Fokus

'Skrajne politike se vse bolj selijo v politični mainstream'

Ljubljana, 13. 12. 2020 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min

Že nekaj časa so neonacizem, neofašizem, rasizem, nestrpnost, skrajno desna gibanja in desni ekstremizem v porastu. Populistična, radikalna, neonacistična in neofašistična gibanja in stranke se znova dvigajo na površje – spirala sovraštva, ki se nevarno razrašča. In zdi se, da so te teme iz dneva v dan aktualnejše in bolj pereče.

Razlogov, zakaj so takšna gibanja v porastu, je več, pojasnjuje strokovnjak za nacionalno varnost Iztok Prezelj s Katedre za obramboslovje Fakultete za družbene vede. "V prvo vrsto bi postavil slabšanje ekonomsko-socialne situacije v celotni Evropi. Tudi ideja globalizacije, ideja evropskega povezovanja je v krizi. In še koronakriza. V tej zelo zapleteni situaciji, ko politiki že več let ne morejo najti neke ustrezne rešitve, ki bi jasno peljala vsako družbo na bolje, so seveda zelo privlačne enostavne rešitve, formule, ki zelo jasno določijo krivca, zelo jasno povejo, kaj je s krivcem treba narediti," razlaga. Ta oblika radikalizacije v Evropi "tako ne prihaja od zunaj, kot recimo islamistična radikalizacija, ampak prihaja od znotraj, vedno pod to avreolo, da branimo svoje hiše in ognjišča pred nekom od zunaj," pojasnjuje Prezelj.

Če je zaradi grozljive izkušnje druge svetovne vojne po letu 1945 obstajal vsesvetovni antifašistični konsenz, se je v 90. letih prejšnjega stoletja to spremenilo, za 24UR Fokus pripoveduje Matthew Feldman, direktor Centra za analizo skrajne desnice. "Če ne obstaja nič, kar bi ga nadomestilo, in fašizem postane samo še ena od številnih političnih izbir, potem je vprašanje bolj o tem, ali smo obsojeni na ponovitev zgodovine." Opozarja, da nekdaj konservativne stranke in gibanja vse bolj prevzemajo skrajno desna stališča. Populistični, desničarski politiki so zaradi preprostih rešitev, ki jih ponujajo, vse bolj priljubljeni, skrajna desnica vse močnejša. S tem pa se te skrajne politike vse bolj selijo v družbeno sredino, politični 'mainstream'.

Za 24UR Fokus je spregovoril tudi Jan Op Gen Oorth iz Europola. Kot opažajo pri Evropskem policijskem uradu, ideologija desničarskih skrajnežev za razliko od islamskega radikalizma nikakor ni enotna. "Edini skupni vidik je ta, da desni skrajneži ne spoštujejo manjšin in raznolikosti. To pomeni, da lahko imate skrajno desne skupine, ki so proti migrantom. Lahko imate skrajno desne skupine, ki so proti feminizmu, ali skupine, ki so proti pravicam istospolnih. To je precej raznoliko. Edini vidik, o katerem se strinjajo, je ta, da obstaja grožnja za belo raso." In še: "Če se spominjate, je bil na Norveškem leta 2011 teroristični napad, in to je spremenilo pravila igre. Napadalec je bil 'osamljen volk', ni bil član neke celice. In ti 'osamljeni volkovi' vedno predstavljajo težavo za obveščevalne službe in organe pregona, da jih najdejo, ker ne sodelujejo z drugimi, ampak se radikalizirajo svojih dnevnih sobah. Leta 2011 je izvedel torej ta teroristični napad na Norveškem in pustil manifest, v katerem je pojasnil, zakaj je to storil. Ta manifest še vedno navdihuje skrajno desne skupine. Če pomislite na teroristični napad v Christchurchu na Novi Zelandiji lani ta Avstralec, ki je ubil približno 50 ljudi, je rekel, da ga je navdihnil napad na Norveškem. In tudi on je pustil manifest. Potem smo imeli dva napada v ZDA, enega v El Pasu v supermarketu ... In tudi tam so se napadalci sklicevali na Chirstchurch in na napad na Norveškem. En skrajnež je napadel v Nemčiji /.../, tudi on je pustil manifest. Torej so vsi povezani; sicer so osamljeni igralci, toda so povezani."

Lani so članice Evropske unije sicer poročale o šestih izvedenih, neuspešnih ali onemogočenih terorističnih napadih desničarskih skrajnežev: o enem v Litvi, enem na Poljskem ter štirih v Združenem kraljestvu. Precej pogostejši so, pojasnjujejo pri Europolu, posamezni incidenti, napadi skrajno desnih skupin ali posameznikov – denimo v Franciji, Nemčiji, Italiji, na Irskem, Danskem ...

