Slovenija

'Kazenski zakonik je represiven'

Ljubljana, 29. 04. 2008 17.21 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Državni svetniki so s 16 glasovi za in 11 proti sprejeli odložilni veto na kazenski zakonik. Veto so vložili tudi na novelo zakona o odvetništvu.

Čeprav je državni zbor (DZ) ob obstrukciji poslancev SD, LDS, Zares in Lipe s 47 glasovi za in nobenim proti sprejel novi kazenski zakonik, so zdaj državni svetniki sprejeli odložilni veto. To pomeni, da mora zdaj DZ o zakonskem besedilu odločati znova, tokrat z večino najmanj 46 poslanskih glasov.

Državni svetniki so po odložilnem vetu na kazenski zakonik sprejeli še odložilni veto na novelo zakona o odvetništvu. Za veto je glasovalo 12 svetnikov proti pa devet.

Državni svetniki so na nov kazenski zakonik vložili odložilni veto.
Državni svetniki so na nov kazenski zakonik vložili odložilni veto. FOTO: POP TV

Šturm zavrača očitke

Predlog za sprejem veta na kazenski zakonik je vložila skupina devetih državnih svetnikov, ki je opozorila, da je bil kazenski zakonik sprejet brez soglasja pravne stroke. Po njihovih navedbah pri sprejemu zakonika ni bilo "izkazano, da bi k tako obsežnim spremembam kazenske materialne zakonodaje svoj konsenz naklonila tudi širša javnost".

V razpravi je denimo svetnik Marijan Klemenc opozoril, da stroka pri pripravi zakonika ni bila dovolj upoštevana, spremembe pa so preveč zapletene in nedorečene. Gre za premalo pretehtan poseg v temelje kazenskopravnega sistema, sprejete spremembe pa bodo povzročile velike težave. Svetnik še meni, da gre za "politični konstrukt", saj je jasno, da se je politika vmešala v stroko.

Minister za pravosodje Lovro Šturm je očitke predlagateljev zavrnil. Kot pravi, se zakonik ni sprejemal v naglici, saj besedilo temelji na ugotovitvah in predlogih več kot desetletje trajajočih razprav. Zakon je bil v medresorskem usklajevanju in javni obravnavi dlje, kot so običajno drugi zakoni, še pravi Šturm.

Svetniki so omenjenemu zakoniku očitali tudi, da predstavlja usmeritev kaznovalne politike v avtoritarno in represivno smer. Tudi te navedbe je Šturm zavrnil. Pravi namreč, da zakonik sledi ideji o možno rehabilitaciji storilcev in omogoča prestajanje kazni z družbeno koristnim delom.

Ministrstvo za pravosodje je sicer začudeno nad dejstvom, da so med predlagatelji veta predvsem predstavniki sindikatov. Pravijo, da novi zakonik v posebnem poglavju bistveno podrobneje, natančneje in ustrezneje ureja prav varstvo pravic delavcev. Tako je v besedilu Kazenskega zakonika inkriminirano šikaniranje na delovnem mestu, zagotovljeno varstvo delavk, ki jim delodajalci preprečujejo, da bi v času zaposlitve zanosile ali rodile otroka in določeno kaznivo dejanje zaposlovanja na črno.

Šturm zavrača očitke svetnikov.
Šturm zavrača očitke svetnikov. FOTO: POP TV

Veto tudi na novelo zakona o odvetništvu

Predlagatelji veta na novelo zakona o odvetništvu so ocenili, da je novela sprejeta v nasprotju z vsaj dvema členoma ustave - 137., ki govori o samostojnosti in neodvisnosti odvetniškega poklica, ter 74., ki govori o svobodi gospodarske pobude.

Po mnenju prvopodpisanega pod predlog za odložilni veto svetnika Mihaela Jenčiča je novela v nasprotju s 137. členom ustave zato, ker določa, da odvetniške tarife, ki so bile prej prepuščene trgu in odvetnikom samim, po novem določa zakon o odvetniški tarifi. S tem je po njegovem mnenju zakonodajalec posegel tako v neodvisnost odvetnikov, kot tudi v njihovo svobodno gospodarsko pobudo.

