Slovenija

Spor zaradi Ranta

Ljubljana, 13. 02. 2007 13.07 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

Pri izbiri novega guvernerja Banke Slovenije premier Janša od predsednika Drnovška pričakuje odgovorno ravnanje.

Andrej Rant najverjetneje ne bo dobil zadostne podpore v državnem zboru, ocenjuje Janša.
Andrej Rant najverjetneje ne bo dobil zadostne podpore v državnem zboru, ocenjuje Janša. FOTO: POP TV
Če državni zbor zavrne kakovostnega kandidata za guvernerja Banke Slovenije, za to nosi tudi odgovornost, pri čemer je v političnem smislu odgovornost na strani poslancev, ki so zavrnili imenovanje, je ravnanje poslanskih skupin v postopku izbire novega guvernerja komentiral pravni svetovalec DZ Miro Cerar. Za morebitno neimenovanje pa je soodgovoren tudi predsednik Drnovšek, če ne stori vsega, na primer ne izkoristi možnosti osebnega posvetovanja z vodji poslanskih skupin, je dejal.

Če bi bila Banka Slovenije dlje časa brez guvernerja, bi to po Cerarjevi oceni lahko vodilo v krizo delovanja institucije. Kaj bi se zgodilo, če DZ do izteka mandata Gasparija novega guvernerja še ne bi imenoval, pa zakon o Banki Slovenije ne pove, kar je zagotovo njegova precejšnja pomanjkljivost, je dejal. Po njegovi oceni sicer obstajata dve možnosti. "Prvič, da bi dosedanji guverner, še naprej opravljal tekoče posle, in sicer vse do imenovanja novega guvernerja, in drugič, da bi do imenovanja guvernerja banko vodil eden od viceguvernerjev v vlogi namestnika guvernerja," je pojasnil.

Premier Janez Janša pričakuje, da bodo vsi, ki imajo pristojnosti pri imenovanju guvernerja Banke Slovenije, ravnali odgovorno in državotvorno. Časa je še mesec dni in pol, zato ni potrebe po nobeni institucionalni krizi, je zagotovil Janša. Premier obenem meni, da se bo tudi pri tokratnem predlogu predsednika republike Janeza Drnovška ponovil položaj, ko predlagani kandidat ne bo dobil potrebne večine glasov v državnem zboru.

"Predsednik je ravnal po svoje," je dejal Janša ter pojasnil, da je Drnovšek kandidata za guvernerja Andreja Ranta predlagal v imenovanje državnemu zboru brez posvetovanja z vodji poslanskih skupin. Janšo je sicer Drnovšek o novem predlogu obvestil, ta pa mu je predlagal posvetovanje s poslanskimi skupinami ter upoštevanje kandidatov, ki so se sami javili na razpis. "Nisem pa predlagal nobenega imena," je poudaril predsednik vlade.

Imenovanje guvernerja ni v pristojnosti vlade, je poudaril Janša. V skladu z ustavo je imenovanje guvernerja v pristojnosti DZ, predlaganje kandidatov pa v skladu z zakonom o Banki Slovenije v pristojnosti predsednika republike. Ob tem je Janša menil, da bo morda potrebno "dodelati pravila igre" v zakonu.

"Vlada pričakuje, da bodo vsi subjekti, v tem primeru predvsem predsednik republike, ravnali odgovorno in v času, ki je še na voljo, ravnali tako, da bo Banka Slovenije na čelu dobila človeka, ki je kredibilen, ima sposobnosti za vodenje centralne banke ter bo znal izkoristiti tudi nove priložnosti, ki se Sloveniji ponujajo z vstopom v območje evra," je povedal Janša.

Janša: Nisem zavrnil Mencingerja

Dekan ljubljanske ekonomske fakultete Maks Tajnikar meni, da do krize v Banki Slovenije ne bo prišlo. "Tam ni tako kritičnih dnevnih poslov in banka ima dobro kadrovsko skupino na operativni ravni," je pojasnil in dodal, da vanjo sodi tudi Drnovškov kandidat za novega guvernerja, zdajšnji viceguverner banke Andrej Rant, ki je v takih razmerah mogoče najboljši izbor.

