Slovenija

Vrhovno sodišče potrdilo ničnost posojilne pogodbe v frankih

Ljubljana, 07. 02. 2023 17.17 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

"Kreditojemalci smo po osmih letih dočakali sodbo, s katero Vrhovno sodišče RS potrjuje to, kar trdimo ves ta čas: kredit v CHF pomeni neomejeno valutno tveganje, ki so mu izpostavljeni samo kreditojemalci, zato ima takšna pogodba vgrajeno znatno nesorazmerje v škodo potrošnika," so sporočili iz Združenja Frank. Kot pravijo, gre za prelomno sodbo.

"To je obenem prva sodba Vrhovnega sodišča RS glede problematike kreditov v švicarskih frankih, s katero je bilo dokončno ugotovljeno, da gre za nično kreditno pogodbo. Pravnomočna sodba je tako potrjena, kreditojemalca sta se dokončno rešila toksičnega kredita," so še zapisali pri Združenju Frank.

Vrhovno sodišče je po navedbah omenjenega združenja uskladilo presojo nepoštenega pogodbenega pogoja z razlago, ki jo je lani podalo ustavno sodišče. Ob tem je izhajalo iz ugotovitve, nadaljuje združenje, da je v danem primeru šlo za nedovoljeno spodbudo jemanja kredita v tuji valuti, zavzelo pa je stališče, da je bilo takšno ravnanje banke tudi zavajajoče.

"Vse to zgolj ob povzemanju vsebine pogodbe, v kateri je kreditojemalec opozorjen na valutno tveganje. Ta situacija je tipična za vse kreditne pogodbe kreditov v švicarskih frankih in v sodnih postopkih praktično ni nobene trditvene podlage bank, da bi bilo v drugih primerih drugače," so zapisali.

Izpostavili so, da je obenem to prva sodba vrhovnega sodišča po prelomni sodbi Sodišča EU, v kateri je to povedalo, da je za nepoštenost pogodbenega pogoja dovolj obstoj znatnega neravnovesja med pravicami in obveznostmi v škodo potrošnika. "Vrhovno sodišče je sedaj to jasno potrdilo z obstojem neomejenega tveganja," so poudarili v združenju in dodali, da po mnenju pravnikov, ki zastopajo kreditojemalce, argumentacije te sodbe ne bo več mogoče presegati. "Tako ni več mogoče najti pravnih ovir, da pravici ne bi bilo zadoščeno v vseh tistih primerih, ko kreditojemalci poiščejo zaščito svojih pravic na sodišču," so dodali. 

švicarski franki
švicarski franki FOTO: Thinkstock

"Bistvena ugotovitev Vrhovnega sodišča v obravnavani zadevi je bila, da banka v času sklepanja kreditne pogodbe v CHF kreditojemalcema ni ustrezno pojasnila valutnega tveganja in tako nista vedela, kakšno tveganje prevzemata. Logično je, da nobeden kreditojemalec takšnega toksičnega kredita na banki ne bi vzel, v kolikor bi mu ta transparentno predstavila pogodbeni pogoj v CHF, slednja pa tudi ne bi prodala takšnega kredita nobenemu potrošniku. Tak pogodbeni pogoj namreč kreditojemalcu v primerjavi s kreditom v domači valuti nalaga neomejeno valutno tveganje, za katerega banka ni mogla razumno pričakovati, da bi kreditojemalec ob ustrezni transparentnosti tak pogoj v vsakem primeru sprejel," je ob tem dejal odvetnik kreditojemalcev Aleš Majcenovič.

V Združenju Frank bodo za člane v kratkem pripravili več pravnih posvetov, kjer bodo podrobno predstavljeni postopki na sodišču in nadaljnji koraki, ki jih bodo kreditojemalci morali narediti. Obenem pozivajo sodišča, ki so toliko let vrtela kreditojemalce v svojih mlinih, da pospešijo postopke in omogočijo dostop do pravnega varstva tudi tistim kreditojemalcem, ki zaradi dolgoletnega finančnega izčrpavanja ne zmorejo stroškov tožbe.