Novela zakona po mnenju svetnika napačno ureja tudi vprašanje disciplinskih postopkov, ki jih lahko zoper odvetnike vložijo njihovi klienti. Novela namreč po njegovih besedah predvideva, da se lahko klient pritoži na disciplinsko komisijo, katere večino članov pa ne imenuje odvetniška zbornica, ampak sodniški svet in drugi organi. S tem po njegovih besedah zbornica izgublja svojo samostojnost.

Šturm je v odgovoru na predlog za veto vse omenjene očitke zavrnil. Kot je dejal, novela, ki je bila sprejeta, sicer res določa, da so odvetniške tarife določene z zakonom, vendar pa istočasno tudi določa, da je vedno možen tudi drugačen dogovor med odvetnikom in stranko.

Prav tako po njegovih besedah novela odvetnikom ne odvzema večine pri odločanju o disciplinskih zadevah. Kot je dejal, imajo odvetniki na prvi in drugi stopnji odločanja v disciplinskih postopkih še vedno večino.

KOMENTARJI (25)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

User390023
06. 05. 2008 10.25
Bravo državni svet! Sicer ni veliko, vendar je morda že neformalno opozorilo, kar suspenzivni veto v pretežni meri tudi dejansko je, zaleglo. Sploh poznate novi KZ? Še vedno ostaja upanje, da koalicijski imbecili ne bodo ponovno sprejeli zakona pa vendarle. Novi KZ je kriminal. Razbija enega največjih dosežkov kazenskega prava - trodelni splošni pojem kaznivega dejanja in nas po besedah dr. Korošca pelje nazaj v srednji vek. Uvaja možnost izreka dosmrtnega zapora, kar nima nobenih specialno preventivnih učinkov na storilca, generalno preventivni pa so zanemarljivi. Praktično jasno je, da je to sama predvolilna propaganda. Gre za enega najpomembnejših zakonov sploh, ki ima vpliv na vse državljane in jasno je, da se takih zakonov ne sprejema instrumentalno. Dragi Lovre, če je kdo deloval instrumentalno, je bil to državni zbor, v katerem noben predlagatelj (oz. podpornik predlagateljev), ni znal podati ustrezne argumentacije o ustreznosti zakona. Rekli so (npr velecenjeni Lojzek Sok, NSi): 'Ocenjujem, da je novi zakon primeren in zato ga bomo podprli'. Ja in?? Da pa ne bom samo kritiziral, naj poudarim tudi pozitiven v vidik v smislu možnosti izreka opravljanja dela v korist humanitarnih ustanov kot alternativno kazen zaporu do 1 leta. Scela pa je zakon propagandno skropucalo le 3 'strokovnjakov'.
Buena Vita
02. 05. 2008 11.25
državni svet je ena vreča,vreča ki troši denar,in je sa m s sabo všečen,pač pogruntavščina komunajzarjev KAJ STE PAMETNI botrov se pa ja neda zlahka otpravit
User242283
30. 04. 2008 22.57
Pahorček, pamet ni niti tvoja močna stran. Prej gobec. Partizanček pa itak samo dudla tisto, kar je prebral v demokraciji, ali pa so mu natvezli na partijskem sestanku. Bolek in lolek.
User279470
30. 04. 2008 20.16
partizan1, bravo za tako dober komentar. Še posebej pa kapo dol, da si borčeku pokazal in dokazal, da pamet ni njegova močna stran...
User385261
30. 04. 2008 16.20
zakon v večini poznam prinaša vrsto sodobnih rešitev kot je alternativna kazen katerega pozna skoraj vsa evropa,nadalje prave kazni za hujše zločince višje kazni za pedofile.preprečevanje delodajalcev do šikaniranja žensk.z alternativno kaznijo bi dosegli da bi v zaporu sedeli res tisti ki si to zaslužijo ne pa kurji tatovi.lahko bi ti še našteval vendar mislim da tudi ti poznaš osnove tega sodobnega zakona.
User273286
30. 04. 2008 15.55
