Slovenija

FOTO: To je oddelek F. Poglejte kraj, kjer se zdravijo Slovenci, ki so zločin zagrešili 'neprištevni'

Maribor, 07. 08. 2013 05.15 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 10 min
Avtor
Natalija Švab
Komentarji
644

So zgodbe iz črne kronike, ki so v očeh javnosti lahko le delo "izkrivljenega uma". In kaj se s takšnim storilcem, če mu neprištevnost priznajo tudi sodni izvedenci, zgodi? Obiskali smo ustanovo, namenjeno zdravljenju psihičnih motenj in duševnih bolezni ljudi, ki so prestopili mejo zakona ali so tega osumljeni.

Korak čez črto zakona. V trenutku "norosti" ... Zgodba najprej odmeva, po nekaj dneh pa ugasne, nasledijo jo aktualne novice. Pa vendar to ni konec. Niti za storilca ne.

Skoraj dve leti minevata, odkar so v mariborskem UKC leta 2011 odprli oddelek za forenzično psihiatrijo, kjer naj bi v dveh nadstropjih zdravili zapornike in storilce kaznivih dejanj iz vse Slovenije.

Kmalu po tem, ko je bil trak prerezan, slovesna prireditev pa končana, se je izkazalo, da projekt še ni končan. Zapletlo se je tam, kjer se to zgodi največkrat – pri denarju. Da je oddelek, čeprav še vedno ne popolnoma, le zaživel, je bilo tako treba počakati še nekaj mesecev.

Preden bo oddelek praznoval drugo obletnico uradnega rojstva, smo se pogovarjali s predstojnikom oddelka, psihiatrom Miranom Pustoslemškom, ki z ekipo skrbi za tiste, ki so se znašli v psihični stiski in (najbrž tudi) na napačni strani zakona.

30 postelj in 35 pacientov

Pustoslemšek je imel z zaporniško populacijo veliko izkušenj, še preden je prevzel vodenje oddelka, na katerem danes biva 35 pacientov. "Ker je kapaciteta oddelka 30 postelj, jih pet leži na zasilnih ležiščih,“ pravi.

Enota namreč deluje s polovično močjo, spodnja etaža oddelka, ki bi lahko skupaj sprejel 66 pacientov, je namreč še vedno zaprta. Poleg finančnih so težave tudi kadrovske. "Za paciente trenutno skrbimo dva psihiatra, delovna terapevtka, klinična psihologinja, ki dela tretjino delovnega časa, dva dni na teden dela socialna delavka … Daleč od optimalne zasedbe," pravi Pustoslemšek. "Socialno delavko bi potrebovali vsak dan, polno zaseden oddelek bi potreboval tri klinične psihologe.“ Dovolj imajo le negovalnega osebja, zapletlo pa se je celo pri številu pravosodnih policistov.

Ob medicinski sestri še policist

Oddelek F ni navaden oddelek. Imajo neprebojno steklo, detektor kovin, v sprejemnici pa tudi policista. Skupaj imajo pet pravosodnih policistov, ob povečanem varnostnem tveganju jim na pomoč priskočijo mariborski zapori. Projekt je sicer predvideval med 8 in 13 pravosodnih policistov.

Na oddelku se ne ukvarjajo le z zares pomoči potrebnimi, ampak tudi z lažnimi pacienti, ki si želijo le malo odmora od zapora ali se želijo izogniti obravnavi. Osebju so tako znani celo primeri, ko naj bi zaporniki z rjuhami davili drug drugega in si z lažnimi poskusi samomora prislužili bivanje na psihiatriji.
Kadrovske pomanjkljivosti se poznajo tudi pri delu. "Lani so bili pacienti celo poletje brez delovne terapije, kar je katastrofa,“ pravi Pustoslemšek. Bili pa so tudi brez sprehodov na svežem zraku, ki jim pripadajo. Na oddelku so imeli le enega pravosodnega policista, ki je torej moral biti tam, ne pa na sprehodu s forenzičnimi pacienti. Prišlo je tako daleč, da so se pacienti pritožili varuhinji človekovih pravic.

Pacienti sprehode, običajno v spremstvu dveh policistov, zdaj imajo, tudi za varnost naj bi bilo poskrbljeno.

