Slovenija

Zdravniki proti evtanaziji: Naše poklicno poslanstvo je usmerjeno k ohranjanju življenja

Ljubljana, 29. 01. 2019 10.36 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min
Avtor
Danijela Levpušček
Komentarji
77

Potem ko je odprto pismo upokojene učiteljice spodbudilo razpravo o evtanaziji, so svoje povedali tudi predstavniki zdravnikov. Njihovo stališče ostaja odklonilno: "Zdravniki ne bomo dovolili, da nas kdorkoli sili v dejanja, povezana z evtanazijo in aktivno pomočjo pri samomoru. Naše poklicno poslanstvo je usmerjeno k ohranjanju življenja," so zapisali.

Več videovsebin
  • Iz 24UR: 'Urejam si dostojno slovo'
    02:38
    Iz 24UR: 'Urejam si dostojno slovo'
  • Iz SVETA: Evtanazija za zdravnike ni sprejemljiva
    03:00
    Iz SVETA: Evtanazija za zdravnike ni sprejemljiva
  • Iz SVETA: Uredila si je dostojno slovo
    03:12
    Iz SVETA: Uredila si je dostojno slovo

Potem ko se je v javnosti spet razplamtela debata o evtanaziji, so svoje stališče predstavili tudi predstavniki zdravnikov – Slovensko zdravniško društvo in Zdravniška zbornica Slovenije. Njihova stališča se niso spremenila in ostajajo odklonilna.

Ko zdravljenje le še podaljšuje muke, se je treba odločiti, ali ga nadaljevati, ali izvajati le paliativno (tj. blažilno) oskrbo.
Ko zdravljenje le še podaljšuje muke, se je treba odločiti, ali ga nadaljevati, ali izvajati le paliativno (tj. blažilno) oskrbo. FOTO: Thinkstock
Odbor za bioetiko pri Svetu Evrope evtanazije ne podpira ter poziva vse članice k učinkoviti organizaciji paliativne oskrbe, njegovim stališčem pa sledita tudi Komisija za etiko RS in Odbor za pravno-etična vprašanja (OPEV) pri Zdravniški zbornici Slovenije.

"Stališče obeh zdravniških organizacij je, da zdravniki ne bomo dovolili, da nas kdorkoli sili v dejanja, povezana z evtanazijo in aktivno pomočjo pri samomoru. Naše poklicno poslanstvo je usmerjeno k ohranjanju življenja, o čemer se izobražujemo vso svojo poklicno pot ter si prizadevamo za čim bolj kakovostno zdravstveno oskrbo pacientov v vseh obdobjih življenja," so zapisali v izjavi za javnost.

Namesto aktivne pomoči pri samomoru, bi morali več pozornosti nameniti paliativni oskrbi in primerno izobraziti tako (bodoče) zdravnike kot tudi laično javnost, so prepričani. "Z učinkovito paliativno oskrbo bo omogočen dostojen konec življenja, predvsem brez trpljenja tako umirajočih kot njihovih bližnjih."

Ob tem so spomnili na 17. člen slovenske ustave, ki pravi, da je človekovo življenje nedotakljivo, iz česar sledi, da sta evtanazija in zdravniška pomoč pri samomoru kaznivi dejanji. 

Odprto pismo znova sprožilo polemiko 

Evtanazija je v Sloveniji znova postala vroča tema, potem ko je Dnevnik objavil odprto pismo, v katerem upokojena učiteljica in ravnateljica Alenka Čurin Janžekovič javno priznava, da si ureja "človeka dostojno slovo – samomor z zdravniško pomočjo v Švici". In dodaja, da mora tja, ker ji država odreka "pravico do dostojne in dostojanstvene smrti".

Avtorica se že vse življenje bori s prirojeno boleznijo, ki prizadene sklepe. "Hrustanec in kosti pri tej bolezni dobesedno razpadajo," je zapisala, zdravila ni, lahko si le lajša bolečine in gre vsakih nekaj let "pod nož". "Življenje me je naučilo, da je pomembno poslušati in slišati svoje telo. In prav zato vem, da mi dolgo ne bo več služilo, kot mi je do zdaj. V teh letih se je izčrpalo… ne naveličalo. Še vedno živim radostno. Vendar se zavedam, da mi lahko zdaj, zdaj odpove. Ne bojim se, če bi to prineslo prihod smrti. Bojim pa se, to pa priznam, tako kot mnogi drugi, bolečine, dolgotrajnega vegetiranja na bolniški postelji, odvisnosti od pomoči drugih… Da, tega pa se res bojim. Zato sem se trdno odločila, da si takšnega tretjega življenjskega obdobja ne želim živeti," je opisala, kaj jo je privedlo do odločitve, da raje kot trpljenje izbere dostojanstven odhod. Ob tem je pomembno, da jo podpirajo tudi njeni najbližji.  

