Slovenija

Zaradi denarja za vojsko na referendum. Golob ga bo predlagal tudi o članstvu v Natu

Ljubljana, 04. 07. 2025 06.30 | Posodobljeno pred 18 minutami

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min

Poslanci so današnji seji državnega zbora s 46 glasovi za in 42 proti sprejeli predlog razpisa posvetovalnega referenduma o dvigu obrambnih izdatkov, ki ga je v DZ vložila Levica. Bilo je burno in tudi velik prelom, predlog Levice sta nazadnje podprli tudi Janševa SDS in Toninova NSi. Proti so bili vsi poslanci največje vladne stranke Svoboda. Posledično namerava Svoboda predlagati posvetovalni referendum o članstvu v Natu.

Referendumsko vprašanje, ki ga je predlagala Levica, se bo glasilo: "Ali ste za to, da Slovenija povečuje obrambne izdatke tako, da bodo ti leta 2030 dosegli tri odstotke BDP letno, kar je trenutno približno 2,1 milijarde evrov?"

Zaradi več denarja za vojsko bomo šli na nov referendum
Zaradi več denarja za vojsko bomo šli na nov referendum FOTO: Bobo

Podporniki referenduma so v današnji razpravi izpostavljali, da mora imeti odločitev za dvig obrambnih izdatkov legitimnost, ki izhaja iz podpore državljanov. S tem argumentom so ga podprli tudi v koalicijskih Levici in SD.

V NSi, kjer sicer podpirajo postopno zviševanje obrambnih izdatkov Slovenije, pa so izpostavili, da mora biti ta skrbno načrtovana. Tako so na koncu tudi oni pritisnili za.

Prav tako so na koncu glasove, ki so omogočili razpis referenduma, prispevali v največji opozicijski stranki SDS, ki sicer v razpravi niso sodelovali.

Na drugi strani so poslanci Svobode, ki so referendumu nasprotovali, poudarili, da si želijo, da bi bila Slovenija tudi v prihodnje varna, zato se jim zdi, da mora politika ravnati odgovorno in za to poskrbeti tudi z dvigom proračunskih sredstev za obrambo.

Referendum so podprli tudi Dejan Kaloh, Mojca Šetinc Pašek in Tine Novak, proti pa so bili poslanci Eva Irgl, Anže Logar in Miha Kordiš.

Izid posvetovalnega referenduma sicer za poslance ni zavezujoč.

(Pre)malo širše javne razprave

Poslanska skupina Levica je 6. junija državnemu zboru predlagala, naj razpiše posvetovalni referendum o povišanju obrambnih izdatkov. Med razlogi za to so izpostavljali predvsem, da o povišanju obrambnih izdatkih ni bila opravljena široka javna razprava. Poleg tega raziskave javnega mnenja, ki so bile opravljene v zadnjih mesecih, izrazito napeljujejo na to, da državljani Slovenije ne podpirajo dvigovanja obrambnih izdatkov.

Manj kot teden dni kasneje pa je DZ sprejel resolucijo o splošnem dolgoročnem programu razvoja in opremljanja Slovenske vojske do leta 2040. Ta med drugim uvaja dva odstotka BDP za obrambno in varnostno politiko do konca leta. Izdatke bodo do leta 2030 postopoma povečevali, in sicer do tri odstotke BDP.

Premier Robert Golob se je po tem udeležil vrha Nata, na katerem so se voditelji zavezali k zvišanju obrambnih izdatkov na pet odstotkov BDP do leta 2035. Golob je koalicijskim partnerjem po vrhu pojasnjeval, da je edina operativna zaveza, ki jo je Slovenija doslej sprejela, zaveza iz resolucije.

Burna razprava

Vodja poslancev Levice Matej T. Vatovec je v danšanji razpravi v DZ-ju imenu predlagateljev referenduma ocenil, da je predlog za razpis posvetovalnega referenduma o povišanju obrambnih izdatkov "spodbuda za to, da opravimo temeljno razpravo o demokraciji".

