Slovenija

27 odstotkov bi jih znova živelo v Jugoslaviji

Maribor, 31. 01. 2010 12.03 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Slovenija je edina nekdanja jugoslovanska republika, ki med tranzicijo ni zabeležila dviga religioznosti. Je pa glede na raziskavo ohranila prednost na področju gospodarske razvitosti, a je ni povečala.

27 odstotkov anketiranih študentov iz nekdanje Jugoslavije bi znova živelo v skupni državi.
27 odstotkov anketiranih študentov iz nekdanje Jugoslavije bi znova živelo v skupni državi. FOTO: Alesh Maatko

Na Filozofski fakulteti Univerze v Mariboru so ustanovili raziskovalni center za raziskovanje postjugoslovanskih družb CEPYUS, ki se bo sistematično ukvarjal s primerjalnimi analizami političnih entitet, nastalih na območju nekdanje SFRJ.

Sodelavci oddelka za sociologijo so že pred ustanovitvijo centra izvedli dva raziskovalna projekta v okviru študentskih populacij iz držav nekdanje Jugoslavije. V okviru ustanavljanja centra pa so zbrali tudi podatke o nekaterih ključnih družboslovnih kazalcih za obravnavane družbe.

Slovenija ohranila prednost v razvitosti, a je ni povečala

Na podlagi preliminarnih analiz raziskovalci centra pod vodstvom profesorja Sergeja Flereta ugotavljajo, da je Slovenija v primerjavi z drugimi postjugoslovanskimi družbami skozi tranzicijsko obdobje ohranila svojo prednost v gospodarski razvitosti, merjeni z BDP na prebivalca, hkrati pa je ni občutneje povečala. Tranzicijsko obdobje je za Slovenijo primerjalno z drugimi družbami pomenilo precejšen odmik na širši ravni družbenih vrednot, so sporočili z mariborske univerze.

Iz zbranih podatkov je razvidno, da je Slovenija v krogu postjugoslovanskih družb ekonomsko najbolj razvita. Ob tem pa podatki o obsegu BDP na prebivalca za obdobje 1989–2008 kažejo, da je ohranila razvojne prednosti, ki jih je imela že v okviru SFRJ.

Religioznost Slovencev občutno upadla

Analize rezultatov anketnih raziskav kažejo, da je šla Slovenija izrazito svojo pot predvsem glede vrednot in stališč njenih prebivalcev. Slovenija je edina postjugoslovanska družba, ki v tranzicijskem obdobju ni zabeležila opazne rasti religioznosti. Po nekaterih podatkih je religioznost Slovencev v tem času celo občutno upadla.

V tranzicijskem obdobju je bila Slovenija hkrati najmanj tradicionalno usmerjena družba v regiji. Na ravni temeljnih vrednot je zanjo v primerjavi z drugimi postjugoslovanskimi državami skozi celotno obdobje tranzicije opazna tudi izrazita krepitev vrednot zasebne sfere, kot so družina, prijatelji in prosti čas, hkrati pa je usihal pomen vrednot javne sfere, kot sta politika in delo.

27 odstotkov bi jih znova živelo v Jugoslaviji

V lanski anketni raziskavi so raziskovalci centra študente iz vseh nekdanjih jugoslovanskih republik vprašali tudi, ali bi si želeli, da bi narodi nekdanje Jugoslavije znova zaživeli v skupni državi. Medtem ko je dobra polovica vprašanih izrazito proti, jih 27 odstotkov to idejo podpira. Razlike so med državami velike: povprečje pozitivnega vrednotenja nekdanje države se na lestvici od ena do pet giblje od 1,48 na Kosovu do 3,61 v BiH.

