Slovenija

Gotovino že marsikje zavračajo, jo bo 'zacementirala' ustava?

Ljubljana, 19. 10. 2025 19.42 | Posodobljeno pred dvema dnevoma

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Bo pravica do plačevanja z gotovino že kmalu vpisana v ustavo kot temeljna človekova pravica? Tako predlagajo v združenju "Povezani smo", njihovo pobudo pa je s podpisi podprlo več kot 56.000 državljanov. Opažajo, da na številnih prodajnih mestih po Sloveniji plačevanje z gotovino omejujejo ali preprosto bankovcev in kovancev sploh ne sprejemajo več. To je diskriminacija, ki v stisko spravlja predvsem starejše in ranljive, ki niso digitalno pismeni, pravijo. Njihov predlog je soglasno podprla parlamentarna ustavna komisija, izglasovati ga morata še najmanj dve tretjini poslancev.

Po podatkih Evropske centralne banke se Slovenci uvrščamo med države, kjer za plačila pri fizičnih nakupih pogosteje uporabljamo gotovino.

Po uporabi gotovine Slovenija s 64 odstotki gotovinskih plačil spada v zgornjo tretjino držav Evropske unije. Na gotovino smo precej bolj navezani kot denimo Francija, Nizozemska ali Finska, in nekoliko manj kot Avstrija in Hrvaška.

Zagovorniki gotovine pa opažajo, da različna prodajna mesta, tudi banke, plačevanje z gotovino omejujejo oziroma ga ne omogočajo več.

"Gotovina predstavlja temeljno sredstvo finančne svobode posameznika, omogoča enakopravno sodelovanje v gospodarskem življenju in krepi zaupanje v evro kot skupne valute," je prepričan Ivan Jurgec, pobudnik vpisa pravice do uporabe gotovine v ustavo.

Zaradi odrivanja gotovine so starejši v veliki stiski
Zaradi odrivanja gotovine so starejši v veliki stiski FOTO: AP

Digitalni evro, ki ga pripravlja Evropska centralna banka, ne sme nadomestiti gotovine, še poudarja Jurgec. Podpise, da gotovina postane ustavna pravica, so poslancem izročili pred dvema letoma.

Strokovna skupina ustavne komisije je pripravila predlog novega člena, da ima vsakdo pravico do uporabe gotovine pri bančnem poslovanju in drugih oblikah pravnega prometa.

"Bo seveda treba - v skladu z evropsko ureditvijo - z zakonom predvideti primerne možnosti uporabe gotovine povsod tam, kjer to v praksi ni ustrezno urejeno," poudarja poročevalec strokovne skupine Miro Cerar. Ustavni pravnik priložnost za širitev možnosti plačevanja z gotovino vidi tudi pri upravnih organih, v bankah, na poštah, pri uporabi parkirišč in plačevanju javnega prometa.