V pismu je neposredno izzvala prej omenjeni zdravniški združenji, zato lahko njun odgovor razumemo tudi kot odziv na njeno pisanje.  

Stavb organizacije Dignitas v Švici, kjer tudi tujcem omogočajo pomoč pri samomoru.
Stavb organizacije Dignitas v Švici, kjer tudi tujcem omogočajo pomoč pri samomoru. FOTO: AP

Države, kjer je pomoč pri samomoru zakonita

Ločiti moramo med evtanazijo, ki predvideva aktivno vlogo zdravnika pri končanju življenja, in pomoč pri samomoru, kjer je vloga zdravnika pasivna. V tem primeru zdravnik le priskrbi sredstva, s katerimi pacient konča življenje, medtem ko mu jih v prvem tudi pomaga aplicirati. 

Evtanazijo v Evropi dovoljujejo le vse tri države Beneluksa, medtem ko je pomoč pri samomoru dovoljena še v Avstriji, Nemčiji, Švici in na Finskem. V svetu pa je evtanazija dovoljena še v Kanadi in Kolumbiji. 

Evtanazija in pomoč pri samomoru za zdravnike nista sprejemljiva, ukinitev zdravljenja je. Razlika je velika

V Sloveniji so se doslej razprave o evtanaziji oziroma o aktivni pomoči pri samomoru končale, še preden so zares zaživele. Tak primer je razprava, ki jo je v državnem zboru ob izbruhu afere Radan predlagal Jani Möderndorfer. Poslanci so lahko prisluhnili argumentom obeh strani, tako nasprotnikov kot zagovornikov medicinske pomoči pri končanju življenja, nazadnje pa edini sklep - naj se o vprašanju pripravi širša javna razprava - odločno zavrnili.

A po mnenju zdravnikov je odločanje tudi o tej temi odgovornost, ki bi jo poslanci morali sprejeti: "O evtanaziji in zdravniški pomoči pri samomoru mora odločati parlament in sprejeti ustrezno zakonodajo," so zapisali v zgoraj omenjeni izjavi za javnost.  

Evtanazija pomeni vnesti v bolnikovo telo sredstva, z namenom da povzročijo njegovo smrt. Samomor z zdravnikovo pomočjo pa pomeni, da zdravnik bolniku namenoma priskrbi in omogoči zaužiti sredstva, ki povzročijo njegovo smrt.

Zagovorniki - če ne evtanazije, pa vsaj odprte debate o njej - so sicer zdravnikom že večkrat očitali, da se razprav udeležujejo s figo v žepu, katoliški cerkvi pa, da jih povsem ovira. Pri tem ne moremo mimo za mnoge presenetjivega stališča papeža Frančiška, ki evtanaziji in zdravniški pomoči pri samomoru kot zagovornik svetosti življenja sicer odločno nasprotuje, a tudi upiranja smrti za vsako ceno ne podpira. "Z etičnega stališča je ukinitev pretiranega zdravljenja nekaj povsem drugačnega od evtanazije, ki je vedno napačna, saj je njen namen končati življenje in povzročiti smrt," je dejal na posvetu z zdravniki leta 2017. Povedano drugače: zdravnik življenja ne sme skrajšati, ni pa mu ga treba po nepotrebnem podaljševati. 

Tu pa smo že na polju paliative kot načina, da se na smrt bolnemu omogoči dostojanstven odhod, čemur slovensko zdravstvo nikakor ne oporeka. Smernice za odločanje so zbrali v leta 2015 izdanem priročniku Etična priporočila za odločanje o zdravljenju in paliativni oskrbi bolnika ob koncu življenja v intenzivni medicini.

"Zelo pogosta etična dilema v intenzivni medicini je vprašanje, ali ni intenzivno zdravljenje v resnici le ukrepanje, ki odlaša neizogibni bližnji konec življenja; če je, izgubi svoj smisel in postane bolniku predvsem v breme. Ko breme ukrepov presega njihovo koristnost in učinkovitost, jih je z etičnega vidika edino upravičeno in umestno ukiniti," so zapisali v uvodu, nato pa poudarili razliko z evtanazijo: "Ustavitev postopkov, ki zgolj vzdržujejo biološko življenje in odlašajo smrt, se z etičnega in pravnega vidika ključno razlikuje od evtanazije in samomora z zdravnikovo pomočjo. Evtanazija pomeni vnesti v bolnikovo telo sredstva, z namenom da povzročijo njegovo smrt. Samomor z zdravnikovo pomočjo pa pomeni, da zdravnik bolniku namenoma priskrbi in omogoči zaužiti sredstva, ki povzročijo njegovo smrt." 

