Gospodarstvo

Svet kriptovalut: (domnevni) izumitelj Bitcoina v Sloveniji

Ljubljana, 04. 03. 2020 06.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min
Avtor
24UR ZVEČER/Miha Kranjc
Komentarji
116

Jaz sem Satoši Nakamoto, izumitelj bitcoina, trdi Avstralec Craig Wright, sicer ena najbolj iskanih oseb zadnjega desetletja. V Ljubljani je predstavil novo vizijo te kriptovalute, ki jo je, kot pravi, razvil pred desetimi leti, da bi spremenil svet na bolje. Zaradi številnih prevar, špekulacij in visokih nihanj so sicer kriptovalute v zadnjih letih izgubile zaupanje, z novo kriptovaluto bitcoin SV, katere drobovje so razvili v Sloveniji, pa ji želi povrniti ugled.

Na vprašanje "Ali ste resnično Satoši Nakamoto?" je Craig Wright odgovoril: "Da, sem. Jaz sem tisti, ki je vse to ustvaril in povzročil vse te težave, ki jih zdaj skušam popraviti." To je človek, ki je – kot sam trdi – pred 11 leti svet obrnil na glavo in predstavil bitcoin, namesto sprememb na bolje pa ustvaril orodje za špekulacije in nezakonite posle. Koliko odgovornosti nosi sam, ne pove, ga pa sodno preganjajo tako v Avstraliji kot ZDA. "Ljudje danes ne uporabljajo kriptovalut. Z njimi kockajo, perejo denar in ostale stvari," pravi Wright, ki hoče svojemu izumu povrniti ugled.

V desetih letih je bitcoin doživel veliko sprememb. Od skoraj preroške zgodbe, ki bi nadomestila centraliziran finančni sistem, so ga nekatere skupine začele zlorabljati, dogajale so se odcepitve novih kriptovalut (kot denimo bitcoin cash), po neverjetni rasti leta 2017, ko je dosegel skoraj 20.000 dolarjev, pa je zgrmel na 6000 dolarjev. "Imamo popolno centralizirano skupino posameznikov, ki nadzirajo sistem. Nič drugačen ni od ostalih finančnih sistemov v zgodovini, kot denimo centralne banke in drugo. To je največja laž. Bitcoin sploh ni več decentraliziran," pravi Wright.

Njegov Bitcoin se torej vrača h koreninam – k prvotni kodi, ki jo je Satoši Nakamoto napisal in objavil pred 11 leti. Steve Shadders, tehnični direktor nChain, je povedal: "Protokol programiramo v prvotno obliko, saj je bila v osnovi narejena za globalno rabo."

Zapleteno programsko kodo so spisali v slovenskem podjetju, zaradi česar bo v Sloveniji tehnološko središče tega projekta. Direktor podjetja Crea, Roman Puhek, je dejal: "Naša ekipa ni bila tako malo za zraven. Mi smo bili ključni igralci pri tej posodobitvi in zaradi tega sledijo zgodbe na svetovnem nivoju, ki jo bomo delali Slovenci."

Toda kako zaupati tehnologiji, ki je večina še vedno ne razume in ki so jo posamezniki zlorabljali, na drugi strani pa so mnogi obubožali? Z bitcon SV se postavljamo po robu sodobnim tehnološkim centrom moči v Silicijevi dolini, pravi Wright. Končni cilj je, da bi ustvaril novo platformo, s katero bi lahko ljudje komunicirali, ne da bi prodali svoje duše – da si Facebook ali Google ne bi lastila njihovih podatkov, razlaga.

Blockchain oziroma tehnologija veriženja podatkovnih blokov, na kateri temelji že okrog 3000 kriptovalut, ima še vedno veliko omejitev. Z bitcoini lahko denimo globalno opravimo le okoli pet transakcij na sekundo, ki porabijo 250 kilovatnih ur energije, toliko, kot je povprečno gospodinjstvo v enem mesecu. S časom se bo vse to izboljšalo, pravijo pri nChain, in takrat bodo k tehnologiji resno pristopila tudi velika podjetja, kot so recimo banke.

"Na Filipinih na primer več kot 80 odstotkov ljudi nima bančnega računa, z bitcoin denarnico na mobilnih telefonih pa lahko dostopajo do finančnih storitev," pravi Jimmy Nguyen, predsednik združenja Bitcoin.

