Slovenija

Bodo volili 'desne', da pridejo v nebesa?

Ljubljana, 01. 12. 2011 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Špela Zupan
Komentarji
607

Belokranjski duhovnik je vernike pozval, naj volijo desne stranke, če želijo priti v nebesa. Kljub ustavni ločitvi Cerkve od države ni nujno, da je kršil zakon. Ključno vprašanje je, ali je njegovo sporočilo resna grožnja s prisilo ali vplivom na volivca.

Čeprav v Sloveniji velja ustavna delitev Cerkve in države, ni vedno tako. Nekateri duhovniki predvsem pred volitvami naročajo vernikom, naj volijo po svoji vesti kot katoličani. Drugi gredo dlje in razmišljanja o politiki zapišejo v mašni list.

Mašni list iz Starega trga ob Kolpi
Mašni list iz Starega trga ob Kolpi FOTO: Bralka
Gre za osebna duhovnikova stališča, ki so, resnici na ljubo, nekoliko nerodno formulirana in za katera se vernikom celo opravičuje. Kdor ga osebno pozna, ve, da je izredno socialno čuteč in požrtvovalen človek. V župnišče, v katerem tudi sam živi, je sprejel odvisnike od mamil, skupaj z njimi živi in uspešno vodi terapevtsko skupino TAV. Predstavnik novomeške škofije Janeza Grila

Duhovnik Jože Pavlakovič iz Starega trga ob Kolpi vernike pred predčasnimi volitvami poziva, naj volijo desne stranke, če želijo priti v nebesa. "Ob usodnem dnevu bo bolj moderno biti na desni kot na levi. Mislim, da je bolje biti v nebesih kot v peklu," je dejal v odzivu za SVET na Kanalu A. "Mislim, da desnica do zdaj ni ne vem kakšne škode naredila, odkar smo samostojni," je pojasnil. Na vprašanje, ali je škodo naredila levica, pa je odgovoril: "Če imamo osem milijard dolga, ni bilo velike koristi."

Po besedah predstavnika škofije Novo mesto Janeza Grila gre v primeru duhovnika iz Starega trga ob Kolpi za interno župnijsko razmnoženo glasilo, ki ga občasno izdaja duhovnik. "V njem med drugim piše tudi o različnih aktualnih temah, ki zadevajo verne ljudi v župniji. Tokrat je očitno presodil, da ob sklepu cerkvenega leta in ob bližajočih se državnozborskih volitvah ter v letu socialne pravičnosti, ki ga obhajamo v Cerkvi na Slovenskem, nekaj misli nameni tudi političnim strankam, ki se pripravljajo na volitve."

Grilu se ne zdi, da bi duhovnik v svojem pisanju koga silil, katero stranko naj voli, "je pa zelo jasno napisal, kaj sam misli o nekaterih političnih strankah. Ker živimo v demokratični in svobodni domovini, lahko vsak, tudi duhovnik v Starem trgu ob Kolpi, pove ali zapiše, kaj misli o volitvah, ki so pred vrati. Gledano objektivno, pa vsekakor velja, da je duhovnikovo pisanje nekoliko nenavadna mešanica meditacije in osebnega gledanja na politične razmere, nikakor pa ne načrtno vmešavanje v konkretno politiko. Kdor tega ne verjame, naj pride v Stari trg ob Kolpi in obišče župnišče ter bo na lastne oči videl, kakšno 'politiko' vodi tamkajšnji duhovnik!"

Stranke si niso enotne

V LDS menijo, da je takšno ravnanje nedopustno in za ugled Cerkve izjemno škodljivo. "Seveda pa je to vprašanje prvenstveno namenjeno vernikom: ali želijo v cerkvi politiko ali duhovno službo." Zavedajo se, da tovrstna predvolilna aktivnost sicer ni nič novega. "Posamezni duhovniki pač nagovarjajo volivce k podpori strankam, ki bodo RKC zagotovile največ državnega denarja, ji skozi prste pogledale največ davkov ali ji dovolile golosek cerkvenih gozdov, saj nujno potrebujejo sredstva za nasedle finančne eksperimente," so dodali.

