Slovenija

Britanski dokumentarec o Pahorju: Moški, ki je videl preveč

London, 28. 11. 2019 14.29 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
Karmelina Husejnović
Komentarji
209

Britanska televizija BBC je v sredo zvečer predvajala dokumentarec o Borisu Pahorju – najstarejšem preživelem nacističnih taborišč. "Pošlje mravljince po hrbtenici," je bil eden od odzivov na dokumentarec, v katerem je Pahor opisal grozote, ki jih je doživel.

PREBERITE TUDI: Pred kratkim smo se s Pahorjem pogovarjali tudi na temo prihodnosti Evrope. 'Prva dolžnost vsakega odraslega človeka je, da ostane zvest svoji identiteti,' je prepričan.

V 63-minutnem dokumentarnem filmu je slovenski pisatelj Boris Pahor BBC-jevemu novinarju Alanu Yentobu pripovedoval o najmračnejšem času v novejši evropski zgodovini in svojih izkušnjah s fašizmom in nacizmom. Ustvarjalci dokumentarca so se v času, ko se znova vse pogosteje pojavljajo skrajne ideje in celo zanikanje holokavsta, odločili, da britansko in širšo javnost spomnijo na grozote, ki so se na evropskih tleh dogajale pred več kot sedmimi desetletji. Pri svojih 106 letih je Pahor najstarejši človek, ki je preživel nacistična koncentracijska taborišča, in zato najpomembnejši pričevalec tistega časa.

Snemalna ekipa ga je obiskala na njegovem domu v Trstu. "Boris, Slovenec, se je rodil v strpnem, kozmopolitanskem mestu Trst leta 1913. Po prvi svetovni vojni, ko je mesto postalo del Italije in je na oblast prišel Mussolini, so fašisti požgali Slovenski kulturni center, zaprli njihove šole in prepovedali slovenski jezik v javnosti," so zapisali na BBC.

Boris Pahor je najstarejši še živeči taboriščnik, ki je preživel nacistična koncentracijska taborišča.
Boris Pahor je najstarejši še živeči taboriščnik, ki je preživel nacistična koncentracijska taborišča. FOTO: 24ur.com

Pahor se je v pogovoru, ki je ves čas potekal v slovenskem jeziku, med drugim spominjal dogodkov iz leta 1944, ko je bil star 30 let. Pripadniki gestapa so ga aretirali, ga pretepli in nato zaprli v majhno omaro, kjer je mislil, da se bo zadušil. "Začeli so me bičati z jermenom iz usnja. Eden je šel na desno stran, drugi na levo in vsak s svojim bičem po tem mojem telesu. Jaz sem kričal, a jih ni brigalo. Oni so imeli radio prižgan," je pripovedoval eden naših najpomembnejših živečih pisateljev. "Vsaj me niso z elektriko. Če bi me z elektriko, kot so kakšnega drugega, komunista, ne vem, ali bi znal molčati." Po aretaciji so ga poslali v nacistična taborišča Dachau in Natzweiler.

Pahor pravi, da se še vedno spominja občutka blaženosti, ko je na svoji koži začutil toplo vodo med tuširanjem v taborišču smrti Natzweiler v Franciji. Taboriščniki so bili oblečeni v črtaste uniforme, ki niso nudile nikakršne zaščite pred izjemno nizkimi temperaturami, zato je ves čas čutil le hud mraz. V redkih primerih, ko so jim omogočili tuširanje s toplo vodo, zato da bi preprečili širjenje tifusa, se je pod vročo vodo počutil kot v raju – sredi pekla, se spominja Pahor. Toplo vodo, ki mu je vsaj za hip povrnila občutke človečnosti, je segrevala velika peč, v kateri so gorela trupla okoli 22.000 ujetnikov, ki so jih nacisti pobili v taborišču.

