Slovenija

Slovenija preveč socialna?

Ljubljana, 17. 05. 2006 15.01 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Slovenijo pri razvoju ovirajo socialistična miselnost, politični nasprotniki vlade in mediji, je opozoril Janez Janša.

Predsednik vlade Janez Janša
Predsednik vlade Janez Janša FOTO: POP TV

Visoka zaščita posameznika oziroma visoka raven socialne države je v Sloveniji močno zakoreninjena, kot socialna zaščita pa se pogosto razume tudi kaj, kar sodi bolj na področje privilegijev. "Prav prepričanje, da so nam nekateri privilegiji enostavno dani, da prihajajo sami od sebe, da ni treba nič ustvarjati za to, da jih preprosto zagotovi država, pa predstavlja največjo oviro za reforme," meni predsednik vlade Janez Janša.

Premier je v uvodnem nagovoru udeležencev današnje okrogle mize z naslovom Spodbude in ovire za reforme dejal, da "izhaja tako prepričanje iz časa socializma".

Kot drugo oviro za modernizacijo oziroma reforme je premier izpostavil nasprotovanje iz političnih razlogov. Povedal je, da marsikdo vladnim predlogom nasprotuje le zato, ker je to predlagala vlada. Hkrati imajo močni javnomnenjski voditelji pomemben vpliv na javnost, na oblikovanje podpore ali nasprotovanje.

Sindikalist Zveze svobodnih sindikatov na študentskem protestu: Ohranjanje privilegijev iz časov socializma?
Sindikalist Zveze svobodnih sindikatov na študentskem protestu: Ohranjanje privilegijev iz časov socializma? FOTO: Dare Čekeliš
Imamo vse potrebne predpostavke, da naredimo naslednji korak naprej. Napovedi kažejo, da lahko Slovenija prestavi v višjo prestavo. To priložnost bi bila škoda zamuditi. Janez Janša, slovenski premier

Kot tretjo oviro pa je Janša izpostavil stanje v slovenski medijski sceni, kjer je, kot je dejal, težko zaslediti konsistentno podporo reformam. "To je ena od resnih ovir za reforme, predvsem kar se tiče premika miselnosti," je dejal.
Zeleno luč Evropske komisije in Evropske centralne banke Sloveniji za prevzem evra 1. januarja 2007 bodo "tisti, ki reformam nasprotujejo, uporabili za to, da bodo dejali, da zdaj reform ne potrebujemo". To pa naj bi bila po Janševih besedah za vlado dodatna spodbuda.

Zelena luč Evropske komisije in Evropske centralne banke Sloveniji za prevzem evra 1. januarja 2007 bodo tisti, ki reformam nasprotujejo, uporabili za to, da bodo dejali, da zdaj reform ne potrebujemo, za vlado pa pomeni dodatno spodbudo.

Med spodbudami za reforme je predsednik vlade kot prvo izpostavil "zavedanje enkratne priložnosti, da ta razvojni preboj izvedemo". Janša je poudaril, da se je Sloveniji prvič ponudila priložnost, prvič izpolnjuje ključne strateške zgodovinske pogoje, ko lahko začne kontinuiran razvoj.

Okolje za izvedbo reform je ugodno, hkrati z vstopom v Evropsko unijo pa je Slovenija vstopila v okolje, kjer je množica dobrih praks. "Zanemariti te izkušnje bi pomenilo zavračati pomoč, ki pa je zelo potrebna," je dejal Janša.

Estonski primer

Udeležence okrogle mize je uvodoma nagovoril tudi nekdanji estonski predsednik vlade Mart Laar. Kot je povedal, je Estonija zelo hitro in odločno sprejela reforme, vendar tudi tam sprva niso naletele na odobravanje javnosti.

V Estoniji so odprli gospodarstvo za tuja podjetja, tuje neposredne investicije, sprejeli davčno reformo in tako uvedli enotno davčno stopnjo. Davčni sistem je preprostejši, bolj razumevajoč za ljudi, težko se je izogniti davkom, lažje je preverjati plačevanje davkov, je dejal Laar in dodal, da tako tudi v proračun steče več sredstev.

