Slovenija

Poziv k zaustavitvi razpisa za nabavo helikopterjev: 'Razpis je sporen'

Ljubljana, 04. 08. 2025 20.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Sekcija za urgentno medicino in reševalci v zdravstvu v javnem pismu zahtevajo, da notranje ministrstvo zaustavi trenutni razpis za nabavo novih helikopterjev. "Trenutno imamo občutek, da se – namesto da bi končno vzpostavili sodoben sistem Helikopterske nujne medicinske pomoči – zgolj krepi Policija z dvema novima helikopterjema," so kritični. "Oskrbo bi si želeli izboljšati, a s tem, da si tri službe delijo en helikopter, je nemogoče," opozarjajo v sekciji reševalcev v zdravstvu. Da je bila odločitev o izbiri Leonarda zakonita, strokovna in transparentna, pa medtem odgovarjajo na notranjem ministrstvu. In kaj pravijo na Ministrstvu za zdravje?

"Zahtevamo, da takoj zaustavite razpis za nabavo novih helikopterjev za reševanje." Tako v javnem pismu državo – in predvsem notranje ministrstvo Boštjana Poklukarja – pozivajo reševalci in urgentni zdravniki. Prav slednji so danes stopili pred naše kamere in opozorili: sistem helikopterskega reševanja po 20 letih nujno potrebuje korenite spremembe.

Medtem ko je v tujini helikopter na kraju nesreče v 20 minutah, pri nas v 15 minutah šele vzleti – z Brnika ali iz mariborske baze.

"Trenutno imamo občutek, da se – namesto da bi končno vzpostavili sodoben sistem Helikopterske nujne medicinske pomoči – zgolj krepi Policija z dvema novima helikopterjema." S tem zapisom so se reševalcem v odprtem pismu pridružili tudi zdravniki urgentne medicine. Tudi oni so pred predvidenim nakupom večkrat sodelovali na sestankih na Ministrstvu RS za zdravje. "Smo se uskladili, kaj vse bi morali helikopterji izpolnjevati, da bi lahko z njimi delali sodobno nujno medicinsko pomoč. To, kar pa zdaj iz razpisa izhaja, pa ne govori za to in je to popolnoma nesmiselno, da se izvede," je kritičen Matevž Privšek, specialist urgentne medicine iz Centra za nujno medicinsko pomoč in reševalne prevoze ZD Maribor.

Helikopterska nujna medicinska pomoč je v Sloveniji že 20 let zgolj pilotski projekt, opozarja. Za bolnike in ekipe nujne medicinske pomoči je zato skrajni čas, da se to končno spremeni. "Eno je vzpostavitev namenskih baz in mreže, ki bi zagotavljala pokritost po celi državi – se pravi z vso infrastrukturo tako za helikopter, torej za plovila, kot tudi za izvajalce, se pravi reševalce. Potem so tu namenski helikopetrji, ki so namenjeni nujni medicinski pomoči, torej niti ne ostalim dejavnostim zdravstva. Tudi sistem zvez, aktivacij in vseh teh stvareh bi bilo nujno urediti," dodaja.

Ta hip so enostavno prepočasni, opozarjajo.

Kot razlaga šef ljubljanske enote, morajo večkrat tedensko iz helikopterjev odstranjevati medicinsko opremo – na primer defibrilatorje, monitorje in infuzijske črpalke. Prav tako večkrat, ker sta helikopterja zasedena z drugimi nalogami, pacienti ostanejo brez hitre nujne pomoči. "Če doživite infarkt pri 50 letih, recimo možgansko kap, in smo prepozni in nepopravljivo odmre del možganov, bo bolnik prepozno prišel v bolnico in bo tako postal vzdrževani člani družbe. In to stane ... Na koncu koncev, če moramo že vse skupaj gledati skozi finance," pa ponazarja Uroš Lampič, specialist urgentne medicine in vodja enote HNMP Brnik.

In kaj odgovarjajo odločevalci?

