Reportaže

Izzivi za ostrostrelce, noč za minometnike in požar, ki je ustavil dve vojski

Poček, 20. 03. 2021 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 8 min
Avtor
Daniel Fazlić
Komentarji

Slovenska in ameriška vojska sta v marcu imeli redna usposabljanja in vaje na Počku. Kot že nekajkrat do zdaj sva se novinarja uspela spraviti med vojakinje in vojake in jim dovolj "težila", da so nama pokazali vse, kar sva si želela videti. Dobre, slabe, manj dobre in nenavadne prigode, ki so enote na terenu še bolj združevale v enotnosti – če ne zaradi vremena, pa zaradi nenavadnih povelj in manjšega požara, ki so ga začeli minometniki.

Slovenska vojska se v svojem osnovnem delovanju ne razlikuje veliko od ameriške. No, ukazi, urjenje in oprema vojaka so zelo podobni, razen poračuna in števila vojakov. Mala Slovenija se seveda ne more primerjati z večjo državo, a vaje zadnje tedne so nam pokazale, da kljub majhnosti še vedno lahko predstavljajo trn v peti tudi večjim nasprotnikom ali pa odličnega partnerja tistim, s katerimi sodelujejo.

V vojski so vse vaje izredno kompleksne, potrebnih je veliko priprav, ko pa dejansko prideš na teren, vidiš, da je veliko čakanja. Scenariji se morajo zavrteti, vojaki morajo stati in čakati na položajih, poveljniki morajo prek radijskih zvez sporočiti, kaj bi želeli. Na vaji Sokol/Eagle 2021 je s 1. brigado Slovenske vojske sodelovala legendarna 173. zračno-desantna brigada ameriške vojske (ki ponosno nosi vzdevek "Zračni vojaki"). Seveda ne vsa, saj bi verjetno bilo težavno, če bi na osrednje vadišče (OSVSD) Postojna - Poček prišlo več kot 3000 ameriških vojakov. 173. brigada je skoraj "sestrska" brigada slovenske 1. brigade, nastanjena tudi v italijanski Vicenzi (del je v Nemčiji), nedaleč od Benetk, in pogosto izmenjujeta znanje.

Na vaji so seveda sodelovale tudi druge enote 1. brigade – tam, kjer je tarče zgrešila pehota, so poskušali minometniki baterije za ognjeno podporo (BATOP), in kjer oni niso smeli streljati, je tarče v trske spremenil Pilatus PC-9 Hudournik, ki je krožil v bližini. Iz zraka je namreč podporo zagotavljal 15. polk vojaškega letalstva.

Sam prihod na vajo je bil precej drugačen, koronski, saj smo morali ostajati v mehurčku in se testirati pred vstopom na območje vaje. Preventivno je bil opravljen še test v službi. Na poti v Vojaško zdravstveno enoto, ki je čakala s palčkami, smo šli mimo celega polja samostojnih bivakov, v katerih so bivali ameriški vojaki. In to veliko dni. Nekaj tednov. Na dežju, v snegu, blatu in na vetru. Slovenski vojaki so imeli več razkošja, nekateri so imeli tudi ogrevane šotore, a so jih ameriški vojaki premagali v ogrevanih vozilih, v katerih so se med premori skrivali. Tako so lahko vojaki drug drugemu zavidali tisto, česar v tistem trenutku niso imeli.

Najprej so naju oblekli ter nama nadeli neprebojni jopič in čelado. Vsaj moj jopič je nosil nekdo, ki hrano uživa občasno, zato je bilo potrebnega nekaj "umerjanja", čelada pa je bila za nekoga, ki obiskuje drugi ali tretji razred. Ampak navodila so navodila, čelada mora na glavo.

Nato smo šli na obisk ostrostrelcev, ki so se skrivali in zasedli položaje na Prekopanem hribu, ki ima odličen pogled na celotno območje vaje. Ko smo zapustili vozilo, je majorka, ki nas je spremljala, rekla, da si naj na ušesa nadenemo glušnike, zavoljo nepoškodovanega sluha. Ko je nedaleč stran počil prvi strel, je bila prva misel – mah, ni hudo, bom "šparal" ušesa, kolikor se da, saj slušalke stisnejo kot drobilec za orehe. Dve sekundi kasneje je veliko resneje počilo in slušalke so roko zamenjale za glavo. "Kaj za vraga je bilo to oziroma kaj je bilo tisto prej? … Prva puška ima dušilec." Itak.

