Slovenija

'Če želimo mir, moramo biti resni glede obrambe'

Brdo pri Kranju, 24. 03. 2019 07.07 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Daniel Fazlić
Komentarji
189

Varnost in predvsem njeno dojemanje je zelo subjektivno. Kadar se počutimo varne, se nam zdi vlaganje v varnostne sisteme potratno, ko pa ta občutek izgubimo, lahko cena postane zelo visoka. Če (p)ostanemo zgolj opazovalci, nas lahko spremenjene okoliščine prehitijo in se premikamo iz krize v krizo.

Slovenija letos praznuje 15. obletnico vstopa v zvezo Nato, enega najpomembnejših zunanjepolitičnih ciljev, ki si ga je zadala mlada država še v 90. letih prejšnjega stoletja. V zadnjih desetih letih so se varnostne razmere v naši regiji in širše zelo spremenile. Evropa je večino let po koncu hladne vojne krčila obrambne proračune, zadnjih nekaj let pa se, predvsem zaradi dejanj Rusije in razmer na Bližnjem vzhodu, ta trend obrača. O pomembnosti vlaganja v obrambo in zagotavljanja visoke stopnje varnosti smo se pogovarjali s Camillom Grandom, ki je namestnik generalnega sekretarja zveze Nato, odgovoren pa je za investicije v obrambo.

Camille Grand: "Če ste resni pri zagotavljanju miru, morate prav tako biti resni pri obrambi, saj pomen izreka ni to, da želiš vojno, ampak da jo želiš preprečiti."
Camille Grand: "Če ste resni pri zagotavljanju miru, morate prav tako biti resni pri obrambi, saj pomen izreka ni to, da želiš vojno, ampak da jo želiš preprečiti." FOTO: Aljoša Kravanja

Kako bodo spremembe v varnostnem okolju na Balkanu in v regiji vplivale na Slovenijo?

Pomembno je poudariti, da bodo naša dejanja učinek imela čez deset let. Ne gre za to, da nismo deležniki v razvoju dogodkov in je prihodnost neodvisna od naših dejanj. Če naredimo prave korake, je mogoče in tudi verjetno, da bomo zagotovili mir, blagostanje in stabilnost v Evropi. A to pomeni, da moramo biti glede obrambe in varnosti resni, da ne bomo dvigovali različnih apetitov zunanjih sil, da bi se igrale z našimi usodami.

Te igre se lahko dogajajo na naših mejah, tukaj govorim o Rusiji in dogodkih v Ukrajini. Moramo gledati tudi onkraj naših meja in pomagati pri demokratičnih političnih procesih na Zahodnem Balkanu. S takšnih razumevanjem varnostnega okolja bomo razumeli, da ne moremo biti zgolj opazovalci, in se na to pripraviti.

Kako je migrantska kriza spremenila varnostni vidik?

To je druga stvar, na katero moramo paziti. Na južnem delu Evrope so se zgodile in še nastajajo spremembe. Nestabilnost je bila ena ključnih stvari, že iz časa arabskih pomladi, ki je ustvarila številne napetosti v državah in tudi med državami. To je bil eden od razlogov za tok migrantov proti Evropi, kot smo to videli v primeru Sirije pred nekaj leti. Območje se hitro spreminja, in če upoštevamo, da v to okolje prihajajo še drugi akterji, se lahko še bolj zakomplicira. Kitajska postaja vse večji akter ne samo na regionalni, ampak tudi na globalni ravni, in moramo preučiti, kaj pomeni za Evropo in Nato, da imamo v Sredozemlju recimo kitajske ladje. Kitajci tudi vlagajo v infrastrukturo v Sredozemlju, vse to moramo preučiti in iskati dolgoročne rešitve in razumeti spremenjeno okolje z dodatnimi akterji.

