Tujina

Deset najslabših letal na svetu

Ljubljana, 12. 04. 2010 19.18 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

107 let po prvem poletu letala bratov Wright je nebo polno takšnih in drugačnih 'frčoplanov'. Nekatera so zanesljiva, nekatera zelo varna, nekatera lepa – za spet druga pa bi bilo bolje, če bi ostala le na papirju ali pa še tja ne bi prišla.

Vso slavo je sicer pobral znamenitejši concorde, ampak ruski tupoljev TU-144 je bil na nebu dosti prej in ostaja edino potniško letalo, ki je zmožno preseči hitrost dveh machov. Rekli so mu tudi "concordski", bilo je hitro, tudi lepo, a sta ga spremljala nesreča in slab sloves.

Tri strmoglavljenja, med njimi tudi dramatičen razpad v zraku med pariškim letalskim mitingom leta 1973, pa so ga do leta 1985, ko so ga prizemljili, uporabljali le kot poštno letalo za prevoz nujnih pošiljk na prostranem ruskem nebu. Pred kratkim so enega izmed upokojenih TU-144 ponovno usposobili, a le v raziskovalne namene.

S hudo podhranjenim motorjem, izredno slabo okretnostjo in s strelcem, ki je zastiral pogled pilotu, je bil britanski BE2 obsojen na propad že na samem začetku. Nemški piloti tako med prvo svetovno vojno niso imeli prav nobenih težav, ko ga je bilo treba sestreliti, dostikrat so letalo in letalce v njem porabili kot žive tarče, kar tako, za vajo.

Letalo naj bi bilo namenjeno napadanju nemških cepelinov, a kaj, ko do tja niso nikoli prišli, saj so že nekaj sekund po srečanju z nemškim prestreznikom v spirali frčali proti tlom, saj navadno ni bilo časa niti za preprost obrat, kaj šele za beg na varno.

Oglejte si FOTOGALERIJO in v njej deset najslabših letal vseh časov. Nekaj jih je le prehitevalo čas, spet drugi so posledica neumnih napak, za tretje bi bilo bolje, če ne bi nikoli pristali niti na papirju, kaj šele na nebu!

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (33)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

