Magazin

'Nobena generacija ni zaščitena pred grozodejstvi zgodovine'

Ljubljana, 31. 05. 2020 15.27 |

Odraščal je v Kranju, v mešani družini.
Avtor
Karmelina Husejnović
Komentarji
219

Ko govorimo o teorijah 'čiste družbe' in 'multikulturne družbe', je pomembno, da vemo, o čem govorimo, pravi Sami Al-Daghistani, strokovnjak za islam, ki deluje v ZDA, na Norveškem in v Sloveniji. Porast populizma, fašizma in skrajnih ideologij ima lahko velike posledice za pravice državljanov, pravi in poudarja, da ne smemo živeti v iluziji, da so to stvari preteklosti.

Sami Al-Daghistani je Kranjčan, raziskovalec islamskih študij na Bližnjevzhodnem inštitutu na Univerzi Columbia (Middle East Institute, Columbia University), predavatelj na Brooklynskem inštitutu za družbeno raziskovanje (Brooklyn Insistute for Social Research) v New Yorku in podoktorski raziskovalec na Norveški šoli za teologijo, religijo in družbo (Norwegian School of Theology, Religion and Society). V Ljubljani deluje kot svetovalec za Bližnji vzhod in prevajalec, do zdaj je iz arabščine v slovenščino prevedel dve knjigi.

Z raziskovalcem in predavateljem smo se pogovarjali o identiteti, današnji družbi, Bližnjem vzhodu, Trumpu in ameriških sanjah, islamu in fenomenu Rumija. Pogovor bomo objavili v dveh delih.

Sami Al-Daghistani
Sami Al-Daghistani FOTO: Damjan Žibert

Rodili ste se v mešanem zakonu v Sloveniji. Kakšna je vaša življenjska zgodba?

Rodil sem se v Kranju leta 1986. Moj oče prihaja iz Iraka, mama je Slovenka, ki pa je bila rojena v Srbiji – njena mama je Slovenka, ki je dve desetletji živela v Franciji, oče pa Srb. Odraščal sem v Kranju, Logatcu in Ljubljani, hkrati sem obiskoval sorodnike v Sevnici in Bagdadu. Na neki način smo kot družina ponotranjili mešano kulturno, kulinarično in duhovno tradicijo. Čeprav z bratom nisva bila versko vzgojena, se je moj pristop k islamu na bolj intelektualno-akademsko-praktični ravni zgodil med študijem. V Ljubljani sem končal sociologijo in primerjalno književnost, a sem si vedno želel študirati islamsko filozofijo in bližnjevzhodne študije, zato sem med dodiplomskim študijem odšel za leto dni v Sarajevo, kjer sem na Fakulteti za islamske vede spremljal predmete iz klasične islamske filozofije, mistike, družbe, arabskega in turškega jezika. Leto zatem, natančneje marca 2011, sem se odločil izpopolniti arabski jezik in odšel v Kairo, ravno v času revolucije v Egiptu. Nato sem vpisal magisterij iz bližnjevzhodnih študij na univerzi v Leidnu na Nizozemskem. Doktorat sem opravil na univerzi v Leidnu, dve leti pa kot doktorski študent preživel na Univerzi Columbia v New Yorku, kjer sem imel tudi somentorja. Vmes sem arabščino izpopolnjeval še v Rabatu, študij islamskega prava pa na Univerzi McGill v Montrealu. Moja akademska pot se giblje od filozofije in sociologije do bližnjevzhodnih in islamskih študij, s fokusom na intelektualno zgodovino in ekonomsko-etično misel.

Kako je bilo odraščati v Sloveniji? Vas je okolje sprejelo, ali ste imeli težave, ker ste morali razlagati, zakaj takšen priimek?

