Slovenija

'Sporazum Drnovšek-Račan je pogoltnilo Blejsko jezero'

Ljubljana, 06. 05. 2010 14.52 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Gantar zavrača Janševo trditev, da je vrnitev k sporazumu o meji Drnovšek-Račan alternativa v primeru zavrnitve arbitražnega sporazuma na referendumu.

Gantar zavrača Janševe trditve.
Gantar zavrača Janševe trditve. FOTO: 24ur.com

Predsednik DZ Pavel Gantar kot nerealno zavrača trditev predsednika SDS Janeza Janše, da je vrnitev k sporazumu o meji Drnovšek-Račan alternativa v primeru zavrnitve arbitražnega sporazuma na referendumu. Kot je zapisal v prispevku, objavljenem na spletni strani Zaresa, je bila ta možnost "dokončno pokopana" na Bledu leta 2007.

Pokopana je bila, ko je avgusta 2007 na Bledu takratni hrvaški premier Ivo Sanader vpričo takratnega premierja Janše izjavil, da bo Meddržavno sodišče v Haagu rešilo spor o meji med državama. Janša na to niti takrat na kraju samem niti pozneje ni javno reagiral. Danes se brani, da ni podpisal skupne izjave, kar je po oceni Gantarja malo vredno dejstvo, saj prav zato ni bila nikoli objavljena.

Spominja, da je sporazum Drnovšek-Račan, ki ga je tako "pogoltnilo Blejsko jezero", nastal v času, ko je Slovenija začela pristopna pogajanja z EU, ki je izrazila pričakovanje, da bo rešila vprašanje meje s Hrvaško. Zato se je takratni premier Janez Drnovšek lotil dogovarjanja, rezultat pa je bil potrjen sporazum na obeh vladah, ki je bil potem zavrnjen v saboru.

Z zavrnitvijo sporazuma je bila Hrvaška postavljena v defenziven položaj, njen cilj pa je postal prenos odločitve o meji na mednarodno sodno telo. Do brionske deklaracije leta 2005 je tako Slovenija lahko povedala, da je glede vprašanje meje svoje delo opravila in da čaka, da bo hrvaška politika našla dovolj zrelosti, da sporazum sprejme in potrdi.

Leta 2004, ko je Hrvaška začela približevanje EU, pa je začelo preko Evropske ljudske stranke, v kateri je imel Sanader velik vpliv, prihajati do pritiskov na Janševo vlado, naj pristane na mednarodno sodno telo. Rezultat je bilo blejsko srečanje in "načelen dogovor" o vključitvi tretjega v reševanje spora ter "pokopan" sporazum Drnovšek-Račan, dodaja Gantar.

Janša ima sicer prav, ko pravi, da tega ni naredil brez vednosti tedanje opozicije, zavaja pa, ko trdi, "da je (nehote) pristal na haaško sodišče z njenim soglasjem".

Pred blejskim srečanjem je namreč Janša na sestanku parlamentarnih strank dobil samo soglasje, "da se lahko pogovarja tudi o možni vključitvi tretjega (arbitraža, sodišče, mediacija) v reševanje spora, nikakor pa ni dobil soglasja, da lahko pristane na konkretno Meddržavno sodišče v Haagu".

Na sestanku po blejskem srečanju, ki se ga je udeležil tudi Gantar, pa so številni od Janše zahtevali pojasnila, kaj se je dejansko zgodilo na Bledu. Celotna opozicija, čeprav nezadovoljna, takrat ni tvegala javnega razkola, da ne bi še poslabšala položaja. Janše pa v primeru arbitražnega sporazuma takšne okoliščine ne zanimajo, "prav to, da lahko iz tega potegne politične točke - in ne interesi države -, so njegov končni in zadnji cilj", meni Gantar.

Janez Janša
Janez Janša FOTO: Blaž Garbajs

Meni tudi, da mora biti sedaj ključna slovenska politična usmeritev "stran od 'načelnega soglasja za haaško sodišče'". To pa zato, ker haaško sodišče - čeprav njegov statut v primeru strinjanja obeh strani dopušča odločanje po načelu ex aequo et bono - v sporih o meji odloča samo po mednarodnem pravu. Na načelo zunanje pravičnosti pa se "ne bi kazalo zanašati", saj vanj sodniki neradi pristajajo.