"Slovenija je bila doslej država, kjer se je problematika kreditov v CHF reševala najpočasneje. Čas je, da se to spremeni! Enak poziv velja tudi za odločevalce v politiki. Ustavno sodišče je namreč v odločbi, s katero je ugotovilo neskladnost zakona, ki bi reševal VSE kreditojemalce in vzpostavil za obe strani pošteno rešitev, jasno zapisalo: osebna okoliščina kreditojemalca, da ne zmore finančnega bremena sodne poti, ne sme onemogočati dostopa do pravnega varstva," so še dodali.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (191)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Jože Vraz
06. 03. 2023 18.54
-1
Če nič drugega, mi je po prebiranju komentarjev nekoliko lažje. Neni se bo posrečilo, da bom kredit zaključil 15 let predčasno, pa še vsega ne bom rabil vrnit, kar mi je banka posodila, ker je sodni proces trajal predolgo. Na koncu bom cca 30k€ v plusu, pa še bajto brez hipoteke 15 let pred cajtom. Čeprav gre za srečno naklučje, mi kratko malo dol visi a sem za koga špekulant. Če je komu lažje, ja sem in splačalo se je. Kdor pa ni izkoristu prilike naj bo pa v bodoče bolj pozoren.
lakala28
08. 02. 2023 10.08
+5
Ko je frank padal je bila pogodba tudi nična? In ko so zaradi padajočega franka plačevali nižje anuitete, je bila pogodba tudi nična? Svašta. Kot oni v Tenetišah. Zgradili so si hiše na črno na robu smetišča, po legalizaciji8 pa tožili občino, da naj umakne smetišče. Res so generatorji neumnosti in kriminala ti pravniki.
KrEnSlovenc
08. 02. 2023 20.53
+0
Na žalost nimate pojma z akaj gre.. ampak ker smo v svobodni državi lahko seveda tudi neumnosti svobodno pišete... Predlagam, da kakšno sodbo evropskega sodišča na to temo pogledate ali pa recimo pokukate v francijo, kjer so sodili bankirjem in bankam naložili več miljonske kazni.. verjetno vse to zato, ker so kreditojemalci špekulirali.. pa ja, že imate prav... v svoji glavi..
Borati
09. 02. 2023 15.36
Ja in kakšno je zdaj stanje za naprej?Bodo banke avtomatično klicale kreditojemalce ali bo potrebno posamična tožba?
zmerni pesimist
08. 02. 2023 09.05
+8
In država bo poravnala račun ali kdo
Nightrider
08. 02. 2023 12.39
+3
Tuje banke. Si pa poravnal več milijardno izgubo bank pred leti
KrEnSlovenc
08. 02. 2023 20.55
+1
Ta sodba dokončno račun izstavlja tistemu, ki je to povzročil torej bankam. Namreč, če ne bi rešili tega doma bi na SEU sodili državi in tam seveda bi zgubili, ker je sodna praksa SEU jasna.. In potem bi plačali davkoplačevalci. To je tudi glavni razlog zakaj so banke forsirale sodnike, da sodijo v nasprotju z zavezujočo sobo SEU, ker z obsodbo na SEU sodišču bi bile banke rešene..
CDROM
08. 02. 2023 08.46
+8
Še en fisko ali sramota tudi ekonomske fakultete v LJ, ds predavatelj, ki uči in predava ni vedel o tveganju, ki ga lahko prinese najem kredita v tuji valuti? A ni to posmeh sami fakulteti in tud da na sodišču niso upoštevali dejstva, da je to profesor in predavatelj in tud je zasedal visoke položaje v državi da gre v tožbo in reče, da ni vedel o valutnem tveganju!?!?! Sramota kako se nekateri gredo, da rešijo svoje riti ker se ve, da so jemali enormne kredite, ki jih niso mogli poplačat in sedaj bomo mi državljani prispevali za njihove požrešne riti!
