Slovenija

Po neurju v Kranju pol milijona evrov škode: kdo jo mora plačati sam?

Kranj, 13. 10. 2022 07.52 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 8 min
Avtor
Urša Zupan
Komentarji
56

Orkanski veter, ki je avgusta v Kranju odkrival strehe, je po oceni občine povzročil okoli 500.000 evrov škode. Pri stanovanjskih stavbah se škoda pokriva iz požarnega zavarovanja, odškodninska odgovornost pa izhaja iz etažne lastnine. Lastniki poškodovanih avtomobilov, ki nimajo sklenjenega kasko zavarovanja, morajo medtem strošek kriti sami. Kaj pa sanacija? Zima je pred vrati, na strehah pa je le začasna kritina, ki omogoča zasilno zaščito stavbe pred dežjem, ni pa vodotesna.

Neurje, ki se je razbesnelo 18. avgusta, je na celotnem območju Mestne občine Kranj povzročilo za okoli pol milijona evrov škode. Najhuje je bilo na Gradnikovi ulici v Zlatem Polju, na Nazorjevi cesti in na območju kranjske vojašnice, škoda manjšega obsega pa je nastala še na nekaj drugih lokacijah.

Sanacije nekaterih objektov še trajajo, zato na občini točne ocene še ne morejo podati. V sklopu intervencije so začasno zaščitili objekte, po intervenciji pa je sanacija na strani lastnikov, so pojasnili za 24ur.com

Lastniki avtomobilov brez kasko zavarovanja morajo škodo kriti sami

Oglasil se nam je občan, ki je imel v času neurja, ki ga je spremljal orkanski veter, avtomobil parkiran na parkirišču pred blokom na Gradnikovi ulici. Gre za občinsko parkirišče, zanj je potrebna dovolilnica. Na avto je padel del strehe in – kot je razvidno tudi s fotografij – poškodoval levo stran. Zvita je pločevina, razbita zadnja luč, razpoke so nastale tudi na steklu. Ker nima urejenega kasko zavarovanja, mu povračilo škode prek zavarovalnice ne pripada, prav tako mu stroškov ne bosta krila upravnik stavbe ali mestna občina. 

Enak primer se je zgodil na t. i. Kanarčku, stavbi na Nazorjevi cesti, kjer je veter – kot je vidno z zgornjega posnetka – streho kar olupil. Deli strehe so zgrmeli na avtomobil tako, da so ga popolnoma prekrili, opisuje lastnica. "Avto je totalka, pločevino bomo zavrgli," je povedala. Ker tudi ona ni imela sklenjenega kasko zavarovanja, mora sama pokriti stroške. Odleglo pa ji je, pravi, da ji bo zavarovalnica krila vsaj strošek popravila strehe.

Domplan: Gre za stanovanjsko stavbo, odškodnina izhaja iz etažne lastnine 

Upravnik obeh omenjenih stavb je Domplan d.o.o., kjer so pojasnili, da je orkansko neurje s stavbe na naslovu Gradnikova 11 odneslo del strehe in povzročilo najmanj 40.000 evrov škode, na stavbah na naslovih Nazorjeva 2, 4 in Bleiweisova cesta 10 pa je odneslo polovico ostrešja ter v celoti odkrilo streho. Škode naj bi bilo za okoli 200.000 evrov. 

"Gre res za ekstremen škodni dogodek in sama sreča je, da pri padcu strehe ni prišlo do kakšnih poškodb ljudi," so zapisali in dodali, da gre v teh primerih za stanovanjsko oz. stanovanjsko-poslovno stavbo, in ne za lastnino družbe Domplan, kjer bi bili oni kot upravnik kakor koli odškodninsko odgovorni. Ta odgovornost namreč izhaja iz posesti – iz etažne lastnine. 

Pojasnili so, da stavba ni zavarovana kot celota. O tem ne odloča upravnik, pač pa etažni lastniki z več kot 50-odstotnim soglasjem. Zavarovanje stavbe se sklepa glede na solastniške deleže posameznega etažnega lastnika na skupnih delih stavbe. "Prek upravnika ima na Zavarovalnici Triglav zavarovano v pripadajočem solastniškem deležu na vhodu Nazorjeva 2 52,86 odstotka etažnih lastnikov, na vhodu Nazorjeva 4 pa 49,99 odstotka etažnih lastnikov. Za poslovni del podatka nimamo. Dejstvo je, da ima nekaj etažnih lastnikov in tudi lastnikov poslovnih prostorov sklenjeno lastno zavarovanje sorazmernega deleža na skupnih delih (strehi) stavbe pri drugih zavarovalnicah. V tem primeru ti lastniki sami prek svojih zavarovalnic urejajo povračilo škode," so še pojasnili. 