Vedno sem se počutil kot Slovenec, verjetno tudi zato, ker je moj materni jezik slovenščina. Arabščina je šele peti naučeni jezik in ga dojemam bolj tehnično, v smislu branja in prevodov arabskih tekstov. Moji starši so pogosteje doživljali negativno plat te izkušnje, tudi na delovnem mestu, predvsem zaradi priimka, muslimanskega ozadja oziroma arabske kulture, saj je bila v 80. in 90. letih precej redek pojav v Sloveniji. Sam nisem imel slabih izkušenj, zagotovo pa je bil pri meni prisoten občutek dvojnosti – dejstvo, da sem Slovenec, rojen v Sloveniji in da govorim slovenski jezik, po drugi strani pa obstoj drugega sveta, ki je arabsko-iraško-islamski, torej drugačen od povprečnega slovenskega. Naša družina je to skušala združevati povsem organsko, kar pa ni bilo vedno enostavno razložiti sošolcem ali kolegom.

Se vam zdi, da je danes v tem smislu drugače kot pred 20, 30 leti?

Slovenija se je zagotovo bolj odprla in globalizirala, a vseeno mislim, da bodo vedno obstajali glasovi proti islamu, muslimanom, oziroma "drugemu", kdorkoli ta drugi je. Mislim, da je današnji čas nekoliko bolj osredotočen na kritiko drugega kot muslimana. V preteklosti pa je to lahko bil nekdo drug. To vidimo tudi v ZDA, kljub temu da je v ZDA zelo mešana družba. V času velikih migracij so bili "drugi" Irci in revni belci, v 50., 60., 70. letih so to bili Afroameričani oziroma temnopolti, danes pa so to tudi muslimani. Vsaka družba lahko pokaže s prstom na nekoga drugega. Danes so zaradi tako imenovane vojne proti terorizmu, vrste nadzorovalnih mehanizmov in zakonov, tarča javnega diskurza in nasilja predvsem islam oziroma muslimani. Islamofobija obstaja po vsem svetu, vključno s Slovenijo, in mislim, da se je ne bo tako zlahka odpravilo. Hkrati pa tudi vidim, da obstajajo civilna združenja in glasovi, ki se borijo proti rasizmu in diskriminaciji, saj vedo, da moramo v današnjem času najti skupno pot sobivanja. Gre za skupno dobro na družbeni in ne le na osebni ravni. To pomeni tudi sprejemanje drugega.

Kako pa zdaj, ko živite med tujino in Slovenijo, z distanco gledate na polemike, ki se pojavljajo pri nas v medijih, družbenih medijih, v javnosti? Denimo glede migrantov, zavitih žensk, ki jih je bilo v zadnjih letih več tudi zaradi turizma ... 

Te polemike me žalostijo, ampak me pa ne preseneča, da obstajajo. Islamofobija kot strah pred muslimanom ali islamom je zgodovinski dejavnik in globalni pojav. Žalosti me, ker vidim, da se to dogaja v Sloveniji, v državi, v kateri sem bil rojen in kjer sem odraščal, a tudi zato, ker je tako blizu denimo Bosni in Hercegovini. Se pravi, obstaja neki "avtohton", če želite, muslimanski narod v Evropi, in Slovenija ima dostop do te kulture, tradicije, jezika in veroizpovedi teh ljudi. A vseeno so predsodki še vedno prisotni. 

Moja pot v tujino je bila neizogibna, predvsem zaradi študija. To, česar mi Slovenija ni omogočila, mi je omogočila tujina – akademsko udejstvovanje, pa tudi družbeno, socialno in kulturno sprejemanje. Prijateljem vedno pravim, da sem se našel v New Yorku ravno zato, ker tam sleherni posameznik lahko postane »Američan«, pa čeprav mu je ime Mohamed. Da ne bo pomote – rasna zgodovina ZDA je prisotna povsod, tudi v New Yorku, a ideja o uspehu v velikih urbanih središčih pomeni, vsaj na teoretični ravni, da so ameriške sanje dostopne vsakomur. Hkrati so integracijski postopki v mestih veliko bolj sproščeni. Kot tako imenovan "third generation kid" (otrok tretje generacije migrantov), ki prihaja iz mešane družine in pozna več svetov in govori več jezikov, sem ta občutek sprejemljivosti potreboval, hkrati pa je povsem sovpadal z mojim akademskim udejstvovanjem. 

