Tujina

Gorbačov: Omejitve jedrskega orožja morajo biti ohranjene za ohranitev življenja na Zemlji

Texas, 21. 10. 2018 09.32 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Ameriški predsednik Donald Trump je v pogovoru z novinarji po strankarskem zborovanju v Nevadi dejal, da se bodo ZDA umaknile iz sporazuma o jedrskem orožju. Na odmevno napoved Trumpa pa se je že odzvala tudi Rusija in jo ocenila za 'nevarno potezo'.

Donald Trump se je udeležil predvolilnega shoda v Nevadi in napovedal umik iz jedrskega sporazuma z Rusijo.
Donald Trump se je udeležil predvolilnega shoda v Nevadi in napovedal umik iz jedrskega sporazuma z Rusijo. FOTO: AP

ZDA se bodo umaknile iz sporazuma o jedrskem orožju, je potrdil ameriški predsednik Donald Trump

V pogovoru z novinarji je dejal, da je Rusija kršila pogodbo o jedrskih raketah srednjega dosega z Rusijo (INF) iz leta 1987. Pogodba, namenjena predvsem Evropi, saj gre za rakete dosega med 500 do 5500 kilometrov, državama prepoveduje posedovanje, proizvodnjo in testiranje jedrskih raket srednjega dosega.

"Ne vem, zakaj predsednik Barack Obama ni sprožil pogajanj ali se umaknil. Rusija že več let krši sporazum," je povedal Trump po strankarskem zborovanju v Nevadi. 

V letu 2014 je predsednik Barack Obama Rusijo sicer obtožil kršenja INF po domnevnem testiranju raket. Na koncu se je odločil, da se ne bo umaknil iz dogovora. Po poročanju nekaterih medijev naj bi klonil pod pritiski evropskih voditeljev, ki so se bali, da bi taka poteza lahko ponovno sprožila oborožitveno tekmo med državama. Trumpova vlada pa je lani Moskvo obtožila, da je rakete začela nameščati. Rusi pa to opravičujejo med drugim z nameščanjem ameriškega protiraketnega ščita v Evropi.

Barack Obama je Rusijo obtožil kršenja INF že 2014 po domnevnem testiranju raket.
Barack Obama je Rusijo obtožil kršenja INF že 2014 po domnevnem testiranju raket. FOTO: AP

Na odločitev ZDA se je ostro odzval tudi nekdanji voditelj Sovjetske zveze Mihail Gorbačov, ki je leta 1987 podpisal pogodbo INF. Kot je dejal, je to "napaka" ZDA, ob tem pa je kritiziral tudi "pomanjkanje modrosti" ameriškega predsednika Trumpa. "Vsi dogovori glede jedrske razorožitve in omejitve jedrskega orožja morajo biti ohranjeni za ohranitev življenja na Zemlji," je dejal.

Rusija: 'To bi bila zelo nevarna poteza'

Na odmevno napoved ZDA se je že odzvala tudi uradna Moskva. "To bi bila zelo nevarna poteza, ki je mednarodna skupnost ne le da ne bi razumela, ampak bi jo resno obsodila," je dejal namestnik ruskega zunanjega ministra Sergej Rjabkov za rusko tiskovno agencijo TASS. Po poročanju BBC je vir z ruskega ministrstva za zunanje zadeve dejal, da so takšno odločitev spodbudile "sanje o unipolarnem svetu", v katerem bi bile ZDA rade edina svetovna velesila. 

Podpis sporazuma.
Podpis sporazuma. FOTO: AP

ZDA vztrajajo, da so Rusi v nasprotju s sporazumom razvili novo raketo srednjega dosega, imenovano Novator 9M729, Natu znano pod oznako SSC-8. Ta bi Rusiji omogočila, da bi jedrski napad na države članice Nata izvedli v zelo kratkem času. Po mnenju analitikov pa naj bi Rusi v uporabi raket videli predvsem cenejšo alternativo konvencionalnemu orožju. 

Do napovedi ZDA je kritična tudi Nemčija. Predstavnik nemškega zunanjega ministrstva Niels Annen je na Twitterju zapisal, da je bila "odločitev Trumpa za odstop od pogodbe INF katastrofalna". "Nadaljevali bomo z delom za jedrsko razorožitev," je še zapisal in dodal, da mora tudi Rusija nadaljevati z izpolnjevanjem svojih dolžnosti. 