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (77)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

+2
Dobra smrt (evtanazija)! Velika naklonjenost laične javnosti in nasprotovanja večine strokovne javnosti, slovenska politika pa ne kaže nobenega interesa, je dalo misliti, da zaradi prevelikega razhajanja teh dveh deležnikov in pasivne politike, ne preostane nič drugega kot Zakonodajni referendum, kjer bodo ljudje na najbolj demokratičen postopek podali svoj glas. Potrebno bo preveriti ali je slovenska družba pripravljena na evtnazijo. Branko Štrucl
krnekilojz
30. 01. 2019 10.07
+6
Zdravniki so tu tudi zato, da ljudi ohranjajo pri življenju, ker imajo pakt s tabletkarji in več tablet pomeni več denarja.
Devilz Pff
30. 01. 2019 09.06
+12
če zdravniki nočejo pač nočejo. Naj se ustanovi skupina ljudi ki bo to izvajala. Zakaj je sploh treba zdravnike spraševati lih za vse? Če ne znajo pomagati naj se distancirajo in prepustijo nadaljne korake drugim.
asdfghjklč
29. 01. 2019 22.58
+14
To na videu je moja učiteljica glasbe v osnovni šoli iz zlatih časov, ko smo še učenci spoštovali učitelje. Draga učiteljica, v spominu vas imam kot odlično učiteljico. Želim vam vso srečo pri uspehu, in da bo preostanek življenja minil s čim manj bolečinami. Sem pa tudi jaz ZA evtanazijo.
hladnajesen
29. 01. 2019 21.18
+17
Zelo težko vprašanje. Se strinjam, zdravniki niso morilci. Ampak po drugi strani, a je humano, da ljudje neznosno trpijo, nekateri leta in leta. Se mučijo s kemoterapijami, slabostmi, na koncu pa umrejo? Je humano, da skačejo z mostov, si režejo žile, se obešajo, se z avtomobilom zaletijo nalašč v nasproti vozeče vozilo in spravijo v nevarnost in smrt nedolžne ljudi, ali se celo zažgejo (kot je bilo to danes v bolnišnici na Jesenicah). Kaj je tukaj prav, kaj je humano in kaj je moralno, to je tu vprašanje! Ga ni na tem svetu ne filozofa, ne zdravnika, ne doktorja znanosti, ne teologa, ne psihiatra, ki bi znal na to odgovoriti!
hladnajesen
29. 01. 2019 21.18
Zelo težko vprašanje. Se strinjam, zdravniki niso morilci. Ampak po drugi strani, a je humano, da ljudje neznosno trpijo, nekateri leta in leta. Se mučijo s kemoterapijami, slabostmi, na koncu pa umrejo? Je humano, da skačejo z mostov, si režejo žile, se obešajo, se z avtomobilom zaletijo nalašč v nasproti vozeče vozilo in spravijo v nevarnost in smrt nedolžne ljudi, ali se celo zažgejo (kot je bilo to danes v bolnišnici na Jesenicah). Kaj je tukaj prav, kaj je humano in kaj je moralno, to je tu vprašanje! Ga ni na tem svetu ne filozofa, ne zdravnika, ne doktorja znanosti, ne teologa, ne psihiatra, ki bi znal na to odgovoriti!
optimist11
29. 01. 2019 20.22
+14
Podpiram evtanaijo. Zdravniki in pravniki pa naj poskrbijo da bo vse po "regelcih"
Viejo cabron
30. 01. 2019 08.59
-1
Zdravniki nimajo nič s tem. Kdo daje injekcije na smrt obsojenim? Zdravniki? Malo morgen...
TistoPravo
29. 01. 2019 20.13
+4
V življenju je nekak vse splanirani...v življenju posameznika, vsaj družba se trudi.,,da ima kontrolo nad njim...in to, da niti nad svojim zdravstvenim stanjem pred in tik pred smrtjo nimamo neposrednega vpliva...je mogoče predčasen izhod bistveno manj nemoralen, kot nam ga spet želi prikazati "družba".
Simoni?
29. 01. 2019 19.30
-21
Alenka Čurin Janžekovič javno priznava, da si ureja "človeka dostojno slovo – samomor z zdravniško pomočjo v Švici"... Zakaj? V primerjavi z dr. Ivanom Radanom so švicarski strokovnjaki - navadni Dunajski dečki.....
JApajaDAja
29. 01. 2019 18.29
+13
paliativci pa v luft.........seveda, za denar vam gre!
jelovnik
29. 01. 2019 18.28
+10