Takole je odkrilo streho na Bleiweisovi in Nazorjevi, "Kanarčku", kot mu pravijo domačini.
Takole je odkrilo streho na Bleiweisovi in Nazorjevi, "Kanarčku", kot mu pravijo domačini. FOTO: Bobo

Zavarovalnica: Za povračilo škode, ki je nastala zaradi višje sile, ni osnove 

Zavarovalni agent podjetja Binova je stanovalcem omenjenih blokov na sestanku po dogodku pojasnil, da je škoda nastala kot posledica močnega vetra, kar je zajeto v zavarovano nevarnost vihar. Ta je vključena v sklenjeno požarno zavarovanje za dele skupnih prostorov (v deležu sklenjenih zavarovanj posameznega bloka) in za škodo na objektu (brez opreme) posameznih stanovanj, ki so sklenili zavarovanje požara. Del objekta in tako predmet zavarovane škode so tudi stekla, ki so bila poškodovana kot posledica viharja. 

Za vihar šteje veter s hitrostjo 17,2 metra na sekundo oz. 62 kilometrov na uro (8. stopnja po Beaufortevi lestvici).

Škode na parkiranih avtomobilih kot posledica padca streh in drugih stvari iz poškodovanih blokov se v splošnem lahko pokrivajo samo iz sklenjenih zavarovanj teh poškodovanih stvari, kot je npr. sklenjeno kasko zavarovanje. Za uveljavljanje teh škod iz sklenjenega zavarovanja odgovornosti blokov, iz katerih so priletele stvari na vozila, ni osnove, ker je škoda nastala zaradi višje sile in se zato težko izkazuje odgovornost lastnikov blokov. 

Enako velja tudi za škodo, ki so jo povzročila podrta drevesa – lastniki vozil sicer lahko podajajo odškodninske zahtevke, vezane na polico za zavarovanje odgovornosti blokov, a praktično ni možnosti, da bo zavarovalnica te škode priznala kot utemeljene. Tak zahtevek bi bil morda lahko utemeljen le, če bi se izkazale druge posebne okoliščine, npr. da so bili lastniki bloka že prej pisno opozorjeni, da drevesa niso vzdrževana in so kot taka nevarna, a kljub temu ni bilo poskrbljeno za odpravo te nevarnosti. Podobno velja za primere, ko je del strehe pri padcu poškodoval dele drugih blokov. Tudi te škode se pokriva iz požarnega zavarovanja blokov, v katere so prileteli deli strehe drugih blokov. 

Na strehah stavb je zdaj začasna kritina, ki omogoča zasilno zaščito stavbe pred dežjem, a nikakor ni vodotesna.
Na strehah stavb je zdaj začasna kritina, ki omogoča zasilno zaščito stavbe pred dežjem, a nikakor ni vodotesna. FOTO: Bobo

Mestna občina: Ni podlage, da bi škodo pokrili iz javnih sredstev

Na občini Kranj so prejeli dve pisni vlogi za pomoč pri pokritju škode, nastale ob neurju. Oba lastnika avtomobilov so napotili, naj svoj zahtevek naslovita na zavarovalnico, pri kateri imata zavarovano vozilo, ali se glede možnosti povračila nastale škode obrneta na upravnika stavbe. 

"Škoda na avtomobilu je nastala zaradi vremenskega pojava in posledično padanja predmetov s strehe večstanovanjske zgradbe, ki je v etažni lastnini. V tem primeru ne moremo govoriti, da je škodo povzročila MOK ali da je opustila dolžno ravnanje, ki je privedlo do škode. Tako za škodo na avtomobilu v zasebni lasti mestna občina ne more odgovarjati in ni pravne ali dejanske podlage, da bi škodo pokrili iz javnih sredstev," so odgovorili na naše vprašanje glede kritja stroškov.

Povedali so še, da so takoj po neurju prejeli tudi nekaj telefonskih klicev, ko so ljudje iskali informacije, na koga naj se obrnejo pri odpravi posledic (npr. odstranjevanje podrtega drevja, drugih predmetov ipd.). 

Prihaja zima. Kdaj bo stekla sanacija? 

Na strehah obeh omenjenih stavb je zdaj začasna kritina, ki omogoča zasilno zaščito stavbe pred dežjem, a nikakor ni vodotesna, na kar so bili etažni lastniki tudi opozorjeni, so še pojasnili na Domplanu. 