Del ljudi je odločno proti multikulturnosti, saj v tem vidijo nekaj slabega. Skozi zgodovino so se vedno pojavljale neke ideje o t. i. "čistih državah", "čistih narodih" ... Je kaj takšnega sploh mogoče?

Treba je biti kritičen do obeh teorij – do t. i. "čiste družbe", kakor pravite, in do ideje o multikulturni družbi. Pomembno se mi zdi, da vemo, o čem govorimo, ko govorimo o teh temah in terminih. Neka družbena "čistost" je nemogoča na dolgi rok. Čiste družbe so redkokdaj obstajale, glede na to, da je zgodovina družbe predvsem zgodovina migracij, trgovanj, sodelovanj, vojn in tako dalje. Težko je govoriti o avtohtoni naravi družbe oziroma družbeni ustrojenosti ali pa o naravni pripadnosti nekega naroda določenem geografskem območju, kar se denimo dogaja v Izraelu, da ne bi hkrati zapadli v nasilen oziroma fobičen versko-ideološki diskurz upravičevanja tovrstne politike. 

Po drugi strani multikulturna družba ne pomeni le paralelnega sobivanja različnih veroizpovedi, etnij ali narodov, ampak sprejemanje tega sobivanja prek določene humanistične, družbene in politične prakse. In v tej točki se razhajajo državne politike, predvsem kar zadeva integracijske postopke za imigrante. Namreč neprestano se pojavlja kritika, da je imigrante treba integrirati oziroma celo asimilirati, ker so denimo muslimani oziroma ker prihajajo iz drugačnega kulturnega sveta. Čeprav bi sprejeli bolj toge evropske integracijske mehanizme, bi to morali narediti ne zato, ker so imigranti muslimani, Arabci, Turki itd., ampak zato, ker prihajajo z vojnega območja, kjer so politične, družbene, ekonomske in družinske vezi bile razrahljane. Integracija ni potrebna, ker imigranti ne bi imeli spoštovanja do lokalne kulture, jezika ali etike dela. Mislim, da je ravno nasprotno, saj morajo po navadi ravno imigranti dokazati, da so vredni člen nove družbe, in zato opravljajo dela, ki jih domačini nočejo, in se posledično naučijo tudi novega jezika.

Pred časom se je veliko govorilo o nemško-turškem nogometašu Özilu. Izjavil je, da ne bo več nastopal za nemško reprezentanco, češ da: kadar zmagujejo, je Nemec, ko izgubijo, je migrant in tujec. Najbrž ni edini potomec migrantov, ki se počuti tako ...

To ne velja samo za Nemčijo, velja tudi za Francijo in ostale evropske države oziroma države s kolonialno zgodovino. Družbeni ustroj je pogosto povezan z določeno politiko. Organizacije, kot so Stop Islamization of Denmark, English Defense League, Middle East Forum v ZDA, Sweden Democrats in Alternative für Deutschland in njihova islamofobna delovanja, imajo povezave z desno usmerjenimi strankami po Evropi, ki predpostavljajo, da morajo migranti sprejeti lokalne kulturne norme in se v zameno ločiti od svojih. Treba se je zavedati, da sprejemanje zakonov neke države ne pomeni tudi nujno sprejeti izključno en in edini način življenja, saj to nasprotuje filozofiji svobode izražanja, gibanja in izbire, na čemer naj bi temeljile liberalne demokracije. 