Rusija je obrambni proračun v zadnjih 20 letih dvignila za 300 odstotkov.
Rusija je obrambni proračun v zadnjih 20 letih dvignila za 300 odstotkov. FOTO: AP

Kaj pa lahko naredimo?

Dobra novica je, da smo se že začeli prilagajati na te spremembe in smo boljši, kot sem sam pričakoval, med drugim smo bili zelo enotni glede poti naprej. Vam pa bom na vprašanje odgovoril zelo direktno – če bodo naša dejanja in strategije pravilni, bomo lahko zagotovili mir in stabilnost v regiji in širše. Če se ne bomo pravilno odzvali in prilagodili, se lahko zgodi, da se bodo nekatere zadeve, za katere smo mislili, da so stvar preteklosti, znova vrnile. Ne bo več samo nekakšna kriza, ampak bo postal vzorec, ki ga bomo težko reševali. Poglejmo samo primer nadzora nad jedrskim orožjem. Mislili smo, da sta rožljanje z jedrskim orožjem in povečevanje grožnje, ki ga to prinaša, stvar preteklosti, in tu govorim o grožnjah in nevarnosti z jedrskim orožjem, ki ga doživljamo Evropejci.

Se vam zdi, da je jedrsko orožje znova realna nevarnost?

Mogoče smo mislili, da so to nekakšne sanje, da je ta nevarnost stvar preteklosti, ampak danes je jasno, da Rusija v Evropi krši dogovor o omejitvi raket srednjega dosega z jedrskimi konicami. Rusija razvija novo jedrsko orožje in premika te rakete bližje Evropi. Preprečiti moramo vračanje v mentaliteto hladne vojne, ker to ni nekaj, kar bi si Nato želel. Da bi to lahko uspelo, se moramo spomniti starega latinskega reka: Če želiš mir, se morate pripraviti na vojno. Sam bi ga še moderniziral: Če ste resni pri zagotavljanju miru, morate biti prav tako resni pri obrambi, saj pomen izreka ni, da želiš vojno, ampak jo želiš preprečiti.

Torej moramo biti resnejši pri obrambi in naši varnosti ...

To je kritičen element, saj bolj kot bosta robustna naša obramba in bolj kot bo resno naše odvračanje od agresije, večja je verjetnost, da nekdo ne bo skušal te obrambe "preverjati", pa naj bodo to regionalni ali globalni akterji ali drugi akterji z drugačnimi načini delovanja.

"Če se ne bomo pravilno odzvali in prilagodili, se lahko zgodi, da se bodo nekatere zadeve, za katere smo mislili, da so stvar preteklosti, znova vrnile."
"Če se ne bomo pravilno odzvali in prilagodili, se lahko zgodi, da se bodo nekatere zadeve, za katere smo mislili, da so stvar preteklosti, znova vrnile." FOTO: Damjan Vodenik

Mislite na nekonvencionalne grožnje in akterje?

Obstajajo tudi druge vrste groženj, ki niso tako očitne. Govorimo o kibernetskih in hibridnih grožnjah, ki ustvarjajo dodatne težave in drugačne vrste groženj. V tem primeru vprašanje ni zgolj vojna ali mir, ampak se srečujemo z veliko sivo cono. Lahko se zgodi, da smo v nekakšnem kriznem stanju, kjer se lahko dogajajo manjši kibernetski napadi, vplivi na politične procese ali izvajanje koruptivnih dejanj. Tu je potrebno več sodelovanja, saj se z nekaterimi takšnimi zadevami bolj ukvarja Nato, z drugimi bolj Evropska unija, a se mi zdi, da moramo imeti oči bolj odprte, da bi razumeli vse te varnostne grožnje, ki niso tako jasno definirane.

Paziti moramo, da ne zapademo v razmišljanje z obdobja hladne vojne, saj bi bilo to napačno in neprimerno. Biti pa moramo zelo agilni, da se lahko hitro odzovemo in pošljemo pravo sporočilo, kar se je že zgodilo v nekaj primerih. V primeru kibernetskih groženj jih Nato dojema kot del vojaških dejavnosti, in v prihodnje se bomo morali s temi zadevami še spopadati. Nato se je delno že prilagodil, a moramo razumeti, da je proces prilagajanja in razmišljanja z odprto glavo dolgoročen proces.