Pripovedoval je tudi o delu, ki so ga morali opravljati taboriščniki v Natzweilerju, v gorovju Vogezi v Alzaciji. Ujetniki so morali večkrat na dan hoditi gor in dol po strmih poteh, pri tem pa nositi vreče polne granita. V dokumentarcu je omenjen tudi del iz Pahorjeve knjige, ki govori o njegovem ponovnem obisku območja nekdanjega taborišča (20 let po osvoboditvi), ki je bilo takrat luksuzno smučarsko središče, polno turistov. Njihova nevednost ga je šokirala.

V dokumentarcu so prebirali tudi izseke iz Pahorjevih del in s tem gledalcem še dodatno približali njegovo izkušnjo. Natzweiler je bilo v primerjavi z nekaterimi drugimi precej majhno taborišče, kamor so zapirali predvsem politične ujetnike in ne Judov, a ravno zaradi te majhnosti je bil stik s smrtjo tam toliko večji. V dokumentarcu so opisovali tudi, kako so s posebnimi kleščami trupla zagrabili okoli vratu in jih tako odstranjevali iz plinskih celic. Nacisti so nato taboriščnike prisilili, da so morali trupla svojih sotrpinov odvleči do peči. "Zanimivo bi bilo spoznati moškega, ki je izumil tiste klešče," je v svojem stilu komentiral Pahor. Umirali smo od lakote, dela in bolezni, je dodal.

Ni naključje, da so dokumentarec predvajali ravno zdaj. Pred 75 leti, 25. novembra 1944, so namreč zavezniške sile prvič odkrile grozote holokavsta, ko so se prebili do vrat taborišča Natzweiler – kmalu za tem, ko so ga nacisti zapustili. Ameriška vojska je takrat posnela taborišče, krematorij, peč in plinsko celico. Britanski obveščevalni agent Yurka Galitzine je napisal podrobno poročilo o mučenju, usmrtitvah in medicinskih poskusih, ki so jih nad ujetniki v taborišču izvajali nacisti. Toda, širša javnost je za grozote v taboriščih smrti izvedela šele leto pozneje, ko so osvobodili Auschwitz in Bergen-Belsen.

'Pošlje ti mravljince po hrbtenici'

Čeprav je bil dokumentarec predvajan v poznih večernih urah, si ga je ogledalo veliko ljudi in vsi po vrsti so bili nad Pahorjevo zgodbo pretreseni. "Srce parajoča zgodba 106-letnega Borisa Pahorja, preživelega iz koncentracijskega taborišča, je zdaj na BBC One. Resnični junak. Ni besed, ki bi opisale, kar so on in milijoni drugih morali prestati v holokavstu," je zapisala ena izmed gledalk na Twitterju.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

"Tako grozljive skice in posnetki iz koncentracijskih taborišč, ko poslušamo, kaj so morali ujetniki pretrpeti in preživeti. Pošlje ti mravljince po hrbtenici. Boris Pahor ima moje absolutno spoštovanje. Hvala prav tako Alanu Yentobu za spoštljiv dokumentarec," je zapisal neki drugi uporabnik.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Številne se je dokumentarec tako dotaknil, da so si zaželeli prebrati Pahorjevo knjigo Nekropola, ki velja za eno najboljših pričevanj o taboriščnem življenju v svetovnem merilu. Na Amazonu so tako zaloge takoj pošle. 

Dokumentarec bo še ves mesec na ogled na strani BBC, vendar žal le za tiste, ki živijo v Združenem kraljestvu.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (209)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

