projektov. Za nostalgijo bo čas čez 30, 40 let (smeh). Še vedno odhajam v Himalajo, v Nepal in pomagam tamkajšnjim ljudem obnavljati hiše po katastrofalnem potresu. S Stipetom sva doživela velika zmagoslavja, pa tudi velike tragedije. Najina zgodba je veličastna prispodoba življenja samega. Kar se tiče smrti, ne le, da se ne navadiš nanje, pač pa je vsaka hujša. Ker niti prve ne predelaš. Prva te strahovito prizadene, potre. Čeprav plezaš z zavedanjem, da se morda ne boš vrnil. A ko si tam, razgaljen, se stvari izostrijo. Občutki uspeha so močni, obratno pa intenzivni tudi brezup, žalost ob smrti prijateljev. Sedemkrat sem se vrnil brez soplezalcev. O tem se precej razmišljal. Sem se navadil na to? Ne, nisem se, te rane se nikoli ne zacelijo.

To neustavljivo hrepenenje, kot ga je opisal Voytek Kurtyka, je očitno vedno vleklo v praznino, kjer bivata le neskončna prostranost in svetloba ...

Z Vojtekom se lahko samo strinjam.

V dolini Kumbu leta 2003 z ženo umrlega šerpe Ang Phuja.
V dolini Kumbu leta 2003 z ženo umrlega šerpe Ang Phuja. FOTO: Arhiv Vikija Grošlja

Laiki vas večkrat dojemamo kot mazohiste, egoiste, ki rinejo v nevarnost. Najbrž je to – gledano z vašega stališča – čisto posploševanje, ampak zakaj je potem v tem takšna lepota? Ste se morali kdaj opravičevati zaradi tega, kar počnete, utemeljevati svoje razloge, da tvegate življenje na izjemnih nadmorskih višinah?

Življenje imam strašno rad. Je pa res, da ga znam zaradi vseh smrti, ki sem jim bil priča v gorah, toliko bolj ceniti. Ne bojim se recimo depresije. Zaradi alpinizma se namreč zavedam, kako dragocen dar je življenje. Meni je ta šport izjemno razširil obzorja, a me tudi naučil pametno reagirati v povsem običajnih težkih življenjskih situacijah. Meni se je vedno zdelo, da živim povsem običajno življenje, ker sem se gibal v družbi podobno mislečih, mi tega nikoli ni bilo treba utemeljevati. Ker smo vsi podobno razmišljali. Sem tip človeka, ki želi v zahtevnih, nevarnih razmerah, preizkusiti meje lastnih sposobnosti, a daleč od tega, da bi izzival. Vendar le v takšnih ekstremnih situacijah lahko prideš do izkušenj, ki jih ne moreš dobiti nikjer drugje. Sam se moraš izpostaviti.

Pa je sploh bil vaš cilj kdaj stati na vseh 14 osemtisočakih? Šlo vam je izjemno dobro, potem pa vas je "ustavilo" rojstvo sina, kot velikokrat omenite. Ste te manjkajoče štiri kdaj jemali kot osebni neuspeh?

Vsi me povezujejo s to tekmo, a to nikoli ni bil moj cilj. Takrat, v teh pionirskih časih, je bil izjemen podvig in enkraten dogodek stati na enem samem osemtisočaku. Jaz sem začel s sanjami, da bi enkrat v življenju videl Himalajo. Potem ob osvojenem petem osemtisočaku sem si upal glasno govoriti o načrtih, da bi jih poskušal preplezati čim več. Ne vse – čim več. Slovenci smo kot deveti narod na svetu preplezali vseh 14 osemtisočakov, sam sem jih takrat, leta 1995, imel 10. Ampak to je statistični podatek, ki ne pove dosti. V alpinizmu šteje, kako to narediš. Po prvenstveni smeri ali pa v alpskem slogu, ne nazadnje, da s katerega tudi prismučaš. Način, kako si to naredil, ima svojo vrednost, to je ključnega pomena. Ko je Reinhold Messner priplezal na vseh 14 osemtisočakov, je bila zgodba na nek način zaključena. A kljub temu so se stvari razvijale naprej. Dolga leta sem bil tudi sam med prvimi desetimi, ki bi jim lahko uspel Messnerjev podvig.

Rekli ste, da je bilo v pionirskih časih stati na osemtisočaku izjemen, fenomenalen dogodek. Danes ni več? So komercialne odprave, ki na Everest pripeljelo malodane vsakega turista s polnimi žepi denarja, razvrednotile te dosežke?

