Slovenija

'Širjenje področja represije ni rešitev'

Ljubljana, 08. 11. 2010 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Gre za nepotrebne ukrepe, ki bi utegnili biti globoki avtoritarni in totalitarni posegi v človekove pravice, ob vložitvi predloga zakona o odvzemu nezakonito pridobljenega premoženja opozarja strokovnjak s Pravne fakultete.

Naš zakon je napisan na osnovi zakonov tistih držav, kjer takšne ukrepe že izvajajo. Med njimi so Avstrija, Nemčija, Danska, Nizozemska in Italija, pa nenazadnje tudi Srbija in Hrvaška. Vse to smo pravno preučili, pri pripravi smo sodelovali tudi s številnimi pravniki, ki imajo modernejše poglede na to problematiko kot starejša garnitura. Prepričana sem, da je ta zakon takšen, da ga lahko z dopolnili in popravki ustrezno oblikujemo tako, da bo sprejet. Cveta Zalokar Oražem, Zares

Koalicijski poslanci so v parlamentarno obravnavo vložili predlog zakona o odvzemu protipravno pridobljenega premoženja. Prvopodpisana Cveta Zalokar Oražem pravi, da so se v Zaresu priprave predloga lotili, ker sedanja zakonodaja ni ustrezna in ni učinkovita. Ministrstvo za pravosodje, ki medtem vzporedno že pol leta pripravlja enak zakon, je nad solo akcijo začudeno, nad predlogom zakona pa ne preveč navdušeno. Preveč je splošen, da bi ga lahko sploh izvajali, pravijo. Stroka ob tem glasno opozarja: gre za nepotrebne ukrepe, ki bi utegnili biti globoki avtoritarni in totalitarni posegi v človekove pravice.

Je sprememba zakonodaje sploh potrebna?

Predlog zakona naj bi nastal na podlagi analiz podobnih zakonov v drugih državah, med drugim na Hrvaškem in v Srbiji. Na fotografiji licitacija zaseženega premoženja domnevnega srbskega narkokralja Darka Šarića.
Predlog zakona naj bi nastal na podlagi analiz podobnih zakonov v drugih državah, med drugim na Hrvaškem in v Srbiji. Na fotografiji licitacija zaseženega premoženja domnevnega srbskega narkokralja Darka Šarića. FOTO: Radio-televizija Srbije

Ključna sprememba, ki jo predlog zakona namreč prinaša, je obrnjeno dokazno breme. To pomeni, da se odvzem uvede na podlagi dokazanega utemeljenega razloga za sum storitve hujših kaznivih dejanj domnevnega osumljenca, ki bi nato moral dokazovati, da je premoženje pridobljeno zakonito.

Predlagani ukrepi so zelo podobni tistim, ki so jih uporabljali sovjetski ali nemški organi. Ti so nekomu, zato ker je bil domnevni storilec političnega kaznivega dejanja, zaplenili vse premoženje, ki ga je imel on, njegova žena, njegovi otroci, skratka vse. Ali pa na tisto starodavno prakso, proti kateri sem se tudi sam boril v 60. letih prejšnjega stoletja. Takrat je policija ob nekem kaznivem dejanju zaprla vse tiste, ki bi utegnili imeti kakršno koli zvezo s tistim dejanjem, pri čemer so računali na to, da eden že mora biti pravi. Zvonko Fišer, Pravna fakulteta

“Vsako stvar je potrebno utemeljiti čvrsto, trdno, nesporno, sicer velja domneva nedolžnosti ali pa načelo, da se v dvomu ravna v korist obtoženca,” je odločen izredni profesor Zvonko Fišer s Katedre za kazensko pravo na Pravni fakulteti, ki se mu zdi sprememba sedanje zakonodaje popolnoma nepotrebna, takšna sprememba, kot je predvidena v omenjenem predlogu zakona, pa povsem neprimerna.