Prav v tem je po mnenju Gantarja velika prednost arbitražnega sporazuma. "Je telo sui generis in pravila, po katerih se odloča, so postavljena prav v tem sporazumu. Med njimi je tudi določitev stika Slovenije z mednarodnimi vodami," navaja Gantar. Je daleč najboljša rešitev in "daleč pod mejo nerazumnega tveganja, v katerega bi se spustili, če bi sledili Janševi poti", meni Gantar.

KOMENTARJI (34)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

botjabotja
07. 05. 2010 09.39
Ha,ha. Za trenutno stanje v naši državi se obtožuje nekdanjo vlado. Ha,ha. Potrebno bo uvesti semafor, na katerem bodo zabeležene stvari, za katere NI kriv JJ. Ha,ha Resnično ne vem, kdaj smo imeli tako slabo vlado.
User251591
07. 05. 2010 09.34
Gantar torej trdi, da so enostranske izjave več kot podpisani sporazumi. Gantar nas hoče prepričat, da ima večjo težo Sanaderjeva izjava v kamero, kot pa uradna listina, ki je Janša nikdar ni podpisal??????..... Pa kje jaz živim.....
User251591
07. 05. 2010 09.31
A ni Gantarjeva frendica Katarinca izjavila, da se še 100 let ne bomo zmenili glede meje, potem pa trdila, da to ni rekla, čeprav ji je Janša pred nosom pomahal z magnetogramom??
dule100
07. 05. 2010 08.25
Prosite boga, da bi Janša še dolgo živel. Ker ne vem,kdo bi bil potem kriv za vse katastrofalne napake, ki jih počnete.
User267788
07. 05. 2010 07.23
Zakaj levičarski mediji ne obelodanite, da so kljub širokoustenju levaki hiteli podpisovat in dvigovat roke za očitan dogovor na Bledu!? Ni pričakovati treznosti in razumnosti, še manj pa človeškega poštenja od te kaste, ki nas pelje po poti Grčije! Noben sporazum ne more biti dober, dokler je govora o našem ozemlju; jasno levaki!?
User196067
07. 05. 2010 01.38
User196805
06. 05. 2010 23.44
alterego Ne, to je povsem nepomembno in ne zanima nikogar. Verjetno bo prihajajoci referendum zarad meje s Čačkom.
am_staff
06. 05. 2010 23.42
Gospod doktor ne pretiravaje, do volitev se ne ukvarjajte z JJ.
User502007
06. 05. 2010 22.59
hot12506.05.2010, 17:5 Ali je Gantar vse pomešal ali po so ga novinarji narobe razumeli,ko kadar govori ima vedno polna usta "knedlov"in ga je težko razumeti kaj hoče povedat. ___________ Daj no še enkrat preberi, pa presodi, kdo je vse pomešal. Pa ni imel nič "knedlov" v ustih.
User446261
06. 05. 2010 22.49
a koga to še zanima?
User196805
06. 05. 2010 22.19
Cudno, da tole pa niste objavili kot novico na prvi strani. Tut Vizjak si ni zasluzu prve strani?? Kako ste lahko tko diskriminatorni? Dobro se ve kdo je trgoval s slovensko zemljo, kod je nastavljal sanaderu rit...ma vazno, da je on danes tok glasn pa da je ze tozu n ljudi pa vlozu par interpelacij. Ne more ti it ne na bruhanje, res! Ta clovk bi se mogu u zemljo zakopat pa tm ostat.
g12345@email.si
06. 05. 2010 21.25
sem desni, ampak se povsem strinjam z gantarjem.
User402392
06. 05. 2010 19.24
Sladke vode si naj zmeša pa jo spije. Morda mu bo odleglo.
User503597
06. 05. 2010 19.08
Pleh muzika. Vse tole pametarjenje politikov. Kot da igrajo samo eno melodijo ZA OBLAST že 1000 let .Pa odkar vem zase so vedno na čelu podobni, če ne isti politični plehmuzkontarji.
User432558
06. 05. 2010 18.38
spet ta propadli ekolog!
srebrnibreg
06. 05. 2010 18.37
Z vsemi se strinjam, da ta vlada ni naredila nič, ampak manj od prejšnje pa tudi ne.
User301925
06. 05. 2010 18.29