Odločitev ZDA pa medtem "popolnoma odločno" podpira Velika Britanija, je sporočil britanski obrambni minister Gavin Williamson. Ob tem je Rusijo obtožil, da ogroža sporazum, Kremelj pa pozval, naj "naredi red v svoji hiši". "Seveda si želimo nadaljevanja te pogodbe, vendar zahteva predanost dveh strank in trenutno ga ena ignorira," je še okrcal Rusijo.

Bolton odhaja v Moskvo

Ameriški časnik New York Times je sicer že v petek poročal, da ZDA razmišljajo o umiku iz pogodbe v okviru prizadevanj za boj proti krepitvi vojaške prisotnosti Kitajske v zahodnem Pacifiku. Država namreč ni podpisnica sporazuma, kar ji omogoča, da rakete srednjega dosega razvija brez kakršnihkoli zadržkov.

Svetovalec predsednika Trumpa za nacionalno varnost John Bolton naj bi Rusom odločitev o umiku tudi uradno sporočil v okviru srečanja v Moskvi konec prihajajočega tedna.

John Bolton, Trumpov svetovalec za nacionalno varnost, se ta teden odpravlja na obisk v Moskvo.
John Bolton, Trumpov svetovalec za nacionalno varnost, se ta teden odpravlja na obisk v Moskvo. FOTO: AP

Zgodovinska dimenzija sporazuma INF

Sporazum INF je z voditeljem Sovjetske zveze Gorbačovom leta 1987 podpisal predsednik ZDA Ronald Reagan. Ta je prepovedal uporabo vseh jedrskih in nejedrskih raket s kratkim in srednjim dosegom. Končala je nevarno oboroževalno tekmo med Rusijo, ki je nameščala svoje rakete za napad na zahodno Evropo, in ZDA, ki so v zahodni Evropi nameščale podobne rakete z imenom Pershing.

Do leta 1991 je bilo uničenih skoraj 2.700 raket. Leta 2007 je ruski predsednik Putin naznanil, da sporazum ni več v interesu Rusije. Ta odločitev je prišla po tem, ko so se ZDA leta 2002 umaknile iz antibalistične pogodbe. 