Blockchain bo v prihodnosti naša življenja zagotovo spremenil. Prek mreže bodo potekali zavarovalništvo, bančništvo, volitve, energetika in industrija, vprašanje je le, kdaj jo bomo začeli uporabljati in ne zlorabljati.

  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja

KOMENTARJI (116)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

MilošObili?Srbin
05. 03. 2020 18.04
+2
Na sodiscu ni dokazal da je on kreator, tko da jst mu ne vrjamem NIC! pa iscejo ga v nekih drzavah- goljufije pa tko naprej
nikhrast
05. 03. 2020 16.52
-3
Jim gre že tako slabo da delajo reklamo v eni majhni državi v Evropi, to me spominja na starega rockerja, njegova kariera je bila v višku 20 let nazaj, zdaj pa vandra po svetu po neznanih krajih. Sindikati in navaden folk se bolj zanima za pokojninske investicije na borzi, tam je zadnje dni precej nihanja gor in dol.
Campeones36
06. 03. 2020 08.33
+6
Še en ki nima pojma o čem govori. Ta človek nima veze z bitcoinom in tudi ne promovira bitcoina ampak BTC satoshi vision.
nikhrast
06. 03. 2020 20.11
-1
Saj to je, Slovenci bi šli v gambling, obogatenje na hitro, v resne investicije pa ne. Saj še Warren Buffett ne misli resno v bitcoine.
Slovenec007
05. 03. 2020 11.56
+5
TargetHacker
04. 03. 2020 15.46
-3
Ko že mislite da je z bitcoinom vsega konec, se pojavi tale model in povzroči nove premike na trgu... Zanimivo...
Campeones36
05. 03. 2020 11.04
-2
Z bitcoinom v nobenem trenutku ni bilo konec. Ce je zadeva volatilna ne pomeni da je konec z njo. Tobda pa ljudje ne znajo vlagat denar, je pa njihov problem. Ne vlaga se vse naenkrat ko je stvar na vrhu, vecina teh kibse spodaj oglasajo so slisali za btc ko je bil 20k$. Najboljsi sistem za investiranje je da vsak mesec vlozis malo. Kdorkoli je vlagal na ta sistem v btc, pa tudi ce je zacel ko je bil btc 20k$, je sedaj v profitu.
antilevi?ar
04. 03. 2020 15.16
+2
Enako narod naseda "pi" obliki koina
TistoPravo
04. 03. 2020 15.16
+7
Dejstvo je, da robotiziranim političnim odločevalcim in robotiziranim lastnikom kapitala prenos poceni kapitala nazaj od delavstva v "njihove mreže" ta "vzporedni bančni sistem" super ustreza...pač postori tisto, kar uradnem bančništvu ne uspe. Prestavit depozite v neko cono hazardiranja, in ob izgubi pri možnosti ekstremne obogatitve to ljudstvo lažje požre. Torej, kako ljudstvu pobrat na najbolj eleganten način varnost depozitov...poleg tega, da se lahko preko tega sistem ogromno črnega denarja in gospodarstva obrača...torej vsem jasno?
antilevi?ar
04. 03. 2020 14.31
+8
E nebo. Vedno več nas je k ne verjamemo v to sr.anje. Še ene fake news. In tip se je kar sam predstavil in tako spravil v nevarnost, da ga sodno preganjajo, ma ste res naivni.
FIRBCA
04. 03. 2020 11.42
+16
Pa kdo se temu verjame klobasarije se kar trobite vam clankov manjka.
HUSO BOSS
04. 03. 2020 11.05
+12
Zakaj ga ne predajo ZDA če je prevarant??
MilošObili?Srbin
04. 03. 2020 10.47
-12
XRP THE STANDARD
antilevi?ar
04. 03. 2020 14.49
+4
Skratka brez veze, to ni noben standard in je bančna oblika-ne pusti me v originalu napisat-nedovoljena beseda
MilošObili?Srbin
05. 03. 2020 18.32
-5
Poglej Ripple ekipo, poglej BTC ekipo!?? Pa ne recem da bitcoin ni uspesen, ampak ripple dela in bo uspesen posledicno tudi xrp saj je srce rippla! Ne moti me da je bancni kovanec, ker na koncu bo pomembno samo, KOLIKO DENARJA si ZASLUZIL! In na tvojem mestu bi se informiral o bitcoinovi decentraliziranosti, ki jo tako radi omenjate! Tm kjer je najvec rudarjev bitcoina od tam poteka centralizacija in da ne govorimo o neuporabni tehnologiji samega btcja in njegovih odcepljenih verzij bitcoina- mene bi blo strah za prihodnost svojih financ