KOMENTARJI (437)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

-Nevsky-
20. 10. 2025 13.38
Potem pa naj hkrati uvedejo še, da morajo vsi trgovci omogočiti plačilo s kartico, ne pa tako kot zdaj, ko vsak sljadoledar, pek in burekaš noče niti slišati za kartico. Izgovor, da ni dostopa do interneta bi mogoče sprejel le v tisti prodajalni v Postonjski jami. V hribih se da uporabiti usmerjene antene...
stancka_si
20. 10. 2025 16.28
SDS_je_poden
20. 10. 2025 12.11
+1
Ljudje, ne delat drame no. Je že prav, da imate doma nekaj gotovine, za vsak slučaj, ampak za vse ostalo so pa tu kartice. Edini praktičen primer uporabe gotovine je, če pade kartični procesni center. Če ni elektrike, če ni interneta, potem pozabite, da boste kaj z gotovino kupili kjerkoli, ker imamo davčne blagajne, ki pa brez elektrike in interneta ne delujejo.
pingvinislo5
20. 10. 2025 12.17
+4
tako je. ko pade net... ti lahko izdajo le račun na roke napisan... ti to plačaš doma, ko pride net nazaj. prodajalec pa mora prav tako to potem vnesti v davčno blagajno.
mackon08
20. 10. 2025 12.25
-1
pingvinislo5
20. 10. 2025 12.37
-1
Z mano je vse ok. Nevem pa ce je z dinozavri vse ok. Smo ze 25 let v 21. stoletju.... Oni bi pa se kar z gotovino placevali...
stancka_si
20. 10. 2025 16.29
Tudi ti boš enkrat dinozaver, če boš dočakal leta
štrekeljc
20. 10. 2025 21.06
+1
SDS, ni res. Vsak ti lahko izda tudi na roko napisan račun, ki pa ga mora enkrat mesečno vnesti v sistem.
M E G A
20. 10. 2025 12.02
+1
iz tega ne bo nič...delopvni ljudje rabimo gotovino pika
nekodnas
20. 10. 2025 12.01
+2
Ali bo res ko , ukinejo gotovino , jaz pa bom dal svojemu vnuku kot darilo za Božič, Veliko noč ali rojstni dan 100 digitalnih evrov, da se bo to vštelo v dohodek in bodo posledično starši imeli nižje otroške doklade ? samo sprašujem pristojne organe...
SDS_je_poden
20. 10. 2025 12.05
Ti daš vnuku 100€ v papirju, ni važno kdaj in zakaj. Starši mu položijo ta denar na njegov račun. Banka je dolžna poročat CSD-ju o stanjih na računih in ta potem izračuna višino doklad. Kaj si ti dejansko naredil s to papirnato transakcijo?
Pedro Lopez
20. 10. 2025 12.16
+1
Jojojoj, kakšen vpliv ima 100 EUR na računu na otroški dodatek. Ljudje ne pišite bedarij, ampak izkoristite internet tudi za kaj koristnega, kot so na primer koristne informacije, ne pa lupanje na pamet.
pingvinislo5
20. 10. 2025 12.34
+2
Pač babica ti bo fliknila 100 eur. Res problem.
zibertmi
20. 10. 2025 12.38
+1
o ima ima,ve kar je na računih se šteje.sem že izkusil ,ko sem odprl varčevalni račun ,da sem naj nalagal nekaj denarja,da sem potem ob letu plačal servis za avto ali kupil gume.vse so lepo upoštevali pri izračunih.poznam človeka,ki plačuje za svojega otroka preživnino,ves prihodek gre v izraču,koliko boš dolžat nakazovat.le kje ljudje živite,v mama hotelu mogoče
nekodnas
20. 10. 2025 13.34
Pedro lopez/ Kot vsi zaposleni vemo, da če za 1 evro ( ali še manj) presežeš višino dotičnega dohodninskega razreda, spadaš v višji razred z bolj obdavčeno dohodnino, da će za 65 centov ali pa samo 1 cent presežeš razred za upokojenski letni dodatek ne dobiš npr. 250 evrov ampak samo 200 ker si že v višjem razredu, glede otroških dokladov ti je pa že odgovoril, sds je poden, nad tabo...Vse te izračune naredi " kompjuter", zaposleni samo vnesejo tvoje podatke in tvoje finance...
SDS_je_poden
20. 10. 2025 13.48
+1
Zibertmi ne boš verjel, od ZUJF-a dalje meni država upošteva nek fiktivni dohodek od parcele, na katerem mi stoji nadstrešek in spodaj avto. Fiktivni dohodek. Si moraš mislit, kaj mi je Jufka uvedel? Bom jest njemu fiktivno sponzoriral plačo.