User363613
15. 04. 2010 00.10
@abacus me veseli, da obstaja nekje še nekdo, ki vsaj utemeljeno pohvali/graja trenutno temo. vidim, da si precej seznanjen z letalstvom. Vse pohvale z moje strani. Se pa strinjam z tvojo izjavo o financiranju vojaških projketov, rusija je le bleda senca (kar je bila v preteklosti), dočim američani namenijo 5 % za obrambni/vojaški proračun(pri nekaj tril $ $ to ni tak problem).
User444608
14. 04. 2010 14.05
Grim_reaper 14.04.2010, 10:10 Ne gre zato kdo mi je ljubsi ali bolj priljubljen ,gledam na tehnicna dejstva! Modeli heuy-ja in cober so cisto drugacna tehnologija danes od tistih izpred 40-50 let. Recimo tudi ruski hind ni tako "sposoben" prezivetja ,ves koliko so joh sklatili v Afganistanu ,Ceceniji in drugod po konfliktih ,taki helikopterji kot so Mi-26 in se prej Mi-6 pa so nepotrebni razen v izjemnih okoliscinah ,je bil primer ruskega Mil-26 natovorjenega s 130 vojaki ,so ga Ceceni sestrelili in umrlo je ene 120 vojakov. Veliko bolje je 3-4 malo manjsi helikopterji ,se vedno klasificirani pod tezke transportne in manj moznosti ,da vse sestrelijo ,poleg tega si danes izmenjavajo podatke o groznjah s tal ,ter z drugimi letali in sistemi na tleh ,kar zmanjsa moznost izgube ,ker so podatki o groznjah boljsi. Kar se tice pa F-22 pa le ni tako kot pravis ,recimo hitrost je 2 macha brez dodanega zgorevanja ,torej v normalnih mejah sposobnosti motorjev ,sigurno pa pravih sposobnosti niso niti predstavili. Tudi stealth tehnologija je sicer dobra ni pa odlocilna ,najbolj ubojno to letalo in tudi druge dela napredna tehnologija zaznavanja, prestrezanja in unicenja ,proti cemur ti ne pomaga nobena hitrost ,ne vektorski potisk ,ne nevem kake akrobacije ,saj raketni izstrelki presegajo letalske sposobnosti vseh letal in edino kar letala lahko resi je sistem "zavajanja" pod kar sodijo raketne vabe in elektronsko ter proti-elektronsko delovanje ,kar pa ima F-22 na voljo ,ce ne sam pa s podpornimi letali ,nevem kako je s tem z ruskimi sistemi? Od kje pa tebi ,da F-22 nima zadosten prostor za oborozitev?? Notranji (interni prostor ) je za 4-8 raket zrak-zrak odvisno od tipa ,to je za operacije skrajno stealth. V podtrupnih nosilcih pa lahko nosi poleg 2 gorivni rezervoarjev se 4 razlicnih paketov , le da v tem primeru letalo ni tako slabo vidno. KAr privede do 12 raket zrak-zrak ,ob pogoju skupine 3-4 letal je to skoraj nemogoce zaustaviti z enakim stevilom letal ,faktor enakovrednosti naj bi bil vsaj 5xnik! Enako je za F-18 ,ceprav se ne more po letalskih sposobnostih (superkrmarljivost ,vektorski potisk in aerodinamika) primerjati z Su-27/30 (Su-35 -37 sta le testna ,dejansko ne obratujeta prav tako ne Su-47 narejenih nekaj prototipov) jih lahko vseeno premega ,saj je kljucna sestrelitev cim dlje od stika (dog-fight) ,ce pa do tega pride ima pa Su-27 vec moznosti ipd. Rusi nebodo izdelali nobenega Su-37 ali -47 vec ,saj so bili le testni ,so pa zaceli z PAK-FA ,ki je dejansko rival F-22 ,a bo razvoj se trajal. Verjamem pa v rusko sposobnost izeniringa ,le financiranje je bolj svoh.
User363613
14. 04. 2010 10.17
Poleg tega je pa vse to prerekanje brez veze, saj vsi vemo, da delajo na UCW-jih(unmanned combat vehicle), kjer bo lepo operator sedej par sto milj stran in preko satelita krmaril svoj "modelček" in sejal gorzo in smrt od daleč. pa še denarja ne bo šlo toliko za trening pilotov, zmanjšala se bodo letala, povečala ubojna moč... UAW predator je dober primer takega vozila,ki poleg izvidništva opravlja še vlogo lovca na oklepnike(če prav vem nosi s sab en hellfire izstrelek). Je pa cena za en posamezen kos kar zajetna in v velikih količinah si jih niti amerika ne more omisliti.
User363613
14. 04. 2010 10.10