V Sloveniji velja ustavno načelo delitve države in Cerkve.
V Sloveniji velja ustavno načelo delitve države in Cerkve. FOTO: Špela Zupan

Po oceni predsednika Demokratične stranke dela Franca Žnidaršiča je treba duhovnikovo ravnanje obsoditi. "Naj se ukvarja z vero, ne s politiko. Cerkev je ločena od države, zato je volitve nič ne brigajo. Naj se ukvarjajo s svojo 'pljačko vernikov' v kakšni finančni instituciji. Bo bolj zdravo za vse," je sporočil. Tudi v Zares in v Listi Zorana Jankovića - Pozitivna Slovenija se zavzemajo za strogo ločitev Cerkve od države. V SD se jim mašni list ne zdi primeren, ker sta Cerkev in država ločeni po ustavi.

V SDS pa menijo, da je s fotografije mašnega lista "moč razbrati, da je duhovnik opozoril na pomen volitev in ljudi pozval, da se volitev udeležijo, kar je konec koncev njihova državljanska pravica in dolžnost. Poziv volivcem k udeležbi na volitvah in poudarek, da je pomembno, da se v teh kriznih časih premišljeno odločajo, se nam ne zdita sporna. Prav bi bilo, da bi tudi druge institucije civilne družbe (zveze, društva ...) ljudi pozivale na volitve. Z množično udeležbo na volitvah se namreč v demokratični družbi dviguje legitimnost izvoljenih." V NSi niso komentirali dejavnosti Cerkve in vsebine župnijskih listov.

V SLS so poudarili, da so predstavniki slovenske katoliške Cerkve nedavno jasno dejali, da se vodstvo ne namerava opredeljevati za posamezne stranke pred volitvami, da pa se ve, katere vrednote podpira Cerkev in katere so politične stranke v Sloveniji, ki temeljijo na teh vrednotah in jih zastopajo. "Konkretnega lista ne poznamo in ga ne moremo komentirati, sicer pa dejanje ali izjava nekega posameznika neke institucije nikakor nujno ne predstavlja uradnega stališča vodstva in organizacije," so dodali.

Prvak SNS Zmago Jelinčič Plemeniti je dejal, da je vera osebna zadeva vsakega posameznika in nihče nima pravice kogar koli siliti vanjo ali od njega zahtevati, da se ji odpove. "Prav tako tudi naši duhovniki nimajo pravice tako ali drugače vplivati na volivce, še manj pa jim dajati navodila oziroma jih prepričevati skorajda z grožnjami – kako drugače naj razumemo na primer navedbo, da 'gre predvsem za uvrstitev v nebesa'. Takšen način kaže na podcenjevanje volivcev." V SNS so prepričani, da slovenski volivci ne potrebujejo nikakršnih navodil, saj znajo sami presoditi, kaj je prav in kaj ne, komu lahko zaupajo in komu ne. "Ker zaupamo presoji in oceni slovenskih volivcev, tudi računamo na njihove glasove," je poudaril.

Na policiji preverjajo, ali gre za kaznivo dejanje.
Na policiji preverjajo, ali gre za kaznivo dejanje. FOTO: Damjan Žibert
Cerkev naj se ukvarja z bogoslužjem, kar je njeno osnovno poslanstvo. Vse drugo je zloraba božjega imena. DSD

Trčili sta dve človekovi pravici

V Sloveniji velja ustavna delitev države in Cerkve. Z Ustavnega sodišča so sporočili, da po Ustavi in zakonu niso pristojni za ocenjevanje tovrstnih dejanj v volilnih postopkih, zato tudi tovrstnih prijav ne obravnavajo in ne izrekajo sankcij ali drugih ukrepov. Na policiji preverjajo, ali so razlogi za sum, da je bilo storjeno uradno pregonljivo kaznivo dejanje. Če da, bodo izvedli ukrepe v skladu z zakonskimi pooblastili. O primeru so tudi že seznanili državno tožilstvo. Na Republiški volilni komisiji tudi niso pristojni za ocenjevanje tovrstnih dejanj.