stancka_si
20. 10. 2025 11.38
+1
Na Švedskem so naredili dvoletni preizkus . Samo digitalno. In kaj se je zgodilo? Nazaj uvajajo tudi gotovino, očitno ne gre. Če pa pogledamo še drugo stran, svetujejo nam, naj za primer višje sile imamo toliko in toliko evrov za tri dni na osebo. Res, eni komentatorji res ne razmišljate širše. Eni pravijo, da je gotovina za skrivanje in sivo ekonomijo. Pade internet, kako boste kupili osnovna živila? Poglejte samo današnji padec interneta. In nekdo je napisal, da naj se starejši, ki ne znajo z digitalno tehnologijo, obrnejo na vnuke in sosede. Ne vem, a smo samo Slovenci tako zapl.ankani?
MasteRbee
20. 10. 2025 11.54
+1
Tudi do gotovine ne moreš če pade internet. Če ni elektrike pa niti v trgovino. Pač bo transakcija počakala. Vse se da če se hoče. Edino Janković ne rabi gotovine, on poravna na telesu. Veliko špekulantov pa, zato tu jamranje.
štrekeljc
20. 10. 2025 11.36
+4
pingo in podobni: Velik izpad interneta: številne priljubljene aplikacije ne delujejo
pingvinislo5
20. 10. 2025 12.14
+0
če pade net...imaš z gotovino enak problem....ker ti morajo izdat račun preko davčne blagajne!
stancka_si
20. 10. 2025 16.31
+3
Ga bodo pa na rke napisali, če sploh še zna kdo na roke pisat
štrekeljc
20. 10. 2025 21.09
+1
pingo, še tebi: vsak ti lahko izda na roke napisan račun, ki pa ga mora enkrat v mesecu vnesti v sistem. Davčna blagajna ti le olajša delo!
nelevnedesen
20. 10. 2025 11.30
+0
Ne vem, kdaj sem nazadnje uporabil gotovino. Razen na hrvaškem. Je pa vpis v ustavo brez veze, če jo bo EU ukinila, bodo bankovci in kovanci brez vrednosti. Pa se lahko postavimo na glavo
Senzor
20. 10. 2025 11.27
+2
Najboljša varianta je možnost plačila, na več različnih načinov. Izpad elektrike, lahko povzroči problem. Vedno je treba imeti več opcij. Cenejše in manj kontrolirano je plačilo z gotovino. Zakaj bi imeli še pri naših nakupih, povsod digitalni dražji bančni nadzor.
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.31
+2
izpad elektrike dane spomeni, da tudi z gotovine ne moraš plačat....ker povsod ti morajo izdati račun preko davčne blagajne!
stancka_si
20. 10. 2025 11.41
+0
Se da očitno. Ko sem bila pred časom v hoferju, je odletela povezava s posom in kdor je imel gotovino, je lahko kupil, tisti s karticami pa so brcali vozičke po trgovini in metali stvari naokoli, kot da so trgovci krivi.
nelevnedesen
20. 10. 2025 12.05
+3
Ja seveda. Blagajničarka ti je pa na kalkulator vse seštela. In brez barkod. Pravljice
OmniLiberalec42
20. 10. 2025 14.00
+1
Seveda ja. Se vidi da nisi nikoli delal za minimalca. Absolutno se da brez neta, tudi v današnjih štacunah. Imaš lepo spisek vseh šifer povezane z barkodami oz. izdelki, in jih lepo ročno naklofaš. Že res, da mora blagajničarka na koncu dneva (oz kadar se internet vrne) vse te račune ročno vpisati v sistem, a da se definitivno. Smo tudi v naši trgovini tako delali.
stancka_si
20. 10. 2025 16.33
Mislim da nimaš pojma, ne mislim. Vem, da nimaš pojma
Senzor
20. 10. 2025 11.20
+2
Kmet na tržnici prodaja za gotovino. Če bi moral sprejemati plačila s kartico bi bila cena zelenjave in sadja višja. Tudi v privatnih pekarnah hočejo gotovino. Lastnik mi je rekel, ne bom dajal banki provizije za brez gotovinska plačila. Banke bi še bolj služile na račun uporabnika.
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.26
-2
