Slovenija

Dva nova primera diskriminacije pri izplačevanju božičnice

Ljubljana, 13. 10. 2021 11.55 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min
Avtor
Danijela Levpušček
Komentarji
45

Zagovornik načela enakosti Miha Lobnik je v dveh novih primerih ugotovil diskriminacijo pri izplačilu letne nagrade z naslova poslovne uspešnosti oziroma božičnice. "V prvem podjetju se je božičnica zaposlenim znižala že, če so bili med letom enkrat odsotni z dela zaradi bolezni, pri več kot treh odsotnostih pa je niso prejeli. V drugem so nižjo prejeli zaposleni z resnim zdravstvenim stanjem," je sporočil. V obeh primerih je zaposlovalec zaposlene obravnaval neenako glede na njihovo zdravstveno stanje, kar je prepovedano.

V prvem primeru je zagovornik ugotovil neposredno, v drugem pa posredno diskriminacijo zaradi zdravstvenega stanja.
V prvem primeru je zagovornik ugotovil neposredno, v drugem pa posredno diskriminacijo zaradi zdravstvenega stanja. FOTO: Shutterstock

Prvi primer

V prvem primeru je šlo za podjetje s področja proizvodnje kemikalij. Pri izračunu višine božičnice posameznega zaposlenega se je na podlagi pravilnika upošteval tudi faktor njegove odsotnosti z dela zaradi bolezni. Ta se je v primeru ene bolniške odsotnosti znižal z vrednosti 1,2 na 1, v primeru dveh ali treh odsotnosti je znašal 0,8, za več kot tri bolniške odsotnosti pa nič, kar je pomenilo, da zaposleni do izplačila božičnice ni bil upravičen.

Drugi primer

Zagovornik je preveril tudi merila za izplačilo božičnice v podjetju, ki se ukvarja z distribucijo električne energije. V podjetniški kolektivni pogodbi je namreč določilo, da se višina božičnice odmeri prek bruto plače, ki jo je posameznik prejel v letu, za katero se nagrada izplača. Ob tem pa je določilo še, da se v osnovo za izračun božičnice ne šteje tisti del bruto plače, ki ga je zaposleni kot nadomestilo plače zaradi bolniške odsotnosti prejel od Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) z naslova obveznega zdravstvenega zavarovanja.

Nižjo božičnico so zato prejeli tisti zaposleni, ki so bili med letom z dela odsotni zaradi resnejših zdravstvenih težav oziroma iz takih zdravstvenih razlogov, da jim je nadomestilo plače namesto delodajalca nakazoval ZZZS. Tudi v tem primeru je zato šlo za diskriminacijo zaposlenih na podlagi njihovega zdravstvenega stanja.

Zdravstveno stanje posameznika je po Zakonu o delovnih razmerjih (ZDR-1) in po Zakonu o varstvu pred diskriminacijo (ZVarD) varovana osebna okoliščina. To pomeni, da nihče ne sme biti deležen slabše obravnave zaradi svojega zdravstvenega stanja.

"Za ugotovitev diskriminacije ni pomembno, ali je bilo neko ravnanje namerno ali nenamerno. Važne so posledice. Tudi za  gospodarstvo velja, da nihče ne sme biti slabše obravnavan samo zaradi svojega zdravstvenega stanja, nege otroka ali starševstva. S protidiskriminacijsko zakonodajo morajo biti skladna tudi merila za izplačilo božičnice in drugih nagrad zaposlenim," je ob tem poudaril zagovornik načela enakosti Miha Lobnik.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (45)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

