Slovenija

Kulturniki brez denarja

Ljubljana, 11. 02. 2007 17.47 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 1 min
Avtor
Janez Usenik
Komentarji
12

Mnogi kulturniki menijo, da z denarjem, ki ga bodo letos dobili, ne bodo mogli preživeti.


UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (12)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Janez Usenik
13. 02. 2007 12.39
Najprej, sam nisem kulturnik, oziroma ne živim od kulture (z njo se ukvarjam le kot amater), drugič, narobe ste razumeli. Menil sem, da je primerjati socialno in ekonomsko stanje delavca s stanjem kulturnika enako kot če bi primerjali ekonomsko stanje delavca s stanjem diplomiranega ekonomista ali pravnika. Razlike so, vendar kulturniki večinoma zaslužijo precej manj kot drugi študirani kadri. Glede sponzorstva pa velja, da davčna zakonodaja v Sloveniji sponzorje dobesedno kaznuje, nisem se sicer poglabljal v stvar, a kot sem slišal v pogovorih, se sponzoriranje kulture in športa ne izplača. Ne samo da ne gre v davčne olajšave, še dodatne davščine je treba plačati. (če kdo ve kaj več o tem naj pove) Strinjam se, da je na primer film v Sloveniji na zelo nizki ravni, ampaksaj film s temi reformami ne bo izgubil denarja, saj ga mesto ne financira. Izgubil pa bo denimo Mini teater, ki po svetovnih festivalih zaradi inovacij pobira nagrade, izgubil bo plesni teater, ki je na svojem področju na svetovnem vrhu, pa še veliko drugih, ki res delajo kvalitetno in pobirajo nagrade, ki so na njihovem področju morda enakovredne oskarju ali zlati palmi.
andrej.rajh@ibe.si
13. 02. 2007 07.29
Zakaj je primerjati kulturnike in navadne delavce krivično?! Trditev, da je elito krivično primerjati z rajo je neumestna (nekaj v smislu; kulturniki smo nekaj več) Zakaj pa potlej pričakuješ da raja financira elito? Sicer pa bo vsakdo, ki ima od kulture koristi, le-to tudi financiral. To da kulturniki niso(ste) v stanju od gostincev, hotelirjev ipd. zahtevati svojega deleža je vaš problem. Prej Trg je trg...Kaj je narobe s kulturniki, da niso v stanju pridobiti več denarja od različnih sponzorjev? Zakaj ne znajo biti ljudjem zanimivi? Zakaj ima gledalec občutek ( ko gleda filme in nadaljevanke) da so igralci posiljeni? Zakaj noben diplomant ljubljanske akademije za film ni dobil zlate palme, oskarja ipd? Zakaj je dobil nagrado režiser iz čisto druge stroke?
Janez Usenik
12. 02. 2007 20.27
Komentar na prvi del pisanja? Upam si trditi, da s stališča posameznika umetnik ni v boljšem položaju kot posameznik, saj mora nastopati kar na nekaj trgih. Vzemimo na primer igralce. Najprej mrora nekdo, ki se hoče profesionalno preživljati z igro priti na akademijo. Tja se vsako leto prijavi več kot 100 ljudi, izberejo jih 7 do deset. Torej je vsakdo, ki ima akademijo že del elite in je tja mngo težje priti kot na primer na pravno ali ekonomsko fakutleto. Podobno je tudi pri glasbi, slikarstvu, arhitekturi in še kje. Zaradi tega je primerjati kulturnike z akademijo z navadnimi delavci nekoliko krivično, prej bi jih mrali primerjati z diplomanti visokih šol. Toda tudi po končani šoli se še vedno morajo prodajati na trgu. Ali se ponujajo direktorjem in managarjem kulturnih ustanov (gledališč, oper, muzejev), torej iščejo službo prav tako kot vsak drug delavec, ali pa se odločijo da bodo postali "obrtniki" in gredo na svobodo. V tem primeru sami konkurirajo na javnih razpisih, če seveda hočejo živeti tudi od državnega denarja. Na vsak tak razpis pa konkurira nekajkrat več ljudi, kot jih denar na koncu dobi. Mit o tem, da je denar države dobiti z lahkoto ne drži in če ne verjamete, poizkusite sami. Napišite knjigo, naslikajte sliko ali kaj podobnega in poizkusite dobiti denar zanjo. Tako kot