kmetje na severu evrope, npr norveška, imajo pos terminalčke na svojih samopostrežnih stojnicah s sadjem in zelenjavo. celotna država deluje samo na kartice, gotovine ne sprejemajo več praktično nikjer. in ne boš verjel, standard te države je nekje 4x višji, kot npr v najbolj razviti državi na balkanu - sloveniji. ps: polog gotovine na banko je bistveno dražji, kot provizija s kartičnim plačilom. to, da pekarne želijo gotovino je predvsem razlog, da mutijo pri davkih.
nelevnedesen
20. 10. 2025 11.28
+2
Si prepričan, da ne vzame kartice zaradi provizije banke? Ali da utaji davek?
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.39
-1
na balkanu je primarni razlog utaja davkov... samo tega nihče ne pove na glas. iščejo izgovore v internetu, svobodi, nadzoru, itd, samo noben ne bo priznal, da pač nateguje državo.
stancka_si
20. 10. 2025 11.45
+1
Poglej si model Švedske, ki po dveh letih nazaj uvaja gotovino. Pa ne me takoj popljuvati, dve letne raziskave preberi.
pingvinislo5
20. 10. 2025 12.12
+2
uvajajo nazaj zarad starejše populacije, vem. a samo vprašanje časa je, kdaj bodo le ti odšli...
stancka_si
20. 10. 2025 16.35
+1
Pingvinček, če boš dočakal, boš lahko srečen, da boš starejša populacija. Glede na hitrost digitalizacije vsega, boš tudi ti takrat počasen. Garant....
mackon08
20. 10. 2025 11.17
+1
Spodaj je eden napisal, da ne posluje z kartico zaradi slabih izkušenj. S karico sem plačeval v najmanj desetih drzavah, več sto sem jih opravll, kakšne težave lol?
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.27
-1
pusti dinozavre. še dobro, da znajo sploh odpret internet :D :D
stancka_si
20. 10. 2025 11.43
+1
Ja, ko pa ti enkrat vderejo v račun, meni so iz VB, potem se pa plačuje z gotovino, če ti je še kaj ostane. Pa poglejmo manjše trgovce, ki zaradi kartic plačujejo provizijo bankam iz svoje plače. Tako kot moja prjatlca, ki ima kiosk. Ker folk plačuje tudi 0.70 centov s kartico, potem si pa zamislite, koliko ji od te vsote ostane.
pingvinislo5
20. 10. 2025 12.11
+2
itak plačo dobiš na račun. a to pol neseš domov v štumf gotovino?! LOL. drugače pa imaš kup varoval, da ti ne poberejo stvari dol z računa. sms ob vsaki transakciji. lahko uporabljaš revolut, kjer imaš samo manjšo vsoto gor. itd itd. ps: men so pa denarnico vkradli, kejr sem imel večjo vsoto gotovine (in tudi vse kartice)... gotovine nisem več videl, z računa mi pa niso mogli nič pobrati.
stancka_si
20. 10. 2025 16.38
+1
nehaj ga srat, navkljub vsem tako imenovanim "tvojim varovalom", so mi vdrli. Od takrat dalje imam Aircash . Ne razumem pa te, zakaj si tako proti gotovini? Najbrž imaš skos prazen račun in ogromen dovoljen limit :)
Jožajoža
20. 10. 2025 11.15
-1
Vem.sem hotel kupit avto za gotovino,bil je drobiž,46 000 evrov,pa je niso hoteli.rekli so vse na lizig
zibertmi
20. 10. 2025 11.21
+2
to s gotovino nima veliko,dejstvo je ,da lising zavarovalnice nekaj imajo od tega,tebi pa natvezijo v avtosalonih,da je zaradi tega avto cenejši,je več popusta,če ta popust pogledaš preko obrokov lizinga,nisi nič na bolšem ,razen ob prevzemu vozila,poplačaš pa vse in še več preko lising hiše
expost
20. 10. 2025 10.50
-3
V naši maloprodajni enoti se cca. 85% nakupov opravi preko kartic. Očitno stranke rajši plačajo s karticami. Z gotovino imamo dejansko več stroškov kot s karticami. Če že upoštevam menjavo bankovcev v kovance (za blagajniško menjavo) pride dražje kot kartice.
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.01
-3
itak. sam to razloži ti dinozavrom, ki nekaj bluzijo o gotovini.
MasteRbee
20. 10. 2025 11.11
+1