Očitke, da bi ob enotni davčni stopnji bogatejši plačevali manj, revnejši pa več, je ocenil za absurdne. Hkrati je vlado pozval, naj reforme izvede naenkrat. "Politično plačilo za manjše reforme je enako kot za večje reforme," je dejal Laar.

Reforme dolgoročno pozitivne

Nekdanje socialistične države učijo Evropo kapitalizma in upamo, da boste sledili njim ne zgledom zahodnoevropskih držav. Peter Jungen, predsednik Zveze malih in srednje velikih podjetij

Podpredsednik zveze malih in srednje velikih podjetij Peter Jungen je dejal, da je ključni problem reform v tem, da na milijone ljudi vplivajo pozitivno, a v dolgoročnem obdobju, medtem ko lahko manjše število ljudi kratkoročno prizadenejo, vendar so ti v svojem nasprotovanju glasnejši. Po mnenju Jungna je progresivna obdavčitev nemoralna, saj je naravnana proti inovacijam in zato proti mlajšim. Dodal je tudi, da je socialni sistem rezultat uspešnega gospodarstva.

Zagovarjanje enotne davčne stopnje

Udeleženci okrogle mize, ki jo je vodil direktor Urada za makroekonomske analize in razvoj Janez Šušteršič, so vsi bolj ali manj zagovarjali nujnost reform in uvedbo enotne davčne stopnje.

"Slovenija je diplomirala iz ekonomske politike kot prva in najboljša in za najboljše ni nikoli počitka," je v uvodu v razpravo dejal Šušteršič. Strokovnjaki, predvsem tuji, so zagovarjali uvedbo enotne davčne stopnje. "Živimo v globalnem gospodarstvu, kjer lahko kapital in investicije prestopijo meje in če država stori pravo stvar, lahko pritegne veliko kapitala, če ne, ga lahko izgubi," je dejal John D. Sullivan iz ameriškega centra za podjetništvo in kot idealni primer enotne davčne stopnje navedel Hongkong.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 10
  • 9
  • 8
  • 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