Oddelek za forenzično psihiatrijo UKC Maribor - 2
Oddelek za forenzično psihiatrijo UKC Maribor - 2 FOTO: Mia Media

Zaporniki s težavami in "neprištevni"

Na oddelku sprejemajo dve vrsti pacientov. Pripornike in obsojence iz zapora ter tiste, ki imajo sodno izrečen ukrep obveznega zdravljenja in varovanja, saj so imeli v času kaznivega dejanja, za katerega je zagrožena kazen več kot leto dni zapora, duševno motnjo.

Akterji katerih zelo razvpitih primerov trenutno bivajo na oddelku F, v bolnišnici seveda ne razkrivajo. Po vrstah kaznivega dejanja pa je druščina pisana – vse v razponu od umora do spolnega napada na mladoletne in odrasle.

Pacienti tukaj bivajo najmanj pol leta in največ pet let, ko strokovnjaki – sodni izvedenci in sodišče – odločijo, ali njihov napredek omogoča, da se zdravljenje nadaljuje ambulantno, ali pa gre za ljudi, ki so še vedno nevarni sebi in okolici, zaradi česar bodo še naprej bivali v institucionalni oskrbi.

Za slednje, obsojene paciente z neozdravljivo motnjo, Slovenija posebne ustanove nima. "Jasno je, da se vseh ne da ozdraviti. Po svetu je praksa namestitev v posebno ustanovo za dolgotrajno bivanje, za katero pri nas ni še niti načrtov, zato se te ljudi namešča v socialni zavod Hrastovec, ki ni primeren ne kadrovsko ne prostorsko,“ ocenjuje Pustoslemšek.

In kako uspešno je zdravljenje? "Ločiti moramo med zaporniki in pacienti z ukrepom. Pri prvih gre večinoma za kratke hospitalizacije, reševanje kriznih situacij, psihoze, samomorilne misli … Tukaj je uspeh velik. Imamo pa uspešne izide tudi pri pacientih z ukrepom. Letos okoli 10 odstotkov, a se podatka zaradi kratkega časovnega obdobja ne da posploševati,“ razlaga Pustoslemšek.

Možnost zdravljenja slovenskih forenzičnih bolnikov na enem mestu po Pustoslemškovem mnenju prinaša prednosti zaradi enotne obravnave ter dobre in redne komunikacije z drugimi ustanovami. "Prej so paciente iz zaporov vozili v obstoječe psihiatrične ustanove, kar je pomenilo, da so jih morali dodatno varovati, torej so morali imeti na zaprtih oddelkih teh bolnišnic pravosodne policiste, kar je neugodno vplivalo tako na druge paciente kot na forenzične paciente, ki so bili iz zapora privedeni v lisicah,“ meni Pustoslemšek. Težava le enega centra pa je po njegovem oddaljenost centra od nekaterih slovenskih krajev, kar je časovno in finančno naporno za svojce pacientov.

Predstojnik oddelka za forenzično psihiatrijo Miran Pustoslemšek opozarja, da smo Slovenci precej obremenjeni z duševnimi motnjami.
Predstojnik oddelka za forenzično psihiatrijo Miran Pustoslemšek opozarja, da smo Slovenci precej obremenjeni z duševnimi motnjami. FOTO: Mia Media

"Neozdravljivi" bi potrebovali vrt in živali

V primeru optimalnih pogojev bi forenzični oddelek v Sloveniji – glede na primerljive države – potreboval okoli 200 postelj, čeprav je to odvisno tudi od zakonodaje, ki predpisuje dejanja, za katera je predpisana zaporna kazen. "V ZDA je na primer zaprtih desetkrat več ljudi kot pri nas, vendar je to lahko tako zaradi več kriminala kot tudi drugačne politike sankcioniranja,“ razlaga Pustoslemšek.

Načini zdravljenja na oddelku za forenzično psihiatrijo so različni. "Odvisno je od kliničnega stanja pacienta in njegove varnostne situacije. Pri akutnejših stanjih in pacientih, ki imajo višjo stopnjo varovanja, je aktivnosti manj. Imajo pa vsi možnost odhoda na dvorišče, na oddelku poteka delovna terapija, skupinske obravnave, organizirana je rekreacija v telovadnici, ljubiteljem branja je na voljo literatura,“ razlaga Pustoslemšek.

In za paciente velja, da se morajo držati ustaljenih pravil, ki se nanašajo na vstajanje, osebno higieno, pa tudi na kajenje. Pravilo pravi, da je v eni uri dovoljeno pokaditi le eno cigareto, pa še to obvezno na balkonu. Pravila vsem seveda niso všeč, čeprav Pustoslemšek ocenjuje, da so za pomoč, ki jim je na voljo, precej dovzetni.