pri vseh drugih poslih je seveda nekaj ljudi, ki sistem uspejo izkoriščati, a tudi med delavci je veliko takih, da o obrtnikih sploh ne govorimo. Sicer pa umetniki plačujejo enake davke kot vsi drugi. Le nekaterim, tistim ki so res dosegli izjemno odmevne stvari, država kot nagrado plačuje zdravstvene in pokojninkse prispevke, s čimer je vrhunski umetnik izenačen z duhovnikom. Toda ta debata zgreši bistvo problematike. Brez denarja mesta bo propadlo veliko ustanov, ne posameznikov. Tisti umetniki ki se znajdejo bodo pač delali kot avtorji reklam, sobopleskarji, igrali bodo harmoniko na porokah ali pa, če se ne znajdejo drugače, pometali ali delali za strojem, ali pa postali klošarji. Toda problem je v tem, da bo Ljubljana, ki počasi postaja živahno mesto, postala vas. In to le zaradi spora med mestno in državno oblastjo. Kaj če to postane trend? Kaj se bo zgodilo, če bo po naslednjih volitvah Maribor pristal v nemilosti držve? Bodo ukinili Lent? Ali pa Celje, Koper, Nova Gorica? Je prav, da zaradi sporov velikih vedno plačujemo mali? Da recimo poleti ne bom mogel na koncert v Trnovo ali pa peljati svoje hčerke na grad gledat lutkovno predstavo samo zato, ker se tam gori kregajo? Pa umetnost je samo vrh ledene gore. V sociali bojda grozi, da bodo ukinili SOS telefon. Koliko otrok potem ne bo moglo uiti nasilju? Koliko cest ne bodo mogli urediti in ali bo zato kdo url v prometni nesreči? Obenem pa v vladi samo zamahnejo z roko, ko na razpisu za oklepnike mimogrede zapravijo nekaj milijonov več kot je bilo prdvideno. TO naj bi bila le majhna napaka.
ernest83
12. 02. 2007 14.26
To so še vsako leto do zdej rekli. Pa vseeno, vsaj "dobri", kar dobro živijo.
andrej.rajh@ibe.si
12. 02. 2007 14.18
janus13...Zakaj ne pokomentirate še prvega dela mojega pisanja. Od fizičnih delavcev z osnovnošolsko izobrazbo (ki plačujejo davke, spodubujajo umetnost in ki ne morejo v gledališče, galerijo ipd..) se pričakuje, da se prodajajo na trgu. Kaj je narobe s tistim umetnikom, ki se šolal, pridobil akademsko izobrazbo in ni v stanju zaslužiti za kruh in mleko?
Janez Usenik
12. 02. 2007 13.44
Kdaj bo država pokazala umetnikom kje je Kitajska? Takrat ko bo tako kot Kitajska umetnikom plačevala toliko, da bodo lahko konkurirali celo z Američani. Nedemokratični režimi v zgodovini so se dobro zavedali, kaj pomeni umetnost in se še danes. Kitajskei sistem seveda ni pošten in ni dober, umetnost je le v službi režima, ampak je pa zelo slab primer za to, kar ste tu hoteli povedati.
Janez Usenik
12. 02. 2007 13.24
Žal velja, da če bi bila kultura odvisna le od prodaje, bi bila tržna vrednost vstopnice za gledališče kakih 50 evrov. In kdo bi potem še hodil v gledališče? Če pa nam kino v koloseju vrti ameriške filme mnogo ceneje in ob tem kuje dobiček. Seveda, saj ni treba plačevati množice igralcev, scenografov, režiserjev, kostumografov, odrskih delavcev in tako naprej. Podobno velja za vse druge umetnosti. Če naši otroci ne bodo mogli brati knjig v Slovenščini, ne bodo gledali dobrih lutkovnih in otroških predstav v Slovenščini, če si šole zaradi pomanjkanja denarja v okviru šolskega programa ne bodo mogle privoščiti kulturnih dogodkov, če se bodo že na začetku srečevali le z angleškimi knjigami, ameriškimi filmi in hrvaškimi stripi, koliko generacij bo trajalo, preden bo slovenski narod popolnoma izginil? Naroda pač ne definira to, da kupuje v Mercatorju, da pije Laško pivo in je krompir pridelan na slovenski njivi? In še to, od kulture ne živijo le kulturniki. Umetnost v veliki meri spodbuja turizem, gostinstvo, preko tega celotno gospodarstvo. Obiščite kdaj samo Edinburgh v času festivala in videli boste, da gospodarstvo na račun umetnosti tam vleče milijone funtov. Če