KOMENTARJI (45)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

pawno
19. 05. 2006 12.22
kgb: kot pravim, ljudje so preveč izbirčni, zato je toliko prostih mest. Za preprosta dela zihr ni takšnih pogojev, kot jih navajaš.
kgb@akcija.net
18. 05. 2006 22.25
preber oglas za šlužbo do konca:najmanj 5 let delovnih izkušenj,lasten prevoz,...
pawno
18. 05. 2006 22.18
po SURS-u je v letošnjem letu čez 12 000 prostih delovnih mest (!). verjem, kdor želi dobit službo, jo dobi. Mogoče včasih poglej mal podatke in oglasnike na trgu dela, preden izjaviš da ni služb.
sodelujem@email.si
18. 05. 2006 20.17
tadej.mrak ja ti že veš. v bistvu ne ne briga kaj sem jaz. kot drugo pa imam pravico svoj prosti čas namenit tistim stvraem katerim jaz hočem. trenutno gre meni v naši državi čsito dobro. skrbi pa me za tiste katerim ne gre. ker niso vsi sami krivi za svoj položaj. kot drugo pa vsi ne morejo dobiti služb, ker jih ni. zakaj delavce odpuščajo. pa pogovarjamo se da eni zaslužijo manj kot 100000 sit na meces. s tem ne moreš normalno preživeti sebe kaj še le družine. pol pa govorijo da je premalo slovencev. .
tadej.mrak@s5.net
18. 05. 2006 19.09
sodelujem: a si ti brezposeln da mas tok cajta na netu viset pa zabijat cajt s pisanjem neumesnih komentarjev. ce si brezposeln izkoristi cas k ga tle zabijas pa si najd sluzbo, ce pa med sluzbenim casom vse tole natipkas pa rajs mal vec deli pa bo tud teb bols pa se ti nau treba vec pritozvat.
pawno
18. 05. 2006 18.01
sodelujem: služb je dovolj, vsak bi se lahko zaposlil, če ne bi bil izbirčen,. ne prbiji takih, res nismo v taki recesiji.
saso@sasing-sp.si
18. 05. 2006 16.18
Za neuspehe so krivi očitno vsi drugi samo vlada ne... in prav oni so vpili na vse kriplje pred volitvami, kako moramo biti socialna država..
sodelujem@email.si
18. 05. 2006 15.04
torej pol ni problema če vzamemo kar genetiko, ki velja. pol smo pa tako ali tako res navadne živali, kjer velja zakon močnejšega. če sprejem to potem podpiram adolfa hitlerja (onega ncista, ki je hotel iztrebiti nemočne - invalide ..). zakja se potem gremo neke humaniste. torej če nimap dobrih genskih predispozicij boš pač crkno. torej res ne rabimo socialne države. saj nemočni si ne bi mogli poiskati hrane itd. zakaj se ptoem trudimo pa poskušamo rešit nedonošenčke. v naravi bi prvi dan umrli. naj močnejši preživi. cilj opravičuje pot - ali kak že to gre. torej sprejmimo naravo (genetsko predispozicijo) in hodimo preko trupel da bomo mi prišli na vrh. pobijati ne smeš - lahko pa vladaš da reveži delajo za tebe. to je zakon. vendar menim da bi morali lih zaradi genetike, ker se zavedamo da vsi nismo enako sposobni, biti bolj človeški in omogočiti da vsak svoje prispeva v sistem in da bo lahko normalno živel. ker drugače lahko gremo še dalje. zakaj mi ne dovolijo pobijati. saj gre za zakon močnejšega. narava je nad vsem in narva zahteva borbo po prživetju, zato sploh ne rabimozakonov ki bi to kaznovali. ker če mi sistem ne omogoča d anormalno živim ker se nisem rodil lih najbolj inteligenten pol mi mora dovoliti da se vedem po zakonih narave, ki je nad nami. torej lahko pobijam, poserjem se lahko kje mi paše. torej se lahko vedem kot žival. ne pa da mi neki frajerji omejujejo to kar prepisuje narava. mogoče sem šel malo predaleč, venda sem hotel samo povedati kaj pomeni če upoštvamo samo gensko zasnovo, ki zagotovo drži. če upoštvamo samo to in nam je vseeno za ljudi potem se nehajmo inti humaniste in nehajmo tudi zapravljati denar za invalide, nedonošenčke, prizadete itd., ker bi v narvai umrli že prvi dan. vseeno pa meni da ta sistem ne bi bil dober. zato ne govoriti o genskig zasnovah in bodimo raje ljudje katerim ne bo vseeno za sočloveka. zavedam se da moramo podpirati delo. zato moramo omogočiti da bodo ljudje imeli kaj daleti in d atisti ki bodo delali 8 ur/dan da bodo imeli normalno življenje. ne pa da bodo živeli pod stresom ker ne bodo mogli plačati položnic itd. oni ki pa bodo na višjih položajih pa si bodo privoščli malo manj in ne bodo vzganjali objestnosti, kljubtemu pa bodo še vedno lahko hodli na dobre dopuste in vozili boljši avto oz. kaj si bodo pač želeli. pa lep pozdrav