“V zdaj veljavnem kazenskem zakoniku imamo določbo 74. člena, v katerem je maksima, da nihče ne sme in ne more obdržati premoženjske koristi, ki je bila pridobljena s kaznivim dejanjem ali zaradi njega. V Zakonu o kazenskem postopku pa imamo instrumente, s katerimi se lahko vnaprej zaseže tisti del premoženja, glede katerega obstaja utemeljen sum, da je bilo pridobljeno s kaznivim dejanjem ali zaradi njega. Potem imamo pa še določbe o tem, kako se sodišče ravna in zapleni premoženje, tisto, ki je bilo dokazano pridobljeno s kaznivim dejanjem, pa tudi tisto, ki je bilo preneseno neodplačno na koga drugega. Za tistega drugega, na katerega je bilo torej neodplačno ali z nižjo ceno preneseno, velja obrnjeno dokazno breme. On mora dokazati, da je plačal,” pojasnjuje Fišer.

Ministrstvo za pravosodje, ki si želi "nadgraditi že obstoječe instrumente za odvzem protipravno pridobljenih koristi", možnosti obrnjenega dokaznega bremena ne izključuje. Nujno pa je pred tem razčistiti temeljna vprašanja in določiti pravila, pravijo. Porajajo se namreč vprašanja, kot na primer do kod omejiti zaplembo premoženja, kako učinkovito urediti njegovo hrambo, predvsem pa, kako doseči uporabo novih institutov v praksi, saj imajo organi pregona že zdaj na razpolago obsežne instrumente, pa jih v praksi skorajda ne uporabljajo.

Način pridobivanja političnih točk?

“V tej situaciji krize je povpraševanje po represiji zelo veliko, ker so ljudje prizadeti na takšen in drugačen način. Vsem se zdi, da bi z ostro kriminalitetno politiko rešili vse probleme, zato je to politično oportuno. Stranka nastopi s takšnimi predlogi zato, da bi sebi povišala rating,” je prepričan Fišer.

Zalokar Oražmova odgovarja: “To so najbolj podle in nizke obtožbe. Povedati moram, da so politiki izjemno enotni, saj sem zelo hitro zbrala podporo med kolegi za ta zakon. Pa ne zato, ker bi se kdo bal medijskega linča; tega bomo vsi deležni, če teh stvari ne bomo uredili.”

“Ljudem je treba dati jasno sporočilo v teh časih, ko vidimo, da je pravna država na robu in da umira in ko vsi izražajo izjemno nezadovoljstvo in nezaupanje glede tega, da smo sposobni preganjati kriminal,” ostaja v svoj prav prepričana Zalokar Oražmova, ki sicer dopušča možnost določenih sprememb in dopolnitev zakona.

Medtem pa Fišer: rešitev ni sprememba zakonodaje, ampak bolj učinkovito delo organov pregona. “Rešitev gotovo ni širjenje področja represije,” je oster.

K pospeševanju učinkovitosti bo, tako upajo na pravosodnem ministrstvu, do neke mere pripomogla tudi uredba o sodelovanju državnih organov pri pregonu gospodarskega kriminala, ki določa postopek, primere, način in roke sodelovanja državnega tožilstva s policijo in drugimi državnimi organi ter institucijami, med drugim davčno upravo, carino in inšpekcijo.

  • Scheppach Visokotlačni čistilnik HCE2600
  • Proklima Talni ventilator
  • Intex Montažni bazen Chevron Prism Frame
  • Zložljiv piknik voziček itStime
  • Sunfun Jakarta Gazebo paviljon Jakarta II
  • Sup Ruby
  • Kingstone Okrogli žar Bullet 57
  • Vrtni ležalnik Marissa
  • Sunfun Viseči senčnik Toskana
  • Voltomat Mobilna klimatska naprava Wi-Fi
KOMENTARJI (31)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

