Slovenija

Dan ko so Zgornje Posočje, Vipavska dolina, del Krasa in Istre postali del Slovenije

Ljubljana, 15. 09. 2025 06.18 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Danes je državni praznik, dan priključitve Primorske k matični domovini. Praznujemo ga v spomin na 15. september 1947, ko je začela veljati pariška mirovna pogodba. Po njej so Zgornje Posočje, Vipavska dolina, večji del Krasa in manjši del Istre postali del Slovenije. Osrednja slovesnost ob prazniku je bila v nedeljo v Ilirski Bistrici.

Predsednica republike Nataša Pirc Musar je v slavnostnem nagovoru na nedeljski slovesnosti spomnila na zgodovinska dejanja, pogum in zgled Primorcev ter se navezala tudi na današnje razmere po svetu.

Kot takrat tudi danes nasprotujemo nepravičnim posegom v pravice narodov in manjšin, je poudarila predsednica. "Enakopravnost, spoštovanje človekovih pravic, svoboda in zaščita narodnostnih pravic niso le temelji dobrih meddržavnih odnosov, temveč je takšna drža tudi edini pravi motor pravične in napredne civilizacije," je dejala. Poudarila je, da je v 21. stoletju nedopustno, da bi katerakoli narodna skupnost bila prepuščena samovoljnemu odločanju večine.

Lanska proslava ob dnevu vrnitve Primorske k matični domovini
Lanska proslava ob dnevu vrnitve Primorske k matični domovini FOTO: Bobo

Prireditev, ki sta jo organizirala Občina Ilirska Bistrica in Zveza združenj borcev za vrednote NOB, je potekala v središču mesta z neposrednim televizijskim prenosom. Na prireditvi se je zbralo več predstavnikov političnega in družbenega življenja ter veliko Primorcev.

Moto prireditve je bil verz pesnika Dragotina Ketteja Popolnitev bodi moj vzor, luč, resnica moje delovanje, na te besede pa se je v nagovoru navezal tudi ilirskobistriški župan Gregor Kovačič. "Zdaj za razliko od številnih drugih narodov mi živimo v miru in imamo čas za lastno popolnitev. Živimo pa v takšnem času, ko bi moral Kettejev moto o iskanju resnice in delovanja v tem duhu spet in zelo glasno odmevati po vsem svetu," je dejal Kovačič.

Praznik letos prvič poteka pod novim imenom, saj je DZ oktobra lani besedo vrnitev zamenjal s priključitvijo, tako da je to po novem praznik priključitve Primorske k matični domovini, in ne več praznik vrnitve Primorske k matični domovini. 

Golob v poslanici: Praznik je dan, ki ga slovenski narod nosi globoko v srcu

Premier Robert Golob je v poslanici ob državnem prazniku priključitve Primorske k matični domovini zapisal, da je to dan, ki ga slovenski narod nosi globoko v srcu. "Praznujemo, ker verjamemo, da lahko prihodnost gradimo le na temelju zgodovinskega spomina in spoštovanja do prednikov ter na temelju poguma, s katerim zremo v prihodnost," je dodal.

"Za nas Primorce je to praznik veselja in spomina. Verjamem pa, da ga tudi vsi naši rojakinje in rojaki drugod po Sloveniji in svetu obeležujejo s ponosom. Ponosom na prednike, ki so v najtežjih časih tujega pritiska in zatiranja vztrajali ter ohranili jezik, kulturo in narodno zavest. Prav zaradi njihove odločnosti in zvestobe smo namreč Primorci skupaj z vso Slovenijo znova zaživeli v skupni domovini," je zapisal Golob.

Primorska po njegovih besedah ni samo geografski del naše države. Od Trente do Pirana se razteza prostor odprtosti in svobode, uporništva in ustvarjalnosti. Primorska je obzorje Slovenije, njen pogled v svet. "Je pokrajina burje in s tem prepišnosti, kraj, kjer se stikajo Alpe z morjem, kjer se prepletata mediteranski temperament in slovanska trdnost. Je stičišče kultur in jezikov, kjer se še posebej jasno pokaže, kako dragocena in neprecenljiva je naša skupna narodna identiteta," je prepričan predsednik vlade.

Zato danes praznujemo skupaj, ker vemo, da smo kot narod najmočnejši takrat, ko smo enotni, je zapisal. Po njegovih besedah praznujemo, "ker verjamemo, da lahko prihodnost gradimo le na temelju zgodovinskega spomina in spoštovanja do svojih prednikov ter na temelju poguma, s katerim zremo v prihodnost".

"Človek brez svobode je nič," je Golob navedel besede Borisa Pahorja. Kot je dodal, praznujemo tudi zato, ker s tem izkazujemo spoštovanje do boja za pravice in tudi do svobode. Za svoj narod in za vse narode sveta.

Ko se spominjamo priključitve Primorske, se po premierjevih besedah tudi poklanjamo tigrovcem in drugim primorskim borcem za svobodo, ki so bili prvi protifašisti v Evropi in so postavili temelje, na katerih danes stojita evropska demokracija ter vladavina prava.

