Slovenija

'Tone, na vrhu sva! Sediva pri kitajski piramidi, pa ne veva, kaj bi'

Ljubljana, 13. 05. 2019 07.59 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min

Mineva 40 let od prvega slovenskega vzpona na najvišjo goro sveta, Mount Everest. 13. maja 1979, natanko ob 13.51, sta ga kot prva osvojila Andrej Štremfelj in Nejc Zaplotnik. Dva dni pozneje so vrh dosegli še Stane Belak, Hrvat Stipe Božić in vodja šerp, Nepalec Ang Pu, ki se je pri spustu smrtno ponesrečil. Vse skupaj je vodil Tone Škarja. Obletnico so obeležili s slovesnostjo v Mojstrani.

Več videovsebin
  • Odprava Everest 1979
    07:55
    Odprava Everest 1979

Eden izmed junakov izjemnega podviga, Andrej Štremfelj, je pred časom v pogovoru za našo spletno stran dejal, da z Nejcem Zaplotnikom takoj ko sta stopila na najvišjo točko našega planeta, nista vedela, kaj bi. "Nič si nisva rekla, to je tako čustven trenutek, da sva se samo objela, trepljala en drugega, malo 'pojokcala'," je povedal Štremfelj in dodal: "Potem pa kar na enkrat nisva več vedela, kaj bi. Usedla sva se na vrh pri kitajski piramidi in se spomnila, da je treba po radijski postaji poklicati v dolino, da sva na vrhu."

Dolino je seveda preplavilo navdušenje. "Vsi so tulili kot zverine. Je pa tisti znameniti Nejčev stavek, ki ga je rekel Tonetu Škarji: sediva pri kitajski piramidi in ne veva, kaj bi. Ampak res nisva vedela, to je res zanimivo."

Odprava trajala tri mesece, med člani tudi slikar

Celotna odprava je trajala tri mesece. 23 alpinistov sta spremljala dva zdravnika, ki sta se štela kot člana odprave, in pet spremljevalcev – novinarja, radioamaterja in slikar. Del legendarne odprave so bili še: kuharja, štirje kuhinjski pomočniki, dva kurirja, vodja šerp, 15 šerp in kar 750 nosačev, ki so skupaj znosili kar 22 ton opreme.

Vodja šerp Ang Pu, je 15. maja 1979, ko so za Štremfljem in Zaplotnikom vrh dosegli še Stane Belak - Šrauf in Hrvat Stipe Božić, postal prvi človek, ki se je na Mount Everest povzpel z dveh različnih smeri. A Pu se je pri sestopu tragično ponesrečil, potem ko je sedel, da bi se okrepčal s čajem, je omahnil 2000 metrov v globino, kjer so ga naslednji dan našli mrtvega.

Štremfelj je opisoval, da jim je težave povzročal močan veter: "En teden je tako močno pihalo, da je vsak skupina, ki se je povzpela do višjega tabora, šla zgolj 'pogledat na uro'. Napredovali nismo niti enega metra, ker se ni dalo, tako je pihalo. Seveda nas je to močno izčrpalo."

Kaj je danes prva misel Andreja Štremflja, če se z mislimi vrne 40 let nazaj, na streho sveta? Preden je odgovoril, je pogledal v strop, za nekaj sekund pomislil in rekel: "Da sem bil na vrhu." Tako preprost odgovor, da sva se oba zasmejala. "To mi je bilo seveda najpomembneje, kot drugo pa ne morem verjeti, da je od tega preteklo že 40 let, ker se mi zdi, da ni tako daleč nazaj," je dodal. Takoj zatem se je spomnil ostalih članov odprave in tistih, ki niso več živi.

Ker je v tistem času veljalo, da lahko za vsak osemtisočak dobi dovoljenje le ena odprava na sezono, se je del ekipe do baznega tabora peljala s helikopterjem. Želeli so namreč prehiteti Avstrijce, ki so za vzpon na sosednjo goro Lotse nameravali bazni tabor postaviti na istem mestu.

"Danes je lahko 15 odprav v eni sezoni, takrat pa le ena spomladi in ena jeseni. Čeprav je to ogromen prostor, smo želeli biti čim bliže steni in dovolj daleč, da je varno ter da smo na takem mestu, da ne bi njihove fekalije tekle v našo pitno vodo. Sicer smo se to potem že dogovorili, kje bo od koga voda in kam bo kdo hodil na stranišče. Ampak kljub vsemu, šlo je za boljši prostor," razlaga Štremfelj.

