Fokus

Nekateri jim rečejo 'žličkarji', a so zaslužni za izjemne najdbe

Ljubljana, 15. 02. 2019 06.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min
Avtor
24UR Fokus
Komentarji
55

Zadnja leta so za arheologe v Ljubljani izjemno plodna. Zaradi gradenj in del na cestah smo dobili številne pomembne najdbe in posledično novo znanje o ljudeh, ki so živeli na tem območju pred nami. Poslednja v vrsti najdb, ki zadnje tedne – od objave v svetovnem National Geograficu – fascinira tudi svetovno javnost, je skrivnostna ženska, ki so jo našli v prav posebnem grobu pod današnjo Gosposvetsko cesto.

V grobu je bila tudi izjemna modra posoda, ki prav tako žanje pozornost svetovne javnosti.

O teh odkritjih se je za jutrišnji 24UR Fokus z arheologi pogovarjala Maja Sodja. Raziskovanje Emone – rimske naselbine s približno 3000 prebivalci – je staro. Vemo, da so jo gradili vojaki, da je bilo mesto ustanovljeno zaradi pomembne strateške lege. Da so v njem živeli trgovci, obrtniki in zemljiški posestniki ... In ker so do danes odkrili že več kot 3000 emonskih grobov, je le vprašanje, kaj vse se še skriva pod ljubljanskimi cestami.

Raziskovanje Emone je staro.
Raziskovanje Emone je staro. FOTO: POP TV

Da se pod Gosposvetsko cesto skriva nekaj zanimivega, so arheologi vedeli že prej, saj sta o najdbah ostankov rimske nekropole na tem območju že v 17. stoletju poročala duhovnik in zgodovinar Janez Ludvik Schönleben in njegov sodobnik Janez Vajkard Valvasor. Martin Horvat se spominja, kako zahtevno je bilo zaradi pomembnosti lokacije delo na Gosposvetski: "Tukaj je izjemna koncentracija kamnitih sarkofagov, in če si predstavljate, da je treba vsak sarkofag očistiti, dokumentirati, v bistvu raziskati na terenu, potem pa dvigniti nepoškodovanega, ga pripeljati drugam, potem si lahko predstavljate, kako to delo poteka, ob tem, da je bil en vozni pas v času izkopavanj v uporabi. Tu smo izkopavali, dvigovali sarkofage, mestni avtobusi so vozili pol metra od naših glav. Zahteven teren je bil to."

Pod Gosposvetsko cesto se skriva marsikaj zanimivega.
Pod Gosposvetsko cesto se skriva marsikaj zanimivega. FOTO: Damjan Žibert

Zaradi arheoloških izkopavanj imajo največ sivih las zasebni investitorji, ki po zakonu tudi plačajo izkop. Ker se zaradi morebitnih najdb gradbena dela lahko časovno zamaknejo, zavlečejo, gredo marsikateremu vlagatelju pošteno na živce. Kot tudi vsem tistim, ki se nanje jezijo zaradi zaprtih cest, prepočasne gradnje parkirišč in podobo. A dejstvo je, da to delo šteje in da ta odkritja bogatijo znanje vseh nas. "Tukaj dokumentiramo našo dediščino, našo skupno dediščino, ki bi bila brez teh raziskav uničena," pravi Horvat.

Z novimi informacijami lahko vsem nam pojasnijo, kaj se je nekoč dogajalo pod pločniki, po katerih hodimo, pod cestami, po katerih se vozimo. Da bi razumeli zgodovino, kako so živeli naši predniki in mesta pred Ljubljano, kot jo poznamo danes. K sreči vse več ljudi razume, podpira in ceni arheološka dela. Celotna zgodba o skrivnostni ženski in slavni modri posodi pa jutri, v soboto, v 24UR Fokus v oddaji 24UR.

