Tujina

Drastičen padec rodnosti osupnil celo raziskovalce

Ljubljana, 09. 11. 2018 08.44 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Znano je, da število rojstev v razvitih državah upada, a rezultati nove študije o strmem padcu rodnosti v kar polovici svetovnih držav so osupnili celo raziskovalce. Razmerje več 'starih staršev kot vnukov' je težko vzdržno, zato bomo morali razmisliti o spremembah, kot so višanje upokojitvene starosti, spodbujanje priseljevanja in rojevanja.

Kot poroča BBC, raziskovalci opozarjajo na drastično zmanjšanje števila rojenih otrok na žensko v svetovnem merilu. Raziskava, objavljena v  The Lancet Public Health, je namreč pokazala, da je padec stopnje rodnosti tako drastičen, da skoraj polovici svetovnih držav grozi, da se tam ne rojeva dovolj otrok, da bi ohranili velikost populacije. Družbe bodo tako imele kmalu več starih staršev kot vnukov, kar za države pomeni velike spremembe. 

Rodnost svet, Evropa in Slovenija
Rodnost svet, Evropa in Slovenija FOTO: Google.com

V raziskavi so preučili trende rodnosti v vsaki državi od leta 1950 do leta 2017. V letih 2050 so imele ženske v svojem življenju v povprečju 4.7 otroka, stopnja rodnosti pa se je zdaj v svetovnem merilu v povprečju zmanjšala na 2.4 otroka.

Ampak statistika, kot poudarjajo raziskovalci, nas lahko hitro zavede, saj je treba upoštevati velikanske statistične odklone med državami. Stopnja rodnosti v Nigerji je tako na primer 7.1 otrok na žensko, medtem ko se na Cipru v povprečju rodi en otrok na žensko.

Profesor Christopher Murray, ki je sodeloval pri raziskavi, pojasnjuje, da smo dosegli točko, ko je stopnja rodnosti v polovici svetovnih držav pod ravnjo, ki omogoča ohranjanje populacije.
Profesor Christopher Murray, ki je sodeloval pri raziskavi, pojasnjuje, da smo dosegli točko, ko je stopnja rodnosti v polovici svetovnih držav pod ravnjo, ki omogoča ohranjanje populacije. FOTO: iStock

Kot poudarjajo raziskovalci, je to izjemno problematično, saj se populacija prične krčiti, takrat ko stopnja rodnosti pade pod 2.1 otroka na žensko.

V drugem četrtletju 2018 se je v Sloveniji rodilo 4.852, umrlo pa je 4.763 prebivalcev. Število rojenih je bilo za 260 (5,1 %) nižje, število umrlih pa za 120 (2,6 %) višje kot v istem obdobju leta 2017. Vrednost naravnega prirasta na 1.000 prebivalcev se je v enem letu znižala z 0,9 na 0,2.

V letih 1950, ki ga je študija vzela za izhodišče, ni bila pod tem pragom nobena izmed držav. Strokovnjaki pojasnjujejo, da mora biti za stabilno populacijo stopnja rodnosti 2,1 ker vsi otroci ne preživijo in ker je več možnosti, da se rodijo dečki kot deklice.

Na udaru predvsem Evropa in ZDA

Profesor Christopher Murray, ki je sodeloval pri raziskavi, pojasnjuje, da smo dosegli točko, ko je stopnja rodnosti v polovici svetovnih držav pod ravnjo, ki omogoča ohranjanje populacije in če se bo to nadaljevalo, se bodo populacije v teh državah drastično zmanjšale. Kot je dejal, so rezultati raziskave šokantni tudi za raziskovalce. 

Države na udaru bodo morale razmisliti o spodbujanju priseljevanja ali predstaviti politike, s katerimi bodo ženske vzpodbudili, da bi rojevale več otrok."
Države na udaru bodo morale razmisliti o spodbujanju priseljevanja ali predstaviti politike, s katerimi bodo ženske vzpodbudili, da bi rojevale več otrok." FOTO: Thinkstock

Najbolj na udaru so države Evrope, ZDA, Južne Koreje in Avstralije, kjer so stopnje rodnosti najnižje. To avtomatsko ne pomeni, da tudi število prebivalcev pada, vsaj ne še, saj je  populacija mešanica stopnje rodnosti, stopnje smrtnosti in migracij.