"Če bodo naša dejanja in strategije pravilni, bomo lahko zagotovili mir in stabilnost v regiji in širše."
"Če bodo naša dejanja in strategije pravilni, bomo lahko zagotovili mir in stabilnost v regiji in širše." FOTO: Miro Majcen

V zadnjih desetih letih se je varnostno okolje v Evropi in drugod izrazito spremenilo. Mislite, da se bo ta proces nadaljeval?

Še enkrat bi rad poudaril, da glede teh sprememb ne smemo biti pasivni. V Natu in med zavezniki lahko o tem nekaj naredimo in nismo zgolj opazovalci. Kar se mi odločimo in naredimo, recimo višanje naše splošne pripravljenosti, to pošilja jasno sporočilo, naj nas zunanji akterji ne preizkušajo. Ko vlagamo v obrambo, to ima učinek – poglejmo primer Rusije, ki je obrambni proračun v zadnjih dvajsetih letih zvišala za približno 300 odstotkov. Danes je Rusija bolj aktivna, ima enote v Siriji, izvedla je uspešno operacijo v Ukrajini in je posodobila enote, ki upravljajo z jedrskim orožjem.

Varnost ima svojo ceno in moje sporočilo je, da nismo v obdobju, kjer se bo varnostno okolje slabšalo v nedogled. Prihajajo tudi dobre novice in trudimo se, da bi izboljšali odnos z Rusijo in varnostne razmere v Severni Afriki in na Bližnjem vzhodu. Bile so številne dobre novice, samo pomislite na Islamsko državo, ki je pred štirimi leti upravljala z ozemljem v velikosti Velike Britanije, zdaj pa gre še za nekaj teroristov, ki se skrivajo v Siriji in Iraku. Mislim, da nam ni treba biti črnogledi in razmišljati, kako vse okrog nas propada, biti pa moramo proaktivni, imeti odprte oči pri razvoju težav in se na nove grožnje tudi odzvati. Z odzivanjem na nove grožnje in težave bomo preprečili, da bi se lahko zgodilo najhujše.

"Če naredimo prave korake, je mogoče in tudi verjetno, da bomo zagotovili mir, blagostanje in stabilnost v Evropi."
"Če naredimo prave korake, je mogoče in tudi verjetno, da bomo zagotovili mir, blagostanje in stabilnost v Evropi." FOTO: Damjan Vodenik
  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (189)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