Na notranjem ministrstvu, da je bila odločitev o izbiri Leonarda zakonita, strokovna in transparentna. Da ta še ni pravnomočna in je zato ne morejo podrobneje komentirati.

Tudi na zdravstvenem ministrstvu niso želeli stopiti pred naše kamere, v pisnem sporočilu so zapisali, da bodo "dodatne zahteve reševalcev in izvajalcev HNMP upoštevane pri pripravi celovite reorganizacije sistema, kamor sodi tudi ustanovitev novega javnega zavoda za nujno medicinsko pomoč". Vlada je izhodišča za to sicer potrdila pred dvema tednoma.

"Tri službe si delijo en helikopter"

"Želimo si, da se sodobna helikopterska nujna medicinska pomoč uredi tudi pri nas," o razlogih, zakaj so z odprtim pismom pisali odločevalcem, pojasnjuje Thomas Germ, predsednik sekcije reševalcev v zdravstvu.

Po njegovem mnenju razpis ni upošteval vseh izhodiščnih priporočil zdravstvene stoke in je zato strokovno sporen. "Oskrbo bi si želeli izboljšati, a s tem, da si tri službe delijo en helikopter, je nemogoče. Razpoložljivost je motena in ni omogočena v vsakemu trenutku, ko bi jo potrebovali," je v oddaji 24UR ZVEČER pojasnil Germ, ki si želim da bi se dolgoročno uporabljalo samo namenske helikopterje.