totinori
12. 12. 2019 17.52
+6
...in "pravi domoljubi" se na vse kriplje trudijo, da bi se tisti časi vrnili, da bi lahko pokazali svojo nadvlado in pomen višje rase, ki se začne s pravim domoljubjem!!! Tisti, ki bi morali ukrepati, žal stojijo ob strani in čakajo, kaj se bo zgodilo. Ko se bo, bo prepozno in ne bodo mogli več ukrepati, četudi bi hoteli!!!
Heywood Yablowme
06. 12. 2019 07.19
+2
pa za tiste k mamo vpn ;)
aristotel
04. 12. 2019 16.30
+23
Eden od zadnjih pričevalcev pekla na zemlji,ki je še med nami vso spoštovanje človeku,ki je ogromno dal Slovenskemu življu v Sloveniji in onstran nje ! Ko pa prebiram nekatere komentarje mi gre na bruhanje,to ni bila igra nekateri pa se iz tega delate norca...vsaj malo spoštovanja.Čudno da se takšni ponižajoči komentarji ne brišejo JOJ SLOVENIJA !!!
bohinj je zakon
29. 11. 2019 16.12
-88
A ja to je tisti slovenec in evropejec katermu ni bilo prav, da občina Piran za župana ima temnopoltega.........vse povedano o njemu.
rig
09. 12. 2019 09.44
+10
Schnitzel
29. 11. 2019 15.59
+147
Sanuka, 28.11.2019, 20:32:01: no..pop tv, dajte vi rajš odkupit tale dokumentarec o našem super človeku o katerem govorijo čez lužo, in ga predvajajte namesto tistih kmetov in turških limonad..
Schnitzel
29. 11. 2019 16.00
+33
uporabnik123x
29. 11. 2019 17.57
+32
Ja s temi visoko kakovostnimi oddajami ala Kmetija in ostala sramota te televizije je samo odraz do nas gledalcev. Bolj poceni je če imajo tisto sramoto na televiziji ... eni čudaki to očitno gledajo in pop-tv s tem službi in malo plačuje za avtorske pravice. Tu bi pa verjetno morali dosti plačati za dokumentarec in ne morejo tolko zaslužiti. Sej je vedno bilo vse v denarju !!!!
Naglič
29. 11. 2019 15.55
-102
Pahor je dokaz da so esesarji imeli dobre normative za prehranjevanje taboriščnikov. Kaj pravite? Bi Pahor doživel 105 let, če Fritzi ne bi lepo skrbeli da se ne bi preveč zredil?
Schnitzel
29. 11. 2019 16.03
+47
štrekeljc
29. 11. 2019 17.12
+12
Kollerik
29. 11. 2019 18.27
+16
Morda pa bo deležna kdaj takšnega tretmana
-17
da je jesusova smrt bila sveta, pa vse pove kakšen grob si pišejo ljudje
Diebaumaister
29. 11. 2019 15.09
+35
Boris Pahor OČE SLOVENSKEGA NARODA.
matej1969
29. 11. 2019 14.07
+101
Iz osebne tragedije, mnogi naredite politično dramo. Boris je preživel dve vojni in to je ogromno in z vso pravico lahko to pove vsem. Enkrat v komentarjih se vzdržite politike in ostalih nevednih besed, ter z eno besedo dajte g. Borisu samo podporo.
asdfghjklqwertz
29. 11. 2019 13.05
+12
za nas pa bo partis … ebat ga, če država ne zna ničesar zrihtat prej ...
?rnogled
29. 11. 2019 12.52
+158
Dokumentarec bo še ves mesec na ogled na strani BBC, vendar žal le za tiste, ki živijo v Združenem kraljestvu.....In naša javna hiša RTS,nima denarja za ta dokumentarec,imajo pa ga za sto in eno kozlarijo,ki jih predvajajo.
?rnogled
29. 11. 2019 13.09
+67
V bistvu mi je vseeno,ampak me res zanima kdo je pritisil minus.Kak RTV prisklednik?
Schnitzel
29. 11. 2019 15.53
+8