pomi@auspuh.com
18. 05. 2006 13.17
joj joj slovenčki . tukaj je tema o socialni državi večina pa je prešaltala na koliko komu pade v žep. to niti nima veze s socialo. ko pa smo že pri tem, staro pravilo lenchi je: ALI IMAŠ V GLAVI ALI V ŽEPU. običajno res velja.
lenchi@klepetulja.com
18. 05. 2006 13.05
sunshine: Hvala bogu da ne bodo vsi na omenjenih funkcijah! Kdo nam bo pa potem prideloval hrano, pa nas učil v šolah, pa skrbel za javni red in mir, pa tako naprej. Ampak še vedno vztrajam pri tem: več ko imaš denarja, lažje prideš skozi lajf, pa ni važno koliko si inovativen, pa intiligenten,.... Saj se je bralo koliko vplivnih ljudi je kupovalo diplome za fakse, pa tudi če pogledaš malo naokrog: bolje jo bo odnesel študent ki ima bogate starše, kot pa tisti ki ima revne in mu ne bodo mogli vsega nudit. Tisto o genskih prdispozicijah pa kr pozab, je malo takih...
sunshine@mail386.com
18. 05. 2006 12.29
lenchi: Vsi enostano nikoli ne bodo na omenjenih funkcijah! Tudi večina ne bo. Tudi polovica ne. Ker za tovrstne zadeve potrebuješ iznajdljivost, inovativnost, inteligenco, nagnjenost k tveganju, ambicioznost itd. Vse te zadeve pa v populaciji niso enakomerno porazdeljene. Nekaj procentov jih je krepko nadpovprečnih, nekaj podpovprečnih, veliiiiiiiika večina je pa povprečnih. In zato tovrstne teorije o tem kaj bi bilo, če bi bilo, niso vredne počenega groša. Vsi se moramo sprijazniti, da nimamo enakih genskih predispozicij. Tako je in tako vedno bo. In po mojem mnenju je prav tako.
sodelujem@email.si
18. 05. 2006 12.25
očitno enim ni jaso,da rabimo v sistemo tudi čistilko in delavca da lahko sistem teče. glede odgovornosti pa je tako, naj prevzamejo odgovornost direktorji tudi takrat ko delavci ne dobijo plače. če so za k**** vodili firmo, naj si potem ne izplačajo plače in odpravnin. če imaš odgovornost jo imej tudi takrat ko ti ne gre najboljše.
sodelujem@email.si
18. 05. 2006 12.20
pomi se strinjam sunshine se delno strinjam, da tisti ki imajo večjo odgovornost dobijo več. vendar če ne veš. sistem deluje samo tako da nekdo tudi spuče cesto. če ni delvcev ni direktorja. zato če bi dobro prebral kaj sem že napisal. saj ne rabimo dati čistiliki, delavcem... miljone - ampak omogočimo vsem ljudem, ki delajo 8 ur na dan, dostojanstvo. tako da bodo alhko šli normalno v trgovino in imeli dovolj denarja za hrano... (poglej prejšnje komentarje). aja, pa glede odgovornosti - zakaj potem direktorji ne prevzamejo odgovornosti, ko delavci ne dobijo plač več kot tri mesece, naj takrat prevzamejo odgovornosti in naj tud sebi ne izplačajo plače. ali pa ko gre firam v stečaj in on dobi odpravnino. torej če maš večjo plačo in odgovornost, jo imej tudi takrat ko gre vse narobe. pa glede let študija - samo kirurgi porabijo toliko. po mojem mnenju imajo zdravniki največjo odgovornost in oni si res zaslužijo plače
jsmazarot@email.si
18. 05. 2006 12.08
Vsako delo je častno! Naša država je Evropa v malem, pa tega ne vidijo in ne znajo uporabljati. Če se hoče država uspešno razvijati, mora začeti pri osnovah, ne pa pri 5 ali 6 stopnji (če bi naši politiki(levi in desni) kdaj igrali igro Setllers, bi hitro ugotovili, kako se vodi gospodrstvo)! Lp
