Slovenija

Je svet v zadnjih nekaj stoletjih res postal manj nasilen – in zakaj?

Ljubljana, 23. 07. 2022 16.33 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Tibor Rutar
Komentarji
25

Nathan Robinson, urednik popularne socialistične revije Current Affairs, v eni od svojih kolumn izpostavlja, da se strinja z "verjetno okoli 80 odstotki" dejstev in argumentov, ki jih je Steven Pinker leta 2018 predstavil v svoji knjigi Razsvetljenstvo zdaj. Toda kljub temu večinskemu strinjanju je Robinson svoji kolumni o Pinkerju pomenljivo nadel naslov Najbolj nadležen moški na svetu.

Nathan Robinson ni osamljen v svoji negativni oceni. Steven Pinker gre v nos kar nekaj družboslovcem in še več humanistom. Filozof John Gray, antropolog Jason Hickel in analitik Nassim Taleb redno in brez prikrivanja sporočajo ne zgolj svoje nestrinjanje s Pinkerjem, marveč izrecen prezir in posmehljivost do njega. Pred dvema letoma ga je skupina lingvistov celo poskušala izgnati iz Ameriškega združenja lingvistov zaradi njegovega domnevnega seksizma in rasizma, a so bili pri tem neuspešni. V opisu nedavnega zbornika The Darker Angels of Our Nature, ki je zelo očitna kritična aluzija na naslov Pinkerjeve verjetno najbolj slavne knjige iz leta 2011, uredniki izpostavljajo, da je Pinkerjevo delo preprosto "ponarejena zgodovina." 

Besedilo je bilo pripravljeno v sklopu projekta Homopolitikus, političnega think tanka Inštituta za politični menedžment. Kolumna izraža stališče avtorja, in ne nujno tudi uredništva 24ur.com.

Kaj jih tako moti na njem in njegovem delu? Običajni, glavni predmet spotike je Pinkerjev prikaz, analiza in razlaga domnevnega zatona nasilja skozi celotno človeško zgodovino od izhodiščno izrazito visokih stopenj v brezdržavni, lovsko-nabiralniški, hortikulturni predzgodovini do nižjih stopenj z nastankom in konsolidacijo zgodovinskih držav v času vzpona prvih civilizacij, pa do (relativno gledano) najnižjih stopenj nasilja danes, v modernosti. Kritike včasih moti že sam sentiment, da bi lahko bilo človeštvo v nekdanjem preprostem, prvobitnem stanju narave bolj nasilno od človeštva v kasnejšem (sploh današnjem) družbenem, nenaravnem stanju domnevne dekadence, potrošništva, sebičnosti, individualizma, kapitalizma in privatne lastnine. Moti jih tudi implicitna Pinkerjeva sugestija, da svet danes ni tako zelo slab in nepopravljivo apokaliptičen, kot sicer z veliko vnemo trdijo nekateri politiki in aktivisti.

 Veliko več jasnih dokazov imamo, da ekonomski razvoj zmanjša verjetnost državljanskih vojn in državnih udarov.
Veliko več jasnih dokazov imamo, da ekonomski razvoj zmanjša verjetnost državljanskih vojn in državnih udarov. FOTO: Shutterstock

Vse to so šibki in intelektualno neiskreni razlogi za skepso do Pinkerjeve teze. Obstajajo pa močni in legitimni razlogi, da ne sprejmemo delov Pinkerjeve poenostavljene pripovedi. V nekaj tednih bo v reviji Journal of Peace Research izšel članek, v katerem podrobno preučim metodološke pomanjkljivosti antropoloških in arheoloških virov, na katere se zanaša Pinker za svojo trditev, da je bila človeška predzgodovina izrazito nasilna in v stanju endemičnega vojskovanja. Izkaže se, da je bila vojna v tipični predzgodovinski družbeni obliki, tj. pri nomadskih lovcih-nabiralcih, v resnici redek dogodek – drži pa, da so kar dobro poznali medosebno smrtonosno nasilje, tj. umore. To sicer ne pomeni, da se je vojna pojavila šele z nastankom prvih civilizacij in držav, kot trdijo nekateri Pinkerjevi kritiki. Nasprotno, Pinker ima prav, da so bile mnoge preddržavne družbe, kot so denimo kompleksni lovci-nabiralci in še bolj hortikulturna plemena, izrazito vojno naravnane in so izkušale celo zgodovinsko najvišje stopnje nasilne smrtnosti. Toda takšne kompleksne, hierarhične preddržavne družbe niso bile pravilo v večjem delu človeške predzgodovine, tj. med 300.000 let pred našim štetjem, ko se pojavi anatomsko moderni človek, pa vse do okoli 8.000–10.000 pred našim štetjem, ko se začne počasna tranzicija stran od nomadskega lova in nabiranja. Glede tega se Pinker moti.