Bi pa želeli pacientom, ki so prepoznani kot trajno nesposobni za vrnitev v svoje okolje, ponuditi še kaj. "Nimajo možnosti pridobitnega dela, da bi kaj zaslužili, nimajo možnosti dela na vrtu ali z živalmi,“ pravi Pustoslemšek. Vse to bi koristilo, a takšne ustanove v državi še ne načrtujemo.

"Po svetu, kjer jih imajo, delujejo krasno. So dobro varovane, a znotraj tega omogočajo številne aktivnosti. Pomembno je, da so postavljene na pravem kraju – blizu mesta, da še ponujajo urban način življenja, a hkrati dovolj daleč za naravni aspekt bivanja,“ meni Pustoslemšek.

Za paciente, ki jih pri nas ni mogoče vrniti na ulico, naj bi po njegovem potrebovali od 50 do 100 postelj. Tako v zaporniški populaciji kot med pacienti oddelka za forenzično psihiatrijo so v večini moški. Na oddelku so doslej obravnavali le pet ali šest žensk.

Čeprav je za obsojence oziroma tiste, ki "zapor“ prestajajo na tem oddelku, pot reintegracije v družbo, še posebej po najhujših zločinih, naporna, je pogosto uspešna, razlaga Pustoslemšek. Še posebej če nato vztrajajo na poti ozdravitve še z ambulantnim zdravljenjem.

Oddelek za forenzično psihiatrijo UKC Maribor - 3
Oddelek za forenzično psihiatrijo UKC Maribor - 3 FOTO: Mia Media

Zločinov tudi pri nas vse več, še posebej na severovzhodu, ljudje se v "moderni družbi" ne znajdejo

Slovenijo je v zadnjih letih pretreslo več odmevnih umorov, umorov-samomorov, spolnih zločinov … Kot pravi Pustoslemšek, ne gre le za vtis javnosti, da je teh dogodkov vse več, ampak to potrjuje tudi statistika, vzrokov pa je več.

"En del zagotovo prispeva ekonomska situacija, v kateri je vse več ljudi obupanih. A to je le en del. Večji problem je, da se je izgubila zaščita tradicionalne skupnosti. Več kot 50 odstotkov svetovne populacije živi v urbanem okolju, kar pomeni manjšo podporo sorodnikov, sosedov in skupnosti v tradicionalnem smislu. Individualizacija je lahko za marsikoga dobra, a populacijsko gledano za večino ljudi ni tako. V postmodernih družbah je protektivni moment družine, skupnosti izgubljen, in to dejstvo že samo po sebi veča odstotek psihičnih motenj. Če temu dodamo še odvisnost od alkohola ali psihoaktivnih snovi, pridemo do tega, da se veča tudi število kaznivih dejanj,“ razlaga Pustoslemšek.

Po številu tragičnih primerov še posebej izstopa severovzhod države. "Kar gre v kontekst tega, da je med drugim tukaj pričakovana življenjska doba najnižja, da je nižji življenjski standard najnižji, da je več težav z odvisnostjo in še kaj bi se našlo,“ pojasnjuje Pustoslemšek.

Imamo pa Slovenci nekaj več težav z duševnimi motnjami kot kakšen drug narod: “Že če se osredotočimo na samomorilnost, vidimo, da je Slovenija običajno pri vrhu lestvice, in to je že samo po sebi pokazatelj, a smo, kar se tiče duševnih motenj, kar obremenjeni,“ pravi Pustoslemšek.

Na vprašanje, ali se storilci najhujših dejanj rodijo ali jih vzgojimo, psihiater odgovarja, da vzrok običajno ni eden. Prevladujoč model razlage tega vprašanja namreč pravi, da približno tretjino krivde nosijo geni, približno tretjino razvojne motnje in približno tretjino težave, s katerimi se človek spopada v življenju.

Preventiva ali represija

Kakšno vlogo lahko pri izboljšanju situacije odigra družba, je po Pustoslemškovem mnenju težko reči, saj gre za sociološke procese, ki tečejo in jih je težko spreminjati. Lahko pa vplivamo z alternativnimi oblikami tega, kar smo izgubili, meni.

