Slovenija

Odbor DZ za dvig obrambnih izdatkov, Levica za referendum

Ljubljana, 09. 06. 2025 14.11 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min

Odbor DZ za obrambo je potrdil resolucijo o dvigu obrambni izdatkov. Levica je vložila predlog za razpis posvetovalnega referenduma o dvigu obrambnih izdatkov. Vodja poslanske skupine Levica Matej Tašner Vatovec je na odboru dejal, da so se za to odločili, saj o povišanju obrambnih izdatkih ni bila opravljena široka javna razprava.

Minister za obrambo Borut Sajovic je izpostavil, da spremenjene geopolitične razmere zahtevajo povečanje obrambne pripravljenosti in odpornosti tako na nacionalni ravni kot v okviru Nata in EU. Vlada se po besedah Sajovica "resnosti spremenjenega varnostnega okolja" zaveda, zato želi ravnati državotvorno in odgovorno.

Člani odbora iz vrst Svobode so v razpravi izrazili podporo resoluciji. Tako je poslanec Svobode Aleš Rezar dejal, da bi obrambi in varnostni politiki zaradi geopolitičnih razmer morali nameniti še več sredstev.

Poslanec Levice Matej Tašner Vatovec, ki je na odboru predstavil predlog za razpis posvetovalnega referenduma o dvigu obrambnih izdatkov, ki so ga v Levici vložili v DZ, pa je bil do resolucije izrazito kritičen. "Nas prav zares nihče ne ogroža," je ocenil.

Gremo na referendum?

Levica je pripravila predlog za razpis posvetovalnega referenduma z vprašanjem o dvigovanju obrambnih izdatkov na tri odstotke BDP. Referendumsko vprašanje bi se glasilo: "Ali ste za to, da Republika Slovenija povečuje obrambne izdatke tako, da bodo ti leta 2030 dosegli 3 odstotke bruto domačega proizvoda letno, kar je trenutno približno 2,1 milijarde evrov?"

Levica
Levica FOTO: Bobo

Vatovec je spomnil, da je odbor aprila na nujni seji sprejel sklep, da se bo o dvigu obrambnih izdatkih opravila vključujoča javna razprava, vlada pa je organizirala posvet o predlogu resolucije v državnem svetu, na katerem so sodelovali predvsem podporniki militarizacije.

Poleg tega je Vatovec na odboru izpostavil, da raziskave javnega mnenja, ki so bile opravljene v zadnjih mesecih, izrazito napeljujejo na to, da državljani Slovenije ne podpirajo dvigovanja obrambnih izdatkov. Kot je dejal, "to krha legitimnost v demokratičnost te odločitve".

"Mislim, da ta trenutek ne potrebujemo več militarizacije v naši družbi," je poudaril Vatovec. Kot je dodal, se je treba predvsem pogovarjati, kako zagotavljati mir, kar pa ne zahteva več orožja, ampak več diplomacije in pogovorov doma in v mednarodni skupnosti.

Levica je pripravila predlog za razpis posvetovalnega referenduma z vprašanjem o dvigovanju obrambnih izdatkov na tri odstotke BDP. Vlada je namreč konec maja soglašala s predlogom resolucije o splošnem dolgoročnem programu razvoja in opremljanja Slovenske vojske (SV) do leta 2040, danes pa ga obravnava odbor.

Predlog med drugim predvideva dvig sredstev za obrambno in varnostno politiko na dva odstotka BDP še letos, nato pa postopoma na tri odstotke do leta 2030. Poleg tega predvideva širjenje prostorskih sil po zgledu nekdanje Teritorialne obrambe in nacionalno varnost obravnava celostno. Tako poleg modernizacije SV vključuje krepitev nacionalne obrambne industrije ter prispevanje k dvigu splošne odpornosti države. To predvideva tudi s projekti tako imenovane dvojne rabe.