MUNGATUMBA
13. 10. 2021 16.31
Kolo sreće- se okreće- Tu je Karma ! Tisti ki je za delitev, kmalu doživi odsotnost
Škrinca
13. 10. 2021 15.50
+1
regres se izplačuje od marca naprej in ni vezan na delovno uspešnost ampak na dopust, božičnica se izplačuje decembra in ni vezana na delovno uspešnost, na podjetju pa je ali jo bo izplačal ali pa ne, sledi nagrada za delovno uspešnos in se ponavadi izplačuje januarja in je lahko višina nagrade vezana na delovno uspešnost, prisotnost,itd. in je zopet odvisna od podjetja ali jo bo izplačal ali pa ne........javana uprava pozna samo regres, delovna uspešnost pa se izplačuje vsak mesec sproti.......
Et54678
13. 10. 2021 14.50
+2
sram jih bilo
nikhrast
13. 10. 2021 14.40
-3
To je privatna zadeva, vsako podjetje po svoje. Če je pa prisoten sindikat, potem pa sploh ne more biti tu problem, vse more biti omenjeno v pogodbi.
jurist
13. 10. 2021 14.11
+11
kot podjetnik ne štekam, zakaj bi nekomu, ki je na porodniški/bolniški in ne dela, pripadala božičnica? Božičnica se namreč (kolikor vem) izplačuje kot delovna uspešnost. In če nekoga v službi ni, se mi zdi razumljivo, da mu ta ne gre. Se pa strinjam, da ni fer, če je teh dni odsotnosti malo in da potem ne dobi nič. Ampak če nekoga celo leto ni, potem pa po moje ni nič narobe, če tisto leto božičnice ne prejme.
Et54678
13. 10. 2021 14.51
+1
ker človel ni bolan po lastni izbiri/lenobo
Et54678
13. 10. 2021 14.51
dartford
13. 10. 2021 15.30
+4
ni bolan po lastni krivdi, ampak tudi po šefovi ne... torej ni fer, da božičnico tak delavec dobi. Isto je z regresom - če te eno leto ni na šiht, ni regresa. Delodajalci imajo delavce zaposlene, da delajo in ustvarjajo dobiček, ne pa ker bi bili socijalne ustanove .
Škrinca
13. 10. 2021 15.41
+5
jurist slab si mi ti neki podjetnik, vsaj to bi lahko vedel, da božičnica ali nagrada za delovno uspešnost ni eno in isto.......
estelle.r
13. 10. 2021 14.11
+4
Pa saj to je povsod tako. Jaz sem jo prejela zelo malo, zaradi porodniške odsotnosti.
BimbayLola
13. 10. 2021 13.58
+8
Tale Lobnik očitno ne ve, kaj pomeni nagrada za delovno uspešnost. Enako se tretira božičnica. Zakaj bi vsi dobili enako? Tudi če je človek z razlogom na bolniški, ne doprinese k delovni uspešnosti. Torej kje je problem? Edino pravilno, da je le-ta dejansko vezana na uspeh in doprinos posameznika podjetju. Kako pa se to merti, je pa druga zgodba. V gospodarstvu, to ne bi smel biti problem.
wonn
13. 10. 2021 13.57
+8
kaj je to božičnica ...
resslovenka
13. 10. 2021 13.55
+0
Nič novega. Stara praksa. En privatnik je še regres za letni dopust svojim voznikom odmerjal po obrazih. Pa je bila višina zakonsko zagotovljena. Še danes, po 10 letih se mi bruha, ko se spomnim. Prav tako je odmerjal višino letnega dopusta, pa so bili parametri jasno določeni po takrat veljavni kolektivni pogodbi. . Pa še tolk drugega je bilo.... 😎
Geres
13. 10. 2021 13.44
+4
Drugače pa: vedno mi je gre na bru*anje ko kdo začne govoriti o enakosti. Kot da kaj takega obstaja. Obenem enakost vodi v uravnilovko, ki jo imamo že tako preveč. kar je potrebno je jasno določeni kriterij in pustiti lastniku, da nagradi dodatno tistega, za katerega meni, da so to zasluži.
evilgirl
13. 10. 2021 13.54
+3