Tajnikar sicer upa, da v SDS kandidata za guvernerja ne bodo našli v tujini. "S tem bi Evropi dali jasno vedeti, da smo revčki, ki moramo celo vrhovnega varuha gospodarske stabilnosti iskati po svetu in to potem, ko smo ves posel opravili sami," je pripomnil in dodal, da bo SDS bo pa "odkrila Ameriko, če bo našla človeka, ki je v tem trenutku v Sloveniji po znanju, izkušnjah in zlasti z vidika zaupanja evropskih denarnih oblasti boljši od Gasparija in Ranta.

Predsednik vlade je še zanikal, da bi vlada zavrnila Drnovškovo namero, da za kandidata za guvernerja predlaga Jožeta Mencingerja. O tem ni bilo nobenega posveta z Drnovškom, je zatrdil Janša, potrdil pa, da mu je predsednik republike na pogovorih glede urejanja vprašanj s Hrvaško "omenil, da namerava ponovno brez posvetovanja s poslanskimi skupinami predlagati kandidata, ki se sploh ni prijavil na razpis".

"Dejal sem mu, da se mi to ne zdi pametna odločitev in bi kazalo spoštovati ustaljeno proceduro," je povedal Janša. Drnovšku je tako predlagal, naj se pred predlaganjem kandidata posvetuje s poslanskimi skupinami ter še nekaj časa počaka, saj je do izteka mandata sedanjega guvernerja Mitje Gasparija še mesec in pol časa, je zatrdil. Vendar je Drnovšek ravnal drugače, čeprav ni predlagal kandidata, o katerem sta govorila, je še povedal Janša.

Predsednik Drnovšek vztraja pri svoji izbiri in poudarja, da če Rant ne bo potrjen, Sloveniji grozi institucionalna kriza
Predsednik Drnovšek vztraja pri svoji izbiri in poudarja, da če Rant ne bo potrjen, Sloveniji grozi institucionalna kriza FOTO: POP TV

Drnovšek vztraja

Predsednik Drnovšek se ne strinja z Janšo, ki meni, da tudi če Rant ne bo potrjen za novega guvernerja BS to ne pomeni institucionalne krize. "Če na prvi naslednji seji državnega zbora kandidat za guvernerja ne bo potrjen, potem ne more biti izbran v tistem roku, ki ga zakon predvideva," pojasnjuje Drnovšek, ki poudarja, da ne bo predlagal kandidata, ki mu ga želijo vsiliti in za katerega sam meni, da ne bi bil neodvisen guverner. Ob tem poudarja, da se je treba zamisliti nad državotvornim ravnanjem. "Postavljanje kandidatov samo po svoji meri, samo iz kroga njihovih prijateljev zame ni državotvorno," je predsednik komentiral očitke premierja, da je njegovo ravnanje neodgovorno.

Glede morebitnega tretjega kandidata je Drnovšek poudaril, da je bil prepričan, da je za mesto guvernerja najbolj primeren Gaspari. Ker mu ni uspelo dobiti podpore, predsednik meni, da je naslednja najboljša izbira Rant. "O drugem kandidatu se ne pogovarjam," je odločno dejal Drnovšek.

NSi ne bo podprla Ranta

Poslanska skupina SLS še nima dokončno oblikovanega stališča do predloga predsednika Drnovška, naj DZ za guvernerja Banke Slovenije imenuje viceguvernerja Andreja Ranta. "Gospoda Ranta bomo verjetno še povabili na razgovor, udeležil se bom tudi srečanja s predsednikom, menimo pa seveda, da bi lahko predsednik izbral boljše ime, boljšega kandidata," je povedal vodja poslanske skupine Jakob Presečnik.