antilevi?ar
06. 03. 2020 17.28
+3
Dejstvo o katem govoriš velja čisto za vsak izmed 5100 in drobiž teh ne vem kaj bi jim rekel. BTC je začel z idejo o decentraliziranem toku denarja, od ljudi do ljudi in za ljudi,.žal je to izvodenelo, danes ni nič decentralizirano. Problem BTC-ja so počasne transakcije, XRP dela ravno na tem področju spet v spregi z bankami in spet ni decentraliziran, je v rokah ripla skoraj 80% kar predstavlja nevarnost. XRP zadnjih 7 let razen pumpanja extra novic ni naredil ničesar, transakcije še vedno počasne, njegova vrednost je padla z 3$ na današnjih 0,24$,.res hudičevo dobra naložba ni kaj. Enako velja za druge coine, med drugim tudi za ta takoimenovani BTC SV,.odkod mu vrednost 241$, če je njegov marketcap manjši od XRP, kateri ima 2x večji in enak dnevni flow kot ga ima XRP? Da mene je strah, da to nekoč postane realnost. Ta dviganja pa povzročajo frajerji s pumpanjem denarja, oni že vejo zakaj to počnejo, raja pa naivno naseda. Koliko denarja si zaslužil? Kaj ti pomaga imeti 10.000 xrp če so ničvredni? Investitorji v xrp pa že sedem let čakajo na preboj, razni strokovnjaki to dnevno napovedujejo, žal se ne zgodi ničesar, še slabše, vsak dan bolj tone. Jaz sem vstopil v xrp, ko je bil 0,47$, zdaj pa ti vidi kaka je to naložba bila? Bolje, da sem za ta denar posadil 50 oljk
Ferenc Godina
04. 03. 2020 10.38
-24
Kdaj bo hrabri mišek minister Počivalšek ovaden zaradi nezakonitih kriptovalut ... ? Svet in tudi Slovenijo je zajela norija za kriptovalutami. Norijo poganjajo divje rasti tako rekoč vseh kriptovalut, ki so na voljo. Poznavalci menijo, da gre za balon, podoben pikakomovskemu (dotcom) – trudi tega je poganjala nova tehnologija: interneta. Tokrat je vir navdušenja tehnologija veriženja blokov (blockchain), na kateri temeljijo kriptovalute. Cena teh trenutno raste mnogo hitreje kot njihova uporaba. Mnogi se sprašujejo, ali skočiti na ta vlak norih rasti ali ne, zato bomo odgovorili na nekaj vprašanj, ki vam bodo – upamo – pomagala pri odločitvi. Na Banki Slovenije nimajo podatkov o tem, koliko denarja imajo Slovenci v kriptovalutah. Še malo, pa bo polno novic in komentarjev v stilu: zakaj ni država preprečila... država naj kaznuje, ker so nas prevarali ... država pomagaj ogoljufanim itd... Same virtualne valute niso predmet zakonodaje v Sloveniji in na ravni Evropske unije, za izvajanje katere je pristojna Banka Slovenije. Opozarjam na Zakon o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma (ZPPDFT-1), ki v 4. členu med zavezance za izvajanje ukrepov za preprečevanje pranja denarja in financiranje terorizma po tem zakonu uvršča tudi pravne in fizične osebe, ki opravljajo posle v zvezi z dejavnostjo izdajanja in upravljanja virtualnih valut, vključno s storitvijo menjave virtualnih valut v običajne valute in obratno. Banka Slovenije je sicer že leta 2013 opozorila na tveganja (vključno z izgubo denarja), s katerimi se lahko srečajo uporabniki, če kupujejo, hranijo ali trgujejo z virtualnimi valutami (npr. bitcoini, onecoini in številnimi drugimi). Opozorilo je dostopno na spletni strani Banke Slovenije (link). Več o virtualnih valutah si lahko preberete tudi v analizi EU centralne banke. Sedaj je status nedefiniran in vsak organ (DURS, BSI, MF...) si razlaga po svoje.