Na veliko trdnejših tleh je, ko vztraja, da se je v zadnjem tisočletju, predvsem v zadnjih 700 letih, stopnja nasilne smrtnosti zaradi umorov v Evropi močno zmanjšala. Z umikanjem fevdalne anarhije in utrjevanjem centraliziranih držav so se visoke stopnje umorov – okoli 50 smrti na 100.000 prebivalcev – zmanjšale na zgodovinsko dno, tj. okoli 1/100.000. Drugod, denimo v Mehiki, kjer je bila država šibka še v zgodnjem 20. stoletju, je ta dinamika stekla kasneje. To so neprecedenčno nizke stopnje, ki so neprimerljive celo z večino poznanih (čeprav ne vseh) nomadskih lovsko-nabiralniških družb (tam, kot rečeno, so vojne redke, umori pa relativno pogosti).

Podoba je zapletenejša, ko govorimo o vojnah. Pinker izpostavi štiri ključne poudarke. Prvič, vojne med velesilami (državami, ki so daleč najmočnejše v mednarodnem sistemu) so bile še pred nekaj stoletji izrazito pogoste. Med letoma 1500 in 1725 je skoraj vsako leto potekala vsaj ena vojna med velesilami. Nato so v 19. stoletju tovrstne vojne postale veliko redkejše (med letoma 1815 in 1853 ter 1871 in 1914 sploh ni bilo nobene). Zadnjih 70 let izkušamo najdaljše obdobje odsotnosti neposrednega spopada med velesilami. 

Drugič, Pinker se posebej osredotoči na pravkar omenjeno obdobje po drugi svetovni vojni, ki ga je John Lewis Gaddis že leta 1986 poimenoval "dolgi mir", in izpostavi, da so tudi bolj navadne meddržavne vojne (ne zgolj vojne med velesilami) postale manj pogoste kot v preteklosti. Posebej po koncu hladne vojne, v zadnjih treh desetletjih, so meddržavne vojne izrazito redke. (Število državljanskih vojn se je po letu 1960 začelo povečevati, nato pa je po letu 1990 ponovno upadlo.) 

Tretjič, Pinker vztraja, da ne gre le za to, da so vojne postale redkejše, marveč da so tudi manj smrtonosne. Na primer, kljub temu da se je število državljanskih vojn celo povečalo v obdobju "dolgega miru", se je skupni delež smrtnih žrtev po njegovih navedbah zmanjšal in ostal neprecedenčno nizek. 

Povprečna globalna stopnja smrtnih žrtev v (državnih in nedržavnih) konfliktih od leta 1400 naprej ne kaže splošnega trenda navzdol v zadnjih stoletjih, utemeljuje Hočevar.
Povprečna globalna stopnja smrtnih žrtev v (državnih in nedržavnih) konfliktih od leta 1400 naprej ne kaže splošnega trenda navzdol v zadnjih stoletjih, utemeljuje Hočevar. FOTO: Shutterstock

Četrtič, Pinker domneva, da pri teh dinamikah ne gre zgolj za statistično naključje, marveč za robustno strukturno spremembo. Narava mednarodnih odnosov se je zaradi nedavnih družbenih sprememb, ki so povezane s prehodom v modernost, tako zelo spremenila, da imajo države danes veliko manjšo spodbudo za vojskovanje. Če to drži, je verjetnost, da se bo dolgi mir še naprej nadaljeval, precej visoka; čeprav so seveda izjeme, kot je trenutno potekajoča ruska vojna v Ukrajini, vedno možne.

