Gospodarstvo

Preveč ugodno za delavce na bolniški?

Ljubljana, 11. 09. 2009 14.49 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

GZS pravi, da je Slovenija ena najbolj ugodnih držav za zavarovance na bolniški, zveza sindikatov pa je že pred časom poudarila, da so naši delavci pod večjim stresom kot evropski.

Gospodarska zbornica Slovenije
Gospodarska zbornica Slovenije FOTO: Dare Čekeliš

Na Gospodarski zbornici Slovenije (GZS) ugotavljajo, da se v razpravi o novem zakonu o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju najpogosteje izpostavlja problematika višine nadomestil za bolniško odsotnost. Kot so zapisali, pozdravljajo vse spremembe na tem področju, ki lahko prispevajo k razbremenitvi gospodarstva in zdravstvene blagajne.

Ob tem so izpostavili, da Slovenija danes še vedno sodi v skupino držav, ki je za zavarovance v bolniškem staležu ugodna. Višina nadomestil je med najvišjimi v Evropi, čakalnih dni, kot jih pozna večina držav članic EU, doslej ni. Slovenija je po navedbah GZS poleg Bolgarije edina država EU, kjer ni zakonske omejitve trajanja bolniškega staleža.

"Če upoštevamo vse elemente normativne ureditve, bi našo državo po nerestriktivnosti lahko uvrstili v sam vrh evropskih držav," menijo v zbornici. Slovenija ima v povprečju na zaposlenega med državami EU27 največ dni odsotnosti iz zdravstvenih razlogov, 8,6 dni na zaposlenega, več jih ima le še kandidatka za vstop v EU Hrvaška. Kot dejstvo navajajo, da se je s pojavom zdravstvenega absentizma potrebno sistematično ukvarjati in ga zmanjšati na družbeno in finančno sprejemljivo raven.

GZS je že julija vladi posredovala pobudo za spremembe in dopolnitve zakonodaje z namenom zniževanja zdravstvenega absentizma v Sloveniji in povečevanja preventivnih dejavnosti.

Največ primerov bolniške odsotnosti, nad 70 odstotkov vseh, je posledica bolezni ali poškodb izven dela. Zato je po njihovem mnenju prav na tem področju nujno dodatno osveščanje zavarovancev, kakor tudi zniževanje nadomestila plače za čas odsotnosti z dela zaradi bolezni ali poškodbe, ki ni povezana z delom – po predlogu GZS s sedanjih 80 na 70 odstotkov osnove.

Urgenca
Urgenca FOTO: POP TV

Znano stališče ZSSS

Stališče zveze svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) glede celotne zadeve je sicer znano. Že pred meseci so namreč priznali, da je 40 tisoč ljudi vsakodnevno na bolniški odsotnosti veliko, vendar pa so prepričani, da se številke ne da zmanjšati s kratenjem pravic delavcem, ampak z ustvarjanjem manj sovražnega delovnega okolja.

Na GZS pozdravljamo vse spremembe na tem področju, ki lahko prispevajo k razbremenitvi gospodarstva in zdravstvene blagajne. To je toliko pomembneje, glede na to, da se zdravstvena blagajna že v tem trenutku sooča z izgubo v višini 81 milijonov evrov. Vendar pa na GZS opozarjamo, da celotno problematiko tega področja ne ureja le en zakon, temveč bodo potrebni posegi tudi v druge. Gospodarska zbornica Slovenije

Ljudje so po navedbah ZSSS največkrat na bolniški zaradi mišično-kostne bolezni zaradi prisilne drže, intenzivnosti dela, poškodbe izven dela in psihosomatske obremenitve. Slovenci v primerjavi s preostalimi državami Evropske unije tudi veliko več poročajo o stresu na delovnem mestu zaradi sovražnega delovnega okolja, zaradi slabih odnosov med sodelavci, zaradi mobinga in podobno.

Bolj stroge sankcije za kršitelje

Na GZS so sicer predlagali tudi skrajšanje števila delovnih dni, ko gre nadomestilo plače v breme delodajalca, in sicer s sedanjih do 30 na do 20 delovnih dni za posamezno odsotnost z dela ter skrajšanje skupnega števila delovnih dni v enem koledarskem letu s 120 na 90 delovnih dni za odsotnost z dela zaradi bolezni ali poškodbe, ki ni povezana z delom.