KOMENTARJI (190)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

iskriv
05. 08. 2025 17.44
+3
Opozicijskim akterjem ni bil všečen prvi javni razpis za reševalne helikopterje in tudi sedanji javni razpis ne . Enkrat barva ni prava , drugič ni povšeči dvigalka in tako naprej samo , da lahko nasprotujejo aktualni vladi , ker sami niso bili sposobni niti pomisliti na kaj takega .
peglezn
05. 08. 2025 13.55
+1
naslednji razpis MNZ bo za žilne opornice?
janezek67
05. 08. 2025 14.12
-1
Jah rabili bi 3 operativne helikopterje 24/7 ali dejansko vsaj 4 do 5 helikopterjev ter šoferje in tehnike za vožnjo. Premalo, da bi zdravstvo imelo svoje enote, tako da ostanejo le zasebniki (najem) ali pa vojska in policija (kot prevozniki - javni servis). Zasebnik gleda seveda na profit - cenejši je edino lahko na račun izkoriščanja delovne sile in male še prišpara pri bolj racionalni nabavi). Lahko pa tudi na račun vzdrževanja ali varnostnih standardov. Drugače je načeloma dražji vsaj za nek profit. Kar pa je normalno. Pri vojski in policiji pa helikopterje moramo imeti, pilote tudi, potrebe po prevozih za lastne naloge so glede na možen resurs premajhne in veliko je tu že fiksnega stroška. Tako da se mali deželi splača angažirat vojsko in policijo za te naloge. Vojska porabi za 1000 ur, če ji leti z Bell 412 caa 2.500.000 € in toliko to stane državo, če bi to delal zasebnik pa ene 6.5 milijona. Pri tem moramo računati, da bi država s tem letenjem zagotovi kondicijo 10 - 20 pilotom. Ki jih mora imeti v vsakemu primeru. Poglejmo samo primer letal C27j, ki jih imamo 2 komada, letno bi morala naleteti vsako vsaj 800 ur, se pravi več, kot porabimo sedaj ur za NHP.
anonimcek
05. 08. 2025 16.19
+0
Janezek se ti vidi, da si aviatičar v državnem sistemu. Oprosti ampak nimaš pojma. Zasebnik špara? Le na čem? Zasebnika nadzoruje CAA! Kdo pa nadzira tebe? Nadziraš se sam! Samonadzor pa ni nadzor. In sprijazni se, da je konec večnamenskega sranja z državnimi helikopterji v Sloveniji! Radi bi nekaj delali, niste se pa niti prešteli, če vas je dovolj. Komu boš dal palico? Absolventu iz faksa, ki ga je novačil Škiljasti? Res ste smešni…
levnuh, ne svecko
06. 08. 2025 20.36
anonimček, ne bluzi. Več namenski helikopterji bodo v Sloveniji, pa če se ti po trepalnicah mečeš! Tako, kot je povsod v svetu. HNMP se bo izvajala, kot se je do sedaj, ta dva nova helikopterja, pa bosta izključno namenjena za to službo. GRS in babiška nega bodo imeli plovila na voljo, kot so bila do sedaj. Očitno te boli, ker ni izbran H 145, sosedje imajo to urejeno, kot njim velja, eni imajo helikopterje v najemu s posadko, eni v privatni lasti, tretji pa letijo z Leonardi in istotako rešujejo življenja. Ali vitlaš levo, desno, obojestransko je pravzaprav vseeno. Važno, da vitel deluje, ko je to potrebno, da omogoča potek reševanja. Nosila pa se tudi v Leonardu lahko vgradijo vzdolžno ne samo počez, kar recimo v H 145 ni možno ali pametno, kot to trdiš ti. Leonardo ima precej večjo kabino, pelje lahko več ponesrečencev, če je to potrebno... več opreme, je močnejši, hitrejši in zanj že obstajajo režimi vzdrževanja, piloti, logistika... uspešna in brez težav uporaba. Boljša izbira za slovenske razmere. Anglija, Norveška ( gore ), Švedska ( gore ) , Italija... po tvoje butaste države, ker ga uporabljajo za HNMP.
janezek67
05. 08. 2025 13.50
-1
