Tujina

KOMENTAR: Peter Handke, prijatelj vojnih zločincev

Ljubljana, 10. 12. 2019 06.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
Alenka Arko
Komentarji
111

Marsikdo ne ve, da je pred kakšnimi 20 leti Peter Handke že konkuriral za mednarodno nagrado. Nagrado je podeljeval morda še nekoliko bolj znan pisatelj, Salman Rushdie, šlo pa je za prvo mesto v tekmovanju za največjega kretena leta. Handke je takrat sicer zasedel drugo mesto, premagal ga je igralec Charlton Heston, znan kot največji zagovornik povsem proste prodaje in uporabe vseh vrst orožja v ZDA.

Peter Handke
Peter Handke FOTO: AP

Peter Handke je takrat prišel v ožji izbor prav zaradi tega, zaradi česar je mnogo ljudi ob njegovi izbiri za Nobelovo nagrado osupnilo in bilo zgroženo, tako zgroženo, da bi lahko od gnusa nad odločitvijo bruhali.

Eden izmed mnogih komentarjev ob razglasitvi je bil tudi Rushdijev. Dejal je, da je svoje že povedal pred 20 leti in da nima kaj dodati.

Marsikdo morda tudi ne ve, da je sam Handke pred leti dejal, da bi morali Nobelovo nagrado ukiniti, ker da gre le za lažno posvečenje literature. Slavoj Žižek je komentiral, da je zdaj, ob dejstvu, da je nagrado dobil sam, dokazal, kako prav je imel s svojo trditvijo.

Jeniffer Egan, predsednica ameriškega Pen-a, med drugim avtorica res dobre, tudi v slovenščino prevedene knjige Tatovi na obisku, je ob razglasitvi zapisala, da so popolnoma osupli nad odločitvijo, da nagrado dobi avtor, ki je leta in leta zavračal vse dokaze o zločinih in izražal podporo ljudem, odgovornim za genocid.

Vemo, da je bil Handke velik zagovornik srbskega režima in voditelja Slobodana Miloševića, javil se je celo, da bi pričal v njegovo korist na sojenju v Haagu, govoril je tudi na njegovem pogrebu.

Zakaj je pravzaprav to počel? 

Je bila to slepa naivnost človeka, ki se stalno bori proti okolju, iz katerega izhaja, za katerega je bil zahodni svet preveč materialistično usmerjen, Srbija pa nekakšna pastirska idila, polna domnevne še neokrnjene poduhovljenosti in prvinskosti, naivnost podobna naivnosti nekaterih zahodnih levičarjev, ki so v osemdesetih prihajali v Slovenijo z očmi, vlažnimi od navdušenja, s Kardeljevo knjigo Smeri razvoja samoupravnega socializma pod pazduho.

Gre pri tem morda za iskanje korenin slovenske matere, ki je naredila samomor?

Ali le za nasprotovanje toku ter za pobalinski in uporniški prst v oko sicer splošno sprejetemu vedenju o krivcih za strahote v BiH?

Ker, Handke je to počel od vsega začetka, že leta 1966, ko je bil star 24 let in na začetku pisateljske kariere je zaslovel s tem, da je takratno elito pisateljev v nemškem jeziku, med njimi tudi Nobelovca, Heinricha Bolla in Guntherja Grassa, označil za dolgočasno, smešno, brezvezno. To mu je takrat podelilo status jeznega dečka literature in ta status je tudi obdržal. 

Ko je po tem eden izmed najvplivnejših literarnih kritikov povojne Evrope, Marcel Reich Ranicki (njegova izjemna avtobiografska knjiga, kjer med drugim opisuje, kako je – kot Jud – preživel varšavski geto, je tudi v slovenščini) napisal, da je Handkejeva podoba v javnosti močnejša kot njegovi literarni dosežki, se ga je Handke lotil v noveli, kjer ga opisuje kot psa, ki se je odrekel svoji rasi.

Je torej Handke provokator brez morale, ki uživa v zgražanju publike? Je to lahko pojasnilo, opravičilo njegovega vedenja, je odločitev Nobelovega odbora, kot je dejal nek drug nemški kritik, res dobra klofuta politični korektnosti?

Če kaj, je odločitev, da dobi Nobelovo nagrado, ogromna klofuta žrtvam vojne v Bosni in Hercegovini. Iz številnih zapisov, intervjujev, ne nazadnje fotografij, je jasno, da je Handke prav dobro vedel za poboje, za žrtve Srebrenice, za zločine, za genocid. Vedel je, ko se je v bližini množičnih grobov družil s klavci, vedel je, ko je na svojem, kot je nekdo dejal, safariju, prespal v hotelu grozljivega slovesa Viline vlasi v Višegradu, kjer je več kot 200 deklet, žensk pretrpelo nepredstavljiva mučenja, posilstva, preživela je le peščica.