Sajovic kritičen

Minister za obrambo Borut Sajovic je danes na odboru DZ za obrambo, ki obravnava predlog obrambne resolucije, v prvem odzivu na predlog Levice za razpis posvetovalnega referenduma o dvigu obrambnih izdatkov izpostavil, da je izdatke za obrambo in varnost treba zvišati. Ob tem je dejal, da se ta tema že nekaj časa politizira.

Sajovic je poudaril, da je treba poslušati vsa mnenja, nato pa preudarno opraviti, kar se od nas zahteva, torej poskrbeti za to, da bo Slovenija še naprej varna. Poskrbeti je treba, da bomo v primeru kakršnihkoli sprememb v svetu ustrezno pripravljeni, motivirani, da se ubranimo, "predvsem pa moramo biti enotni", je ocenil.

Po njegovem tako ni problem, če imamo v času trajanja razprave različna mnenja in poglede, "ampak ko je o stvareh odločeno, je pa treba jasno vedeti, kaj je v korist države, kaj je v korist obrambe naroda, kaj potrebuje vojska, da se uspešno in pa učinkovito zoperstavi vsem izzivom, ki lahko pridejo," je izpostavil.

Slovenska vojska
Slovenska vojska FOTO: Aljoša Kravanja

Toliko, kot je bilo o dvigu obrambnih izdatkov v zadnjih mesecih mnenj, je bilo po besedah ministra redko o kateri temi, vključno s korektno javno predstavitvijo resolucije v državnem svetu. Spomnil je, da so na predlog resolucije, ki je bila v javni razpravi, prejeli le deset komentarjev, ankete javnega mnenja pa da so zelo različne, pri čemer po besedah ministra vsak opeva predvsem tiste, ki so mu v prid.

Sam je tako spomnil na referendumsko odločitev, ki je starejša več kot 20 let, v kateri je 66 odstotkov volivcev soglašalo s članstvom v zavezništvu Nato. In nesporno so si ankete tudi danes enotne v tem, da si Slovenci želimo ostati del evropske skupnosti in zavezništva, je ocenil. "Brez dvoma se v tako razburkanem času in svetu, kot je zdaj, majhni narodi na prepihu in na geostrateški legi, kot je Slovenija, sami ne morejo ubraniti," je dodal.

Lahko se strinja, da so pozivi k miru vedno ključni, je dejal, a izpostavil, da se je toliko stvari spremenilo, "da tisti, ki odločajo, odločajo na podlagi surove sile in moči in jim je za mirovniški razmislek ta trenutek kaj malo mar". Resolucija, o kateri razpravljajo danes, opredeljuje razvoj in opremljanje Slovenske vojske do leta 2040, in to je odziv na spremenjene varnostne in mednarodne razmere, je dejal.

Glede razmislekov o nevtralnosti ali neuvrščenosti pa je dejal, da smo "v prejšnji državi za neuvrščenost, ki nam je bila tako blizu, zapravljali tudi do 15 ali še več odstotkov BDP na leto". Izpostavil je tudi nekatere druge države, ki niso del zavezništva in obrambi prav tako namenjajo večji delež sredstev kot Slovenija.

Najbolj zanimivi pa se mu zdijo odzivi "kakšnih preteklih strokovnjakov za obrambo, ki jim je zdaj vse jasno, vse vejo, vse znajo, takrat, ko so bili pa na odgovornih, solidno plačanih funkcijah v tej državi, pa tistega, kar smo obljubili, niso postorili, pa to ni bila ne sabotaža, ne njihov premislek, ampak enostavno niso znali in niso zmogli," je bil oster.

Bo DZ podprl referendum?

Poslancev Svobode predlog Levice za posvetovalni referendum o dvigu obrambnih izdatkov ni presenetil, je dejal predsednik odbora DZ za obrambo Martin Premk. Je pa spomnil, da mora razpis referenduma potrditi DZ, zato "bomo videli, kaj se bo v bistvu zgodilo s tem referendumom".