Glede prvih dveh točk ima Pinker povsem prav in celo njegovi najboljši kritiki, kot sta denimo politolog Bear Braumoeller in sociolog Michael Mann, težko najdejo luknje v njegovem opisu. Tretji poudarek je manj prepričljiv. Če se ozremo k povprečni globalni stopnji smrtnih žrtev v (državnih in nedržavnih) konfliktih od leta 1400 naprej, ne vidimo nobenega splošnega trenda navzdol v zadnjih stoletjih. Med letoma 1400 in 1600 je povprečje v tipičnem 15-letnem obdobju med dva in pet (tudi do 10) smrti na 100.000 prebivalcev. Med letoma 1600 in 1800 je veliko več nihanja. Smrti v nekaterih 15-letnih obdobjih v tem času poskočijo tudi do 100 ali 200/100.000, v drugih se gibljejo med 5 in 50. Po letu 1800 se povprečje zniža in niha med 2 in 20. Nato v prvi polovici 20. stoletja spet poskoči nad 100 ter po drugi svetovni vojni postopoma pada (podobno kot v drugi polovici 19. stoletja) od 10 proti dva in celo pod ena ob koncu stoletja.

Pinkerjev zadnji poudarek je bolj na mestu, kot si misli marsikateri kritik, a vseeno ni povsem trden. Kopica kvantitativnih študij je v zadnjih 30 letih z vrsto metodoloških prijemov in vzorcev res dokazala, da t. i. liberalna triada demokracije, kapitalizma in mednarodnih institucij, ki jo izpostavlja Pinker in ki se je močno razširila po svetu v zadnjih 70 letih, opazno prispeva k zmanjševanju meddržavnih in državljanskih spopadov. 

Najmočnejši in najštevilnejši dokazi v tej literaturi so na strani t. i. demokratičnega miru. Kapitalizem verjetno deloma prispeva k meddržavnemu miru, a manj močno in bolj dvoumno kot demokracija; enako velja za mednarodne institucije. Eden od kapitalističnih mehanizmov, tj. razširjenost mednarodnega trgovanja in vzajemna soodvisnost držav, je denimo veliko manj trden, kot ga prikazuje Pinker. Trenutno je število študij, ki razkriva pozitivne učinke mednarodnega trgovanja na mir, približno enako številu študij, ki učinka ne najde ali pa najde celo negativen učinek. Veliko več jasnih dokazov imamo, da ekonomski razvoj zmanjša verjetnost državljanskih vojn in državnih udarov. 

Dinamika nasilja danes in v človeški zgodovini bolj splošno je zapletena. Poenostavljene podobe, ki jih na nekaterih mestih v svojem delu slika Pinker, zato niso vedno primerne. A enako neprimerne so tudi mnoge ideološke kritike Pinkerja in alternativne pripovedi o zgodovinskem nasilju, s katerimi kritiki prevečkrat poskušajo Pinkerja zgolj naivno obrniti na glavo.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (25)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