V Sloveniji naletita vojska in policija skupaj okoli 1000 ur za potrebe reševanja v gorah in za nujno medicinsko pomoč. Ali caa 100 ur na helikopter (AW 169 ali Bell 412). Na reševanje v gorah odpade okoli 250 ur, kar NMP ali HEMS ne bo pokril. V Avstriji, kjer je to res razvito in ki jo lahko glede goratosti in dostopnosti primerjamo s Slovenijo, bi prišlo na 2.000.000 ca 2.000 ur za NMP. Se pravi, če bi hoteli imeti standard Avstrije, bi nas najem helikopterjev stal 12 milijonov € + gorivo. Na uro helikopter H145 porabi 300 litrov goriva. Pa če računamo 1€ po litru za kerozin pride skupaj 12.600.000, ali slabih 13 milijonov na leto, če malce zaokrožimo, če je gorivo dražje. V 30 letih bi dali za NHP ali HEMS caa 390 milijonov evrov. Brez stroškov medicinskega osebja. Se pravi za najem helikopterjev. Policiji in vojski se izplača takšno letenje, ker je resurs helikopterja oko 12.000 ur, življenjska doba pa 30- 40 let. Itak rabimo kondicionirati pilote in ti naletijo vsaj 50 - 100 kvalitetnih ur naleta na leto (odvisno koliko pilotov je angažirano v teh dejavnostih). Sedaj pa računica - recimo 3 baze - za nemoten nalet bi rabili vsaj 5 helikopterjev - slovenska vojska in policija skupaj jih imata 11 - 12. Tule je pasedaj organizacija. 3 helikopterji morajo biti na razpolago na NHP - oprema tako modularna, da se namesti v helikopter npr. v eni uri, mora biti v skladu s standardom. In to je to. In ko se helikopter za NHP pokvari, pride drugi, se namesti oprema in potem je ta sedaj v uporabi. Se pravi, helikopter mora biti na razpolago in je namenski, se zamenja z drugim, če gre v popravilo ali remont zaradi ur letenja. In to je to.
CrewChief
05. 08. 2025 14.35
+1
Težka bo, glede na top, da SV in LPE vztrajata, da se ponoči ne leti. In da je pobiranje 1 bolnika ali prevoz inkubatorja s Cougarjem smotrno. Res bo težka!
janezek67
05. 08. 2025 15.26
Jah lahko se pa naredi razpis, kot je na Hrvaškem. Za začetek 2 bazi, 2 helikopterja, 1000 zakupljenih ur na 7 let ter glede na obseg skupaj z gorivom verjetno bi bila ura kakih 7.000 - 8.000 € po uri. Še vedno bomo morali zagotoviti 2 bazi. medicinsko osebje in dispečerje. Ko se ulavfa, pa še tretjo bazo in na koncu na 2.000 ur. In strošek 14-15 milijonov letno brez stroškov baze, medicinskega osebja in dispečerjev.
anonimcek
05. 08. 2025 16.21
Janezek vojska in policija PaPa iz NMP- sistema👍
Va cagar
05. 08. 2025 13.44
+4
Zakaj notranje ministrstvo vodi razpis za nujno medicinsko pomoč?
zmago56
05. 08. 2025 13.49
+3
Očitno je najbolj ubogljiv in je pripravljen plen tudi deliti.
peglezn
05. 08. 2025 13.52
+0
a na vlogo Tine bomo pa vsi skupaj, tudi mediji, kar pozabili?
CrewChief
05. 08. 2025 14.36
-1
Jp. Ko sem to tole omenila, so že brisali.
blazter
05. 08. 2025 13.25
+4
Naši odkrivajo toplo vodo, oziroma, polnijo svoje žepe. Vsepovsod so namenski reševalni helikopterji in z lahkoto dobiš mnenja, izkušnje.
peglezn
05. 08. 2025 13.11
+4
hrvati so za nujno helikoptersko pomoč kupili 4 airbusove za 62,6 mio - od tega jim je EU primaknila 10 mio. Zakaj smo mi izbrali dražje in manj primerne, obenem pa ne počrpamo niti € iz EU sredstev, nam bo razložil Frenk, ki je pri skledi.
zmago56
05. 08. 2025 13.51
+1
Pri črpanju EU sredstev je nadzor in je bistveno težje kaj v privat žepe spraviti.
janezek67
05. 08. 2025 13.57
Niso kupili ampak najeli 1500 ur za 4 lokacije po 6.000 € na uro leta brez goriva in medicinskega osebja in nastanitve, ki ga dajo še zraven.
JApajaDAja
05. 08. 2025 13.02
+3
če leonardo zalaga izrael z vsem mogočim -pa naj še slo....so rekli naši vladajoči....
Potouceni kramoh
05. 08. 2025 12.51
-2
Sami sebe bomo zaklali s to slovensko politikantsko kliko.Zato so nas pa prehitele že vse vzhodne države razen Janezove originalne domovine.
biggbrader
05. 08. 2025 13.36
prince of persia
05. 08. 2025 12.46
+5
Kaj so spet zraven Starček, Gojkovič in oni SDjev bivši tajnik???
Smuuki
05. 08. 2025 12.26
+8