V njegovih knjigah ni nič o tistem, kar je mene pregnalo iz rodnega mesta, tako je v govoru ob prejemu najvišje nemške nagrade za literaturo dejal pisatelj iz Višegrada, Saša Stanišić.

Treba je ločevati avtorja in njegovo delo, to je najpogostejši argument Handkejevih zagovornikov. Le da je pri Handkeju to še posebej težko, ker je pogosto izjemno prepleteno.

Jasno je, da je Handke izvrsten in inovativen pisatelj, nekoč sem ga veliko brala, tako kot tudi Celina in Hamsuna in še koga, avtorje s stališči, ki sem jih prezirala. Bereš, ker ločiš avtorja in njegovo umetniško stvaritev.

Nekaj povsem drugega pa je, če takšnega avtorja in človeka nagradiš. In to z najbolj odmevno možno nagrado. Kakšno grozljivo sporočilo je to žrtvam, ko edino, kar imajo, spomin na grozote, v kolektivni zavesti vse bolj bledi?

Kaj so razmišljali v odboru za podelitev nagrade, ko so vendar prej zatrjevali, da bodo razširili pogled, ki ne bo več prevladujoče usmerjen samo evropocentristično in na bele moške?   

Potem pa nagradijo nekoga, kot je Handke, avtorja in človeka, ki absolutno ni več provokacija ali prst v oko komurkoli. Končno mu je uspelo, v nasprotju verjetno s tem, kar bi si želel, da se je zlil s časom in z množico, postal je trol literature, nič posebej inovativnega, politiki v Beli hiši, na Downing Streetu in drugje namreč to že nekaj časa uspešno počnejo. Škoda in zamujena priložnost, dejstvo je namreč, da je na svetu res veliko zelo dobrih pisateljev in pisateljic, ki prav gotovo niso in ne bodo v konkurenci za kretene leta.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (111)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