Primer nemškega igralca ali pa našega Gorana Dragića je izraz večjega fenomena, ki se dogaja povsod v Evropi in širše. Hkrati je to izraz dvoličnosti naše moderne evropske družbe, da na neki način sprejemamo kulturno ozadje "drugega", zato ker živimo v globaliziranem svetu prek pretoka informacij, različne kulinarike, okusov, produktov itd., medtem pa zavračamo golo eksistenco "drugega" in njegovo etnično in versko pripadnost.

Ste sebe tudi kdaj zalotili, da na nekoga gledate na tak način. Ali pa zaradi te vaše identitete, ki je zelo bogata, ne?

Mislim, da nihče ni povsem imun na tovrstna delovanja ali misli, saj predstavljajo del našega modernega vsakdana. A morda izkušnja nekoga, ki prihaja iz večetnične in večverske družine, pomeni, da se lahko hitreje zaloti in sooči s tovrstnim pogledom, glede na to, da bi moral biti bolj razumevajoč do različnih mnenj, praks, delovanj.

Odraščal je v Kranju, v mešani družini.
Odraščal je v Kranju, v mešani družini. FOTO: Damjan Žibert

Že prej ste omenili, da se morajo migranti, tudi otroci, ki se rodijo migrantskim staršem v neki državi, praviloma bolj dokazovati, pokazati več ... Je to morda tudi eden od razlogov, da pogosto potem tudi pride do njihovih uspehov in presežkov? Ker želijo s tem dokazati, da so vredni spoštovanja, enakega obravnavanja?

Zagotovo. Če pogledamo islam, je zgodovinsko islamska kultura zmeraj poudarjala izobrazbo, kar je močno zaslediti tudi v izrekih preroka Mohameda. Prve generacije migrantov na Zahodu poudarjajo predvsem poklicno izobrazbo svojih otrok, z idejo, da bi se dokazali in uspeli v družbi, zato ker so njihovi starši veliko žrtvovali, da so dosegli novi svet. To je mogoče opaziti v Evropi, pa tudi v ZDA. Moja žena, Američanka filipinsko-iranskega rodu, je rojena v Metro Detroitu, ki velja za območje z največjo arabsko skupnostjo zunaj arabskega sveta. Vseeno obstaja neka razlika med Evropo in ZDA oziroma Severno Ameriko. V Evropi imamo pretežno izkušnjo z imigranti oziroma tujim delavcem kot "gastarbajterjem", kot nekom, ki je imigriral v državo za določen čas, kakor denimo Turki v Nemčiji ali Maročani in Alžirci v Franciji. Po drugi strani se zdi, da so se Arabci, Iranci in Azijci v ZDA nekoliko lažje vključili v družbeno strukturo, saj imajo ZDA daljšo zgodovino migracij in so imele do nedavnega bolj odprto politiko ekonomske integracije. V ZDA in Kanadi se je posledično oblikoval arabsko-ameriški, iransko-ameriški in azijsko-ameriški srednji razred. 

Hkrati se je treba zavedati, da je pogosto ideja o uspehu druge in tretje generacije migrantov utemeljena na ekonomski in veliko manj pogosteje na akademsko-duhovni ravni.

V ZDA ste že od leta 2015. Se pravi, ste doživeli to veliko politično spremembo – Trumpa. Kakšno je vaše osebno opažanje, kaj se je spremenilo po njegovi izvolitvi? Kakšno je zdaj tam življenje?

V ZDA sem bil priča izvolitvi Trumpa in milijonskemu protestu proti njegovemu predsedstvu v Washingtonu. Na noč izvolitve sem bil v New Yorku, a vseeno je bila ta sicer neprestano živa metropola presenetljivo tiha. Ljudje so bili presenečeni nad njegovo zmago.