Načeloma imaš prav glede nagrad delavcem, ampak potem božičnice sploh ne bi smelo biti. Božič nima popolnoma nič z delovanjem podjetja in samim delom. Nagrada za dobro opravljeno delo je nekaj, božič - nica pa je ali je pa ni. Če je, bi morala biti v temu primeru odvisna le glede na višino plače ali simbolično enaka za vse, ne pa na to kako kdo kaj dela. Sicer pa, če bi bila sama plača dovolj za normalno življenje, ne bi bilo nikakršnih bonusov potrebnih. Lp
Geres
13. 10. 2021 14.00
+6
No, se strinjam. Morali bi jo pač preimenovati v nagrada pa bi imeli mir.
Googlebot
13. 10. 2021 13.40
+12
V Avstriji je bolniška 100% krita enako kot če delaš. Plus dodatek dobiš za počitek. Ker v Avstriji se dobro zavedajo da ni pametno bolan z poškodbo ali gripo hodit na šiht. Tam je tudi 13 in 14 plača uzakonjena. Znaša pa višino brute plače.
olafur
13. 10. 2021 14.15
-2
Razsuti Tovor
13. 10. 2021 14.22
-1
V ZDA imaš na razpolago 7 dni bolniške. Ko to porabiš, lahko vzameš neplačan dopust.
morfo
13. 10. 2021 13.32
+6
Ja včasih je res zanimivo vse skupaj. Moja sodelavka je poleti odšla na dopust ni je bilo 14 dni , nato je podaljšala 14 dni ker je imel covid, potem je spet sevrnila nazaj na jug ker ji je zbolel brat nakar je ona fasala kovid.....tako jo nismo videli celo sezono, vrnila se je po 15 septembru. Saj ne da se zgodi, njej se dogaja vsako leto in potem bi ona morala dobiti božičnico kot mi mi smo garali celo poletje. Pa še to niti kristjanka ni kar zaradi svoje vere močno zavrača, torej res ne razumem zakaj se take lenuhe pidpira.
Geres
13. 10. 2021 13.34
+10
flojdi
13. 10. 2021 13.31
+6
.enakost. pa kje eni delajo. meni v vsej delovni dobi ni uspelo dobiti niti ene božičnice ; da ne omenjam 13e plače ali odpravnine ..
evilgirl
13. 10. 2021 13.59
-1
Redko kje najdeš še te bonitete. Javna uprava, kakšne banke in res zelo redka privat podjetja.
sarcalonso
13. 10. 2021 13.30
+2
Veliko podjeti plačuje sorazmerno na bolniško odsotnost božičnico. Tudi naše podjetje v katerem delam pa učitno po nekem zakonu lahko glede nato da še nobene kazni ni dobilo.
Komendator
13. 10. 2021 13.13
+9
Meni se zdim prav, da se nagrada za uspešno dele izplača v odstotkih dejansko opravljenih delovnih dni. Božičnico pa lahko vsi enako!
škrga škrga
13. 10. 2021 13.06
+9
Božičnica..... kaj je to?
24ur.
13. 10. 2021 13.05
-1
Ali se bojo znašali da nisi katolik? Fuj…
24ur.
13. 10. 2021 13.04
-1
Kaj pa če si na porodniški…. Zakaj ni polna božičnica? A to je tudi ok?
Dogadone
13. 10. 2021 13.03
+6
Isto pri roto pavlinjek prekmurje. 1x te ni, pa lahko pozabis na bozicnico. Povedal sem verjetno vse..
24ur.
13. 10. 2021 12.58
+1
To je božičnica, a ne dodatek za uspešno delo….
flojdi
13. 10. 2021 17.26
.sj. imam primer .. ko mi je uspelo pogruntat neki novga . čez dva dni knjižca. / par dni zatem mi je uspelo ugotoviti , da so mojo idejo uporabili.
flojdi
13. 10. 2021 17.31
. ali pa . v eni drugi firmi . uspelo mi je kr hudo pohitrit" papirčkanje". šefica me je videla in rekla : ne , tko pa ne . mi že 10let delamo TKO. čez pol leta je rekla : zdej bomo pa delal TKO ( po moje ) . in me ni več prenesla". / čez kakih 15let po moji odpovedi mi je uspelo srečati takratne sodelavce . po prvih pozdravih besede : tebe pa šefica ni marala .. / tako nekako neke firme Cenijo" Uspešnost