Slovenija

Obstaja soglasje za spremembo ustave

Ljubljana, 29. 10. 2009 11.34 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Ustavne spremembe bodo minimalne, njihov glavni namen pa bo ustavnemu sodišču zagotoviti pravico do diskrecijskega odločanja o sprejemu ustavnih pritožb in pobud za oceno ustavnosti.

Aleš Zalar in Jean Paul<br>Costa-5
Aleš Zalar in Jean Paul<br>Costa-5 FOTO: Dare Čekeliš

Pravosodni minister Aleš Zalar je v uvodu predstavitve ustavnih sprememb povedal, da je njihov namen razbremeniti ustavno sodišče, da bi se to lahko bolj usmerilo v reševanje pomembnih ustavnopravnih vprašanj. Pri oblikovanju sprememb je z ministrstvom sodelovala tudi strokovna skupina za spremembo ustave, skupaj pa so v sklepu zapisali, da se v ustavo posega le toliko, kot je nujno, da se reši pereč problem preobremenjenosti ustavnega sodišča.

Po ministrovem mnenju je najpomembnejše diskrecijsko odločanje ustavnega sodišča o sprejemu ustavnih pritožb in pobud za presojo ustavnosti in zakonitosti predpisa. "Želimo si manjše število odločb ustavnega sodišča, ki pa bi bile usmerjene v pomembna in pereča ustavnopravna vprašanja in predvsem vedno pretehtane in sprejete skrbno in brez nenehnega časovnega pritiska," je pojasnil minister, hkrati pa dodal, da ne želijo zagotoviti udobno delo sodnikov ustavnega sodišča na račun pravic državljanov, temveč kakovostno  odločanje sodišča o ustavnopravnih vprašanjih.

Prenos na nižja sodišča bo določal zakon

Po njegovih besedah je s spremembami odprta pot prenosu pristojnosti za presojo ustavnosti in zakonitosti predpisov, nižjih od zakona, na druga sodišča. Ta prenos bi se opravil z zakonom, je dodal. Član strokovne skupine in ustavnopravni strokovnjak Igor Kaučič pa je pojasnil, da niso šli v spremembe celotnega osmega poglavja ustave, ampak le treh členov, ki določajo opredelitev vloge ustavnega sodišča in pristojnost ustavnega sodišča, je dodal.

Strokovno in politično soglasje

V 160. členu naj bi po novem pisalo, da bo ustavno sodišče odločalo tudi o ustavnosti državnih referendumov; spremembe tudi določajo, da ustavni sodniki odločajo tudi o zakonih, ki jih sprejme DZ z dvotretjinsko večino navzočih poslancev.

Za spremembo ustave mora obstajati velika stopnja strokovnega in političnega soglasja, je v izjavi za medije ob robu javnega posveta o predlogu ustavnih sprememb dejal minister za pravosodje Aleš Zalar. Kot je zatrdil, trenutno kaže, da ta velika stopnja soglasja obstaja. Dodal pa je, da obstajajo še določene dileme.

V pogovorih s poslanskimi skupinami in s poslancema narodnosti so po besedah Zalarja ugotovili, da politika podpira postopek za iskanje rešitev v zvezi z novo opredelitvijo položaja in pristojnosti ustavnega sodišča. Prav tako se strinjajo, da postopek nadaljujejo tako, kot so ga začeli, in sicer s strokovno skupino, z razpravami v DZ in s širšimi javnimi posveti, je dodal.

Zalar je napovedal, da bodo razčistili vprašanje, ali naj se res vse pristojnosti ustavnega sodišča zapišejo v ustavo. Če določeno pristojnost ustavnega sodišča, npr. glede referenduma, zapišemo v ustavo, s tem ta institut povzdignemo na raven ustavne materije, je dejal in dodal, da s tem zelo otežimo sprejemanje te materije.

Ustavni sodniki
Ustavni sodniki FOTO: POP TV

Na vprašanje, ali je pričakovati dvotretjinsko podporo, je Zalar odgovoril, da trenutno kaže, da obstaja velika stopnja soglasja za spremembo ustave glede razbremenitve ustavnega sodišča. "Še več, na ministrstvu si prizadevamo, da ne bi šlo za vprašanje, ali je večina dvotretjinska ali ne, ampak ali je popolno soglasje ali ne," je dejal.

"Menili smo, da je v tej fazi primeren minimalističen pristop, ki je usmerjen v to, kar je bistveno, da ustavno sodišče obravnava samo pomembna ustavnopravna vprašanja," je odgovoril minister na vprašanje, ali ne bi bil potreben poseg tudi v postavljanje ustavnih sodnikov. 