Obstajajo seveda zgodovinski in politični razlogi, zakaj je Trump zmagal, k čemur je prispevala tudi politična mašinerija Washingtona. Vrsto političnih ukrepov, ki jih je Trump izvedel, ne zadevajo le muslimanov ali arabskega sveta, ampak imajo neposreden vpliv na lokalno prebivalstvo in njihov družbenoekonomski položaj. Njegove obljube za boljši jutri in dvig ekonomije – čemur je verjel predvsem beli delavski razred – so ostale neizpolnjene, njegova zgrešena politika pa se je ponovno izkazala v času pandemije covid-19. Navsezadnje pa mislim, da je Trump posredno prevrednotil samo vlogo predsednika države, v smislu, da kot populistu (najmočnejše države na svetu) ni treba biti podučen v ključnih področjih javnega, strokovnega in političnega delovanja. Trump ni dobil največ glasov volivcev, ampak je zmagal s pomočjo elektorskih glasov. Menim pa, da bi izvolitev Hillary Clinton pomenila izredno nevarno politiko za Bližnji vzhod. ZDA so vse od starejšega Busha vodile agresivno politiko na Bližnjem vzhodu. Vsak predsednik do zdaj je odobril neki vojaški poseg v Iraku, to se ne bi spremenilo niti pod vodstvom Hillary. 

Koliko pa je resnice v tem, da je ameriško gospodarstvo pred pandemijo okrevalo in da je za to zaslužen Trump? In kaj se je pokazalo zdaj, ko smo na začetku nove recesije zaradi korone?

Tukaj bi bil precej previden. Trumpova ekonomska politika je zagotovo bolj konservativna in zagovarja tržni protekcionizem. Tudi če se zdi, da je ameriško gospodarstvo okrevalo, delniški trg nima nujno povezave s konkretnim gospodarstvom Amerike. Znižanje davkov, za kar se je Trump zavzemal, je delna rešitev. Po drugi strani je infrastruktura v državi potrebna korenite obnove, industrije se selijo v tujino, kitajska podjetja pa so na primer prevzela avtomobilsko industrijo v Ohiu. Nekdanja ameriška industrijska mesta propadajo, medtem ko se bogatejše (in povečini) belo prebivalstvo seli v predmestja. To je mogoče opaziti v Philadephii, Baltimorju, Detroitu, Chicagu, po ZDA. Poleg tega so ZDA aprila letos imele več kot 26 milijonov brezposelnih, vprašanje javnega zdravstva pa ostaja nerazrešeno.

Raziskovalec, predavatelj in prevajalec trenutno živi na relaciji ZDA-Norveška-Slovenija.
Raziskovalec, predavatelj in prevajalec trenutno živi na relaciji ZDA-Norveška-Slovenija. FOTO: Damjan Žibert

Trump zelo veliko govori o lažnih novicah, tudi sam pa kdaj širi in s svojimi sledilci na Twitterju deli neresnice oziroma lažne novice. Tudi v Sloveniji vladajoča garnitura sledi temu receptu in z lažnimi novicami, polresnicami, žalitvami v javnosti ustvarja nemir in strah. Kam to pelje?

Mislim, da se evropska politika, pa tudi širše svetovna, nagiba k nevarnemu populizmu, ki ima lahko velike posledice za pravice državljanov. Populisti zmeraj trdijo, da delujejo v dobro javnosti, za malega človeka in proti koruptivni politični garnituri. Velikokrat sicer sami izrabljajo tovrstne mehanizme za svoj politični cilj. Nemalokrat se institucionalizirani populizem sprevrže v "vsakdanji populizem", v tem, da določena retorika, ideologija in delovanje podobno mislečih skupin in posameznikov najdejo uteho v načinu izvajanja politike Trumpa, Erdogana, Duterteja. To se opazi tudi na družbenih omrežjih, ki jih je težko nadzorovati. Po eni strani bi seveda morala obstajati neka analiza družbenih omrežij, da bi videli, od kod prihajajo tovrstni viri, po drugi strani pa bi vodstvo moralo veliko bolj agresivno pristopiti k institucionaliziranim grožnjam in populističnim vzgibom, ki imajo fašistoidni značaj.