A Murray pojasnjuje, da bomo kmalu dosegli točko, ko se bodo družbe resno spopadale z upadom prebivalstva. V polovica svetovnih držav se sicer še vedno rojeva dovolj otrok za vzdrževanje populacije, a bolj kot se bodo države ekonomsko razvijale, več držav bo imelo nižjo stopnjo rodnosti.

Padec rodnosti ni povezan z neplodnostjo, ampak je, kot pojasnjujejo raziskovalci povezan s tremi ključnimi dejavniki, in sicer z manjšo smrtnostjo otrok, večjim dostopom do kontracepcije in višjim številom izobraženih in zaposlenih žensk.

Kakšne bodo posledice?

Brez migracij se bodo države s kritično stopnjo rodnosti soočale s staranjem družbe in krčenjem populacije. Kot izpostavlja Dr. George Leeson iz Univerze Oxford, "to ni nujno slabo, če se bo družba znala prilagoditi občutnim demografskim spremembam".

Kot opozarja, se bo morala glede na predvideno starostno shemo po vsej vrjetnosti dvigniti tudi upokojitvena starost, saj bo glede na trende na prebivalce nad starostjo 65 let zelo malo otrok, takšno razmerje pa je težko vzdržno. "Države na udaru bodo morale razmisliti o spodbujanju priseljevanja ali predstaviti politike, s katerimi bodo ženske vzpodbudili, da bi rojevale več otrok," je sklenil Murray.

 

 