Celoten prispevek najdete na VOYO.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (55)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Transformerji
24. 03. 2019 14.48
-4
Priznam, da me to ravno ne zanima. Ko bom imel polno rit vsega, me pa verjetno bo. Takrat bom obiskoval tudi opero in balet, če bom imel čas, pa še neumne gledališke predstave.
giiinem
16. 02. 2019 21.04
-6
Jaz sem najdel skoljke v kamnu.Skorej sem naredil najvecjo napako v zivlenju in poklical zlickarje.
krnekilojz
15. 02. 2019 15.20
-16
reče se jim ščetkarji ne pa žličkarji vi polnovinarski pajaci!
giiinem
16. 02. 2019 21.02
+6
martinov
15. 02. 2019 12.58
-13
Za leto ali dve znajo zakomplicirati vse gradnje, ker uporabljajo samo žličke in metlice! Zanamci bodo kopali z multi bagerji in se sprenevedali, da nismo hoteli ali želeli živeti v svojem času !!
JohannDoe
15. 02. 2019 10.42
+7
Ostanek socialistične miselnosti in pol stoletja maloumnega komunizma je, da so arheološki ostanki brez vrednosti in itak spomeniki nekih tlačiteljev takih in onakih, zato je treba vse uničiti in na njihovem mestu zgraditi asfaltirano parkirišče ali pločnik. Lahko pelješ nekega proletarca v muzej na ekskurzijo, pa bo še vedno proletarec.
Primula1
15. 02. 2019 11.27
+22
Te ceste so bile tlakovale preko rimskih ostankov že za časa Prešerna, preden je sploh dišalo po komunizmu, če še ne veš
krnekilojz
15. 02. 2019 15.21
+11
spet en samo laja v prazno a ne pozna niti sedanje ureditve kaj šele socializem ali komunizem.
vectra c
15. 02. 2019 10.36
-45
Zaradi teh žličkarjev se je marsikje ustavil napredek. Na žalost. Najdejo pasjo kost pa traja da raziščejo od kje je bil ta cucek. Čas pa gre
gz9999
15. 02. 2019 11.03
+45
Napredek se je ustavil zaradi takih, kot si ti. In to tisti mentalni.
debelaberta
15. 02. 2019 10.10
+28
superca, upam na zanimiv prispevek :)
Julijann
15. 02. 2019 10.02
+27
Zanimivo, kajti sama uporabljam ta izraz "žličkarji" za upravljavca regionalne ceste ...cesta vsa luknjasta, vegasta ...potem pa le kdaj opaziš tu in tam kakšno žličko asfalta na novo, ki je tako "strokovno" dodan, da se čez nekaj dni že zlušči ven iz luknje ...kar se pa tiče arheologov ... to je lep poklic, delo, ki nam predstavlja na osnovi najdenega, kako so živeli pred nami ...
mojcd
15. 02. 2019 09.43
-12
Poznam minerja, ki je delal za SCT trase naših AC. Po miniranju je bilo več kot 50% da so našli ostanke iz zgodovine. Zato so minirali tako dolgo da je bil prah....drugače še danes ne bi imeli cest.
JohannDoe
15. 02. 2019 10.25
+5
Mene samo čudi kako, da imajo lahko Avstrijci, Italijani, Grki in Hrvati sploh kako cesto, glede na to da imajo kar precej ostankov in dediščine za pokazat.
gz9999
15. 02. 2019 10.30
+11
JohannDoe, pusti primitivce, nimam smisla razpredat...
JohannDoe
15. 02. 2019 10.48
+9
Ja kaj pa je hard-core proletarski ali isis-like odnos do kulturne dediščine drugega kot kulturna primitivnost...
mojcd
15. 02. 2019 09.41
+15
Če najdeš nekaj zgodovine na svojem posestvu si dolžan to prijaviti. Dolžan si plačati CELOTEN izkop in delo, ob enem pa to ni tvoja lastnina????? Kdo bo ob tem takem kaj sploh prijavil, štemarico in v prah!
gz9999
15. 02. 2019 10.23
+15
Jasno, da ni tvoja lastnina. Kaj si pa k temu pripomogel, saj je to delo neke pretekle kulture ali civilizacije??? Kulturno in zgodovinsko ozaveščenim ljudem je jasno, da mora to biti javna lastnina. Tvoj post pa meji na primitivnost islamske države - oni so trgovali in uničevali arheološke najdbe.
JohannDoe
15. 02. 2019 10.27
+20
Al prijaviš al ne je na koncu tvoja izbira, sam s to štemarco in v prah pa definitivno pokažeš kam sodiš na družbeno-kulturni lestvici.
SenecaLucius
15. 02. 2019 10.30
+14
