Dejstva

Helikopter, ko in če je prost. Koliko časa še?

Ljubljana, 10. 10. 2025 06.00 | Posodobljeno pred dvema dnevoma

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Takšna je trenutna ureditev helikopterske nujne medicinske pomoči, ki kar vpije po nakupu namenskih helikopterjev. Ta se bo, kot vse kaže, zgodil kmalu, a leto dni bo trajalo, da bo prvi namensko opremljen helikopter prišel do slovenskih zdravnikov in reševalcev, ki izvajajo HNMP. Do takrat bodo delali po starem, s helikopterji, ki bodo in če bodo prosti.

Pisali smo že o tem, da imamo v Sloveniji trenutno dve bazi za helikoptersko nujno medicinsko pomoč, eno na mednarodnem letališču Brnik, drugo pa na Letališču Edvarda Rusjana v Mariboru. V obeh bazah sta helikopterja Slovenske vojske, ki pa poleg HNMP izvajata še gorsko reševanje, medbolnišnične prevoze in prevoze inkubatorjev. 

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Kaj to pomeni v praksi? Če denimo helikopter pokličejo iz UKC Ljubljana, ker je bolnika treba prepeljati v bolnišnico v Celje, bo ta z Brnika odletel na heliport naše največje bolnišnice, pacienta naložil in ga prepeljal na Štajersko. Če se bo ravno v tem času v gorah ponesrečil alpinec, ki bi takoj potreboval helikopter, ga ne bo dobil. Počakati bo moral, da bo opravil medbolnišnični prevoz in se šele nato napotil na akcijo reševanja v gorah. Za ponesrečenega alpinca bi sicer lahko vpoklicali helikopter iz mariborske baze, če ta seveda ne bi opravljal kake druge naloge. Če bi bil prost, bi poletel proti goram, a bi za to potreboval bistveno več časa kot pa helikopter, ki bi vzletel z brniškega letališča. Kaj pa, če se istočasno zgodi nujen prevoz novorojenčka v inkubatorju, ki je življenjsko ogrožen, in srčni zastoj starejšega človeka, ki prav tako nujno potrebuje helikopterski prevoz v bolnišnico? Kdo bo odločil, ali helikopter bolj potrebuje dojenček ali starostnik? Takšne situacije so izjemno redke, to je treba povedati, niso pa izključene. 

Takšna organizacija HNMP pri nas velja že več kot dve desetletji, le prevozniki so se spreminjali. Od leta 2003 do 2006 je helikopterske polete z Brnika izvajala Policija. Konec leta 2006 je posel prevzel zasebnik Flycom, ki je, kot smo poročali v včerajšnjih 24ur Dejstva, nedolgo nazaj lobiral pri Ministrstvu za zdravje, da bi znova izvajali prevoze v okviru javno zasebnega partnerstva, a so jih na ministrstvu po besedah državnega sekretarja Denisa Kordeža zavrnili. 

Konec leta 2006 so Flycom zaradi nepodpisane pogodbe odslovili, prevoze je leta 2007 spet prevzela policija. Leta 2016 so vzpostavili še mariborsko bazo, a se je dve leti zatem helikopter pokvaril, ostali so brez. Po nekaj letih pregovarjanj je vlada leta 2021 s sklepom določila, da bo naloge HNMP prevzela Slovenska vojska

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Število helikopterjev, ki jih Slovenska vojska ima, se spreminja iz leta v leto. Pogosto se namreč zgodi, da je kakšen v okvari ali pa na servisu, ki lahko traja. Načeloma pa velja, da je v vsaki bazi po en helikopter, eden pa v pripravljenosti na civilno vojaškem letališču Cerklje ob Krki. Na Brniku floto povečajo v času poletnih mesecev, ko ljubitelji gora pogosteje zahajajo v hribe, in v času zimskih počitnic zaradi smučarjev, deskarjev in tekačev. 