Se še nisi navadil, da nekateri kar malo za rekreacijo delijo minuse?
Schnitzel
29. 11. 2019 16.04
+6
štrekeljc
29. 11. 2019 17.15
+6
črnogled, vzemi v roke kdaj petkovo prilogo Dela, Vikend magazin, ali kako ji je že naslov, in preberi vprašanja, ki jih bralci zastavljajo raznim televizijam. Pa ti veš, koliko ljudem so te blesarije duhovna hrana? Še malo minusov si dobi!
SVARUN85
21. 12. 2019 12.44
+0
Mogoče ker kratica RTS pomeni Radio televizija Srbije????
martinov
29. 11. 2019 12.46
-70
Vsa čast Italijanu, slovenskega porekla, da ohranja slovenski jezik na območju Trsta. Sicer pa razaren promocije Slovenija nima nič od njega, samo neko slavo, kot od Leona Štuklja !!
SenecaLucius
29. 11. 2019 13.03
+77
On ni slovenskega porekla, temveč Slovenec z italijanskim državljanstvom!
borigi
29. 11. 2019 13.22
+60
Trst je bil pred vojno slovenski! Boris Pahor je pač ostal tam in to je vse. Poleg tega da je velik Slovenec je tudi velik Domoljub in k sreči se je pokazalo tudi čisto dobro, da je ostal tam kjer je.
Gekla
29. 11. 2019 13.34
+43
In Slovenci smo še vedno prisotni v Trstu!
borigi
29. 11. 2019 13.35
+15
Uporabnik1842873
29. 11. 2019 13.50
-59
:)) Trst ni bil NIKOLI SLovenski. Slovenci so bili (in se nekaj malega jih je se) samo v okliskih vasicah od Milj do Devina!
gulmor
29. 11. 2019 14.10
+24
Trtst je bil Avstro-Ogrski...kot Slovenija.
dreja1024
29. 11. 2019 14.12
+20
Vsa čast tebi, martinov, da tako javno obelodaniš svojo neukost in primitivizem v svojih izjavah.
štrekeljc
29. 11. 2019 14.34
+38
Uporabnik1842873, in ti se imaš za zavednega Slovenca? Ma bi prej rekel, sa si narodni izdajalec.Mimogrede, moje žena je iz Trsta, iz Via San Marco, center Trsta takorekoč. Oba starša sta bila Slovenca, in to zavedna Slovenca. Ne kot ti...
Uporabnik1842873
29. 11. 2019 14.39
-23
In? A zato,ker je tvoja žena Slovenka,naj bi bil Trst Slovenski? :)) V Trstu (mesto) so bili SLovenci VEDNO v manjsini!!! Priporocam da v iskalnik vtipkas Koyina 1920 ljudsko stetje. P.s. Via S.Marco je v centru Trsta toliko kot Šenjakob za Lj!!
Uporabnik1842873
29. 11. 2019 14.40
-10
Uporabnik1842873
29. 11. 2019 15.49
-5
...s razliko od Istre,kjer so bili Italijani vedno v veliko vecini!
Schnitzel
29. 11. 2019 15.55
+11
Z razliko - nauči se uporabljati predloge!
Schnitzel
29. 11. 2019 16.06
+5
štrekeljc
29. 11. 2019 17.03
+21
Uporabnik1842873, po "službeni" dolžnosti poznam stvari verjetno bolje, kot ti. Ravno cenzus iz leta 1910 je bil zelo sporen, celo za takratno A-O oblast in so ga ponovili. Res je, večine v Trstu, v mestu, Slovenci niso imeli nikoli. Bilo je približno 1/3 Italijanov, 1/3 Avstrijcev in 1/3 Slovencev. Žačostno je, da so se tako nekateri Italijani kot tebi podobni Slovenci na cenzusih proglašali za Avstrijce. So se bali za službe ipd. Okoliške vasi pa so bile vse popolnoma slovenske in so še sedaj. Letos poleti sem bil s kolegi v gostilni v Mavhinjah in ob vstopu smo bili pozdravljeni v slovenščini. Enako se mi je pred dvemi-tremi leti dogodilo v Šmihelu na Doberdobski