Vse kar je rojeno, nekoč tudi umre in to brez izjeme. V Indiji so lani sprejeli zakon, ki očitno neozdravljivo bolanim osebam omogoča, da se lahko odločijo za prekinitev zdravljenja , omogoči pa se jim lajšanje trpljenja zaradi neozdravljive bolezni do naravne smrti. Torej, da se jim ne podaljšuje življena na silo, če kaže da zdravljenje ne more biti uspešno. Takšna metoda je za človeka edina moralno sprejemljiva, vse ostalo pa je takšen ali drugačen umor in tako umorjenemu kot pomočniku pri umoru ne prinaša nič dobrega.
User416781
29. 01. 2019 19.08
+5
Kar si zapisal je možno v vseh državah, brez da bi za to bilo potrebno sprejeti neke posebne zakone. Zdravljenje lahko na lastno željo vedno prekineš...
optimist11
29. 01. 2019 20.24
+9
Vendar zakaj bi moral zadnje dneve, tedne ali več trpeti. Še psa peljemo na humano usmrtitev.
paxvobiscum
29. 01. 2019 17.51
-3
Parametri, ki jih mora oseba izpolnit, da sama sebe legalno pokonča. bi morali biti zelo strogo določeni. Za začetek polnoletnost...
abc123def456
29. 01. 2019 17.51
+15
ideja za SDS: prijaviti referendum o evtanaziji. to bo smiselno, in vec neopredeljenih volilcev se bo dobilo kot z vprasanji migracij. seveda se bo za evtanazijo odlocil vsak sam in ne laccni dedicci in ne "ubogi" sorodniki, "ki vecc ne zmorejo".
korintos23
29. 01. 2019 17.50
+4
Ni v življenju vse lepo, tudi kaj slabega včasih pride, to je ravno smisel življenja. Naj se vsak sam odloči zdravniki pa naj bodo ob strani, to ni njihovo delo.
borec91
29. 01. 2019 17.02
+29
poslanstvo nasih dohtarjev je polnjenje svojih zepov in nic drugega skoraj brez izjem
abc123def456
29. 01. 2019 17.54
+6
v zadnjih dveh letih zzivljenja je vecc tezzav kot prej celo zzivljenje. dejansko bi zgodnji odhodi lahko spremenili stanje v zdravstveni blagajni. je pa tudi res, in o tem nikjer nicc ne pisse, da stare ljudi kje tudi kar odpissejo. o domskih zdravnikih se veliko ve. vsak jih prenasa, dokler jih mora, po smrti svojca je pa ta tako ali tako mrtev in gres naprej. taka je realnost kljub ceni 1500/mesec.
Transformerji
29. 01. 2019 16.41
+59
Za ohranitev življenja - kakšnega pa? Ste sposobni tisto, ničvredno življenje spremeniti v sprejemljivega? Niste, ker niste bogovi - zakaj se torej obnašate kot bogovi tudi v primeru evtanazije??
iga_biba
29. 01. 2019 16.34
+38
Zdravstvu se gre samo za denar! bolj dolgo ko te ohranjajo pri življenju - vegetiranju, bolj služijo. Pa služijo tudi privat, ko predpisujejo "prava" zdravila. Zakaj ne bi odšel dostojno, ko zdravniki ugotovijo, da mi ni pomoči? Pač vzamem 6.000€ pa grem v Švico. Za naše je 6.000 premalo!
Bezigrad2005
29. 01. 2019 16.43
+40
Vse se zacne in konca pri denarju....tud nase bele halje bi za primerno kuverto pomagale na uni svet....clovek bi moral sam odlocati o svojem zivljenju, ne pa da je na plecih svojcev....zaradi nozdravljive bolezni enega, tako trpi cela druzina....psihicno in financno...farmacija pa sluzi...prav tako domovi...koliko pride oskrna nepokretnega po mozganski kapi, ki je samo rastlina...kaj ima on od zivljenja....kaj svojci?
KavčStrokovnjak
29. 01. 2019 16.28
+60
Kaj pa ustavna pravica do samoodločbe. Raje mrtev kot rastlina.
paxvobiscum
29. 01. 2019 17.52
+0
KavčStrokovnjak
30. 01. 2019 17.00
Kaj ima puf s to debato. Pri naši hiši se ne pufamo. Kupujemo na keš razen od kitajcev.
volos
29. 01. 2019 16.27
+35
zakaj potem tako dolge čakalne vrsta da nekateri prej umrejo kod da pridejo na vrsto za zdravljenje kakšne bolezni
Desnica boli
29. 01. 2019 16.18
+43
Oholi zdravniki bi lepo počasi zdravili in pitali ljudi s tabletami. Več prodanih tablet, več denarja. Še na smrtni postelji predpisujejo kup zdravil in celo oživljanje. In zakaj bi pomagali tako dobičkonosnim strankam naredit samomor? Ali jih celo sami evtanazirali. To je skoraj tko, kot bi peki kruh v smeti metali, namesto na prodajne police.