gz9999, ne dojemaš, mojcd se pritožuje, da plačaš za odkop nečesa, kar ni tvoje? Odkopavanje naj plača tisti, ki bo potem to tržil v muzejih ali kjerkoli že!
gz9999
15. 02. 2019 10.40
+7
@SenecaLucius, če bi bilo res, da mora lastnik posestva plačati izkop sam, čemur ne verjamem, saj bi bil to absurd, bi se z njim delno strinjal. Se je pa moj komentar nanašal na to, kdo naj si lasti izkopanino in na "štemarco in v prah".
Novi uporabnik
15. 02. 2019 11.50
+7
Tu se strinjam da je zakonodaja malo nepravična. Sploh za fizične osebe je to kar predrago. Ravno zato se zakonodaja krši, mi pa izgubimo našo edinstveno dediščino.
SenecaLucius
15. 02. 2019 12.19
+6
gz9999,preberi članek še enkrat, izrecno piše, da imajo zaradi arheoloških izkopavanj največ sivih las zasebni investitorji, ki po zakonu tudi plačajo izkop, jaz pa to vem tudi že od prej in lahko potrdim, da te neumnosti res držijo!
SlabaGuma
15. 02. 2019 17.08
to da plačaš sam ni čisto res. Će gre za gradnjo stanovanjske stavbe to plača država, če gre za hradnjo prve stanovanjske stavbe, v kolikor gre pa za podjetje pa je res , da plača podjetje, tudi če si gradiš 2 3 hišo plačaš sam. Je pa tudi res da se marsikdo odloči, da bo rajši plačal sam, saj preden država da denar od sebe traja in traja, delo pa ne bo nihče opravil če ne dobi plačano.
pepe007
15. 02. 2019 09.35
+25
Izkopavanja bogatijo našo skupno kulturno dediščino. S tem se popolnoma strinjam. Ni pa mi jasno, zakaj stroške nosi zasebni investitor. To pa je v nasprotju s prvim delom. Smiselno bi bilo, če bi rezultati ostali investitorju, ki jih potem denimo lahko proda najboljšemu ponudniku ali pa zastonj da v javno dobro. Kakor pač želi.
JohannDoe
15. 02. 2019 10.33
+4
Karšen odnos države, tak ljudi. Ali kakršen odnos ljudi, tak tudi države. Vsi vemo, da je dediščina nekaj, kar viša našo vrednost in na direkten in indirekten potencialno izboljšuje našo kvaliteto bivanja, samo nobeden ne bi mrdnil za to, da jo imamo in vsi vidijo samo stroške. Seveda da so brez vizije in ustreznega vlaganja to kvečjemu stroški in ovira do nove garaže ali alfaltiranega pločnika. Se strinjam, da mi država morala imeti kao boljšo vizijo na to temo.
proofreader
15. 02. 2019 09.03
+0
Zakon je jasen. Oviranje pogreba in skrunitev groba 312. člen (2) Enako se kaznuje, kdor neupravičeno prekoplje ali razdre grob ali kakšen drug kraj, na katerem so pokopani umrli, ali ga sicer hudo oskruni. (3) Če dejanja iz prejšnjih odstavkov storita dve ali več oseb ali če sta bila oskrunjena dva ali več grobov, se kaznujeta z zaporom do treh let.
detect
15. 02. 2019 09.10
+5
Novi uporabnik
15. 02. 2019 11.52
+2
Arheologi izkopljejo pokope, ki bi bili tako ali tako uničeni zaradi gradnje.
gasper111
15. 02. 2019 09.02
-18
Verjamem, da je za arheologe in za ljudi, ki jih to zanima zanimivo. Meni in verjetno tudi večini ostalim, ki smo se morali zaradi zaprtja Gosposvetske ulice vsakodnevno voziti in čakati v dolgih kolonah na obvodnih cestah pa precej manj. Pa nič ne rečem, in tudi podpiram take projekte, ampak če zaprejo neko cesto zaradi arheoloških izkopavanj naj potem s slednjimi vsaj pohitijo ne pa, da je cesta zaprta oni pa afne guncajo. Povem iz prve roke, ker sem prevečkrat videl kaj se je na Gosposvetski dogajalo - cesta zaprta študentarija se je pa zafrkavala.
undisputed
15. 02. 2019 09.36
+28
Izkopavat arheoloska najdisca, predmete ni enako kot prekopavat vrt, kjer tolces kamor ti pase in mocno kakor ti pase. Zakopani predmeti so stari vec 100 let, so krhki, lomljivi in je treba delati pazljivo in previdno. Saj ne zelite da recimo pridete h zdravniku in vam zabije injekcijo na polno in na blef po domače povedano. Brez arheoloških izkopavanj danes nebi imeli zgodovine, civilizavije nebi napredovale, se razvijale, ce vam je pa problem kolona pa uporabljajte javni prevoz oz sredstvo katero so uporabljali tudi emonci... NOGE!!! ne pa za obisk trgovine službe fitnesa ki je 300 metrov stran prizigat avto... kot bi rekel tisti ki je spletni hit trenutno: vezbajte p.... vam materina