Tistih dosežkov ni mogoče razvrednotiti, saj so bili doseženi na povsem drugačen način. To so še vedno izjemni uspehi in povsem neprimerljivi s komercialnimi odpravami. Komercialne odprave so zgodba zase.

Ampak tudi pri teh stati na osemtisočaku verjetno ni povsem preprosto. Šerpe in vodniki opravijo svoje delo, morajo pa posameznika na vrh kljub temu prinesti njegove lastne noge?

Seveda je potrebna pripravljenost, tudi na Triglav ne skočite kar z danes na jutri. Vendar komercialne odprave, jaz jim pravim ekstremni turizem, nimajo nobene zveze z vrhunskim alpinizmom. Strinjam se z Messnerjem, ki pravi, da klienti komercialnih odprav na teh vodenih in pripravljenih poteh ne morejo pridobiti izkušenj, ki bi presegale tiste, pridobljene v otroškem vrtcu.  

Na alpinističnem zemljevidu smo Slovenci absolutna velesila, pravi Grošelj.
Na alpinističnem zemljevidu smo Slovenci absolutna velesila, pravi Grošelj. FOTO: Miro Majcen

Slovenski alpinizem je bil na določeni točki na vrhu svetovnega alpinističnega odra. Za tako mogočen himalajski opus in visok ugled našega alpinizma sta v prvi vrsti zaslužni slovenska vztrajnost, predanost visokim ciljem in njihovo uresničevanje – vrline, ki so prav tako gibalo osebnih, družbenih in poslovnih uspehov, ste zapisali v knjigi Velikani Himalaje. Tudi kanadska pisateljica Bernadette McDonald, ki ste jo prej omenili, je izpostavila vzroke za to, da je tako majhna plezalska skupnost lahko tako pomembno posegla na svetovni alpinistični oder.

Smo vse, kar ste našteli. Imamo pa še dodatno prirojeno vztrajnost in trmo, zavezanost v svoj prav, ki pa je lahko včasih neškodljiva, včasih pa zelo pozitivna. Na alpinističnem zemljevidu sveta smo absolutna velesila, med prvimi tremi državami. V 90. letih pa smo bili na samem vrhu in to je izjemno prijeten občutek.

Ste na vrhovih najvišjih gora kdaj občutili božanskost? "Kot alpinist nisi bog, si pa blizu," je v enem od intervjujev dejal Stipe Božić. So bili v vaših mislih nekaj metrov pod vrhom Lotseja, Manasluja, Everesta družina, krediti, neplačane položnice? Je tam sploh kaj prostora za kakršno koli misel? Ali gre le za boj za preživetje?

To, s čimer se mi ukvarjamo, je smrtno nevarno. Če hočeš razbiti to napetost, slutnjo nevarnosti, ki je vseskozi prisotna, se zatekaš k različnim stvarem. Eden od načinov je, da pogovore vedno obrnemo malce na šalo in se s tem razbremenimo. Skeptičen sem, da je karkoli nad nami, ne verjamem kaj dosti v usodo, ki nam naj bi bila naklonjena. V roke ob rojstvu dobimo položene karte, potem z njimi igramo sami. Seveda se malce zanašamo na srečo. Obstajajo pa še objektivne nevarnosti, na katere pa še tako izkušen plezalec nima vpliva. S svojim znanjem in sposobnostjo skušamo napraviti vse, kar je v naših močeh. Dober primer tega je reševanje Tomaža Humarja leta 2005 z Nanga Parbata. Koordiniral sem to nevarno reševanje in imel občutek, da smo naredil čisto vse, kar se je dalo. Kljub temu bi se lahko zgodila tragedija, v kateri bi umrl Tomaž in oba pilota, ker bi se helikopter lahko raztreščil. A se ni in uspeli smo ga rešiti. To je tisti kanček sreče, ki je potreben in o katerem govorim.

Kje so potem tu razum, nagon? Vi ste se velikokrat obrnili v dolino, precej se jih ni.

Znani rek pravi, da ni težko biti vrhunski alpinist, težko je biti star alpinist. Najprej sem imel srečo, da sem se hitro vključil v izobraževalni sistem alpinistične šole, naslednja velika sreča je bila, da sem šel na prvo himalajsko odpravo pri 23 letih, kot najmlajši član, in imel dovolj pameti, da sem poslušal bolj izkušene alpiniste od sebe. Skupaj z osebno izkušnjo ter z njihovimi nasveti sem si ustvaril bazo podatkov, ki sem jo na vsaki naslednji odpravi nadgrajeval. Nekakšna privzgojena intuicija je bila to, na katero sem se zelo zanašal. Včasih je pot delovala nemogoča, a sem vseeno šel naprej. Včasih pa sem se obrnil, ko je bila pot videti dokaj enostavna. Ne vem, ali sem ravnal prav. A dejstvo je, da se danes tu pogovarjam z vami. 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (64)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