da vidimo, če je 75 % poslancev, ki za svoje rabote rabijo gotovino.
stancka_si
20. 10. 2025 11.47
+1
Kaj je pingvin, ti si dinozaver. Upam, da tudi tebi vdrejo v račun kot so meni in mojim dvem kolegicam. Hekerji so vedno 3 korake pred bankami. Od takrat zame obstaja samo še gotovina. Dinozavri ja, kako si prijazen
pingvinislo5
20. 10. 2025 13.49
-1
uporabljaš revolut...in je to to. ps: do sedaj so mi ukradli le večjo vsoto gotovine.
Vakalunga
20. 10. 2025 10.45
+8
Ko boš trgovcu povedal ne bom kupil, vas bodo prosjačili in lovili po parkirnemu placu, NEBULOZE propadlih ekonomistov si pa vtaknite v RIT. Zaradi teh tako imenovanih Ekonomskih strokovnjakov se je zahod znašel v PUFIH in ne ve kako bi izplaval, vojna morda je edina rešitev...Nemci so to reševali na tak način že dvakrat..
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.01
-7
hahaha, res te bodo lovili ja. itak večina plačuje s kartico sedaj, zaradi par dinozavrov se ne bodo sekirali preveč.
nora_ovca
20. 10. 2025 10.38
+8
Odvisno kje. Kebabarji ne poznajo kartic, marsikateri lokal tudi ne
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.02
-5
poznajo kartice, poznajo. a vzemajo le gotovino, da lahko mutijo pri davkih.
pepe007
20. 10. 2025 10.34
+0
Kako bomo delo na črno plačevali, če nam gotovino vzamejo? To je glavni problem. Gotovina bo brez zapisa v ustavo obstala še vsaj dve desetletji. Do takrat bodo po naravni poti odšli ljudje, ki se niso imeli priložnosti spoznati s karticami in digitalnimi oblikami.
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.03
-1
verjetno bo gotovina obstajala še dlje časa...v afriki.
zgodovinarpop
20. 10. 2025 10.32
-4
Taisti starejsi in ranjljivi, ki v trgovinah placujejo z gotovino in na blagajnah povzrocajo zastoje , na avtobusih brez problema uporabljajo kartico za enako stvar...imam 75 in ze 23 let placujem izkljucno z kartico...moral pa bi sprejet zakon po katerem bi vsi prodajalci morali imet moznost placila z kartico!!
štrekeljc
20. 10. 2025 10.35
+8
Ne gre. S kartico ne moreš plačevati na mestih, kjer ni možna povezava v omrežje.
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.04
-5
takih mest je pa praktično 0. še v baznem taboru everesta lahko plačaš s kartico!
stancka_si
20. 10. 2025 11.50
+0
Nima veze koliko let imaš, ko ti bodo vdrli v račun, ti kartica ne bo pomagala, ker ne boš mogel z njo plačati.
pingvinislo5
20. 10. 2025 13.49
-3
zibertmi
20. 10. 2025 10.10
+10
ne vem od kje vam podatek,da gotovino zavračajo medino na spletu ne gre drugače.v mnogih trgovinah ti dajo celo popust,če plačaš z gotovino,banke so drage.že sedaj imajo vse institucije možnost vpogleda v račune vsakega posameznika,raznen nekoga seveda,ki že 34 let ne ve od kje mu denar na računu,če se bi gotovina ukinila,bi bili nadzirani bolj kot preko videonadzora
zgodovinarpop
20. 10. 2025 10.35
-6
Kok si ti pameten, zakaj bi nekdo nadziral kaj in kje kupujes???....na drugi strani pa tvoj googlic o tebi ve stokrat vec kot ves sam, saj nadzira vsak tvoj klik, tocno ve kje se nahajas itd, pa nic ne protestiras, pametni ga ne uporabljamo
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.05
-4
to, da dobiš popust na gotovino je že zdavnaj pase. pologi gotovine na račun podjetja so dražji, kot provizije s kartičnim plačilom.
zibertmi
20. 10. 2025 11.25
+2