Spomnil je, da je zveza Nato predvsem pod novim vodstvom z generalnim sekretarjem Markom Ruttejem začela zelo eksplicitno navijati za poviševanje obrambnih izdatkov. Ob tem v Levici na dogajanje gledajo kot na "militantno histerijo", ki ni utemeljena na resni analizi.

Izpostavil je, da bi dvig obrambnih izdatkov na pet odstotkov BDP pomenil petino celotnega slovenskega proračuna. "Petina vsega denarja, ki ga ta država porabi, bi po željah Nata morala biti namenjena za oboroževanje. V Levici temu seveda temu seveda nasprotujemo," je bil jasen.

Sajovic ponosen na Goloba

Na drugi strani je minister za obrambo Borut Sajovic povedal, da so se razmere v svetu okrog nas drastično spremenile in je treba na izzive odgovoriti "z dejanji, z modrostjo, z diplomacijo, zavzemanjem za mir, pa tudi s krepitvijo lastne varnosti, in to delamo".

Spomnil je, da je DZ resolucijo, ki opredeljuje obrambne izdatke, sprejel nedolgo nazaj, ta pa izdatke do leta 2030 zvišuje na tri odstotke. Kot minister je sicer vse bolj razočaran, da odgovornost za varnost "aktivno, z dejanji, s proračunom, z rešitvami, s podporo resoluciji najodločneje, trdno in zelo osamljeno izvajajo samo še v poslanski skupini Gibanja Svoboda". Na vladi referendumu nasprotujejo, je dejal.

Vojaško vozilo in zastava Nata
Vojaško vozilo in zastava Nata FOTO: Shutterstock

Vrh v Haagu pred nekaj dnevi je po njegovih besedah pokazal enotnost zaveznic. Kot je dejal, je Sloveniji uspelo, "da se je čas povečanja obrambnih izdatkov na tri odstotke in pol za neposredno obrambo podaljšal z leta 2032 na 2035". Ob tem je bila po njegovem mnenju jasno opredeljena dvojna raba.

Ponosen pa je tudi na stališče predsednika vlade Roberta Goloba, "ki se je na zasedanju vodij zavzel za to, da se varnostne obrambne kapacitete uporabijo aktivno tudi za to, da se čim prej doseže mir in prepreči prelivanje krvi in izgubo življenj civilistov v Gazi".

O državljanih in sprenevedanju

Tudi poslanec NSi Janez Žakelj je v predstavitvi poslanskih stališč poudaril pomen članstva Slovenije v Natu. "V NSi podpiramo postopno zviševanje obrambnih izdatkov Slovenije," je povedal, hkrati pa je opozoril, da mora biti ta dvig skrbno načrtovan, premišljen in učinkovit.

Žakelj meni, da se tako premier Golob kot koalicija sprenevedata, saj Levica in SD naj ne bi opazili, da je v izhodiščih vlade pred vrhom Nata zaveza članic o dvigu obrambnih izdatkov na pet odstotkov BDP. Dejal je, da NSi pri tem sprenevedanju ne bo sodelovala.

Po mnenju SD je nujno, da o dvigu obrambnih izdatkov odločajo državljani. "Verjamemo, da je posvetovalni referendum pot do širšega soglasja in trdnejše prihodnosti naše države, hkrati pa bi izid referenduma vladi podal legitimno izhodišče za zastopanje interesov Slovenije v mednarodni skupnosti," je dejal poslanec Predrag Baković.

Tudi poslanec Levice Milan Jakopovič je v predstavitvi stališč poslanskih skupin poudaril nujnost referenduma. "Če damo tri odstotke BDP za vojsko ali celo več, bo to nekje drugje zmanjkalo ali pa se bomo dodatno zadolžili na račun prihodnjih generacij," je zatrdil.