"Seveda imajo vso pravico, da predlagajo referendum, ampak bomo videli, kaj se bo v bistvu zgodilo z njim," je dejal Premk o predlogu Levice.

NSi: Koalicija razpada

Potezo Levice, ki je danes v DZ vložila predlog za posvetovalni referendum o dvigu obrambnih izdatkov, je poslanec opozicijske NSi Janez Žakelj pospremil z izjavo, da "z vložitvijo obrambne resolucije očitno ta koalicija razpada pri živem telesu".

"Golobova vlada je sprejela resolucijo, ki predvideva povišanje obrambnih sredstev za naslednja leta, ena od koalicijskih strank, torej Levica, pa je v parlamentu onemogočila nadaljnjo obravnavo," je dejal Žakelj v kratkem odzivu ob robu obiska NSi v Prekmurju.

Kordiš podprl referendum

Poslanec Miha Kordiš, ki je pred časom tudi sam napovedal vložitev predloga za razpis posvetovalnega referenduma o dvigu obrambnih izdatkov, podpira današnjo potezo Levice, ki je podoben predlog danes vložila v DZ, a obenem ne skopari s kritikami na njen račun. Svoj poziv k referendumu bo vložil še pred zasedanjem Nata v Haagu, napoveduje.

S somišljeniki je že maja začel zbirati podpise pod pobudo za posvetovalni referendum, na katerem bi volivce vprašali: "Ali ste za to, da Republika Slovenija poveča obrambne izdatke nad raven v letu 2024?" Svojo "zahtevo" proti dvigu obrambnih izdatkov predstavljajo na stojnicah po državi in napovedujejo, da jo bodo v DZ poslali skupaj s podporo več tisoč državljank in državljanov.

Vprašanje, ki ga v danes vloženem predlogu predlaga Levica, pa je natančnejše: "Ali ste za to, da Slovenija povečuje obrambne izdatke tako, da bodo ti leta 2030 dosegli tri odstotke BDP letno, kar je trenutno približno 2,1 milijarde evrov."

"Čeprav je vsako zrno peska v kolesje militarizma dobrodošlo in ga Mi, socialisti! podpiramo, to akcijo sprejemamo z zadržki," je Kordiš zapisal v sporočilu za javnost. Levica namreč po njegovih besedah "že tri leta v vladi podpira agresivne politike Nata". S somišljeniki so prepričani, "da lahko na tej točki militarizacijo Slovenije ustavi le močno družbeno gibanje".