Dodatno je GZS v svojih predlogih izpostavila nujnost resnejšega sankcioniranja zavarovančevih kršitev navodil za zdravljenje ali ravnanje v času začasne zadržanosti, in sicer tako, da zavarovanec v primeru kršitve izgubi pravico do prejemanja nadomestila plače. Delodajalec pa mora imeti izrecno določeno pravico, da lahko od osebnega zdravnika svojega zaposlenega zahteva pojasnilo o navodilih za zdravljenje ali ravnanje v času začasne zadržanosti z dela.

KOMENTARJI (46)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

minnaema@yahoo.com
14. 09. 2009 12.44
....menda bi bilo najbolj pravično, da bi bolniški stalež nadzoroval kontrolor /posebno pri onih "bolnikih"ki radi v času bolniške delajo druga dela, ali pa počenjajo vse tisto kar bolan človek NE more.Torej akuratna KONTROLA je potrebna in sankcije za ljudi, ki izvajajo lapsuse - kdo so to pa naj stroka določi!
resslovenka
14. 09. 2009 12.12
Se strinjam, uspeh podjetij se izraža in ustvari z delom zadovoljnih ljudi. Ljudje, ki delajo pod vsakodnevnimi psihičnimi pritiski, kar je v Sloveniji postala splošna praksa delodajalcev, zbolijo. In sedaj bo ena GZS odkrila, da smo slovenci pravzaprav delomrzneži in izkoriščamo bolniško. GZS priporočam, da začne delodajalcem organizirati seminarje, kako se z zaposlenimi ljudmi ne dela. Ampak to ni njihova domena se ve. Za simulante pa naj poskrbijo zdravniki.
Hamzibeg
14. 09. 2009 10.12
In to nam gre povedat GZS, ki je poleg OZS največji parazit v državi. Kdaj bodo delodajalci enkrat sprevideli, da je uspeh podjetij v zadovoljnih zaposlenih in ne v tlačanstvu. Ozrimo se na uspešne korporacije kot so MS, Google, Facebook, Apple, ....ali pri nas Domenca kjer svojim zasposlenim nudijo maksimalno udobje za protiučinek imajo pa rezultate tudi v največji krizi. Kar se bolniške tiče, pa niso krivi tisti ki zlorabljajo, ampak tisiti ki jim to omogočijo. Lp
User453696
13. 09. 2009 12.57
ko nam je treba omejiti pravice, se sklicujejo na Evropo zakaj pa ne evropska plača?
User453696
13. 09. 2009 12.55
ko nam je treba omejiti pravice, se sklicujejo na Evropo zakaj pa ne evropska plača?
User446084
13. 09. 2009 11.25
Gospodarska zbornica kot ena največjih parazitskih organizacij v Sloveniji je zadnja, ki bi o tem otresala jezik..? Bilo je rečeno, da bodo zbornico in njej podobne kupleraje postavili na trg dela in Likvidacija..?'
User433593
13. 09. 2009 09.11
Itak je največ bolniških kar v javnem sektorju,saj tam res nobedn nobenega ne pogreša. V privat sektorju če si parkrat privoščiš bolniško takoj dobiš knjižico in odpoved !!! Tko da ne ga srat !!! Zaposleni v privat sektorju(tako k jaz) si dobimo pol manjšo plačo k smo na bolniškem,ker sem(smo velika večina) uradno prijavljen na minimalc !!!!
User441310
12. 09. 2009 21.29
KDO MU PA DA BOLNIŠKO ČE JE BOLAL ZAKAJ PA NE.
User308019
12. 09. 2009 21.19
kdo pa predpisuje bolniške staleže? Delavci in uslužbenci sami? Ali o upravičenosti bolniške odloča zdravnik? Torej, kje je potem pravi problem? Res v delacih? Ali pa nekdo drug ne obvlada svojega dela, če nekomu dodeli bolniški stalež, le ta pa nato igra nogomet.. Kar se tiče GZS, ta pa tako ali tako nenehno joče in objukuje, kako hudo gre delodajalcem in kaki izkoriščevalski lopovi so njihovi uslužbenci. Jadajadajadajada... Nostop ista plošča. Kot da ste pa sami angelčki a ne? Zrihtajte enkrat končno svoje firme in namesto trdega uberite malo mehkejši pristop. Dajte malo uprežite svoje možgane in razmislite kako svoje delavce navdušit in motivirat za delo, ne pa da greste z glavo skozi zid - delaj ali pa boš letel; če ti kaj ne paše pa pojdi... in podobno klobasanje. Menda ja ne pričakujete, da če lahko vi iščete najhitrejše poti kako čimbolj za čimmanj denarja scuzat svoje delavce, da pa oni ne bodo počeli isto samo v drugi smeri? Bedaki! kaj naj drugega rečem. Za pojmom delovna sila se namreč skrivajo ljudje in ti (ne boste verjeli) znajo opazovati ter malenkost tudi razmišljati... Mogoče pa GZS ni nihče povedal, kaj pomeni delovna sila. Mogoče še vedno mislijo da je to nek abstrakten pojem, ki se zelo lepo sliši v poslovnih pogovorih.