Po besedah poslanke Svobode Andreje Rajbenšu pa vprašanje, kako se soočiti z realnostjo vse bolj nestabilnega in nepredvidljivega sveta, ne sme biti vprašanje, ki bi si zaslužilo poenostavljene formule ali všečne politične igre. "To je vprašanje, ki bo odločalo o tem, ali bo Slovenija tudi v prihodnje prostor varnosti, blaginje in svobode ali pa bomo postali država, ki jo bodo dogodki prehitevali in presenečali," je prepričana.

Rajbenšujeva tu meni, da je Svoboda edina stranka, ki je "pred ljudi stopila odkrito in brez olepševanja, ker ne želi podajati iluzij, čeprav je enostavneje dajati všečne obljube".

Vodja poslanske skupine nepovezanih poslancev Anže Logar je bil kritičen do koalicije. "Dejstvo, da se sploh pogovarjamo o predlogu ene izmed koalicijskih strank za referendum proti politiki lastne vlade, je dokaz popolne disfunkcionalnosti vladajoče koalicije, ki ni več sposobna funkcionirati kot celota," je zatrdil Logar.

SDS v razpravi ni sodeloval

Poslanci SDS pri razpravi niso sodelovali, tudi stališča niso predstavili. Je pa predsednik SDS Janez Janša na omrežju X koalicijskim strankam očital, da lažejo. Zapisal je, da SD, Levica in Svoboda ostajajo v isti vladi, predsednik vlade Golob pa ne bo vezal zaupnice na glasovanje o posvetovalnem referendumu, kot so želeli v SDS, kar da vse pove. "Svobodnjaki lovijo volivce, ki jih skrbi varnost, SD in Levica pa tiste, ki nasprotujejo oboroževanju," je zapisal Janša.

  • Dogodki splošno 1
  • Kronanje popeja
  • Dih zveri
  • Ennio Morricone
  • Edward Clug CLUSTER
  • Robben Ford
  • Vicente amigo
  • Večer z legendami kubanske glasbe
  • Fantom iz opere
  • Goran Bojčevski & Balkan Nuevo
  • Rade Šerbedžija
  • Od Čardaša do Valčka
  • večer Puccinijeve glasbe
  • Svetlana Zaharova
  • Dogodki splošno 2
  • Dogodki splošno 3
  • Dogodki splošno 4
KOMENTARJI (349)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