Čeprav se javnost po vsakem odmevnem zločinu sprašuje, zakaj ni bi preprečen, če "so vsi vedeli, da je s storilcem nekaj narobe“, pa Pustoslemšek poudarja, da sta prepoznavanje in interpretacija opozorilnih znakov dvorezen meč, ki lahko gre hitro v smer neupravičene represije. "Pred leti se je zgodil umor v družinskem krogu in policija je bila izpostavljena kot krivec. Potem se je pa zgodilo to, da je postala preveč aktivna. Ne le policisti, tudi preiskovalni sodniki so v bistveno več primerih odredili pripor, kar je prinašalo nove težave. V pripor so prišli tudi ljudje, ki tja niso sodili, ker situacija ni bila tako resna, a so zaradi tega izgubljali službe, v zraku so obviseli krediti … Ko, kdaj in kako naj se reagira, je delikatno vprašanje,“ meni.

Na zdravljenje, ko je že prepozno

Konkretno težavo pa vidi v dokaj permisivnem pristopu, ki pri nas velja pri zdravljenju težjih psihičnih motenj. "Psihiatrija je zavezana zakonodaji, med drugim tudi zakonu o duševnem zdravju, ki regulira, kdaj lahko nekoga zdravimo proti njegovi volji. Vendar si obsežen delež pacientov s težjimi motnjami, na primer shizofrenijo, bipolarno motnjo ali določenimi organskimi psihozami, ne želi ustreznega zdravljenja, ga zavrača, mi pa ga po zakonu ne smemo obravnavati. Posledica je, da bolezni napredujejo, pacientove težave se stopnjujejo. Potem pa se zgodi, da eni končajo v zaporu, ker so finančno obubožani zagrešili krajo, drugi pa, ker so postali nasilni. Takrat ljudje postanejo forenzični pacienti, čeprav bi se veliko teh pacientov dano ozdraviti že prej, če bi jih pravočasno ustrezno zdravili,“ meni Pustoslemšek.

Enota za forenzično psihiatrijo v Mariboru
Enota za forenzično psihiatrijo v Mariboru FOTO: POP TV

Mestni prebivalci prej po pomoč

Napredek, ki smo ga na področju duševnega zdravja v zadnjih letih Slovenci le dosegli, je po njegovem ta, da vendarle v primeru težav pomoč poiščemo nekoliko prej. "Koraki na področju destigmatizacije so bili tako očitno pravi, čeprav se še vedno pojavljajo razlike med mestnim in podeželskim okoljem, kjer je stigma še vedno velika. K boljši situaciji pa pomaga tudi boljša izobraženost družinskih zdravnikov na tem področju, na čemer se je sistematsko delalo,“ meni Pustoslemšek.

A četudi Slovenci postajajo vse bolj odprti za pomoč, ni nujno, da jo pravočasno tudi dobijo. Kot pravi Pustoslemšek, je v nekaterih regijah psihiatrov dovolj, medtem ko v drugih ni pokritih niti 10 odstotkov potreb. Še huje pa je po njegovem v regijah, kjer nimajo pedopsihiatra, ki bi pomagal takrat, ko se težave začnejo – v otroštvu in mladostništvu.

"Kaos je tudi na področju psihoterapije, kjer so nerazumno dolge čakalne dobe, obstaja pa kopica samoplačniških možnosti, ki si jih ljudje le težko privoščijo,“ še pravi.

 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (644)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

