Slovenija

'Najveličastnejši dan v zgodovini'

Ljubljana, 11. 11. 2011 21.40 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Pred 93 leti se je končala prva svetovna vojna, štiriletna morija, ki je po besedah predsednika Türka pravir vseh katastrof sveta v 20. stoletju. Krvavo je zarezala tudi v naše kraje, ki jih danes namesto frontne črte povezuje Pot miru.

Prva svetovna vojna je pravir vseh katastrof sveta v 20. stoletju, je ob obletnici konca te morije dejal predsednik republike Danilo Türk.

Na današnji dan leta 1918 je Nemčija podpisala premirje z antanto.

Ocenil je, da pri nas o prvi svetovni vojni ne govorimo pogosto. Nikoli ni bilo dovolj prepričljivo pojasnjeno, zakaj se je zgodila, jasno pa je, da je porušila stari svet in iz tega so prišle "številne nove tegobe sveta". Ravno zato imamo "zelo veliko razlogov, da tudi v 21. stoletju gojimo spomin na prvo svetovno vojno s takšno resnostjo, ki jo ta svetovna katastrofa zasluži", je dejal.

V Sloveniji imamo za to še poseben razlog, je poudaril, saj je "ena težkih front te vojne" potekala na naših tleh. In zato, je dodal, imamo tudi moralno odgovornost do Evrope, da se "ta spomin goji na pravi način in se ga vključi v prizadevanja za integrirano Evropo", ki ne bo doživljala nobenih podobnih katastrof.

Po vsej Evropi so raztresena pokopališča žrtev prve svetovne vojne.
Po vsej Evropi so raztresena pokopališča žrtev prve svetovne vojne. FOTO: Reuters

Pot miru v Posočju

Türk je sicer ob obletnici pripravil pogovor o projektu Pot miru od Alp do Jadrana v spomin na Soško fronto. Ta si prizadeva povezati in predstaviti bojišča Soške fronte v Zgornjem Posočju, na Goriškem in Krasu do Devina. Približno 230 kilometrov dolga pot povezuje tudi naravne in druge kulturno-zgodovinske znamenitosti. Tako postaja frontna črta, ki je včasih ločevala narode Avstro-ogrske monarhije in Kraljevine Italije, "priložnost za sodelovanje in skupno prizadevanje za trajni mir med narodi", so sporočili iz urada predsednika republike.

Članica upravnega odbora Fundacije Poti miru v Posočju Petra Svoljšak pa je ob tem povedala, da so današnji dan pred 93 leti mnogi sodobni zgodovinarji označili kot najveličastnejši dan v zgodovini, saj je ta dan postavil konec t. i. letom strahote oz. obdobja med letoma 1914 in 1918, ki ga je bilo treba še dolgo časa umirjati. Po njenih besedah so 11. novembra 1918 ljudje praznovali, "vojska diplomatov" pa je začela postavljati temelje novega sveta in zagotavljanja stoletnega miru. A po njenem mnenju se lahko še danes vprašamo, ali so bili ti temelji res tako trdni.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (50)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

