Slovenija

Sava odnesla rekordno kolonijo breguljk

Ljubljana, 29. 08. 2023 10.29 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Društvu za opazovanje in proučevanje ptic Slovenije je z urejanjem peščenih brežin uspelo vzpostaviti rekordno kolonijo breguljk ob reki Savi. Kolonijo so ocenili na 1300 gnezdečih parov. A žal so tudi breguljke prizadele poplave in jim odnesle na novo nastalo gnezdilno steno.

Breguljka, znana tudi pod imenom peščena lastovka, živi v Sloveniji predvsem v vzhodnem nižinskem delu ob velikih rekah. Od vseh lastovk je najbolj vezana na vodo. Gnezdi namreč v rovih, ki jih skoplje v strme in neporaščene peščene brežine. 

Da strma rečna brežina, primerna za breguljke, sploh nastane, je potreben nenehen proces rečne erozije, ta pa ni možen, če so bregovi zabetonirani, pretok reke pa reguliran na biološki minimum, pojasnjujejo v Društvu za opazovanje in preučevanje ptic. 

Breguljka
Breguljka FOTO: Alen Ploj

Kot dodajajo, obnavljajočih se naravnih peščenih sten, v katerih bi gnezdile te ptice, na naših rekah praktično ni več. Prostovoljci društva sicer vsako leto umetno vzdržujejo nekaj 10 metrov peščenih sten in s tem preprečujejo, da bi breguljke pri nas izumrle. 

V letošnjem letu je DOPPS s finančno podporo ljubljanske občine ob reki Savi pri Sneberjah uspel urediti peščene brežine, s tem pa je vzpostavil rekordno kolonijo breguljk pri nas. Z lanskih 15 parov se je letos poleti številka povzpela na rekordnih 1300 parov, kar je po ocenah DOPPS polovica celotne slovenske populacije. 

Del gnezdilne kolonije breguljk ob Savi
Del gnezdilne kolonije breguljk ob Savi FOTO: Matej Gamser

Do avgusta so mladiči breguljk iz prvega legla uspešno poleteli, potem pa je prišla izrazita povodenj, ki je uničila vsa druga legla. "Ni jih le poplavila, temveč dobesedno odtrgala. Debelejših skladov finega sedimenta, ki je primeren za kopanje gnezdilnih rovov breguljk, v veliki meri ni več. Tisti, ki so še ostali, pa so spodjedeni in se bodo najverjetneje kmalu porušili. Da se bo rekordno leto na tej lokaciji še kdaj ponovilo, je postalo manj verjetno," so zapisali v društvu. 

Zgodba sicer nima povsem temnega konca. Kot pojasnjujejo, se v teoriji drugega legla loti nekoliko manjše število breguljk, zagotovo pa je bila smrtnost manjša, kot če bi se povodenj pripetila v juniju. "In če je Sava imela takšno moč, da je dolgoročno razdejala primerno gnezdišče v Sneberjah, potem obstaja upanje, da ga je kje formirala na novo. In breguljke ga bodo prihodnje leto zagotovo našle in kolonizirale," so še dodali.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (57)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