enakatalena
12. 12. 2019 09.40
To je zdaj ta čas, ko je spodbujanje sovraštva postalo že kar rutina :-/.
galop
11. 12. 2019 17.34
-3
Čestitke.Zasluženo!
StrikeOne
11. 12. 2019 13.57
+1
Združene države Amerike so v istem obdobju, ko je vojska Bosanskih Srbov storila zločin v Srebrenici kjer naj bi umrlo 8.000 islamskih vojakov pobila po lastnem priznanju 1.4 MILIJONA Iračanov. Prvo je genocid, drugo pa osvobajanje in humanitarna pomoč! In še zdaj vsi to ponavljate zraven svojih oči in zraven svojih "baje" možganov.
samuray1
11. 12. 2019 11.45
+2
Handke je simbol upora zoper zahodnjaško hegemonijo in človek ki ni toleriral teptanja in prekrajanja resnice. Skratka, Handke je bil srbski ambasador.
Kollerik
11. 12. 2019 12.07
+6
Morali ga poslati kot civilista malce v kakšen Vukovar ali Srebrenico, pa bi potem videli, kako bi čivkal.
samuray1
11. 12. 2019 12.12
-1
Sto krat ponovljena laž ne more prekrojit resnice.Zaman se trudiš.
123maradona
11. 12. 2019 17.08
+2
Hegemonija zahoda? Človek, ubili so mu brata, sestro, mater in očeta, vi pa bližine o neki politiki. Bil je genocid, vemo kdo ga je naredil, vemo kdo so žrtve. Ni kaj za komentirati. Trditve Hendkeja so alibi vojnim zločincem.
Kollerik
12. 12. 2019 09.40
Trudiš se samo ti, mi pa smo bili tudi v tistem času priče, ko si še po fotrovih prašnikih plaval...
Sirius.2
11. 12. 2019 10.26
-4
Vučič je kulturen človek,ravno kar sem prebral da mu je čestital Nobelovo nagrado.
ćurkl
11. 12. 2019 10.02
-4
Gospa Alenka Arko, malo vas je zaneslo v vaši pravičniški drži. Res je, Perica je pil rakijo in tulil z volkovi. Zdaj pa je čas lova na volkove. Neugodno za njega. Za prestižno nagrado se verjetno ni predlagal sam. Narobe delate, ko njega, predvsem pa njegovo delo, zdaj polivate z gnojnico. Naredil je neumnost in verjetno trpi nekakšno pokoro.
ćurkl
11. 12. 2019 10.05
-1
Kako komaj čakamo, z vedrom gnojnice, pripravljeni, da jo zlijemo na kogarkoli... Zdi se, kot bi nam ta vonj v bistvu lepo dišal.
Sirius.2
11. 12. 2019 09.34
+13
Prebiram komentarje tudi drugje, ampak nikjer većih kimavcev ni kot v Sloveniji.
wolfterier
11. 12. 2019 09.20
+4
Koroški Slovenci so v glavnem levičarji,Handke pa sploh. Juga je bila za njih sanjska dežela,saj jim ni bilo treba živeti v njej !
Kollerik
11. 12. 2019 12.09
+1
Koroški Slovenci so levičarji zato, ker vedo, kaj to pomeni skrajno desničarstvo, podobno kot naši Primorci. Sicer pa je med naprednimi največ levičarjev, one druge pa najdeš vglavnem v najbolj preprosti raji.
Bofur
11. 12. 2019 09.01
-10
Lahko se razburja Žižek, ampak Nobelovo nagrado so podelili Handkeju in ne Žižku :) In to z razlogom in povsem upravičeno. Najbolj upravičeno v zgodovini podeljevanja Nobelovih nagrad. Kdaj treba zbrati pogum in povedati tisto, kar ni del splošne politične korektnosti. Zločini muslimanskih džihadistov, požigi cerkva niso "boj za demokracijo".
deratizacija
11. 12. 2019 09.09
+17
Točno. Pa še Hitlerju posmrtno Nobelovo nagrado za mir.
Marianela
11. 12. 2019 09.00
+21
Zdaj mu bo sigurno Vučič poslal nagradni bon za dopust v Vrnjački banji.
galop
11. 12. 2019 08.55
-12
če bi si kdo od tistih ki ga obtožuje prebral kakšno njegovo knjigo , bi bilo tudi dobro.
holcar.
11. 12. 2019 08.52
+13
Tip isce pozornost s kontroverznostjo. Kot mali otrocaj.
Castrum
11. 12. 2019 08.33
+12
Torej je Handke oboževalec Titeka, Jugoslavije in Miloševića.
Andrej Lenar?i? 1
11. 12. 2019 08.24
+6
Zanimivo zgražanje. Namreč: popolnoma izostane ta silna občutljivost, ko se sprehajamo po domači pokrajini.... Primer za strokovnjake.
EkonomskaSvoboda
11. 12. 2019 08.14
-11
Peter Handke pač ne trobi v isti rog z mainstream ideologijo.
StrikeOne
11. 12. 2019 07.09
-22
Njegov Zločin? Povedal je samo resnico. In glejte tiste ki sovražijo resnico kako polivajo in polivajo. In največja ironija pa je v tem da zahodnjaki, ki na ves glas kričijo da je 4.000 muslimanskih vojakov genocid dokler poboj preko pol milijona otrok samo v prvi zalivski vojni je.... črički. črički... Hrvaška je naredila največje etnično čiščenje po II.svet vojni. Obsodbe? Črički, črički... Kakšni hinavci. Resnica vedno najde pot.
wolfterier
11. 12. 2019 09.22
+10
Seveda,Mladić je heroj srpski,prav tako Arkan,Šešelj in podobni junaci,nje.
Annis
10. 12. 2019 21.54
+1
Spet židje o postenju
Jak Tobim
11. 12. 2019 08.15
-8
bolan komentar - škoda, da sodržavljani z volilno pravico nimajo vsaj malo več poštenja, če moderator zaradi politične korektnosti tovrstne gnusnosti spusti skozi.
Rodion Raskolnikov
10. 12. 2019 21.10
-19
Handke je vizionar, utelešenje neodvisnega in kritičnega duha, ki ne tuli v rog politične in družbene korektnosti!!! In to deklice uničuje, preprosto ne razumejo, hudo :-)
Mauzahecmauzares
10. 12. 2019 21.00
-8
Kot Hitlerja danes bolje zagovarjajo kot kdaj koli od konca 2ww, na podoben način bodo tudi Miloševića. Res pa da je bil Milošević nadpovprečno intelegenten ter izobražen napram Hitlerju.
wolfterier
11. 12. 2019 09.24
+11
Tle si pa faliu,če bi bil Milošević inteligenten,ne bi prišlo do tako ekstremnih dogajanj v Jugi,on je samo olje prilival na ogenj !
Kollerik
12. 12. 2019 09.41
Oba sta imala demonsko inteligenco...inteligenco uničevalca.
bohinj je zakon
10. 12. 2019 20.52
-13
Ta komentar je pisal nekdo, ki je že leta 89 pljuval po srbih ko še ni bilo vojne na tlu bivše države..........vse povedano.