AufbiksMB
14. 11. 2011 15.12
Jas sem ti odgovoril, in ja upam da bomo se kako rekli. :)
DieBieneMaja
14. 11. 2011 13.38
Tiskarski škratek se je prikradel v moj tekst. Pri email naslovu je mišljen gmail, ne ]mail.
DieBieneMaja
14. 11. 2011 13.28
AufbiksMB, verainupanje, eton, in podobno misleči... Danes sem slučajno pogledala, če je še kakšen komentar bil dodan na tej temi, pa vidim da kar. Včeraj popoldne ni bilo ničesar več, zato sem sklepala, da se je zaključilo. Mene ful zanima naša zgodovina. Vidim, da kar marsikaj veste o tem (seveda ne tisto uradno verzijo, ki jo vsiljujejo v šolah in na vsakem koraku). Bi me zelo veselilo, če bi lahko o tem nekako nadaljevali, saj veste - več glav več ve. Sama osebno sem vam pripravljena zaupati moj email naslov, če ste pripravljeni o tem debatirati še kaj več - micka.franckova@]mail.com (to ni moj pravi naslov, vendar če mi boste pisali, vam kasneje zaupam pravega). Torej, res bi mi bilo vredu, če se morda kako povežemo in ne ostane pri samo nekaj komentarjih na 24ur. Morda pa sčasoma le lahko postanemo večja skupina, ki bo opominjala ljudi na našo zlagano zgodovino in tako dosežemo kakšen preobrat v Sloveniji. Torej, če ste za to, mi lahko pišete.
eton_vs_harrow
14. 11. 2011 10.48
AufbiksMB: Pusti ga saj vidis da so ga fopali z svojimi panslavisticnimi in jugo-zgodbicami o tem kak je rex tita reseval itd... Mislim da je cas da se skoraj 100 letnem nasilnem spreobracanju v jugo kulturo, slovenci zavejo da so to navadne politicne floskule. Toda dokler ne bodo v solah ucili prave zgodovine se tako ali tako nebo nic spremenilo, ker je vecini Slovencev bolj pomembno kdaj in kje ma Zecic svoj naslednji koncert
AufbiksMB
14. 11. 2011 10.05
Kajtimar: haha take neumnosti pa lahko sami primitivni panslavist izjavi...ne ti imas prav in vsi svetovni arheologi in zgodovinarji pa narobe oz vse dokazane najdbe. to kar pravis je cista neresnica in nobenega trdnega dokaza! Krimska Gotscina lepo dokzauje germanski jezik, ali so jih bavarci germanizerali?! hehe ki so sele pozneje nastali z zdruzitvijo parih nemskih manjsih plemen...in ne zali Zgodovine Keltov! Pan slavisit hocete danes utsvarili neko nevem kako zgodovino slovanov ampak je zal nemorete ker zgodoivna govori drugace in se najmocnjeso drzavo ki naj bi bila "slovanska"(Rusija) so ustvarili varjagi(vikingi) ki so nnjih klicali Rus in ne slovanska plemena ki so tam zivela! panslovanska kuga se se kar siri, a je samo bratomorno vojno prinesla v te kraje...
Kajtimar
14. 11. 2011 08.09
@AufbiksMB: imaš malo pomešane pojme...in sicer je tako pravilno:): -Goti niso Germani, pač pa slovanski prišleki iza kavkaza- superiorna vojaška družba. zelo sorodni Avarom (najbolj današnji Hrvati in Srbi). -venetska teorija je bolj verjetna od kavkaške; -Avstrijci so v lepem deležu bavarizirani Slovenci, medtem ko Švicarji pač niso v celoti Nemci! -pravih Germanov na današnjem slo ozemlju nikoli ni bilo; -in še nekaj: Kelti niso narod pač pa večnacionalna kultura!
eton_vs_harrow
13. 11. 2011 23.27
Drugace tak mimo grede Nemci,Avstrijci in Nemski Svicarji so vsi Nemci :) ce pa ze tak potem jih moramo razdleiti na alemane,bavarce,franke,sase,... ---------------------------------- Jaz sem samo citiral verainupanje. Vem da so vsi to nemci :)
AufbiksMB
13. 11. 2011 22.19
