Slovenija

Inšpektorat: Delodajalec dopusta kljub epidemiji ne sme odrejati enostransko

Ljubljana, 17. 03. 2020 13.01 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Mnoga podjetja zaradi posledic epidemije novega koronavirusa nimajo več dela oz. je tega manj, zato nekateri delodajalci od zaposlenih pričakujejo koriščenje letnega dopusta. Inšpektorat, ki na to temo prejema številna vprašanja, opozarja, da delodajalec dopusta ne sme odrejati enostransko.

Z Inšpektorata RS za delo so sporočili, da morajo delodajalci pri odločanju o času izrabe letnega dopusta upoštevati več okoliščin, ki jih navaja zakon o delovnih razmerjih, in sicer potrebe delovnega procesa, možnosti za počitek in rekreacijo delavca ter družinske obveznosti delavca.

"Poleg tega mora delodajalec upoštevati namen in cilj letnega dopusta ter poskrbeti za primeren način komunikacije, da se predhodno seznani oziroma posvetuje z delavcem ali njegovimi predstavniki o možnostih izrabe in okoliščinah, ki jih mora upoštevati pri izrabi letnega dopusta," pojasnjujejo na inšpektoratu.

Najbolje je, da delavec in delodajalec čim več rešitev glede izrabe dopusta dogovorita skupaj.
Najbolje je, da delavec in delodajalec čim več rešitev glede izrabe dopusta dogovorita skupaj. FOTO: Shutterstock

Delodajalec se tako v času, kot je trenutni, iz poslovnih razlogov z delavcem lahko dogovori za izrabo letnega dopusta, a mora "pri tem upoštevati navedene zahteve, ki omejujejo njegovo diskrecijo z namenom, da se letni dopust uresniči v skladu z njegovim temeljnim namenom".

Zaradi uresničitve potreb delovnega procesa pa lahko podjetje določi tudi kolektivni dopust. A "je pri tem bistveno, da ne omeji ali negira pravice delavca do letnega dopusta zaradi potreb na njegovi strani (počitek in rekreacija ter družinske obveznosti)".

Na inšpektoratu izpostavljajo še, da morajo delodajalci pri načrtovanju kolektivnega letnega dopusta, pri katerem primarno izhajajo iz potreb delovnega procesa, delavcu omogočiti tudi izrabo ustreznega dela letnega dopusta v času, ko se primarno upoštevajo možnosti za počitek in rekreacijo delavca in njegove družinske obveznosti. S tem se namreč "doseže namen in cilj pravice do letnega dopusta".

Pravico do plačanega letnega dopusta je treba šteti za posebej pomembno načelo socialnega prava EU, še opozarjajo.

"Tako delodajalce kot zaposlene pozivamo k strpni medsebojni komunikaciji in k temu, da delavec in delodajalec čim več rešitev dogovorita skupaj," zaključujejo.