Slovenska pot ena težjih

Mnogi strokovnjaki in poznavalci Himalaje še vedno priznavajo, da je bila njihova smer na Everest ena težjih od enajstih, do danes preplezanih smeri. Leta 1984 so jo uspeli ponoviti le Bolgari, a je pri vrnitvi po grebenu umrl njihov vodja, Poljaki so jo preplezali do zahodne rame in nato sledili ameriški smeri, medtem ko drugih uspešnih ponovitev ni bilo, poskusov pa vsaj 20.

Veličastna gora ima v srcu Štremflja posebno mesto.
Veličastna gora ima v srcu Štremflja posebno mesto. FOTO: Andrej Štremfelj
Ob tej okrogli obletnici prvega slovenskega vzpona na Mount Everest smo v rubriki 24UR Fokus pripravili dokumentarno zgodbo v dveh delih o zgodovini slovenskega himalajizma. Od izjemnih arhivskih posnetkov do vrhunskih dosežkov, od prvega vzpona do sedanjosti, od pripovedi akterjev do analize osebnosti alpinistov.

Najtežji je bil zadnji, skalni del. "V Himalaji je na visokih višinah po skali težko plezati. Z rokavicami se namreč ne da, ker nimaš občutka, rokavic pa ne moraš dati dol. Tisto jutro, ko sva začela plezati na vrh, je bilo minus 42 stopinj Celzija. Rokavice lahko snameš za pet preprijemov. Če jih ne daš hitro nazaj gor, takoj dobiš ozebline." To je bila glavna težava in posebnost slovenske smeri – težko plezanje na izjemni višini.

Takrat komaj 22-letnemu Štremflju je bila najtežja stvar na odpravi jutranje vstajanje, je pred časom zaupal v pogovoru naši novinarki Maji Korošec. "Na veliki višini bi najraje kar spal. Zavlekel bi se v šotor in spal, ampak nekdo mora skuhati. V bistvu je treba neprestano kuhati."

Največja razlika z današnjim alpinizmom je v opremi

Same poti oziroma plezanja ni doživljal kot preveč zahtevnega. "Bil sem mlad. Razmišljal sem samo, kako bom prišel čim višje," je povedal.

Štremfelj je povedal še, da so bili člani odprave prvi, ki so v Jugoslaviji dobili nepremočljivi material Gore-tex.  "V Jugoslavijo smo material uvozili iz Avstrije ali Nemčije, vetrovke in vetrne hlače pa so nam zašili v Induplati. Sešili so nam tudi vse šotore. Imeli smo specialne čevlje, ki nam jih je naredila Alpina."

Prav razlika v opremi je po njegovem mnenju največja razlika med takratnim in današnjim alpinizmom. "Predvsem kisikova oprema je zelo napredovala. Mi smo rabili za vzpon na vrh dve jeklenki, kar je 15 kilogramov samo kisika. Danes bi to pomenilo pet kilogramov, saj so jeklenke iz lahkega titanovega materiala."

"Druga stvar pa je, da danes ne morete več normalno na Everest po običajni poti, ker je vse skomercializirano, vrvi so napete od dna do vrha. Seveda je možno iti po težji poti, tam pa ni nikogar," se ob koncu namuzne Štremfelj.

Obeležitev 40-letnice prvega slovenskega vzpona na Mount Everest

Ob tej priložnosti Slovenski planinski muzej, ki deluje v okviru Gornjesavskega muzeja Jesenice, pripravlja razstavo zbranih predmetov in spominov, povezanih z Everestom, v Mojstrani pa se je točno ob 13.51 začela uradna slovesnost ob obletnici. Tam se je danes zbrala velika večina članov takratne odprave, ki so jo sestavljali Slovenci in nekaj posameznikov iz Hrvaške ter Bosne in Hercegovine.

Ob tej priložnosti so se spomnili dogodkov na gori in izpostavili povezanost odprave ter njeno delovanje v duhu vsi za enega, eden za vse.

"V dolgoročnem spominu slabe stvari pozabimo, dobre pa ostanejo. Tako da so zdaj spomini v glavnem samo dobri," 40 let po dogodku razmišlja Štremfelj, ki si še sedaj predstavlja, kako je bilo. "Seveda je srce ob prihodu na vrh zaigralo, trepljala sva se in malo pojokcala ter poklicala v bazo. Huronsko vpitje iz vseh taborov je povedalo vse o kolektivnem duhu. Na vrh sva prišla za vse in odpravo odrešila strahu pred neuspehom, da bi bili vsi napori zaman," je dejal Štremfelj.

"Žal pa veselje ni bilo dolgotrajno, ker je bilo treba takoj razmišljati o tem, kako bova šla dol. Po vrnitvi bi morali proslavljati, a se je ponesrečil šerpa in to je bil konec našega veselja," se je spomnil Štremfelj in dodal, da so stvari začeli prav dojemati šele doma, ko so jim v Kranju pripravili sprejem. Tako je resnično zavedanje o tem, kaj je bilo doseženo, prišlo z zamikom.