Ampak dogaja se nasprotno. Po eni strani določene skupine odprto poveličujejo takšne ideologije, za katere smo upali, da so ostale v preteklosti ...   

Nobena generacija ni zaščitena pred grozodejstvi zgodovine. Bodisi da je to bil nacizem ali fašizem, vojaški posegi v druge države, ali pa izvajanje mehanizmov represije v času krize – ne smemo živeti v iluziji, da so to stvari preteklosti. Vsaka represivna politika ima svojo raven delovanja, ki se manifestira na različne načine, medtem ko je ideološko lahko zelo podobna drugi. Samoohranitev določenih (političnih) skupin pomeni podpihovanje določenega vzgiba proti migrantom, drugačnosti, drugemu – vse zavoljo ohranitve neke ideološko, geografsko in kulturno "čiste" Slovenije.

Vlada ideološki pristop k političnim temam. Rešitev ni v nasilju, pa tudi ne v neki ideološki prisili, temveč gledano z idealističnega zornega kota – voditi iskreno politiko, pustiti bivati, če ni ogroženo določeno življenje.

Eden od načinov za doseg spremembe je osebna izkušnja. Spoznati drugačnost, večplastnost in ne verjeti le v enoznačnost. To je resnična prepreka, ki se kaže tudi v politiki in ostalih področjih. Ne gre le za ekonomsko odprtost v globalnem smislu, kar se dandanes veliko poudarja, ampak predvsem na duhovno-eksistencialni ravni. Slednje seveda tudi zajema kulturo in družbeni ustroj.