Outycanam Max
04. 03. 2020 10.55
+3
"Poznavalci", ki govorijo, da je balon so mastodonti, ki so vlagali v zastarele tehnologije in papirje. Kamena doba pa se ni končala, ker bi zmanjkalo kamnov. G.Godina...verjetno ste eden tistih, ki slabše sprejema ali dojema napredek...in ste zelo verjetno zamudili primeren čas za vstop...nič zato. Vam bodo že ob pravem času povedali, kako si naložiti aplikacijo za kripto denarnico in z njo rokovati. Izjave o tem, da gre za nateg, ničvredno tehnologijo in podobno...smešno res...in žalostno. In naj vas ne skrbi kam ljudje vlagajo svoj denar...če ga bodo izgubili je to njihov problem, kot so izgubili certifikate, vložke v razne pokojninske sklade in sheme za katereimi je bojda "stala država".
ivancek123
04. 03. 2020 11.09
+7
nemčija je včeraj priznala bitcoin kot finančni instrument.... torej je enakopraven zlatu in ostalim naložbam...
ivancek123
04. 03. 2020 11.10
+5
število denarnic se vsak dan poveča za nekaj 100... institucije se zanimajo za vlaganje in še bi lahko našteval
Uporabnik1152447
04. 03. 2020 11.10
+11
Ne sanjaj preveč. Veliko ljudem se je njihov portfolio skrčil za 90% in več, pa ne jokicajo, kot tisti, ki so v švicarskih kreditih zgubili 20%.
ivancek123
04. 03. 2020 11.15
-2
ferenc ti si verjetno eden tistih starčkov ki se v začetku bojijo novih tehnologij kot so mobitel, račualnik, dalinski upravljalec TV, električna vrna vrata, mikrovalovna pečica....
gregaB5
04. 03. 2020 11.22
+6
Kaj je naredila Nemčija? In ravno včeraj.. Ko se ni treba ukvarjati z virusi in migranti..dejmo naključno zaporedje 0 in 1 izenačit z zlatom, da malo razbremenimo vso to situacijo...
MilošObili?Srbin
05. 03. 2020 21.13
-3
To je tako zdaj, kaj pa ko pridejo regulacije? Nekdo ki ni razumel interneta v zgodnjih fazah, tudi kripto zadev ne bo.... ubistvu pa vse temelji na kriptozapisih, kar ni nic novega za splet ; )
simonaas
04. 03. 2020 10.22
+3
Kdaj bo počil tale balon
thetech
04. 03. 2020 09.23
+38
S cryptom trgujem že 7 let in do danes sem zaslužil ogromno. Mnogo več kot bi kadarkoli z zaposlitvijo, kjer te vsi po spisku nategujejo. Vem, da se bodo našli ljudje, ki ne bodo verjeli mojemu zapisu, ampak mi je popolnoma vseeno. Jaz zase vem!! Že od samega začeta poslušam in berem kako je crypto scam, kako se bo vse skupaj sesulo in podobne reči.. Če ne veš kaj delaš res lahko izgubiš, če pa se malo poglobiš pa lahko zaslužiš ogromno. Vsekakor rizik je pri teh rečeh vedno prisoten, ampak kje v poslu pa ni??
antilevi?ar
04. 03. 2020 14.52
+4
Ni to za vsakogar. Ne želi si tega v denarnici namesto "zaupanja" vrednega standarda. Danes imaš milijon, že jutri nič, danes je štruca vredna 1 evro že jutri 1 milijon.
KungFuPanda
04. 03. 2020 14.54
+4
Saj jaz v tem vidim problem, kar si napisal: da si s tem zaslužil več, kot bi zaslužil z zaposlitvijo. Privoščim ti, da zaslužiš, ker si se očitno poglobil v zadevo in jo razumeš. To pomeni, da si dovolj pameten, da bi lahko delal veliko stvari. Kar me moti je to, da je po mojem mnenju ta tvoja sposobnost zapravljena. Seveda ne zate, ampak za človeštvo. Namreč, siguren sem, da bi na kakem drugem področju svojo pamet lahko izkoristil tako, da bi bilo koristno tudi za druge, če bi kaka firma cenila in nagradila tvoj trud. Problem je sistem, ki tega ne omogoča in sposobni ljudje bolj prosperirajo kot samostojni, kot pa v firmah. Bo treba miselnost v firmah malo spremeniti.