  • Scheppach Visokotlačni čistilnik HCE2600
  • Proklima Talni ventilator
  • Intex Montažni bazen Chevron Prism Frame
  • Zložljiv piknik voziček itStime
  • Sunfun Jakarta Gazebo paviljon Jakarta II
  • Sup Ruby
  • Kingstone Okrogli žar Bullet 57
  • Vrtni ležalnik Marissa
  • Sunfun Viseči senčnik Toskana
  • Voltomat Mobilna klimatska naprava Wi-Fi
KOMENTARJI (283)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Buena Vita
01. 02. 2010 15.47
lahko nemudoma-takoj
Buena Vita
01. 02. 2010 15.46
27% a toliko ima NN očete po republika bivše države,,naj se preselijo na očetnjavo,,,
User425216
01. 02. 2010 13.33
rafael.m01.02.2010, 08:214 Jugoslavija nas ni molzla toliko kot EU. Imeli smo skupno državno upravo(poglej številke po l. 91), carino, vojsko...zagotovljeno zdravstvo, poceni šolstvo, delovna mesta, pokojnine...Nekaj pač moraš prispevat v skupno blagajno. Jules_Verne s tvojo ideologijo se sicer strinjam, vendar zemeljska rasa še dolgo ne bo dozorela za sistem o katerem filozofiraš. Socializem in Jezusov nauk sta si najbljižja. Vendar je človek človeku volk in vedno izkorišča v svoje osebno dobro. Tudi institucionalna cerkev leze v rit obstoječim sistemo, zaradi svojih materialnih koristi. PODPIS,SE STRINJAM
User472447
01. 02. 2010 11.37
Vetlan Finančno, ekonomsko nisem bil nikoli na dnu. Še težje stvari so se mi dogajale in pravim, da človek vzdrži neverjetno veliko. Dokler sam ne doživiš, ne moreš verjeti. Zato razumem vsakega in vsako govoričenje o sposobnih in nesposobnih, malo je takih, ki so sami krivi je neupravičeno. Eni so pri koritu in vejo kako postopati, drugi so nevedni in ti jih bodo izkoriščali. Različni smo se rodili, vendar je na tistih, ki so sposobni, da usvarijo pogoje tudi tistim, ki to želijo sprejeti.
vetlan
01. 02. 2010 11.24
Potem pa razumeš, kako se lahko življenje obrne čez noč. Zato pa nikoli nisem tako kategoričen v "obsojanju" ljudi, kako in zakaj so se znašli v stiski, treba je ukrepati, nato pa lahko "filozofiramo" in ga učimo "loviti ribo". Vsi smo različni in se ni vsak sposoben pobrati, ko pristane na dnu zaradi kakršnihkoli razlogov. Zato pa še ne smemo ga pahniti v brezno (kot ti pišeš, da "Danes te pa uničijo" do konca), z besedo "nesposoben" itd. ga nepremišljeno pripeljati do samomora. To pa današnji sistem počne, potem pa se čudijo, zakaj je tako veliko samomorov v Sloveniji. A je kaj čudno? In trdim, da današnji sistem v Sloveniji je čisti fevdalizem v novi preobleki, brez usmiljenja. Potem pa nakladajo o želji po socialno varni deželi. Laž in še enkrat laž.
User472447
01. 02. 2010 10.58
vetlan tudi jaz sem realist. Ne veš kakšne travme mi je že uprizorilo življenje. Marsikdo bi potonil, nisem verjel, da človek toliko vzdrži. Saj pravim, da je JUles_Vernova filozofija iluzija prihodnosti, ki pa je žal ne bomo dočakali. Vse kaže proti napovedanemu koncu. Nikoli ni bilo toliko revnih, lačnih, razočaranih, deložacij za nekaj 100 EU. Včasih si se lahko dogovoril, celo skozi prste so ti pogledali. Danes te pa uničijo, čeprav si že čisto na dnu. Mlini birokracije meljejo brezobzirno. Nikomur ni mar kdo si(razen če si bogat), kaj si, kaj želiš, kako ti lahko0 pomagam?
User466903
01. 02. 2010 10.14
Če hočeš vedeti kaj je narobe z državo, poglej v ogledalo... Najmočnejši argument proti demokraciji je 5-minutni pogovor z povprečnim volilcem...
vetlan
01. 02. 2010 09.56
V glavnem, rafael.m, sem realist, takšnega me je naredilo življenje.
vetlan
01. 02. 2010 09.53
rafael.m, tudi sam rad filozofiram in se strinjam, da se lahko ob filozofiranju rodijo dobre ideje. Ne mislim, da slabo misli. Filozofija je lahko gonilo napredka, lahko pa tudi zavira napredek, kar se je tudi pogosto zgodilo. Vse je dobro do določene meje. Kadar je čas za ukrepanje, je treba odločno ukrepati. Filozofija ni pomaga. Ne govorim o tem, da ni potebno premišljevati, vendar če je človek lačen, brez doma, bret sredstev za preživetje, filozofija ni vmesna. S tem, da je "pred nami", žal se ne strinjam.