"Primorska je danes in za vedno Slovenija. Danes in za vedno Evropa. Ob današnjem prazniku se poklanjam vsem, ki so omogočili združitev večine Primork in Primorcev v skupni slovenski domovini, in vsem, ki še naprej gradite Slovenijo kot dom svobode, miru in človečnosti," je dodal Golob in poslanico sklenil s čestitko ob prazniku.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
KOMENTARJI (216)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

patogen
15. 09. 2025 15.44
+0
Vstala primorska je nastala po letu 1947, saj Primorska partizanov in NOb ni imela. Če so bili tam, so prišli od drugje. Zakaj se je duh NOB najbolj obdržal ravno na primorske in pa tudi Štajerskem in Prekmurju? Ker tam partizanov praktično ni bilo.
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 20.37
za nepripravi pato: Pa desničarji pravijo, da so komunistični partizani sami ubili primorskega partizanskega heroja Janka Premrla - Vojka. Zdaj si nepreklicno dokazal, kako desničarji nesmrtno kažejo, saj kot praviš Primorska partizanov in NOB ni imela. Podobno lažejo o bovškem partizanu Ferdu Kravanji. Laž na laž. Bravo.
patogen
16. 09. 2025 08.22
20 vojkovih Borcev, ki so se gibali v zaledju tega, kar danes imenujemo Primorska in je poimenovanje nastalo šele kasneje. Izvorna Küstenland ni obsegala Nanosa , Postojne in krajev, po katerih je operiral Vojko. To je bila Kranjska. Vojko je šele po vojni operiral po Primorskem.
Cervantes Saavedra
16. 09. 2025 13.01
za nepripravi pato: Saj skoraj ni za verjeti, kam lahko pripeljejo izrojeni možgani pod Sančovim sedlom. Primorska da ni imela partizanov in NOB!? Vojko da je šele po vojni operiral po Primorskem!? Po kateri vojni, saj je Vojko padel febr. 1943 v boju z italijansko vojsko!? - Med 2. svetovno vojno sta italijanska in nemška vojska požigala primorske vasi, odpeljala na stotine Primorcev v internacijo. Le zakaj, če pa tam ni bilo partizanov? Pa menda ja se to niso domoljubni deželobranski belogardisti in domobranci borili zoper okupatorja!!!? A nisi nikdar slišal za goriško fronto (sept. 1943), bitko na Panovcu. - 3.2.1942: (Belogardistična?) Pivška četa je napadla bunker pri Štanjelu. - 4.-5.6.1942: partizanski (?) napad na ital. bunker ob železniški progi pri Merečah v Brkinih. - 22.7.1942: Italijani so požgali primorske vasi Podgrič, Lozice in Otošče. - 10.8.1942: na Vodicah nad Ozeljanom je ustanovljen prvi primorski partizanski bataljon Simona Gregorčiča; sestavljen iz Spodnjevipavske in Zgornjevipavske čete, Tolminske čete, Brkinske čete in Kraškega minerskega voda. – 29.9.1942: Prva partizanska akcija v Beneški Sloveniji. - 26.4.1943: najhujša bitka v 2. svetovni vojni na Bovškem, ko so ob ustanavljanju Gradnikove brigade Italijani na planini Golobar obkolili zbrane partizane; padlo jih je 42. - avg. 1943: Primorski odred je porušil del žel. proge Gorica - Podbrdo, Gregorčičeva brigada pa dva mosta na progi Ponteba Videmaža - Kobariška republika (sept. - okt. 1943). - 11.-13.9.1943: v Markovščini (Brkini) je partizanska (ali belogardistična?) Brkinska brigada razorožila (po dveh dneh pogajanj) prvo motorizirano hitro divizijo Eugenio di Savoia ter kolono petih polkov in številnih drugih skupin (skupaj 9 polkov, dva generala, 9 polkovnikov) - 24.9.1943, Vipavska dol.: prišli nemški bombniki in jeli bombardirati. - 25. do 30.9.1943: velika nemška ofenziva (25-50.000 vojakov, 100 tankov, 120 topov) na osvobojeno ozemlje na Primorskem (1. faza operacije Wolkenbruch). - 29.12.1943: vseljena je bila prva partizanska bolniška postojanka v Trnovskem gozdu SVPB Pavla. – Proti komu se je vse to boril okupator? – Kot vidiš pri meni so tvoje desničarske laži izpod Sančevega sedla kratkih nog. – Pokrij se z ušesi od sramu.
patogen
16. 09. 2025 17.17
Rekel sem, da je Vojko operiral po Kranjskem. Nanos, Postojna, ves to takrat ni bila Primorska. Vse te silne akcije so zahtevale življenje 450 Italijnov, največ v Jelenovem žlebu, in 500 Nemcev, večina slovenscev v nemški upravi tukaj. Za ceno 99.700 Slovencev. Sančo, največ na svetu glede na število prebivalstva. Vse te slavne bitke ki jih naštevaš, so rezultirale v represijah, rušenju, smrti, vojne pa niso skrajšale za eno sekundo. To je bila revolucija, boj za Komunizem. Sančo, med drugo vojno je na enega Makedonca umrlo skoraj 100 Slovencev. Zakaj razlika? Ker je bila KP Makedonije ustanovljena šele leta 1947. Vukmanović Tempa, ki je pa šel delat vstajo, so pa Makedonci nagnali.
Cervantes Saavedra
16. 09. 2025 20.01