v Ljubljani poleti ne bo festivalov, kot je Trnfest, bo turizma manj, tudi Ljubljančani bodo denar namesto v lokale v mestu raje odnesli v letovišča na Hrvaškem, v Grčiji, Turčiji in drugod. Ljubljana bo spet taka kot konec 80 in začetek 90tih, ko je od julija do septembra popolnoma opustela in v teh dneh je tudi gospodarstvo trpelo. Kje bi bila danes Ljubljana, če bi Ivan Hribar pred 100 leti rekel, da je škoda denarja za ambicijozne projekte, če bi obveljala volja tstih Ljubljančanov, ki so Plečniku očitali, da po nemarnem zapravlja denar za tri mostove tromostovja, če pa bi tako ali tako vsi prišli čez enega samega? Kje bi bil slovenski narod, če bi baron Žiga Zois raje zgradil prizidek k svojemu plažu kot da ga je podprl Linharta? Kdo bi danes poznal zgodovino Slovenije, če bi se Valvasor obnašal racionalno in ne bi zapravil vsega svojega premoženja zato, da je izdaj Slavo vojvodine Kranjske? Veseli me sicer, da je veliko Slovencev poznavalcev moderne umetnosti po svetu in da rado obiskuje tuje galerije, ni pa mi jasno, zakaj ves svet priznava, da je slvoenska moderna umetnost popolnoma enakovredna z evropsko in svetovno, le Slovenci tega nočemo priznati. Morda velja prešernov stih iz "Elegije mojim rojakom" - Kar ni tuje, zaničuješ! Verjetno tudi ne veste, na kakšen način kulturne ustanove denar sploh dobijo. Ne gre za to, da nekdo pride na mestno občino in reče, Kulturnik sem, dajte mi denar. V prošnjah upoštevajo uspešnost dosedanjega dela, nagrade v tujini, ter tudi pomen predlaganega projekta za splošno gospodarstvo in stanje v Ljubljani. Denarja pa tudi ni veliko, v primerjavi na primer s športnom kultura ni nikoli dobila več kot le nekaj drobiža. Tudi sam sem ljubitelj športa toda, ali mi kdo lahko pove, kdo je bil v času Prešerna najihtrejši tekač v Ljubljani, kdo je v času Cankarja najbolje igral nogomet? In še nekaj, kar preradi pozabljamo. Kraji po Sloveniji, ki nimajo bogatega kulturnega življenja so po statistiki kraji, ki imajo več problemov z drogami in kriminalom. Dejstvo je, da tam, kjer mladi nimajo nobene druge možnosti preživljanja prostega časa, kot je sedenje v zakajenih lokalih, te težave izbruhnejo veliko močneje. Morda živimo v svetu, kjer vsakdo, ki ni sposoben propade,
andrej.rajh@ibe.si
12. 02. 2007 13.14
Od fizičnih delavcev (v večini primerov samo z osnovnošolsko izobrazbo) pričakujemo da se prodajao na trgu...Ko zahtevajo višje plače se jim vedno s prstom pokaže na Kitajsko in Indijo. Medtem pa akademsko izobraženi in šolani umetniki niso v stanju poskrbeti za svojo rit na trgu in vedno tarnajo naj jim država pomaga. Me prav zanima, kdaj bo država njim pokazala kje je Kitajska Res žalostno
janez111@email.si
12. 02. 2007 08.46
Zakaj pa smo jim sploh kaj dolžni dajat? Če mi bo kaj všeč bom to kupil, oz si šel pogledat in jim plačal s tem, ne pa da kar nekaj dobivajo, zato ker se imajo za kulturnike. Če greš pogledat v Moderno galerijo, dobiš občutek da naši umetniki nekaj ustvarjajo samo zato, da si lahko rečejo umetniki. Pa da ne bo pomote, moderno umetnost obožujem, bil sem že v kar nekaj galerijah moderne umetnosti po Evropi.
wejca@yahoo.com
12. 02. 2007 08.40
Preveč kulturnikou je u lublan, zato pa smo kle na vasi toko nekulturni. No, zdej bo pa bolš.
zupancicevajama@email.si
12. 02. 2007 08.27
Hmmm..Torej je ta kultura samo za kulturnike? Enostavno nihce ni pripravljen placati njihove "umetnine"? Sem pa mislil, da ce si neuspesen propades! Torej ce nikogar ne zanima kaj pocnem, sem umetnik in mi drzava (davkoplacevalci-mi) financira mojo "umetnost"?
ziveti@email.si
12. 02. 2007 07.11
Ja, pa kaj, itak je preveč kulturnikov in svobodnih umetnikov za takoj majhno in revno državo kot je Slovenija!