asdfghjklqwertz
04. 03. 2020 09.18
+13
Ni me zraven, zamudil začetek, tako, da mi je danes vseeno za coine.
thelycandraven
11. 08. 2020 17.58
+1
revolucija_mb
04. 03. 2020 08.57
-1
Mmmm...še malo pa ga boste jedli lahko. 🤣🤣 Vse bo vzel vrag, ker le temu pihate na dušo sami, ne se čudit potem.
nebel
04. 03. 2020 08.49
+32
Taki članki se pojavijo tik preden zadeve potonejo. Tisti pri koritu hočejo izsesati še zadnje denarce.
Campeones36
04. 03. 2020 08.39
+81
Ne delajte reklame temu prevarantu, ker ta clovek nima veze z Bitcoinom. Edini pravi bitcoin je BTC, vse ostalo so t.i. hard forki ali pa kopije s spremenjeno kodo. Pa lepo prosim razni proofreaderji, ce nimate pojma o pojmu kaj je BTC in kako deluje, zdrzte se debilnih komentarjev.
Devilz Pff
04. 03. 2020 08.38
+22
Ljudje pravijo da bitcoin ni valuta ker ga ne vidijo. Pa saj vrednosti na bančni kartici se tudi ne vidi ko pogledaš kartico. Ko pogledaš na račun pa jo in isto je z kripto valutami.
antilevi?ar
04. 03. 2020 14.55
+5
Ne ni isto. Na bančnem računu imaš n eko vrednost, in verjameš, da jo boš tudi jutri imel, pri teh smastikah pa čez noč nimaš nič in nimaš se komu kaj pritožit, lahko sam sebe brcaš v ta zadnjo in se ženi opravičuješ, ker si zapravil 40 letno varčevanje,..
KungFuPanda
04. 03. 2020 14.57
+4
Ja, saj je valuta, ampak je preveč volatilna, da bi se prijela kot denar. Če vrednost tako zelo niha, je slabo. Pomisli, da bk lrodal avto za en BTC takrat, ko je bil vreden 20000$? Zdaj bi imel okoli tretjine te vrednosti in verjetno ne bi bil vesel.
Darjan Milinkovi?
04. 03. 2020 17.02
-2
A bi res kamorkoli naložil kaj sta delala 40 let? Poznam ljudi ki so zaslužili na ta način. Ni jih pa veliko. Ampak samo z originalnim bit coinom, vse drugo je Lari fari
antilevi?ar
06. 03. 2020 17.40
+3
To sem tako navrgel, da ljudje razumejo, da to ni hec in ta hec ni za vsakogar. Žal je to težavno tudi za ljudi, ki se razumejo na to. Strokovnjakov mali milijon, pa analize pa chati pa ne vem kaj še vse,.ne pomaga,.ko pada pada, zakaj pada, zna le tisti, ki je povzročil, da pada (nekdo naenkrat prodaja ogromno količino-služi), ko zadeva pade pa ta isti, ki je padec povzročil pri nizki vrednosti masovno kupuje-investira). Zaradi naglega pumpanja se cena dviguje in narod dobi idejo, da bi bilo pametno kaj vložiti, žal pozno, ker sledi nova prodaja. In tako v nedogled. Če nimaš insajdersko info, da to znaš pravočasno je vse zastonj, zato pravim, da to ni za vsakogar.
Borec21
04. 03. 2020 08.36
+9
90% ljudi v kriptovalutah izgubi svoj denar
ivancek123
04. 03. 2020 08.50
+15
antilevi?ar
04. 03. 2020 14.56
+6
Da, in čakaš 50 let, da se morda vrednost povrne na tisto iz prvega dne investicije, obup.
KungFuPanda
04. 03. 2020 14.57
-5
Če ne rabiš prodat, ti je vseeno, koliko je vreden.
antilevi?ar
06. 03. 2020 17.44
+2
Da potem to ni nobena investicija. Tako se bom izrazil, ne trguj s tistim kar pogrešaš, oziroma s tistim kar ne misliš pogrešat. Ne dviguj kreditov za te špekulacije, ne sposojaj si denar, ne vlagaj plače not. Višek denarja, ki ga lahko pogrešaš pa nameni temu in spoznavaj in se igraj, pa še to z nekom, ki razume, ne sam, ker boš izgubil še to malo in potem bo vse narobe. To zahteva določeno znanje in čas, ter ni za vsakogar.
SmoothOperator
04. 03. 2020 08.33
+52
Satosi je v Sloveniji. Ja pa kaj se. 😂😂😭