User568663
08. 11. 2010 12.50
za blagajničarje ki dajejo kazni za napačno parkiranje in se skrivajo v grmovju ob cestah pa je represija odlična možnost pa vsaj tiho bi bili taki izmečki, da ne bi tako očitno razkrivali mafijskih interesov in delovanja
User568663
08. 11. 2010 12.43
zdaj ti morajo organi (ki so pod vodstvom mafije) dokazat kaj je protipravno pridobljeno, to je problem !!!! če bi zakonodaja predvidevala da se tisti ki je v postopku zagovarja sam in dokazuje dobičke kot zakonito zaslužene potem je zadeva enostavnejša. mafijska sodišča in policija se v tem primeru distancirajo od izpeljave postopka in zmanjša se vpliv na korektnost
User432786
08. 11. 2010 12.31
V državi brez moralnih vrednosti in visoke stopnje politične kulture, brez politične volje, noben Zakon ne more odpraviti stanja kot je sedaj v tej naši za normalnega državljana brezpravni in do kraja pokradeni državici.
User614519
08. 11. 2010 12.12
Mislim, da je dovolj jasno napisano, da Fišer izpostavlja predvsem problem delovanja organov pregona, kar pa se s sprejemom nove zakonodaje ne bi spremenilo. Težava je torej drugje, saj zakonodaja že zdaj predvideva odvzem protipravno pridobljenega premoženja.
boy123
08. 11. 2010 12.07
Pravna fakulteta,pa tak pravna država!!!Najprej mora bit pravna država pol pa lahka u fakolteti govorijo!!!
User483305
08. 11. 2010 10.31
pravna fakulteta = tovarna branilcev tajkunov
dule100
08. 11. 2010 10.04
Ne tega pa ne bomo dovolili. Kar smo pokradli, smo pokradli in je naše za vse večne čase.
User443433
08. 11. 2010 09.25
ni problem zakon, problem je kako se zakon izvaja! seveda je tudi zakonodaja luknjasta, ampak ti lahko v tisto knjigico napišeš kar hočeš, pa če se tega ne upošteva, je tako kot ne bi bilo nič napisano. problem je s sodniki (če imaš trajen mandat lahko počneš kar hočeš, veze se pa kar pletejo), z "založenimi spsi" (kaj ni blo zadnič da jih je nekdo v omari zgubil kar 400?!), s tožilci in nasploh s prepočasno preiskavo policije (res mi ni jasno zakaj se tovšakova in simona še kar spehajata okoli, ko pa je toliko dokazov za pripor!). tako da ja... dokler bodo ljudem zaradi malih dolgov pobirali (rubili) težko prislužene dobrine, tajkune pa pustili pri miru kljub oropanim in izkoriščenim bankam, podizvajalcem in delavcem... no tako dolgo v naši državi pravni red ne velja. pa naj pišejo zakone kakršne koli že.
User591079
08. 11. 2010 09.16
Sodniki so podaljšana roka politike. Ne znajo in ne smejo razmišljati s svojo glavo. Ste kot roboti, samo preverjate zakonitosti. Tuja pa vam je beseda poštenje in čut razsojat po lastni vesti poštenega razmišljanja. Že dolgo nisem zasledil v javnosti, da bi nekdo pohvalil vas za izrek sodbe pošteno je bilo, neglede na zakonodajo. To so poznali že v prejšnem sistemu, starejši se gotovo spomnite, da je bil mali neizobražen šlovek na vrhu lestvice zaščite. Kje pa je sedaj? Ni ga nikjer, kot ni vrednote poštenja posameznika sodnika kje pa šele sodišč. Načelo da mora vsak človek poskrbeti za svojo pravico je daleč zgrešeno. Prav tako že dolga leta nisem zasledil, da bi uradniki na sodišču,zavodu za zaposlovanje, socialnem skrbstvu in podobnih službah, pri obravnavi malega neizobraženega človeka pristopli k pomoči in mu fizično pomagali reševati birokratski problem, ampak mu ga otežite in za njega ustvarite še več problemov. Nismo vsi izobraženi in v stanju urejevati sami svoje probleme. Si upam trditi da v državi ne prejemajo socialnih prejemkov in otroških dokladov kar precej ljudi z dna socialne lestvice, samo zato ker niso zaprosili zanje. V obravnavi le te ustanove pa so ti ljudje na dnevnem redu, uslužbenci pa jim tega ne pomagate in jim nočete, samo da se jih čimprej znebite skozi vrata in že je na programu kavica. Kje je to poštenje srčna kultura, tega pač že dolgo ni. Je pa egoizem,cinizem in v ozadju posmehovanje.