Tudi poslanska skupina NSi ne bo podprla Ranta. Pričakovali so namreč, da bo Drnovšek najprej zaključil prvi krog poziva k prijavi kandidatov za guvernerja, v katerem sta se prijavila dva kandidata, je povedal vodja poslanske skupine NSi Jožef Horvat. V NSi obžalujejo, da Drnovšek ni povabil na pogovor tudi drugega prijavljenega kandidata za guvernerja - poleg sedanjega guvernerja Gasparija še člana sveta Banke Slovenije Boštjana Jazbeca ter ga predlagal v imenovanje DZ, potem ko Gaspari ni dobil potrebne podpore. "To so naši razlogi, zakaj ne moremo podpreti Ranta za guvernerja Banke Slovenije," je pojasnil Horvat.

V NSi ne vidijo nobenega razloga, da bi zaradi zapletov glede imenovanja guvernerja prišlo do krize instuticije Banke Slovenije. Banka Slovenije je odgovorna državnemu zboru in predsednik države mora svojo nalogo opraviti, predlagati mora torej kandidata, dokler ni izvoljen, je še dejal Horvat.

Tudi SNS nasprotuje imenovanju Ranta

Direktor Urada za makroekonomske analize in razvoj Janez Šušteršič meni, da v Sloveniji obstaja dovolj kompetentnih kandidatov za guvernerja, ki bi bili sposobni dobili večinsko podporo v parlamentu. Zato se mi zdi sedanji zaplet s kandidatom, za katerega ni bilo možno pričakovati, da bi prišel skozi glasovanje, povsem nepotreben.

Vodja poslanske skupine SNS Sašo Peče je prav tako izrazil nasprotovanje imenovanju Ranta. Gre za človeka, ki je doslej že sodeloval pri politiki centralne banke, je dejal in dodal, da do njega goji enake zamere kot do sedanjega guvernerja Gasparija. Gre za neaktivnost pri prodaji Nove Ljubljanske banke belgijski KBC, do katere po mnenju poslanca SNS ne bi smelo priti. Kot je še dodal, se boji, da se bo enako zgodilo z Novo kreditno banko Maribor.

O vprašanju institucionalne krize do katere bi po mnenju nekaterih prišlo, če novi guverner ne bo izvoljen, je Peče povedal, da v institucionalno krizo ne verjame, saj bi to pomenilo, da imamo neke vrste osebne institucije oziroma, da je Banka Slovenije odvisna od enega samega človeka. To pa po mnenju Pečeta ni točno. Poslanec SNS je še dodal, da skušajo z institucionalno krizo nekateri posamezniki, ki imajo individualne interese, ustrahovati javnost.

SD podpira Ranta

To je slabo merjenje moči dveh predsednikov na najbolj odgovornih mestih, pri čemer v tem konkretnem primeru Drnovšek opravlja svojo nalogo, Janša pa bi rad imel kadrovski monopol nad vsemi najpomembnejšimi kadri v Sloveniji. Potrč o sporu med Janšo in Drnovškom

Poslanska skupina SD bo podprla Ranta. Ima namreč vse potrebne strokovne kvalifikacije, da bo lahko uspešno opravljal delo, za katerega je predlagan, je povedal vodja poslanske skupine SD Miran Potrč.

Poslanska skupina SD se je z Rantom sestala danes, v sredo pa se bo Potrč sestal tudi z Drnovškom. Da predsednik k oblikovanju tako pomembnih kadrovskih predlogov ne povabi tudi poslanskih skupin, ni dobra praksa, je ocenil Potrč. Po njegovem mnenju bi bilo to koristno, čeprav ni obvezno.

Zato nimajo poslanske skupine po Potrčevih besedah nobene moralne pravice, da samo iz teh razlogov odklanjajo kandidaturo, ki jo je vložil predsednik. Sprejemanje ali odklanjanje kandidature je lahko povezano le s kakovostjo kandidata ter strokovnimi in političnimi pogledi, ki jih ima posamezna stranka na kandidata, nikakor pa ne s tem, ali so bila posvetovanja opravljena, je poudaril Potrč.


UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

SORODNI ČLANKI

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (131)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

hhelena.si@gmail.com
14. 02. 2007 21.46
dragi moji, preberite si čez leto, dve svoje komentarje, drago nas bo stal ta otroški vrtec, ki smo si ga izvolili v upanju da bo boljše in drugače.
Adolph
14. 02. 2007 18.02
Jansa in pristojnost,talovek se mora prvo nauciti pomen nekih slovenskih besed.Drnovsek se mora sedaj drzati za tega kandidata,drugace lahko Jansa prevzame tudi njegove funkcije in se razglasi za prvega slovenskega vojvodo.
Vegos
14. 02. 2007 14.49
Zdaj vse zavisi na SLS in DeSUS, če se mene vpraša.
ernest83
14. 02. 2007 14.33
Ja vredu, naj dela Drnovšek po svoje, če hoče. Ampak če ne bomo meli čez dober mesec guvernerja, kdo bo kriv? Sej je čist prav, da ne ukazuje Janša Drnovšku koga naj predlaga, ampak nekoga bo Drnovšek moral najt. To je pa njegovo delo. Prej ni blo tega problema, ker čeprav se Drnovšek pa Kučan nista najbolj razumela, vseeno sta bla na isti strani.
doki007@email.si
14. 02. 2007 12.40
ernest83,.,.,.,. trenutni vladar ki vlada v Sloveniji je Janša,.,.,.,dobro zakaj se pa tolk vtikajo v Drnovška kot predsednika države, kajti on je pa vrhovni vladar .,.,.,pa stalno poslušam kako dela posvoje in vsi ga kritizirajo ___ pardon ne vsi ,.. janševci in njihovi simpatizerji,.........
ernest83
14. 02. 2007 12.01
Ja kako je blo pa prej? 12 let so trobili, da so samo oni sposobni vladat, hudiča, sej to trobijo še zdej. To je pa neka liberalna strpnost, kultura, priznavanje strokovnosti, al kaj? Ne, dragi, to je aroganca, za katero zdaj plačujejo. Morda bo kdaj tudi Janša za to plačeval. Ampak ne se zdej nekaj slepit, kako je bilo prej vse strokovno in pošteno. Politika je politika. Predsednik vlade se pa izbira na volitvah, ne na strokovnih konferencah al ne vem kje. Dokler je on glavni, bo delal po svoje, ko bo kdo drug, bo pa tist delal po svoje. Drnovšku se tudi ni nihče upal nič povedat. Ropu se je, zato pa je tako dolgo ostal gor. Ostali se pa lahko pizdimo kolikor hočemo, nič ne bo drugač prej kot čez dve leti. Pa niti pol ne bo nič drugač, ne glede na to kdo zmaga.
malasutra@gmail.com
14. 02. 2007 11.38
no, nikoli nisem volil pahorja, naslednjič pa ga bom, če na levi ne bo boljše alternative. to, da lds razpada, morda niti ni slabo. volilci lds bodo podprli pahorja, ogromno neopredeljenih tudi po vsem tem, kar se pod janšo dogaja. skratka, mislim, da bo pahor povozil sds na naslednjih volitvah. upam le, da se sds niti pod razno ne bo znašel v prihodnji vladni koaliciji. res upam, da bo tako. zadnje projekcije že gredo v tej smeri. janša ga pa itak vse bolj lomi...
malasutra@gmail.com
14. 02. 2007 11.26
seveda. le da janševi mislijo, da se je zgodovina začela z njimi. za njih se piše leto dve po janševem štetju. prej pa ni bilo ničesar omembe vrednega in vse je bilo narobe. oni so najboljši in edini, ki nas lahko popeljejo v svetlo prihodnost. malo še počistijo, pa bo. kdor pa ni priden, bo pa že dobil svoje (po zakoniti poti, ker zakone bodo že napisali tako, da bo za njih prav).
helena.zagar@siol.net
14. 02. 2007 11.19
Maks: mi je strašno zanimivo, da ste se Janševci že zdaj sprijaznili s porazom na naslednjih volitvah. Knes: posledice Janševih čistk v gospodarstvu bodo vidne šele čez nekaj let. Trenutna gospodarska rast je še posledica stare garde.