flojdi
29. 08. 2023 21.46
+0
Za te lepe ptice sploh prvič slišim.žal.me pa zanima , kako so to povodenj prenesle" ribe.jih je odplaknilo"..ali so se znale kam pod kameje skrit ? .pa tudi za ostale živalce me zanima.tudi za ptice..jim je voda odnesla hrano?..ker od poplav je na moji okenski polici veliko več siničk in še dveh sort..cele družinice prihajajo po sončnična semena
jevan
29. 08. 2023 15.15
+6
Že velikokrat jih je potopilo in odneslo in se vsakič vrnejo. Naravni proces, katerega je človek zmotil, da se ponavlja in uničuje prepogosto
Kucel
29. 08. 2023 15.02
+4
Za živali bo narava poskrbela, kot že toliko let. Za človeka je potrebno poskrbeti.
Kviz
29. 08. 2023 14.31
-7
Društvo za mešanje megle. Pa še je kar nekaj takih društev.
devote
29. 08. 2023 15.25
+2
so kar koristni...edino kar mora skrbeti je izguba biodiverzitete , ne pa neke slamce , co2 in ostala hinavska zelenoagendska fasisticna navlaka
PROTI VSAKRSNI KORUPCIJI
29. 08. 2023 17.09
+3
devote
29. 08. 2023 14.18
+5
umetno bo treba posnemati naravni proces .... navoziti jim pescen material , ga zvaljati in pripraviti da bodo te ptice lahko gnezdile aki odkopati brezino nekje drugje...
majmun11223344
29. 08. 2023 13.36
+13
Ko prebiram komentarje pod tem člankom, razumem zakaj nekateri trdijo da je tista zver človek. Ja dragi komentatorji tudi ptice živijo in na ta sortoa pač gnezdi kjer gnezdi, be zna drugače. Zgleda ps ste nekateri prepričani da je clovek edini na tem planetu. Prav, nič nsrobe, en konkreten izbruh vulkana, en komet je zadosti... Pa še vasa oholost podre v prah, dobesedno.
2fast4
29. 08. 2023 13.34
-12
To društvo je potrebno pozapret...
Ne boste verjeli
29. 08. 2023 14.28
+5
Bom raje tiho, kaj bi bilo treba narediti s tabo.
Argentumonium
29. 08. 2023 15.10
+0
Zakaj bi bilo treba zapreti društvo, ki preučuje ptice?
Smuuki
30. 08. 2023 09.47
+1
Zato ker se ravnovesje v naravi skozi tisočletja samo uravnava. Poseganje človeka v to stvarstvo naredi več škode kot koristi. Večkrat dokazano
Argentumonium
30. 08. 2023 19.46
Težko se uravnava samo ravno zaradi človekovega poseganja. Mislim, če je neko območje nedotaknjeno in brez človekovega poseganja, potem se uravnava samo, ja, če pa v območje posega človek z obdelovanjem, sečnjo, sajenjem invazivnih vrst ipd., potem se težko uravnava samo tako, kot je treba.
drimtim
29. 08. 2023 13.33
-7
Namesto da se pomaga ljudem so sedaj ptiči pomembni.
stumfeta
29. 08. 2023 14.12
+6
Ja, so. Popolnoma enako kot ljudje. Vsako živo bitje v naravi ima svojo funkcijo, pa če ti zanjo veš ali ne.
Argentumonium
29. 08. 2023 15.12
+3
V bistvu ima, kot je napisala stumfeta, vsaka žival v naravi svojo funkcijo. Poleg tega breguljke in druge lastovke ter hudourniki pojedo na tone mrčesa. Brez njih bi bilo še stokrat več komarjev, muh in podobnih žuželk, ki so zate, predvidevam, nadloga.
Smuuki
30. 08. 2023 09.52
+1
Ja res je kar ste napisali. Mi mnogo premalo vemo, da bi posegali v stvarstvo. Prav vsako bitje ima svoje poslanstvo. Je pa tudi res ko začneš enemu izmed teh bitij nuditi boljše pogoje za preživetje nehote ogroziš celo verigo drugih. Za naj to delo opravi narava sama. Veliko bolje to zna kot mi ljudje. Ne dvomim v dober namen se pa vedno znova pokaže da je narava brez nas uspešnejša. Ko se je doba dinozavra končala se pač je razvoj gre naprej mi hoteli ali ne
Argentumonium
30. 08. 2023 19.50
Ja, narava je brez nas uspešnejša, ampak to ne pomeni, da je v vseh primerih bolje vse prepustiti naravi, sploh ko gre za škodo, ki je posledica človeka. Živali, kot so levi, tigri, kladvenice, metulji ipd. izumirajo zaradi človeka, zato ni nič narobe, če naredimo nekaj v smeri, da to izumiranje preprečimo. Zaradi človekovega poseganja so mnoge vrste na tej točki, da narava njihovega števila ne more sama popraviti, ker zaradi človeka ne more več vzpostaviti ustreznega habitata, hrane, genetske raznovrstnosti ipd. Poleg tega primerjava z dinozavri ni ravno dobra, ker njihovega izumrtja ni povzročil človek.