trasty
08. 11. 2010 09.07
Dvomim, da bo sprememba zakonodaje bistveno spremenila rezultate pravnih postopkov. Že trenutna zakonodaja omogoča zaplembo premoženja do konca pravnega postopka, pri utemeljenem sumu kaznivega dejanja. Kljub temu pa ne beremo, da bi komu od tistih, ki jih upravičeno sumijo dejansko kaj zaplenili. Za določene državljane velja drugačna sodna praksa kot za ostale. Državljani bi morali bolj kritično spremljat uvajanje vseh novih zakonov. Ni preveč pametno sprejemat zakonodajo, na podlagi katere bi država še lažje disciplinirala neposlušne državljane. Si predstavljate, da bi ti zaplenili kar celotno premoženje, če bi nekdo nekaj sumil in verjemite, če si opaziš kako nepravilnost, hitro kdo kaj sumi. Naj začnejo dosledno izvajat obstoječo zakonodajo preden pišejo novo in vnašajo še dodatno zmedo.
fafajonka
08. 11. 2010 09.04
Zato pa je država na dnu, ker ima take pravne strokovnjake.
User419817
08. 11. 2010 09.03
Gospod Zvonko Fišer: RAJE ŽIVIM V TAKI TOTALITARNI DRŽAVI V KATERI BO KDAJ PA KDAJ KOG HUDO ZABOLELA GLAVA ČE BO NA VSE PRETEGE KRADEL IN IZKORIŠČAL LJUDI,KOT PA V TAKI PRAVNI SMEŠNICI KOT SEDAJ KO NE SMEŠ BITI DOLŽAN 10 EVROV LAHKO JIH PA SUNEŠ 10 MILJONOV PA SE TI NIČ NE ZGODI. HVALA LEPA ZA TAKE STROKOVNJAKE,IMAMO JIH OČITNO PREVEČ,DA SMO POSTALI RAJ ZA MASOVNO ODIRANJE DRŽAVLJANOV.
User487518
08. 11. 2010 08.54
Ni mi jasno, kako je sploh lahko odvzem nezakoniti pridobljenega premoženja sporen? Pomeni, če grem v trgovino, ukradem TV, me sicer lahko obsodijo kraje TV-ja mi pa ne morejo vzeti. Halooo!!!
User499933
08. 11. 2010 08.51
Se strinjam z ostalimi!Če ti ne plačaš neke stvari in ti pridejo rubit,ti vzamejo pa čeprav si si pridobil premoženja na popolnoma zakonit način...zato ni potrbna sprememba zakona ampak samo pobrat premoženje tistim, ki so kradli!... aja pa v reste z njimi! mafija!
User459037
08. 11. 2010 08.45
Zanimiva "stroka"! Zagovarja človekove pravice tistih, ki so premoženje pokradli, ljudi nagnali na ceste, da nimajo osnovnih možnosti za preživetje, ogoljufali banke, se povezovali s politiko in vplivajo na sprejem njim ustrezne zakonodaje že vse od začetka nastanka naše države. Človekove pravice teh revežev pa so v nevarnosti ha,ha,ha! Tisti, ki se jim je storila nepopravljiva krivica pa nimajo nobenih človekovih pravic! Ti "pravni strokovnjaki" so najbrž že sodelovali pri sedanji zakonodaji, ki je vse to omogočila, zato se bojijo spremembe, mogoče tudi za svoje premoženje. Tistemu, ki si je premoženje pridobil z znanjem in delom, tega ne bo težko dokazati in se mu tudi ni treba ničesar bati. Tistemu, ki pa ne bo mogel dokazati, da ga je dobil na pošten način, pa ga je treba vzeti, ker ni njegovo in je s tem oškodoval druge, s tem pa kršil njihove človekove pravice. Zakaj pa v drugih državah, kjer to že izvajajo to ni problem? Izločiti pa je treba tudi vse take "pravne strokovnjake", saj je očitno, da delajo proti interesom navadnih državljanov in upoštevati mnenje tistih, ki imajo nepokvarjeno in objektivno znanje. V Sloveniji bi morali imeti ne sto ampak več tisoč pravih podjetnikov-"bogatašev", kot smo jih videli v oddaji Pogledi Slovenije, saj bi se z njimi naše gospodarstvo okrepilo, ljudje bi imeli zaposlitev in dobre plače in vsi bi bili zadovoljni. Namesto tega pa jim država meče polena pod noge, kar pa ji seveda s svojo zakonodajo omogočajo tovrstni "strokovnjaki".