Borati
08. 02. 2023 10.18
+1
Če je predavatelj vedel ,še ne pomeni da so tudi vsi ostali!Tudi sam imam ta kredit in mi znanka ki je takrat delala na banki ni znala niti malo pojasniti nič v zvezi z tem tveganjem.Ni mi niti svetovala naj raje vzamem v eu.
KrEnSlovenc
08. 02. 2023 20.57
+0
Fakulteta tu nima nič. Kredite pripravi banka odobri ba BS. Za potrošnika mora to biti dovolj, da tak produkt vzame kot ustrezen in varen. Vse ostalo, kaj se je dogajalo v ozadju pa meji na kriminal.. no v franciji so g atočno kot takega okarakterizirali, zaprli vpletene bankirje in bankam naložili nekaj miljonov kazni. Verjetno ne mislite, da zato, ker kreditojemalci niso bili eknomsko dobro podkovani?
zagorjan
08. 02. 2023 08.37
+2
Me zanima kako bo vrnil denar banki,banke imajo tudi crno listo
NotMe
08. 02. 2023 08.25
+10
Ničnost?! Potem je potrebno vrniti denar in vse, kar je bilo kupljeno?
Pa kaj
08. 02. 2023 09.22
+2
kredit je že odplačan. večina je kredite že zdavnaj preplačala. da te ne bo preveč skrbelo za obubožane banke...
Nightrider
08. 02. 2023 12.41
+7
Evo ti moj primer. Jaz bom banki vrnil 40.000€ katere sem dobil od banke. Banka bo meni vrnila 72.000€ kolikor je dobila od mene
natmat
07. 02. 2023 21.29
+20
Vsak ki vzame kredit naj prevzame tudi tveganje!!!Tako pač je!!!
ap100
07. 02. 2023 21.51
+12
se strinjam popolnoma, prav tako kot vsak ki proda poceni elektriko v tujino, ki bi jo moral dostaviti slovenskim porabnikom pa špekulira z poceni nakupom iz ukrajine naj prevzame tudi tveganje
KrEnSlovenc
08. 02. 2023 21.03
Dam en primerček.. Po sistemu videno/kupljeno kupite hišo za katero se izkaže, da ima azbestne tlake in, da je kupec vedel pa vam tega ni povedal. Kakšna je t apogodba po vašem? Ste sami krivi, ker seveda z nakupom nepremičnine po sistemu videno/kupljeno ste sprejeli tudi določena tveganja? Vam zaupam skrivnost? Takšna pogodba je nična, ker so vam bile zamolčane KLJUČNE INFORMACIJE. Primer CHF je čisto isti. Banke so povedale, da se obrok lahko spremeni. Celo v nekaterih pogodbah je to zapisano. V nekaterih piše da kreditojemalec prejema VSA tveganja in podobno... ampak ključno je KAJ SO BANKE POVEDALE in KAJ SO VEDELE. In tu je problem, namreč reklamni material bank, njihove objave na spletni strani so diametralno nasprotne informacijam, ki so jih slednje v tem času prejele od BS, IMF, Bloomberga, ECB in ostalih izjemno verodostojnih virov... Banka je torej vedela nekaj, kar ni prenesla kreditojemalcu in to v svoji sodbi ugotavlja tudi vrhovno sodišče. Zato je bila lahko sodba samo takšna kot je, ker je to definirano že v zakonu o obligacijskih razmerjih. Seveda pa se pojavi vprašanje zakaj so ti isti sodniki do sedaj sodilil diametralno nasprotno (verjetno bo treba njihove bančne račune malo preverit)...
Fery Zaka
07. 02. 2023 20.58
+12