7. oktobra je po maratonskem sodnem procesu sodišče v Atenah razsodilo: skrajno desna neonacistična Zlata zora – še pred leti tretja največja grška stranka – je kriminalna organizacija. Obsodili so 65 njenih pripadnikov, ustanovitelja in vodjo stranke Nikolasa Mihaloljakosa pa na 13 let zapora. Novinarka Katja Lihtenvalner, s katero se je Miha Drozg pogovarjal, ko se je končal sodni proces, in ki o dogajanju iz Grčije poroča že deseto leto, pravi, da to še zdaleč ne pomeni, da so grški skrajni desnici zdaj šteti dnevi. "Kar se tiče skrajnih desničarskih ekstremističnih skupin, te v Grčiji obstajajo in bodo seveda tudi dalje obstajale. Specifičnost Zlate zore je bila ravno njena nacistična struktura, njena formacija." Ampak še vedno, tudi zdaj, tudi v formalni politiki skrajni ekstremisti obstajajo. "In ne samo to so tudi  v parlamentu." Zlati zori, ustanovljeni leta 1985, je vrata v grški parlament na široko odprla finančna in dolžniška kriza. Prvič so se v parlament z izkoriščanjem visoke brezposelnosti in napovedanih finančnih ukrepov ter na krilih naraščajočega rasizma prebili leta 2012. In tam ostali sedem let. Javno so poveličevali nacizem in Adolfa Hitlerja. Imeli so tiho zaslombo v policiji, vojski, medijih. Pripadniki stranke so serijsko obračunavali z begunci, migranti, pripadniki skupnosti LGBTIQ+, političnimi nasprotniki, aktivisti. Kaj nas lahko nauči grški primer – tudi o tem v Fokusu.

Februarja letos so v racijah po vsej Nemčiji aretirali 12 domnevnih desničarskih skrajnežev, osumljenih načrtovanja terorističnih napadov na politike, prosilce za azil in muslimane. Domnevno so ustanovili desničarsko teroristično organizacijo s ciljem destabilizirati in naposled strmoglaviti nemški demokratični red. Goreče podpornike neonacizma so po obsežni preiskavi odkrili med policisti, tudi pripadniki elitne enote nemške vojske, imenovane KSK. Problem s skrajnimi desničarskimi gibanji, organizacijami in posamezniki v Nemčiji nikakor ni od včeraj, za 24UR Fokus pojasnjuje novinar časnika Der Spiegel Martin Knobbe. "Obstajajo številne skupine, ki se pripravljajo na dan X, kot ga imenujejo, ko naj bi se nekaj zgodilo, apokalipsa. Ugotovili smo, da obstajajo številne klepetalnice, v katerih o tem razpravljajo. Hkrati pa imamo tudi povezavo med skeptiki, ki nasprotujejo ukrepom za zajezitev novega koronavirusa, in skrajnimi desničarji. Povezujejo se. To je nova platforma za skrajno desne skupine, da širijo svojo propagando in najdejo nove privržence." Vse do 20 odstotkov Nemcev naj bi podpiralo skrajno desne politike, pojasnjuje Knobbe. Zato ne preseneča priljubljenost skrajno desne populistične stranke Alternativa za Nemčijo – njen vzpon se je začel ob begunski krizi 2015.

Podpihovanja sovraštva in nestrpnosti je veliko. Kako je torej s tem po Evropi? Zakaj porast in kako? O nevarnosti netenja nestrpnosti, sovraštva in skrajno desnih gibanjih še podrobneje v Fokusu. Tudi o razmerah v Sloveniji in o širšem družbenem in političnem kontekstu, kontekstu nestrpnosti in sovražnosti, o katerem je treba govoriti.

Celoten prispevek si lahko ogledate na Voyo.

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (748)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