aloalo
25. 03. 2019 18.59
hahahahha pr nm ne morš bit resen , če pa že si te pa itak uni z faksam dajo vedet da so nesposobni, no zato pa je naša vojska tm ker je.
periot22
25. 03. 2019 15.35
+0
Dokler boste migrante spuščali v Evropo ne bo miru!
KladivoSi
26. 03. 2019 18.02
Še jim bo žal za te migracije, samo še bolj bo slovenkam in slovencem, da so to brez upora sprejeli, in klonili hapčevski politiki. Bog, da smo sami jagri na vasi, ker do takrat bo vojska tudi privatizirana.
sodelujem
25. 03. 2019 11.55
+1
To me spominja na tisto: Živimo u miru ali se spremajmo kao da če rat izbiti sutra....
Krajnc22
25. 03. 2019 11.45
-2
🇪🇺🇺🇸🇸🇮🇪🇺🇺🇸🇸🇮🇪🇺🇺🇸🇸🇮
Melaj
25. 03. 2019 10.12
+7
Da imas dobro obrambo, je prvi pogoj zadostno stevilo vojakov in sposobnost nadomestitve padlih. Za to pa more biti obvezno sluzenje za vse sposobne tega. Nemcija je 1940 imela 15 milijonov vojakov..veliko jih je tudi padlo. 1944 so se vedno imeli 14 milijonov vojakov. Koliko so jih sposobni napraskati danes? Ljudje se sploh ne bi znali borit. Ta nacin zivljenja nas lahko nekoc drago stane. Obvezno sluzenje ni noben baw..baw..je res drazje..je pa tudi varnost pomembna..se bolj, kot denar.
JohannDoe
25. 03. 2019 10.40
Vse je drago, če nočeš plačat. Svoje cajte je bilo drago vojaški denar dat za opremo, ni bilo pa, recimo, drago ga dat za Falcona.
JohannDoe
25. 03. 2019 09.56
+2
Ma neee.... kaj mi rabimo vojsko. Vprašajte "strokovnjake za varnostne študije", ki so leta '90 lansirali in podpisovali peticijo, da ukinemo vojsko oziroma jo transformiramo v neoborožene kolesarje. Res dober filing in intuicija za geostrateško dogajanje. Takim ljudem bi zaupal, da mi čuvajo in upravljajo hišo in bančni račun, ko nič.
Thinc25
25. 03. 2019 09.33
+7
Vsaka resna država ima vojsko, primer je Švica!!! Ni mi jasno, zakaj me nočejo objaviti.
Thinc25
25. 03. 2019 09.32
+4
Vsaka resna država ima vojsko, primer je Švica!!!
sodelujem
25. 03. 2019 11.53
+1
Ja, samo tam imajo puše v omari,doma. Ne pa kot pri nas ,da je več kot 5cm hladno orožje pa se brani...
hotchilipoper
25. 03. 2019 08.04
-1
Če želimo mir,naj država prvo poskrbi za ljudi,ki so to državo zgradili.Upokojencen jemljete denar,da si lahko kupujete ene brezvezne puške.Koga boste oborožili,da se bo boril za to skorumpirano državo?
Uporabnik113189
24. 03. 2019 21.49
+8
Izvleček iz knjige o bitkah japonskega in zavezniškega ladjevja na Pacifiku. Bil je 1.december 1941 leta, ki se po ničemer ni razlikoval od drugih dni. Življenje v Tokiu je teklo kakor vsak dan, gneča na cestah je bila nespremenjena, množice so hitele po svojih poslih, prerivajoč se po ulicah, tisoči avtomobilov so se prepletali na križiščih, prenapolnjeni tramvaji so si poskušali napraviti pot z zvonenjem, neštevilne pisane reklame, viseče na trgovinah in hišah, so dopolnjevale in okrepile sliko bujnega velemesta. Nihče izmed več kot 6 milijonov prebivalcev najbrž ni imel razloga za misel, da bi bil ta dan drugačen kakor drugi. Pa vendar je bil ta dan usoden ne samo za Tokio, ampka tudi za vso Japonsko in velik del sveta. Na ta dan je bila sklicana seja vlade, na katero je bilo povabljenih tudi nekoliko vodilnih vojaških osebnosti, predstavnikov generalnega štaba in admiralov mornarice.. Konec izvlečka.. Na tej usodni seji so sprejeli formalno odločitev, da