KOMENTARJI (128)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

JB
22. 10. 2018 16.54
Zanima me kaj hočejo s tem sporočiti: 1. Ali, da je obstoječ sporazum neprimeren? 2. Ali, da v primeru vojne ne bo dovolj 7-tisoč nuklearnih bomb na eni strani?
dreko123
22. 10. 2018 09.19
+7
Vsakdo naj si malo pogoogla in prebere o operaciji dropshot - kako je so bila zda tik pred realizacijo uničenja večji del Rusije in vzhodne evrope vključno z takratnimi sovjetskimi državami kot so Poljska, Ceška itd... z jedrskim orožjem! Edina stvar ki jih je zadnji minoto odvrnila od tega psihopatskega plana - da je sovjetska zveza že posedovala dovolj svojega jedrskega orožja za morebitne povračilne ukrepe, da so se nakoncu premislili! - Tak plan zagotovo še vedno ostaja v zahodnih psihopatskih glavah... Rusija to dobro ve in ve zakaj se tako jedrsko modernizira in modernizira svoje obrambne sisteme...
korintos23
22. 10. 2018 09.24
+7
Ameri se v tem z Rusi enostavno več ne morejo, jih šijejo na vseh področjih, najbolj pa pri navadnem vojaku. Ruski vojak se doma bori, razen tiste norosti v Afganistanu, ameriški pa po celem svetu in sploh ne ve zakaj.
dreko123
22. 10. 2018 09.55
+7
Problem je ker američani serjejo po naših EU tleh in nam bodo tukaj zakuhali štalo... to kot že od nekdaj hočejo in počnejo... mi se bomo pa zeleno svetili...
cirenij
22. 10. 2018 11.10
+1
Je pa žalostno, da naši EU vodje in drago preplačani posloanci to dopušćajo. A la Tomčeva, Zver, Peterle.............
dreko123
22. 10. 2018 09.14
+6
Odstop od INF sporazuma pomeni, da ima amerika v interesu premestiti orožje kratkega dosega na Ruske meje. To je že dlje časa v planu s strani zahoda. Najprej protiraketni ščit "proti Iranu" na Ruskih mejah pri katerem v zelo kratkem času lahko zamenjajo namembnost raket iz obrambnih v napadalne - to je že Putin sam omenil večkrat pa ga nihče iz strani zahoda ni poslušal - zato se je Rusija poslužila asimetričnih povračilnih ukrepov kot so rakete na jerski pogon in torpedi na jedrski pogon itd... Ker kavboji ne morejo brez vojne in ker imperij propada... se pripravljajo še k zadnji vojni ki nas zna vse stati glave! Če zda odstopijo od sporazuma in premestijo še raketno orožje na Ruske meje, že tako je nato na Ruskih mejah in obkrožena s protiraketnimi ščiti s katerimi kršijo ZDA vse dogovore sklenjene z Rusijo... je Rusija že obljubila povračilne ukrepe - kar pomeni mogoče nova Kubanska kriza, saj bodo tudi slednja namestila sisteme na Ameriške meje potem pa vemo kje smo ...
laycan
22. 10. 2018 09.03
+7
Potem takem tudi ameri kršijo.
laycan
22. 10. 2018 09.01
+4
Samo vprašanje časa je... Ko bo vsega konec.
detect
21. 10. 2018 20.45
+21
če samo pomislimo,da lahko zaradi takšnih politikov izbruhne tretja svetovna vojna.zgleda da si jo eni zelo želijo.
BUONcaffee
21. 10. 2018 20.49
+8
Nihče si ne želi vojne z jedrskim orožjem, ker potem ni akcije.
Dragonball
21. 10. 2018 22.12
-1
Se strinjam, pusin in trumpetar sta oba bolana v glavo
BUONcaffee
21. 10. 2018 20.41
+0
Dajte kritiki Trumpa se nekaj zavedat in začnite razmišljat IN NE SAMO KRITIZIRAT v prazno. Lahko prdnete, če hočete. Jedrsko orožje ni od danes in ga je toliko na našem planetu, da tudi ta sporazum ne prinaša nobene spremembe.
BUONcaffee
21. 10. 2018 19.59
+3
Torej kaj Slovenija čaka?????
fairplayy
21. 10. 2018 19.37
+10
Zalostno ce ni z kimom je z putinom asadom ali iranom vedno nekje tli enkrat bo zagorelo prevec nas je enostavno
Dragonball
21. 10. 2018 22.13
-12
Pusin ne bo naredu nič ker je en mali usrane ki se ne upa še prdnt ne
MKII
21. 10. 2018 19.31
+10
Edino Amerdrci in Izrahell ne rabjo nič narest s svojom arsenalom oz lahko pokokajo pol sveta in jim noben nič ne bo reku.
PanterTheBlack
21. 10. 2018 19.28
+17
Nič se bat, tudi Rusom to ustreza
KranskyJanez
21. 10. 2018 19.26
-4
tramp in njegova imata sedaj dovolj izkušenj, da prevzameta slovensko krmilo
korintos23
21. 10. 2018 18.47
+21
Tako dolgo, dokler svetovni voditelji ne morejo uiti na drugi planet in tam živeti, atomsko orožje ne bo uporabljeno!
korintos23
21. 10. 2018 18.46
+35
Verjamem Putinovim besedam: Rusija ne bo nikoli uporabila atomskega orožja če ne bo napadena!
Cisto na hitro
21. 10. 2018 18.47
-46
srebrnibreg
21. 10. 2018 18.51
+31
Cisto na hitro
21. 10. 2018 18.53
-20
Srebrni....V drugi svetovni vojni je napadla Finsko, Baltske države, Poljsko in še bi lahko naštevali. Leta 1968 je napadla Češko, sedaj okupira del Ukrajine.