serumresnice
02. 01. 2021 11.09
-2
Če poslušate Grimsa in njemu podobne v parlamentu, potem veste kam drvi Slovenija.
pravica5
23. 12. 2020 14.23
+3
Hitler je bil zaprisežen levičar
niktalop
13. 12. 2020 21.35
+11
Že nekaj časa so neonacizem, neofašizem, rasizem, nestrpnost, skrajno desna gibanja in desni ekstremizem v porastu. Pogledal sem prispevek in ugotovil da lefističnega ekstremizma ni, da muslimanskega ekstremizma ni, da anarholiberalnega ekstremizma ni, da črnskega rasističnega ekstremizma ni. Očitno obstaja samo desni nacionalistično-rasistični ekstremizem, ki pa je dobil zagon po tem ko so se začeli pojavljati drugi ekstremizmi ki ''NE obstajajo''. Kaj ni naloga novinarjev da poročajo objektivno ?
Ici
13. 12. 2020 21.40
+8
V Sloveniji že dolgo ne več. Pomembna je le politična opredelitev. Pa diskreditacija in rumeni tisk. V glavnem se vzdržuje negativno energijo.
toti mišek
13. 12. 2020 21.08
+5
Najbolj radikalne stranke so trenutno v Sloveniji leve stranke!! Te stranke organizirajo kolesarske mitinge in podpirajo ilegalce!! Če imaš rad svojo domovino in to poveš na glas si za levo opcijo extremist ali fa šist!!
Ici
13. 12. 2020 21.36
+2
Levica mora biti ekstremna, ker sicer s svojimi zgodovinskimi zablodami ne preživi.
ZIPPO
13. 12. 2020 20.50
+6
V tej naši mali in lepi Sloveniji NI prostora za neonaciste in fašiste, odstranit jih je treba iz trenutne vlade kjer so in ulic. Ni večje sramote da po dolgem obdobju lezejo iz svojih lukenj.
niktalop
13. 12. 2020 21.37
+6
Se strinjam, ampak je potrebno odstraniti zakrinkane anarholefiste, ki so poleg tega da sovražijo vse ki ne mislijo kot oni, tudi zelo podvrženi uničevanju tujega premoženja.
Domen Strmsek
14. 12. 2020 10.03
+1
zgodovina kaže da če bolj boriš proti eni stranki bolj se ti to maščuje
gara?86
14. 12. 2020 11.42
+2
ja leto 1946 ni tako dolgo nazaj ko ste jih "odstranjevali"
SDS_je_poden
13. 12. 2020 20.38
+10
Sprašujem se, kako lahko človek postane zagovornik nacizma ali fašizma?! Zdej ali tak človek nima pojma o zgodovini in kaj sta ti dve ideologiji povzročili v polpretekli zgodovini. Kdor koli od teh ljudi misli, da bi bili oni sami danes živi, če bi nacizem zmagal med WWII, se hudo moti. Verjetno bi že njegovi stari starši zapustili ta svet skozi kakšen dimnik. Slovani so bili nižja rasa za nacije. Verjetno pa je skupni imenovalec vseh teh ekstremni gibanj strah. Strah pred izgubo nečesa.
ArseneLupin
13. 12. 2020 21.32
-1
Morda pa ni, ampak ga tako le označijo ! In kot drugo, če sedaj rečešl, da si porti migracijam, še posebno nelegalnim, in takim, ki spreminjajo narodovo kulturo in vrednote, si pri levih že ekstremist. Če pa rečeš, da imajo na petkovih demonstracijah tudi antifo - zakrinkano in nasilno pa pravijo, da nimaš pojma!
Zdravko Lajh 1
15. 12. 2020 12.37
+1
Tvoj - izem je po svetu pobil vsaj 100 milijonov ljudi, s čimer je daleč na 1. mestu, sledita mu nacizem in fašizem..
štajerc9
13. 12. 2020 20.37
+8
Nobena skrajnost ni dobra
SDS_je_poden
13. 12. 2020 20.39
+7
gara?86
13. 12. 2020 20.19
-12
Še en novinarski zmazek iz marksistične tv
SDS_je_poden
13. 12. 2020 20.22
+9
Ja, ja, na nori24 so najboljši, tam vsi sinhrono lezejo v anus Jajotu.
Ici
13. 12. 2020 21.38
+0
Vidim, da redno spremljaš dogajanje na Nova24, da točno veš, kaj tam pišejoin govorijo. Očitno so ti hudo zanimivi, da to počneš.
Zdravko Lajh 1
15. 12. 2020 12.39
+1
Ja, pa še Karl Marx se v grobu obrača, ker si je zadeve drugače zamišljal.
SDS_je_poden
13. 12. 2020 20.17
+8
Rešitev teh vzponov je odločno preganjanje s strani oblasti. Smo demokratična država, članica EU i v takih državah ni prostora za nacije.
SDS_je_poden
13. 12. 2020 20.21
+7
Seveda pa ne pričakujem od te zblojene, faši vlade, da bi to počela, niti tega ne zmore, ker je njena bit prepredena z fašizmom. DOL Z VLADO!
ssbobo
13. 12. 2020 20.09
+2