Sekretar Urada vlade za verske skupnosti Robert Cajhen je pojasnil, da so na uradu ugotovili, da mašni list vsebuje mnenje verskega uslužbenca z napotkom, da naj verniki na volitvah ne podpirajo strank, ki izhajajo iz prejšnjega režima, in konkretne razloge za sprejem napotka. "Razlogi za navedeno nepodporo so tuzemski (veliko gorje, ki ga je povzročil prejšnji režim slovenskemu narodu, levičarsko zanikanje Boga in odkrito delovanje zoper vero in Cerkev ter preživetje na tem svetu) in dva, ki zadevata onstranstvo (modernost sedenja na desnici Boga ob sodnem dnevu in uvrstitev vernih volivcev v nebesa)."

Bistvena funkcija človekove pravice svobode izražanja iz 39. člena Ustave je prost pretok širjenja in prejemanja mnenj in informacij ter je zagotovljena vsakomur, tako fizičnim osebam – verskim uslužbencem – kot tudi pravnim osebam – verskim skupnostim. Urad vlade za verske skupnosti

Po Cajhenovih besedah je mogoče primer opisati kot izražanje stališč verskih uslužbencev z napotki za odločitev volivca. Pojasnil je, da slovenska zakonodaja ne vsebuje pravnega pravila, ki bi konkretno in neposredno urejalo to področje. Tudi Zakon o verski svobodi, ki z določbo četrtega člena predpisuje laičnost države oziroma načelo ločitve države in verskih skupnosti, konkretno in neposredno ne ureja primera, pač pa zgolj na načelni ravni kot programska pravna norma zapoveduje državno nevtralnost do vseh verskih prepričanj, je dodal. Tako "gre lahko za trk dveh človekovih pravic – pravice do svobode izražanja verskega uslužbenca oziroma verske skupnosti in volilne pravice volivca".

Ustavno sodišče je po njegovih informacijah ugotovilo, da vse, kar sodi v okvir izvrševanja pravice do svobode vere iz 41. člena Ustave, ne more biti v neskladju z ustavnim načelom o ločenosti. "Tovrstna razlaga odnosa med vsebino človekove pravice in načelom ločitve države ter verskih skupnosti bi bila z uporabo analogije lahko pravno relevantna tudi za razlago odnosa med vsebino vseh drugih človekovih pravic, na primer tudi za pravico svobode izražanja in volilno pravico, in navedenim ustavnim načelom. Zato urad ugotavlja, da načelo ločitve države in verskih skupnosti za opisani življenjski primer ni pravnorelevantno in se o njegovem (ne)spoštovanju oziroma (ne)ustavnosti v opisanem življenjskem primeru ni dopustno opredeliti."

Bo pisanje duhovnika dejansko vplivalo na odločitev volivca?
Bo pisanje duhovnika dejansko vplivalo na odločitev volivca? FOTO: Reuters

Cajhen je pojasnil, da glede poseganja v človekovo pravico svobode izražanja teorija ugotavlja: "Poseg javne oblasti v svobodo izražanja je lahko upravičen, če je določen z zakonom in nujen v demokratični družbi, kadar javna oblast zasleduje naslednje eksplicitno določene cilje: varnost države, njeno ozemeljsko celovitost, javno varnost, preprečevanje neredov ali zločinov, zavarovanje zdravja ali morale, zavarovanje ugleda ali pravic drugih ljudi, preprečitev razkritja zaupnih informacij ali varovanje avtoritete in nepristranskosti sodstva. Teorija govori o omejenem številu legitimnih ciljev."

Po njegovi oceni primer posega v svobodo izražanja, ki je določen z zakonom in ima legitimen cilj – "zavarovanje volilne pravice je kaznivo dejanje kršitev proste odločitve volivcev iz 151. člena Kazenskega zakonika". Tako v uradu menijo, da je ključno vprašanje za odgovor o zakonitosti duhovnikovega ravnanja, ali je njegovo sporočilo, da je “volivčeva uvrstitev v nebesa” pogojena s “pravilno volilno podporo”, šteti za manifestacijo sile, resne grožnje ali drug nedovoljen način prisile in ali vpliva na volivca. Če da, je namreč kršena prosta odločitev volilnega upravičenca.