eton_vs_harrow: Drugace tak mimo grede Nemci,Avstrijci in Nemski Svicarji so vsi Nemci :) ce pa ze tak potem jih moramo razdleiti na alemane,bavarce,franke,sase,... Podologovati obrat oz nordijske poteze ki jih imas ti v mislih vcasih niso lih tista skica ki jo kazejo kaj so "naziji" mislili kaki je pravi nordijc. Primer je samo da na svedsko gremo lahko pogledat in vidimo da tam niso lih vsi taki kot folk mislje, res je da je vecina punc blond vendar jih je tudi dosti rjavolasih seveda svetlo, in tudi kar nekaj moskih je ki imajo temnejse oz rjave lase ko so starejsi, seveda ob rojstvu so pa vsi blondni kakor tudi vecina v Sloveniji, je pa res da stoletna razlicna mesanja in se posebaj zdaj v zadnjih desetletjih ki se imigracije in mesanja tako pogosto dogajajo se tudi strukture oz genetike narodov spreminjajo oz se unicujejo narodi. je pa tudi treba dodati da ogromno germanon je bilo mesano z Kelti. seveda veljajo tudi kelti kot germani za svetle a vendar sem jas mnenja da je osrednja in severna evropa ki si je dokaj podobna naceloma mesana med alpinidi,nordidi in tudi nekaj malega z vzhodnidi in mediteranidi. Drugace pa ni nujno da oseba z plavimi okami in blond lasi da je nordijc oz ima da ima nordisjek poteze saj so pomebni predvse obrazne poteze, lahko je oseba z rjavimi okami in rjavimi lasmi bolj nordijskega videza kakor prej omenjena oseba.
AufbiksMB
13. 11. 2011 22.05
dodal bi se da se bod vende misli Vandale iz dezele Vendel na Svedskem in imajo zaradi vandalov taki naziv kralji oz so imeli.
AufbiksMB
13. 11. 2011 21.29
Vera v upanje cisto prav si povedala kako se je dogajalo...posebaj mislim na ono po prvi in po drugi svetovni vojni ter spreminjanje priimkov in nasilno poslovanjenje, govori slovansko ali pa se odseli...marsikateri priimek v sloveniji ki danes zveni "slovensko" niti ni slovenskega izvora. Drugace pa glede Svedskega Kralja bi nekaj dodal, Svedski kralji so imeli do leta 1973 naziv Kralj Svedov, Gotov in Vendov.
verainupanje
13. 11. 2011 21.07
Še to bi dodala, da predvsem po prvi svetovni vojni se je izvajal (lahko bi se reklo genocid) pritisk proti prebivalcem, ki so bili nemškega izvora in so bili na vse načine preganjani, od tega, da so jim vzeli službo, kot se je zgodilo mojemu staremu očetu, ki je bil visoko izobražen (diplomiral se je v pravu .- v Grazu), 1921 leta pa so ga odpustili (delal je v finančnem uradu) rekoč, da morajo pomagati "našim neodrešenim bratom" - čičom, ki pa so v glavnem bili neuki, vendar je bila to politična poteza, kako se rešiti nemškogovorečega prebivalstva. Enako so delali tudi v Prekmurju, ko so preganjali Madžare, jim odvzemali imetje ter ga dajali tem "neodrešenim", ki so nato tudi v veliki meri poselili Prekmurje (spremenili so sestavo prebivalstva...)
verainupanje
13. 11. 2011 20.59
Glede vseh teh teorij o izvoru slovencev, bi rada dodala, da sem se seznanila z proučevanjem naše zgodovine, ki ga je opravil pater Tomažič in g. Šavli, zgodovina Venetov. Mislim, da sta blizu resnice. Sicer pa so Američani proučevali DNK slovencev ter ugotovili (točnih rezultatov se ne spomnim) nekako takole, da slovenski DNK nima nič skupnega z Slovanskim, naj bi pa bil precej podoben Avstrijskemu, Nemškemu in Švicarskemu, (torej genska naslednost Slovanov odpade). Spomnim se tudi, da, ko je bil pred nekaj leti na obisku v Slo švedski kralj (njegovo izjavo sem slišala ob tej priliki) je izjavil, da je kralj vseh gotov in slovenov (ne slovanov).Sicer pa mislim, da se vseeno lahko naša pripadnost določa tudi po priimkih, ki pa so v Slo oz. na štajerskem predvsem nemškega izvora, tega pa verjetno niso ponemčevali oz. potvarjali, kot so to dlali po I. in II. svetovni vojni, ko so ti priimek poljubno spremenili, včasih dodali kakšen ič, da bi naj izgledalo bolj slovansko...