srebrnibreg
21. 10. 2018 18.56
+32
Kdo je prvi vrgel atomsko bombo? Kaj ima dogajanje pred desetletji s sedanjim stanjem? Kdo je napadel dosti za Češko Irak in Libijo? Kdo je pobil na stotine tisoče civilistov v Vietnamu in Kambodži?...
srebrnibreg
21. 10. 2018 19.13
+14
Čudno. Nobenega odgovora na nobeno vprašanje.
puspan
21. 10. 2018 19.27
+6
Cisto na hitro
21. 10. 2018 20.10
-6
Kdo je pobil na miljone Ukrajincev, Tatarov, Rusov?
Ate_ist
21. 10. 2018 22.01
+5
Dragonball
21. 10. 2018 22.09
-4
Dragonball
21. 10. 2018 22.11
+1
@srebrni kdo je pobil oz. na najbolj grozovit način izstradal 6 milijonov Ukrajincev (Holodomor)?
HorstWiesel
22. 10. 2018 08.32
+4
Dragonball
21. 10. 2018 18.45
-35
Gorbačov: Omejitve jedrskega orožja morajo biti ohranjene za ohranitev življenja na Zemlji. Dragi Gorbačov, naj jih potem tvoja država prva neha kršit
Mladi? Plasto
21. 10. 2018 19.53
+7
če si se butnil v glavo ... takoj na urgenco :D ... poškodbe glave so nevarne !!
detect
21. 10. 2018 18.31
+27
tramp je pač mentalno moten bogataš in bi ga bilo nujno potrebno odstaviti,dokler še ni prepozno.
rCharles
21. 10. 2018 19.00
+10
In ga zamenjal s kom? Kaksnim Clintonom? Kaksnim Bushom? Sistem je gnil, Donald naj ga kar lepo odkrito raz.ebe in se potem odmakne pametnim ljudem... Vsaj upam, da bo tako hehe
TolstojV
21. 10. 2018 18.18
+6
Vse velesile in države ki imajo jedersko orožje so odgovorne za mir neprestano si morajo prizadevati za ohranjanje miru in pogojev za skupno sožitje v napetih trenutkih pa je pomembno predlagati rešitve ki so za vse dobre. Najslabša rešitev je obtoževanje drug drugega in grožnje.
Cisto na hitro
21. 10. 2018 18.11
-40
Sovjeti delajo zgago in to je nevarno. Kursk je potonil pred leti in ubogim mornarjem niso priskočili na pomoč. Toliko sem hotel povedati.
Cisto na hitro
21. 10. 2018 18.21
-25
In zakaj minusi, če je vse res. Celo prikriti so hoteli nesrečo. Potem se šele zahodne države prišle reševat, sicer bi jih Sovjeti kar na dnu morja pustili...
korintos23
21. 10. 2018 18.44
+5
Rade 74
21. 10. 2018 19.14
+17
No pol pa še poglej posnetke atomskih poskusov v ameriški zvezni državi New Mexico, v začetku 50-ih let, koliko ljudi je bilo pobitih in iznakaženih do ne prepoznavnosti, predvsem revnih in mehiškega rodu.
Mladi? Plasto
21. 10. 2018 19.57
+6
KAKO POTOPITEV PODMORNICE OGROŽA TEBE BRUNNO ??? .... vsi prikrivajo nesreče ,ker se v njih kaže nesposobnost njihove mogočne vojske :D .... tudi američani :D
HumanNOTsheep
21. 10. 2018 16.53
+26
Da ste nekateri tukaj za Ameriko ni niti malo čudno se pa vprašam koliko % je močan sadjevec in kdaj bo popustil? ... Ker če si za njih ne moreš bit drugo kot totalna zguba ali pa totalno zapita zguba
CucurbitaPepo
21. 10. 2018 18.03
-26
Manjšina nas je za Ameriko. Ostali ljubite diktatorje :)
HumanNOTsheep
21. 10. 2018 18.23
+16
Seprav tvoja glava katera misli da ni ovčarsko predelana v GTI super trojna turbina misli da tam ni diktature a niti malo se ne zavedaš al pa si zatiskaš oči da trump je kod vsak predsednik samo lutka ki služi enim in istim gospodarjem in interesom ki segajo vse do eu in pa tudi do slovenije .... to ti pa wikipedia nebo rekla ker se moraš zavedati da ZMAGOVALCI PIŠEJO ZGODOVINO ... ti pa še kar naprej butali po portalu vidim v tem si zelo dober ...
rCharles
21. 10. 2018 16.26
+64
Kaj pa ameriske rakete v Romuniji? Pa v Bolgariji? Pa vojska na Poljskem, na Baltiku? Amerisko orozje v Ukrajini? Baza na Kosovu? So po 20 letih mogoce umaknili vojsko iz srednje Azije na ruskih mejah? Se je narod v Crni gori izjasnil za vstop v NATO ali je bilo vse skupaj vsiljeno za dolarje brez referenduma? To ni provokacija in ne gre za krsenje nobenih sporazumov?

Piškotki

To spletno mesto uporablja piškotke. S piškotki zagotavljamo boljšo uporabniško izkušnjo, enostavnejši pregled vsebin, analizo uporabe, oglasne sisteme in funkcionalnosti. S klikom na »Strinjam se« dovoljuješ vse namene obdelave. Posamezne namene pa lahko izbiraš in urejaš s klikom na »Nastavitve piškotkov«. Več o piškotkih lahko prebereš tukaj.

Omogoči uporabo piškotkov za ogled video vsebin, za boljše delovanje in napredno oglaševanje in si ob pregledu vsebin zagotovi optimalno uporabniško izkušnjo. S klikom na »Strinjam se« dovoljuješ vse namene obdelave. Posamezne namene pa lahko izbiraš in urejaš s klikom na »Nastavitve piškotkov«. Več o piškotkih lahko prebereš tukaj.