za nepripravi pato: Kaj? A tako malo veš o vsem tem!? Nanos, Postojna…so po 1. svetovni vojni skupaj z ostalo Primorsko pripadli Kraljevini Italiji. Mussolini je slavnostno šel obiskat “italijansko” Postojnsko jamo. Kakšna Kranjska neki, Božji volek!? – Tudi primorski Slovenci so se uprli nasilnemu asimilacijskemu in rasističnemu nacifašizmu, ki je imel v javnem programu razničiti Slovence. Preveč hvališ komuniste, ko navajaš, da so se samo oni temu uprli. – In vse te slavne bitke - a niso bile? Kdo se je to boril proti okupatorju, če po tvoje partizanov ni bilo!? Nič o Borisu Pahorju? Od kdaj v NOB? Mmm? Muu? – A skupni odporniški boj okupiranih narodov v Evropi (Jugoslavija, Grčija, Francija, Norveška, Poljska…) ni skrajšal vojne n iti za sekundo. Motrda pa so jo za več sekund podaljšali evropski kvizlingi? Ne zanikaj njihovih žrtev in truda. - Uboga mala duša, Sančovo sedlo ti preveč pritiska na možgančke, da same neresnice trosiš po svoji makadamski poti. Pa vsakič fašeš od mene vrhano sedlo trdih argumentov. Kot vidiš nisi mi dorasel.
murate
15. 09. 2025 15.11
Saj bi imeli tudi Istro do vodic na koncu crukvenice,pa je en veliki poznavalec zgodovine zahebu
Belibog
15. 09. 2025 13.58
+0
Ne vem kakšen praznik je to, samo jugo zastave, a se mislijo tja priklučiti.
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 14.43
+1
Odlično opažaš!!! Zbrane so vse zastave (Maister, TIGR, NOB, veterani osamosvojitve...), pod katerimi so se borili proti fašizmu in okupatorjem. Če ti katera manjka, je to upravičeno, saj ne sodi v ta zbor.
patogen
15. 09. 2025 15.42
-1
Manjka slovenska zastava, torej upravičeno ne sodi v ta prostor Sančo.
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 20.45
za nepripravi pato: Seveda je tam bila tudi sedanja slovenska zastava. Med drugim so jo nosili slovenski veterani osamosvojitve (1991), torej tisti, ki jim naš Veliki večni vodja kot premier enoumno prepovedal prihajati na državne prireditve. – Zanima me, kako tvoji možgančki procesirajo dejstvo, da nikdar nimaš prav. Najbrž jih je sram. – Teži te Sančevo sedlo, ni izhoda, kaj?
patogen
16. 09. 2025 08.24
Sančo - Premk, po eni strani si ubogi, saj imaš nalogo zagovarjati nekaj, česar ni in v je v osnovi zgrešeno. Kakorkoli gledam posnetke prireditev, so vihrale samo Jugo zastave z zvezdami.
Cervantes Saavedra
16. 09. 2025 13.02
za nepripravi pato: Uboga mala duša. Bil sem seveda tam in njih videl. Nosili so jih veterani 1991, da, prav tisti, ki jih IJJ noče na svojih prireditvah.
patogen
16. 09. 2025 17.48
Tisti so nosili tiste z rdečo zvezdo. Veterani, ki so zvezde vtaknili v žep takrat. Triglavska kokarda na kapi, zvezda v žepu. Sedaj so jih potegnili ven.
JohannDoe
15. 09. 2025 13.31
+2
Pod staro Avstrijo so mnogi Slovenci odšli s trebuhom za kruhom v Ameriko. Nekateri so se potem preskrbljeni, drugi pa skrušeni in obubožani vrnili nazaj v svojo domovino. Po mnenju nekih filozofov bi morali biti zelo v škripcih, če bi, recimo, odšli za časa Avstrije, vrnili pa se, recimo, v SHS oziroma Jugoslavijo. Po njihovo namreč ne bi šlo za vrnitev, ampak za priselitev. In za to bi se bili pripravljeni z vami stepsti po spitih dva deci v vaški gostilni. Oprostite, filozofi. Dlakocepite. Ampak preimenovali ste Ištvanov praznik in sedaj je končno vaš.
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 14.47
+0
za Johan: Ta praznik je bil rodoljubni primorski daleč pred Ištvani. Njegov seveda nikdar ni bil in ne bo, saj on raje kontinuirano čisla plačansko prookupatorsko Slowenische Landwehr kot "edino pravo slovensko vojsko".
patogen
15. 09. 2025 15.54
-1
Sančo, deželna bramba je stara toliko kot Slovenci, zato ne preseneča njen nastanek, ki pa je bil posledica komunistične revolucije in nameravane priključitve Slovencev Stalinu in Sovjetski zvezi. Ta vojska je nosila iste simbole kot Stalinova in je bila pod komando Moskve. Posledica tega je torej nastanek "reakcije" kot ste to imenovali komunisti. Kjerkoli na svetu je bila komunistična akcija, je nastala protikomunistična reakcija. Razen tam, kjer je Rdeča armada sama vkorakala in nastavila svojo oblast, vzhodni Evropi. Sedaj pa naštej, kje ni bilo reakcije, na komunistično revolucijo. Knjigo v roke Sančo.
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 21.06