eton_vs_harrow
13. 11. 2011 16.59
Glej, tudi ne glede na teorijo izvora je dejstvo, da so se Vendi, Vindisarji, Slovenci, oz kakorkoli jih imenujemo mesali z Nemci, torej Germani, od tod izdaja potem razlog, da je kar precejsno stevilo Slovencev svetlolasih. Sicer ne tako kot v Nemciji ali Avstriji, ampak kljub temu. Namrec doloceni geni pac ostanejo, ceprav po fizionomiji obraza smo si tudi kar precej podobni. Za Nemce so znacilni dolgi obrazi, ceprav bi bila primerjava nesmiselna,saj je ze v Nemciji veliko priseljencev, prav tako v Sloveniji.
AufbiksMB
13. 11. 2011 12.06
teorija o Vendih je zelo burna in vsaki ima svojo zgodbo... Vendar jas pravim da ima pomoje tudi kaj s tem povezave z vandali saj je zanimivo da vende imenujejo danes "slovane" ki so bili vzhodno od germansko govorecih in Vindisarji naj bi bili tukaj bolj na juznem delu "slovani" oz misljeno Slovence, a vendar je zanimiva pot vandal ter predvsem Przeworska kultura in tudi besede v stari Anglesicni ki so vandale imenovali "Wend" in tudi proto germanska beseda Windijanan oz. Windan in Nekako stara nemsko Wanden, kakor tudi naj bi prisli iz dezle Venden ki pa je na Svedskem, predvsem zakaj nekateri verjamejo tem teorijam je moznost predvsem v tem da so kozolci tudi na svedskem kulutrna znamenitost seveda malo drugacni in tudi kot znamenitost je da so na isti nacin Karantanci ustoliceval svoje kneze kot Svedi nekaj svojih Kraljev. In tudi zanimiva je beseda naziva Knez, saj v skandinavscini se rece kralju Kunung medtem ko naj bi proto Slovanska beseda bila kǔningǔ, no ja seveda je tudi teorija da naj bi bilo prevzeto iz proto-germanske besede Kuningaz... Na ja kakorkoli ze Nesmemo pozabiti da je tukaj tudi bilo Gotsko Kraljestvo in tudi dostih se drugih germanskih plemen preden so prisli slovani, zanimivsot je da so pri Ptuju nasli Germansko po vsej verjetnosti naj bi bila Gotska, celado z runskimi napisi ki naj bi bojda bila celo najstarejsa. Vglavnem druagce pa se v nasih krajih vidi etnogineza in kultura komu bolj pripadamo. Jas sem osebno mnejna da jezik vcasih ni fse, tudi mehikanci govorijo spansko pa niso spanci, tudi Skoti govorijo Anglesko pa niso Anglezi...
AufbiksMB
13. 11. 2011 12.01
teorija o Vendih je zelo burna in vsaki ima svojo zgodbo... Vendar jas pravim da ima pomoje tudi kaj s tem povezave z vandali saj je zanimivo da vende imenujejo danes "slovane" ki so bili vzhodno od germansko govorecih in Vindisarji naj bi bili tukaj bolj na juznem delu "slovani" oz misljeno Slovence, a vendar je zanimiva pot vandal ter predvsem Przeworska kultura in tudi besede v stari Anglesicni ki so vandale imenovali "Wend" in tudi proto germanska beseda Windijanan oz. Windan in Nekako stara nemsko Wanden, kakor tudi naj bi prisli iz dezle Venden ki pa je na Svedskem, predvsem zakaj nekateri verjamejo tem teorijam je moznost predvsem v tem da so kozolci tudi na svedskem kulutrna znamenitost seveda malo drugacni in tudi kot znamenitost je da so na isti nacin Karantanci ustoliceval svoje kneze kot Svedi nekaj svojih Kraljev. In tudi zanimiva je beseda naziva Knez, saj v skandinavscini