Udeležence odprave Everest 1979 predstavnike Planinske zveze Slovenije je danes sprejel tudi predsednik države Borut Pahor.

• image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (70)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

tarzan13
11. 05. 2020 18.57
LEGENDA je šel med zvezde..počivaj v miru
Iniesta
13. 05. 2019 20.06
+11
V komunizmu so se dogajale velike stvari ...
papi1
13. 05. 2019 19.28
-46
'Tone, na vrhu sva! Sediva pri kitajski piramidi, pa ne veva, kaj bi'. Ravno ta stavek pove vse, folk dejte se zamislit, častite ljudi,egoiste, ki sploh niso vedeli zakaj rinejo tja gor. Blesavo, do skrajnosti!
moto-gp
13. 05. 2019 19.46
+27
13. 05. 2019 19.47
pjor69
11. 05. 2020 20.14
Morda je pa krivo to da si nad 8000m slab kisik razmišljanje omejeno.
pjor69
11. 05. 2020 20.15
SteffXRP
11. 05. 2020 21.53
A ti si Slovenec, a si človek, kaj si sploh? Ne želi si, da se srečava na 4 oči...naj te bo sram v dobesednem pomenu te besede
ooResnicA
13. 05. 2019 18.36
-13
.....komiji u venezuela čim prej....
MucaNeGrize
13. 05. 2019 16.32
+43
Lahko rečem samo VELIK priklon za takratni useh . Kar se tiče zvezde ( ki nekatere tako moti ) lahko rečemo samo - desničarski izdajalci so že med 2.svetovno prisegli okupatorju in nacistični zastavi in to 2 x da bo bolj držalo...ter z žegnom rkc . Enako jih moti ta ista zvezda tudi danes . Že vedo zakaj ...in mi tudi .
flojdi
13. 05. 2019 17.23
+25
pa kdo tu pri tem članku lahko omenja neko zvezdo, ej. VSA ČAST JIM. / pa še dobro da Občutkov nihče nikomur ne more ukrast ; da so za vedno v lasti tistega, ki jih zna doživet.
13. 05. 2019 18.01
@..aloha..natanko tako in za vedno bodo izmecek naroda..kakšna sprava neki..
mitschke00
13. 05. 2019 19.18
Saj ne veš kaj govoriš, alotulsi Politika ni zate Drži se raje prvotne teme
mitschke00
13. 05. 2019 19.19
Okupator vas je pognal v tak beg, da vam je kar gorelo pod nogami😂😂😂
moto-gp
13. 05. 2019 19.50
Kakšno vezo ima tak velik uspeh s komunizmom-zvezdo?
Josh
13. 05. 2019 16.17
+51
Nekateri jim pravijo pogumneži, nekateri spet neumneži, jaz pravim samo vsaka čast! Malo ljudi ima tako strast, da so za njo tudi pripravljeni umreti. Nekatere zanima glasba, nekatere kolesarjenje, spet druge pa pač planinarjenje... In mislim, da se vsak, ki se odpravi v gore zaveda nevarnosti pa se vseeno odloči za vzpon, ker ga to pač veseli... tako da moj poklon... Tisti, ki so pa med vzponom umrli pa mislim, da so dobili grob svojih sanj. Naj počivajo v miru.
13. 05. 2019 16.06
+20
dobr so gor prlezl z opremo iz tistega časa, ko je še titan cepine delal.
13. 05. 2019 15.54
cenzura pa to?
13. 05. 2019 15.53
admin zakaj si mi pa zdej komentar zbrisu?
13. 05. 2019 15.52
ko so šli gor so samo radensko pili. za so mel mehurčke v telesu, da so bli lažji. včasih je bil moj nick pravljičarGTI
oježeš
13. 05. 2019 15.33
+27
Bogi komentatorji. Pišejo o vsem, le o zapisani zgornji temi nimajo pojma in ne znajo napisati kake vzpodbudne besede, kajti ta uspeh je bil v času Jugoslavije in je proslavil pač državo. Kritika glede na državnost ni možna, ker je do razsula prišlo kasneje. Uspehi so ostali, dosegli pa so jih prej v živo in s svojimi dejanji in zdaj po spominu, Slovenci in Hrvat. Res veličasten dogodek, ki ga v svetu spoštujejo, doma se pa koljemo zaradi parih ljudi, ki ne vedo niti kaj bi radi s seboj. Sramota, ki jo namesto spoštovanja kažejo posamezniki. Pa komur ni všeč alpinizem, le zakaj ga potem komentirajo?
wolfterier
13. 05. 2019 15.55
Če se ne motim,je vsaj eden od njiju še vedno tam nekje gor !