partizan1 ali poznaš kompletne spremembe ??
User385261
30. 04. 2008 15.47
sramota za državni svet ki je dal veto na oba zakona,sedaj se lahko samo vprašamo koga ščitijo.srčno upam da bodo poslanci zmogli še enkrat izglasovati zakona.čudim pa se stranki lipa predvsem pečetu ki je tako proti pedofilom itd.da ne podpre zakona morda ga bo tokrat kar od njega pričakujem in pričakuje marsigdo.veliko slabših zakonov je bilo sprejetih kot sta ta dva pa ni bilo nobenega veta torej se ve kdo in kaj so ti ljudje v tem državnem svetu.zakon je vsekakor boljši kot je sedanji in ga je potrebno sprejeti.torej poslanci ki vam je kaj do pravičnosti izkažite se pri glasovanju in narod ki je v večini za zakon vam bo to povrnil če ne prej pa na volitvah.
User242283
30. 04. 2008 15.35
Bonsai, zgleda, da sodišča kar rada "razsojajo" na ta način, da opravijo obravnavo samo z eno stranko, ki ji verjamejo vse, tudi stvari, ki so skregane z zakoni in osnovno logiko. Pol pa napišejo: ..sodišče je verjelo..... ( ne hebejo dokazov) Mogoče je tako zaradi sfeminiziranega sodstva, ko je kakšni "intelektualki" prenaporno upoštevati dve stranke v postopku. Zdaj vsaj vemo zakaj tako rade rinejo dopoldan na tržnico med solatarce. Svoje k svojim. In, ja, ob takem pravosodju je ostrejša zakonodaja problematična.
User221582
30. 04. 2008 08.46
Vsi, ki iammo mirno vest, Zakon podpiramo 100%. To je odgovor na veto. Če pa gledam, kdo je v DS, mi je pa jasno, zakaj toliko vetov in nagajanja. Mar ne, Semolić nesposobni. Me zanima, če bi dali veto tudi na Zakon, da se mora nevladni uslužbenec Golibič izsdeliti iz 100 m2 velijeka vladnega stanovanja, ki ga je dobil za bagatelo. Čitajte od časa do časa tudi Slovenski Tednik-je poučen in podaja resnične informacije.
User374149
30. 04. 2008 07.49
Eden najbolj pozitivnih zakonov, ki jih je sprejela ta DZ, oziroma podalo MP. Bravo g. Šturm. DS bi pa že zaradi tega morali ukinit, ker je izglasoval veto. Zakon o odvetniški tarifi. Sedaj je prepuščeno goljufom, kot je npr. odvetnica Mazi Jana. In tudi disciplinska pokliče na zagovor samo eno stranko (in to toženo) in ji verjame vse laži. Ker bi ji drugače morala Odvetniška zbornica plačati skoraj 200.000€ zavarovalnine. Da pa je odvetnici dovoljeno vse, ko te zastopa, je pa tudi laž. Naj poda v javnost njene prekrške, ki jih je izrabila kot odvetnica. Drugače jih bomo dali v javnost njeni klienti.
test100
30. 04. 2008 00.28
Čudi me, da so delegati izglasovali veto na zakonik, ki ureja in poustruje kazni za zločince, pedofile in razne zlikovce, ko si nekateri res zaslužijo smrtno kazen. Pobije otroke , pobije starše in še in še, pa se za takega tako potegujejo. Kje pa so bili delegati, ko se je sprejemal ta novi res nenormalen zakon o prometu. Pošten državljan, bo slučajno podzavestno prekoračil hitrost v naselju ali izven njega in ne bo nikomur nič naredil, pa se mu lahko zgodi, da bo ostala njegova skromna družina brez sredstev za preživljanje. Povdarjam nikomur ni nič storil in bo obravnavan hujše kot zločinec, ki ga razni tovariši vsestransko ščitijo. Ščitijo pa predvsem tisti, katerih predhodiki -politični- so polikvidirali še in še nedoljžnih ljudi brez vsake sodbe. Za same delegate in poslance pa tako velja imuniteta. Zanima me kakšen bo izgovor policije, ko bo prva smrtna žrtev na cesti? Katerega bodo dolžili? Verjetno Janeza Janšo, saj on je edini krivec za vse.