Pot do ostrostrelcev nas je peljala mimo opazovalnega mesta iz kamna, ki je tam verjetno še iz časov nastanka vadišča v 19. stoletju, in nam dala prvi pogled na območje delovanja. Pokanje ostrostrelcev je bilo bližje, na poti je bil le lesen podest, ki je, če smo iskreni, videl že boljše dneve. Majorka je izrazila materinsko skrb in predlagala, da mogoče na strohnele deske ne bi šli. A ker je že nekaj vojakov šlo čez, sva s fotografom raven podest izbrala raje kot kraški teren. Napačna odločitev.

Pred menoj je prečkal vojak, ki nima težav z enačbami gravitacijskega pospeška, najino stopanje pa je bilo približno takšno, kot je igranje minolovca na računalniku – malo sreče in nič znanja. Deska se je upognila, pokanje puške je preglasilo ječanje lesa, jaz pa sem v tistem trenutku imel v mislih samo glas nekdanjega specialca Luke Zorenča, da "se ne splača biti debel." Vojaki okrog naju so v bistvu z zanimanjem opazovali, če bom strmoglavil skozi deske, a sreča je bila na moji strani – strohnele deske so zdržale. Nazaj grede smo morali čez teren in podest je imel naknadno postavljenih na desetine metrov varnostnega traku. Ostrostrelca nista niti trznila na naju, oko je bilo na tarči, ki je bila precej daleč – 1600 metrov.

Tisti, ki uporabljate Google, bi lahko kaj hitro opomnili, da so rekordni zadetki z večjih razdalj – a slovenski primorski sunkoviti veter natančnost vrže za kar nekaj odstotkov. Če je veter konstanten, se da to še kar vračunati v strelsko enačbo. Če streljaš z enega hriba prek dveh dolin, ki spreminjajo smer in hitrost vetra, je to težje, kot se zdi na prvi pogled. Pa to še ni edina ovira … Ostrostrelec ima težave, ki jih večina v igrah ni razumela, in sicer mora na 1600 metrov poleg vetra računati tudi na vlago, temperaturo, tip nabojev in celo na vrtenje Zemlje, saj Coriolisova sila vpliva na smer naboja. In človeška silhueta je široka približno pol metra, samo ena stopinja napake pri merjenju na tej razdalji pa pomeni napako, veliko kar 28 metrov

Kljub statistiki, ki je govorila proti njima, sta ostrostrelca streljala. "Nizko levo … nizko desno …" je popravljal opazovalec in skozi daljnogled je bilo videti, kot da so preklemansko blizu, a malo močnejši veter, ki je konstantno spreminjal intenziteto, je očitno bil dovolj, da je kroglo usmeril nekaj metrov levo ali desno. Presenetljivo je, da ni bilo preklinjanja, sam bi v njihovih čevljih obupal že po desetih strelih in poklical letalstvo ali minometnike. "A sta zgrešila? … Ja … Ampak naloga je opravljena."

Kot so razložili, je na oddaljenem hribu nasprotnikov opazovalec, ki ga je bilo treba nevtralizirati, da se naše enote lahko umaknejo. In postalo je jasno, zakaj sta bila uspešna – ni živega človeka na Zemlji, ki bi mirno čakal na opazovalnici, če nekaj metrov okrog njega padajo naboji, pri tem pa se mu niti ne sanja, od kod prihajajo streli. Ve le to, da je zvok zamujal med tri in štiri sekunde med padlim nabojem in cevjo, ki ga je poslala čez. Ni blizu, a na odprtem hribu brez kritja … opazovalec gre v kritje in nevarnost je nevtralizirana.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

"Ti, a je normalno, da gori?"

Ameriški in slovenski minometniki so zagotavljali kritje in osvetljevali bojišče, ko je bilo to potrebno. In pogosto so si "dali duška," saj so poveljniki zahtevali njihovo podporo. Teren se osvetljuje s posebnimi svetilnimi minami, ki na določeni višini zagorijo in fosforjeva sredica zagotavlja sonce sredi noči. Ker so bile vaje, se je to počelo tudi pred mrakom, ena takšnih min pa je, kot veleva Murphyjev zakon, pristala na najbolj nedostopnem kraju in zanetila manjši požar. Tudi pilatus, ki se je na vse sile trudil uničiti leseno barako, je začel manjši požar in kmalu so bili na terenu trije požari – ko ima hudič mlade, jih ima veliko. "Po navadi tako ali tako ugasnejo sami, samo tokrat je pihal veter. A to ni takšen problem, saj imamo v pripravljenosti vedno prostovoljne gasilce." Pilatus je še vedno krožil, govoril, kje gori, požar pa je bil zdaj že lepo viden, nekaj minut kasneje pa je bilo slišati: "Vaja je prekinjena, gasilci gredo na teren." S protipožarnimi metlami so pri gašenju na težko dostopnem terenu pomagali tudi vojaki.