Sodišče ima prav. Popolnoma jasno je, da gospod JPD, doktor ekonomije in po lastnem prepričanju eden izmed najbolj pametnih ljudi v tem državi, ni mogel vedeti, kaj je to valutno tveganje. Ne glede na to, ali so ga opozorili ali ne. Enako velja tudi za ostale. V tej državi je normalno, da se daje več 100 tisoč evrske kredite ljudjem, ki očitno niti do pet ne znajo šteti. Kaj šele, da bi prebrali, kar so podpisali. Itak bodo potem morebitno škodo iztožili na enem od sodišč, po katerih plezajo navzgor, dokler sodba ni po njihovi volji.
tali?ni tom
07. 02. 2023 20.50
+15
zakaj se niso jajcali ko je bil puf poceni!? meni se je sosed smejal ,češ da sem norec ker ne vzamem pufa,zdele se pa tožari ,to ni normalno! če kredit vzameš,je da ga vrneš,prej pa prebereš pogoje preden podpišeš! ne pa takole! naj plačajo banke,davkoplačevalci pa,nimamo nič z frankarji,zato država se mora distancirat od tega! ker,potem bomo šli tožarit črpalke,trgovine,gostilne,mehanike ker dražijo svoje produkte zaradi infflacije .noro no
KrEnSlovenc
07. 02. 2023 21.04
+5
Kdaj je bil ta puf poceni? Imel je nižji obrok zato so ga bank eplasirale kot SUPER UGODEN varen in, kot se eni zapiše 'kredit, ki zagotavlja, da se obrok ves čas odplačevanja ne bo bistveno spremenil'.. ampak pri tem produktu obrok sploh ni merilo na kar so bile banke opozorjene.. večkrat... Ste pa zadeli bistvo v točki o prebranju.. Namreč bistvo problema je ravno v tem kakšne informacije so banke dale komitentom za prebrat in kakšne informacije so imele. Namreč od leta 2003 naprej so bile banke redno opozarjane na praktično 100% verjetnost, da se bo v času odplačevanja teh kreditov s frankom zgodilo kar se potem tudi res je. Edino kar niso vedel je KDAJ. Gotovost dogodka pa je bila tako velika, da je na primer BS bankam celo naredila izračun kako katastrofalni so ti krediti že v 10 letih kaj šele v 20...30 letnem obdobju. Skratka jedro spora je, da so banke so dale za prebrat oh in ah o teh kredith, jih v neposrednem nasprotju z navodili BS še posebej ponujale tistim , ki niso bili sposobni kredita v EUR tudi tako, da so za CHF dopuščale daljše odplačilno obdobje (EUR max 20 let, CHF max 30) same pa so razpolagale z diametralno nasprotnimi podatki, ki jih niso (kljub temu, da jih k temu zavezuje zakon) prenesle kreditojemalcem. Seveda lahko to razberete tudi iz sodbe, če bi si vzeli čas in jo prebrali PREDEN pišete v javnosti neumnosti.. ;)
Nightrider
07. 02. 2023 21.10
+2
Vracala bo tuja banka in ne davkoplacevalci
Nightrider
08. 02. 2023 12.44
+2
Te peče zavist ane? Nihče ne bo nič zaslužil. Banke bodo vrnile to kar so protipravno pridobile. Bankam je bil ponujen zakon, da kreditojemalci poplacajo kredite 10% več kot so krediti v evrih in so banke zavrnile. Veš zakaj? Zaradi pohlepa. To ni nič iz tvojega žepa tako, da iz tebe govori samo zavist. V kolikor bi sodišče presodilo drugače bi kasneje denar vračali davkoplačevalci. Bodi vesel, da je tako
misekmali
07. 02. 2023 20.32
+6
Bratuškova in Banka Slovenije bosta po grožnjah s Trojko vračala odškodnino tudi razlaščencem delnic, NKBM in drugim.