24vohomurckov
08. 08. 2013 10.49
+1
...dejte no,odpret ene zmenkarije....al kej tacga!! :-)
Marjet...
08. 08. 2013 10.44
+5
Kdo, ki je prišteven, pa lahko povzroči take zločine, kot se danes dogajajo, vsak izmed njih bi moral imeti posteljo na psihiatriji in svojega psihijatra, pa se bojim, da bi bilo premalo, kajti ni problem v dejanju, ki se zgodi, ampak v vrednotah, ki jih živimo prej, in ker jih ni, se dogajajo čudne reči, za katere še iščemo opravičila in razloge, ki jih ni in jih ne more biti!!! Prijazen dan ...
D3LIJA
08. 08. 2013 04.28
+12
Aja to sm še pozabu,kakšni zaporniki s psihičnimi težavami??? vsak se lahko zgovarja na to. bodmo realni,koncentracijsko taborišče je edina pametna kazen za take ljudi
Irnes Abdijanovi?
08. 08. 2013 08.28
+0
Terezinka
08. 08. 2013 09.33
+10
Dejstvo je, dase nekaterim ob izvršitvi zločinov res utrga. Po vsem svetu pa je znano, da je v kriznih obdobjih teh momentov več. Gorje družini, ki se ji tako dejanje zgodi. Res je kriza z denarjem toda še za psa, ki se mu utrga zaradi dejanj gospodarja, zaradi slabega obnašanja okolice imamo strpnost. Kaj smo res tako nizko padli, da bomo zagovarjali taborišča. Strinjam se, da so med resničnimi bolniki tudi narejeni, ki izkoriščajo z narejeno boleznijo, toda to so izjeme. Poleg tega pa poglejte kaj so dejanja nekega "norca" vredna večje kazni kot dejanjazdravega lopova
RožleXY
08. 08. 2013 00.59
-7
Kriw sem samo .....če me Milićniki vprašajo....
LordOfWar
08. 08. 2013 00.07
+6
Bolj natančno kao neprištevni! Ni opravičila za bilo kater zločin...
Terezinka
08. 08. 2013 09.37
+2
Poleg tega pa so v neprištevnost in v nekatera dejanja take ljudi pahnili lopovi, ki so jih s svojimi dejanji pahnili v bolezen, obup in tudi neprištevnost. Poznam primer, ko se je človeku, ki je bil sicer predhodno psihično obravnavan, ni bil pa norec, zgodila situacija brez izhoda, brez službe, brez doma, brez družine in je storil dejanje iz obupa, ki je uničilo življenje družini in žrtvi
kuz
07. 08. 2013 20.46
-1
No saj to je vse vredu saj se imajo vredu in prostori so zanimivo lepi brez panike
Glavavtorbi
07. 08. 2013 20.43
+6
Naša psihiatrija ni še nikogar pozdravila, z izjemo kontroverznega Ruglja in njegovih naturalističnih pristopov zdravljenja stiske, psihoaktivne substance žrtve režima popolnoma razčlovečijo, naredijo jih neobčutljive na realne dražljaje in socialno okolje, po drugi strani pa hipersenzibilne na prve znake notranje tesnobe, takšni narkomani so pripravljeni narediti vse za nov odmerek substance, ki jim jih obilno predpisuje psihiatrija. V Sloveniji jemlje sintetične droge preko polovice državljanov, vse starosti in spolov.
Matjaž Zvan
07. 08. 2013 21.42
+2
Srednji vek? --- Zdravila so že v redu in mnogo pomagajo, v prihodnosti bodo sigurno na voljo še precej boljša, z manj stranskimi učinki. Problem je bolj v določenih zdravnikih in pomanjkanju kontrole. Tukaj pa poznam primere, ko je človek obtičal na tabletah, ki niso pomagale, menjal jih pa dohtar ni. Verjetno res vlečejo provizije od firm, če napišejo toliko in toliko tablet. Vendar so trenutno očitno preveč zaščiteni, da bi se kdorkoli upal bosti z njimi. Trenutno pa znajo biti velik problem tudi antipsihotiki, ker imajo zelo težke stranske učinke. Ampak tukaj se spet mora človek malo vprašati, kako človek manj trpi. Poleg tega ob psihozah podobno kot ob demenci možgani propadajo in stanje lahko trenutno samo stabilizirajo, vrnit na nivo pred napadi ne rata. Zato je čimbolj pomembno da se ob psihozah (in tudi drugih) motnjah prične zdravljenje čimprej, saj je prognoza tako boljša. Se pa strinjam da bi se dalo veliko več poleg samega zdravljenja s farmaki narediti tudi na področju druge podpore. Ampak načeloma so zdravila 'bergla', človek mora potem, ko se bolje počuti še vedno 'hodit' sam. Po domače povedano, če si se razvadil v neaktivnoti in ležiš naprej tudi ko ti je bolje si si sam kriv. Saj obstajajo organizacije, ki nudijo pomoč, le poiskati jih je treba. Admin, po potrebi bom dopisoval.