se začne nova vojna. To je bila zmaga industrijcev in bančnikov, ki so si želeli novih tržišč, novih izvorov surovin in velikih dobičkov. Milijarderji koncernov Micui in Micubuši so bili lahko zadovoljni. Priprave so potem trajale celo leto in vojna se je začela z napadom na Pearl Harbour. Japonska danes ni več tisto kar je bila, se je pa po vojni razvila Kitajska ki ima brez vsakega dvoma enake apetite in želje kot nekoč Japonska. Njihova strategija razvoja je strategija lačnega roja kobilic. Ali so mogoče že imeli podobno sejo vlade? Se je svet kaj naučil?
Uporabnik113189
24. 03. 2019 21.59
+7
Včerajšnja pridružitev Italije k velikanskemu logističnemu projektu Kitajske v temeljih spreminja pogled na načrtovano gradnjo našega drugega tira. Igra Italije zagotovo ni usklajena z Nemčijo in ostalimi državami EU in precej sem prepričan ruši enotno politiko EU, ki se ta trenutek ukvarja z neumnim Brexitom. Morali pa bi se intenzivno ukvarjati s kitajci, izgublja pa dragocen čas da bi bila mera polna pa še volitve, medtem pa gospod Ping osebno kroži po državah EU z bilateralnimi obiski in meša štrene..
samuray1
25. 03. 2019 09.27
+1
Torej ,po tvoje bi morala Nemčija poslat nekoga da bi mešal štrene po EU in lobirat za naš drugi tir?
JohannDoe
25. 03. 2019 09.59
Predlagam, da naše mojstre, SDS in Erjavca pošljemo lobirat. Izkazali so se še vsakič, da znajo pomagat uresničevat interese sosednjih držav. Fantje in punce, predvsem fantje, si zaslužijo kako nagrado.
Samo.Jst
24. 03. 2019 21.19
+0
Costa Rica... preberite si in potem mi tolmačite pomen vojske v "nestabilni" regiji.
JohannDoe
25. 03. 2019 10.04
+2
Tvoje razmišljanje je povsem pravilno. Morali bi prositi Hrvaško, Italijo ali pa Avstrijo, da nas brani v primeru invazije ali političnega izsiljevanja.
Nabru3
24. 03. 2019 20.01
+5
Slovenija bi morala izstopit iz NATA in se opredelit kot nevtralna država. Basta. Kdo bo pa nas napadel? Pa tudi če nas, a toteli naši specialci nas bodo branili? Da bi pa človek v rezervi vedel kam naj gre v primeru napada prevzet orožje, tega podatka pa tako ni nikjer. Po 25 letih še vem kk zgleda kalašnikov in PAPovka, za tiste pod 30 nisem siguren.
Andree
24. 03. 2019 21.56
+16
Veš kaj je žalostno,da če se karkoli zgodi bomo mi 40+ prvi,ki bomo na okopih branili državo ti pod 30 se bodo v večini poskrili,ker bodo brez svojih pametnih mobitelov
Chon
25. 03. 2019 07.44
+5
Ko država razglasi nevtralnost to ne pomeni, da s tem naenkrat dobi neviden ščit, ki jo varuje pred vsem. Nevtralnost pomeni zgolj to, da bo z odločno obrambo svojega ozemlja zagotavljala, da nobena od ostalih sprtih strani njenega ozemlja ne bo v stanju uporabiti za vojaško delovanje napram drugi sprti strani. Tipičen primer je delovanje Švice v drugi svetovni vojni, ko je z neba klatila tako nemška kot zavezniška letala brez izjeme in razlikovanja. V trenutku ko bi katerakoli sprta stran upravičeno domnevala na država z razglašeno nevrtalnostjo kakorkoli favorizira eno od sprtih strani ali da celo eni od sprtih strani omogoča uporabo kopnega, morja ali zračnega prostora postane njena nevtralnost nična. Enako velja, če se izkaže da ima nevtralna država obrambne prešibke za varovanje svoje nevtralnosti. Povedano na kratko (za nevedneže in nakladače), države z razglašeno nevtralnostjo morajo imeti bistveno močnejšo vojsko, kot ostale države, ki so povezane v pakt, ker mora sama zagotoviti vse zmogljivosti, ki jih potrebuje za obrambo. Oziroma povedano še enostavneje, razglašena nevtralnost brez izjemno močne vojske ni noben pogoj, da bi ostale države to nevtralnost tudi spoštovale.