za nepripravi pato: A iz mojih izčrpnih podatkov imaš občutek, da premalo berem zgodovinsko literaturo? Malo prebrskaj na teh portalih splošno razgledanost desnjakov. A ti jaz posredujem nekaj njihovih intelektualnih cvetk, podobnih tvojim? - Uboga mala duša si, ki trpi pod Sančevim sedlom. - Deželna bramba je bila zamišljena in osnovana v podporo lastni državi, ne okupatorjem kot v primeru te slovenske groteskne karikature. Ne drži? Mmm? Muu? – Nemci so jo pri nas ustanovili konec 1943 zaradi lastnih vojaških potreb, ne za obrambo Slovenije. Preganjala je vse, ki so bili zoper okupatorja, čisto vseeno, ali so bili komunisti ali ne. Aretirala je tudi Borisa Pahorja, pa nikakor ni bil komunist. A ne drži? – Na Primorskem so se tajne organizacije kot TIGR isl. borili proti fašizmu že od 20-tih let 20. stoletja. A tudi oni pod komando Stalina? Tudi tu bila komunistična revolucija? Mmm? Muu? – Sicer pa je režimski ščasopis “Slovenec” iz Ljubljane med 2. svetovno vojno vzneseno trdil, da je največja svetovna revolucija vseh časov tista od velikih revolucionarjev Musolinija in Hitlerja. Naj kakšen od načitanih desnjakov preveri to mojo zadnjo trditev. Ali ti sam. Mmm? Muu? – Hudo te tišči Sančevo sedlo, laž ne more preživeti, a ne?
patogen
16. 09. 2025 08.36
Ti imaš Sančo samo izčrpne tekste, pa bolj malo podatkov. Če je bila deželna bramba mišljena v podporo Avstriji, se strinjam. Logika je torej ta, ki upraviči tudi nastanek komunističnih partizanov v podporo Srbskemu Kralju in Stalinu. Jedro domobrancev so sestavljali partizanski dezerterji, ki so zavrnili komunizem in posledično metek. Bili so vezani na ozemlje Slovenije in uporabljeni izključno za naloge protikomunističnega odpora,. Vili so vojska slovenskih meščanskih strank v Državljanski vojni. Da je bila vojna državljanska, sem izvedel na Dnevniku RTV leta 2014, ko so to sporočili ob prazniku 9. maja. Upaš sedaj to zanikati? Pahor se je priključil NOB. TIGR ni bil pod komando Stalina, pač pa so bili angleški vohuni, kot je izjavil predsednik ZZB Stanovnik na proslavi 2005. Ker TIGR ni bila revolucija, so ga komunisti likvidirali. Narodno socialistična in italijanska, so se od samega začetka imenovale Revolucije. To piše režimski časopis Srbskega kralja Slovenec, kot praviš, že leta 1933. Osličk še komaj prenaša težo zvojega pisanja Sančo.
Cervantes Saavedra
16. 09. 2025 13.25
za nepripravi pato: Ubogo malo dete. Cel kup podatkov ti vsakič serviram, da jih komaj nosiš pod Sančovim sedlom. Sama laž na laž te je. – V vsaki okupirani državi se vedno pojavijo odporniki proti okupaciji in enako vedno tudi domači podporniki (=podrepniki) okupatorja (kvizlingi). A ne drži? To lahko pogojno povsod šteješ za državljansko vojno, toda, ali bi se s tem strinjali na Norveškem, Franciji… Ko kvizlingi niso bili samostojni, ampak plačanci okupatorja in celo fromalno vključeni v vojsko okupatorja. – A komunisti da so podpirali srbskega kralja!? Ne ljubljanska meščanska politika, ne slovenski ministri v jug. kraljevi begunski vladi v Londonu? Ko je podpredsednik te vlade (a komunist po tvoje?) Miha Krek pozival Slovence za vključitev v četniško Jugoslovansko vojsko v domovini!!!? Preberi še enkrat, kaj tvoji možgančki bruhajo. – Jedro domobrancev so sestavljali dotedanji belogardisti pod okriljem RKC. Vodje so bili gen. Rupnik, Franc Renner… a to so partizanski dezerterji!!!? – Pahor se ni nikdar priključil NOB, bil pa je odkrit tržaški protifašist že pred 2. svetovno vojno. – In TIGR da ni bil revolucionarna organizacija, pa v svojih ilegalnih glasilih že v naslovu vedno to zapiše!!! Grozljivo, kako ti manjka razgledanosti, pa se oglašaš v sveti preproščini. TIGR je bil likvidiran (po izdajstvih) na nekaj procesih pred italijanskim Posebnim sodiščem, zadnjič dec. 1941. Vodjo D. Zelena pa je ubila (maj 1941) italijanska enota s Slovenci v njej. – Pa imaš cel kup novih, tebi spet neznanih podatkov. Malo poglej “podatke”, ki jih servirajo tvoji enoumni desničarji na tem portalu. Mmm? Muu, a ne? Saj ni res, kako primitivno in prozorno lažeš! A kot vidiš ne gre.
JohannDoe
15. 09. 2025 13.15
+1
@cervantes Opletate vi danes s tem Tigrom... Čeprav vam je zveličavna edino rdeča zvezda in se zato v časih vaše svobode o Tigru, primorski duhovščini ipd. ni govorilo praktično nič. Kaj šele, da bi kdo nosil njihove prapore po proslavah. Mogoče si pa ti gluh in slep? Ištvan vam je stopil na rep, ker se pred njim nihče ni spomnil, da bi "vaši" stvari posvetil praznik. In treba je bilo nekaj storiti, da "si ga vzamete nazaj". Preimenovali ste ga s to vašo pravičnostjo in žolčnim zanosom in sedaj ste ga končno iztrgali Ištvanu in vrnili vaši partijski domovini in lahko mirno spite.
JohannDoe
15. 09. 2025 13.19
In še malo, pa ga boste praznovali kot, da je državni praznik in ga sami od sebe praznujete od titovega pamtiveka dalje.