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Pa še eno zadevo bo treba posodobiti, opozarja stroka. To pa je način aktivacije, ki poteka takole: bolnik, svojec ali opazovalec pokliče številko 112, ta aktivira nujno medicinsko pomoč, to pomeni reševalno vozilo, ki na kraju nesreče ali pa že po samem opisu dogodka presodi, da je potreben helikopter. O tem nazaj obvesti 112, dispečerski center pa informacijo preda Regijskemu centru za obveščanje, ki helikopter aktivira. 

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Precej je torej še nedorečenih reči, ko govorimo o sistemski ureditvi HNMP. Od tega, da bo treba povečati število baz, ko bomo seveda imeli dovolj namenskih helikopterjev. Prvi, kot rečeno, bo prišel približno leto dni po podpisu pogodbe. Drugi pa pol leta kasneje. Toliko časa namreč traja, da ju proizvajalec opremi po naročilih, ki jih je Ministrstvo za notranje zadeve določilo v javnem naročilu. In ravno zato, ker bo preteklo še kar nekaj časa, preden bo prvi namenski helikopter pristal na slovenskih tleh, bi lahko Ministrstvo za zdravje pospešeno ustanovilo obljubljeni Javni zavod za nujno medicinsko pomoč, ki bo pod svojo streho imel tudi letalske operacije zdravstva. Podrobneje smo o tem pisali včeraj

884x150 clanek 24ur Dejstva Maja Sodja
  • Razvlažilnik
  • Puhalnik listja
  • Sesalnik
  • Plastična omara
  • Peč za kostanj
  • Radiator
  • Nadstrešek
  • Konvektor
  • Kamin
  • Set orodja
  • Regal
KOMENTARJI (54)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