@abacus Dobro razmišljanje, imaš prav. kar se tiče starih modelov Vs novi modeli; skoraj vsakih par let nadgradijo stare modele z boljšimi komponentami.že res, da niso čisto enako učinkoviti kot njihovi novi tekmeci, a vseeno predstavljajo kar dobro konkurenco. Poglej koliko so stari modeli huey-a in cober, pa jih imajo marinci še vedno v uporabi(nadgrajene seveda), isto je z Ch47 chinook on pa CH 65.Na drugi strani pa je ruski hind v vseh verzijah potrjen v afganistansko ruski vojni, v čečeniji in nekaterih drugih bojiščih. Imajo pa zame še en adut:Mil Mi 26 HALO, ki spada verjetno med največje transportne helikopterje. kar pa se tiče F-ic: F22 je učinkovit samo zaradi stealth tehnologije, sicer pa ima precej nizko končno hitrost, kar ni ravno dobro pri nizkih letih(pa tudi interni prostor za oborožitev ni ravno velik), se ti ne zdi. Verjetno rusi ravno tako razvijajo svoje radarske sisteme, da bodo slej ko prej zaznali stealth letala, takrat pa bo raptor za v staro šaro. Mislim, da ima flanker že vektorski potisk, kar F/18 nima in če se ne moim so ta sistem v ameriških letalih uvedli šele z F22. Zadna generacija suhoja(Su37?) naj bi bila usperiorna vsem zahodnim, čeprav je verjetno v teh izjavah malce preveč bahanja. Kot pravim, na koncu pride vedno do osebnega prepričanja, pač eni imajo rajši ruske, drugi ameriške. Medtem ko se tu kregamo kdo ima boljše, pa bodo izraelci (s pomočjo US of A) razvili še bolj moderna letala kot jih že imajo.
User444608
14. 04. 2010 01.23
Grim_reaper 13.04.2010, 20:49 Res je Rusi imajo pri letalih boljso aerodinamiko ,a kaj ko jim elektronika in letalski racunalniski programi sepajo. Za helikopterje Ka-50 in Mil28 se strinjam ,da sta pred AH-64 ampak Ah-64 obstaja ze preko 30 let ,ce ne gre ze proti 40im letom uporabe ,Kamov 50 in Mil-28 sta pa precej novejsa produkta ,torej je logicno ,da naj nebi zaostajala za projekti starimi 30 let ne!? Kar se pa tice F-18 in Mig-29 ter Su-27 in F-22 sta pa definitivno zmagoviti obe F-najstici. Najpomembnejse je ,da sta tehnolosko ubojnejsi kot mig in suhoj ,recimo F-18 bi se lahko primerjal z Su-27 ,z F-22 pa ga ni primerjave ,vsaj danes se ne ,mogoce v prihodnosti. So bili testni lovski dvoboji F-22 z F-16 ,F-15 ,F-18 ,Mig-29 in SU-27 in je skupina 4 F-22 "pospravila" 144 ostalih lovcev ,se preden so jih sploh zaznali! Imajo tudi izkusnje z ruskimi migi in suhoji ,saj so jih ZDA kupile od Ukrajine in Moldavije leta 1997 in 2002 ,opremljeni pa so z zahodno elektroniko in fly-by-wire!
tali?ni tom
13. 04. 2010 22.35
ampak zmeraj pa je treba najprej zezat mruse kot da so najslabši pa niso samo poglejte vesoljsko tehniko , vse laufa na žgance pa vedno gre amerikanci pa imajo vedno neke probleme
Draža
13. 04. 2010 21.39
Adria je zakon,vsako leto se vedno bolj izkažejo,tako kot v objektu tako tudi v letalu,Srečno Adria Airways.
User363613
13. 04. 2010 20.49
@jurjur Hehehe, zanimiva razlaga. Se pa na žalost ne strinjam povsem z njo; res je, da imaruska mašinerjia velikrat probleme(pa najsibodo to tanki, letala ali podmornice), a še to zaradi neurejeniega načina financiranja. Če je vse rusko slabo, zakaj ima slovenija njihove tanke, zakaj je Ak47(ak74SU) potem tako priznana, zakaj imajo Su27 in 34 vektorski potisk itd? Poleg tega pa imajo v vsem arzenalu PREVERJENE stvari (mil mi 24 HIND D je že ena izmed njih), kjer zahod vedno nekaj brsklja in preizkuša v mirnih obdobjih, dočim v vojnih razmerah veliko njihovih stvari sploh ni bilo preizkušenih. Koliko denarja je šlo za projekt comanche, pa je bil na koncu ukinjen(vsaj uradno)? Pa z V22 Osprey-i, ki so bili na risalnih deskah skoraj 20 let in so ognjeni krst doživeli v iraku 2003? mig 25, 29 in 31 so poznani po celem svetu kot izjemno zmogljivi lovci/prestrezniki, dočim ima B1B Lancer in B2 kar pošteno konkurenco v Tupoljovu. Da ne omenjam kamov ka50/52 in pa mil mi 28 havoc ki je ekvivalent Ah64 apache-u... Na koncu pride vedno do osebnih prepričanj: pač eni so usmerjeni na zahod(amerika je kul), dočim so drugi na vzhod( mother russia). Brez vee, da se tu prerekamo kdo je boljši, ko pa sta si po tehnologiji bolj kot ne enakovredni. Osebno mi je hind in pa kamov ka 52 daleč pred zahodnimi konkurenti, isto kot je mig 29 in ma sukhoi 27 flanker pred F/A 18 in F22 raptor. Osebna izbira pač.