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 15.01
za Johan: TIGR je bila tajna primorska antifašistična organizacija, ki je delovala na Primorskem in še kje pred 2. svetovno vojno. A zate je zato bila komunistična? Izraz "priključitev" je uporabljala predvojna primorska duhovščina in popovna prodomobranska emigracija. A so tudi oni komunisti? Mmm? Muu? Se ne vprašaš vsaj na tihem, zakaj ne morete po duhu in rodoljublju ubogi desnjaki odgovoriti na take podatke? In zakaj v povojnem domobranskem emigrantskem tisku ni praktično nič o antifašistični organizaciji TIGR. Moti, ker je antifašistična, kaj? Ištvana moti, da je nekdo priključil Primorsko, pa ga je hotel nasilno, brez Primorcev, preimenovati, in je s tem po Božji volji sprožil zasluženo burjo, ki se ne bo polegla. Vsaj za nekaj je zaslužen. Upam, da verjameš vsaj v nezmotljivo Božjo voljo. - Odpiram vam oči z neprijetnimi podatki. Kakšne podatke vi navajate? - Vidim, da še o zgodovini rdeče petokrake zvezde nimaš pojma. Začne se pred našim štetjem, pardon celo pred Kristusom. Bi rad še kaj o tem, da te poučim?
JohannDoe
15. 09. 2025 12.58
@cervantes "kdaj to je Primorska izgubila stik z matično domovino" ----- Stik z matično domovino je imela pod staro Avstrijo. Mislim, če se že gremo dlakocepljenje. Imela je stik, bila je del enotnega slovenskega kulturnega prostora, bila je tudi administrativno povezana z ostalimi Slovenci. Ste kdaj razmišljali o pomenu pojmov "matica" in "domovina"? Nihče ne govori o državah, državnih upravah in podobno. Razen vi, ko ste se spomnili, ko ste nervozno iskali nekaj, da vas lahko žuli v "vašem" prazniku, ki si ga je spomnil Ivan Janez Ištvan.
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 15.16
za Johan: To ni nikdar bil noben enoten slovenski kulturni prostor. Slovenci so bili namerno razkosani po avstrijskih deželkah, še najbolj slovenska dežela Kranjska je skoraj do konca bila pod germanskim enotnim kulturnim in političnim prostorom. Če bi bil to enoten prostor, ne bi rodoljubni Slovenci že leta 1848 izdali program Združene Slovenije, kjer bi vse šole (tudi srednje, višje, visoke) smele biti slovenske, uradni jezik tudi…, Slomšku ne bi Dunaj prepovedoval izdajati knjig v slovenščini. Zakaj ne znate niti muksniti, ali bi tudi za Trst rekli, da se je vrnil k matični domovini, če bi nam pripadel!? Nu, nu? – In če bi to bil enoten slovenski kulturni prostor, se ne bi “vračal”, saj bi bil že enoten!!!!!! Mmm? Muu? Odgovor? – Kot vidiš, mi nisi dorasel za kakšno pametno razpravo. Nobenega odgovora, nobene pameti.
patogen
15. 09. 2025 12.28
+3
Italijani so dajali državljanstva vsem, ki so živeli v mejah predvojne Italije. Zato so Primorci hodili tja po Italijanske penzije, ko so prečkali mejo nazaj v Jugovino, pa so zamenjali simbole pa vlekli še borčevske penzije. Zato so imeli najboljši standard življenja v takratni Jugovini. Pa italijanske avtomobile so vozili pa lire so jim gledale iz žepa...
Castrum
15. 09. 2025 12.33
+1
Najbolj glasni slovenski komunisti so konec 80ih let moledovali taljančke za penzije
JohannDoe
15. 09. 2025 13.06
+1
Če te nekdo rekrutira in pobere v vojsko, je najmanj kar lahko pričakuješ, da ti potem za ta leta izplača vojaško penzijo. In to je povsem nepomembno kdo in kdaj. To je odškodnina za izgubljen čas. Ne vem čemu bi kdorkoli se odpovedal penziji, niti zakaj bi menjaval simbole, ko gre po penzijo. Dovolj je potrdilo o upravičenosti. In to je to. Rad bi videl junaka, ki bi se odpovedal nakazilu. Še sploh pa da bi to storil zato, ker je tako nafilozofiral nekdo, ki ni bil ne mobiliziran, ne kakorkoli tam in zraven.
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 15.23
+2
za nepripravi pato: Tudi slovenski zdomci so hodili na delo v Nemčijo in od tam prejemali pokojnino. Ni bila miloščina, Nemci so pokojnine morali izplačevati. Enako tudi demokratična Italija. A niti toliko ti duh ne seže? Slovencem je v nekdanji Jugoslaviji in sedanji samostojni Sloveniji najbolje šlo in gre na tistih mejah, kjer so na drugi strani bili razvitejši (severna Italija, Avstrija). Kot je to običaj tudi drugod po svetu.
patogen
15. 09. 2025 15.35
-1
Johann, torej lahko upravičeno verjamemo, da bo Jugoivina izplačala penzije slovenskiom možem za čas služenja vojske?
patogen
15. 09. 2025 15.38
+0
Sančo, res jim je šlo najbolje še sedaj se jih odkopava. Avstrijci so pa umirali od lakote v tem času. Jaz sem poudaril, da Lira Primorcu nikoli ni smrdela, fašizem gor ali pa dol. Moti pa dvoličnost, ko je kričal Vstala Primorska, ko je prestopil mejo, da je dobil še borčevsko penzijo poleg.