A smo zdaj talci ega? Vsi argumenti stroke bodo povoženi da ne bo ranjen ego robija? Pa če to ni otroški vrtec?
frenk707
05. 08. 2025 12.20
-6
Vse skupaj je prerivanje okoli bodočega korita, kamor bi se janševci radi zrinili,.... potem bo pa v trenutku to najboljši helikopter, tisti prostor za glavo ponesrečenca bo takoj postal nepomemben,.... se bo dalo brez tega.
Smuuki
05. 08. 2025 12.48
+6
Frenk vseeno poglej za kakšno delo po volitvah. Ni nujno da boš celo življenje vzdrževan z davkoplačevslskim denarjem. Skrajni čas da vsaj malo okusiš utrujenost in boj za preživetje meseca od lastnega dela. Takrat se sponmi kako vnet zagovornik visokih davkov si. Ko jih boš plačeval namesto prejemal boš drugače razmišljal. Tik tak tik tak. Veseli se spremembe političnega pola na vladi. 😀😀😀🙃😃
biggbrader
05. 08. 2025 13.37
+2
Smuuki
05. 08. 2025 18.32
frenk707
05. 08. 2025 12.18
-7
janševci so tudi v tem primeru aktivirali fides in zbornico, da bi zadevo zavlekli za čas do volitev, ker mislijo, da bo v naslednjem letu oni kupovali helikopterje,.... Verjemite mi, kupili bi ravno te, ki so danes tako zelo sporni. Spomnite se smo gradnje 2TDK. Vse, kar je bilo sporni je preko noči postalo sprejemljivo,..... takoj, ko so janševci prišli do korita,... to je njihov modus operandi.
Banion
05. 08. 2025 12.28
-1
ja imaš prav, podobno je bilo s teš6 ko je vizjak tik pred volitvami podpisal pogodbo računajoč da bodo dobili še en mandat. Ko so zgubili volitve so podpis pogodbe skrivali kot kaća noge in ga niso priznali. Potem je bilo pri teš vse narobe, ker so provizije šle drugam
Volilec
05. 08. 2025 12.07
+2
Naj gre nakup helikopterjov in izgradnja celotne infrastrukture v kvoto miljard k jih moramo nameniti za obrambo. Kaj se bo kupilo in zgradilo pa naj odloči stroka. Politika naj zagotovi potreben denar to je edina stvar kar mora.
anonimcek
05. 08. 2025 12.17
+2
Volilec in ce pride do vojne si ob vse? Zdravstvo si zasluži svoje resurse in pika!
galeon
05. 08. 2025 12.02
-3
Dokaz, kako neumne so vse vlade do zdaj. Ni važno al leca ali desna. Vsem se fučka za ljudi. Skrbijo le za svoje žepe. In tukaj ni kaj debatirat in sestankovat kakšen helikopter in s kakšno opremo potrebujemo. Samo v Avstrijo poglejte in naročite. Dela za dva dni in nič več.
zmago56
05. 08. 2025 11.38
+2
Predlagam, da se nabavi NAMENSKA helikopterja, ki sta cenejša, razliko do cene teh helikopterjev pa si razdelijo oni na ministrstvu, pa bo volk sit in koza cela.
rogla
05. 08. 2025 11.25
+8
Pri nabavi helikopterjev za NMP naj ima prvo in zadnjo besedo samo in zgolj medicinska stroka!
zmago56
05. 08. 2025 11.41
+4
Se strinjam, ampak eni hočjo na vsak način zaslužit, ali pa se imajo za vseveden in nočejo stroke poslušat.
Rado Jarni
05. 08. 2025 11.21
-2
Odlično, nova bajta na starih temeljh. Kaj ti pomaga hiter , strokoven prevoz do urgence, tam pa štala. Premalo urgentnih zdravnikov, utrujeno osebje, gužva kot na nogometni tekmi, čaknje , čakanje.... V tej državi nismo vrhunski (razen tajkunovb ipd), zato tudi ne rabimo vrhunsko, najdražjo opremo.
Smuuki
05. 08. 2025 11.12
+6
Politična odločitev je da bomo kupili helikopterje za nmp. Stroka pa izbere kaj je za uporabo najprimernejše. Verjetno je za hribovito Slovenijo bolj primeren manjši helikopter kot za ravninsko Italijo. Ali pa se motim? Tudi reševalna vozila so za hribovit teren s štirikolesnim pogonom kar za mestna središča ni potrebno. Res ne vem zakaj ne prisluhnemo stroki ki to delo opravlja vsakodnevno. Če kdo ve kaj je za njih najboljše so to prav oni.
zibertmi
05. 08. 2025 10.26
-7