  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja

KOMENTARJI (132)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Boško1980
10. 11. 2018 13.36
+2
Saj se zato druglje veča!!!!
Hinkoinvinko
10. 11. 2018 11.09
+4
Ja, noben noče imet otrok, če bo tu čez 20 let šeriatski shi*hole in bo treba bežat. Levaki so glavni krivci za nizko rodnost. Samo to še propagirajo ali LGBT ali uvoz in razplod islama na polno. Padec rodnosti ... A BEJŽTE NO! ČE NI SIGURNOSTI IN STABILNOSTI, NI OTROK! Čas za cuop d'etat. Če je bil kdaj, je zdaj.
Lester
10. 11. 2018 07.01
+3
Ja Kosovci,Albanci pa begunci nas bodo rešili ker jim vera narekuje čimveč otrok
emilzapata
09. 11. 2018 16.25
+15
v Evropi je delanje in rojevanje otrok postalo stvar računice,ne pa stvar veselja do življenja. Pri sosedih se je sin edinec zaradi službe odselil z vso družino na Kitajsko, ostarelo mamo preselil v dom za ostarele, hišo pa prodal. Torej se res ne izplača, čaka te samo jeza in razočaranje, mogoče celo ponižanje.
Tomaz1980
09. 11. 2018 15.16
+0
Naj dajo takim, ki ne morejo imeti otrok zaradi finančne stiske UTD 500€ na osebo, pa bo!
grgo69
09. 11. 2018 14.56
+12
Zakaj pa ne spodbujajo velikih družin?
SLO-SURVIVAL
09. 11. 2018 18.11
+7
zato ker jih imajo podganarji raje imajo podganarje kot avtohtoni živelj!
M_teorija
09. 11. 2018 14.48
-3
Angela je v glavnem rešila ta problem. Ni čudno, da so Nemci vedno korak pred ostalimi. Japonci jim že sledijo. Razmišljajo o pol milijona rešiteljev, ki bi jih uvozili. Kdor pa se boji za krščanske korenine, naj namesto denar v Puščco, ustanovijo krščanski sklad in financirajo mlade krščanske družine za mlade kristjančke. Pa fajn molt, da se prime!?
Belibog
09. 11. 2018 18.29
+8
Od Angelinega uvoza jih dela 3% in še to na javnih ne zahtevnih delih, bi bilo bole, da je Ukrajince uvozila.
murinar
09. 11. 2018 14.10
+3
To bodo muslimani poskrbeli ,saj jim vera nalaga čim več otrok !
Marilyn Monroe
09. 11. 2018 13.42
+26
O ne ne tisti ki so na socialnem dnu imajo najvec otrok ! Najvec je taksnih ki so slabo izobrazeni in z slabim socialnim statusom ! Premozni z veliko otroci so bolj izjeme kot pravilo ! Danes socialci gledajo samo kok bodo dobili za velik otrok dohodka ! In zenska ki ima 4 otroke dobi cca 1000€ otroskih dodatkov in ce je še DSP cca 400€ in subvencije ...... žal je tako ! Srednji sloj bo gledal , da bo otroku nudil dostojno zivljenje brez pomanjkanja osnovnih dobrin in zato odgovorno , nacrtno imel enega otroka ! In tak otrok je zaželjen ! Ker enega lahko preživiš , mogoče dva ..... drzava pa celo nudi delovno dobo mamam z 4 otroci , ampak vzorec ki ga otrok spremlja od otrostva ne more biti ponavadi drugacen ko bo on polnoleten ! In taksni ne bodo placevali za nase penzije
Uporabnik113189
09. 11. 2018 14.03
+9
Tvoj dobro vzgojen (edini) otrok pa je pobegnil v Anglijo ali Švedsko za boljšim standardom, požvižga se na tebe in tvojo prihodnost, saj si samo še za odpis, strošek, naj se briga država za tebe..
Marilyn Monroe
09. 11. 2018 14.11
+7
Jaz se dnevno trudim svojemu otroku z zgledom dokazat , da se je treba vedno trudit in posteno delat ! Absolutno podpiram neodvisnost in entuziazem , odgovornost ! In tako kot mi dajemo našim potomcem , tako bomo dobili nazaj ! Je pa treba otroke naucit kako se ribo ulovi , ne jo v nedogled servirat na mizo ! In klasik , žal mi je da tako mislis ! Se mi prav smilis da otroci gledajo tako nate ! Vsak pac sodi po sebi
Uporabnik113189
09. 11. 2018 14.18
+2
Ne mislim, ampak okrog sebe to doživljam ko se pogovarjam s starejšimi. Že to, da imajo vse otroke (in vnuke) v tujini pove mnogo. Kar sem napisal je tako neosebno glede mene kot če bi napisal 1+1=2.
soncarica84
09. 11. 2018 15.41
+11
Tudi ce imas 5 otrok, nimas zagotovila, da bodo na stara leta zate skrbeli.