levnuh, ne svecko
10. 10. 2025 16.15
+2
jasno, Poklukar, javnost upravičeno pričakuje, da se ne bi slučajno izgovarjal, da nisi vedel, ko daje tudi med drugim, ta nakup financira s svojim delom in zasluženim denarjem ob plačilu raznih davkov v proračun države: helikopter samo v rumeno - rdeči barvni kombinaciji z vidnimi oznakami HNMP! Uporaba samo za namen HNMP! 24 urno dežurstvo , vse dni v letu.
Rde?a pesa in hren
10. 10. 2025 13.43
+2
Zdaj je vs eusmerjeno v ta helikpter, ampak ljudje dnevno umirajo tud zaradi neurejenga zdravstvenega sistema, posebje v NMP v UKC LJ, ki ga ni uspel arešit nobena vlda ne leva in ne desna. Vsak aj egleda samo za svojo zatzadnjo. Tud tam je vprašanje zasebno vs. javno. IN kaj imamo od javnega zdravstva? Vsak se lahko sprehodi po hodnikih NMP na UKC LJ in bo videl, kaj je ostalo od javnega zdravstva.
frenk7
10. 10. 2025 12.54
+2
Podpis pogodbe za helikopter bo dva meseca kasneje, kot bi lahko bila, če janševci ne bi ovirali postopka in si izmišljevali novih pogojev, posledično bo tudi storitev HNMP dva meseca kasneje začela delovati, ..... Upam, da se bodo janševci opravičili vsem tistim, ki bi jim HNMP morda rešila življenje,.... pa še ni delovala. Sram naj vas bo vse po vrsti, ki ste pomagali janšizmu, ki je želel preprečiti, da bi HNMP ostala javna storitev, ker oni si želijo privatizacije, da bi lažje kradli javni denar.
Pogreb
10. 10. 2025 13.39
Frenk napiši čimveč komentarjev, da bodo ljudje vedeli kako razmišljamo volilci Robija in Tine .Le tako naprej.
Omizje
10. 10. 2025 12.49
-2
lučka v hladilniku še vedno gori obstaja mehansko stikalo tudi
levnuh, ne svecko
10. 10. 2025 12.19
+1
Pokljukar bo nosil vso odgovornost, če ne bo v pogodbi in naročilu za dobavo helikopterjev za HNMP jasno zapisane zahteve, da tehnične prilagoditve, postavitve opreme v kabini, morajo omogočiti obvezno prečno in vzdolžno lego nosil. Ta člen mora biti prioriteta pred, recimo, številom sedežev. V kolikor število 8 sedežev, te prilagoditve v kabini ne dopušča zaradi premalo prostora, se zahteva za število sedežev v kabini zmanjša na 6 !!! Torej Pokljukar, na tej rešitvi stoji ali pade tvoja integriteta in kredibilnost!
sLOVEnec56
10. 10. 2025 12.15
+1
Zavrnili KPK glede razveljavitve nakupa helikopterjev Leonardo! Raje ne hodite v hribe.
Banion
10. 10. 2025 12.01
+1
plačanci imajo danes plačano na akord.
JackRussell
10. 10. 2025 11.17
+1
Meni je to vse skupaj smešno. Naročilo za prevoz iz bolnice v bolnico ne potekajo v petih minutah ampak se ve v naprej in se prevoz organizira. Nujne zadeve kot so prometne nesreče in reševanje v gorah vedno nekdo dežura. Poleg tega ima policija in vojska ljudi v službi za različne naloge ki jih če niso nujne odloži (nadzor meje in prometa). In vojska ter policija nima v hangarju samo enega ptiča in niso vsi na servisu na enkrat.
bandit1
10. 10. 2025 10.41
+3
Dobro nekaterim še vedno ni jasno da so hoteli to pomoč privatizirati in bi plačevali kolikor bi oni hoteli, tudi penale če ne bi leteli.
SDS_je_poden
10. 10. 2025 10.59
+3
FlyCom je zelo zlizan z NSi, ki je metal največ polen pod noge temu nakupu. Ker važno, da prijatelji cuzajo državno malho, ne pa da se trajno uredi HEMS.
Minifa
10. 10. 2025 10.24
+4
Iz Nove Gorice prihajajo vesti o skrajno zavržnem dejanju. Po naših informacijah naj bi migrant, ki je v Slovenijo vstopil nezakonito, sredi belega dne v središču mesta ugrabil otroka in ga nato posilil. A zgodba se ne konča tukaj. Policija je osumljenca ujela, a je naslednji dan pobegnil s sodišča skozi okno in še vedno ni bil izsleden. Žrtev je bila prepeljana v bolnišnico, medtem ko osumljenec prosto tava. Policija v odgovoru na naša medijska poizvedovanja potrdila, da gre za kaznivo dejanje spolnega nasilja nad mladoletnikom po 171. členu Kazenskega zakonika. Boste kaj o tem..?? Varna Država..