13. 05. 2019 15.06
Desnjuhe na preži...pridu pridi pridi Organ, edino ti si pravi dedec za slovenske rovtarje..pa kaj ste res taki frustrirani, da še ko je zgodba o alpinizmu fantazirate in se smešite..butli..
13. 05. 2019 15.10
+12
Politika pa vera. 2 totalno nepotrebni zadevšni...
Sava Sava
13. 05. 2019 14.44
-10
Pogrešam neko sila demokratično stran na Slovenskem (ki navezuje stike z enako demokratičnimi silami naokrog - Italija, Madžarska, Azarbajdžan...), da dvigne glas do neba zaradi izzivajoče rdeče zvezde na zastavi. Ker je to bila jugoslovanska odprava, po njihovem gotovo ne šteje in bo treba šteti za prvi slovenski vzpon na Mount Everest Franca Pepevnika (22. 5. 1997).
13. 05. 2019 14.51
+23
Prjatu tud k je bla Juga je Slovenija obstajala, tok v vednost
13. 05. 2019 14.38
+45
Nihče od ljudi, ki posedajo po toplih foteljih, ne bo nikdar razumel, da lahko človek za dosego cilja žrtvuje tudi lastno življenje. Danes, ko nam je vse servirano na pladnju, ko se za nobeno stvar ni treba več izpostavljati, je vsako tveganje obsojano. Nejc Zaplotnik
mlutherking
13. 05. 2019 14.27
+29
Nejca Zaplotnika sem velikokrat videl, saj sva bila s sinom skupaj v vrtcu.Tudi on je končal v hriboh kot moj ded.RIP.
13. 05. 2019 14.41
Dragr123
13. 05. 2019 13.03
+26
Najbolje pa vse te zgodbe predstavi g. Andrej Štremfelj v živo na predavanjih
srecnii
13. 05. 2019 12.23
+53
to je pravi lajf , ne pa hodit delat za petke in svetke za je***ih 650 neto plače.
boljši jutri 1
13. 05. 2019 12.17
+64
Slovenski alpinisti so že ves čas v svetovni špici.
KVAJSTABO
13. 05. 2019 11.56
-30
Naglas razmišljam... Zakaj je šel slikar zraven, leta 1979? A to, za vsak slučaj, če bi fotoaparati zatajili.
13. 05. 2019 12.18
+37
Raje po tihem razmišljaj, ker se smešiš do podna.
Sebastian
13. 05. 2019 11.52
-60
gora ni nora.... res ne vem, kaj je treba rint u to gorovje...da se dokažeš komu?? in zavarovalnice plačujejo za te adrenalinske bedarije :(
Jume79
13. 05. 2019 11.56
+47
Nevem zakaj morš skoz sedet doma pred kompjutrom in pisat neumnosti? Zavarovalnico plača vsak sam in hodit v hribe niso bedarije.
Jume79
13. 05. 2019 11.58
+36
Pa še to. Vse tiste iz kavča zavarovalnice veliko več stanejo kot par tistih, ki hodimo u hribe.
13. 05. 2019 12.08
-13
Jume79 gorani ni nora nor je tisti ki gre gor. In eno je 1000 m ali 2 - 3 in eno je 8000 tisoč.
13. 05. 2019 12.11
Jume79 zavarovalnice imajo hude dobičke. Tako da oni samo služijo in jih stane 0. Poglej bilance
13. 05. 2019 12.17
+20
Matejček zate je že podvig, če se iz kavča premakneš do hladilnika, tako da ne komentiraj preveč.
13. 05. 2019 12.20
-24
diebaumaister, malo več kot ti sem na hribih. Malo več kot ti sem na kolesu in veliko več imam kot ti. In ne samo denarja ... lahko samo zapreš svoj go...
13. 05. 2019 12.22
-15
diebaumaister vidim pa, da sta hladilnik in kavč tvoja prijatelja, uživaj po svojem stilu. Jaz imam podjetje, družino in sem športnik.
Uporabnik1152447
13. 05. 2019 12.56
Boljše biti kavčar, kot obsedenec z gorami, da umreš in pustiš za sabo družino, otroke, starše... Isti šmoren je pri motoristih. Boljše biti kavčar, kot motorist v Sloveniji. Seveda je to moje mnenje, vi pa kar občudujte tiste, ki po nepotrebnem tvegajo svoja življenja in s tem kvaliteto življenj ljudi okoli njih.
13. 05. 2019 15.09
13. 05. 2019 15.20
hahahahahah, lih ti matejček ja, si v hribih, če imaš doma knjigo gore in ljudje še ne pomeni da si hribolazec, glede na tvoje pisanje pa kot sem ti povedal zgoraj.