pomi@auspuh.com
18. 05. 2006 11.46
pa še nekaj naj bo jasno janši in nekaterim drekačem tukaj, glede večnega zgledovanja po drugih. edino prof. mencingerju se slovenija lahko zahvali, da je uspešno izvedla tranzicijo. da se ni zdravo za gotovo zgledovala po sistemu prof. sacha. države, ki so to naredile so več ali manj v bankrotu in celo sam sach se jim je opravičil. slovenija je tranzicijo izvedla s svojo pametjo, kar je edino pravilno. in tako mora biti tudi v bodoče. in kot je že povedal mencinger, nobene tuje investicije ne morejo rešit nacionalnega gospodarstva. dobra podjetja in banke pa morajo ostati v domači lasti.
lenchi@klepetulja.com
18. 05. 2006 11.43
sunshine... Kako bi zgledalo če bi bili vsi menedžerji, kirurgi, zdravniki, sodniki... ipd??? Kdo bi ti pa spekel kruh, pa ga prodal? Kdo bi ti postregel v lokalu? Na žalost je tako, da so v današnjem času potrebni delavci tako z nižjo stopnjo izobrazbe, kot z višjo... Pa tudi glede šolanja... Sin ministra si lahko privošči računalnik in programe ki mu pomagajo k učenju, sin tovarniške delavke pa zelo težko, pa razne inštrukcije ki niso poceni, pa ustrezna literatura, pa seminarji, dodatno usposabljanje... Komu ti to mečeš pesek v oči?
jsmazarot@email.si
18. 05. 2006 11.35
Pa še delovna mesta nam odžirajo in sami sebi škodo delajo! Vsaka država se mora zgledati le po sebi in za narod skrbeti, narod pa tega ne sme izkoriščat, ampak mora pomagati s svojim znanjem in sposobnostmi, da stvar teče. Tako se ustvari začaran krog, ki ne predstavlja skrbi, ampak le napredek in blaginjo. Naš krog je pa bolj polomljen in še v napačno smer se vrti, groza! Lp
sunshine@mail386.com
18. 05. 2006 11.26
Mendežerji, ministri, kirurgi, sodniki itd. imajo visoke plače zato, ker je njihov delavnik 24 urni, ker so pripravljeni prevzemati nase tveganje, ker so vložili 16 let svojega življenja v šolanje, ker so pomembni za delovanje države in težko nadomestljivi. Blagajničarko, smetarja, natakarja ali čistilko lahko vsakdo nadomesti v vsakem trenutku in zato je njihovo delo nižje ovrednoteno. Žal trgu delovne sile ne morejo ponuditi ničesar z dodatno vrednostjo. Imajo pa razne možnosti, da svojo pozicijo s takim ali drugačnim izobraževanjem popravijo in si tako izboljšajo svojo situacijo. Šolstvo je zastonj tako za sina ministra kot za sina tovarniške delavke. Razlika je le v tem, da bolj sposobni lažje kam prilezejo, imajo več (boljših) opcij za delo ob šolanju, več možnosti štipendij itd. In to je odvisno od znanja, ne od pozicije. In čas je, da se s tem ljudje sprijaznijo. Ljudje smo enakopravni, nismo pa enaki!
pomi@auspuh.com
18. 05. 2006 11.25
žalostno je predvsem to, da se janša zgleduje po estoniji in ne ga srat celo po honkkongu. slovenija ni niti eno niti drugo v nobenem smislu. razvoj slovenije ne sme temeljiti na delu z nisko dodano vrednostjo kar večinoma prinesejo tuji investitorji. kje pa je sedaj zgledovanje na evropo in njeno socialo? kje je zgledovanje po švedski, norveški, danski? ga ni, ker to vladi ne ustreza v tem primeru. sicer tega večnega zgledovanja po nekom drugem ne podpiram, saj se po drugih zgledujejo ljudje, ki SVOJIH IDEJ NIMAJO.
lenchi@klepetulja.com
18. 05. 2006 11.23
Se strinjam s tabo, "sodelujem"... Očitno se oni ne zavedajo da mi delamo zato, da nekateri svoje lene riti praskajo doma, denar od socialne pa jim vsak mesec priteka na njihov račun. Pa drugi, ki vlečejo status študenta do tridesetega, delajo preko štud.servisov, zaslužijo več kot mi, mi pa jih spet vzdržujemo... Kdo pa nam pomaga konec meseca, ko zmanjka denarja?