Julijann
10. 10. 2025 10.29
-4
O čem takem mediji ne bodo obveščali. Kam za hudiča nas je pripeljala ta odprta politika levakov. Bo treba ga.Golob kaj povprašati, ker je polna empatije do vseh živih bitij.
frenk7
10. 10. 2025 11.07
+4
Ta novica je na las podobna tisti, da naj bi se v LJ v mestnem avtobusu zgodilo posilstvo s strani begunca,.... Čudno, da o tem poročajo samo janšistični mediji, trobila tovarne zlobe.
SDS_je_poden
10. 10. 2025 10.01
-7
Če izključimo kletne plačance, ne razumem, kako ste lahko taki, da se spotikate ob vsak tak nakup, od katerega bo narod nekaj imel. So se kupovali Airtractorji, je bila gonja, kako so neuporabni, da jih ne rabimo....pa so se izkazali za zelo uporabne. Se kupuje namenske helikopterje za HNMP, spet tuljenje in zavijanje, kako se jih ne rabi, čeprav so namenjeni ravno ljudem. Dejte se naučit, da se ob skupnih ciljih, ki jih imamo, politiko izključi in se argumentira na podlagi argumentov, razuma.... Meni je vseeno, kdo kupuje te heliče, važno je, da se bo z njimi reševalo življenja ljudi.
BBcc
10. 10. 2025 10.03
-10
Pogreb
10. 10. 2025 10.21
-3
Dobri komentatorji so od Robija in gospoda Maljevca.
Julijann
10. 10. 2025 10.31
+1
Lahko bi kupili kvaliteto za manj denarja, za manjšie stroške letenja in za manjše stroške vzdrževanja. A ti znaš pod prste gledat le desnim, levim pa ne? Čudna taktika .
SDS_je_poden
10. 10. 2025 10.58
+2
Julijann treba je gledati malo širše. Piloti in zemeljsko osebje za tak tip heliča že imamo na policiji, zdravstvo takega kadra nima. Razvoj tega stane precej, sploh piloti naj bi imeli vsaj 2000+ ur naleta, preden se jih da na HEMS reševanja. Povprečno pilot nabere 180 ur na leto, sedaj pa izracunaj, koliko časa bi trajalo, da zdravstvo nabilda nekaj takih pilotov.
BBcc
10. 10. 2025 11.33
+2
Hribovito2020
10. 10. 2025 09.58
+1
Brez veze, z dvema helikopterjema ne bomo rešili problema. Še vedno bo potrebno sodelovati s policijo in vojsko
Banion
10. 10. 2025 09.36
-3
uporablja se vojaški helikopter in zakaj vsakokrat izkrcajo celotno zdravstveno opremo. Se ne bi dalo dogovoriti da je oprem stalno v kelikoppterju in se izkrca kadar vojska potrebuje ta helikopter, če ga. Hitrost odleta je pogojena s pripravo helikopterja in to ne nalaganjem opreme temveč ogrevanjem motorja. Torej naj imajo ogrete motorje. Zdravnik je lepo povedla da večino dela s pacientom opravijo na tleh, le pri gorskem reševanju je lahko drugače. dokler bo to reševanje zasonj je vprašanje zakaj ravno za to kupovati nekaj kar bo dražje za upravljanje. Saj vemo da je privatno podjetje lobiralo in vsem ki so tako alui drugače zavirali verjetno kaj obljubljalo. Saj vemo da politiki in stranke nimajo nikoli dovolj. Sosja je tole tgodbo lepo in pošteno osvetlila, samo kaj ko nekateri nočejo ali pa ne razumejo, ker gledajo smao na svoj žep. Razumem podjetnika d alobira saj mu gre za posel, ne razumem politika ki se prodaja
kritika1
10. 10. 2025 09.16
+9
Večkrat sem zapisal, da nakup teh helikopterjev pogojen s piloti policije in vojske, ker so usposobljeni za ta tip helikopterja. In to je potrdil bivši vodja helikopterske enote policije. Ampak nihče ni znal ali hotel postaviti pravih vprašanj.
BBcc
10. 10. 2025 09.32
+5
anonimcek
10. 10. 2025 08.56
-8
Helikopter v Cerkljah je v 120 minutni pripravljenosti, tako da, ta gelikopter, ki se ga prijazuje nima veze z nijnimi primeri. Ko poleti si že mrtev…
Pogreb
10. 10. 2025 09.05
-6
Helikopter mora biti takšen ,da če gospod Maljevc potrebuje pomoč mora hitro priti.