planoti. V Istri so bila Italijanska obalna mesta, vse zaledje zahodne obale nekje do Mirne je bilo slovensko, notranjost Istre pa je bila poseljena s Srbi, ki so tja pribežali pred Turki. Še v 90. letih prejšnjega stoletja sem v Oprtalju sam na lastne oči na pokopališču videl nagrobnike v glagoljici, v Bujah pa leta 1972 pil pir z domačinom, ki ni znal hrvaško. Je hodil v slovenske šole, je rekel. Tako da ne klobasaj preveč, ker se, milo rečeno, sramotiš.
Uporabnik1842873
29. 11. 2019 17.06
-8
Lojze,sem zamejec (TREBCE)! Kdo pozna boljse tukajsnjo situacijo; jaz al ti? :))) P.s. v teh vasicah (vkljucno s mojo) je sedaj ja ali ne 10% Slovencev. Se v 70 letih nas je bilo vsaj 90%!
štrekeljc
29. 11. 2019 17.23
+10
Če si res iz Trebč, potem te verjetno vsi sovaščani gledajo grdo. Ni torej čudno, da si zagrenjen!
Uporabnik1842873
29. 11. 2019 20.44
-3
Sm Trebnc ze veliko generacij! In ne,me nobeden ne gleda grdo.. Ne skrbt zame.
Ferdo Crni
29. 11. 2019 12.45
-5
Upam da je omenil Dachauske procese, ko so komunajzerji sodili še tistim, ki so preživeli nacistična taborišča. Pa recimo morda Juda Moskoviča, ki je že leta 1942 s celo družino zgorel v Auswitzu pa so ga po vojni razglasili za "kolaboranta" in mu vzeli viulo kjer še danes biva SD naslednjica nacifašistične komunistične partije.
Alex Trefalt
29. 11. 2019 12.09
+11
ja,zdej mi pa naj nekdo "naše"beljakarje omenja,fuj
SenecaLucius
29. 11. 2019 13.06
+0
Bela garda in Boris Pahor imata skupno, da ne marata komuniste, da sta za proti nacionalizaciji zasebnega premoženja, za svobodo govora in demokratičen večstrankarski politični sistem!
asgard
29. 11. 2019 13.50
+7
Bela garda in Boris Pahor drugače nimata nič skupnega. Bela garda je bila zadeva ob koncu ruskega carstva, Boris Pahor pa v Trstu.
muceli
29. 11. 2019 16.33
+17
Na primorskem je bila organizacija TIGR (kratica za imena Trst, Istra, Gorica, Reka) ustanovljena leta 1927 in od takrat dalje so se njeni člani borili proti fašistom. Komunisti pa so obstoj te organizacije zamolčali. Bele garde pa na obalnem območju ni bilo. Mogoče še nekaj, zaveden Slovenec je dosti lažje bit v Sloveniji, kot pa v Trstu, Gorici, Vidmu ...
Ferdo Crni
29. 11. 2019 12.09
-2
Dokumentarec bo pri nas predvajan, ko bo šel skozi "cenzurni bunker" kot v času "prečudovite" juge. Treba je zakamuflirati vse tiste dele dokumentarca, ki bi morebiti škodil liku i djelu velikeka kumrovškega ključavničarja.
puspan
29. 11. 2019 11.59
+29
Treba je mlademu slovenskemu rodu tudi povedati, da je ta pokončen mož bil v Sloveniji pred letom 1970-80, tako rekoč nepoznan. Nekdanja oblast je vohljala za njim, ker je bil prijatelj pisatelja Rebule in Kocbeka, ker so obelodanili, do takrat zamolčan pomor mnogih nasprotnikov revolucije v vsepovsod po slovenski zemlji, največ pa v kočevskih gozdovih. Ta tragična zgodba bi bila lahko že davno končana, če nekdanji akterji teh žalostnih dogodkov ne bi zanikali in prežvekovali laži, ki so bile lansirane z namenom, da zločinci do danes niso bili kaznovani, čeprav jih je sedaj že 95% pod rušo. Mnogi od njih, ki so imeli vsaj malo vesti, so se pokončali sami.