Janez Janez
29. 08. 2023 13.18
-4
domino efekt , ker društvo ne dovoli urejanja struge , na delih kjer ni poplavljalo je odneslo brežine , zaradi neurejenosti
cini?no
29. 08. 2023 14.09
+4
Premalo empaticen da bi razumel naravo.. v beton in kamenje ne gnezdijo. Te ptice niti na drevesih ne.. v pesku skopljejo jame in taka področja jim je treba pustiti. Tu so bile stotine generacij pred nami.
Smuuki
30. 08. 2023 09.56
+1
Svet gre naprej. Evolucija ne počiva. Kjer so včasih bila morja so zdaj polja. A se je zaradi tega življenje ustavilo? Težave s sprejemanjem sprememb so za vas velik problem. Vse se spreminja stalno je le to da se vse spreminja. Vi bi pa potegnili zavoro. Lahko poskušate ampak evolucija je od vas močnejša. Povzročate le trpljenje sebi in drugim ko se skušate upirati
Smuuki
30. 08. 2023 10.55
+1
Bravo. Potrditev v praksi da proizvedejo več mnogo več škode kot koristi.
Argentumonium
30. 08. 2023 19.53
Ja, res se vse spreminja, ampak dokler bomo na tem planetu mi, bo drugih vrst vedno manj, ne bodo se ravno razvile nove, ker ne bodo imele te možnosti. Po eni strani razmišljate prav, po drugi strani pa povsem zgrešeno.
wsharky
29. 08. 2023 13.10
+3
mene in mojo prijateljico vplivnico Tino zanimajo samo prelepe nežne nutrije
Ne boste verjeli
29. 08. 2023 14.29
+3
spoštovanje
29. 08. 2023 12.55
+8
hvala bogu, da se spet začne šola, čeprav nekaterim ne bo pomagala nič
Da se mene pita..
29. 08. 2023 12.49
-4
Naj nutrije skoplejo nove luknje za breguljke in problem bo resen
Smuuki
30. 08. 2023 09.57
+1
Itak. Samo nekaterim to nikoli ne bo jasno
Vojko Kos
29. 08. 2023 12.34
-7
Pametni ptiĉeljubci. Enako na Dravi, hoteli zaščititi ptiče na škodo ljudi. Je treba imeti otoke sredi Drave in zasipane struge, da ptiči lahko gnezdijo. Zdaj jih privabi, da napravijo gnezda na teh otokih, voda pa jih ob vsakem malo večjem deževju odplahne, ker nima veĉ struge.
Hugh_Mungus
29. 08. 2023 12.53
+1
Ne, kar vse je treba fentat, ali živalim uničit življenjski prostor. Ti, človek, si edino kar šteje 👍
Smuuki
30. 08. 2023 09.59
+1
Brihte brihtne. Prav v vse bi vtikali svoj nos in komandirali bi tudi naravo. Žal se trudite zaman. Stvarstvo je bistveno močnejše, pravičnejše od vas. Ne gre v zabito butico
JApajaDAja
29. 08. 2023 12.34
-5
luknja pri luknji-kot švicarski sir....in to naj zadrži vodo?
Argentumonium
29. 08. 2023 15.14
-1
Ah, na par metrih imajo breguljke gnezdo in zaradi tega smo v Sloveniji imeli poplave.
Delavec_Slo
29. 08. 2023 12.33
+0
Jankovič bi jih rešil s 38 mio!
Wolfman
29. 08. 2023 12.50
+2
In pa definitivno sebe z njegovo legendarno 10% provizijo.
Emtisunce
29. 08. 2023 12.29
+0
Pa ribic, mravelj, hroščkov, ... .
trac
29. 08. 2023 12.13
+15
Škoda. Potem se pa ne čudit, če imajo insekti veselico ...
Wolfman
29. 08. 2023 12.05
+19
Že dobro vemo, da zaradi uničujočega človeškega pohlepa in posledično podnebnih sprememb bo v naslednjih letih izumrlo mnogo mnogo prelepih živalskih in rastlinskih vrst, kiso celo pomembna za človeško obstoj na zemlji! Mi je tako povsem jasno, zakaj še nismo srečali ali zasledili še inteligentnejša izvenzemeljska bitja.
jurist
29. 08. 2023 12.03
-1
iskreno povedano, se mi zdi škoda. Če sem pa mal sakrastičen pa: da niso breguljke navrtale nasipa in je zato Sneberje poplavilo...
stumfeta
29. 08. 2023 14.15
+3
In glede na to, da je bila ta vrsta tam precej prej kot hiše in ljudje v Snebrjah, bi se mogoče ljudje pozanimali prej, kakšna je situacija, pa ne bi tam gradili. Al je treba celo kolonijo iztrebit zaradi 50ih hiš?
Fulmmer
29. 08. 2023 11.59
-9
Je barjanski okarček preživel? Če ni se lahko gradnja ceste začne.....