User472447
01. 02. 2010 09.34
Vetlan sem že povedal, da je JULES_Vernovo razpredanje zelo pozivno in dobro. Ampak iluzorno za razmišljanje sedanje zemeljske rase, ki prav hlepi po izkoriščanju slabotnejših od sebe (rastlin, živali in sočloveka). On je pač pred nami, kot je bil Jules Verne v svojem času, vendar se je marsikaj uresničilo. Tudi utopija je gonilo napredka. Mogoče je inkarniran iz Sonca. Tam namrež živijo zelo lepi, eterični, pošteni ljudje.
vetlan
01. 02. 2010 09.33
Pa še to, Jules_Verne, v Jugoslaviji (v zadnjih letih) socializma v njegovi znani obliki ni bilo več, bilo je že precej privatnih firm, vse se je počasi razvijalo v pravo smer, počasi, vendar brez šokov za prebivalstvo, s ciljem, da se ohrani socialno varna dežela. Tako je bilo do smrti Tito. Potem so apetiti bivših "komunistov" (kot npr. JJ) porasli. Svetovni kapitalizem dobil priložnost uresničiti svoj peklenski plan (ki ga koval več desetletij, v to sem siguren). Narod pa je preveč dobro živel, da bi to opazil, in želel še več. Jaz sem vedel že prvi dan po odcepitvi, kam to vse pelje. Žal, takih je bilo malo. In zdaj imamo, kar imamo.
tovarišinajuriš
01. 02. 2010 09.30
...Jugoslavije so se bali vsi... ...Slovenija se boji vseh... ...pa ponosa ni več...
drSe
01. 02. 2010 09.19
Koga boš pa potem krivil za svojo nesposobnost? "homcan 31.01.2010, 12:56 kar lepo culo napolnit, pa na vlak vas že težko pričakujejo, mi pa tudi težko čakamo da greste."
vetlan
01. 02. 2010 09.14
Jules_Verne, lepo je filozofirati, kadar si sit. Najbrž še nikoli nisi spoznal prave revščine na lastni koži, nikoli nisi bil resnično lačen, nikoli nisi bil na tem, da te deložirajo iz tvojega bivališča, kjer si živel vrsto let, po možnosti še z majhnimi otroki. Tukaj si lahko skromen ali pa ne, nič ne pomaga. Prav ti je povedal/a 12345s. Revež nikoli ni svoboden, tukaj nimaš kaj filozofirati. Pa tudi ta filozofija tukaj ni vmesna. Slovenci so dobro živeli, zdaj pa nas želijo prepričati kako je nam dobro živeti v (navidezni) demokraciji in kako je bilo slabo v socializmu, in pravljice o tem "kaj bi bilo, če bi bilo...". Temu se reče norca briti iz ljudi. Zavedli so narod, da se okoristijo, brez kakršnekoli filozofije. Čas je že, da rečete bobu bob.
User472447
01. 02. 2010 08.58
regilioznost Slovencev je občutno padla. Upam, da tistih malikovalskih, da so končno spregledali.
User472447
01. 02. 2010 08.53
Tonček balonček res so ubogi. Prav smilijo se mi.
User436548
01. 02. 2010 08.49
+1
JAJA super ker smo v EU lol. Kako fajn zivimo. Dej ne bluzit. MAlo se pozanimajte koliko je bil dolg Slovenije v YU in koliko v EU pa vam bo jasno da nekaj smrdi. V kaksnih hisah smo ziveli v YU in kako danes ne moremo do malega stanovanja. Lepo vas prosim kr mejte ta EU.
Tonček Balonček
01. 02. 2010 08.40
Ubogi Britanci, Skandinavci in Švicarji (ti še v EU niso), ki so brez evra!! Med vojno smo imeli celo lire in marke!!
User439971
01. 02. 2010 08.24
Vsaj nekaj je dobro da smo v EU in da imamo Euro. Ti Kekci neokomunistični bi namreč najraje natisnili gore denarja in nas ponovno pahnili v čase hiperinflacije. Denar bi bilo potrebno čimprej porabit, ali pa ga prtetopiti v Eure.
User472447
01. 02. 2010 08.21
Jugoslavija nas ni molzla toliko kot EU. Imeli smo skupno državno upravo(poglej številke po l. 91), carino, vojsko...zagotovljeno zdravstvo, poceni šolstvo, delovna mesta, pokojnine...Nekaj pač moraš prispevat v skupno blagajno. Jules_Verne s tvojo ideologijo se sicer strinjam, vendar zemeljska rasa še dolgo ne bo dozorela za sistem o katerem filozofiraš. Socializem in Jezusov nauk sta si najbljižja. Vendar je človek človeku volk in vedno izkorišča v svoje osebno dobro. Tudi institucionalna cerkev leze v rit obstoječim sistemo, zaradi svojih materialnih koristi.