akmt
09. 11. 2018 13.42
+12
Saj nas je itak prevec na tem planetu. Eni se nekontrolirano razmnozujejo, drugim to nalaga vera. Tam, kjer je rodnost prenizka, pa Merkelca odpre meje (beri:preprica tudi druge predsednike v to) Lajf je pac lajf,Zemlja se bo ne naprej vrtela. Sicer z drugo kulturo na predelu Evrope. Ker to pac dovolimo. Mocnejsi vedno zmaga. Ni nujno, da ravno z vojno z orozjem....
Heineken 1A
09. 11. 2018 13.39
+12
VSI GRADIJO ŽIVLJENJE NA KARIJERI IN USPEHU TER DENARJU. ZARADI TEGA SE ODPOVEDUJEJO OTROKOM. AMPAK NA KONCU SO BREZ KARIJERE, BREZ DENARJA IN KAR JE NAJHUJE BREZ OTROK!
SenecaLucius
09. 11. 2018 13.54
+11
Materialne dobrine po 40 letu začnejo izgubljati pomen in veliko bolj pomembni začnejo postajati družina in prijatelji!
komarec
09. 11. 2018 13.58
+10
Točno tako, takšno je kapitalistično razmišljanje. Poznam primer, ko je zaprosila za službo mlada ekonomistka. Prvo vprašanje delodajalca je bilo ali načrtuje otroke v kratkem. Rekla je ne bila pa je že na začetku nosečnosti. Kasneje je imela v službi velike težave, končalo se je z odpovedjo na prefinjen način, češ da to delovno mesto ukinjajo.
123ben10
09. 11. 2018 14.38
+0
Se strinjam. Ko taki ljudje pristanejo v domu ostarelih in se zacnejo kesati zakaj niso imeli vec otrok ker jih nobeden ne obisce in poklice. Iz prve roke rako recem da je zalostno da so starejsi popolnoma sami in zapusceni. Eden otrok je ponavadi razvajen in ima čisto vse kar zeli posledicno tudi vecje ambucije zato odidejo v tujino ali sploh nimajo obcutka kaj je to druzina in druzenje in ko odidejo se starsev sploh ne spomnejo. Vem kaj govorim.
Animal_Pump
09. 11. 2018 15.17
+5
123ben10...se strinjam s tem kar si napisal...medtem pa je pri tistih ,ki imajoveč otrok, samo kreganje zaradi dedovanja, in pritiskanje na tastare kaj jim bodo zapustili...primer...sta imela 6 otrok, so ju dali oba v dom za ostarele, jih nihče ni obiskoval...za premoženje so se pa grebli kot nori. Vseeno je bolje sam it v dom za ostarele...kot pa , da te otroci dajo tja, in te niti pogledajo več ne :P
Tomaz1980
09. 11. 2018 15.18
+5
Pa kdo za hudiča ti danes jamči, da se bodo v kasnejših letih otroci obrnili na starše? Kaj pa, če ne? Kaj pa če bo otrok odšel v tujino ali pa bo pridanič?
fairplayy
09. 11. 2018 17.49
+1
123ben10
09. 11. 2018 19.02
+1
To pa je odvisno od vzgoje. O kaksnih vrednotah si ga poucil. ce mu celo zivljenje ponavljas kako so pomembne materialne vrednote in visok standard
123ben10
09. 11. 2018 13.31
+13
Ce pogledamo realno stanje v Slo. Lačnih otrok ni. In ce so so za to krivi neodgovorni starsi ne pa drazava. Drzava da dosti za otroke. Ljudje smo pokvarjeni in z velikimi apetiti. Otroci so prikrajsani v druzina h z alkoholiki z drogerasi pri locitvah zaradi nasilja. In kje je tu država kriva???? Vsi zelimo biti uspesni z veliko plačo in potovati, ženske pa lepe suhe z velikimi prsmi jn seveda to z otroci ne pride upostev. Ljudje so lenuhi in ne zelijo odgovornosti in zaradi tega nimajo vecje stevilo otrok in ne zaradi pomanjkanja sredstev. Dokler bo razmisljanje tako da ti kao otrom uniči življenje bo tako ali pa se slabse. Otrok bi moral biti zaželjen in veselje v hiši a ne v napoto.
Marilyn Monroe
09. 11. 2018 13.25
-1
Sej , kljucni igralci so leta 91 naredili kaos in ko so vidli da nebo slo so vsi potihem odsli v tujino ! Zase so odlicno poskbeli !Nam pa pustili nestabilno politiko ! Se danes smo nek vmesni model !
flojdi
09. 11. 2018 13.19
+1
.?le kolikšno je pa število splavov, ki jih delajo vsak dan
LedenaGora
09. 11. 2018 16.00
+1
To se tebe prav nič ne tiče to je osebna odločitev.. Jaz prav tako nebom imel otrok! In če zanosi absolutno zahtevam splav..
Transformerji
09. 11. 2018 13.11
+15