patogen
15. 09. 2025 12.20
+3
Josip Križaj, pilot v Španiji, je naredil pilotsko šolov v Italijanski vojski, postal pilot lovec. Potem pobegnil v jugoslavijo, letalo so vrnili Italijanom. Pa šel letet za španske komuniste. Torej diskriminacije ni bilo. Enako tudi Giusepe Pierazza, Pirjevec. Pa sploh ni znanega primera, da bi kak Slovenec prebežal iz Italije po vojni. Pa tudi prej skoraj nihče. Pote je bila vedno obrnjena, od tukaj so bežali v Italijo pred zatiranjem in komunističnim enoumjem.
jank
15. 09. 2025 12.23
+0
patogen
15. 09. 2025 12.26
+3
Moje misli razumejo le malo bolj načitani, zato me ne čudi tvoja reakcija...
Castrum
15. 09. 2025 12.28
+4
Pirjevec je bil kot nigenocida, je hotel biti taljančk
JohannDoe
15. 09. 2025 12.13
+1
@cervantes "To ni bil noben problem, doker se naš Veliki Večni Vodja ni spomnil" -------- Seveda ni bil noben problem, ker se pred "vašim velikim vodjem" nihče ni spomnil, da bi Primorci imeli svoj državni praznik. Praznika ni bilo, tako tudi z imenom ni bilo nobenih težav. Potem pa se po desetletjih svobode in hej brigad in super "zavednosti" nek Janša spomni in naredi državni praznik.... ja, popolnoma razumem, da golobradim "borcem" tipa Žavbi to ni dalo miru in spanca. "Njihov" praznik praktično, pa Janša ga je uvedel. Ko bi se le oni sami prej spomnili. Zakaj s Tigrom opletate? O Tigru se pod jugo ni govorilo, niti ni imel enega samega praznika, kaj šele praporov na proslavah. Nehajte zlorabljat primorski praznik za dnevno politiko in strankarske mitinge, vrnite mu status narodne enotnosti in združevanja, pa bo o.k.
CabezaDeTopo
15. 09. 2025 12.15
+1
Termin vrnitev bi lahko uporabljali Avstrija in Italija,ker to ozemlje je dejansko bilo njihovo Naša je zmagovita priključitev kot se dogaja po vsaki vojni.
JohannDoe
15. 09. 2025 12.29
+1
Poanta je, da Italijani in ostali se ne ukvarjajo s takim dlakocepljenjem okoli svojih praznikov in poimenovanj. Vi pa se. In razlog je v tem, da se je v vseh teh desetlerjih po priključitvi ali čemurkoli že, prvi in edini spomnil, da bi temu posletil državni praznik, nek Ivan Janez Janša Ištvan in kakor mu že pravite.
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 12.47
+0
za johan: A tudi ti si gluh in slep? Z izrazom "priključitev" je po tvoje torej “opletal” že predvojni TIGR, slovenska primorska duhovščina, predvojni Primorci, slovenski emigrantski predvojni in povojni tisk… O antifašistični organizaciji TIGR pa povojni emigrantski tisk praktično niti besede. Preveri! - Neki IJJ pa je hotel uvesti praznik z izmišljenim imenom "vrnitev", da zabriše pojem"priključitev". Ker potegne na plano vprašanje, kdo za Boga pa je izvedel to priključitev. Če bi zmagala domobranska stran v Sloveniji, tega gotovo ne bi bilo. Bi zahodni zavezniki Primorsko še nedalje prepustili Italiji, katere hvaležnost so bolj rabili. Šmenta, kaj? – Še bolj te bo kot očitno prepričanega rodoljuba razjezilo dejstvo, da predsednik povojne stranke SLS (s sedežem v Argentini) dr. Miha Krek ni bil za priključitev Primorske k matični domovini, ampak za ohranitev tedanje provizorične državice STO, kjer bi, mimogrede, večinsko volilno pravico imeli Italijani. In Slovenci ne bi imeli svojega morja, a kaj bi to, vsaj Primorci ne bi tako glasno slavili priključitve Primorske. – Res pa je IJJ zaslužen za marsikaj, denimo, da zdaj Primorci kot moralni opomin vsako leto javno in svečano slavijo to priključitev, pa da je Goloba spravil v politiko ter za premierja.
Castrum
15. 09. 2025 12.01
+0
Malo poduka za fročota. Če ima nek narod originalno svoje lastno ime za kraj, predmet, državo, to pomeni da ni prevajal iz originsla, ampak je v osnovi poimenival. Npr. Dunaj, ki ga fročo omenja - edino Slovenci imamo original poimenovanje mesta, vsi ostali imajo izvedenke iz imena Wien ali Becz . Kot recumo za smuči - edino Slovenci imamo to poimenovanje, sevwda po Bloških smučarjih, vsi ostali pa po Norveških "ski". ...
patogen
15. 09. 2025 12.09
-1
Castrum, Wien izhaja iz rimsle Vindobone. Zakaj zopet Vindi v tem imenu, je pa svoje vprašanje. Dunaj pa izhaja iz reke Donave.
CabezaDeTopo
15. 09. 2025 12.11
+1
Gradež ni pravi primer. Brv V temo. Gradež res Nina nič z Slovenci razen tega, da so tja hodili ribariti.
Castrum
15. 09. 2025 12.32
+2
Ne razumeš,a? Point je v tem, da Slovenci v vsh 600letih nismo uporabljali imena Wien, temveč lastnega Dunaj. Edini na svetu! A razumeš pomen tega?
patogen
15. 09. 2025 15.41
Staro ime za Dunaj v sloveščini je bilo Beč. Iz Madžarsščine oziroma Hrvaščine. Potem se je začelo poimenovanje po reki Donavi.