Česa ustavni sodniki ne bodo več obravnavali?

Ustavno sodišče pa ne bo več presojalo o skladnosti predpisov lokalnih skupnosti z ustavo in zakoni, o sporih glede pristojnosti med državo in lokalnimi skupnostmi in o sporih med sodišči in drugimi državnimi organi. Sodišče bo imelo pravico, kot določa 161. člen, odpraviti ali razveljaviti tudi podzakonske predpise, za katere bo zakon določal prenos ustavosodne presoje na druga sodišča. Predlog tudi določa, da naj bo v ustavi zapisano, kdo lahko ustavne spremembe predlaga. Glede na predlog lahko oceno ustavnosti zahteva tretjina poslancev, državni svet, predsednik republike, vlada, varuh človekovih pravic, samoupravna lokalna skupnost in reprezentativni sindikat za območje države.

Sekretar na ministrstvu za pravosodje in član strokovne skupine Peter Pavlin pa je med drugim pojasnil, da so bila v poslanskih skupinah glede predlaganih sprememb tudi vprašanja, zakaj ne bi imela pravico zahteve za oceno ustavnosti tudi poslanska skupina.

162. člen naj bi po predlogu sprememb določal, da ustavno sodišče glede na pomen ustavnopravnega vprašanja prosto odloča, katere pobude in ustavne pritožbe bo sprejelo v obravnavo. Za pobude in ustavne pritožbe, ki jih ustavno sodišče v roku, ki ga določi zakon, ne sprejme v obravnavo, se šteje, da jih ustavno sodišče ne bo obravnavalo.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (18)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

