Ugotovitve kažejo, da bi že v srednjeveški Evropi lahko obstajala nebinarna identiteta. Torej osebe, ki se ne identificirajo kot moški ali ženska. Način pokopa namreč kaže, da bi lahko imele nebinarne osebe v srednjeveški družbi posebno vlogo, ki je bila vredna spoštovanja, so raziskovalci zapisali v novi študiji, objavljeni v European Journal of Archaeology.
"Ta pokop ima nenavadno in močno mešanico ženskega in moškega simbolizma, kar bi lahko pomenilo, da posameznik ni bil strogo povezan z nobenim spolom, temveč z nečim drugim," je za CNN povedala glavna avtorica študije Ulla Moilanen.
Prvotno odkritje je bilo v neskladju s tem, kar so raziskovalci vedeli o srednjeveških pokopih v tistem času. Oseba v grobu je namreč nosila nakit in žensko obleko, torej predmete, ki so značilni za pokop ženske v tistem času. Vendar pa je imela ob sebi pokopan tudi meč, kar je zmedlo znanstvenike, ki so sprva verjeli, da je grob nekoč morda pripadal dvema osebama in ne bojevnici.
V grobu našli meč in predmete, ki so jih tradicionalno pokopali z ženskami
Tako je več kot 50 let po objavi začetne študije skupina raziskovalcev iz Finske in Nemčije natančneje pregledala vsebino groba. Raziskovalci so ugotovili, da grob vsebuje sledi zajčje dlake in ptičjega perja, kar kaže na to, da je imela oseba v grobu do potankosti izdelan pokopan, so zapisali raziskovalci v študiji. Tam so bile tudi broške, predmeti, ki so bili v tistem času običajno pokopani ob ženskah. Meč, ki je bil pokopan ob osebi, pa na sebi ni imel znakov bojevanja, manjkal pa mu je tudi ročaj, kar kaže na to, da orožje ni bilo nikoli uporabljeno.
Tudi to je za obdobje nenavadno – prejšnje študije so namreč pokazale, da je bilo območje groba mesto številnih bitk. Stanje meča in njegov položaj v grobu, ležal je na telesu pokopane osebe, mu dajeta manj nasilno in brezspolno simboliko, so dejali raziskovalci. "Meči, ki so postavljeni neposredno na telo, se lahko razlagajo kot močni simboli identitete in osebnosti," so zapisali raziskovalci.
Analiza edinega uporabnega fragmenta stegnenice, ki je ostala v grobu, je pokazala dokaze o kariotipu XXY. To je skladno s tem, kar je danes znano kot Klinefelterjev sindrom – genetsko stanje, v katerem se deček rodi z dodatnim kromosomom X, kar lahko povzroči manjše mode kot običajno, povečane prsi in malo telesnih ali obraznih dlak, pravi klinika Mayo.
Raziskovalci so lahko sicer analizirali le starodavno DNK in predmete, s katerimi je bila oseba pokopana, zato niso mogli z gotovostjo potrditi, da se je ta oseba tudi dejansko identificirala kot nebinarna. "Nebinarnost namreč ne temelji na biološkem spolu, temveč na razumevanju osebe o njeni spolni identiteti in kromosomi sami po sebi ne morejo razkriti spolne identitete nekoga," je dejal Chris Babits, podoktorski profesor na državni univerzi v Utahu, specializiran za zgodovino spola in spolnosti.
V Indiji tretji spol priznali že v osmem stoletju pred našim štetjem
Nebinarna identiteta sicer ni nova ali izključna le v zahodni kulturi. Babits je poudaril, da so domorodci v Severni Ameriki dolgo časa zasedali družbene vloge, ki so bile zunaj binarnega spola, ki se deli na moške in ženske. Tem prvim narodom in domorodnim Američanom so "na podlagi njihove identitete pripisali posebne darove," je dejal Babits.
V Indiji je bil tretji spol "hidžra" po dokazih, ki jih navajajo zgodovinarji, priznan že od osmega stoletja pred našim štetjem, je dejal Babits. Hidžre so danes ljudje, ki so lahko transseksualci, interseksualci ali nebinarne osebe, vendar pa se oblačijo in se obnašajo na način, ki ga dojemajo za žensko. Čeprav se soočajo z diskriminacijo, so hidžre igrale tudi pomembno vlogo v svojih skupnostih, običajno v ustvarjalni ali slovesni vlogi.
Obstajajo tudi drugi primeri ljudi iz srednjega veka, ki so živeli zunaj binarnega spola. Med njimi je tudi Joan of Arc, je dejal Jacob Doss, kandidat za doktorat iz srednjeveške evropske zgodovine na Univerzi v Teksasu v Austinu. Čeprav je francoska mučenica v večini zapisov o svojem življenju označena kot ženska, pa se je oblačila v tradicionalno moška oblačila (kar je kasneje prispevalo k temu, da so jo sežgali na grmadi).
"Boljše razumevanje o zgodovini trans in nebinarnih oseb lahko moti konzervativni pogled na svet, da sta bila v vsej človeški zgodovini samo dva spola," je dejal Babits ter dodal, da zgodovinarji vedo, da so tudi v preteklosti poznali več spolov.
KOMENTARJI (85)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.