zibertmi
10. 10. 2025 09.38
+3
bo bolšega naročil janez,ko bo,če bo PV vlade,tako kot je vse uredil od pokojnin do zdravstva DSO in gačenja v vseh svojih vlada.bil je v 10-setih vladah od 15-stih.3 je vodil.požare bi gasili še vedno z vedri
BBcc
10. 10. 2025 10.05
+1
Janez je amater. To je dejstvo. Je pa Janša Dr. za napolniti lasten žep z davkoplačevalskim denarjem.
Rde?a pesa in hren
10. 10. 2025 08.48
-5
Spodnje je kopirano iz spletne strani polciije. Že iz seznama je razvidno, kam je pes taco molil... AW in AW, to je za nas pravo, so rekli fantje.... Letalska policijska enota ima v floti sedem helikopterjev štirih različnih tipov, in sicer: dva helikopterja tipa Agusta Bell AB-206 Jet Ranger helikopter tipa Agusta A-109E Power helikopter tipa Eurocopter EC-135 P2+ tri helikopterje tipa AgustaWestland AW169
Rde?a pesa in hren
10. 10. 2025 08.40
-3
Dobrodošli va bananistanu. Ampak tole pa skoraj ne drži no. Kra naprej ob koncih vikendov poročjo, kako je spet delovala zastojn takxi helikopterska služba, poleteli 3x ali 4 x ali več x. Kako ni helikopterov, če pa kar naprej taxirajo zastojn v dolino?
Jezna Jasna
10. 10. 2025 08.46
+7
To niso medicinsko opremljeni helikopterji. Vojska ima tudi kombije. Ali jih naj uporabljamo kot rešilce?
Rde?a pesa in hren
10. 10. 2025 08.52
-5
Ja saj ravno v tem je problm, tudi to, kar se bo kupilo, ne bo 100% namenski helikopter.
Jezna Jasna
10. 10. 2025 09.01
+6
Seveda bo. Vsi helikopterji so v osnovi večnamenski, tudi H145, ki se uporablja za vse živo. Namen helikopterja se določi ob naročilu. Slovenija je naročila helikopter z modulom za medicinsko opremo. Naročili so tudi več sedežev, blazin za nosila in ostale opreme, da jo imaš na zalogi, če se kaj uniči. Neumno bi bilo, da je helikopter en mesec prizemljen, ker se je med zadnjo akcijo zlomil sedež.
Rde?a pesa in hren
10. 10. 2025 09.14
-6
Ja, OK se strinjam z zadnjimi 3 stavki. vsekakor pa se ne morem strinjati, da je samo zaradi tega, ker smo naročili heliko z medisicnskim modulom ta helikopter 100% namenski, oz 100% primeren ravno za namenske medicinske potrebe. Članek 7.8. 2025 Ali izbrana helikopterja res izpolnjujeta standard? Poiskali smo mnenje v Nemčiji
Jezna Jasna
10. 10. 2025 14.46
Novinarji nacionalke so celo odšli v Italijo in poiskali reševalce, ki delajo z AW169. Prijazno so ga razkazali in povedali svoje pozitivno mnenje. Povedali so, da se intubira vedno na tleh, pred vnosom ponesrečenca v helikopter. V izjemno redkih primerih pa so opravili intubacijo med letom s pomočjo videolaringoskopa, ki bo tudi na naših helikopterjih.
luksi123
10. 10. 2025 08.39
-7
Pozabili pa ste omeniti, da ima vojska na današnji dan na razpolago 12 helikopterjev, policija pa 7. Verjetno niso vsi opremljeni za reševanje, kljub temu pa si upam trditi, da v primeru potrebe nihče ne bi smel ostati brez pomoči. Popolnoma se strinjam s tem, da je nakup namenskih reševalnih helikopterjev nujen, ampak jaz bi ga izvedel na drugačen način. Kot prvo bi morali upoštevati stroko in naročiti helikopterje z vzdolžno postavitvijo nosil, ki je za reševanje najprimernejša. To opcijo dejansko ponujajo vsi proizvajalci, zato mi je popolnoma nerazumljivo, kako gre kuhar v razpis napisati ravno obratno. Prav tako nikoli ne bi dovolil, da palicija naroča reševalne helikopterje in razpis očitno prireja svojim potrebam, ampak bi to moralo izvesti zdravstveno ministrstvo. Katerega kupimo je v končni fazi popolnoma vseeno, saj vsi proizvajalci ponujajo modele, ki bi ustrezali zdravstveni stroki. Kot zadnje pa še to, da reševalni helikopter mora biti rumeno rdeč, kot v vseh ostalih državah, ne pa v barvah policije, kot si to uamišljajo naši oblastniki.