zahod.west
29. 10. 2009 18.55
Titus01 @zahod.west Mogoče. Ampak že Hamurabi je dejal, da naj "sinovi ne odgovarjajo za grehe očetov." Sodim ga po odločitvah, ki so tudi v primerjavi z drugimi ustavnimi sodniki dobre. Se strinjam ampak tudi PRIVILEGIJEV ne bi smeli IMETI in to samo zato ker so klali nasprotnike in od tega precej "pridobili"!!
minnaema@yahoo.com
29. 10. 2009 16.50
Matejb- (ob 16:40) kaj vas motijo tujke saj Slovneija že 10 let živi v Europi in tam so tujke v uporabi zelo kontinuirano ali stalno da boste vi mene bolje razumeli. Nobena stvar NI narobe, če se jo naučite, esplicitno, če tujk ne razumete ali pa tudi nočete vedeti kaj piše v 174. stoštiriinsedemdesetih členih Ustave RS. Brez dvoma je pa to, da če bi se Ustava RS zelo vzorno, (ko ne trpite, da se napiše akuratno) spoštovalo in to vedno nebi v naši državi imeli tajkune in reveže, leta 1991 pa smo bili vsi egalitarni....opla zopet moram napisati po vašem razumevanju..... vsi državljani enaki in se še kaj naučite, saj človek dokler živi se vedno kaj sproti uči....pa tudi vam ne bo škodilo mi lahko verjamete da je tako in Lp
nintendo64@email.si
29. 10. 2009 16.44
minnaema - kaj ti pomagajo tujke, če ne veš tvorit stavkov niti v slovenščini?
Inspire
29. 10. 2009 16.42
Koga moti ustavni sodnik g. Mozetič ?
nintendo64@email.si
29. 10. 2009 16.40
Mogoče še ne bi bilo slabo, če bi v ustavo zapisali, da ima odločitev ustavnega sodišča takojšnjo veljavo na zakonodajo, kot to velja v ostalih razvitih državah. V naši "pravni" državi pa se odločitve najpomembnejše institucije sodobne države ne rabijo izvršiti leta in leta.
foreverblue
29. 10. 2009 16.38
Aja, TineB, to z obvezno veljavo odločitev naj bi se po novem zapisalo notri. Vsaj tako je predlagano.
minnaema@yahoo.com
29. 10. 2009 16.22
.....koliko časa je bil moj PREJŠNJI komentar glede spremembe Ustave RS na speltu niti pet minut-kakor iracionalno, da tudi administrator NE pozna, da je vsakemu državljanu RS zuagotovljena svoboda izražanja, misli, govora in javnega nastopanja...itd. to esplicitira spoštovani administrator 39.čl.Ustave RS in Lp
minnaema@yahoo.com
29. 10. 2009 16.05
Administrator dolgujete objavo, ki sem jo napisala,sicer kršite svobodo izražanja 39.čl.Ustave RS !
minnaema@yahoo.com
29. 10. 2009 16.02
.......& prosim lepo ali bo ob spremembi Ustave RS bilo tako, da PRITOŽBE državljanov RS se bodo pošiljale na Eurospko sodišče- kadar se n.pr. KRŠI Ustava RS in to je najvišji pravni akt v državi o katerem bi moralo odločati sodišče v RS &, če Ustavno sodišče RS oponira izrekati sodbe, ki kršijo Ustavo RS.... kdo bo pa to urejal prosim lepo - dosledno in akuratno, ter z esplicitnim upoštevanjem okoliščin preteklega časa v RS. Takšna evolviranja, ki se pripravljajo- baje NE ščitijo NEuko in šibkejšo stran & takšnih ljudi, ki nosijo efektacijsko PLITKE denarnice je v RS veliko -(torej si akuratnega in KONSTRUKTIVNEGA odvetnika NE morejo plačati) tega stanja je v Sloveniji v konstruktivnosti vedno več in več- a resnice ostajajo v latencah & kako iracionalno -se govori, da je Slovenija PRAVNA in socialna država in oprostite direktnosti a je težko najti primere, ko REVEŽI ZMAGUJEJO NA SODIŠČIH, kljub 14.čl.Ustave RS. Uporabila sem 39.in 45.čl.Ustave RS in Lp
User71754
29. 10. 2009 15.38
Aleluja! Končno bo US nehalo odločati o prometnih prekrških in medsosedskih sporih ter se posvetilo svojemu usnovnemu namenu: odločati o ključnih ustavniopravnih vprašanjih. Modro bi bilo tudi zapisati v ustavo, da je obvezno upoštevanje odločb US. Drugače je vse skupaj brez zveze, če določena oblast noče upoštevati odloč oz jih interpretira sebi v korist. A vseeno gre za korak v pravo smer.
Titus01
29. 10. 2009 13.56
@zahod.west Mogoče. Ampak že Hamurabi je dejal, da naj "sinovi ne odgovarjajo za grehe očetov." Sodim ga po odločitvah, ki so tudi v primerjavi z drugimi ustavnimi sodniki dobre.
zahod.west
29. 10. 2009 13.38
Titus01, jaz še vedno smatram da bi bilo bolje (zaradi demokratične higiene in odobravanja zločinske preteklosti) da bi ga ne bilo. Zame je zadeva moralno ZELO SPORNA.
bnam 2707
29. 10. 2009 13.27
Titus01: to imaš prav. O sodnih taksah pa sva tudi enakega mnenja.
Titus01
29. 10. 2009 13.22
@bnam Glede sodnih taks se strinjam. da sp previsoke. Ustavno sodišče pa ima resničen problem. Že ko sta se pisala ustava in predvsem pozneje, ko se je pisal ZUstS, so pravniki opozarjali, da bo ustavno sodišče preobremenjeno, ker bo moralo vsaj pregledovati, če ne odločati, o vsaki zadevi, ki pride predenj (ustavne pritožbe pa so nacionalni šport), zaradi česar se lahko zgodi, da se bodo resnično pomembne zadeve izgubile. Kdor meni, da je to stvar lenih sodnikov, se moti. Ustavno sodišče odloča v senatu devetih sodnikov, o tem, ali se bo zadeva vzela v presojo, pa v senatu treh sodnikov. Pripad zadev pa je blazen, pri čemer je ustavnosodno odločanje zelo zapleteno, ker ne gre in ne more iti samo za mehanično "uporabo prava." @zahod.west Je še notri. In sploh nima slabih odločitev (kot npr. v zadevi Sova, kjer je zavzel stališče, da Sova brez sodnega naloga ne more prisluškovati določenim osebam, z dovoljenjem predsednika Sove lahko samo nadzoruje določen spekter tujih komunikacij). Varuje človekove pravice, kar je za ustavno sodišče bistveno.
bnam 2707
29. 10. 2009 13.05
Saj so že razbremenili sodišča.sodne takse so tako visoke,da navaden državljan ne more uveljavljati svojih pravic,ki mu pripadajo po ustavi. Tako imajo ta privilegij le tisti,ki imajo denar za sodne takse in ostale sodne postopke.Pa naj zalar reče,da to ni res.
zahod.west
29. 10. 2009 12.49
a je še ribičičev sin notri?
strogoff
29. 10. 2009 12.13
najprej spremenite 2. člen Ustave RS, ker v tej & TAKŠNI državi sploh ne velja - in je zato ČISTA BLASFEMIJA, "PRAV(LJ)ICA" ZA LAHKO NOČ in pa LAŽ ! _ _ _ _ _ _
strogoff
29. 10. 2009 12.04
najprej IZLOČITE uzurpatorskega Mozetiča ! LE ČEVLJE SODI NAJ KOPITAR !!!