patogen
15. 09. 2025 11.59
+1
@Kimberley Echo, obstaja zanimiva teorija, da so Rezijani ostanek neke večje populacije, ki seje raztezala v Švico nekoč. Pa še kje. Na poti do Švice je v jezeru potopljena vas Resia, v jezeru Lago di Resia na švicarski meji. Ime Rezija je lahko samo mehčanje oziroma dialektalna oblika imena Retija, kar pa je bila rimska provinca nekoč. Kar bi rezijce in njihov jezik lahko povezovalo s starimi Retijci.
JohannDoe
15. 09. 2025 12.51
+1
Pa vseeno je Rezijanščina slovanski govor, lingvistično najbolj soroden slovenščini. Del koroške narečne skupine. In tako dalje.
Kimberley Echo
15. 09. 2025 13.31
Hvala obema! Bom še šel kdaj tja za malo dlje časa, da to lepo dolino in njene prebivalce pobliže spoznam.
patogen
15. 09. 2025 15.42
Veščec
15. 09. 2025 11.56
+1
Dobro da je še kak bunker ostal,da če do česarkoli pride,da se maš kam umaknt
Sionist
15. 09. 2025 11.46
+0
Slovenci so se na Primorski pojavili pred komaj 600 leti!!!! O kateri vrnitvi naj bi bilo govora?? Primorska ni bila NIKOLI Slovenska ,Jugoslovanska itd! NIKOLI!
Sionist
15. 09. 2025 11.48
-1
AO 1910 ljudsko stetje; Koper 9.840 Italijanov, 1.978 Slovencev Piran 12.172 Italijanov, 2.209 Slovencev Itd itd. O kateri vrnitvio naj bi bilo govora?
trtr
15. 09. 2025 11.53
+0
Daj ne seri, zdaj ko je pol Italije črne ste pa tiho. Pol ekipe v košarki črne, nogomet malenkost boljše. Kam pa njih šteješ musolini.
Castrum
15. 09. 2025 11.54
+4
Moji taljanski amikoti pravijo, da najbolj sovražijo tiste ki so po rodu Slovenci in se delajo taljančke.
patogen
15. 09. 2025 12.01
+0
Ne bo držalo. Pavel Diakon, langobardski kronist piše o slovencih sosedih že okoli leta 600. Tudi toponimi so že slovenski v Ziljski dolini, torej so tam bili še veliko prej.
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 12.02
-1
za castrum: Tudi primorski antifašisti so take sovražili že pred 2. svetovno vojno. Posebej brezkompromisni pripadniki TIGR. To so bili Slovenci, ki so marširali naokrog v fašističnih uniformah. Med 2. svetovno vojno so bili za svoje storitve celo plačani od hvaležnega okupatorja.
Castrum
15. 09. 2025 12.04
-1
Da servantes, in ta tvoj prijateljček nigenocid, je njihov potomec. Ti se pa pajdašiš...
patogen
15. 09. 2025 12.06
Sančo ki jaha osla, tudi Franc Rozman se je prijavil v fašistično milico za Abesinijo. Ker je bil zavrnjen, je šel potem v Španijo delat kariero k komunistom. Vsak preživi po svojih močeh. Zakaj ti gredo pa na živce potem dunajski geti, ki se ne asimilrajo?
Cervantes Saavedra
15. 09. 2025 12.26
Vidim, da obupanci (tudi tisti uhati pod Sančovim sedlom) nimajo nobenih pripomb na moje ugotovitve, ampak v nemoči kot zasilen izhod poiščejo neko drugo temo ali osebo. Za castruma so tako potomci tigrovcev tisti kot nigenocid, ki zanikajo slovenskost Primorske! In pravi, da spoštuje tigrovce! Pa saj ni res, kam ga privede sprevrženost možganov! - Kaj pa naj taki obupani reveži sploh odgovorijo na dejstvo, da so denimo izraz “priključitev” uporabljali že predvojni pripadniki TIGR, primorske duhovščine, celo povojna domobranska emigracija v tujini? Mmm? Muu? Kar seveda sploh niso vedeli, ko so se nepremišljeno odpravili debatirat. Ali na vprašanje, kdaj to je Primorska izgubila stik z matično domovino, pa se je spet “vrnila”. Mmm? Muu? Blagor ubogim po duhu…
brabusednet
15. 09. 2025 11.38
+0
Duhovniki so prvi se uprli Italjanskimi fašisti ne pa komunisti,kot levičarji lažejo.Tudi Štajerske ne bi imeli brez vernega desneva Majstra.Levičar Tito je pa zapravil Trst ,Gorico,Benečijo.Pahor pa Piranski zaliv z Jorasom.Tako so levičarji škodljivci za Slovenijo.
jank
15. 09. 2025 11.42
-1
patogen
15. 09. 2025 12.04
Churchill je opbljubil Benečijo, če bi Tito sodeloval in bi vzpostavil demokratično vlado. Tito jo je že vključeval v Balkansko federacijo in imel ta Garibaldince. Ker je šel k Stalinu potem, kar je že itak ves čas bil, je Churchill postavil železno zaveso od Trsta do Gdanska. Nam pa so ostali garibaldinci, ki so zbežali v Jugoslavijo in njihovi potomci Yuriji ter Carlovi.
Tho mp son
15. 09. 2025 11.36
+2
Soška cesta Gorica - Bovec je še vedno taka , kot so jo pustili Italijani . Če bi se pri delitvi ozemelj ANGLEŽI odločili drugače , bi imeli danes AC na stebrih , viaduktih in v predorih . (AC Tarvisio - Udine)
Sionist
15. 09. 2025 11.37
+0
in se ne bi vozili po slovenskih "cestah" 3 ure za 80 kilometrofv! :)) P.s. VSO infrastrukturo na Primorski so naredili Italijani in vecino se uporablja se danes!!
Castrum