grumf
07. 02. 2023 20.12
+15
Mogoče zna kdo vsaj na uč ocenit, koliko je zdej dejanske razlike med temi krediti v fankih in evrih, če bi se tile reveži odločili za slednje? Drugače pa.. društvo frank, tožite banke in ne cuzat dnarja od davkoplačevalcev, s tem nimamo nič.
Pa kaj
07. 02. 2023 21.02
+2
KrEnSlovenc
07. 02. 2023 21.13
+3
sodba naredi točno to, da bodo z asvojo goljufijo plačale banke in ne davkoplačevalci. Slednji bi plačali, če bi naša sodišča še naprej ignorirala zevezujočo sodno prakso SEU in bi kak naš primer zaradi tega prišel na SEU. Tam se sodi državi in tam bi seveda izgubili. Takrat bi davkoplačevalci dobili na grbo vse morebitne odškodnine, kazen SEU in seveda vse kar bi bilo še tu stroškov. To je bil sicer glavni namen bank kar se tiče lobiranja in vplivanja na sodnike. SEU je za njih bila rešitev... Kar se tieče razlike lahko povem svoj primer.. skoraj 14 let rednega odplačevanja pa sem danes dolžan v EUR 93,2% tega kar sem 14 let nazaj prejel. Z drugimi besedam, če bi recimo bil kredit v vrednosti 100.000EUR bi danes po 14 letih za njegovo poplačilo moral pri banki najet nov kredit v višini 93.200EUR pri čemer bi banki v teh 14 letih že dal skoraj 84.000EUR vplačil. Je zdaj slikica bolj jasna? Ne smemo pa pozabiti ugotovitve, ki jo navaja tudi sodba VS, da v resnici zgornje meje ni, kar je bilo bankam jasno že leta pred prvim takim kreditom..
Nightrider
07. 02. 2023 21.15
+6
Pa kaj
08. 02. 2023 09.44
+1
imaš zgoraj lepo napisano...bamen bank in sodišča je bilo spraviti tožbe na SEU...tam bi breme morale prevzeti država, se pravi tudi ti
devlon
07. 02. 2023 20.08
+6
To pa je sodnišja kuhinja..
KrEnSlovenc
07. 02. 2023 21.15
+2
jup 8 let se je kuhala ob izdatni podpori bank. Zdaj je slovenija ujela zadnji vlak in začela spoštovat zavezujoče sodbe SEU (tam so stvari jasne že vsaj kakih 5 let) tako, da zdaj se je kuhinja nehala ..
DAN ODPRTIH VRAT
07. 02. 2023 20.02
-7
Hočemo nazaj veš denar ne sam razliko v tečaju
DAN ODPRTIH VRAT
07. 02. 2023 19.59
-3
Sodišče ima vedno prav
DAN ODPRTIH VRAT
07. 02. 2023 19.57
-1
8 let to je pa res sramota... Koliko družin in življenj je bilo uničenih.. Poleg denarja bi moral nekdo še odgovarjati
janez653
07. 02. 2023 19.48
+19
A to so jim pozabili povedati, da ce je pogodba nicna, morata pogodbeni stranki vrnit vse kar je bilo po pogodbi dano. Torej je treba izposojen znesek nemudoma vrniti
Myth4htyM .
07. 02. 2023 19.58
+1
Izposojen znesek ja... Tle so problem obresti, ne izposojen znesek... Mnogi so ga že zdavnaj vrnili 🤣
Nightrider
07. 02. 2023 21.16
+3
Res je.jaz bom banki vrnil 40.000€ katere sem dobil od banke. Banka pa meni 72.000 kolikor je dobila od mene
KrEnSlovenc
07. 02. 2023 21.18
+2
Vrnit vrednost, ki smo jo prejeli seveda. SEU je tudi tu že določil kar so nae banke spet želele nekaj palamudit... Večina je v času od najetja do danes z vplačili že preko ali pa zelo blizu vrednosti, ki smo jo prejeli.. tako, da razlike bodo minimalne vsekakor pa zanemarljive v primerjavi z dejstvom, da smo večinadolžni še vedno približno toliko, kot mso si 14 let ali več nazaj, spsodili...
