Gospodarstvo

Inšpektorat poziva k previdnosti pri najemu kreditov na nebančnem trgu

Ljubljana, 05. 11. 2019 13.11 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Tržni inšpektorat je po uveljavitvi novih pogojev pri najemu bančnih posojil potrošnike opozoril, naj bodo pri najemu kreditov na nebančnem trgu previdni. "Zaostreni pogoji ne veljajo za nebančne kreditodajalce, zaradi česar je moč pričakovati preliv povpraševanja na ta ne povsem transparenten trg," so ugotovili.

"Pri tovrstnih kreditodajalcih so potrošniki izpostavljeni večjim tveganjem in drugačnim pravilom izterjave. Nikakor pa naj se za najem kreditov potrošniki ne odločajo pri ponudnikih, ki nimajo ustreznega dovoljenja za opravljanje dejavnosti potrošniškega kreditiranja. Slednjega ponudniki izkazujejo z na vidnem mestu objavljeno nalepko ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo," so izpostavili na tržnem inšpektoratu.

Kot so še opozorili, je treba oglasna sporočila kreditodajalcev presojati zelo kritično ter pred sklenitvijo pogodbe temeljito prebrati vso dokumentacijo. Če obstojijo nejasnosti, je treba zahtevati dodatna pojasnila. Pred sklenitvijo pogodbe pa je treba natančno vedeti, koliko denarja bomo dobili, kolikšen bo mesečni obrok, koliko bomo odšteli za stroške in kakšne so ostale lastnosti kredita, kot so denimo obresti in odlog plačila.

Tveganja, povezana predvsem s potrošniškim kreditiranjem prebivalstva, se povečujejo.
Tveganja, povezana predvsem s potrošniškim kreditiranjem prebivalstva, se povečujejo. FOTO: Shutterstock

Spomnili so, da zakon o potrošniških kreditih določa, da morajo ponudniki kreditov na posebej predpisanem obrazcu potrošniku pred sklenitvijo pogodbe posredovati predhodne informacije o kreditu. Potrošnike pa so posebej opozorili na to, naj nikoli ne podpisujejo neizpolnjenih obrazcev pogodb ali drugih dokumentov ter naj se vračilo kredita vrši preko transakcijskega računa dajalca kredita in nikakor ne "na roke" brez potrdila.

V inšpektoratu, ki vrši nadzor nad nebančnimi dajalci kredita z vidika spoštovanja določil zakona o potrošniških kreditih, ugotavljajo, da jih potrošniki na domnevne nepravilnosti opozorijo šele, ko ugotovijo, da ne morejo več plačevati anuitet, in po podani prijavi upajo, da jim kredita ne bo več treba vrniti. A so poudarili, da mora kreditojemalec tudi v primeru ničnosti kreditne pogodbe v celoti vrniti prejeti znesek kredita.

Banka Slovenije je z novembrom zaostrila pogoje pri bančnem kreditiranju prebivalstva. Ocenila je namreč, da se tveganja, povezana predvsem s potrošniškim kreditiranjem prebivalstva, povečujejo, kreditojemalce pa je želela opozoriti na nujnost zavedanja, kje so meje zdravega zadolževanja.

Pred sklenitvijo pogodbe pa je treba natančno vedeti, koliko denarja bomo dobili, kolikšen bo mesečni obrok, koliko bomo odšteli za stroške in kakšne so ostale lastnosti kredita, kot so denimo obresti in odlog plačila.
Pred sklenitvijo pogodbe pa je treba natančno vedeti, koliko denarja bomo dobili, kolikšen bo mesečni obrok, koliko bomo odšteli za stroške in kakšne so ostale lastnosti kredita, kot so denimo obresti in odlog plačila. FOTO: Shutterstock

V centralni banki se zavedajo, da je možen odliv povpraševanja na nebančni trg. "V Banki Slovenije se zavedamo, da bo kreditojemalec, če ne bo dobil želenega kredita pri regulirani instituciji in bo kredit še vedno želel najeti, šel nekam, kjer je to manj regulirano. Ampak to je poslovna odločitev posameznika. Tako kot nekateri igrajo v kazinu in izgubijo precejšnje zneske, se lahko tudi tukaj izpostavijo pretiranemu tveganju," je ob naznanitvi novih pravil dejal viceguverner in namestnik guvernerja Banke Slovenije Primož Dolenc.