Na Gradnikovi je strošek odstranjevanja stare strehe, čiščenja okolice in odvoza ter postavitve nove začasne PVC-folije (ponjave) na streho znašal približno 1.200 evrov. Izvajalec krovsko-kleparskih del, ki je bil angažiran pri sami intervenciji 18. avgusta, sanacije zaradi prezasedenosti ni mogel izvesti, zato so k oddaji ponudb povabili sedem izvajalcev. Do zastavljenega roka sta prispeli dve ponudbi in gradbeni odbor se je odločil za tistega, ki je ponudil najkrajši možni rok izvedbe del in nižjo ceno – 24.289 evrov. 

"Pogodba je bila že podpisana s strani predstavnikov stavbe – gradbenim odborom, upravnikom, čakamo pa še na podpis izvajalca. Po ustnem zagotovilu naj bi bil material že naročen in dobavljen v skladišče še v tem tednu, dela naj bi se izvedla do konca meseca oktobra 2022," so sporočili. 

Na Nazorjevi in Bleiweisovi pa je strošek odstranjevanja stare strehe, čiščenja okolice in odvoza ter postavitve popolnoma novega začasnega ostrešja, pokritega s PVC-ponjavami, znašal okoli 24.000 evrov. Z izvajalcem krovsko-kleparskih del, ki je bil angažiran pri sami intervenciji 18. avgusta, bi že čez deset dni lahko začeli z menjavo strehe, a se je zapletlo, ko so etažni lastniki ta način sanacije (povrnitev strehe v prvotno stanje) zavrnili in podali zahtevke za preučitev več možnih variant sanacije, za kar pa je potrebno njihovo vsaj 50-odstotno soglasje glede na solastniške deleže v stavbi. Želeli so pregledati vse možne variante in se nato odločiti.

"Ob deževju smo vsakokrat sami in z izvajalcem krovskih del organizirali nujno dodatno zaščito strehe – krpanje luknjic, pokrivanje strehe z dodanimi ponjavami in čiščenje vode s podstrehe, tudi oba pretekla vikenda." Domplan, d.o.o.

Nato so na Domplanu naročili statični izračun in izdelavo popisa del ter predložili ponudbo za izdelavo projekta del. Dogovorili so se, da izdelovalec v dogovoru s statikom in projektantom pripravi popis vseh potrebnih del, kar bi služilo za takojšen razpis in izbor najugodnejšega izvajalca, a le-ta na sestanku z gradbenim odborom in zunanjim nadzornikom ni bil potrjen. Za sanacijo strehe je prispela le ena ponudba in na osnovi le-te so se etažni lastniki odločili za končni izbor kritine – s strešnimi paneli. Glede na to sta statik in projektant dokončala vse potrebne detajle za tovrstno izvedbo kritine. Predviden možen rok izvedbe celovite sanacije strehe je izvajalec podal z začetkom decembra.

Predstavniki etažnih lastnikov so se v tem tednu dogovorili z Mestno občino Kranj, da jim prek Civilne zaščite dobavi dodatne cerade za zaščito strehe. "Te cerade so prispele v prejšnjem tednu, naš krovec jih je takoj namestil na streho in to bo omogočalo dodatno zaščito stavbe pred dežjem. Tako smo sedaj praktično, z izborom izvajalca in sklenitvijo pogodbe za izvedbo sanacije, pred izvedbo. Škoda pa nastaja na stavbi, krivde za to stanje pa nihče ne prevzeme nase. Glede na to, da je bila potrebna takojšnja povrnitev strehe v prvotno stanje s strani etažnih lastnikov zavrnjena, kot upravnik izvršujemo sklepe etažnih lastnikov oz. njihovih pooblaščencev v gradbenem odboru. Tako kot upravnik stavbe ne prevzemamo nikakršne odgovornosti za sedanje nastajanje škode zaradi še ne sanirane strehe," so še dodali na Domplanu.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (56)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