audirs
07. 02. 2023 19.38
+7
Verjetno bo sedaj tudi sodba ker določeni so pred leti vzeli kredit z spremenjivo obrestno mero in so bili zavedeni ker se je situacija obrnila... žal sodišče postaja bazen čudnih tipov in babnic ki morajo stanujejo v ustanovi LJ Polje!
Myth4htyM .
07. 02. 2023 19.59
+3
Tam je pa en drug problem. Obrestna mera je dolgo časa padala, pa smo plačevali ves čas enako in se znesek ni manjšal. Zdej ko je pa zrastla pa plačujemo več. To nekako tudi ni ravno fer kajne?
Nightrider
07. 02. 2023 21.19
+1
Tudi tebe je banka nategnila. Obrestna mera je bila negativna tebi je pa banka racunala da je obrestna mera 0. Ti je kradla
KrEnSlovenc
07. 02. 2023 21.24
+2
Tudi EUR krediti z spremenljivo OM iz tistega časo so imeli nedopustne pogoje (podobno, kot je recimo omejevanje OM z 0). Takrat smo na to opozorili EUR kreditojemalce in jih povabili, da se pridružijo.. ampak saj veste kakšni smo slovenci.. naj sosedu le crkne krava, tudi, če potem še nam, samo, da najprej njemu.... namesto, da bi se priključili so nas popljuvali.. So nas pa slišale banke in večino nedopustnih/nepoštenih stvari odpravile. Vsekakor bi vam svetoval, da se obrnete n akakšnega res sposobnega odvetnika in se odpravite na pot. Veliko živcev in denarja vas bo stala (če si jo boste sploh lahko privoščili) pa deležni boste pljuvanja tistih, ki so vzeli kredit z fiksno OM, češ, da ste špekulirali in zakaj niste vzeli fiksne OM.. Banka vam bo vmes po medijih sporočala, da lahko pridete brezplačno kredit polpačat z drugim ampak, ko boste prišli tja vam bodo povedali, da niste kreditno sposobn z anov kredit.. tako vas bo kredit zažiral, vi boste se tožili in za mnoge še vedno bili špekulant.. No za mene ne boste. Jaz (in tudi drugi CHF kreditojemalci) vas bomo razumeli in vzpodbujali v tem boju proti golijatu.. samo hrabro...
dr21
07. 02. 2023 19.34
+16
To pomeni da sem tudi jaz upravičen do vračila ker sem nabavljeno robo vnaprej plačal v dolarjih, preden se je v celoti prodala, je pa dolar toliko padel, da sem kljub marži imel izgubo. Mi bo država kaj vrnila?
DAN ODPRTIH VRAT
07. 02. 2023 19.52
-2
KrEnSlovenc
07. 02. 2023 21.26
+2
če ne razumeš razlike med tvojim primerom in kreditom potem je bolje, da se obeh na široko izogneš...
Klima
04. 11. 2023 21.18
Nobene razlike ni, vsak ki se sam zafrkne ima država, da mu vrne...
solo55
07. 02. 2023 19.33
+18
To je čista neumnost. To je tako kot, da je nekdo v SLO pred časom vzel kredit na spremenljivo obrestno mero sedaj, ko so se obresti dvignili bi pa tožil banko ker več plačuje.
Myth4htyM .
07. 02. 2023 20.02
+4
A se je plačevalo manj, ko je obrestna mera dolga leta bila negativna?
KrEnSlovenc
07. 02. 2023 21.28
+1
bo treba kaj prebrat najprej potem pa govorit o neumnosti.. zaenkrat samo vi neumnosti govorite... drugače pa ja.. lahko, da je tudi s tako pogodbo, ki jo omenjate kaj narobe... ;)
Geniusslo
07. 02. 2023 19.32
-8
Bravo švicarji. Upam, da vas ne oberejo do kosti