Spomnil je tudi na primer švicarskih frankov, ko določeni posamezniki niso bili kreditno sposobni za najem kredita v evrih, a so zaradi takšnih ali drugačnih razlogov jemali kredite v frankih. "Na koncu smo spremljali še večje socialne težave določenih ljudi," je opozoril. 

Umar: Vpliv ukrepa glede kreditiranja na zasebno potrošnjo minimalen

Po ocenah Urada RS za makroekonomske analize in razvoj (Umar) bi učinek ukrepa Banke Slovenije na rast zasebne potrošnje lahko znašal nekaj desetink odstotne točke. "Zadnje davčne spremembe bodo na to potrošnjo vplivale pozitivno, tako da s tega vidika ni razloga za spremembo jesenske napovedi zasebne potrošnje," so povedali.

"Banka Slovenije je vsoto posojil nad priporočenimi merili ocenila na približno četrtino vseh, nekako 250 milijonov evrov. Ocenjujemo, da bi bil vpliv na rast zasebne potrošnje manjši, saj vsi potrošniški krediti po naši oceni niso namenjeni dobrinam, statistično zajetim v ta agregat. Poleg tega bi se del gospodinjstev odločil oz. bil kreditno sposoben tudi za najem posojil po novih pogojih," so ocenili.

Da bo imel ukrep med drugim negativne posledice na potrošnjo in posledično na gospodarsko rast, so opozorili v združenju bank in v trgovinski zbornici. V razpravo je posegel tudi premier Marjan Šarec, ki je pozval, da na sestanku, sklicanem 15. novembra, "še enkrat premislijo in najdejo boljšo rešitev, ki bo po eni strani delovala v dobrobit vseh ljudi in hkrati zagotavljala finančno stabilnost".

Na tem sestanku naj bi se soočili tako predstavniki finančnega in gospodarskega ministrstva, Umarja, Banke Slovenije in združenja bank, zveze potrošnikov ter gospodarske in trgovinske zbornice. K dialogu pri sprejemanju sistemskih rešitev je danes pozval tudi prvi mož NLB Blaž Brodnjak.