Mašni list
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (607)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

LJUBLJANA.
02. 12. 2011 18.33
+1
Chuck Norris je izbrisal moj komentar, ker sem napisal,da bo volil levico, ker hoče obračunati s hudičem, očitno hoče v nebesa, evo pa ga mamo.
volh
02. 12. 2011 13.51
EllasDaD
02. 12. 2011 13.41
-1
Očitno tudi moj zadnji komentar ni bil primeren za objavo :). Svoboda govora .... :D
Mookiee
02. 12. 2011 13.12
+1
Vera in institucija bi tudi počasi morali biti ločeni z ustavo. Malo je ver, ki bi želele slabo, a mnogo je ljudi (tudi med ateisti seveda), ki vsako stvar, ki se jo dotaknejo userjejo do amena.
yuhu
02. 12. 2011 13.50
+3
Vendar se ateisti vsaj ne izgovarjajo na Boga in na svete knjige.
waris
02. 12. 2011 12.57
+4
Ma v cerkvah vedno duhovniki vplivajo na vernike in to ni prav!!!¨¨
LJUBLJANA.
02. 12. 2011 18.31
CKKPJ_Milko
02. 12. 2011 12.50
+2
Kdor pa ne bo voli leve pa bo moral delati za 1.maj in se ne bo smel udeleževati kolesarskega maratona Franja.......
rasturator
02. 12. 2011 12.41
+1
Iz biblije 1 Kor 7,13 in če ima kakšna žena nevernega moža, pa je ta voljen živeti z njo, naj moža ne odpušča.
zavesax
02. 12. 2011 11.40
-2
kak krik zarad enga oznanila v eni vaški cerkvi...pač...vsaka stranka zagovarja svoje, vsak pripadnik leve al pa desne strani zagovarja svoje...zarad mene osebno lahk popišejo tristo strani oznanil...ampak KJE PIŠE DA SE MORAM ZDEJ NEVEM ODLIČIT ZA TO KAR JE NEKDO REKEL...pač vsak se odloči po svojih moralnih načelih in vrednotah ki jih ima...in v tem primeru...je res zadnja stvar s katero se gre ubadati to, kje boš našel dlako v jajcu... vsak ma pravice se odločit po vesti in...nevem pač..naj piše če mu paše...name nima vpliva...problem je le, da potem to nekateri enačijo skupaj...cerkev, vera...vse...sama vera...če bi se vsi držali tistega kar je v prvi vrsti...marsikaj nebi bilo tako kot je...ja pa pač tako da ljudje žal nismo glih popolni in delamo/jo takšne in drugačne kikse...zaradih katerih potem nekateri vse preveč posplošujejo...
infojanez
02. 12. 2011 11.05
+7
Po volitvah bo sledilo: 1. podarjanje Blejskega otoka cerjvi 2. blokada dostopa do pornografije na internetu 3. uvedba verouka v šole 4. registracija koruznikov
Marko Jurman
04. 12. 2011 20.58
Tomaz_S
02. 12. 2011 10.35
-4
Uooo ha ha, pod en komentar sem sem napisal nekaj primerov preganjanja kristjanov iz zgodovine, pa mi ga je admin zbrisal. Ha ha, a tako to deluje? Sory sem na novo tule, pa nisem vedel da se lahko zagovarja samo ena stran :))
EllasDaD
02. 12. 2011 10.09
+5
Cerkev bi bilo treba popolnoma ločit od države in gospodarstva! Niti centa nebi smelo it iz denarja davkoplačevalcev, če si pa kdo želi pa lahko cerkvi nakazuje vse svoje prihodke že sedaj. Sem tudi za to, da so obdavčeni in da so zavezani izstavljat račune za svoje storitve in so temu primerno obdavčeni, kot vsi ostali!
comment123
02. 12. 2011 10.40
+4
Kaj so oni, da imajo take privilegije? Pobiranje denarja na črno, ali ni to kaznivo za državljane Slovenije? A ja, oni živijo v nebesih! S tem se mora nehat, vsi, ki delamo, papamo in kakamo moramo imeti iste dolžnosti ali pa si bomo tudi ostali omislili kakšno pravljico, zaradi katere nam ne bo treba plačevati davkov!