doki007@email.si
14. 02. 2007 11.10
očitno so nekateri na portalu čist padl v janševsko razmišljanje ,.,.,.,.in klatijo take neumnosti, da je mene sram ki čitam ,.,.,.janševci... prav gotovo je Drnovšek za vas lahko eminenca .,.,.ki ga pozna cela Evropa in cel svet,.,.,.,kdo pozna pa janševce ????
malasutra@gmail.com
14. 02. 2007 10.55
goso, točno tako. ampak sds zanesenjaki tega nočejo videti, ker če bi videli, bi se tudi sami težko identificirali s tako politiko. rosomoh, od kod tebi podatek, da drnovšek piše knjige med službenim časom?!? to je eno. tistega tvojega zadnjega stavka pa raje sploh ne komentiram, ker je skrajno pod nivojem vsaj približno kulturne debate. vse, kar desno usmerjeni znate, je netenje nestrpnosti, sovraštva in omalovaževanje tistih, ki v vaši karavani ne tulijo z vami.
rosomoh@email.si
14. 02. 2007 09.41
Kdaj ga bo KOS zagrabil,ker med službenim časom piše knjge,hlača z njimi okrog in deli avtograme?Njegovo (Drnovškovo) obnašanje postaja vedno bolj moteče in skrajni čas,da se nekdanji prenašalec kovčkov na jugo ambasadi v Egiptu spravi v penzijo.
goso
14. 02. 2007 03.53
Drni seveda dobro ocenjuje, da bi ga volilna mašinerija koalicije prisilila, da izbere njihovega kandidata, če bi se posvetoval z poslanskimi skupinami. Prav ima, da hoče čim večjo neodvisnost kandidata. Bolj , ko je koalicija proti kandidatu, boljši je kandidat. Izbira Drni , poslanci so pa odgovorni. Sedanje njihovo obnašanje kaže na neodgovornost.
malasutra@gmail.com
14. 02. 2007 01.39
joj, knes, dejstvo je, da dialog med takimi kot si ti in takimi kot sem jaz ni mogoč. čisto nič se ne moremo zmenit. res. pa, če ti človek še tako argumentira zadeve, ti in tebi podobni gonite svoje, kar nekaj govoričite in pleteničite, vse skupaj na podlagi ideološke navlake v vaših glavah in ne na osnovi zelo razvidnih dejstev. v čem je potem sploh še smisel debate?
knes
14. 02. 2007 00.15
se vam ne zdi, da ste sami sebi v nasprotju? pravite, da JJ izvaja cistke? koga pa 'cisti'? LDS direktorje? kot prvo - kako so pa ti prisli na polozaje, ce ne politicno? ce ne bi bilo komplet vse LDSovo, zakaj bi bilo potrebno koga zamenjati? kot drugo - cemu javkanje o teh 'cistkah', predvsem v podjetjih? kolikor vem je gospodarska rast visja kot prej in tudi ta ('prevzeta') podjetja dosegajo odlicne rezultate. v cem je torej problem? :) levakarji moji, ce bi LDS izvedel posteno in korektno privatizacijo (za kar je imel 12 let casa), bi ne bilo nobenih 'prevzemov' in cistk in ne vem cesa se. tako pa niso poceli drugega kot nastavljali svoje kadre povsod. od zadnjega trafikanta do guvernerja gasparija :). privatizacija pa v zadnjem letu poteka bistveno hitreje in uspesneje kot prej - torej se bo vas Veliki Problem (jasno, po zaslugi Janse, hehe) v kratkem resil :)
neti
13. 02. 2007 23.47
bojan1@mail386.com
13. 02. 2007 23.36
no zdaj so pa to spolitizirali do nezavesti, še hudiču sa gravža ko tole opazuje...,mislim da je čes, da se dr. Drnovška zamenja in bo konc z...; za volitve itak, ve da jih bo zgubil, v sled taga se je pričel obnašati kot raztreseni g. Hanžek...
neti
13. 02. 2007 23.36
maks rešuj današnje težave oz probleme, ne bodoče (čez dve leti), ker ne veš kaj bo takrat! pravi stari kitajski pregovor
kosir_maks
13. 02. 2007 23.30
Kaj šele sledi čez dve leti, a ne??
xuxu
13. 02. 2007 23.28
Ne, SDS ne dela takih kadrovskih čistk kot jih je LDS... Še dosti hujše je kot prej!