  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja

KOMENTARJI (93)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

antilevi?ar
09. 11. 2019 15.50
Nepomembno. Oderuški kredit pri banki in pri tistemu izven bančnega sistema je še vedno oderuški in je v skladu z zakonodajo neveljaven, torej ničen. Samo takega izsiljevalca je potreba prijaviti.
mentorhercul
07. 11. 2019 10.04
+1
Pripravlja se platforma za legalno krajo še tisto malo premoženja od bodočih kreditojemalcev!
ivan.z Doba
05. 11. 2019 17.29
-1
DAEMONIUM
05. 11. 2019 17.16
+6
To se masovno dogaja v BiH in Sl9venija glede navadne raje n8c boljsa in sigurno so v ozadju loboji zaradi katerih je bil sprejet ta bancni ukrep da bo mafija ki si je ze prej nakradla denar, dobila stranke katerim bodo za mastne obresti posojali denar. Pac mafijska drzava z mafijskimi prijemi, ala oprostitev Jankovicu 30 milionov po drugi strani pa mati samohranilko na cesto.
vertex
05. 11. 2019 17.29
+3
svečkar...spet nabijanje v prazno...jankovič je dolžan zasebniku..ne državi...pokradeni jansevi zvonovi 1,5 milijarde pa so dolzni državi...zardi tega so matere na cesti
scipio
05. 11. 2019 17.48
+3
Dae, vsak kredit je po defaultu tuj denar. Tuj in ne tvoj in ne moj, in pika. Da (tretja oseba ednine od glagola dati) ti ga samo nekdo, ki si prej primerno zagotovi, da mu boš v točno določenem obdobju plačal in odplačal vse sposojeno in tudi obrestno ustrezno več od zneska, ki ti ga je posodil. Če v to (=tvojo kreditno sposobnost) ni prepričan, ti pač ne bo posodil nič. In spet pika. Tako enostavno je to. Če dvomiš v to, v kar jaz ne dvomim, vprašaj Pečečnika, on je nagrabil več kot ti in jaz in tričetrt vse tukajšnje raje skupaj in dobro ve, kaj je od tega njegovo in kaj ni. Niti on in niti banka nista materin skrivni predal z lizikami in tudi karitas ne. Ker pa pri Jankovićih ali Chase Manhattan zgodbah vidiš, da so dolgovi lahko tudi tržno blago, ti to lahko daje misliti, da na tem trgu financ vedno znova nastaja balon, ki nima veliko zveze z dejansko vrednostjo blaga in storitev, okrog katerih nastaja, npr. trgom nepremičnin. Prav naprotno, ta balon je namen samemu sebi in neposredni koristi tistih, ki ga takole umetno ustvarjajo. Kdo so to in zakaj to nisva jaz ali ti, o tem bi se enkrat lahko v mestu dobila in se pogovorila ob dopoldanski kavi in tortici.
antilevi?ar
09. 11. 2019 15.52
tudi, če je dolžan zasebniku, ti kalibri to tako zapakirajo, da na koncu to pokrivajo državljani, zato ne se bat, kdo bo to kril.
sosed9
05. 11. 2019 17.13
+9
kr še poslušajmo banko slovenije..če bi imeli tam samo po 900 eur neto plače...se tega ne bi spomnili...tko da zaposlimo se tam...vsak 2-3 jurje pa ne bo problema...al pa jih poterat na manjse place
omega _v6
05. 11. 2019 16.49
+25
Ta inšpektorjat se naj nekam "zaleti"!! Banka Slovenije je namerno potisnila 300 000 ljudi v bedo in najemanje kreditov pri raznih firmah kot je bil "orion"!! Slovenija ni več država njenih državljanov ampak je v lasti kradljivih elit,ki lahko najamejo kredite katere jim potem bankirji odpišejo plačamo pa jih VSI davkoplačevalci!!
scipio
05. 11. 2019 17.23
+3
Omega, kar pojdi kam v cirih ali london v Credit Suisse ali HSBC ali k Barclay's-u po poceni kredit, pa boš videl, kaj ti bodo tam dali na tvoj grunt. In česa ne.
scipio
05. 11. 2019 17.27
-5
Prepoceni zadolževati se pri domačih bankah pomeni kopati novo luknjo za vse slovenske davkoplačevalce. Kdo drug kot vsi mi jo ki jo bomo polnili, novo bančno luknjo, ko bo spet udarila kriza, tako kot je leta 2008 ali bognedaj tako kot je udarila leta 1927!?
orcus
05. 11. 2019 16.33
+17
E bejž bejž. Kak je toti inšpektor fajn, ko ga skrbi za nas!!!
mccm
05. 11. 2019 16.31
+15
obstaja internetna stran, kjer je napisan dolg držav. Številka je tako ogromna, če sešteješ vse skupaj, da je ne znam prebrati, ker so nas v šoli učili samo do trilionov... Vedno sem se spraševal... komu je ves svet zadolžen??? Marsu?
ziggi1
05. 11. 2019 16.56
+6
mccm
05. 11. 2019 17.00
+2
če bi bilo tako enostavno... ali misliš, da se nebi našla država, ki bi ˝pospravila˝ dve familiji in bi bil dolg odpisan?
aist
05. 11. 2019 16.12
+6
Ko je..e banke,če nisem rabil kredita do zdaj,ga tudi v bodoče nebom.!
iwilliwillhacku
05. 11. 2019 16.03
+8