se rece kralju Kunung medtem ko naj bi proto Slovanska beseda bila kǔningǔ, no ja seveda je tudi teorija da naj bi bilo prevzeto iz proto-germanske besede Kuningaz... Na ja kakorkoli ze Nesmemo pozabiti da je tukaj tudi bilo Gotsko Kraljestvo in tudi dostih se drugih germanskih plemen preden so prisli slovani, zanimivsot je da so pri Ptuju nasli Germansko po vsej verjetnosti naj bi bila Gotska, celado z runskimi napisi ki naj bi bojda bila celo najstarejsa. Vglavnem druagce pa se v nasih krajih vidi etnogineza in kultura komu bolj pripadamo. Jas sem osebno mnejna da jezik vcasih ni fse, tudi mehikanci govorijo spansko pa niso spanci, tudi Skoti govorijo Anglesko pa niso Anglezi...
DieBieneMaja
13. 11. 2011 08.13
verainupaanje... Se strinjam s tabo. Vendi bi naj bili staroselci (dolgo nazaj v zgodovino), ki so živeli verjetno na našem območju od samega začetka, tudi kasnejši Karantaniji. Torej, glede na to, da je Karantanija obsegala tudi današnjo Avstrijo bi tako naj tudi na tistem območju živeli Vendi. Kasneje pa so se med Vende iz juga priselili Slovani (6. stoletju), na severu pa tudi Germani. Jaz nekako takole razumem te stvari. Če se motim, me naj nekdo popravi. To je neuradna verzija! Ne pravim, da je tako bilo, ampak po nekaterih teorijah bi naj bilo. Prav zaradi tega sem napisala, da bi naj bili Avstrijci ponemčeni Slovenci (Vendi), ker smo imeli od začetka "iste" korenine. Seveda pa če ti v določenem obdobju živiš ločeno (recimo kot mi skoraj ves čas po I. sv. vojni) seveda nastanejo razlike tudi v izgledu, zaradi trendov, ki v neki skupnosti nastanejo. V času Jugoslavije se je pač pri nas težilo k drugačnemu razmišljanju kot so razmišljali Avstrijci in to se posledično kaže tudi v izgledu. Lep primer je recimo Nemčija, ko so jih po II. sv. vojni ločili in so se v tistih slabih 50 letih med seboj že kar fejst razlikovali, čeprav imajo enake korenine. Ravno zaradi tega so bile po njihovi združitvi takšne težave, ker so bili Z Nemci na čisto drugi točki razvoja kot V nemci. Torej, Vendi so bili staroselci, ki so živeli na našem območju, odtod tudi kasnejše ime v 18. stoletju SloVenci - dodala se je predpona SLO, Vendi pa so postali Venci, ker so nas nekam morali uvrstiti, saj smo govorili zelo podoben jezik kot ga govori večina Slovanov. Je pa res, da smo verjetno ta jezik prevzeli v 6. stoletju, ko so se po mojem mnenju nasilno med nas pomešali Slovani.
verainupanje
13. 11. 2011 07.56
Die Biene Maja, to, da se nobeden iz političnega vrha ni udeležil pogreba Otta von Habsburg samo dokazuje, da pač hočejo še vedno vzbujati pri ljudeh mnenje, da mi z Habsburžani nimamo nobene povezave itd. Bila pa je ljubljanski nadškof Uran na pogrebu, kar pa mislim, da je tudi pomembno. Glede naše uradne politike, pa smo kljub osamosvojitvi priče, da nas ves čas silijo nazaj na Balkan ter nas "spominjajo" kako smo mi Slovani (balkanci )ter da smo slovnci narod hlapcev in da naša dežela bi naj bila tudi kulturno in zgodovinsko povezana z Slovani - Balkanci, za kar pa sem popolnoma tvojega mnenja (povezani v slabem). Veseli me, da se najdejo ljudje kot si ti, ki se zavedajo naše pripadnosti in zgodovine in to tudi poznajo ter jim je le-ta pomembna.
verainupanje
13. 11. 2011 07.34
