Slovenija

Pomembna razsodba ustavnega sodišča glede varstvenega dodatka

Ljubljana, 18. 05. 2021 15.49 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Ustavno sodišče je razveljavilo sodbi vrhovnega sodišča ter višjega delovnega in socialnega sodišča v primeru, povezanem s priznanjem pravice do varstvenega dodatka. Razlaga omenjenih sodišč, po kateri se med prihodke prosilca vštevajo tudi predhodno prejeti dodatki, po mnenju ustavnih sodnikov ni v skladu z ustavno pravico do socialne varnosti.

Zakon o socialnovarstvenih prejemkih navaja, da je varstveni dodatek dohodek, ki se upošteva pri ugotavljanju izpolnjevanja pogojev za priznanje pravice.
Zakon o socialnovarstvenih prejemkih navaja, da je varstveni dodatek dohodek, ki se upošteva pri ugotavljanju izpolnjevanja pogojev za priznanje pravice. FOTO: Dreamstime

Gre za primer pritožnika, ki ni uspel z zahtevkom za priznanje pravice do varstvenega dodatka. Vrhovno sodišče ter višje delovno in socialno sodišče sta pri odločanju o njegovem zahtevku med njegove lastne dohodke upoštevali tudi enkratno izplačilo varstvenega dodatka za nazaj, zaradi česar je pritožnik presegel cenzus, določen za pridobitev te pravice. Kot je navedel pritožnik, so se z enkratnim izplačilom varstvenega dodatka za nazaj samo navidezno povečali njegovi prejemki, posledično mu ni bila priznana pravica do varstvenega dodatka.

Vrhovno sodišče se je namreč sklicevalo na 12. člen takrat veljavnega zakona o socialnovarstvenih prejemkih, v katerem je varstveni dodatek izrecno naveden med dohodki, ki se upoštevajo pri ugotavljanju izpolnjevanja pogojev za priznanje pravice.

Ustavno sodišče pa je ugotovilo, da se v splošni praksi upravnega odločanja na podlagi zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev uporablja tudi razlaga, po kateri se predhodno prejeti zneski varstvenega dodatka ne vštevajo v lastni dohodek. Ker ustavno sodišče ni pristojno za odločanje, katera izmed možnih razlag zakonske ureditve je pravilna, je presojalo le, ali je izpodbijano stališče sodišč skladno s pravico do socialne varnosti iz 50. člena ustave, so zapisali v odločbi.

Omenjeno stališče pomeni, da posamezniki, za katere je bila v preteklosti ugotovljena dohodkovna ogroženost in so na tej podlagi prejemali varstveni dodatek, do varstvenega dodatka v prihodnje ne bodo več upravičeni ali pa le v manjšem obsegu. Upravičenost do varstvenega dodatka v preteklosti torej nujno negativno vpliva na njegovo prejemanje v prihodnosti, menijo ustavni sodniki.

Kot so ocenili, zakonska ureditev s takšno vsebino očitno ne bi stremela k realni ugotovitvi materialnega in socialnega položaja upravičenca oziroma njegove dohodkovne ogroženosti v prihodnje. Bila bi v nasprotju z ustavnim namenom predmeta urejanja, zagotoviti ogroženemu posamezniku ustrezno pomoč.

Takšna ureditev bi bila torej v neskladju z ustavo oziroma ustavno pravico do socialne varnosti, še meni ustavno sodišče. Zato je obe sodbi razveljavilo ter zadevo vrnilo višjemu sodišču v novo odločanje, še izhaja iz odločbe.