  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja

KOMENTARJI (122)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

mmickica
18. 03. 2020 16.38
+3
Moramo se zavedat, da je letos pac neke vrste vojna in se bomo zgleda morali vsi sprijaznit, da no dopusta, tistega pravega, bolj malo, ce sploh. Ko bo konec te grozljivke s korono, bo teba delat na polno, ce bomo hoteli vsaj priblizno nadoknadit zamujeno in seveda ne bo ravno pravi cas za dopust. Tudi solarji bodo verjetno bistveno podaljsali solsko leto. Ampak tako pac je in ne samo jamrat! Vsi skupaj bomo veseli, ce bomo jo kolikortoliko dobro odnesli s to boleznijo, da ne recem, preziveli. In glede na situacijo bo vprasanje, ce bo vecina ljudi sploh imela denar za dopust, tako da ne prehitevat!
Sortegilio
17. 03. 2020 21.23
+8
Delodajalci na polno silijo nekatere z dopustom, še posebej turizem. Klinc pa taki dopust, če moraš biti doma in ne moreš iti nikamor.
Vapo
18. 03. 2020 08.00
+1
bodi
17. 03. 2020 20.41
+2
Kolikor je men znano si lahko sam vzameš 10 dni dopusta za vse ostale dni se dogovoriš z delodajalcem . Torej 10 dni je tvojih na razpolago ostalo te bo delodajalec napotil na dopust in to je to, kaj tukaj ni jasnega . Tako je bilo včasih in je tudi sedaj.
severnik
17. 03. 2020 21.08
+8
Žal, vendar tako nekako. Zdi se mi, da niti 10 dni ne izbereš sam, temveč 3 dni. Moraš pa imeti možnost enkrat letno izkoristiti 14 dni dopusta v enem kosu. Bomo pa z dopusti še poglobili gospodarsko krizo, ker se poleti ne bo trošilo denarja na turističnih točkah, ker bodo ljudje brez dopusta že konec marca.
LOS - T
17. 03. 2020 21.18
+1
Ne eno ne drugo. Čas dopusta izbereš sam, količino pa imaš delno predpisano pomzakonu, delno zakon dopušča dogovor. Na zacetkumleta se naredi načrt delovnih dni, takrat se lahko določi tudi kdaj bo kolektivni. Ne more pa ti delodajalec sredi leta spreminjati brez dogovora ta pravila in te poslati na dopust.
Vapo
18. 03. 2020 08.01
+4
Seveda, da te lahko delodajalec pošlje na dopust. In ne, ne moreš si 10 dni sam izbrati. SAm si lahko izbereš zgolj 1 dan, razen, če ni morda s kolektivno pogodbo določeno drugače.
mmickica
18. 03. 2020 16.40
+1
LOS - T
17. 03. 2020 20.35
+15
Že en teden poslušamo jamranja delavcev po raznih proizvodnjah, ki se jih ne da opravljat od doma. Zaprite tovarne, za naše zdravje gre! Ok, zdaj so zaprte. Pa da vidimo, koliko se vas bo sploh vrnilo na delo in koliko vas bo šlo na zavod, ko tovarni zmanjka denarja za odplačevanje kreditov, ker nič ne dela kar bi lahko prodala. Aja, potem boste tle vpili, tovarna, katerakoli, daj mi službo, za mojo družino gre!
maijster
17. 03. 2020 20.19
+7
..če bodo delavci fer in če bodo razumeli da bodo plačani neglede koliko,da bodo doma zdravi čakali da mine ta virus,pol naj bodo tudi pri regresu in božičnicah ter 13 plači enako razumljivi do svojih delodajalcih,verjetno bo tu tudi orala država kako reči
LOS - T
17. 03. 2020 21.19
+1
Helix Nebula
17. 03. 2020 19.49
+23
Dopust koristit če ni dela! Js pa bom delal nadure, ker me rabijo, in prisotn bom fizično v podjetju, ne na varnem doma. Plačanih nadur ne bom mel... če bo zmankalo dela, bom pa vzel dopust da ne bom podjetju škodo delal. Meni se to zdi normalno, ti ki bi pa izkoristli to krizo za dodatni "dopust" ste pa za moje pojme paraziti. Ko bojo odpuščanjaj se bote pa jokali da je življenje nefer...
HorstWiesel
17. 03. 2020 19.58
+11
A ni dopust namenjen za morje, smučanje, sprostitev od službe,....?
Helix Nebula
17. 03. 2020 20.25
+0
Ne v času katastrofe kot je ta. Prilagodit se moramo če hočemo rešit gospodarstvo in službe. Strah ljudi razumem, v nekaterih podjetjih delajo v slabih razmerah. Ampak da pa niso pripravleni koristit letnega dopusta za svoje službe mi pa slabo postane. Js kot inženir bom delal do konca, da bo podjetje dobro stalo. Moj direktor je v službi, osebno prisotn... Delili bomo usodo podjetja. S tem da če js zgubim službo bom takoj mel novo. Delavci pa bojo šli na zavod. Zato pa ne toleriram teh ki gledajo sam na svoje pravice
severnik
17. 03. 2020 21.10
+0
mmickica
18. 03. 2020 16.44
Horst, od cesa pa mislis, da imas ti placo? Zdaj je virus in se ne dela, potem bodo dopusti in se spet ne bo delalo..., placa bo pa z lufta na firmo priletela!?
radar
17. 03. 2020 19.20
+35
Mene samo zanima, če bo država pomagala tudi tistim podjetjem, katerih lastniki so se stalno pritoževali nad davki, denar je odtekal v davčne oaze, delavci pa na minimalcu? Ali bodo tudi te barabe vračale denar iz oaz za dobrobit podjetjij? Ali bomo spet davkoplačevalci tajkunom rit reševali? Koliko izmed trenutno problematičnih podjetij zgoraj omenjenih? Da ne bo narobe razumljeno - podpiram pomoč poštenim podjetjem, katerih lastniki niso iskali bližnjic po davčnih oazah... lp
maijster
17. 03. 2020 19.13
+4
brez dela ni jela-plače.
borec91
17. 03. 2020 19.03
+15