nefretete
07. 08. 2013 20.37
+4
Dober večer. Vidim, da ste me obirali. Kako ste kaj? Vroče? Cyber, kdaj prideš na kofe?
CyberWorm73
07. 08. 2013 20.39
+3
CyberWorm73
07. 08. 2013 20.40
+3
CyberWorm73
07. 08. 2013 20.42
+3
drgač je kle klasika : )) jež nabija 5 staukou k 5 let star froc ostali se pa nekak hočmo pogowarjat : ))))
nefretete
07. 08. 2013 20.50
+2
CyberWorm73
07. 08. 2013 20.56
+1
to je inteligentna ženska : ))) še 1x beri iz ustnic INTELIGENTNA hahahahahah
nefretete
07. 08. 2013 21.02
+0
CyberWorm73
07. 08. 2013 21.05
+1
jež drgač sploh newe kaj so ženske : ))) tko da ne se sekirat : ))))
Tok..Tok..EU Trojka..pa to
07. 08. 2013 21.38
-3
Kučevc je že mokr...od vročine...pa to ...
nefretete
07. 08. 2013 21.48
+1
Mosko, živijo! Tebe zebe? Od vročine, pa to?
Tok..Tok..EU Trojka..pa to
07. 08. 2013 21.55
-2
nefretete
07. 08. 2013 22.21
+1
Popuši...mi...
07. 08. 2013 22.22
+4
Eni po šivih pokajo zarad paranoje državnga udara, pa to ...
Popuši...mi...
07. 08. 2013 22.23
+1
Popuši...mi...
07. 08. 2013 22.23
+0
Nisem ... pa to ... poslušam ... pa to ...
Duhec3
07. 08. 2013 22.24
+2
KOGA? Vse vem, vidm.... slišm pa tud dobr.
Popuši...mi...
07. 08. 2013 22.36
+1
Ewo,sem že nazay ... sam ekran sem premaknu pa je crknu ... to je hd 100%, pa to ... heeee ...
Popuši...mi...
07. 08. 2013 22.40
-1
Duhec3
07. 08. 2013 22.41
+1
Aha.... kr sm zoprna. Pa nism.... sam narjeno mora bit. Al pa do konca uničeno.... črno belo in pika. Mi je vseen.
CyberWorm73
07. 08. 2013 22.41
+0
dau bi wam jst 1x eno kočewarko hahahaha stali bi mirno k cweki : ))))
CyberWorm73
07. 08. 2013 22.43
+0
macro
07. 08. 2013 20.32
+4
Se dobro da so vas spustili ven
Glavavtorbi
07. 08. 2013 20.08
+3
Naša gnila in skorumpirana družba je normalna, torej so nori vsi, ki se kakorkoli upirajo totalitarnemu režimu, mar ne?
Glavavtorbi
07. 08. 2013 20.06
+3
Carinike bodo razporejali med pravosodne policiste, zgleda so nekateri ubogi reveži tako nesposobni, da si nikakor ne morejo poiskati drugega dela.
Glavavtorbi
07. 08. 2013 20.04
-1
Geni ne vplivajo ppolnoma nič, kaj šele trtjino, duševne stiske so v celoti posledica okolja, družbe in fizičnih bolezni, že dejastvo, da priznani psihiatri sploh omenjajo evgenikov največ pove kdo in kaj so v resnici, ker ne obstajajo nobeni znanstveni dokazi, da kaj takega obstaja. Človek je to kar je, geni določajo zgolj posamezne telesne lastnosti, družba je tista, ki je tretjino ljudi naredila nesprejemljivih za naše umetno okolje, v drugih deželah naši duševni bolniki povsem normalno funkcionirajo in čudežno izginejo vsi njihovi problemi. Psihiatrija ni medicina, so del represivnega aparata vojske in policije. Zdravila so naravne ali umetne substance, ki bolezenske anomalije ozdravijo, če jih zgolj lajšajo, potem so to droge, ne pa zdravila. In še to, kdo odloča, kako razmišljajo normalni ljudje, a gnila sodišča?
9201950313
07. 08. 2013 20.01
+4
A je jež šel v Maribor ....sam prašam...
gso
07. 08. 2013 18.57
+5
#politiki na počitnicah, pa ni nič pametnega za pisat#
I G N O R A N T
07. 08. 2013 18.07
+2
Nova zdravila na trziscu Syporex in Galofax
odpisan2x
07. 08. 2013 19.58
Tok..Tok..EU Trojka..pa to
07. 08. 2013 18.04
-4
Ježa ni ...tole mi je mal sumliv...al posodo pomiva al pa jajca peče...pa to ...
sodabikarbona
07. 08. 2013 18.07