Die Biene Maja, strinjam se z večino tvojega razmišljanja, samo da tukaj malo pozabljaš, da obstajamo - oz. smo združeni v Slo tudi Štajerci, ki pa bi prej rekla, da so se Vendi pomešali med nas in avstrijske prebivalce, ter da je bila kvečjemu nam Štajercm storjena zgodovinska krivica, ko so nas po 1. pa tudi po 2. svetovni vojni (ko se še 46 leta ni vedelo, ali bo štajerska vrnjene Avstriji in če greš kdaj v Graz, si lahko na orožarni pri Urturmu ogledaš spominsko ploščo, po kateri se lahko opazi, da zgodovina štajercev v Slo. ravno ni takšna, kot nam jo prikazujejo - pa tudi priimke avtohtonih prebivalcev lahko proučiš), ter nam odvzeli pravice do kulturne in jezikovne pripadnosti.
eton_vs_harrow
13. 11. 2011 00.23
No glede na fizionomijo recimo obraza so avstrijci bolj podobni nemcem. Zdaj v te teorije izvora se jaz nebi rad mesal, dejstvo je da imajo skoraj vsi slovenci(tu so izljuceni tisti ki so emigrirali sem) nemske korenine, oz. deloma tudi madzarske in italjanske. Zanimiv pojav je recimo Prekmurje kjer so ziveli tako madzari, slovenci, nemci in hrvati, tako da sele tam pride do mesanja. Mene ce recimo kdo vprasa za katero nardonost se opredelim, recem velikokrat malo v hecu malo zares za AO(Avstro-Ogrska je misljena), namrec imam nemske, madzarske in slovenske korenine, poenostavljeno, to je bila takrat ena drzava....ne vem zakaj bi kompliciral in za koga bi se opredeljeval. Seveda se je sedaj opredeljujemo kot slovenci, vendar gledano zgodovinsko pa ni to samo crno-belo. Mimogrede poznas Schwarz-gelbe allianz??
DieBieneMaja
13. 11. 2011 00.11
eton... Očitno (kot vidiš) še je nekaj ljudi pri nas, ki spremljamo te stvari. Mene so Habsburžani zelo fascinirali, predvsem Franc Jožef, Maria Teresia in tudi Karl (zadnji cesar) in vse kar je povezano z njimi (zgradbe, reforme, itd.). Priznam, da kar precej brskam po internetu in do sedaj sem odkrila marsikatero zanimivost, o kateri se mi prej še sanjalo ni. Brskam po tujih straneh, na naših namreč ne najdeš kaj veliko, včasih pa tudi mimogrede naletiš na kaj zanimivega. In na osnovi vseh teh podatkov si nekako ustvariš oz. dobiš bolj jasno "sliko", kaj se je verjetno v resnici tukaj dogajalo. Recimo Avstrijci poznajo malce drugačno verzijo zgodovine, kot jo poznamo mi, pa čeprav se je dogajalo na istem prostoru. Treba se je vprašati, zakaj različne interpretacije. Kdo ima od tega korist? Verjetno ti bo kar hitro jasno. Najbolj zanimivo pa mi je recimo to - Karantanija je segala zelo visoko na sever proti Nemčiji. Zelo verjetno so Avstrijci samo ponemčeni Slovenci in imamo skupne korenine. Oni so sčasoma pozabili na svoj jezik in prevzeli nemškega, saj se je na silo prevzel nemški jezik, medtem ko pri nas očitno to ni bilo tako izrazito, saj je bila Slovenija samo priključena k habsburžanskemu cesarstvu in očitno Habsburžani niso bili takšni hudobci in so pustili drugim nacijam, da govorijo v svojem jeziku. Je pa res, da verjetno Avstrijci nikoli ne bodo želeli priznati, da imajo karkoli skupnega z nami, saj smo mi za njih navadni Slovani. Čeprav jaz osebno mislim, da mi nismo Slovani, ampak Vendi (Vindi), med katere pa so se v 6. stoletju res pomešali Slovani (verjetno nasilno). Tudi če pogledaš menataliteto nas Slovencev, mi nismo tako agresivni kot so recimo ostali Slovani na Balkanu, tudi izgledamo malo drugače, bolj smo podobni Avstrijcem. Če te zanimajo te stvari morda poišči na spletu kaj pod "Zgodovina Slovencev" in dokaj hitro boš našel stran, kjer je naša zgodovina zapisana nekoliko drugače. Vsekakor zelo zanimivo.