zvon3
15. 02. 2019 08.55
-3
Eni jim rečemo tudi krampeci pa lopatike.
Primula1
15. 02. 2019 08.49
-10
Žličkarji jim rečejo tisti, ki jih moti bralna značka, kdo je to, pa vemo.
Samo?lovek
15. 02. 2019 08.24
+29
Zakaj nekateri komentatorji takšne bedarije pišete po spletu? A ni niti kančak sramu pred samim seboj v zavedanju, da ste napisal kaj zlobnega na internet, četudi skriti izza vzdevka? Poskusite se malce oceniti v smislu: "Kakšne bedarije pišem in zakaj?"
Mirjiam90
15. 02. 2019 08.19
-9
Če hočeš uničit soseda, ki gradi ali onemogočit projekt samo staro kost vržeš in pokličeš ŽLIČKARJE..to so pravi MRHOVINARJI.
Mirjiam90
15. 02. 2019 08.20
-7
Pa še kak razbit star TEGLC..?? pa si ga uniču..
gz9999
15. 02. 2019 10.25
+9
Novi uporabnik
15. 02. 2019 11.55
+1
Joj no sej nočejo nič slabega. Stvar je samo v tem da če gradiš čez ostaline, je to za vedno izgubljena dediščina.
Frzenk
15. 02. 2019 08.03
+10
res je, izvajajo legalno krajo ko gre za zasebnega investitorja, tudi sam sem moral plačati 800e, da so mi ruval po parceli, najdl itak niso nič.......
SenecaLucius
15. 02. 2019 09.49
+9
Moje sožalje, komunistična doktrina je še kako močno zažrta v naši miselnosti in v zakonih. Po vsej logiki bi ti morala država plačati za motenje tvoje posesti in za zamudo pri gradnji. Pa da se razumemo, prav je , da so iskali arheološke ostanke, ni pa prav, da za tvoj denar!
Frzenk
15. 02. 2019 10.06
+8
seveda je prav, da raziskujejo....brez tega soglasja nisem mogel graditi in se mi je gradnja zamaknila za skoraj eno leto, ker sem čakal na njihove papirje, žalostno je to, da moraš plačati sam, sej država da, neko subvencijo ampak, če bi njih čakal še danes nebi mel zgrajene bajte....
JohannDoe
15. 02. 2019 10.37
+2
Eh, to je že napredna konunistična doktrina, kar opisuješ. Navadna komunistična doktrina je, da je vse brez vrednosti in itak spomenik nekim tlačiteljem in je treba vse uničit in pozidat s parkirišči.
AlexReal
15. 02. 2019 07.57
+43
"Zaradi arheoloških izkopavanj imajo največ sivih las zasebni investitorji, ki po zakonu tudi plačajo izkop." Ravno to je največji nesmisel, ki prinaša več katastrofalnih posledic. Če so odkritja državnega pomena, mora za to poskrbeti država sama in s tem poravnavati vse stroške, ki nastajajo s takimi deli. V nasprotnem primeru se lahko dogaja, da investitor raje "ne najde" takih ostalin in te potencialne najdbe prekrijejeo novi objekti.
proofreader
15. 02. 2019 08.00
+3
Točno to so naredili, ko so gradili stavbe v tem delu Ljubljane. Videli, da so ostanki grobov in jim pustili večni mir. Sedaj pa jih ropajo in razkazujejo naokoli.
SenecaLucius
15. 02. 2019 09.13
+17
Res ne razumem, kako se lahko velja tako neumen zakon. Če je zemlja moja je bolj logično, da ne samo, da se izkopava na državne stroške, temveč, da mi država poleg tega še plača odškodnino za zamudo pri gradnji! In kot so že nekateri navedli, prav zaradi tega nesmiselnega zakona se uniči ogromno kulturne dediščine, namesto, da bi jo ščitili!
proofreader
15. 02. 2019 07.56
-11
Ogabno, da se hvalijo s stvarmi, ki so jih ukradli iz tujih grobov. To je potrebno ostro kaznovati.
Novi uporabnik
15. 02. 2019 12.02
+2
Tukej je lahko moralna debata glede tega. Zdej na splošno pri nas izkopavamo večinoma grobove ki bi bili zaradi gradnje uničeni. Je pa tukaj res prostor za moralno debato glede tega če bi bilo bolj prav grobove pustiti ali ne.