Poslansko pobudo za razpis tovrstnega referenduma je vladi podal tudi nepovezani poslanec Dejan Kaloh. Le koalicija, ki ima večino v DZ, lahko namreč takšen predlog pripelje čez matični odbor in glasovanje, je pred časom pojasnil za STA.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
KOMENTARJI (252)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Pajo_36
09. 06. 2025 21.27
-1
Volim LEvico, ampak tukaj se pa ne strinjam. Mi imamo NATO zaveze, tako da glasovali smo za NATO in tako je. In mi smo ena mala državica tmle nek na enem Balkanu. Ane, če pogledamo SFRJ smo imeli tud ultra armado, tako da zmeraj, ampak res zmerja zmaga orožarska industrija. To je pa zdej druga debata ane. Sicer bi mogoče nehal financirat politične stranke s strani proračuna, mogoče bi to mal lohk pomislil, pa mal raziskal kam hodi denar iz podjetij v lastništvu države, ane Janez Janša? Obrambni proračun je tako izpogajan v EU in NATU in pač to se je treba držat. Mi nismo drugač samostojni, mi spadamo pod te mednarodne organizacije in to smo obljubil, da bomo ane. To je prva stvar, druga je pa seveda sploh point referenduma. Ki je itak v SLO brez veze. tako da zaostrit referednume, lejte Italijo, vsaj 50% volilnega telesa mora glasovati, pri nas koliko? 340.000 ljudi, to je recimo an oko 22% ljudi. S tem, da nič ni obvezno, razen 1 letno neizvajanje sprejetih zakonov, to je to. Spet je pa morebitno vprašanje postavljeno jasno, ane SDS; ne pa kot vi zadnjič k ste n.... še svoje volilce...Sej res, kdaj boste začel raziskovat ogromno kršenje volilnega molak na prejšnjem referendumu????????
pikec50
24. 06. 2025 20.44
+1
Petur
09. 06. 2025 21.21
-2
se pa nobeden noče pohvaliti da je sestre lil ruski avion..nobeden ne bi rad dobil oreščkov....peče...
kinimod
09. 06. 2025 21.01
-2
Več LGBT morano vključiti v vojsko in policijo
bohinj je zakon
09. 06. 2025 20.48
+2
Kdo pa nas ogroža?
Smuuki
10. 06. 2025 10.16
+2
Zakaj imamo gasilce? Saj še ne gori. Prav to si povedal. Že ko kupuješ gasilni aparat upaš, da ga ne boš rabil pa ga kljub vsemu kupiš. Povsem enako je z orožjem
Davao
09. 06. 2025 20.43
+5
Levica bi takoj kapitulirala.Joj ,kakšne nesposobneže imamo v Sloveniji.Levica bo kmalu zgodovina...
Anion6anion
09. 06. 2025 20.34
-1
Menda je JJ že rezerviral tretjo klet v Cankarjevem domu zase in svoje priležnike. Dobil je popust ker to klet pozna še iz leta 1991.
Anion6anion
09. 06. 2025 20.32
+0
Tri Drone pošljejo nad letališče Cerklje pa bo slovenska vojska pokleknila
reaf
09. 06. 2025 20.31
+4
Mater kok ste eni zblojeni... sploh tisti ta orto levi ... 🤪😵‍💫
Tomaž Hacin
09. 06. 2025 20.02
+7
Ta vlada je edina vlada ki je nazaj vzela vse poslance ki smo jih na volitvah izključili, in kaj lahko še pričakuješ od Svobode. Laži, prevare, korupcija in kraja.
Tomaž Hacin
09. 06. 2025 19.59
+1
Sem za referendum, naj bo tudi za izhod iz Nato obveze, ker Nato tudi če bomo plačevali 5% bdp, če bomo slučajno napadeni ne bo posredoval in branil naša državo zaradi članstva, njim se gre predvsem za denarni dobiček in kapital.
Kaj_je_res
09. 06. 2025 19.52
-2
Podpiram referendum. In naj bo tudi glede opredelitve za Nato. Zanj niso mogle glasovati generacije zadnjih 20ih let, pravično je, da imajo možnost, da tudi mlajši odločajo o tem.
kita 1111
09. 06. 2025 19.48
+6
Potrebno se je oborožit ,ko bo prišlo do vojne pa prvo med sabo kar ostane pa gre na fronto
kita 1111
09. 06. 2025 19.43
+7
Ni bilo nikdar mišleno ,da bomo druga švica ampak ,da švicamo za vsakdanji kruh
anatomija
09. 06. 2025 20.47
+0
marker1
09. 06. 2025 19.12
+16