Borec21
24. 03. 2019 19.51
+7
Rusija je dvignila sredstva za vojsko ker jih namenja za razvoj in ptoizvodnji orožja kar pomeni da dela biznis mi imamo pa telenajske dobro plačane ki ne znajo še ene vojaške vaje orhanizorat samo dnar stran vržen bolje bi bilo imeti privat pogodbeno vojsko kot to delajo zda
JohannDoe
25. 03. 2019 10.42
Kje pa piše, da mi ne moremo delat biznisa ali, da ga nikoli nismo.
JohannDoe
25. 03. 2019 10.44
Privat vojska je pa po defaultu dobra za plenjenje in kolonizacijske operacije, ne pa za obrambo domovine. Če bi bilo količkaj domoljuba v tebi, ne bi pušil takih dobičkoljubnih for posameznikov, ki jim dol visi za domovino in domovine.
felix59 drugič
24. 03. 2019 18.36
+8
Ma kakšna vojna neki , da se vojna začne , se mora kar nekaj stvari poklapat , kar pa je v Evropi skoraj nemogoče. Že iz spomina na 2. SV , se marsikdo izogiba incidentom , ki bi pripeljali v novo vojno . Zato je vsako oboroževanje metanje denarja stran. Bolje bi bilo , da bi zrihtal ceste , da se nebi tanki vozili po luknjah.
JohannDoe
25. 03. 2019 10.48
+2
Ti si rojen enkrat po '93, kajne? Pogleda se ti skozi prste. Večina naših vrlih milenijcev tako niti ne ve, da je Janša bil Komunist in dolgo vodil socialistično stranko, ker je bilo ta časovno pred njimi. Težko bo potem vedela tudi kako pride do vojne. Leta '90 so nekateri enako filozofirali. Zanimivo kako se vse ponavlja.
Devilz Pff
24. 03. 2019 18.13
+9
še najbolj od vsega nas ogrožajo medvedi
Kliko7
24. 03. 2019 18.10
+17
Vso vojsko stran iz sveta! Tega na celi Zemlji NE rabimo
MladostNiNorost
24. 03. 2019 18.53
-6
ce to zelimo, potem tudi kontra desni politiki. to pa za nekatere ze tezje
jg57
24. 03. 2019 18.02
-15
Zavedati bi se morali, da Slo v svoji 1200 letni zgodovini ni bila nikoli bolj varna, kot je sedaj pod plaščem Eu in NATO. Da to nekaj stane je jasno, jasno pa nam mora biti, koko bomo zaslužili, da bomo to plačali in da nam bo ostalo dovolj za življenje in lastni razvoj. Zelo enostavna logika.
jg57
24. 03. 2019 18.06
-1
Če bi naše prednike ščitila takratna Eu, ki je pravzaprav ni bilo, ko so Turki ropali po deželi in kradli otroke bi bili presrečni. Gradili so neučinkovita taborska obzidja in to je tudi nekaj stali , a ne? Pamet v glavo predno kaj neumnega zinemo !
Devilz Pff
24. 03. 2019 18.13
+6
yaxscdvf
24. 03. 2019 18.22
+4
In pred kom naj bi nas eu in nato ščitila, od kje preti nevarnost? Avstrija, Italija, Madžarska, Hrvaška?
JohannDoe
25. 03. 2019 10.55
-1
NATO se ne vtika v interne konflikte članic. Torej nas efektivno ščiti pred invazijo Japonske.
sodelujem
24. 03. 2019 17.47
+19
Ja, plačana vojska ne bo nikogar branila-samo multinacionalke in tuje investitorje. Domačin se pa znajdi...Saj se lepo vidi po svetu.!
yaxscdvf
24. 03. 2019 18.23
+12
JohannDoe
25. 03. 2019 10.55
Plačanec oziroma privatnik se bori za... kdor da več.
jg57
24. 03. 2019 17.15
+26
Šarec bi rekel: "Mir bo če bo, če ga ne bo ga pač ne bo".
Krajnc22
24. 03. 2019 17.12
-1
🇸🇮🇸🇮🇸🇮🇸🇮