mobutu1
11. 12. 2018 14.23
+1
Kaj pa Darko Berljak (HR) edini vodja odprav v Himalajo, ki je vedno pripeljal celotno ekipo nazaj domov...ob tem da slovili uspešno osvojene vrhove...
Sniper77
23. 01. 2018 10.43
-10
To je zame golo izzivanje in brezmejno dokazovnje samemu sebi, v bistvu ne vem kaj, ki se pogoso zaključi z odhodom v onostranstvo. Podobno, kot z motorjem polagat boljše čase. Zanimivo, adrenalinsko, toda nevarno in pogosto nepotrebno.
celjan2
23. 01. 2018 09.43
+12
internet je res raj za bolne duše, da se izživljajo s komentarji. tudi ob takšnih pozitivnih člankih, ki jih je v še premalo, izživljajo svoje komplekse.
kajpavzdevek
22. 01. 2018 18.53
+25
Bravo. Podpiram prijateljstva in poznanstva z hrvati oz z celo jugo. V glavnem sami odlični ljudje ! Tisti ki pametujete nasprotno na tem komentiranju pa se vsedite v avto ali pa na motor in se zapeljite po Jugoslaviji. Boste presenečeni nad gostoljubnostjo in iskrenostjo večine ljudi
Unionko
22. 01. 2018 16.03
-15
Lepo sam brez hrvatov. Tekma z nemci, ko smo bili oškodovani za zmago, je pokazala pravi obraz hrvatov, vsi so nas popljuvali, da si to zaslužimo, ker krademo tujo zemljo!
Lev07
23. 01. 2018 12.07
+2
flum
22. 01. 2018 15.56
-16
tud na everest ne morš brez hrvata
Hvoll
22. 01. 2018 17.47
-9
Lev07
23. 01. 2018 12.07
+4
brabusednet
22. 01. 2018 15.49
+11
Življenje je dragocen dar,katerega nam ZAGAMANI politiki uničujejo.Delaš 40 let plačuješ davke in vse drugo,potem pa 500 evrov pokojnine potem pa živi ali crkni.Vsi ti lažnivci pa polne žepe denarja in velike pokojnine.
Našvasan_zob
22. 01. 2018 16.28
-17
Zakaj si pa v 40 letih dela nisi nič prišparal ampak vse spičkal sproti?..
ina5785
22. 01. 2018 17.01
+14
Od kod si pa naj prišpara z najnižjim OD???
Lev07
23. 01. 2018 12.08
+4
Pa kje najdete tele komentarje, ki nimajo nobene veze s prispevkom?
sre?a3
22. 01. 2018 15.05
+5
Res je, življenje je dragocen dar...včasih vprašam ljudi okrog sebe, ko se jezijo na svoje bližnje, kako bi se počutili, če bi se njihovim bližnjim bog ne daj kaj zgodilo...ponavadi mi rečejo, da bi v taki situaciji čisto drugače razmišljali in da bi jim postalo to, zaradi česa se jezijo, nepomembno, ker bi se zavedali, koliko jim ta oseba pomeni...moja želja je, da se bi tudi sama zmogla spomniti tega, kadar se jezim in da ne bi pozabila, koliko mi drugi pomeni...zato privoščim vsem, da bi bili deležni čimveč dragocenih trenutkov z ljudmi okrog sebe in da bi mogoče tu ali tam lahko rekli : res je, življenje je dar : )
Vaukan
22. 01. 2018 14.54
-11
Gora ni nora....nor je tisti ki gre na njo...
oježeš
22. 01. 2018 18.47
+12
Seveda, najbolj varna je postelja, dokler se nanjo ne podere strop!
Lev07
23. 01. 2018 12.09
+0
V postelji ne moreš "za...at" nič, razen sebe!
bema1201
22. 01. 2018 14.11
+12
Po svoje občudujem ljudi ki se ukvarjajo z alpinizmom, po drugi strani pa jih ne razumem da velikokrat tvegajo svoje življenje samo zato da nekam priplezajo. To so posebni ljudje, tekmujejo z drugimi, sami s sabo na koncu pa je to da dosežejo cilj verjetno čudovit občutek zaradi katerega je vredno vse tveganje in napor.
yyyeb
22. 01. 2018 13.04
-17
in od koga je piranski zaliv?
Lev07
23. 01. 2018 12.10
+3
detect
22. 01. 2018 12.53
+23
vsa čast obema.bravo.
Redžepi
22. 01. 2018 12.19
+18
za mene si Viki velik car...imaš kaj za pokazat v življenju...