Glede na vse tisto, bom opisal samo 3 primere iz naše državice . Peterle ima menda 5 otrok, lahko je eden več ali manj, ob osamosvajanju je vso družino premaknil v Avstrijo. Iz parlamenta pa je odšel v Bruselj - tam so dobre plače, ni problem skrbeti za družino. Ne vem pa, kje so zaposleni njegovi otroci. Drugi primer: Janša, 2x poročen, 4 otroci. Sina je s srednjo šolo poslal v službo v Bruselj. Že prej pa je hči dobili zaposlitev v plinovodu, ki naj bi ga gradili. Ga nismo, zato ima drugo, dobro službo. Pa Jankovič: samo 2 otroka, pa ju je uvedel v mafijske posle. Nihče nikoli kaznovan, pogojna kazen pa ne šteje! Kaj pa srednji razred?? Na vrh ne moreš, na dnu pa nočeš biti - pa rodnost na veliko upada!
Transformerji
09. 11. 2018 13.21
+7
Kaj ne verjamete, da so vse te migracije načrtovane? Pa so, kajti srednji razred mora izumreti, potrebujemo čim več revežev!
kolo1982
09. 11. 2018 13.10
+26
Švedska je že sedaj polna otrok, sam ne Švedskih, blond Švedinje pa sprehajajo psičke...
MKII
09. 11. 2018 13.42
-3
Uporabnik261021
09. 11. 2018 12.35
+49
Se rojeva premalo otrok pišete. Nisem zaznal, da bi koga to močno skrbelo, ker še tiste, ki jih imamo, puščamo umirat od lakote in jih pobijamo v vojnah. Ali pa se nam mogoče zdi da so "evropski" otroci več vredni kot drugi. Glede na škodo, ki jo delamo okolju pa ni prav nobene potrebe po povečevanju rojstev prav nikjer, ker nas naša mati Zemlja, ne bo prav več dosti časa gledala, kako režemo gozodove- porabnike co2, kako zastrupljamo vse živo itd. Včasih je bilo samoumevno da ženska rojeva, dela, pa še možu pere gate, danes v razvitem svetu, ni več nobena tako altrustična. Če bomo hoteli imeti več otrok, ok, ampak potem plačajte vse od pranja plenic dalje, in pustite žensko doma, da vzgaja otroke, ne pa da se raztrže na 100 delov.
heartbreaker
09. 11. 2018 12.34
+23
rojevite, rojevite, rojevite...kva pa država naredi za to?? Čisto nič. Če maš 500 EUR plače, kako boš mel 3+ otroke...z lahkoto, ne? Seveda, kr ti država to dopusti. Pa še višanje starosti...dejte ne, najbolj, da delamo, dokler ne crkneš na delovnem mestu. Sej niste resni! Pa poleg tega, a mislite, da je tko "lahko" imet otroke? Ti pride v puberteto, pa je ves pameten itd. Pa itak nas je preveč na svetu, če se mene vpraša. Pa kolk je otrok, k je brez staršev? Rajš posvojite kot rojevite.
SenecaLucius
09. 11. 2018 13.48
+4
1. Kako lahko dobiš 500 EUR plače, če ji po zakonu minimalno 638 EUR?
SenecaLucius
09. 11. 2018 13.49
+4
2. Kako ti uspe, da ne dobiš otroških dodatkov?
SenecaLucius
09. 11. 2018 13.50
+5
3. Migranti bodo dokazali, da se da tudi z minimalcem preživeti 5 otrok!
pomaranča
09. 11. 2018 12.25
+99
Da sem dobila službo sem se morala strinjati, da ne bom eno leto zanosila. Po štirih letih zanosila in ostala brez službe s kreditom. Po porodniški službe nisem dobila, ker je otrok majhen in bom itak non stop na bolniški. Sedaj, ko je hči stara 4 leta sem službo dobila in mi niti na pamet ne pride, da bo imela še enega otroka. Pri nas si za to kaznovan.
etul
09. 11. 2018 12.34
+46
To je pa res in zelo žalostno,moja žena je imela žensko šefico in lastnico podjetja kjer je delala,ta baba je bila živi tiran, če je katera samo pomislila,da bo zanosila ji je spila živce do amena.
Transformerji
09. 11. 2018 12.35
+12
To je tipičen primer tistega, kar sem napisal spodaj. Draga moja, bodi doma, pridno pridelujte otroke, bo sociala za vse poskrbela in počasi izenačila srednji razred s tistimi, na dnu!
Samo.Jst
09. 11. 2018 12.36
+21
...in brez dveh plač pri hiši, že v dvoje gre večkrat na tesno skozi mesec. A so študije res potrebne?
supergigi
09. 11. 2018 12.21
+33
'V letih 2050 so imele ženske v svojem življenju v povprečju 4.7 otroka' Back to the future lol.
heartbreaker
09. 11. 2018 12.31
+4