Koronavirus pasica nova

KOMENTARJI (26)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

MUNGATUMBA
19. 05. 2021 10.30
SLO ima na žalost PRE-veliko in PRE-ohlapno socialno politiki...!!!
stumfeta
18. 05. 2021 18.54
-5
Slabo mi je od vas, ki ste prepričani, da je nekdo z veseljem delal samo 20 let. Pa kaj je z vami? A 20 let delat je nič al kako? 20 let, 5x na teden zjutraj vstat in it delat, 20 let, eno za drugim. To je vam nič? Ker edini razlog, da človek ni delal naprej je po vašem ta, da ni hotel. A vi sploh živite na tem planetu? Vi sploh vidite sočloveka?
periot22
18. 05. 2021 21.33
+4
stumfeta prav imas nekdo je 20 let garal nekdo pa 40 let lenaril to je razlika!
MUNGATUMBA
19. 05. 2021 10.28
Res je, nekdo 35 let preživel v čakalnici za zdravnika, cel cajt vlekel bolniško in se še hvalil, da se mu je uspelo invalidsko upokojit, sedaj pa jamra za malo penzijo
WhatDoYouCare
18. 05. 2021 18.04
+4
od države bi denar, sociali, ima pa denar za plačevanje odvetnikov? morda bi furs preveril finančno stanje dotičnega? revež nima za sendvič in sok, kaj šele za večletne sodne bitke.
stumfeta
18. 05. 2021 18.48
+3
Ti še nisi slišal za pro bono odvetnike? Da v tej naši državi dejansko obstajajo ljudje, ki te zastopajo brezplačno?
zavetnik
19. 05. 2021 10.27
+1
Daj navedi imena in kako prideš do njih, ne zavajaj brez veze.
Okolkefengle
18. 05. 2021 17.55
+5
Kot sem že velikokrat pisal tukaj gor zakaj bi mladi krivili hrbtenico za minimalca. Takšne firme,ki dajo minimalca bi bilo potrebno takoj ukiniti.UPAM,da bo narod nekoč tako ozaveščen,da bo odklanjal vsa takšna dela in da bo zakonodaja odpravila poceni delovno silo in jo napotila tja odkoder je prišla,šele potem se pa lahko pogovarjamo o drugi Švici
proofreader
18. 05. 2021 17.47
+6
Zdaj pa še napišite pod katero vlado se je to dogajalo, če smete.
Brakedirt
18. 05. 2021 17.58
-4
zavetnik
19. 05. 2021 10.28
Škrinca
18. 05. 2021 17.14
+8
ta varstveni dodatek je sama potuha.....moj sosed z 20 let delovne dobe je šellani v penzijo katero ima 380€, zraven še dobi varstveni dodatek 240€ in dobi skupaj mesečno 620€....njegova žena pa je šla v penzijo februarja pa je imela odmerjeno pokojnino 470€ za 40 let delovne dobe, vendar ima po zakonu o minimalni pokojnini danes 620€..........torej skupaj imata 1240€ pokojnine čeprav bi morala imeti 850€ oba skupaj.........zato pa smo kjer smo, mladim pa v poduk, da se jim ne splača delati.......
prašek
18. 05. 2021 17.28
-3
Mislim da ti nisi nek faktor, ki bi določal, kaj kdo sme in kaj ne sme prejeti ! Sama foušija te je !!!!!!
nekodnas
18. 05. 2021 17.33
-3
Res je kar si napisal, vendar močno upam, da mladi ne berejo tvojega komentarja, kajti saj veš da zgledi vlečejo .
Okolkefengle
18. 05. 2021 17.49
-3
V Avstraliji je tako,penzija je 3500€ dobijo jo vsi enako en dan delal ali celo življenje in prav je tako.Kajti tisti,ki je delal je imel skozi leta boljši standard,lahko si je privoščil,prišparal...oni drugi,ki pa ni bo pa imel vsaj dostojno starost in če ste starčkom nevoščljivi potem vam ni pomoči.
Okolkefengle
18. 05. 2021 17.54
-2
Pa še to kot sem že velikokrat pisal tukaj gor zakaj bi mladi krivili hrbtenico za minimalca takšne firme,ki dajo minimalca bi bilo potrebno takoj ukiniti.UPAM,da bo narod nekoč tako ozaveščen,da bo odklanjal vsa takšna dela in da bo zakonodaja odpravila poceni delovno silo in jo napotila tja odkoder je prišla,šele potem se pa lahko pogovarjamo o drugi Švici
Geres
18. 05. 2021 18.37
+5
Avstralija ima verjetno podoben sistem kot Nova Zalandija. Penzija je v višini 1/3 povprečne plače. Recimo pri nas bi bilo to cca 340 eur na mesec. In ta je za vse enaka po dopolnjeni določeni starosti jo prejmeš ne glede na delovno dobo, nekakšen UTD za starejše. Za vse ostalo si odgovoren sam - z invidualnim pokojninskim računom, nepremičninami, pač kamor si vlagal v aktivni dobi. Seveda so zato odtrgljaji od plače bistveno manjši - recimo na NZL ti od plače trgajo max 33%, pa še to le za najvišje plače. V to je všteta tako dohodnina kot socialni prispevki. Pri nas ti pri povprečni plači trgajo več kot 40%. Tako da sem takoj za NZL model, samo to zahteva disciplinare ljudi, to pa zna biti pri nas problem.
stumfeta
18. 05. 2021 18.51
-7
Tebi se zdi 620 € normalno za na mesec za preživet al kaj? To jima očitaš? Zakaj je pa sosed uspel samo 20 let delovne dobe dobit? In ja, varstveni dodatek dobi, ker se z 380 € na mesec ne da preživet. In tudi z 620 € na mesec ni fajn preživet. Mislim obup, s čim se ti obremenjuješ. Obtožuješ folk lenobe, da bodo lahko životarili za revščino. Pa to res ne morš verjet.
prevalanar
18. 05. 2021 16.54
+7
Mene predvsem zanima, kaj se bo zgodilo z zaposlenim, ki je izdal negativno odločbo in s tem oškodoval človeka, ga spravil v stisko in mu povzročil stroške pritožbe? Verjetno se mu ne bo zgodilo nič, čeprav je nesposoben za takšno delo. Če pa bi takšnega človeka poslal v pm bi te tožil in bi mu prisodili da se mu opravičiš in denarno odškodnino.
Geres
18. 05. 2021 16.50
+11
Varstveni dodatek bi moral bit za invalide, ki zaradi bolezni niso mogli delati. Sedaj je pa tako: si delal 40 let za minimalca al pa 20, imas isto penzijo. Prvi prigarano, drugemu pa dodamo varstveni dodatek, pa sta tam tam.
pomaranča
18. 05. 2021 16.41
+0
Tako kot so ob izgubi službe izračunali višino podpore na podlagi prihodkov iz prejšnjega leta. Debilno.
Kritika4
18. 05. 2021 16.40
+10
Ne, to ne more biti res. Dvakrat sem prebral, pa vedno isto, d se varstveni dodate všteva pomeni, da letos dobim varstveni dodatek, naslednje leto pa ne več, ker bom z varstvenim dodatkom presegel cenzus za dodelitev varstvenega dodatka! Je to sploh možno ali se kdo heca, ne vem?
Ka pa mislis
18. 05. 2021 16.36
+0
Janshaja boli qrc za vse vas
fedr?k
18. 05. 2021 16.30
+7
Bravo sodišče.
slovenka62
18. 05. 2021 16.23
+5
Končno.Zakaj pa je potem varstveni dodatek?
MUNGATUMBA
19. 05. 2021 10.31
Za potuho..!! - malo jih je upravičenih..