CIGU MIGU
22. 01. 2018 12.39
-12
Redžepi
22. 01. 2018 12.55
+0
pingvinislo5
22. 01. 2018 14.13
+17
jah, eni pa raje kažejo nove superge na Lj maratonu...pač pozerčki, ki enkrat letno tečejo...
Našvasan_zob
22. 01. 2018 11.50
-2
Naravna selekcija... Darwin je imel prav...
Svalbard
22. 01. 2018 11.31
+22
Vsem, ki vam tole "lazenje" po naravi dela probleme in ste tako zelo obremenjeni s tem, Ostanite doma in obiskujte nakupovalne centre, saj so jih za Vas tudi zgradili. Tako kot so zgradili baterijske kokošnjake za uboge kure. Na koncu še pozdrav vse"češnjam" na vrhu gnoja, ki se poleg lazenja drugih po skalah, obremenjujejo še z davki in reševanji. Res ste družbeno aktivni, ni kej! Ostanite reveži v glavah še naprej, jaz vas pri tem ne omejujem. Srečno!
Našvasan_zob
22. 01. 2018 11.52
-11
Mene so učil da delo plemeniti človeka.. Nekateri pa zdravijo svoje komplekse in inferiornost z dokazovanjem samemu sebi da loh pridejo z točke A do točke B... No..včasih jim ne rata, to potem beremo tuki v kroniki..
Našvasan_zob
22. 01. 2018 11.53
-7
Kar se baterijskih kokošnjakov tiče pa.. Ali živiš zunaj v parku al doma v "betonski škatli" .... To je pa tko,če jezik teče hitreje od pameti.. hehe
CRNALUKNJA
22. 01. 2018 12.53
+4
Našvasani zob, danes bom imel obilno kosilo, ker si takole obdarjen z besedami ti bom ves stranski produkt mojega kosila privoščil da si jezik namažeš..
Našvasan_zob
22. 01. 2018 16.17
-3
Zdele si med vrsticami napisu da si kup dreka.. hehe
ina5785
22. 01. 2018 17.01
-1
Od tebe še ven iz računalnika smrdi!!!!!
Franci Luzar
22. 01. 2018 11.09
+21
to da je prijatelstvo z drugo nacijo pravo in iskreno,je še en dokaz! kakšno vlado imamo mi,če bi vprašali navadne ljudi iz ene in druge strani meje,bi bil spor že gdaj že končan, tako pa vidimo kaj se dogaja!
nemski_ovcar
22. 01. 2018 11.11
-7
Seveda bi se končal ko bi rekli ( pola-pola) , Drugače bi še vedno bilo status quo.
Našvasan__zob
22. 01. 2018 10.58
-24
In kaj je fora tega lezenja po kamnih?.. Da gor pokate selfije al kaj...
nemski_ovcar
22. 01. 2018 11.09
+13
Vsak ima svoje veselje. Osebno grem rad kam v hribe, da se naužijem miru in razgledov. Samo ne pa da bi plezal. Nismo vsi za vse.
Franci Luzar
22. 01. 2018 11.14
-10
to da lezejo po hribih tudi jaz nerazumem,kar mene pri tem moti je, njihovo reševanje, na račun Države in davkoplačevalcev, dama se pa kregamo gdo bo koliko plačal dodatno zavarovanje, naj se zavarvajo ptivat ali pa plačajo sami, potem pa naj plezajo kolikor hočejo.
ochi
22. 01. 2018 11.32
+10
najbrž bi moral videt, da bi vedel. vsakega žene nekaj v življenju, tudi če je to le zavist.
Carrasco
22. 01. 2018 11.43
-1
sam dobre stvari fotkajo ja slabih pa ne :) za slabe zvemo pol iz medijev
Našvasan__zob
22. 01. 2018 10.58
-13
In kaj je fora tega lezenja po kamnih?.. Da gor pokate selfije al kaj...
ina5785
22. 01. 2018 11.12
+9
nemski_ovcar
22. 01. 2018 10.30
+16
Viki je faca, bil je moj učitelj. Vedno miren in skuliran. Je pa res imel super službo.
BobbyP
22. 01. 2018 10.10
+18
Take ljudi s takim razmišljanjem v obeh državah našteješ verjetno na prste ene roke.
ivcekivcek
22. 01. 2018 10.14
+17
Sam tudi pravim , se posebej v službi , ko ljudje norijo cez Piranski zaliv . Da recept za uspešnost je prijateljstvo , sodelovanje in ne nabiranje volilnih točk na obeh straneh za en žlafadur slane vode.