94001
13. 10. 2022 16.08
+6
Za parking se kupi dovolilnico, odgovornosti pa nobene.
Gorenjski Toncek
13. 10. 2022 15.47
+4
Zupan Rakovec je iz Triglava.... Obcina pa Domplan bojo dobili od drzave za ujme...... Sam da se ve.... Odvetnika.....
Ramzess
13. 10. 2022 15.40
+1
Boljše vprašanje je komu ne bo treba.
Gorenjski Toncek
13. 10. 2022 14.13
+2
Pa Domplan je vedno ze 30 let malomaren.... Bi kasirali....res mal revizijo tam narest....
Gorenjski Toncek
13. 10. 2022 14.12
+1
Ce blok ni zavarovan, pa je neurje....valjda nimas 15 let star avto kasko....in vrze streho dol.... Odvetnika pa bo..... Ce je Domplan malomaren, stavba, se pravi zunanje stene, ogrevanje pa se kaj kasirajo..... Naj se kej dajo nazaj.... Tozba....ni kej....
Gorenjski Toncek
13. 10. 2022 14.07
+5
Ko je Domplan u igri....ni nic od njih.... Tozba....
MihaGliha
13. 10. 2022 13.06
-2
vsa vozila ki so uničena so prestižna zato lastniki si komot privoščijo popravilo ali nakup novega. evo priložnost da tem ljudem pomagamo ker se vidi da so delovski razred z malimi otroci
Dark Knight
13. 10. 2022 16.51
+3
Punto je prestižno vozilo? Pa opel corsa??
oježeš
13. 10. 2022 19.48
Miha, veliko ljudi z uničenimi avti ima vozila stara več kot 10 let. In kaj bi dobili, če bi imeli polno kasko zavarovanje, razen ogromnega plačila za zavarovanje vsako leto? Odbita franšiza za tako star avto je pa taka, da se ti zvrti, ko prijaviš škodo. Dobiš pa drobiž, če ga sploh dobiš.
Janez Novak 13
13. 10. 2022 12.13
+5
V Sloveniji je takole: za zavarovanje avta boste z lahkoto odšteli jurčka ali več in se sploh ne boste kregali z zavarolnim agentom, za zavarovanje nepremičnine boste pa stokali, če bo LETNA premija 100 EUR. Kaj je več vredno - avto ali nepremičnina?
Deseti_brat
13. 10. 2022 14.33
+4
To je seveda res - zavarovanja za avte so drazja (glede na vrednost), kot zavarovanja nepremicnin, ker je pac pri avtih tveganje za nesreco toliko vecje. Ampak vecji problem od tega so postopki zavarovalnic, ki vedno iscejo pravne luknje oz. nacine, da ne bi placale nic oz. cim manj - primer - za izliv vode v stanovanju niti nocejo priti pogledat s cenilcem in ti pravijo - pofotkaj sam. A ce bi imel prometno nesreco, bi bilo tudi dovolj, da pofotkas sam? V tem je problem.
Gorenjski Toncek
13. 10. 2022 14.41
+1
Se strinjam.... Isto ko zavarovalnice, isce vedno luknje tudi Domplan....ceprav je bil ustanovljen ko drzavna firma..... Domplan....samo bezi ce je karkoli njihovo....
oježeš
13. 10. 2022 19.50
In ne more se verjeti imajo odvetnico, ki si z njo nimaš kaj pomagati, kadar nanese situacija, da rešuje kako zadevo glede zunanjih izvajalcev.
discover007
13. 10. 2022 12.06
+11
Zavarovalnice so barabe, ta Domplan pa še večja. Ko jim kapla denar vse ok, ko pa je potrebno kaj pa vedno izgovori. Tako kot pri plinu, ko se podrazi pa rep med noge in gladko rečejo ne gremo se več tega. Pa še vedno nisi našli novega ponudnika.
Gorenjski Toncek
13. 10. 2022 14.08
+2
Bil u KR, bil u Trzicu, Domplan je leglo pijavk.... Katastrofa je Domplan....
Limona2021
13. 10. 2022 12.05
+10
zavarujemo vse na koncu ne dobiš nič. Tako imam jaz, vse u nulo zavarovano, opremo ovo ono, a koncu najbolj osnovne škode na pohištvu ne krijejo. Ja pa ravno tukaj je nekaj vmes.
roten
13. 10. 2022 11.57
+5
Deseti_brat
13. 10. 2022 11.51
+10
En problem so zavarovalnice, od katerih je tezko dobiti posteno zavarovalnino, tudi ce imas vse zavarovano, drugi problem pa so "pametni" etazni lastniki v raznih blokih, ki se o marsicem ne morejo dogovoriti, ko pa se kaj zgodi, pa jamrajo.
Gorenjski Toncek
13. 10. 2022 14.43
+1