Če je ta sporazum tako dober, zakaj so ga pa potem dali na referendom? Pa še vidni oziroma ugletni Slovenci so proti takemo sporazumu npr.Tržaški pisatelj g.Pahor in še mnogi drugi! Ne vem zakaj morajo o nečem ,kar jeod negdaj bilo naše o tem zdaj spet tujci odločati.Kot da nas zgodovina že ni dosti naučila iz tega.Kadar koli je nekdo odločal namesto nas(tujci)smo slovenci takratko potegnili. Za vzgled bi si lahko ta Gantar vzel generala Majstra IN MNOGI NAŠI VRLI POLITIKI,ki jih je polna usta kako zavedni slovenci so????Če bi se takrat general Majster tako kilavo odločal ,bi danes v Mariboru in na Štajrskem govorili nemško!Tako ,da meni je čisto vseeno kaj bo rekla evropa in bom po vsej verjetnosti glasoval proti.Ker za zdaj me še dbeden od teh politikov ni prepričal,da bomo s tem sporazumom obdržali to kar je že od nekdaj bilo naše!
User437104
06. 05. 2010 18.27
Odvisno, zakaj smo se osamosvojili. Če smo se hoteli le otresti Srbskega centralizma ter tako razdeliti jugo na Avstroogarske meje, potem zdaj plačujemo ceno za načrt. Iz tega zornega kota, spada namreč Istra zagotovo in v celoti pod našo upravo, kot je jasno iz zgodovine ter vseh možnih zemljevidov. Vendar v tem primeru, ne bi mogli razbiti juge, za kar smo nucali še vsaj Hrkonene, ki zdaj terjajo svoj delež. Njihova inteligenca se je namreč pravilno zanesla na dejstvo, da bodo naši komunisti šli v to le, če bodo sledili popačeni, izkrivljeni podobi druga Tita v glavah, kamor spadajo tudi vse njegove napačne odločitve, drugače bi se mu bili prisiljeni odreči, pri čemer bi mu spremenili zgodovinsko podobno, ter bi si morali najti neko drugo identiteto. Zato so predstavili Miloševiča kot lažnega Tita, splošno krizo pa zvalili na praktično čez noč nezaželjene državljane, ki so jih v podobnem času zamenjali za pridružene. Skoraj nismo opazili, da se je zamenjala kakšna desetina državljanov. Ostalo sta naredila pohlep ter obljube o dosmrtnih položajih. Če bi hoteli moderno, demokratično državo svobodnih ljudi, bi se morali najprej vprašati o alternativah, ki ne vključujejo nasilja, laži in prevare ter podobnih diplomatskih posegov. Potem bi se lahko v Evropi poučili, kako deluje moderni kapitalizem ter prilagodili tržna pravila svojim naravnim prednostim, ki smo jih že imeli. Zaradi našega alternativnega sistema, je treba pač vse prevrednotiti, odpreti vrata znanosti, religiji ter kulturi, od katere smo bili ograjeni, oziroma smo jo zatirali. Tako bi bil rezultat isti, vendar bi danes bistveno drugače živeli, saj bi ohranili trdne temelje, pri čemer bi omejili divje lastninjenje ter nemoralnost, ki sta v bistvu izvira današnje krize. Z drugimi besedami, prav nič nas ne omejuje, da ohranimo vso suverenost na ozemlju in morju, ki ga do sedaj kontroliramo, sosede pa lahko do konca sveta terjamo za preostalo ozemlje, ki ga nepravično zasedajo, kot posledica daril fašističnih ter komunističnih diktatorjev, oziroma njihovih režimov. Mi nimamo veze s tem. Mi smo danes sicer dobra stara in večna, vendra neka druga, Evropska Slovenija, ki si je šele primorana poiskati ter določiti svoj prostor v svetovni skupnosti. S tem pa tudi poiskati primerno identiteto ter ustvariti kulturo in politiko, ki bo raziskovala ter zajela vso preteklost, vendar bo v koraku z modenim svetom, katerega del je od začetkov človeške civilizacije. Tako pa se borimo z eno ali drugo utvaro, ki postajajo vse bolj realne...
User459393
06. 05. 2010 17.50
Ali je Gantar vse pomešal ali po so ga novinarji narobe razumeli,ko kadar govori ima vedno polna usta "knedlov"in ga je težko razumeti kaj hoče povedat.
User477098
06. 05. 2010 17.50
in kaj je naredila ta vlada, janez novak john? semafor! ha, ha, ha, ha....padeš na rit!