EllasDaD
02. 12. 2011 13.38
comment123
02. 12. 2011 08.08
+13
MORALI BI PLAČEVATI DAVKE, TAKO KOT VSI POŠTENI DRŽAVLJANI...
sodba
02. 12. 2011 09.45
+1
toncek.bb
02. 12. 2011 02.02
+12
Jansa je slovenska verzija iluminata! Pa sa javna podpora cerkve! + tisti iz Vatikana (pomoč kardinal Rode) - kdor je pameten - samo stran od tega!!
LJUBLJANA.
02. 12. 2011 18.31
+1
Socialisti?ni kulak
02. 12. 2011 00.46
+1
..mislim, da zganjajo vsi prevelik hrup zaradi enega lista v cerkvi, v katero zahaja par 10 vernikov. lepo vas prosim leve stranke, katerih volilec sem tudi sam, in nad katerimi sem sedaj seveda tudi sam razočaran povem vam samo nekaj. Če bi vodili državo kot je treba in bi vam ljudje zaupali bi lahko na vse strehe cerkva napsisali naj volijo desnico, pa bi volili vas. Tako kot ste se pokazali sedaj (s tem ne mislim pahorja ampak čisto vse druge ki ste bili v vladi) pa mislim, da vas ne bomo volili tudi v primeru, da nam župniki ukažejo naj vas volimo. Slovenci nismo teleta in ne nas imet za teleta, znamo mislit s svojo glavo in se znamo s sami odločat. ne rabimo ne župnikov ne partijskih čivkačev, danam dajejo smernice, znamo sami presoditi komu bomo zaupali...5.12. bomo to sotorili, čez 4 leta, ali prej ponovno, torej tisi katermu bomo zaupali državo naj dela za nas vse slovence in ne sam za peščico pogltnih prijateljev in simpatizerjev.... župniku, za katerega menim, da je velik človek pa želim vse najboljše in kar imejte svoj plakat še naprej na steni.... (tolko da ne bo pomote, sem sicer zelo proti cerkvi kot instituciji in njenim lopovščinam, ne hodim v cerkev, tega župnika pa znam spoštovati, je pokončen, je Slovenec, kar nam vsem sedaj še najbolj manjka)
yuhu
02. 12. 2011 13.54
Kako lahko vodiš državo, kot je treba, če lahko opozicija predloge zakonov zminira na referendumu? Ljudstvo je pač naivno in naša opozicija je to s pridom izkoristila.
LJUBLJANA.
02. 12. 2011 00.34
+11
Seveda, pride Janezek in odpiše dolg cerkve 880 milijonov evrov, ja klici v nebesa niso zastonj, kaj sele da gres gor, bog je kapitalist.
deadea
01. 12. 2011 23.55
+2
zupnijski josko joras.
Ribežn
02. 12. 2011 08.08
-3
Jaz369
01. 12. 2011 23.38
+1
Halo, kakšna nebesa?!? Verjamem v TU in ZDAJ, vse drugo so pravljice za ljudi, ki ne vejo razmišljat s svojo glavo!
deadea
01. 12. 2011 23.57
+1
seveda. ne pa da sprejemamo reforme ki bodo cez 20 let komaj efektivne.
Ribežn
02. 12. 2011 08.07
-3
Te pa te jaz tu in zdaj s palico po glavi, da nam boš lehko povedau kaj si vidu čuj.
MaFko
01. 12. 2011 22.09
-1
zoki kraŁ :)
nihce13
01. 12. 2011 20.26
+0
naj propadejo vsi sistemi ki je človeštvo do sedaj pozna ker noben ni vreden obstoja. Človeštvo rabi nekaj drugega dosti bolj človeškega. Do sprememb mora priti pa četudi preko svetovne vojne
BogiEmil
01. 12. 2011 23.16
+2
se strinjam s tabo, tole je pa too much že vse skup ...
Raztezje
01. 12. 2011 20.06
-2
Ni vprašanje le, če sme duhovnik v službi deliti politične pamflete, bolj pomembno se mi zdi, kaj je hotel župnik sploh povedati. Ne moti me utemeljena kritika in satira, laži in sprenevedanje teh hrvaškh duhovnikov pa niso za nikamor, mogoče za kako ustaško banovino. A je Stari trg ob Kolpi tudi predmet arbitraže?