Vojska se je počasi premikala v dolino, mi smo obiskali minometnike baterije za ognjeno podporo, ki so po izkušnjah vedeli, da bo trajalo nekaj ur, da se zadeve umirijo, tako da so naredili tisto, kar vojaki (skoraj) najraje počnejo – odpirali so pakete s suho hrano in počivali, medtem ko so čakali na nova povelja. Ameriški vojaki, ki so bili nekaj metrov stran, so eden za drugim počasi zaspali v vozilih – pol ure spanja je boljše kot nič in po tem, ko nekajurno streljanje z minometi človeka dodobra pretrese in preveri, če so zalivke v zobeh stabilne, je kinkanje skoraj zagotovljeno.

Vaja Eagle Sokol 2021-5
Vaja Eagle Sokol 2021-5 FOTO: Miro Majcen

Na poti so bili novi gasilci, tudi vojska je bila pripravljena pomagati, saj je zagorelo na skoraj edinem območju znotraj vadišča, ki nima ceste. V tem času smo obiskali vojake, ki so se urili v najzahtevnejši obliki bojevanja – boj v naselju. Začeli so že zjutraj in so do popolnosti pripravljali scenarij, ki ga bodo morali ponoviti v nočnem času. Vse je potekalo brez težav, zvečer pa je bilo že malo drugače, saj so se zdaj morali gibati z nočnogledi, pri čemer je periferni vid izredno omejen.

"Kdo je stopil pred cev? Fantje, morate biti pazljivi, vedno imeti na dosegu kolega, ne stopati pred cev. Nikoli," je dejal nadzorni inštruktor Centra za usposabljanje, ki je spremljal enoto, in vajo so ponovili. Tokrat brez napak in zadovoljstvo je bilo očitno na obeh straneh – utrujeni vojaki pa so želeli končati.

"A gremo pogledat še požar?" je bilo naše vprašanje in zopet smo se vrnili na opazovalno točko. Tudi v nočnem času je bilo jasno videti, da oddaljeni hrib še vedno gori – a zdaj že precej manj. Dva manjša požara sta pogašena, vojska pa je še vedno čakala na zeleno luč za nadaljevanje usposabljanja. Ne glede na vse napake, izzive, želje in frustracije je bila rdeča nit celotne aktivnosti ena – varnost.

Kmalu po našem odhodu pa je zvok izstreljene mine 120-milimetrskega minometa dal vedeti, da je požar pogašen. Svetlobni blisk pa je zasijal samo še na nočnem nebu.