sedaj je veliko firm brez vodsva sicer lazejo da delajo od doma ja to delo je predelava hrane v drek pa verjetno jih muci ker prostitutk nemorjo obiskat
borec91
17. 03. 2020 18.59
+15
naj bodo direktorcki in tisti po d nnimi ki majo velike place nikjer pa se ne pozna ce jih ni pa nagrabljenga majo ti veliko par mesecev brez place pa ze marsikaters firma ne bo potopila v zadnih 30 letih so ravno z svojimi velikimi placami potopili in pokradli ogromno firm
Rotter80
17. 03. 2020 18.59
-1
Razumi kot volilno bazo in mnozico.
SLO123
17. 03. 2020 18.43
+29
Ne vem kaj ni jasno tem sindikalistom. Pa srečni naj bodo, če bodo ljudje en mesec na LD, bodo imeli vsaj 100% plačo. Pa ti ljudje so popolnoma zglajzali. Poleti oz. ob koncu leta bo nezaposlenih v Sloveniji 120.000 tisoč. Osebno delam v javnem sektorju. Na vsak način bi radi delo od doma - pa kaj naj delam od doma. Naj ljudi pošljejo na čakanje, 14 dni eno polovico, 14 dni drugo polovico itd. 80% plačilo. Boljše se sedaj 20% odpovedat, ker bo jeseni zagotovo 2 razreda minusa, ali še več. Zavedam se, da plača prihaja iz zasebnega sektorja in za tega je potrebno najprej poskrbeti, da država obstane.
borec91
17. 03. 2020 18.49
-16
procesoid
17. 03. 2020 19.44
+8
Voyager3000
17. 03. 2020 18.31
+7
Vsi lahko banktrotiraji, država ne more nikoli. In to nobena. Sindikati so iz prehoda Juge v samostojnost pokopali večino gospodarstva. Ali želite socialni dialog še v današnjem stanju? Sindikati, ki imajo večino financ naloženih v tujini so pomoč delavcem. Kolikokrat še? Do končnega pokopa.
Brabus
17. 03. 2020 18.29
+7
Ja,pa ja de, že zdej grozi JU, če ne daš dopusta, ga ne boš poleti koristil.
FIGEC
17. 03. 2020 18.48
+12
V JU velja, da moraš najprej pokoristiti dopust do zadnjega, šele potem pride na vrsto koriščenje oddelanega viška ur. Razlog je preprost, a tudi prljav: če ti šef hoče odtegniti, torej ne priznati dopust, je s tem v resnem prekršku. Če ti ne prizna oddelanih ur pa pač nikome ništa. Dve leti nazaj mi je direktor odtegnil 60 ur. To so bile nedeljske in nočne ure, ki se v civiliziranem svetu množijo s faktorjem 1,5. Ur za koriščenje je bilo torej v bistvu 90, priznal pa mi ni niti ene, niti takrat, ko sem moral na obvezni letni zdravniški pregled, ker sem že toliko star. Nepisano pravilo je tako: nižje, kot si pozicioniran na hierarhični lestvici v JU, večji procent delovnega časa moraš delati zastonj.
nebodigatreba1
17. 03. 2020 18.16
+44
Nisem delodajalec sam ko pa berem raznorazne prispevke ,vidim kako država na eleganten način vse prelaga na pleča obrtnikov,ampak zanimivo pri javni upravi je pa rešila odsotnost in nadomestilo ,za delo v dveh dneh.....pa razumi če moreš????
blef
17. 03. 2020 17.58
+19
Najbolje, da pokliče delavca njegovega predstavnika in še svojega pravnika, kadrovnika in skupaj poklepetajo....potem bodo itak kmalu vsi na bolniški in bo problem rešen.
haha lol
17. 03. 2020 17.23
+27
Tok se pritožujete. Lepo smo lahko doma, država bo večini pomagala tako da bomo lahko preživeli. Ljudje v zdravstvu pa ne smejo na dopust! Rešujejo življenja in za to nimajo določenega nobenega dodatka. Apeliram na 24ur da napiše kakšen članek na to temo, o naših herojih, ki so se borijo za nas in so “vojaki v tej vojni”
Majstorbata
17. 03. 2020 18.22
+38
Vojaki so na tisoce delavcev ki v tem stanju hodijo v sluzbo in drzijo gospodarstvo in s tem celotno drzavo nad gladino. to ze vemo. Junaki so dezurne in interventne sluzbe. tudi to ze vemo. ostali ki pa so doma, so pa tisti pogresljivi clen... v vecini tisti del JU ki je predvsem strosek drzavi, uzivaci, brezdelnezi, priseski, pijavke, mesalci zraka, prodajalci slame.... so vse nasteto v epidemiji ali normalnem stanju.
LOS - T
17. 03. 2020 20.40
+9
Nevladne organizacije. Ko je bila begunska kriza jih je bilo povsod polno, na meji, v azlinem domu, na tv, kje ste zdaj? Ko vas rabijo slovenski državljani, starejši ki ne morejo in niti ne smejo med ljudi, dom ostarelih v karanteni, cel kraj, ki je bolan, kje ste pijavke parazitske?
poserjemsenavas
17. 03. 2020 17.21
+24
za čakanje na domu bo država prispevala 40%. To naj bi bilo načeloma res, ampak se tiče samo plače. 60% plače bo dal delodajalec, ampak hec je v tem, da prispevke plača delodajalec 100%, tu država ne bo pomagala.
Super Huey
17. 03. 2020 17.21
+26
Višja sila je morala poseči v to, kako 300 000 JU/JS/politike/bančnikov niso sposobni opravljati svojega dela. Za plačo k jo ropajo gospodarstvu prek davkov. In to ni samo desetina, je kr 90%. Vse črno na belem.
Janko Ig
17. 03. 2020 17.18
+13
Zdej naj vse plača in izgubi posle, da bo lahko potem izplačal regres za dopust in pustil ljudi poleti na dopust.... pa kje žvite, če je tako lahko bit podjetnik ne vem zakaj niso vsi namesto, da delajo za male denarje..... A denar za vse to bo pa država iz EU bankomata vzela.....itak bojo vse za zdravljenje porabl.....