KOMENTARJI (219)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Betuul
01. 06. 2020 17.56
+1
Ata šah Suli bi pravočasno ukrepal z močno roko TURGUTA in obrnu glavo proti kaabi
VAREN
01. 06. 2020 14.02
+3
Lahko gre tja, kjer je doma in njim pametuje.
omega _v6
01. 06. 2020 13.35
+5
Kako dolgo bo ta reklama za islamizacijo še na tej naslovnici?? Koliko časa so vam PLAČALI,da to reklamo objavlate??
lotmerzanec
01. 06. 2020 13.28
+6
Takoj,ko je prišla Fajonka na čelo SD ste mediji začeli reklamirati islamizacijo!! Kako vas ni sram podpirati takšno vero,ki dovoljuje poroke 12 letnih deklic?? Si res želite takšne države v kateri se bodo deklice v 7. razredu osnovne šole prisiljene poročiti?? Res me je sram,ker sem Slovenec!!
zurbrigen
01. 06. 2020 11.41
+13
On bo zdej ob pvi priliki z svojim audijem četvorko, uletu na UE ter prijavil neprofitno organizacijo ČE JE ŽE NIMA, potem bo cuzal proračunsko vime in nam pridigal kako moramo sprejemati Islam. Ej miki, dej ti lepo prodaj vse kar poseduješ, in pomagaj s tem denarjem migrantom iz doma na viču. Grem pa stavit da se tudi on bavi z ilegalnimi prehodi meje, al pa je neke vrste povezovalec med ponudbo in povpraševanjem. Ker če v SLO ni nikjer zaposlen kdo mu plačuje račune in njegov osebni stil lajfa ???
G8J
01. 06. 2020 10.56
+21
Ta tip stalno s svojim Audi A4 visi po lokalih po Viču in prepričuje folk da se mu pridruži in naj pomaga tistim iz Azilnega doma. Sramota!
zurbrigen
01. 06. 2020 11.42
+6
pol je zrel da ga malo SOVA prečekira, ker toako novačenje ni vedno samo nedolžna pomoč, no je od začetka, potem pa kaj hitro eskalira.
kritika1
01. 06. 2020 10.34
-13
Ti ljudje so izjemni, imajo pravi pogled na svet, na dogajanje in probleme. Popolnoma se strinjam, da je zavračanje, sovraštvo ... drugačne vere, ljudi -- nesprejemljivo. Zanimivo je, da to objavljajo mediji, ki so pred leti dokaj nekritično prikazovali dogajanje tako pri nas kot v svetu. Islam je v Evropi postal težava šele z begunsko krizo, pred tem teh težav v obsegu in inventivnosti, ki jo poznamo danes ni bilo. Če vi ljudem prikazujete prizore pobojev, bombnih napadov ... za katerimi stojijo islamski skrajneži je dokaj jasno kaj bo sledilo in je sledilo. Zakaj sem omenil begunsko krizo, ni problem, da nekdo pride v tujo deželo, problem nastane, ko pade na rob družbe, ker ne dobi dela, dela ne dobi, ker ne zna jezika .. zato so se prisiljeni združevati in nastanejo zaprte skupnosti, kjer pa se jezika itak ni treba učiti in če je ta skupnost malo bolj radikalna vemo kaj sledi. Nemčija je stopila na mino in samo vprašanje časa je, kdaj bo zares počilo, ker bodo domačinom kot vir težav prikazali priseljence, priseljenci a bodo v domačinih vdeli izkoriščevalce, pokvarjene ljudi, ki jih zavračajo, sovražijo ... Poglejte kaj se nam dogaja pa gre samo za levo in desno politiko, kako blizu smo konfliktu? Zato si dobro zapomnite za vse smo krivi samo ljudje, vera, politika, rasa ... je samo krinka in v prvi vrsti bi se morali mediji tega zavedati, ko tako veselo in nekritično "vede ali nevede" spodbujajo proteste ....
kaoslovenac
01. 06. 2020 09.39
+25
Ja res je, rabimo strokovnjake za islam, zbogom pamet...!
Equilibre
01. 06. 2020 09.30
+29
Takoj ko sem prebral, da če človek ni za multikulturo, da je za čisto državo... sem nehal. Če nekdo noče multikulture to ne pomeni da je nacist ?!?! kaj vam je kaj posplošjete vse skupaj.
TargetHacker
01. 06. 2020 09.25
+16
multikulti propelerji brez lastne države, predavajo kako so suvereni ljudje ne vem kaj vse, je srčika problema. Taki kot je ta gospod naj se brigajo za svoj Iran, ne za mojo Slovenijo.
samuray1
01. 06. 2020 11.24
-2
To on pravi da Slovenija ni nič manj njegova kot je tvoja. Turjaška Roza in turške jame so enako slovenske,tako kot so tvoje so tudi njegove.
lvclvc
01. 06. 2020 12.36
+3
Nikakor ni slovenija toliko njegova kot nasa, tip ima polovico korenin v iraku. Hjao.
igor1