15. 09. 2025 11.41
+2
CabezaDeTopo
15. 09. 2025 11.42
+2
To je res. Celo vodovod za vso Primorsko je od takrat in se vedno delujejo.
Sionist
15. 09. 2025 11.43
+2
Ma itak. Saj sem ti ze 5 krat odgovoril. Zakaj pa ti ne odgovoris: kje so podatki? :))))))))))
Castrum
15. 09. 2025 11.52
+3
In kako se počutiš ko si "wannabe" taljančk, oni pa se ti smejejo?
Sionist
15. 09. 2025 11.30
+2
PIRAN; Piran je pred 750 leti kot e uveljavljeno pristani ko mesto pri el pod Benetke,'. Langobardi so bili na ozemlju danasnje Slovenije pred Slovani, ki so se doselili verjetno sredi 6. st. Obicajno govorimo o letnici 568, ko so se Langobardi organizirano premaknili v severno Italijo. Piran je e starejsi. V bistvu se je razvil iz rimskega kastruma in je imel vedno pretezno romansko in romanizirano prebivalstvo.
Castrum
15. 09. 2025 11.32
+2
Hohoho, fročo je našel wikipedijo kot zgodovinska dejstva......heheheeeeeeee
Sionist
15. 09. 2025 11.33
+2
:))))) AO 1910 ljudsko stetje; Koper 9.840 Italijanov, 1.978 Slovencev Piran 12.172 Italijanov, 2.209 Slovencev Itd itd. O kateri vrnitvio naj bi bilo govora?
Sionist
15. 09. 2025 11.28
+1
AO 1910 ljudsko stetje; Koper 9.840 Italijanov, 1.978 Slovencev Piran 12.172 Italijanov, 2.209 Slovencev Itd itd. O kateri vrnitvio naj bi bilo govora??
JohannDoe
15. 09. 2025 11.27
+3
@kakosmodanes "Obletnice naj praznjujejo tisti, ki so takrat to ustvarjali" -------- Če naj bi primorski praznik praznovali tisti, ki so Primorsko osvobodili, vrnili oziroma priključili, potem bi bilo na proslavah vse tiho in prazno. Menda ti je to jasno. To naj bi bil državni praznik in praznik Slovenstva, prilastili in prisvojili so si ga pa "OF" aktivisti, zbrani v nekih društvih in sestavljeni iz ljudi, ki so se rodili konkretno po sami priključitvi in vojni in se furajo na "naboj" rdečih zvezd in partizanskih pesmi ter dnevno strankarsko politiko. Tisti, ki prepove in ukine to strankarsko prilaščanje in grupiranje državnih praznikov, ki se ga poslužujejo na žalost vsi, tisti dobi moj glas še za naslednja dva mandata. Nasprotno pa se na te, ki te praznike izkoriščajo za medstrankarski boj, aktualno strankarsko politiko in svoje volilne kampanije, samo polulam.
jank
15. 09. 2025 11.30
+0
Kdo prepovedujejo praznovanje desničarjem?
JohannDoe
15. 09. 2025 11.54
+2
Ne gre zato, da tisti, ki niso v vašem dirkaškem klubu, ne bi smeli v svojem vrtu praznovat in bi jim kdo branil. Gre za to, da si prilaščate in izrabljate državne praznike, namenjene združevanju, za svoja strankarska kruljenja in mitinge in na sploh ravnate z državo kot da je vaš plen, s katerim lahko pospravljate kot svinja z mehom. Kdo vam brani, da tega ne počnete? Ker si navaden provokator, ti je popolnoma jasno kaj se zgodi, ko se oblast zamenja in podobno počne Janša in zakaj je to slabo. Ampak ker, spet, samo provociraš in agitiraš za svoje, to zamolčiš. Meni se to ne zdi higienično, tebi se?
2mt8
15. 09. 2025 11.26
+4
Ko je Tito jokal Stalinu da mu bodo zahodnjaki vzeli Trst in Gorico in da tam ne bo rdeče zvezde, mu je Stalin odgovoril, naj se s tem sprijazni.
Sionist
15. 09. 2025 11.25
+0
AO 1910 ljudsko stetje; Koper 9.840 Italijanov, 1.978 Slovencev Piran 12.172 Italijanov, 2.209 Slovencev Itd itd. O kateri vrnitvio naj bi bilo govora???
Castrum
15. 09. 2025 11.27
+1
Fročo, ne laži! ...Mimogrede, a te taljančki še vedno ignorirajo?
Sionist
15. 09. 2025 11.28
+0
:))))))))))) Imam podatke PRED SABO! Lolek VSAK jih lahkp preveri! heeheh A te nisem ze dovvolj osramotil? hehehehe
Castrum
15. 09. 2025 11.32
+1
Fročo, a te še vedno ne marajo? Po toliko letih prilizovanja ?
Sionist
15. 09. 2025 11.33
-1
:))Ampar RES; a se nisi ze dovolj osmesil? :))))) Si samo se en slo pijancek eheheheheh AO 1910 ljudsko stetje; Koper 9.840 Italijanov, 1.978 Slovencev Piran 12.172 Italijanov, 2.209 Slovencev Itd itd. O kateri vrnitvio naj bi bilo govora?
JohannDoe
15. 09. 2025 11.47
+2
@genocid Če bi ti bilo do česarkoli razen samo praznega provociranja, bi, seveda, našel podatke še za druge kraje. Za okolico Kopra in Pirana. Za Postojnsko. Vipavsko. Za kras. Za Goriško. Če bi ti bilo. Seveda ti ni, zato nadaljuj v stilu. O kateri vrnitvi? Haha, model, si že smešen. Istrska mesta so bila pretežno italijanska in italijanizirana, to je jasno vsem. Etnično slovenska tržaška obala je pa popolnoma ostala izven meja Slovenije. Tako to je, ker ljudje živijo kjer živijo, ne zmenijo se pa se razporedijo vzdolž neke črte, vsak na svoji strani. Čeprav po vsaki vojni "pametne glave" od politikov to skušajo dosečt s preselitvami.