User242283
29. 04. 2008 23.35
Ta zakon je samo povečevanje nasilja države nad posameznikom, njegovo sprejetje je bilo izsiljeno in prav je, da je padel veto. Tudi določba, da se kazen lahko spremeni v družbenokoristno delo je skrajno sumljiva. Če upoštevamo drugo alternativo, torej zapor, gre za neplačano prisilno delo. To je pa z ustavo prepovedano. Poleg tega, državi se taki "zastonj" delavci (sužnji?)splačajo, pri nas je pa žal tako, da kjer se začne denar, se dostikrat morala in zakonitost neha. Tako se lahko vprašam, koliko "kadra" bi brez potrebe obsodili, pač v skladu s potrebami za zastonj delavci In ko danes delavci štrajkajo, da je 400eur pllače premalo, jim vlada nakuha takle KZ, ki jim bo omogočal, da bodo delali za nič eur. O kvaliteti, poštenosti, modrosti in pravičnosti sodstva pa tokrat nobene
User270321
29. 04. 2008 23.25
Čer, Štrum, mi smo s tabo. Si edini pravosodni minister, kateremu bodo z vsem spoštovanjem sledili tudi drugi; seveda je mišljeno po učinkovitosti in razumu. Lp M.K
User23976
29. 04. 2008 23.11
Prav bi bilo, da bi imeli nov kazenski zakonik. Ocenjujem, da je prav, da se dosmrtna ječa za najhujše zločince uvede nemudoma - dobro bi bilo tudi uvesti register pedofilov itd. Skratka, prav je, da Slovenija postane malce bolj "huda" v razmerju do zločincev - danes se namreč zdi, da se zločin celo izplača. Po zločinu namreč dobi zapornik nadstandard in streho za nadaljnjih največ 30 let... Gre samo za nagajanje sedanji vladi. Orodje je satelit SLS-a in nekdanjih vodij - bivši LDS in ZLSD ... to je seveda Državni svet, ki biga sam že zdavnaj ukinil. Upam, da se bo ukinitev tudi kmalu zgodila ...
User110792
29. 04. 2008 21.43
Kako je rekel prof. Bučar? Ko slediš demokracijo si že rdeč. Pa je bil ta desen. Stroka je za slepce nekaj nedojemljivega, rdeči pa že od leta 2004 uničujejo Slovenijo. Boste videli, ko letos ta črni zmagajo, bo JJ s Šturmom red naredil. Ne JJ, ta je ta rdeč, ne Šturm, ta je cerkveno črn, pač nekdo drug, ki je samo črn in ne ti sedanji vladajoči rdečkarji.
Buena Vita
29. 04. 2008 20.26
zakon je še vedno premil,opozicija se boji zase,ko bodo prišli na vrsto................................................
User279470
29. 04. 2008 19.33
Nekoliko sem zamešal zadeve...dobro saj ni važno... Kakor koli, mislim da so svetniki pljunili v lastno skledo, saj sta določbi dosmrtna ječa in register pedofilov dobri in po moje tudi zaželjeni! To, skupno dobro, so svetniki enostavno ignorirali! Tudi izgovor, da ima zakonik premajhno podporo strokovne javnosti, je za lase privlečen. Strinjam pa se z ministrom Šturmom, da so svetniki DS spet pokazali, da so instrument v rokah opozicije.
User89276
29. 04. 2008 19.27
Bravo, bravo! Škoda le, da za ponoven sprejem ni potrebna 2/3 večina :(
Franciska Pavlin
29. 04. 2008 18.55
Močno upam, da imajo svetniki malo več realnosti v glavah kot nekateri, ki mislijo, da so z leti umsko bogatejši, pa na žalost gospa skleroza ne izbira.
User279470
29. 04. 2008 18.49
Se strinjam, da je zakonik restriktiven, ampak ima tudi dobre plati. Npr. ena taka dobra stran je, da je v Sloveniji prišel čas, da se lahko na novo evalvirajo ceste, saj so se v mnogih slovenskih naseljih zgradili pločniki. To pomeni, da se lahko spremeni tudi zgornja meja hitrosti skozi naselje, in sicer iz sedanjih 50km/h na 70km/h.