zdravstvu nikoli nič ne paše.imeli bi hitro pomoč,verjetno na kolesih.desetletja stari helikopterji tega ne zmorejo,nabavo novih bi bonbandirali.verjetno se bodo nabavili brez problema,če zavlada zopet sds.fides bo vse podprl in koval v nebo,kot je to storil ob nabavi covit ventilatorjev,ki nikoli niso delali,ker za tak namen niti niso bili narejini.važno ,da se kasira provizija in cveti korupcija
Smuuki
05. 08. 2025 10.47
+8
Če sam prav razumem stroka podpira cenejše namenske helikopterje. Kaj je zate tu spornega? Očitno vedo kaj potrebujejo če vsakodnevno opravljajo to delo. Zakaj jih ne bi poslušali?
kritika1
05. 08. 2025 10.56
+12
Oprostite ampak vi res nimate pojma o HNMP. To kar gledamo sedaj je, kot bi policija izvajala prevoze reševalnih ekip s svojimi "maricami" in bi pred odhodom na reševanje v marico zložili še vso potrebno zdravniško opremo. Ko bi bilo tega konec pa spet ven in tako znova in znova. Ampak za ceste je vsem normalno, da so to povsem prirejena reševalna vozila, v zraku pa tega nekateri nikakor ne morete dojeti, da gre za povsem enako zgodbo samo, da je v zraku! Bistva problema pa seveda MNZ ne razkrije, kajti za pilotiranje teh helikopterjev je potrebna licenca, in piloti policije in vojske bi morali te pridobiti, mar ne? Sicer pa, kako bi se odzvali, če bi zdravstveno ministrstvo pripravilo razpis za policajski helikopter in izpustilo zahteve policije? Malo več zdravega razuma in boste dojeli, da je ta zgodba res katastrofa na kubik!
Jezna Jasna
05. 08. 2025 11.14
+0
Kritika1, pa če bodo namenski za reševanje. Opremljeni z opremo, vsak za 9 milijonov. Te opreme ne nosiš ven in noter iz helikopterja. Tudi barva bo "reševalna". Problem mora biti nekje drugje. Ne želim špekulirati.
anonimcek
05. 08. 2025 11.59
+3
Zibertmi zdravstvu ne pase helikopter, v katerem ne mores nuditi osnovne oskrbe! Ce so rekli da ni mogoca oskrva dihalne poti potem je to game over!
zibertmi
05. 08. 2025 16.48
če bo nabavljen za medicinsko pomoč,verjetno ne bo za policijo ali vojsko,če bo treba pa še za zdravniške potrebe,a ne
Sestravrešilcu
05. 08. 2025 10.25
+2
Kako smo mi zanimivi. Če bi se kot reševalci(zdravniki, nega) poenotili do tega nebi nikoli prišlo. Tako pa imaš na MZ par odločevalcev (reševelacev, ki nikoli niso bili buhvejkej), sedaj jim pa ta moč in hiberniranje prav ustreza. In prav njim se lahko zahvalimo za ta status quo, tam so politično nastavljeni. In v nobeni vladi ni bilo nič drugače. Tako je, za stolček jih skrbi, ker če smo iskreni nazaj v sistem NMP niso več sposobni priti. Zanimivo je tudi, da se je Germ oglasil, ki je do sedaj tudi igral neko medlo figuro (ali pa je vse to dogovorjeno s D.Č. in D.K., nikoli se ne ve). In če se že toliko omenja Sabola, dec ve kaj govori, mediji (na željo MZ, MNZ) pa ga poskušajo očrniti in s tem preusmiriti pozornost čisto drugam. Bolano do konca. Da se je pa D.K. tako prodal politiki in pozabil na svoje korenine, škoda. S tem HNMP sedaj politika na MZ preusmerja pozornost, ker v ozadju se ustanavlja zavod, sprejema nov pravilnik o NMP, ki pa ima že v osnutku veliko stvari katere bi KPK zanimala. Fantje malo vam je vse zameglilo oči , predvsem pa moč katero mislite da ste dobili na MZ. A ni eden vaš fant zapustil skupino (ravno ta ki je pripravljal vse za HNMP), ker se je politika vmešala v stroko in je moral ITI. Predlagam vam, da spet malo oblečete oranžne hlače in opravite kakšen prevoz, nenujni, tam je šele kolaps in pranje denarja.
Posteni
05. 08. 2025 10.48
+0
Sestrca.. ta ki ga omenjas nikol niti ni bil faktor v nmp.. pac povzpetnik z magistraturo iz nege.. ti pove veliko.. stroka ki jo omenjas nikoli ni bila odlocevalka v zdravstvu .. sem ze spodaj napisal.. sicer pa.. to je povsod podobno.. o stroki odloca politika..