nmič od vajinih drditev ne drži.poglej si svoj bančni račun in izračune preko socialnih zavodov na primer,vse vedo,koliko si imel nakazila,kaj imaš v lasti itd,od tega ti izračunajo otroški dodatek,višino plačila vrtca itd,če si brezposelna oseba drugega denarja kot tistega ,ki ti ga nakaže država bolje ,da sploh nimaš na računu.da ne dobiš 10% popusta za plačilo z gotovino,pa očitno ne veš,si poln denarja.še v big bangu ti dajo popust na gotovinsko plačilo
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.44
-1
in kaj je narobe v tem, da se vrtec računa glede na tvoj prihodek?! danes vrtec najmanj plačujejo tisti, ki mutijo pri plačilih in vsem...!
zibertmi
20. 10. 2025 12.41
+0
mojih komentarjev sploh prebral nisi ali jih ne razumeš,ne govorim o gotovini ali karticah,temveč o sledljivosti,gotovino ne moreš ravno sledit.bančni račun in plačila s kartico pa komot.in vse se vidi na socialnih ustanovah in tudi davčnih portalih
pingvinislo5
20. 10. 2025 13.51
no, preberi še enkrat tudi moj komentar. sledljivost nakazil je super. potem dejansko plačuješ neke socialne transferje kot je vrtec (če si že dal to za primer) glede na to, koliko si dejansko zaslužil. danes pač temu ni tako ker veliko folka muti.
2mt8
20. 10. 2025 09.41
-6
Jugoslavija ni poznala kartic, samo keš in čeke. V Evropi so imeli bankomate že v 70. letih prejšnjega stoletja. Jugoslavija je bila v kameni dobi. Nekaterim se kolca po kameni dobi.
Jožajoža
20. 10. 2025 12.36
+1
plejadanka
20. 10. 2025 09.38
+12
Evro je ZAKONITO placilno sredstvo.V papirju.Pika in amen.
SDS_je_poden
20. 10. 2025 09.41
-6
Iz danes na jutri ti ga lahko ukinejo. Ne si delat utvar.
pingvinislo5
20. 10. 2025 10.00
-3
evro je zakonito plačilno sredstvo. trenutno je vseeno, kako ga uporabljaš (kartica, papir). a počasi s enavadi, da bo papir pase.
plejadanka
20. 10. 2025 11.02
+2
@Kakopak....S plastiko .Do tedaj bodo pa "stancali" papir s ciframi brez zlate podlage 😎
štrekeljc
20. 10. 2025 17.12
+2
Iz danes na jutri ti lahko ukinejo tudi kartice. Ne si delat utvar.
Planetmiru
20. 10. 2025 09.38
+12
Problem današnjice na tem planetu je v tem, da glas tistih, ki nič ne kapirajo, šteje enako kot glas tistih, ki vidijo daleč naprej. Tudi iz mnogih spodnjih komentarjev se lepo vidi, da je še veliko takih, ki mislijo, da gotovine ne rabijo, ker tako in tako že "vse" plačujejo s kartico. Niti sanja se jim ne kaj prinaša čas ko gotovine morda ne bo in ko uvedejo digitalni denar. Tudi če odmislimo totalni nadzor nad vsemi transakcijami, je že dejstvo, da če samo internet pade, smo vsi brez denarja, banke zaprte, trgovine zaprte itn., itn.
SDS_je_poden
20. 10. 2025 09.42
-9
Internet pade? Kot bi rekel, da iz Ljubljane do Maribora pelje le ena sama cesta.
pingvinislo5
20. 10. 2025 10.02
-6
seveda, ker danes internet pada 3x na dan. pa četudi kdaj pade. je tak isto, kot denarnica brez gotovine. pač če si rabil gotovino in je nisi imel, si pa prinesel naslednjič.
štrekeljc
20. 10. 2025 10.40
+7
pingo, naselje v katerem živim, je na internet povezano preko 30 let starih koaks kablov. Internet pade dvajsetkrat na dan, po malo daljšem dežju pa ga sploh ni.
SDS_je_poden
20. 10. 2025 10.51
-3
Štrekeljc tvoje naselje ni merilo za stabilnost interneta po državi.
pingvinislo5
20. 10. 2025 11.07
-1
boš imel pe preko mobilnega signala. ali starlinka. ali kako drugače preko satelita. pismo, v baznem taboru everesta lahko plačaš stvari s kartico, tako da tudi v kungoti boste našli način, ki bo kljub 30 let starim kablom deloval. 21. stoletje pa te fore.
štrekeljc
20. 10. 2025 17.15
+2
Kable je položil še Ljubljanski kabel, ponudnik pa je zdaj Telemach, ki nekako ne najde načina, da bi net deloval. 21. stoletje pa te fore.