01. 06. 2020 09.12
-1
v zgodovini so politiki oziroma tlz intelektovalci pootegnili narod v vojne
HalaCr77
01. 06. 2020 09.03
-10
Slovenci ste kot pes lutalica,laja za hrbtom,ko ga pogledaš pa rep med noge.hlapci bili hlapci ostali.govorim za večino.95%
FlatyEric
01. 06. 2020 09.12
+24
Majster, samo potisni nas v kot pa boš videl kaj zna Slovenec narediti v svoji državi. Ne govori o hlapcih, ker ti bodo ti hlapci bučo razbili.
HalaCr77
01. 06. 2020 09.57
-16
Flaty how how,,,,hlapec,kaj boš naredil in kdo je kaj naredil,hlapec how how
FlatyEric
01. 06. 2020 10.08
+16
Tole tipkarjenje je brez veze in se ti lahko igračkaš. Drugače pa pri nas policija in vojska ne dela v rokavicah z migranti. Znamo udariti, brez skrbi bodi.
resslovenka
01. 06. 2020 09.03
-10
Takole spoštovano sodržavljani. Poglejte še v ogledalo. In kaj vidite? Veste biti svetovljan ne pomeni biti samo Slovenec, Anglež, Američan.... Prosim preberite si definicijo kaj to sploh pomeni. In moje osebno mnenje je, da je oseba o kateri je članek... Velik svetovljan in vreden vsega spoštovanja. Če merite ljudi, po tistih ki povzročajo zlo na tem svetu, ni važno iz katere kulture prihajajo, niste nič boljši. Ta svet je multikulturen in je svet vseh. Pa če vam je prav ali ne. 😎
kaoslovenac
01. 06. 2020 09.37
+15
lvclvc
01. 06. 2020 12.37
+2
Tale svet ni nic multikulturen, pripada posameznikom, ki naseljujeo dolocene predele. Ljudje iz Afrike ne bodo nikoli nosili moje dezele toliko, kot moji sonarodnjaki. Ciao.
VAREN
31. 05. 2020 21.24
+11
Če bi bil tak Slovenec, kot se dela, sigurno nebi znal arabščine. A vera njegovega očeta mu to ne dopušča.
jugatneme
31. 05. 2020 21.44
+16
...daj no...ta je že malo huda. Po tej logiki bi kdor zna Nemško bil kaj? in kdor zna Italijansko kaj?
bodočipartizan
01. 06. 2020 08.05
+17
Halo, možakar pač zna 5 jezikov in sedaj zaradi tega ni Slovenec?!
ni_mi_vse_eno
31. 05. 2020 21.15
+45
Seveda je potrebna asimilacija. Če moja žena gre zgoraj brez v morje v muslimanski deželi, tudi ne bodo prav uvidevni in rekli, da je pač to naša evropska kultura in da se morajo muslimani navaditi na gole grudi evropskih upokojenk. Le zakaj ne more veljati tu pravilo recipročnosti? Živela pa svoboda in enakopravnost. Prehod meje z dokumentom in upoštevanje zakonov, ki v tisti deželi držijo.
samuray1
31. 05. 2020 21.11
+7
SAMI AL DAGHISTANI je vreden občudovanja. Je skuliransvetonljan, spoštljiv in ni spreminjal ne imena ne priimka. Ne mara sprenevedanja in zagotovo je ponosen na svoje starše.
jugatneme
31. 05. 2020 21.00
+11
Osebno nimam nič proti mladem strokovnjaku, saj vse še raziskuje, kar je tudi pravilno da dela, tudi proti normalnim muslimanom nimam nič a citiral bi tukajšnjo izjavo pisca "Se pravi, obstaja neki "avtohton", če želite, muslimanski narod v Evropi," - 1. Muslimani kot narod mislim da ne obstajajo (poznal jih je kot vemo le Tito in še to v času II. vojne - sicer njegova velika napaka a morda je takrat to bilo z razlogom) obstaja pa muslimanska vera...... 2. Avtohtonih muslimanov v BiH nekaj seveda obstaja, saj so nekateri Turki že skozi stoletja na teh ozemljih ostali, toda bistveno več ljudi je potomcev spreobrnjenega lokalnega prebivalstva - prisiljeni so bili prevzeti islamsko vero, postali so janičarji, pa še drugo..... Če bi ljudje imeli to v glavah in razmišljali kako bodo uspešno in zadovoljno živeli skozi generacije, tudi vojne med leti 91 - 95 nebi bilo. Obstajajo namreč lahko Čović - Jovo, Stijepan ali Meho.... Zato ljudje, pamet v glavo in ne samo v roke - življenje je lepo, uživajmo ga!!
galop
31. 05. 2020 20.49
+28
kdo sploh potrebuje islam, sem mnenja da ostane tam iz kjer prihaja in ni potrebe po islamizaciji vsega..
preprostež
31. 05. 2020 20.48
+28
Ko islamist pridiga o fašizmu...
VAREN
31. 05. 2020 20.49
+16
Betuul
31. 05. 2020 20.26
-8
Polkovnik letal JANEZ. GAUBE
samuray1
31. 05. 2020 20.35
-1
Betuul
01. 06. 2020 17.59
+2