User478412
08. 11. 2010 08.42
Če je premoženje nezakonito pridobljeno naj se odvzame !!
User428463
08. 11. 2010 08.32
Mislim , da imamo v zakonu točno dolečeno , kaj je kaznivo dejanje in postopek dokazovanja le tega . Pri naših sodnikih pa izgleda, da so vsi , kateri so sedaj na delovnem mestu sodnika zamudili predavanja o kazenskem zakonku Ali pa je vmes kaj drugega , saj se vidi kako so tudi tožilci podkupljivi. Nekaj pa bi morali še politiki sprejet , da vsi tisti , ki se ukvarjajo z sodstvom, morajo za čas tega dela opustit njihove priljubljene politične stranke in bit pri tem neutralni.
xes
08. 11. 2010 08.27
Vsem sodnikom je potrebno TAKOJ odvzeti dosmrtne mandate in zaceti ocenjevati njihovo delo. Izgovori, da to ni mozno so iz trte zviti, ce lahko ocenjujejo delo sodnikov po celotni evropi, ga lahko tudi pri nas! Sicer pa se strinjam z ostalimi komentarji, ce lahko rubijo malemu cloveku, ki ne zmore placevati poloznic lahko rubijo tudi lopovu TO KAR JE NAKRADEL !!!
User437104
08. 11. 2010 08.26
Lahko bi se že prej vmešala pravna fakulteta, vsaj kot aktivni neodvisni opazovalci, ki bi lahko s svojo kritiko bistveno izboljšali vse osnutke dosedanjih zakonov, sploh če bi analizirali že predloge, ki jih pripravljajo stranke. S tem bi vzopostavili tudi vez s študenti, ki bi skozi proces nastajanja zakonov in uredb spremljali razliko med teorijo in prakso, ne pa da se prihajajo učit na sodišča. Prej kot spoznajo realno težo in krivice v zadevah, s katerimi se bodo morali ukvarjati, bolje je za nas. Do sedaj je teorija predvidela vlogo države ter pravnih oseb v postopkih, navadne ljudi pa zanemarila pod pretvezo, da če deluje država, se s posameznikom sploh ni treba ukvarjati, v resnici pa je obratno. Zakon ima poleg namena tudi sporočilo, ki pa je razumljivo le ljudem, sistem se še nikoli ni ničesar naučil. Šele ko bodo razmislili o posledicah, ki jih imajo predlogi novih represivnih zakonov na že itak brezpravnega, potlačenega državljana, bodo razumeli tudi razliko oziroma stanje, v katerem smo postali ujetniki državnega aparata. Če bi zakoni ščitili poštenega posameznika, bi bil rezultat obraten, sodišča bi se lahko vmešala že ob manjših zadevah, močnejši narod bi med seboj preprečaval, da bi se kdo okoriščal na tuj račun in državo zdaj ne bi skrbelo, kakšne izredne ukrepe mora sprejeti, preden bo stanje postalo normalno in ne bomo več potrebovali predpisov, ki posegajo v svobodo posameznika. Gre za izredne primere, ne za množice na splošno, zakonodajne ukrepe bi morali prilagoditi tako, da bi počistili le oligarhijo. Nikakor pa ne bi smeli dopustiti, da državni organi še naprej sodelujejo med sabo, dovolj je, da si izmenjujejo neodvisne strokovne ugotovitve, takšno sodelovanje vendar omogoča prav te državne kriminalne združbe, ki so s podvrženo birokracijo razslojile, potlačile oziroma kriminalizirale ter oropale narod!
galgaldz
08. 11. 2010 08.25
Kršitev človekovih pravic, lepo vas prosim. Ko je pa ta banda uničla in na rob obupa spravila na tisoče družin, a to pa ni kršitev ne samo pravic ampak dostojanstva?????????? srečni naj bodo da ni v veljavi šerijatsko pravo, ne bi samo premoženja izgubili ampak še kakšno roko in mislim da bi bilo več koristi, pomojem bi še nazaj nosili.