Rde?a pesa in hren
10. 10. 2025 08.45
-3
Z napisanim se popolnoma strinjam, ne napodlagi tega, kaj si jaz mislim, ke rnisem poznavalec, ampak na podlagi tega, kar je povedala stroka, na podlagi tega, kar so povedali poznavalic (tuid g Merlak, ki vozi EC za Hrvate in oni g iz Nemčije, ki je tudi referneca na tem podorčju) ter na podlagi šteilčne uporabe drugih izvedb (EC) v >30 državah. Ampak v bananistanu vlada zakon divjega zahoda...
CrewChief
10. 10. 2025 11.27
-3
Kakorkoli obrneš, fenestron in krajši glavni rotor sta dve OGROMNI prednosti za ta namen. No..mi je bomo kupili takih, ker pač ne kupujemo za HNMP. Da 8 sedežev niti ne omenjam.
Jezna Jasna
10. 10. 2025 15.28
Fenestron je prej minus kot plus. Zakaj? 1.Večja teža repa 2.Težavno vzdrževanje (zaprt in kompleksen sistem) 3.Slabša učinkovitost pri letenju z nizko hitrostjo 4.Slabša učinkovitost pri lebdenju (zelo pomembno). Glavni razlog za fenestron je varnost. Vendar pri AW169 ni potreben, ker ima high tail rotor configuration. Lopatice so postavljene 2,4 m visoko pod njimi pa sta še repna stabilizatorja. Ne more te zadeti v glavo. Sicer pa, v nobenem primeru se ne približuj repu helikopterja med obratovanjem rotorjev.
Medo44
10. 10. 2025 08.34
-6
Imel sem priliko pogledat v hangar z policijskimi helikopterji na Brniku. Ob pogledu na kar nekaj helikopterjev me zanima čemu služijo, saj jin na nebu skoraj ni videti. Z kakšnim razlogom so bili nabavljeni da so samo parkirani v hangarju?
Rde?a pesa in hren
10. 10. 2025 08.39
-4
Ja res je, med njnimi je tudi "črna ovca" oz EC, ki ga na nebu skoraj ni videti. je namreč premalo udoben, zato se raje vozijo fantje z bolj nobel varianto AW. In zato so si tudi sforsirali ponovno AW....
anonimcek
10. 10. 2025 08.58
-8
Ti helikopterji (Bell412) so tam za pranje denarja…
CrewChief
10. 10. 2025 11.28
-2
Še večji žur je pri stari AB 412 S5-HPA. O taaaaaam se je šele opralo milijonov. Fantje iz LPE tule, kašen komentar? Palačinkar?
BBcc
10. 10. 2025 08.33
+7
Zahvalite se ljudem, ki zavirajo nakup. Samo, da bi napolnili lasten žep. Privatizacija. Janez Janša to zna.
PoorMillionaire
10. 10. 2025 08.35
-3
Ne bluzi. Nakup se zavira, ker se ne kupuje HNMP helikopter ampak večnamenski. Bistvo je da ima prtljažni prostor in 8 sedežev - NE tega HNMP ne potrebuje. In ostalo bo še nadaljnih 30 let tako stanje kot je. Ne bomo imeli helikopterja za vsakodnevne operacije, v primeru infarktov itd. Potrebujemo leteči rešilec in nič drugega! Za Search and Rescue (SAR) in gorsko reševalno lahko opravljajo operacije z obstoječimi helikopterji če želijo.
Jezna Jasna
10. 10. 2025 08.41
+6
Če pridejo desni na oblast, še teh dveh ne bo. So obljubili, da bodo preklicali naročilo. Po vsem cirkusu sodeč, bi človek mislil, da jih sploh ne rabimo. Mogoče si jih pa ne zaslužimo.
Pogreb
10. 10. 2025 09.04
-7
Če pridejo oni ne bomo več imeli gospoda Maljevca.Grozno bo.
BBcc
10. 10. 2025 09.41
+4
Namenske reševalne helikopterje Leonardo uporabljajo v državah Italija, Švedska, Norveška, Velika Britanija, Kanada, Združene države Amerike, Nova Zelandija, Japonska, Avstralija, Brazilija, Argentina, Združeni arabski emirati, Katar, Indonezija in Dominikanska republika...Ne na pamet. Zato so računalniki.
CrewChief
10. 10. 2025 11.29
-2
Dodatnih transportnih z 8 sedeži zagotovo ne potrebujemo. Potrebujemo manjšega za HNMP naloge, ki lahko pristane v vsaki uličici.
CrewChief
10. 10. 2025 11.29
-3
Ja ne na pamet. Na vsakega Leonarda imajo taiste države 6 Airbusov. Ne na pamet!
BBcc
10. 10. 2025 11.35
+2
Haha. Včasih pišeš 6, včasih 3. Ne na pamet zato so računalniki. Pa zamisli si nekaj svojega.😅
Jezna Jasna
10. 10. 2025 11.54
+2