skydrol7
13. 04. 2010 19.19
edgar1 Falcon je kar varno letalo,seveda ce je vzdrzevan pravilno in ima samo 9 do 14 sedezev kar je dobro v primerjavi z TU154.. kar se pa tice clanka samega je pa bolj za vzpodbudo da se naredi neka debata o letalstvu ki je zadnje case na vsakodnevnem programu-zanimiva fotogalerija
hotchilipoper
13. 04. 2010 15.24
User480400
13. 04. 2010 14.27
Re: jurjur "Načrte za TU144 so rusi pokradli, zato je tako podoben concordu." Da ne bi slučajno omenjal. da je bil TU 144... NAREJEN PREJ KOT CONCORDE... ...in je torej lahko samo CONCORDE PONAREDEK TU-144 ! Ne govorit na pamet...pa da ne bi o onem drugem Tupoljevu, ki je bombnik, strateški bombnik in je NADZVOČEN...
kure bedne
13. 04. 2010 14.02
Pozabili ste na našega Falcona.
buzerantos
13. 04. 2010 10.21
se strinjam z MB KING-om.
Kimberley-Echo
13. 04. 2010 09.43
Dokler članka ne prebereš ne moreš vedeti ali slab ali dober. Da oceniš, da je ta slab ne rabiš bit expert za letala. Ne pričakuje se, da je novinar letalski strokovnjak, vendar če se je lotil te teme, bi več podatkov lahko dobil kar iz Neta kot to počno osnovnošolci. Članek je preprosto zmazek in zato ga pač komentiramo kakor kateri zna in ve o letalih. Nekateri komentarji so dobri, nekateri zlonamerni, a taki smo ljudje. Če letijo kritike na članek lahko to pomeni le, da se bo novinar naslednjič bolj potrudil. Skratka, kritika je lahko dobronamerna.
Tonček Balonček
13. 04. 2010 09.31
Hmeljko, saj je tudi naša država slaba, pa se ne izselimo.
yyyeb
13. 04. 2010 09.12
kdo misli,da so članki slabi naj bere nacionalko ali kaj drugo
MB_king
13. 04. 2010 09.08
@ jurjur Oprosti ampak večina ruskih letal je narjenih enako dobro ali celo BOLJŠE od zahodnih. Tak da ne klobasaj neumbnosti. Tu144 ni kar tako razpadel na letalskem showu kot je napisano v članku. Prste so imeli zraven vohuni zahodnih držav, ki so se pasli po letalu in spremenili nastavitve... Poleg tega so Tu144 prenehali uporabljati, ker je bilo nepotrebno in predrago. Tako kot Concorde... Vsi namreč vemo da tudi Concordovemu strmoglavljenju ni botrovalo slabo letalo ampak odpadki na vzletni stezi.
User401794
13. 04. 2010 08.40
Načrte za TU144 so rusi pokradli, zato je tako podoben concordu. Če pa je kdo od blizu videl, kako je v večini primerov narejena ruska tehnologija in tehnika, ni nič čudnega, da se naprave kvarijo, letala dol padajo in podobno.
User429724
13. 04. 2010 08.19
Ej Hmeljko, se strinjam glede člankov. Seveda jih beremo, da lahko potem kaj komentiramo. Včasih so dobri, včasih pa bolj... no tako, pač na hitro kar neki, enako kot je življenje. Beremo in komentiramo pa tisti, ki nimamo ta pravega dela (tistega garaškega od do) ali pa smo se že "nadelali" ali pa nimamo denarja, da bi odpotovali v tople ali mrzle kraje, ali pa smo nemočni, jezni, veseli, obupani, srečni, frustrirani, odprti,... skratka krneki. Torej tisti, ki ste v službi, hitro k svojemu delu, ostali pa na sprehod;) Dan je še mlad
Hmeljko
13. 04. 2010 01.08
Ne razumem zakaj vsi zmeram neki komentirate 24ur da so kao slabi članki, a berete jih pa vseen, če vam kej ne paše jih pač ne brat, sej ni edina internetna stran na svetu, ne pa ven prihajat z mongoloidskimi izjavami.