Stranka Levica je dvolična. V času vlade JJ so se drli, da naj raje zgradijo stanovanja za mlade. Ne pozabimo, da so vprašali ministrico Vrečko, zakaj niso proti dodatnemu financiranju oboroževanja SV, ko so pa vedno bili proti. Povedala je, da v Levici zdaj ne morejo biti proti financiranju, ker so del koalicije, ki je predlagala dodatno oborožitev SV. Zdaj pa upravičeni očitki ljudstva letijo na stranko in se tako izmika lastni odgovornosti.
Pikaponca
09. 06. 2025 18.52
+16
Slovenija je edina država na svetu ki ima fakulteto ZA obrambo, ravno tako edina kjer proizvajajo doktorje nogometa ali Slovenskega jezika , kjer ugotavljajo krivino vprašaja, če človek malo se zamisli in pogleda aj proizvaja FDV je Slovenija ladja NORCEV. In zdej nam o vojni trabunjajo ti ki še puške ne znajo uporabljat ali pa so bili leta 91. v Avstrijskem šotoru in njihovemu golažu skupaj z otroci..ki sedaj pametujejo.
jablan
09. 06. 2025 18.51
-2
vi kar delite referendume sam brez mene,že na plebiscitu sem narobe obkrožil ker sem verjel da bo slo res tako kot so obljubljali ampak resnica je da je samo za njih 2 švica
Armagedon1
09. 06. 2025 18.30
+6
Samo politično, vojaško in varnostno močna Slovenija je varna, suverena in avtonomna država. In samo to je recept za njeno varnost in obstoj. Levica bi nas rada skregala kot nacijo, ampak ne bo ji uspelo, "to je Jelovica!" Recept za trajen mir in za nacionalno in državno varnost RS je: Delaj, kot da bo 1.000 let mir, pripravljaj se, kot da bo jutri vojna! Levica hoče oslabiti RS, da bi bila Slovenija nemočna in celo neoborožena in demilitarizirana, ter tako lahek plen na pladnju imperialističnih in hegemonističnih držav. Vendar se to ne bo zgodilo! Slovenija bo izgradila vojaško, civilno, gospodarsko in politično močen varnostni sistem, po katerem bo eventualno agresor ali okupator moral računati na močno vojaško moč države Republike Slovenije! Ponovno je treba uvesti z zakonom o obrambi RS obvezno naborništvo in splošno ljudsko obrambo za vse državljane RS v primeru agresije oz. vojne. Dva milijona milijona Slovencev bo tako dva milijona vojaških obveznikov. In vsak državljan bo moral po zakonu sodelovati s slovenskimi vojaškimi in civilnimi obveščevalnimi službami kot njihov sodelavec po uradni in državljanski dolžnosti! Kontra propagando proti RS in EU ali Ukrajini, ki je podala vlogo za vstop v EU in NATO ter kontra propagando proti NATO paktu pa je treba s kazenskim zakonom najstrožje sankcionirani in vse protidržavne elemente, ki delujejo proti nam med ljudmi, na svetovnih spletih ali kakorkoli drugače pa pripeljati kot veleizdajalca pred slovenska in evropska sodišča in jim v mirnodobnem času izreči dolgotrajne zaporne kazni, v času vojne pa je za veleizdajo, ki jo povzročajo s poskusi indoktrinacijo, smrt. Oziroma mora biti izrečena vohunom, agentom in njihovim sodelavcem, ki delujejo proti RS in EU in proti naši nacionalni varnosti izrečena smrtna kazen. Zato je treba tozadevno popraviti in formulirati nov kazenski zakonik.
tovariš Balki
09. 06. 2025 18.44
-11
Zdravo janša....kako je v kleti?....ves jajo je mel.isto.idejo...da bi vsi jugoslovani mel kalasnikove doma...pa mel nabor...pa so ga iz partije čoknal zarad tega....pa to
miro2x
09. 06. 2025 18.28
+3
Okoli nas same NATO države. Kdo nas bo napadel?
tovariš Balki
09. 06. 2025 18.44
-2
Prokleta Zima
09. 06. 2025 18.03
+11
Malo pozno ste se spomnili za izstop iz EU, vsaka pasja uta zgrajena v zadnjih dvajsetih letih je bila zgrajena ali sofinancirana s sretstvi EU. Pokasirali ste zdaj bi pa zbrisali. E jarane ne može to tako.
Vani Murko
09. 06. 2025 17.54
-5
Čeprav ne maram Levice, se strinjam z njimi!