Koronavirus pasica nova
  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (95)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Claus
21. 03. 2021 10.15
Tako podli komentarji raznih pametnjakovičev so možni samo v Sloveniji. Vsi, ki samo pljuvate, si kaj preberite, da boste razumeli pomen vojske ali pa se raje ukvarjajte s kvačkanjem.
User1536496
21. 03. 2021 09.30
Vojska nima nobene avtoritete več, vsak lahko pljuva po njej, informacije o pomembnih vojaških zadevah so javne, razpusti te že to vojsko čimprej, ne rabimo je in ne zaslužimo si je
Borec21
21. 03. 2021 08.48
Mi rabimo izurjeno policijo vojske ne rabimo ko so nesreče so itak gasilci ki pomagajo
asdfghjklqwertz
21. 03. 2021 10.13
Vojska more biti. Ampak naša vojska je na koncu tako švohna, da se bo na koncu mogel spet sam zase boriti za svoje življenje, kot v drugi in prvi sv. vojni.
20. 03. 2021 21.42
Leta 1991 so se skrival po grmovju. Isto delajo zdaj. Pa ne vojaki, da ne bo pomote. Navadni skavti so.
20. 03. 2021 21.01
Hahaha pa še dušilec gor. Kaki kmetje.
20. 03. 2021 20.05
Toninovi skavti po zboru na Rožniku. S kmečko aviacijo pa naj raje škropijo polja bo več koristi.
felix59 drugič
20. 03. 2021 19.48
Potrata denarja brez primere in potrebe.
20. 03. 2021 19.30
Vizualno lepo izdelana predstavitev SV, vendar brez duše, teže, smisla ki naj bi jo imela SV.
20. 03. 2021 18.20
Ogromen štab obrambnega ministrstva v katerem ne vejo kdo je kdo. Imajo pa sindikat. (da dol padeš)Vse to je potrebno razpustiti in okrepiti civilno zaščito, ki bi operativno, z ustrezno kupljeno tehniko vsak dan sanirala plazove in hudournike, gradila mostove in povečevala kontrolirane izlivne rokave rek. Le to civilno zaščito, lahko imenujemo SLOVENSKA VOJSKA. Natu predlagajmo da bi imeli le ižinirske enote. Tehnika in stalno delo teh enot bo pozdravljena z aplavzom. Obenem mora Slovenija odprodati zarjavele RADARJE iz skladišč, Rolande, Falkon, Izraelske havbice, Rusko topnjačo. Role 2, Puške fm 2000, Kuger, Pilatuse je potrebno predelati v Letala za obrambo pred točo in podporo gasilcem….. IN SVET BO MNOGO LEPŠI, SLOVENSKI VOJAKI BODO IMELI BISTVENO VIŠJE PLAČE IN MI BUTALCI BOGATEJŠI.!
20. 03. 2021 20.37
Borec21
21. 03. 2021 08.50
Ti pa si se že razletel kaj nam koristijo neumne vaje na Počku ?
20. 03. 2021 18.13
Neverjetno zapravljanje denarja. Štab slovenske vojske je najmanj 10 krat prevelik.
spectator935
20. 03. 2021 18.10
Naj mi nekdo našteje 5 stvari, zakaj potrebujemvojsko, pa jih bom podprl. Do takrat pa so zame velika neumnost in zgube
vrzwta1
20. 03. 2021 17.12
Mmmmm je fina voda ki iz pocka, ki je vodonosno obmocje za vodarno malni, pritece iz pip postojncanov in pivcanov
qitq
20. 03. 2021 16.56
+10
Prijeten prispevek. Pa še ena prošnja: bi lahko prosim slovensko vojsko, ki po Javornikih med streljanji postavlja straže, zaprosili, da na stražarskih mestih pobere smeti za sabo? Hvala, lep pozdrav, Iztok, Postojna
Neutrino
20. 03. 2021 16.29
Poček je pač poligon ki omogoča samo vaje z orožjem kratkega dosega. Ko sem jaz tam vadil je bilo zanimivo, ker so pametni koordinatorji zaprli ves zračni prostor do 1300 metrov višine, ker smo streljali z dvainosemdesetkami z dodatnim polnjenjem. Prej bi mina zadela kakšnega divljega prašiča kot pa sklatila zelo redko vrsto slovenskega ptiča Pilatusa. Ampak ziher je ziher....
FamousFancyFukish
20. 03. 2021 15.43
minometnik? minomet Fazlič
StarWars
20. 03. 2021 15.39
Glede na ta presežek od članka, bi pričakoval, da bi novinarja omenila tudi, da se Poček nahaja na kraškem območju in nad vodnim zajetjem in da s trdimi kovinami, ki jih uporablja vojska pri svoji vadbi, že leta onesnažuje pitno vodo za Postojno in celotno okolico.
1model
20. 03. 2021 17.16
Vedno je bilo tam vadbišče in ne bluzi. Če ne bi bilo vojske tam ne bi imel za burek
StarWars
21. 03. 2021 15.34
Model, a zato, ker je vadbišče tam od 1970, mora biti še naprej? Nahaja se na kraškem območju in dokazano je, da onesnažuje pitno vodo. Kaj tebi ni jasno? Si sploh hodil v osnovno šolo, da razumeš, kaj to pomeni? To je snov od 5. razreda OŠ. Ma super bi bilo, da bi tebi dan za dnem rokali 500m od hiše in ti vlivali v pitno vodo težke kovine, ki bi jih potem pil ti in tvoja družina in gledal kako crkujete za rakom. Mimogrede, Postojna je v vseh teh letih dobila zelo malo od Počka. Do pred kratkim, se je vojska zelo izogibala izplačilu kakršnekoli odškodnine.
20. 03. 2021 14.59
Skrival so se 1991, skrival bi se zdaj.
kobajage
20. 03. 2021 16.17
Ali si bil zraven? Jaz sem bil in komaj čakal, da naletim na take gobezdače kot si ti. Veteran vojne za Slovenijo
Dark Knight
20. 03. 2021 14.46
Koliko pljuvanja SLO vojske v komentarjih s strani antislovenskih levičarjev.
Gutenberg
20. 03. 2021 20.40
Tako komentirajo priseljenci, ki so 91ega fasal ...
Reallife
20. 03. 2021 14.13
PILATUS JE PODPIRAL IZ ZRAKA 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 ...... Mater kr štuka je ratal 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Reallife
20. 03. 2021 14.12
To ni vojska.. To so postali ze eno leto..cerkveni skavti... A obuti so?