+5
9201950313
07. 08. 2013 18.14
+4
Brus li!
07. 08. 2013 17.39
-2
Kaj zdej a se nobena ni navelicala svojega moza hahaa se vedno cakam :P
Tok..Tok..EU Trojka..pa to
07. 08. 2013 17.43
+1
Pomoje boš mogu kr u roke plunt...pa to ...
RožleXY
07. 08. 2013 17.32
+0
Takih klepotow se je treba bat......
sodabikarbona
07. 08. 2013 17.29
+4
U madona, dons me pa hitr brišejo, kva s spet naredu jež!
RožleXY
07. 08. 2013 17.33
+1
sodabikarbona
07. 08. 2013 17.36
+0
Admin me briše, k brisavc...what's wrong!?!?!?
RožleXY
07. 08. 2013 17.44
+1
9201950313
07. 08. 2013 18.16
+1
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.20
+4
da was razweselim : ))) widu sm nefro : ))) wrjemte da je bolj pametna k 5 desničarjweu skup : ))))
seljak opankar
07. 08. 2013 17.21
+0
kva si spet vidu? kasno nefro...ti ze bele miske vidis!
RožleXY
07. 08. 2013 17.23
+2
Tok..Tok..EU Trojka..pa to
07. 08. 2013 17.23
-2
Kučevar...kašna more pa bit da se na čaupavga metalca pali...ajde rasvetli me ...pomoje sta k una Katy Perry...pa un njen suljo...pa to ...
Tok..Tok..EU Trojka..pa to
07. 08. 2013 17.24
-1
Pa nima nč prot suljotom...nau kdo kej mislu...pa to ...
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.24
+3
RožleXY
07. 08. 2013 17.25
+0
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.26
+4
zlo inteligentna ženska skor k prašek djablo da si boš znau lažje predstaulat : ))))
iGURT
07. 08. 2013 17.30
+1
se strinjam da je razgledana, pametna in sploh ok
Duhec3
07. 08. 2013 17.32
+0
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.34
+1
itaq da smo naiwni al smo pa že mel wčas kako žensko : ))))
seljak opankar
07. 08. 2013 17.34
+3
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.37
+0
Tok..Tok..EU Trojka..pa to
07. 08. 2013 17.39
+1
Cyber...Pamela ...pa to ...k je pa UŽIVO...pa Kamela...pa to ...
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.40
+1
sm bil w lublani 2 dni woy : ))) tega športa se negrem w kočewju : ))))
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.41
+2
lepe so lubančanke tut kočewarke so lepe ok : ))) grem po liter wina : ))))
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.43
+2
yao woy weš da mi je teško goworit kej grda čez ženske : ))))
RožleXY
07. 08. 2013 17.45
+2
seljak opankar
07. 08. 2013 17.46
+2
seljak opankar
07. 08. 2013 17.47
+2
Tok..Tok..EU Trojka..pa to
07. 08. 2013 17.47
+0
RožleXY
07. 08. 2013 17.48
+1
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.50
+3
itaq da sam nabit : ))) zato pa pijem da sm pijan : )))
sodabikarbona
07. 08. 2013 17.53
+3
Cyber to pa ni dobr, as kronik? sam prašam...
seljak opankar
07. 08. 2013 17.57
+1
v trgovine je sel....spet bo ves polomljen nazaj prlezu :)
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.58
+3
soda ponawad ljudje pijejo zato da so pijani : )))))
seljak opankar
07. 08. 2013 17.58
+2
seljak opankar
07. 08. 2013 17.59
+2
CyberWorm73
07. 08. 2013 17.59
+3
sodabikarbona
07. 08. 2013 18.00
+3
Js pa vina ne maram tok, razn Bishe-ja pr večerji =) ne se mi smejat!
Tok..Tok..EU Trojka..pa to
07. 08. 2013 18.02
+1
Jagodičevje..pol je že bol Cedevita...pa to ...
sodabikarbona
07. 08. 2013 18.06
+0
A to mislš Bishe okus jagoda? Men je top =) S cedevito pa js vsak dan pretiravam...na tone jo spijm...
sodabikarbona
07. 08. 2013 18.09
+2
Worm, kerga pa piješ? Čeprov se jst tok ne spoznam na vina...
CyberWorm73
07. 08. 2013 18.16
+3
seljak opankar
07. 08. 2013 18.16
+1
ce nardi kak program janzevca....ce ne pa unga brez kontrolitanega porekla:)
nefretete
07. 08. 2013 20.22
+2
Ojla, Cyber! Hvala za tvoje lepe besede! Kdaj prideš spet v Močvirje na čvek in kofe?
dei
08. 08. 2013 00.14
+4