Schnitzel
29. 11. 2019 11.36
+8
"Človek, ki je videl preveč" bi bil boljši prevod
MENS
29. 11. 2019 11.35
+21
29. november 1943 Jajce Velike zmage NOV po kapitulaciji Italije, uničenje četniške vojske ter priznanja, ki so jih poleti in jeseni 1943 dali zavezniki NOB, so omogočili II. zasedanje AVNOJ v Jajcu 29. in 30. novembra 1943, kjer so se zbrali vsi narodi Jugoslavije (pozneje je bil 29. november državni praznik – Dan republike). Zasedanja se je udeležilo 17 slovenskih predstavnikov. Sklep o povojni federativni ureditvi Jugoslavije je bil, kot menijo zgodovinarji, pomemben dogodek v razvoju slovenske državnosti.
Ferdo Crni
29. 11. 2019 12.20
-18
Ha ha ha... kaj ej imela NOV pri kapitulaciji italije? A se je triinsedemseta spodnjedupleška divizija izkrcala na siciliji al kako?
martinov
29. 11. 2019 12.49
+11
Če bi kaj vedeli o zgodovini, komentator in vsi negativni kliki, bi drugače razumeli sedanje stanje v državi !
Ferdo Crni
29. 11. 2019 12.52
-2
Vedenje o zgodovini je na drugem mestu pri nas. Na prvem je ideološka pripadnost in revolucinarna delitev : ali si naš ali si pa proti nam.
borigi
29. 11. 2019 13.15
+7
Ferdo, ti nisi Crni ampak Beli. Črna je samo tvoja duša. :)
Kollerik
29. 11. 2019 18.31
+6
ROMELS
29. 11. 2019 11.19
+19
Upam, da jim je povedal tudi za dogodke po vojni na avsrijskem koroškem in soodgovornost angležev za povojne pokole.
Castrum
29. 11. 2019 11.34
-23
Koga so po vojni pobijali angleški vojaki?
ROMELS
29. 11. 2019 11.56
+5
Nisi razumel, al pa sem napisal celo tako, kot si ti vprašal.
Ferdo Crni
29. 11. 2019 12.31
+11
O tem Romar je najbolje pisal John Corsellis, ki je delal v avstrijskem begunskem kampu Vetrinje kot britanski častnik. Knjiga se imenuje "Slovenija 1945" in piše o - kot bi rekli fanatični krvoloki: "tabelih", ki so se zatekli tja. Piše o pogumu, o ljudeh, družinah... ki so bile ali pobite (vrnjene v "domovino" pobesnelim "zmagovalcem") ali pa so z neverjetnim pogumom v izgnanstvu ustvarili novo življenje s pridnim delom in žrtvovanjem. Takšne knige, ki premagancem in anti-komunistom vrnejo človečnost so pri nas nezaželjene.
ROMELS
29. 11. 2019 12.38
+2
štrekeljc
29. 11. 2019 14.44
+9
ROMAR, Angleži kot Angleži so samo striktno spoštovali sklepe, ki so jih sprejeli Veliki Trije: da se kolaborante vrne v matične države. In tega so se držali tako striktno, da so redke primorske kolaborante vračali v Italijo, ostale pa v Jugo. Prav tako so spoštovali sodbo beograjskega Vojnega sodišča iz pomladi 1945.
Perivnik
14. 12. 2019 19.25
+0
Ja, iz Koroške so jih vrnili v Jugo, s tem, da so se jim Angleži zlagali kam jih peljejo - večinoma nič krive mlade slovenske fante, veliko še najstnikov (vir: priče dogodkov, pričevalci). Če se prav spomnim, so se Angleži za to zavajanje konec 90-ih opravičili.
Sputnik
29. 11. 2019 11.10
+55
pop tv bi ta dokumentarec dal ob 2h ponoči po vseh ponovitvah kmetavzeraja