Kwa.... pravjo če te skrbi za dom, družino oz domače ognjišče...... ter ne podpiraš multikulti scene pa mavričarje ..... si pa nacist...... keri nacistični telebani
SDS_je_poden
13. 12. 2020 20.16
+8
Domače ognjišče? A vi nimate štedilnika? Živiš še v srednjem veku?
SDS_je_poden
13. 12. 2020 20.20
+6
Pa sploh ni poanta, da podpiraš multikulti in mavričarje. Dovolj je že, da ne širiš sovraštva do drugačnih. Kje točno se ustavi to sovraštvo?
Zdravko Lajh 1
15. 12. 2020 12.41
Zakaj ga pa potem ti širiš? A si se kdaj vprašal? A si kdaj prebral svoje bluzarije?
anakondabox
23. 02. 2021 12.15
@Sjp Sovraštvo se ustavi z Demokracijo, ki žalibog postaja vse bolj starikava in uboga. Demokracija je po mojem mišljenju ideal, ki ga še nismo uspeli doseči. Mogoče v daljni prihodnosti, kje na Marsu? Kdo bi vedel! Še definicija: po mojem osebnem mnenju je udejanjena (ne zgolj besedna) demokracija, da pustiš drugemu svobodo razmišljanja in drugačnost ali z drugimi besedami: "pusti drugemu (brez žaljenja) biti drug in drugačen od tebe." #etika
Recenzor
13. 12. 2020 20.05
-1
Levo skrajništvo ni nič boljše - če ne še slabše. Nacionalizem se prizadeva svaj za svoj narod, komunizem pa za internacionalo in migrante
samuray1
13. 12. 2020 20.11
+8
Lažeš in v osnovi se sprenevedaš. Razen če misliš da v Angliji,Franciji,Nemčiji,ZDA v ladajo komunisti že od 45 leta.
provni
13. 12. 2020 19.59
+12
Predlagam ekstremno desničarski Vladi princa teme reči ne.
Zevs
13. 12. 2020 19.45
+1
Le zagovarjate migrante jaz bi jih naselil v Murgle pa da vas vidimo
nekdonekje
13. 12. 2020 21.12
+3
O kakšnih migrantih je govora, podpihovalc mutivodić?
sky100
13. 12. 2020 19.37
-5
Nič boljši od desnega ekstremizma, ni levi ekstremizem.
provni
13. 12. 2020 19.13
+24
Vstop prebežnikom v EU je treba omejiti, ker je že nevarnost za evropsko kulturo, ki ne more prenesti tako visokega odstotka migrantov. Vsekakor pa nisem za ekstremno desničarsko temno Vlado.
poneumljanje
13. 12. 2020 19.48
+12
mosqito
13. 12. 2020 19.50
-17
Pojdi iz Slovenije,če ti tu ne paše.... še prej pa ti dam za pivo 🏃🏃🏃🏃
poneumljanje
13. 12. 2020 19.55
+17
Moskito-komar, stonicni plačanec , a se ti je stonicna marela pokvarila ? Za pivo ne moreš dat, ker forintov ne sprejemejo !
ssbobo
13. 12. 2020 20.11
-3
SDS_je_poden
13. 12. 2020 20.18
+10
Komarči, a se spet pomembnega delaš? Se imaš za večvrednega?
Kollerik
13. 12. 2020 19.07
+13
Tako ti je to, če v EU večinsko vlada EPP, oziroma desničarska ljudska stranka. Zato tudi nočejo kaznovat raznih orbanov, saj le ti predstavljajo skrajno krilo, ki je vendarle njihovo, iz EPP. Celo nasprotno, namesto kazni za avtokrate tipa orban in oni poljak, naš kekec in še kdo, jim za nagrado pošiljajo še milijone. Toliko o EU danes!
BenQurer24
13. 12. 2020 19.05
-2
anakondabox
13. 12. 2020 18.59
+5
Iz ene skrajnosti, v drugo. Nič dobrega se nam ne obeta. #kaos
glavni Baja
13. 12. 2020 17.54
+0
eee evo vam zdej časa velika EU, dobili ste kar ste želeli, zahvala gre veliki voditeljici 🐷. Kar se tiče tega s.a.ja, bo dost trpel oz. bo vse na njihovem hrbtu narod/u iz regiona .
alibaba 07
13. 12. 2020 19.12
+0
glavni Baja
13. 12. 2020 19.25
+1
Lektor Jure T.
13. 12. 2020 17.02
+18
Dejstvo je da je vsiljevanje migrantov in sprejemanje drugacnih diktatorstvo saj ljudje o tem ne odlocamo niti malo..v strahu pred javnim lincem smo postali ujetniki levega ekstremizma. Redko kdo si se danes upa v javnosti povedat da dva ockata z otrokom ni normalna druzina. Samo poglejte fuzbal v angliji, kotne zastavice in kapetanski trakovi v barvah macrice..mislite da si upa kateri kapetan zavrniti mavricasti trak? Ne, ker bi bil takoj javno obsojen in kaznovan..in to je zame vrsta diktatorstva!
mosqito
13. 12. 2020 17.37
+2
ivan z Doba
13. 12. 2020 17.55
+8
@drekokracija, Kar se tiče beguncev-katolibani bi danes Jožefa in Marijo pretepli. Radi skrivate istospolna nagnjenja- mačizem po desnuharsko. Kupujete pa rebraste kondome.#jozsefnidedecjepagey