na fb je ze polno oglasov, vsaj v 3h skupinah v katerih sem včlanjena,.. predvsem tujci in tuja podjetja... tudi prevaranti so sli v akcijo... objavljo z profili z slovenskimi imeni pa so tuje stevilke...
Chincha13
05. 11. 2019 16.02
+32
Na to je mogel misliti g. pametni-Vasle, ki je pahnil SLO rajo v roke oderuhov (se sprašujem: da ni morda namenoma?!) SRAMOTA...za takšno Slovenijo brez prihodnosti za mlade se moji stari starši niso borili...ampak komu to govorim? Vasletu? On je itak star in ga ta mladi ne brigajo!!! Cela zadeva pa gre itak v recesijo...še za Tita smo boljše živeli!!!
Sre?ko Jan?ar
05. 11. 2019 16.36
+3
ja, v 40 letih 20.stol so bili untermenschen in jih je bilo treba uničit, v slo smo nekateri na istem,tako da imaš prav da za nas "drugorazredne"nikogar ne briga
OpaZokiStyle
05. 11. 2019 16.01
+7
Kaj pa tuje banke? Avstrijske, nemške... V evropi je prost pretok denarja. Še veseli bojo da vam bojo lahko dali kredit.
Brakedirt
05. 11. 2019 16.09
+14
se bolj bodo veseli, ko bodo videli tvojo placilno listo...
antilevi?ar
09. 11. 2019 15.58
Če bi le eno uro poslušal gospodarsko pravo bi hitro ugotovil,."prost pretok blaga in kapitala"je le neka utopična ideja,.žal je v tej ideji najbolj na udaru beseda "prost".
icekpicek
05. 11. 2019 15.54
+25
a Jankovici pa bodo lahko dobili kredite?
PartyTime
05. 11. 2019 16.01
+25
Seveda. So jim vse odpisali, da bodo sedaj spet kreditno sposobni za milijone.
vertex
05. 11. 2019 16.33
+5
niso jim odpisali...dolžni so zasebniku...sds cerkvenim so odpisali milijarde od zvonov
Polis123
05. 11. 2019 15.39
+3
Gre za pogodbene obveznosti, ki sta jih dolžna spoštovati tako prodajalec kot stranka!
nikhrast
05. 11. 2019 15.33
-26
Sploh ne razumem folk v Sloveniji, deset let nazaj so se zgražali zaradi visokega pufa, skoraj vsak pek je dobil kredit za bajto, tako so banke po svetu še bankrotirale, finančna kriza potem, zdaj ko banke skrbijo da ne pride spet do krize, bi pa folk zapravljal kot pijani mornarji. Pa zakaj more skoraj vsaka družina kupiti bajto, pa posebno mlada družina, folk menja službo, se seli...
User416781
05. 11. 2019 15.39
+28
Najprej si razjasni razloge za zadnjo krizo in tudi zakaj so banke v Sloveniji potrebovale dokapitalizacijo, pa bova nadaljevala debato.
nikoiništa
05. 11. 2019 15.44
+45
Zgražali smo se, ker so eni dobivali nezavarovane milijonske kredite, jih nikdar vrnili, plačal narod, zdaj pa nam suflirajo kdaj bomo jemali navadni državljani kredit. Pa kaj tebi kek**ec ni jasno? Potem pa nam naj vrnejo vsakemu državljanu denar, koliko je vsak "plačal", pa si bo narod kupil stanovanje, država in Banka Slovenije pa naj terjata tiste, ki niso vrnili milijonskih kreditov in ki so odobravali takšne nezavarovane kredite.
nikoiništa
05. 11. 2019 15.46
+19
Točno tako. Slovenci smo be*da*ki, da to sploh še prenašamo.
icekpicek
05. 11. 2019 15.53
+2
nikhrast
05. 11. 2019 20.11
-6
Spomnim se ko so me tu v Kanadi klicali bankirji naj vzamem kredit, povedal sem jim da ga ne potrebujem, da sem zadovoljen s tem kar imam, potem pa govorili da mogoče bi pa lahko kaj kupil, kakšno jahto. Pa saj v Kanadi je tudi težje dobiti kredit, 10% gotovine moreš dati za bajto, na kredit samo 90%, pa zdaj 30 let amortizacija.
kmet#1
05. 11. 2019 15.32
+19
Jankovic se je prevec zapufal naspukamo pa vsi
Ramzess
05. 11. 2019 15.31
+8
Kako drzno, opozarjajo potem ko so to omogočili.
piko2263
05. 11. 2019 15.21
+3
ta vagina se pa kao neumnegandela. no ja mislolm da je neumen
BroNo1
05. 11. 2019 15.20
+31
Sami si pišemo pravila zato zdaj ne jokajte. Šele zdaj se bodo razbohotile privat posojilnice. Saj ravno država sili v to, banke bodo pa propadle, ker koliko nam je znano banke zivijo od posojanja denarja ali se motim?! Tu ni problem malo ljudstvo, problem so razni kreditojemalci, ki so z lopatami nosili denar ven., placevali pa ne. Katastrofa.....čisto malo fali in bomo propadli, vsak dan nekaj noro novega?! Za bruhat
tamiflu
05. 11. 2019 15.15
+19
kdo bo odgovarjal za povečanje samomorov,ko tisti ,ki se bodo morali zapufati pri oderuhih,ne bodo mogli vrnit tiste bagatele,ki so si jo sposodili in bodo ostali brez vsega,kar jim do sedaj ni vzela banka in država, bodo odslej tajkuni,ki imajo ogromno denarja na črnem trgu in hkrati ga bodo še oprali