User425216
12. 09. 2009 20.54
A zdaj še pa bolan človek ne sme več k zdravniku,a bo moral vprašat delodajalca in bo on odločal o njegovem zdravju.Pa se vodilni ljudje sploh zavedajo,da z takšnimi in podobnimi izjavami širijo nezadovoljstvo in nestrpnost med ljudmi.
User442493
12. 09. 2009 20.34
Res se zdi da to ni fer a če bi malo pogledali kdo so tisti ki imajo največ bolniških,pa bi vidl da so to vedno eni in isti ,poznam par takih ki v pisarnah delajo pa so večkrat letno 2-3 mesece na bolniški potem pa pridejo za kak mesec dva spet na šiht pa skos neki jamrajo kako jim je hudo ,pol pa mrk spet na bolniško.Bolj težko vrjamem da ima daj dosti tistih ki res fizično delajo take bolniške.
User434232
12. 09. 2009 19.51
Kmalu bojo pisali ti voluharji da vse kar zaslužite je preugodno,kar pa morate dati pa bo razumno! Pri nekem človeškem pravilu ,ki je vreden obstoja ,bi morala vlada z čistilkami odstopit ne pa da se še vedno samo smejejo in smejejo v svojih neprebojnih avtih in v svilenih srajcah z zlatimi urami...ja njim je lepo oni pa vse resnično zaslužijo!!!CEPCI
kleopatra-1
12. 09. 2009 15.46
strinjam se s tistimi, ki pravite, da bi morali biti dodatno stimulirani vsi tisti, ki ne izkoriščamo bolniških - v dobrih 20 letih dela nimam niti enega dneva bolniške, v zdravstveno blagajno pa vseeno prispevam...vam pa povem, da ne plačujem nobenega dodatnega zavarovanja, ker se mi zdi tudi to malo nateg države - v obvezno zavarovanje so vključene vse zdravstvene storitve, ki jih morajo opraviti zdravniki, da njihov pacient preživi - dodatno je pač tisto, kar ni nujno in kar ni nujno, ni niti nujno plačati. V nekaj letih sem tako prihranila nekaj 1000 eurov - hipohondri se seveda z mano ne bodo strinjali, tisti, ki veste, čemu je bolniška namenjena in ki ne greste za vsako kihanje na bolniško, se boste pa verjetno strinjali z mano glede dodatnega zavarovanja...
justime
12. 09. 2009 15.33
ne ni res da je bolniška preveč plačana plače so sramotno nizke za navadne delavce
User433092
12. 09. 2009 14.39
Plačajo naj ljudi kot je treba, me zanima kako bo potlej z bolniškimi
JAMAN
12. 09. 2009 13.47
Dejstvo - preveč je ljudi ki BOLNIŠKO izkoriščajo za razne svoje dejavnosti - PREMALO je nadzora. Naj se vsak tak, ki je BOLNIŠKO izkoriščal zamisli, da je s tem poleg lastnih koristi dosegel tudi to, da bodo BOLNIŠKE zmanjšane tudi res bolnim. ŽALOSTNO!!!
User461755
12. 09. 2009 13.30
User453310
12. 09. 2009 13.07
ZELO SE STRINJAM Z ABSHINTE
LomilkaSrc
12. 09. 2009 11.54
nekateri oz kar preveč ljudi je , ki izkoriščajo bolovanja. jaz nisem bil na bolovanju že 8 let. ampak zaradi tega nisem dobil niti ficka.
aloalo
12. 09. 2009 11.34
ja tutdi jest sem mnenja da bi morali marsi kaj spremeniti..pa vam bom povedal konkretni primer...Delavec al ce hocete drzavljan RS se odloci da bo sel studirat ali pa preprosto rad bi se malo bolj izsolal..prvi dan ko ti v sluzbi poves da se solas te zacnejo gledati drugace..ko pride na vrsto dan za izpit (obstajao seveda zakonsko dolocen pravice )pa te sef vse eno ne spusti oziroma ni mozno opravlajti taksnega izpita..kaj na delaec naredi...GRE V BOLNIŠKO. in pika nredi izpit in pride v sluzbo..in tako dalje do konca ..zakaj samo zato ker je sef ali ce hocete nadrejeni primitivec...prav je da se boniske izkoriscajho cist prav.