nekodnas
24. 07. 2022 13.20
-1
Naravni resursi plina, nafte, vode se manjšajo, potrebe se večajo. In če nimaš svojih resursov npr nafte in si močan in nasilen, imaš orožje, greš osvojiš drugo državo, ki jo ima, sam par sto avtocistern za prevoz nafte moraš imeti in imaš Sirijsko nafto, vse to pa storiš v imen prihoda Demokracije in svobode zatiranih domačinov, čeprav večina domačinov po prihodu Demokracije živi veliko slabše (Libija...).Upam da bomo imeli v Sloveniji dovolj peletov, plina in kurilnega olja na razpolago po Normalnih (ne izvoznih) cenah za zimo 2022/2023, drugače miroljubno napademo in okupiramo....korajžni se bodo greli, bojazljivi pa zmrzovali.
Apostol1
24. 07. 2022 11.29
+3
Če pogledaš obdobje Julija Cezarja ali pa Džingiskana , kjer so zmagovalci dobesedno zaklali na deset tisoče vojakov in potem še prebivalcev , bi rekel , da je to resnica . Po uporabi atomske bombe na Hirošimo , je žrtev veliko manj kot takrat. Obdobja miru so posplošeno povedano veliko daljša kot nekoč. vseeno smo pa priča ekspanziji Amerike v vsak kotiček planeta zemlje in tej ekspanziji se upirajo , Kitajska, Rusija in Iran in v bistvu imajo prav , ker do sodelovanja mora priti na način , kjer se nihče ne počuti ogroženega , da pa sodelovanje nastaja z ekonomsko znanstvenim razvojem pa drži in upajmo , da bo ta proces šel hitreje , kot pa propad planeta zaradi drugega pojava , ki jo je prinesla tehnologija in ekonomija . To pa je onesnaževanje okolja , katerega vidimo na vsakem koraku. Kot kaže ne bo vojn v klasičnem smislu bodo pa vojne z podnebnimi spremebami , kot so požari ,suša , poplave in tako naprej. In veseli bomo če bomo te vojne dobili , oziroma , če bo človeštvo začelo drugače funkcionirati kot pa funkcionira sedaj, ker planet zemlja je postal ena sama globalna vas in ne tako kot včasih , ko je šel osvajalec kot je Aleksander ali Julij Cezar ali Džingiskan na ozemlja o katerih je vedel zelo malo ali skoraj nič.
SheppardJohn
23. 07. 2022 21.51
+1
človeštvo se ne bo nikoli nič naučilo 24ur pa zivi v nekem svojem svetu
WATCH-MAN
23. 07. 2022 20.01
+2
Kar neki to je naravna selekcija ne moremo jo prekiniti.
RdecaPesa
23. 07. 2022 20.01
+2
Metode nasilja so drugacne, kolicina je pa se vecja.
sinister
23. 07. 2022 19.44
+1
Isto je z razliko, da se več ne koljejo 1 na 1 z meči.
WATCH-MAN
23. 07. 2022 20.02
+3
ni_mi_vse_eno
23. 07. 2022 19.23
+1
Človeštvo napreduje proti sodelovanju. To je bistvo našega življenja. Najprej bo še tretja svetovna (je že), tako, kot so videli mnogi. To bo kratka vojna in žrtve bodo male, za njo pa pride svetovna katastrofa epskih razsežnosti. V Atlantik bo nekaj padlo, sledi tsunami epskih rasežnosti globalnega potopa. Iz enega trenutka v drugi trenutek bodo milijoni umrli. Papež Janez 2 je o tem govoril v Stimme des Glaubens: "»Po drugi strani pa bi moralo biti dovolj, da vsi kristjani vedo tole: če obstaja sporočilo, v katerem je zapisano, da bodo oceani poplavili cela področja zemlje in da bo od enega trenutka do naslednjega milijone ljudi pogine, objava takšnega sporočila res ni več nekaj, kar bi si želeli.« ---- Živimo, da rastemo v sodelovanju. Trenutni sistem kapitalizma se je izrodil, milijoni stradajo, medtem, ko drugi ne vedo kaj bi naredili z milijardami. Vse to vodi do reseta. Prihodnost ni fiksna, ampak odvisna od odločitev vseh nas. Mi skupaj ustvarjamo svojo prihodnost. Ko večina spozna, da ni več prihodnosti, sledi revolucija.
Hulk Zalepi
23. 07. 2022 19.13
+3
ne, ni, samo druga vrsta nasilja je...dosti hujsa
VladaPadaaa
23. 07. 2022 18.52
-4