MucaNeGrize
04. 07. 2025 18.43
-1
bivši komunist lažnivi janša v vsem " sijaju "...laže on kar je dokazano na sodišču in drugim očita , da lažejo....tidi on lovi s svojimi lažmi ....Poslanci SDS pri razpravi niso sodelovali, tudi stališča niso predstavili. Je pa predsednik SDS Janez Janša na omrežju X koalicijskim strankam očital, da lažejo. Zapisal je, da SD, Levica in Svoboda ostajajo v isti vladi, predsednik vlade Golob pa ne bo vezal zaupnice na glasovanje o posvetovalnem referendumu, kot so želeli v SDS, kar da vse pove. "Svobodnjaki lovijo volivce, ki jih skrbi varnost, SD in Levica pa tiste, ki nasprotujejo oboroževanju," je zapisal Janša.....
Skunk Works
04. 07. 2025 18.43
+1
Dvolična Levica si je hotela umiti obraz z referendumom 1000% prepričana, da predlog ne bo sprejet....No opozicija jim je pa uprizorila malo šolo politike za telebane in telebajske....Carsko.....
velikiblek
04. 07. 2025 18.42
Golob se je itak hvalil, da bomo prevarali NATO zaveznike in da ne bomo dali za obrambo toliko kot je on obljubil.
Malo za šalo
04. 07. 2025 18.42
+2
golob je zabredel do konca. Žal se je izkazal za povsem nesposobnega. Slovenija, npr., že meseca nima niti guvernerja BS, vsi sistemi razpadajo. Je samo še vprašanje časa, kdaj bodo ljudje sprevideli njegovo nesposobnost in bo počilo. Naj čimprej odstopi.
Skunk Works
04. 07. 2025 18.40
+0
Koalicija je trdna kot kamen kost, pravijo v največji vladni stranki, samo skregani so vedno bolj.......
GAYPROPAGANDA
04. 07. 2025 18.40
-2
NATO je garant da bomo imeli mir! Mi smo premajhna država da bi se branili sami!
SDS_je_poden
04. 07. 2025 18.43
Se strinjam, samo 5% za obrambo je odločno preveč.
PIERREBRICE
04. 07. 2025 18.39
+0
Imperij vrača udarec je bil zelo dober film.
Dooomer
04. 07. 2025 18.41
smetilka
04. 07. 2025 18.39
+0
sds pa levica na isti strani, jst pa na plazi. cudno vroce glede na to, da tudi pekel zmrzuje.
Rocco2000
04. 07. 2025 18.38
+0
Temu le fantu od Tine, pa ni več pomoči, zabredel je do konca!
1butnskala
04. 07. 2025 18.38
-1
Koliko že košta referendum?
Rocco2000
04. 07. 2025 18.43
Saj ni važno, važno je da golobnjak pade!
GAYPROPAGANDA
04. 07. 2025 18.37
+0
Situacija na svetu se hitro spreminja in mir ni večen! Žal bo potrebno izdatke povečati! Največ na 3%, nikakor pa ne na 5%!
pravica1
04. 07. 2025 18.38
+4
Se strinjam in to za naso vojsko, ne za misije po svetu.
Cmrlj3
04. 07. 2025 18.42
In s tem, da se kupuje evropsko orožje, ne ameriškega. Razen ko Evropejci nimamo ustreznega nadomestka.
MEDKO
04. 07. 2025 18.36
-2
Posteni
04. 07. 2025 18.40
+1
FineFine
04. 07. 2025 18.36
+2
Kolikor vem, je sporno razpisovati referendume o zadevah, za katero potrebuješ ustavno večino v DZ. Mislim, da referendum o članstvu v NATO ni možen - z vidika Ustavnega sodišča.
Posteni
04. 07. 2025 18.41
Seveda no.. zdej bi vsi zganjali populizem..
Cmrlj3
04. 07. 2025 18.41
+1
"Referenduma ni dopustno razpisati: o zakonih o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti ali odprave posledic naravnih nesreč". Tako pravi Ustava RS.
velikiblek
04. 07. 2025 18.35
+0
Golob naj rezultat referenduma veže na zaupnico vladi.
Pamir
04. 07. 2025 18.38
+3
gullit
04. 07. 2025 18.35
+4
Miha Kordiš je bil pa proti referendumu. A je lahko še bolj hinavski?
Umsko omejeni Tom
04. 07. 2025 18.35
-1
Velika večina Slovencev je srečnih, da imamo Robija in Tino.
komarec
04. 07. 2025 18.34
+1
Pravilna odločitev, naj odloči narod.
Posteni
04. 07. 2025 18.37
+0
Roadkill
04. 07. 2025 18.33
+8
Mislm da nam bo velko ljudi po EU zaploskalo če bomo zapustili NATO
Posteni
04. 07. 2025 18.37
-2
Ja.. madzari pa hrvati sigurno.. sm bewz neumnosti prosm
Janez23
04. 07. 2025 18.41
Nihče ne bo ploskal, še veseli bodo, da so se znebili skrajnih levičarjev iz zaostale Slovenije, ki še enega tanka mlajšega od 40 let ne premorejo, da o kakšnem letalu ne govorimo. Se bo pa Putin malo nasmehnil in povabil Kučana in Jankoviča na čaj v Moskvo.
JApajaDAja
04. 07. 2025 18.33
+3
naj bo referendum obvezujoč..za "posvetovanje" je tu mediana in podobni...pa še hudičevo ceneje je !
Posteni
04. 07. 2025 18.33
+1
Populizem.. referendum o obrambi drzave ni dovoljen ze po ustavi
SNTNTN
04. 07. 2025 18.38
-1
@Posteni... referendum bi bil protiustaven, če bi se glasovalo o ukinitvi slovenske vojske... iz NATO pa lahko izstopimo kadar hočemo.
Posteni
04. 07. 2025 18.41