Je res, se strinjam, samo ni Triglav edina zavarovalnica tam....
Samsung Android
13. 10. 2022 11.46
+11
Tudi tisti ki imajo kasko za avto niso sigurni. Zavarovalnica bo ocenila totalko in dala smesno ceno! Tako to je!
Janez Novak 13
13. 10. 2022 12.12
+6
Tako je! Za osnovo vzamejo nabavno vrednost vozila (tudi po X letih). Ko pa je potrebno plačati totalko si pa srečen, če dobiš jurčka.
Gorenjski Toncek
13. 10. 2022 14.49
+2
Kasko je omejeno, nekako mislim da do 12 let starosti vozila.... Ko uveljavljas tako skodo, imas pa vecinoma odbitno fransizo..... 0,5 do 1% vrednosti ..... To b> moralo bit iz stavbe.....kakorkoli.... Pa magari tozba....
Googlebot
13. 10. 2022 11.25
+18
Zavarovalnice se vedno izmažejo. Sem imel pred leti primer ko je en jodlar sekali ovinek, in mi je špegel zbil iz avta. Model je valda pobegnil. Jaz sem šel škodo prijavit na avstrijsko policijo. Pote pa sem dobil od zavarovalnice za zahvalo izgubo bonitete in delno 300 evrov sem moral sam pokrit strošek popravila. Če pa bi bil pameten pa bi lepo uveljavljal parking in bi mi v celoti krili popravilo. Plus bonitete ne bi izgubil. Tak da tukaj se lepo vidi da je poštenost že zdavnaj izumrla.
InterRefIections
13. 10. 2022 11.56
+2
Googlebot
13. 10. 2022 12.24
+2
Ja mislil sem da se bo morda javil ali pa da bodo policaji dobili kakšno prijavo z škodnim primerom. Žal s te moke ni bilo kruha.
jafalical
13. 10. 2022 11.04
+11
Zavarovalnice se bodo ze potrudile (vsaj nekatere, s katerimi imamo izkusnje), da nic ne poravnajo, se sklicujejo kljub vseemu kar se je dogajalo zaradi neurja, za neurjem na droben tisk, na tocko v clenu, ki je mnogi niti pred sklenitvijo ne poznamo, niti nam ni razlozeno.Bistvo je da ste zavarovanje sklenili in placujete.Ko pa se zgodi kaj takega, na kar se v dobri veri sklicujes, pa najdejo 1001 in eno napako, nepravilno izvajanje del, za njih zdaj izvajalci vsega krivi oz. se z nekimneadekvatnim odgovorom kot izvlecejo, prepozno prijavili skodo, lahko imate ze od prej kaj uniceno...ceprav se vidi zaradi cesa je skoda na objektu, avtu,....Razen izjemam uspe.Zalostno je da zavarovalnice prodajajo zavarovanja,za katera potem ne priznajo in niti najmanj ne zelijo izplacat.Spremljajo nas z dopisi za dopisom in na kancu, placujes leta in leta, kar ne mislijo kriti, ne zelijo, ne priznajo....in kaj narediti?
Styria
13. 10. 2022 11.04
+6
..SLO rešitev: mojster enostavno zapre firmo in preko mame, babice odpre novo čez 24ur ''Zlovenija syle'' 🤪🤪🤪
bronco60
13. 10. 2022 10.59
+6
Seveda, vsi so odgovorni za kasiranje, nobeden pa za morebitno škodo.🥳
Radiate
13. 10. 2022 10.48
+10
Če bi bila med poškodovanimi nepremičninami še kakšna od politika bi bila škoda ocenjena na 5 milijonov 🥴🐒
burekkafana78
13. 10. 2022 10.43
+2
in zato imaš avto za katerega ti dol visi, no do te mere, da ti dela normalno! Rja na pragih? Me ne briga, jaz pravim ''mu da antični izgled'', vi ki pa prodajate nove avte pa v jok, resno jokat se pejte z vašimi servisnimi delavnicami, avto na oficijalki servisiran pa 16 let stare svečke v njem...
Zrcalo
13. 10. 2022 10.13
+11
Zavarovalnice imajo v nulo poštiman sistem za pobiranje denarja. Ko pa od njih terjaš zavarovalnino moraš pa je naenkrat ničkoliko ovir in imeti moraš milijon potrdil in dokazov in še ves čas se počutiš kot njihov ropar, ne pa z občutkom, da terjaš svoj denar.
mastablasta
13. 10. 2022 10.32
+11
prej obljubljajo varnost, potem ko je treba plačat je pa vse neka višja sila oz. kar sam si plačaj.
oježeš
13. 10. 2022 20.25
Ene vrsta piramidna služba. Cuzajo, cuzajo, dobiš pa nič, razen, če imaš kako iminentno ime ali funkcijo.