Po vzoru levice in njihove propagande, bo manj kriminala samo v primeru ko bomo že močno mešani kot so naprimer v Braziliji, ko bomo sprejeli ves ta LGBTQ... ko bomo strpni do vsakega, ko da mu nekaj dolgujemo, ko se bomo klanjali vsakemu. Z drugimi besedami, ko bomo vsi zgledali isto, imeli isto vero, poslušali isto glasbo, imeli isto ali zelo podobno mentaliteto, ali drugače ko bomo vsi isto dolgočasni, brez posebnosti, brez indetitete in raznolikosti, šele takrat bo zavladal mir. Če verjameš v pravljice seveda.
revolucijakorupcijafasizem
23. 07. 2022 18.49
+0
Je svet v zadnjih nekaj stoletjih res postal manj nasilen – in zakaj?zelo preprosto generacije Z uporablja tehnologija namesto da bi oni njo,bolj so depresevni in več strahu imajo,zatopa ječ sovražnega govora na socialnih omrežjih,pa starši jim umikajo vse ovire ko gredo v svetu nisopripravljeni na negativne stvari ker so jim starši pomagali vse te ovire umakniti.Psi se bolj spoštujejo kot otroc zato veliko ljudi splohnima otrok režimi generacijskih vlad so se zamenjali,45+še kar gledajo TV in volijo parazite leve in desne mladina si pa ne izbere programa ki bi ji povedal vizijo na televiziji.
VladaPadaaa
23. 07. 2022 18.48
+1
Manj?? Kriminala maš kakor hočeš! Umori, posilstva, terorizem, vandalizem...... VSE! Vse kar se dogaja po Ameriki, posebno tam kjer vladajo levi, gre VSE v cugrunt is svetlobno hitostjo, mi samo malo zaostajamo, a vsekakor gremo na isti tir. Na netu je polno strani kjer se lepo vidi kaj vse se dogaja ena izmed njih je vidmax naprimer. Poglejte in se čudite.
Zetos
23. 07. 2022 18.07
+0
Vse bolj nasilen in prizadet
Millady
23. 07. 2022 18.24
+0
Ja, le da so se metode spremenile, sedaj gre bolj za perfidno nasilje..npr. cepljenje
Harpuna
23. 07. 2022 18.05
+0
Amerika je še vedno ista,na vsak način hoče vojno v Evropi in jo destabilizirati,saj vidimo,da namesto dati vse od sebe in z diplomacijo ustaviti konflikt,pošilja močno orožje v Ukrajino.In nesposobnI Bruselj to še podpira.
kapetan
23. 07. 2022 17.44
+1
Nič mi manj nasilen. Samo načini obladovanja drugega naroda so se spremenili...
c00kies
23. 07. 2022 17.39
+4
Manj nasilen v zadnjih stoletjih?! A se vam je skisalo? 1. sv. vojna, 2. sv. vojna, pa je to bila le prva polovica prejšnjega stoletja. Smo na pragu 3. sv. vojne pa nismo še niti četrt 21. stoletja pregazili.
Niknames
23. 07. 2022 17.32
+3
Mir bo dosegljiv edino takrat, ko ljudje prerastejo "izme" in vse ideološke ideale.V svojem čistem bistvu to pomeni, takojšnje prebujanje človeške zavesti nad vso umsko - mentalno zaznavo. To postavi človeka na pot v notranjost z aktivno živečo humanostjo. To je edina religija, religija Duha, znanost Duše, skozi katero človeštvo lahko najde stik in videnje o Enosti. Takrat se izgubi identifikacija "jaz", doseže se ničnost ega in spoznanje, da v realnosti, ne obstaja nič drugega kot Duša in Nad Duša - Bog!
Mahh
23. 07. 2022 17.21
+2
Nasilja je vec sam je na lepsi nacin zapakiran in postrezen javnosti.
Šac81
23. 07. 2022 17.09
+0
Uporabnik1921539
23. 07. 2022 17.08
+4
Nasilje se je spremenilo.Prej je bilo le fizicno.Danes je nasilja mnigo vrst-najvec psihicnega.Nasilje so razne reci nor reklame na TV,maili,ki jih ne zelis,posta,ki je ne zelis,omejevanje pri pisanju in govirjenju-ces,da je zaljivo ali nestepno ali karkoli pac ze-ni svibide givira,nasilje je,konec koncev tudi zivljenje v sistemu in pid vlado,ki je nisi volil.Nasilje je pac za posameznika lahko marsikaj
nora_ovca
23. 07. 2022 17.06
+3
Vojne so produkt lakote po tujem ozemlju in bogastvu le tega. Vse ostalo je farsa, propaganda pregnanih voditeljev. Vojn bo konec, ko bodo ovce namesto tuje zemlje napadli svoje voditelje